ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2021 року ЛуцькСправа № 140/5790/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Луцької міської ради, державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Луцької міської ради Кучми Ігоря Івановича, державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Луцької міської ради Петрочук Олени Джанівни про скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулась в суд з позовом до виконавчого комітету Луцької міської ради (далі - відповідач 1), державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Луцької міської ради Кучми Ігоря Івановича (далі - відповідач 2), державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Луцької міської ради Петрочук Олени Джанівни (далі - відповідач 3) про скасування рішень виконавчого комітету Луцької міської ради про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень № 57692055 від 16.04.21, № 57864688 від 26.04.21, №57865962 від 26.04.21; зобов`язання виконавчий комітет Луцької міської ради провести державну реєстрацію Договорів оренди земельної ділянки на право оренди земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки: 0721882700:01:001:0043 від 27.11.2020, кадастровий номер земельної ділянки: 0721882700:01:001:0044 від 27.11.2020, кадастровий номер земельної ділянки: 0721882700:01:001:0045 від 27.11.2020 шляхом внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішеннями державного реєстратора Виконавчого комітету Луцької міської ради про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №57692055 від 16.04.21 , №57864688 від 26.04.21, №57865962 від 26.04.21, позивачу відмовлено в реєстрації 3-х договорів оренди землі. Як вбачається із вищезгаданих рішень державного реєстратора Виконавчого комітету Луцької міської ради про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, заявником було подано договір оренди землі від 27.11.2020 про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим №: 0721882700:01:001:0044 та кадастровим №: 0721882700:01:001:0045. Однак, при здійсненні пошуків інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, в акті приймання-передачі вищевказаного договору оренди землі від 27.11.2020, було зазначено та встановлено, що земельна ділянка з кадастровим №: 0721882700:01:001:0044 та кадастровим №: 0721882700:01:001:0045 утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим №: 0721882700:01:001:1498, право оренди на яку не було припинено. Зазначені суперечності щодо права оренди двох різних земельних ділянок не дають змоги однозначно тлумачити зміст поданих документів, що у свою чергу унеможливлює проведення державної реєстрації іншого речового права. Ураховуючи викладене, керуючись пунктами 4, 5 частини першої статті 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пунктами 18 та 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, вирішено відмовити у державній реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки на земельну ділянку, кадастровий номер земельної ділянки 0721882700:01:001:0044 та кадастровий № 0721882700:01:001:0045, за суб`єктом: ОСОБА_1 . Окрім того, в оскаржуваному рішенні від 16.04.21, про відмову в реєстрації земельної ділянки за кадастровим №: 0721882700:01:001:0043, зазначено, в т.ч., як підставу відмови, те, що заявником було подано договір оренди землі, від 27.11.2020, в пункті 14, якого зазначене цільове призначення земельної ділянки - землі громадської забудови, а у відомостях ДЗК зазначено цільове призначення - 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування .
Позивач вважає наведені вище рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради незаконними, оскільки дії реєстратора спростовуються наступним: документами, що дають змогу встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, та відсутності суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, оскільки: у трьох договорах оренди землі, від 27.11.2020, в тому числі: площею 0,2317 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0043, площею 0,2500 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0044, площею 0,2318 га кадастровий номер, 0721882700:01:001:0045, визначено: земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (03.08), (п. 14) цільове призначення земельної ділянки - землі громадської забудови. У Договорі оренди земельної ділянки, від 13.07.2016, кадастровий номер 0721882700:01:001:1498, площею 0,7135 га, визначено: земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, цільове призначення земельної ділянки - землі громадської забудови (03.08-за КЦВЗ).
Окрім того, відмовляючи рішенням про відмову у державній реєстрації № 57692055 від 16.04.21, з посиланням на пункт 14 Договору, у рішеннях про відмову у державній реєстрації - № 57864688 від 26.04.21, та №57865962 від 26.04.21, уже не згадується дана суперечність, хоча договори і їхня підстава є ідентичною, що підтверджує безпідставність відмови в державній реєстрації з наведених вище мотивів.
Як вбачається із Витягів з Державного земельного кадастру та фотокопій з Публічної кадастрової карти України, земельні ділянки №0721882700:01:001:0043, №0721882700:01:001:0044, № 0721882700:01:001:0045, уже фактично є поділеними та відображеними на офіційній Публічній кадастровій карті України, при цьому, земельна ділянка із кадастровим № 0721882700:01:001:1498, взагалі відсутня на Публічній кадастровій карті України.
Наведене вище вказує на протиправність відмови державного реєстратора Виконавчого комітету Луцької міської ради, у реєстрації трьох договорів оренди землі, від 27.11.2020, в тому числі: площею 0,2317 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0043, площею 0,2500 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0044, площею 0,2318 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0045.
Крім того, позивач вказує, що при зверненні до державного реєстратора, їй усно повідомлено, що в базі Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, станом на момент звернення, є наявна земельна ділянка із кадастровим номером 0721882700:01:001:1498, і щодо якої необхідно провести реєстраційні дії шляхом припинення Договору оренди земельної ділянки, від 13.07.2016, після цього буде можливим зареєструвати три Договори оренди землі, від 27.11.2020, в тому числі: площею 0,2317 га кадастровий №0721882700:01:001:0043, площею 0,2500 га кадастровий №0721882700:01:001:0044, площею 0,2318 га кадастровий № 0721882700:01:001:0045.
При цьому, позивач вказує, що дії по приведенню у відповідність Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, в т.ч. щодо припинення договору оренди та щодо продовження Договору оренди землі на 20 років, повинні були б проведенні після підписання договорів, саме Жидичинською сільською радою, однак не проведені.
Відповідно, для виконання її законних прав та інтересів, необхідно вчинення дій зі сторони і Жидичинської сільської ради (її правонаступника, або уповноваженого представника) - провести реєстрацію дії по вилученню з реєстру земельної ділянки із кадастровим №0721882700:01:001:1498, та зі сторони Виконавчого комітету Луцької міської ради, провести реєстраційні дії по припиненню Договору оренди земельної ділянки, від 13.07.2016, реєстрації трьох Договорів оренди землі, від 27.11.2020 .
Не проведенням реєстрації, порушується її конституційне право на вільне здійснення підприємницької діяльності, у відповідності до статті 42 Конституції України, - кожен має право на підприємницьку діяльність, що не заборонена законом.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 30.06.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву від 06.07.2021 представник відповідача 1 просить відмовити у задоволенні позову оскільки, Виконавчий комітет Луцької міської ради не має жодного відношення до оскаржуваних рішень і не може нести відповідальність за дії та рішення, прийняті державним реєстратором, а тому не є належним відповідачем у вказаній справі.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 залучено до участі у справі як другого відповідача державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Луцької міської ради Кучму І. І. та державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Луцької міської ради Петрочук О. Д.
У відзиві на позовну заяву від 02.08.2021 відповідач 2 вважає, що позов не підлягає до задоволення, оскільки при здійсненні пошуків відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було встановлено наявність зареєстрованих: 1) права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498 за Жидичинською сільською радою; 2) права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498, орендарем якої є ОСОБА_1 , орендодавцем - Жидичинська сільська рада. В результаті розгляду вказаної заяви та документів державним реєстратором Кучмою І. І., було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 16.04.2021 №57692055. Підставами для відмови у проведені державної реєстрації були: 1) подані документи не дали змоги встановити набуття права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:0043; 2) суперечності між заявленим правом оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:0043 та зареєстрованими речовими правами на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:.
Під час перевірки державним реєстратором Кучмою І. І., поданого договору оренди землі від 27.11.2020 було встановлено, що в пункті 14 вказаного договору зазначено цільове призначення земельної ділянки - землі громадської забудови, а у відомостях Державного земельного кадастру зазначено цільове призначення - 03.08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
Зазначене свідчить про те, що подані документи не дають змоги встановити набуття іншого речового права на заявлену земельну ділянку, оскільки поданий договір оренди землі від 27.11.2020 не дає змоги встановити точну характеристику земельної ділянки, яка передається в оренду (об`єкта оренди), що у свою чергу унеможливлює проведення державної реєстрації іншого речового права.
Позивач стверджує, що державний реєстратор повинен був встановити факт набуття права оренди земельної ділянки на підставі договорів оренди землі від 13.07.2016 та від 27.11.2020, рішень Жидичинської сільської ради від 20.10.2020 № 66-2/139 та від 27.11.2020 № 68-2/8. Однак, для встановлення факту набуття права оренди достатнім є наявність укладеного договору оренди землі, у якому мають бути зазначені істотні умови договору та правильні характеристики об`єкта оренди. В протилежному випадку можна стверджувати про неможливість встановлення набуття права оренди на відповідну земельну ділянку.
Крім того, відповідач 2 вказує, що державна реєстрація права оренди на земельну ділянку може бути здійснена лише після реєстрації права власності на цю земельну ділянку. Наявність зареєстрованого права оренди на земельну ділянку до поділу перешкоджає реєстрації права оренди на земельну ділянку, яка утворилась в результаті поділу.
Під час перевірки поданих документів було встановлено, що в акті приймання-передачі поданого договору оренди землі від 27.11.2020 було зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0721882700:01:001:0043 була утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498. Вказане підтвердилось також відомостями з Публічної кадастрової карти. При здійснені пошуків інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна було встановлено, що право власності та право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498, яку було поділено, не припинено. Зазначені суперечності щодо заявленого права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:0043 та зареєстрованим правом оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498 унеможливлюють проведення державної реєстрації іншого речового права, права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:0043.
У відзиві на позовну заяву від 02.08.2021 відповідач 3 заперечує проти даного позову, оскільки з відомостей, що містяться в Державному земельному кадастрі встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 0721882700:01:001:0044, 0721882700:01:001:0045, призначені для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (03.08). У поданих договорах оренди землі у пункті 14 цільове призначення земельної ділянки - землі громадської забудови. Невідповідність щодо визначення цільового призначення земельних ділянок не дала змоги однозначно тлумачити зміст поданих документів та встановити набуття іншого речового права на вищевказані земельні ділянки. Тому в оскаржуваних рішеннях № 57864688, № 57865962 від 26.04.2021, як і в оскарженому рішенні № 57692055 від 16.04.2021, згідно пункту 4 частини першої статті 24 Закону вказано підставу для відмови у проведенні державної реєстрації іншого речового права: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
Згідно відомостей, що містяться в Державному реєстрі прав, строк права оренди на земельну ділянку, яка зареєстрована в Державному реєстрі прав від 16.07.2016 за номером 15515155, триває в часі. Аналізуючи зміст Додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 13.07.2016, укладеної 27.11.2020, варто зауважити, що Сторони (орендодавець в особі Жидичинської сільської ради та орендар в особі Філіпчук І. М.) домовились: припинити Договір оренди земельної ділянки від 13.07.2016, зареєстрованого в Державному реєстрі прав за номером 15515155 від 16.07.2016 та на підставі Акту приймання-передачі, підписаного Сторонами від 27.11.2020, передати земельну ділянку Жидичинській сільській раді. З відомостей, отриманих під час здійснення пошуків в Державному реєстрі прав, державним реєстратором встановлено, що проведення державної реєстрації припинення права оренди на земельну, ділянку з кадастровим номером: 0721882700:01:001:1498 не було здійснено.
У поданих заявником копії рішення Жидичинської сільської ради від 27.11.2020 № 68-2/8 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер: 0721882700:01:001:1498 в межах населеного пункту с. Жидичин та актах приймання-передачі, які є невід`ємними частинами новоукладених договорів оренди землі на новосформовані земельні ділянки: № 0721882700:01:001:0044; № 0721882700:01:001:0045 від 27.11.2020, міститься інформація, що вказані земельні ділянки щодо яких були подані заяви на реєстрацію іншого речового права були утворені в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 0721882700:01:001:1498. Згідно з частиною 1, 3 статті 14 Закону розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються в разі поділу об`єктів нерухомого майна.
У разі поділу об`єкта нерухомого майна або виділу частки з об`єкта нерухомого майна відповідний розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються, а реєстраційний номер цього об`єкта скасовується. На кожний новостворений об`єкт нерухомого майна відкривається новий розділ Державного реєстру прав та формується нова реєстраційна справа, а також присвоюється новий реєстраційний номер кожному з таких об`єктів. При здійсненні пошуків інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, було встановлено відсутність новостворених розділів на земельні ділянки, утворені в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 0721882700:01:001:1498, не закрито розділ Державного реєстру прав та реєстраційну справу відносно земельної ділянки з кадастровим номером: 0721882700:01:001.1498.
З огляду на вищезазначені суперечності та невідповідності щодо права оренди на уже поділену земельну ділянку з кадастровим номером: 0721882700:01:001:1498 здійснити реєстрацію іншого речового права на заявлені земельні ділянки з кадастровими номерами: 0721882700:01:001:0044, 0721882700:01:001:0045 згідно поданих орендарем заяв, не вбачалося можливим.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що 13.07.2016 між ОСОБА_1 (орендар) та Жидичинською сільською радою (орендодавець), укладено Договір оренди землі, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку - землі громадської забудови, яка знаходиться в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 0721882700:01:001:1498. Договір укладено строком на 7 років.
Рішенням Жидичинської сільської ради від 20.10.2020 №66-2/139 продовжено ОСОБА_1 термін дії договору оренди земельної ділянки зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за номером 15515155 від 16.07.2016 в межах населеного пункту с. Жидичин Ківерцівського району Волинської області площею 0,7135 га, кадастровий номер 0721882700:01:001:1498 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування терміном на 20 років.
Крім того, рішенням Жидичинської сільської ради від 27.11.2020 №68/8 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування в межах населеного пункту с. Жидичин Ківерцівського району Волинської області, кадастровим номером 0721882700:01:001:1498, площею 0,7135 га на три земельні ділянки, в тому числі: площею 0,2317 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0043, площею 0,2500 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0044, площею 0,2318 га кадастровий номер 0721882700:01:001:0045.
Додатковою угодою від 27.11.2020 до договору оренди земельної ділянки від 13.07.2016 зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за номером 15515155 від 16.07.2016 Жидичинська сільська рада та ОСОБА_1 домовились припинити договір оренди земельної ділянки від 13.07.2016.
27.11.2020 між Жидичинською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладеного договори оренди землі, згідно яких орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (В.03.08), з кадастровим номерами: 0721882700:01:001:0043, 0721882700:01:001:0044, 0721882700:01:001:0045, які розташовані в с. Жидичин, Ківерцівського району, Волинської області.
У зв`язку з чим, позивач звернулась до державного реєстратора Виконавчого комітету Луцької міської ради з метою зареєструвати вищевказані договори оренди землі від 27.11.2020.
Однак, державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Луцької міської ради прийнято рішення від16.04.2021 №57692055 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Як вбачається з оскаржуваного рішення, державний реєстратор встановив, що подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. Заявником було подано договір оренди землі від 27.11.2020, в пункті 14 якого зазначено цільове використання земельної ділянки - землі громадської забудови, а у відомостях ДЗК зазначено цільове призначення - 03.08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування. Зазначене свідчить про те, що подані документи не дають змоги встановити набуття іншого речового права, що у свою чергу, унеможливлює проведення державної реєстрації іншого речового права. Крім того, при здійсненні пошуків інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна встановлено, що право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498 (яку було поділено) не припинено. Зазначені суперечності щодо права оренди не дають змоги однозначно тлумачити зміст поданих документів, що у свою чергу унеможливлює проведення державної реєстрації іншого речового права.
У рішеннях від 26.04.2021 №57864688 та 57865962 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень при розгляді заяв про проведення державної реєстрації договорів оренди земельної ділянки, кадастровий номер 0721882700:01:001:0044 та 0721882700:01:001:0045 була вказана аналогічна підстава про не припинення договору оренди землі за кадастровим номером 0721882700:01:001:1498.
Вважаючи вищевказані рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень протиправними, позивач звернулась в суд з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини врегульовані Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок №1127).
Так, відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об`єкти та суб`єктів цих прав.
Відповідно до пункту 1, 2 частини першої статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав підлягають, зокрема: 1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; 2) речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; право довірчої власності (крім права довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов`язань); інші речові права відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 6 Закону № 1952-IV організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор, серед іншого, встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Частиною першою статті 11 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Відповідно до статті 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
У відповідності до частини четвертої статті 18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав на земельну ділянку проводиться виключно за наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про зареєстровану земельну ділянку. Для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельні ділянки, що здійснюється з відкриттям розділу в Державному реєстрі прав, державний реєстратор обов`язково використовує відомості з Державного земельного кадастру про наявність/відсутність зареєстрованих речових прав щодо відповідної земельної ділянки до 1 січня 2013 року.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (частина друга статті 18 Закону № 1952-IV). Таким Порядком є Порядок №1127, відповідно до пунктів 6, 18, 40 якого державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
За результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону №1952-IV іншими законами України та цим Порядком та цим Порядком.
При цьому, відповідно до частини першої статті 24 Закону №1952-IV підставами для відмови в державній реєстрації прав є: 1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; 3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; 7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; 9) документи подано до неналежного суб`єкта державної реєстрації прав, нотаріуса; 10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; 11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; 12) заявник звернувся із заявою про державну реєстрацію права власності щодо майна, що відповідно до поданих для такої реєстрації документів відчужено особою, яка на момент проведення такої реєстрації внесена до Єдиного реєстру боржників, у тому числі за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
Схожі приписи містяться і в пункті 23 Порядку №1127, відповідно до якого за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Як вбачається з оскаржуваних рішень, підставою для їх прийняття вказано те, що документи, подані для проведення державної реєстрації права оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами 0721882700:01:001:0043, 0721882700:01:001:0044, 0721882700:01:001:0045 не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
З даного приводу, суд зазначає, що відповідно до додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки від 13.07.2016 зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за номером 15515155 від 16.07.2016 Жидичинська сільська рада та ОСОБА_1 , з метою укладення з ОСОБА_1 трьох договорів оренди землі за кадастровими номерами 0721882700:01:001:0043, 0721882700:01:001:0044, 0721882700:01:001:0045, які є похідними від первинної земельної ділянки із кадастровим номером 0721882700:01:001:1498 домовились припинити договір оренди земельної ділянки від 13.07.2016.
Однак, суд звертає увагу, що відомостей про припинення договору оренди землі від 13.07.2016 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено не було. Як і не закрито розділ Державного реєстру прав та реєстраційну справу відносно земельної ділянки з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498. Крім того, при здійсненні пошуків інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна встановлено відсутність новостворених розділів на земельні ділянки, які утворені в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 0721882700:01:001:1498.
З даного приводу, суд зазначає, що відповідно до статті 14 Закону №1952-IV розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються в разі, зокрема, поділу, об`єднання об`єктів нерухомого майна або виділу частки з об`єкта нерухомого майна. У разі поділу об`єкта нерухомого майна або виділу частки з об`єкта нерухомого майна відповідний розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються, а реєстраційний номер цього об`єкта скасовується. На кожний новостворений об`єкт нерухомого майна відкривається новий розділ Державного реєстру прав та формується нова реєстраційна справа, а також присвоюється новий реєстраційний номер кожному з таких об`єктів. Відомості про речові права, обтяження речових прав щодо об`єкта, що поділяється, або при виділі частки з цього об`єкта одночасно з відкриттям розділів Державного реєстру прав на кожний новостворений об`єкт переносяться до таких розділів. Якщо правочином або актом відповідного органу встановлено, що речові права, обтяження речових прав не поширюються на всі новостворені об`єкти нерухомого майна, відомості про такі права, обтяження переносяться лише до розділів, відкритих для новостворених об`єктів, яких вони стосуються.
Згідно пункту 54 Порядку №1127 державна реєстрація права власності на нерухоме майно, утворене шляхом поділу майна, у тому числі в результаті виділення окремого об`єкта нерухомого майна із складу нерухомого майна, що складається з двох або більше об`єктів, або об`єднання майна, проводиться за умови наявності технічної можливості такого поділу або об`єднання нерухомого майна та можливості використання такого майна як самостійного об`єкта цивільних правовідносин. Для державної реєстрації права власності на земельну ділянку, що створюється шляхом поділу або об`єднання, подаються: документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку до її поділу або об`єднання (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, що створюється шляхом поділу або об`єднання, подаються: документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його поділу або об`єднання (крім випадків, коли право власності на такий об`єкт вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта (крім випадків, коли об`єкт нерухомого майна створюється шляхом поділу або об`єднання без проведення будівельних робіт, що відповідно до законодавства потребують отримання дозволу на їх проведення); технічний паспорт на новостворений об`єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи та наведені норми чинного законодавства суд зазначає, що державна реєстрація права оренди на земельну ділянку може бути здійснена лише після реєстрації права власності на цю земельну ділянку. Наявність зареєстрованого права оренди на земельну ділянку до поділу перешкоджає реєстрації права оренди на земельну ділянку, яка утворилась в результаті поділу. Однак, як було уже встановлено судом, новостворені розділи про право власності на земельні ділянки 0721882700:01:001:0043, 0721882700:01:001:0044, 0721882700:01:001:0045 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відсутні, як і відсутні відомості про внесення запису про припинення договору оренди землі від 13.07.2016, а тому вказані обставини виключають можливість проведення державної реєстрації договорів оренди на земельні ділянки, які утворені в результаті поділу земельної ділянки 0721882700:01:001:1498.
Крім того, суд звертає увагу, що у позовній заяві позивач посилається на необхідність вчинення дій зі сторони Жидичинської сільської ради (її правонаступника або уповноваженого представника), а саме - провести реєстрацію дії по вилученню з реєстру земельної ділянки із кадастровим номером 0721882700:01:001:1498 та зі сторони Виконавчого комітету Луцької міської ради - провести реєстраційні дії по припиненню договору оренди земельної ділянки від 13.07.2016. Тобто, позивачем також визнається необхідність проведення реєстраційної дії припинення договору оренди від 13.07.2016. Разом з тим, доказів звернення для вирішення даних питань до вказаних суб`єктів владних повноважень як і доказів оскарження їх бездіяльності позивачем не надано.
З огляду на вказане, оскаржувані рішення прийняті відповідачами на підставі та в межах повноважень, які визначені статтею 24, пунктами 18 та 23 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 №1127, відтак скасуванню не підлягають, а тому у задоволенні позову необхідно відмовити.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2021 |
Оприлюднено | 14.08.2021 |
Номер документу | 98981280 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні