Постанова
від 18.08.2021 по справі 200/12956/18-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 200/12956/18-а

адміністративне провадження № К/9901/13724/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П .

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.01.2019 (суддя Христофоров А.Б.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019 (колегія у складі суддів Шишова О.О., Сіваченка І.В., Блохіна А.А.)

у справі № 200/12956/18-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції України в Донецькій області, Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області

про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 21.11.2018 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції України в Донецькій області, Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідачів щодо оформлення та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документів для призначення пенсії за вислугу років без зазначення у складі грошового забезпечення щомісячної додаткової грошової винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції, а також доплати за несення служби в нічний час та премії (за листопад 2015 року в розмірі 2000 грн. та грудень 2015 року в розмірі 1500 грн.), передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 "Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій", Інструкцією про розміри та умови виплати винагороди поліцейським в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій, затвердженої наказом МВС України від 06.04.2016 № 259, виданим на підставі пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 18 та постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції";

- зобов`язати Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області скласти оновлені довідки про додаткові види грошового забезпечення з урахуванням нижченаведених доплат, надбавок та грошових винагород на загальну суму (85810,20 грн), що складається з: грошової винагороди за участь в АТО за грудень 2014 року - 9770,95 грн; за січень 2015 року - 9594,58 грн; за лютий 2015 року - 9030,20 грн; за березень 2015 року - 8889,10 грн; за квітень 2015 року - 8854,00 грн; за червень 2015 року- 8508,00 грн; за липень 2015 року - 2762,00 грн; за серпень 2015 року - 8524 грн; за вересень 2015 року - 8524 грн; за жовтень 2015 року - 9533 грн; за листопад 2015 року - 1705 грн (всього 85694,83 грн); доплати за роботу в нічний час з травня 2014 року по квітень 2016 року - 115,37 гривень;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області скласти оновлені довідки про додаткові види грошового забезпечення з урахуванням нижченаведених доплат, надбавок та грошових винагород на загальну суму (3700 грн), що складається з: грошової винагороди за участь в АТО: за квітень 2016 року - 200 грн; премія: за період з 07.11.2015 по 30.11.2015 - 2000 грн (виплачена на підставі наказу ГУНП в Донецькій області № 150 від 06.02.2016 "Про преміювання поліцейських, органів та підрозділів ГУНП в Донецькій області"); за грудень 2015 - 1500 грн (виплачена на підставі наказу ГУНП в Донецькій області № 426 від 28.03.2016 "Про преміювання поліцейських, органів та підрозділів ГУНП в Донецькій області");

- зобов`язати Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області та Головне управління Національної поліції в Донецькій області надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області оновлені довідки про додаткові види грошового забезпечення за останні повні 24 місяці служби в органах внутрішніх справ України та Національній поліції України, перед звільненням, на загальну суму 85810,20 грн та 3700 грн відповідно.

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 14.01.2019, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019, позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області щодо оформлення та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документів для призначення пенсії за вислугою років ОСОБА_1 без зазначення у складі грошового забезпечення доплати за нічний час з травня 2014 року по червень 2014 року;

- зобов`язано Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області надати до Головного управління Пенсійного фонду України довідку, з включенням до неї забезпечення доплати за нічний час з травня 2014 року по червень 2014 року;

- в решті позовних вимог - відмовлено.

3. 13.05.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

4. Ухвалою Верховного Суду від 24.05.2019 відкрито касаційне провадження.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працював в органах міністерства внутрішній справ та з 07.11.2015 працював у Національній поліції України до 30.05.2016.

6. Відповідно до Рішення комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (учасниками війни) №6/I/V/182 від 15.04.2016 та посвідчення від 22.06.2016 є учасником бойових дій.

7. Позивач є пенсіонером за вислугу років. Згідно протоколу за пенсійною справою загальний розмір пенсії становить 10284,97 грн до складу грошового забезпечення для обчислення пенсії увійшли: посадовий оклад - 3400 грн, оклад за військове звання - 2200 грн, процентна надбавка за вислугу років 45% - 2520 грн, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці у т.ч. надбавка за умови режимних обмежень, допуск ф.2 15%, премія - 5997,10 грн, в т.ч. сума грошового забезпечення для обчислення пенсії - 14117,10 гривень. Додатково підвищення або надбавка до пенсії: учасник АТО учасник бойових дій - 363 грн, учасник бойових дій - 40 гривень.

8. Відповідно до наданих довідок про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 491 від 30.05.2016, з 01.05.2014 по 31.10.2014 наявні надбавки за виконання особливо важливих завдань та премія; №239 від 08.06.2016 за період з 01.11.2014 по 06.11.2015 наявні надбавки за службу в умовах режимних обмежень, за виконання особливо важливих завдань та премія; №34 від 01.06.2016 за період з 07.11.2015 по 30.04.2016 наявні надбавки за службу в умовах режимних обмежень та премія, в яких зазначено, що на всі виплати, включені в довідку, нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

9. Відповідно до довідок про грошове забезпечення з додатковими виплатами №35 від 11.09.2018 за період з 01.05.2014 по 31.10.2014 позивачу нараховані оклад посадовий, оклад за спеціальним званням, надбавки за стаж служби, ОУ за роботи слідчих, премія, індексація, нічні, святкові, матеріальна допомога на оздоровлення, грошова винагорода, матеріальна допомога на соціально побутові потреби (довідкою №44 від 11.10.2018 внесли зміни, у зв`язку технічними помилками щодо сум у довідці № 35); №34 від 11.09.2018 за період з 01.11.2014 по 06.11.2015 позивачу нараховані оклад посадовий, оклад за спеціальним званням, надбавки за стаж служби, таємність, ОУ за роботи слідчих, премія, індексація, матеріальна допомога на оздоровлення, грошова винагорода, матеріальна допомога на соціально побутові потреби, винагорода АТО; №465 від 11.06.2018 за період з 07.11.2015 по 30.04.2016 позивачу нараховані оклад посадовий, оклад за спеціальним званням, надбавку за стаж служби, надбавка до посадового окладу за роботу в умовах режимних обмежень, премія, винагорода АТО.

10. 02.10.2018 управління Національної поліції надано відповідь №97зі/26/02-2018 про підстави для нарахування та виплати грошової винагороди за участь в АТО, та нарахування і виплати грошової винагороди в травні 2014 року, листопаді-грудні 2015 року, в якій зазначено, що підставами є Наказ ГУНП в Донецькій області від 06.02.2016 №150 (сума 2000 грн), та №426 від 28.03.2006 (сума 1500 грн).

11. На звернення позивача до управління Національної поліції з проханням надати оновлені довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення з урахуванням доплат за службу в нічній час та грошову винагороду за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду за період проходження служби в ГУМВС України в Донецькій області та ГУНП в Донецькій області, надано відповідь № Л-163/26/02-2018 від 12.10.2018, що зазначені виплати не мають постійного характеру, у зв`язку з чим не входять до складових довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення.

12. На повторне звернення позивача про надання оновленої довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення з урахуванням доплат за службу в нічній час та грошову винагороду за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду за період проходження служби в ГУМВС України в Донецькій області та ГУНП в Донецькій області, надано відповідь №Л-183/26/01-2018 від 09.11.2018, яка за своїм змістом аналогічна відповіді відповідь №Л-163/26/02-2018 від12.10.2018.

13. Не погоджуючись із такими діями відповідачів, позивач звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

14. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на порушення відповідачем права на належне отримання пенсії, оскільки, додаткові види грошового забезпечення (грошова винагорода за участь в антитерористичній операції, доплата за роботу в нічний час та премії) мали реальний, фіксований та постійний (щомісячний) характер, а тому, підлягають обов`язковому включенню до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії за вислугою років та підлягають включенню до довідки про додаткові види грошового забезпечення.

15. Відповідачі заперечували проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність їх дій.

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що винагорода за безпосередню участь в АТО та винагорода, яка виплачувалась позивачеві у листопаді та грудні 2015 року відноситься до одноразових додаткових видів грошового забезпечення, які не зазначаються у довідці для нарахування пенсії.

17. Крім того, за висновком суду апеляційної інстанції, одноразова грошова винагорода за безпосередню участь в АТО не входить до структури і складу грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та поліцейських для нарахування пенсій. Ця винагорода має окремий, особливий і разовий вираз виплати, позаяк виплачується тільки тим особам, які включені до сил антитерористичної операції, беруть безпосередню участь в АТО, і тоді, коли у фонді грошового забезпечення наявні (передбачені) кошти для її виплати.

18. Винагорода, яка виплачувалась позивачу у листопаді та грудні 2015 року не є таким видом грошового забезпечення, як премія, вимоги до нарахування та виплати якої визначені наказом № 260 та наказом ГУНП № 142.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

19. У касаційній скарзі позивач посилається на порушення судами норм матеріального права.

20. Скаржник, керуючись висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 420/1232/16-а, зазначає про те, що грошова винагорода за безпосередню участь в АТО, з якої утримувався єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, повинна включатися до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії за вислугою років.

21. Позивач зазначає, що за період з 07.11.2015 по 30.11.2015 йому була виплачена премія на підставі наказу ГУНП в Донецькій області № 150 від 06.02.2016 Про преміювання поліцейських, органів та підрозділів ГУНП в Донецькій області та за грудень 2015 року йому виплачена премія на підставі наказу ГУНП в Донецькій області № 426 від 28.03.2016 Про преміювання поліцейських, органів та підрозділів ГУНП в Донецькій області .

22. Зазначеними наказами напряму визначена безпосередня природа цього грошового забезпечення - це премія поліцейським, які брали безпосередню участь у заходах забезпечення правопорядку, а також останні були видані на підставі листа Національної поліції України від 22.01.2016 № 106/29/2/01-2016 щодо преміювання поліцейських, які були відряджені для виконання заходів в умовах особливого періоду на території Донецької та Луганської областей.

23. Крім того, скаржник посилається на різне трактування судами положень ст. 43 Закону № 2262-ХІІ.

24. 19.06.2019 відповідачі подали відзиви на касаційну скаргу позивача, у яких останні просять касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

26. Відповідно до ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

27. Ключовим правовим питанням у справі є правомірність включення до довідок про щомісячні додаткові види грошового забезпечення грошової винагороди за безпосередню участь в АТО та премії, яка була виплачена на підставі наказів.

28. Подібні правовідносини вже були предметом розгляду у Верховному Суді.

29. Велика Палата Верховного Суду, приймаючи у подібних правовідносинах постанову від 06.02.2019 у справі №522/2738/17, дійшла висновку, що при обчисленні пенсії на підставі статті 43 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення, як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць. Крім того, факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , який є вичерпним.

30. Щодо винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції, то Верховний Суд, зокрема, у постанові від 18.04.2019 у справі № 431/703/17, дійшов висновку, що винагорода за участь в антитерористичній операції є додатковою виплатою військовослужбовцям, яких залучено до участі у ній. При цьому, виплата винагороди залежить від певних умов та лише в означений період, а також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні після отриманих у такий період поранень (контузії, травми, каліцтва). Тобто, така виплата не є постійною і не має систематичний характер, а її розмір залежить як від днів участі в антитерористичній операції так і від виконаних завдань, що визначається наказом командира.

31. За таких обставин, винагорода за участь в антитерористичній операції не є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, який є складовим елементом грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, відповідно до статті 43 Закону № 2262-ХІІ.

32. Суд не знаходить підстав для відступу від вищезазначених правових висновків у справі, що розглядається.

33. Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що спірні виплати носили одноразовий характер, виплачувались не регулярно, а тому підстави для їх врахуванню при обчисленні пенсії позивачу були відсутні, в зв`язку з чим, суди дійшли вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у цій частині.

34. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами оскаржуваних рішень і погоджується з їхніми висновками у справі, якими доводи скаржника відхилено.

35. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

36. Судові витрати слід покласти на позивача .

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року та ухвалу Першого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року у справі №200/12956/18-а залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.08.2021
Оприлюднено19.08.2021
Номер документу99062563
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/12956/18-а

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 18.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні