Рішення
від 25.08.2021 по справі 520/7974/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

25 серпня 2021 р. № 520/7974/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Полях Н.А., розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Зміївського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області (майдан Конституції, буд. 1, Палац Праці, 3 під`їзд, 4 поверх, м. Харків, 61200, код ЄДРПОУ 41313928) до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Гагаріна, буд. 6, м. Первомайський, Харківська область, 64100, код ЄДРПОУ 02146179) про стягнення грошових коштів по капіталізованим платежам,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Зміївського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області, звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Зміївського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області капіталізовані платежі у розмірі 4374240,92 грн.

В обґрунтування позову зазначив, що Зміївським відділенням проведений розрахунок суми капіталізованих платежів, що підлягає стягненню з Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської РДА та становить 4 374 240,92 грн. Згідно з п. 8 Порядку № 986 суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку. У даному випадку це Зміївське відділення. Однак, відповідачем зазначена сума боргу сплачена не була. На підставі викладеного просив задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Ухвалою судді Харківського окружного адміністративного суду Панченко О.В. від 12.05.2021 року було відкрито провадження по даній справі.

Відповідно до ч. 9 статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України невирішені судові справи за вмотивованим розпорядженням керівника апарату суду, що додається до матеріалів справи, передаються для повторного автоматизованого розподілу справ виключно у разі, коли суддя (якщо справа розглядається одноособово) або суддя-доповідач із складу колегії суддів (якщо справа розглядається колегіально) у визначених законом випадках не може продовжувати розгляд справи більше чотирнадцяти днів, що може перешкодити розгляду справи у строки, встановлені цим Кодексом.

Згідно розпорядження керівника апарату Харківського окружного адміністративного суду №03-05/32 від 28.05.2021 року було призначено повторний автоматизований розподіл адміністративних справ, що залишилися нерозглянутими суддею Харківського окружного адміністративного суду Панченко О.В. станом на 28.05.2021 р., згідно актів прийому-передачі адміністративних справ від 28.05.2021 року.

Відповідно до проведеного повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями дану адміністративну справу 28.05.2021 р. передано в провадження судді Полях Н.А.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 р. було прийнято позовну заяву до розгляду.

Сторони були належним чином повідомлені про дату, час і місце проведення судового засідання. Зазначене підтверджується інформацією, яка міститься в повідомленнях про вручення поштових відправлень.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача наголосив на тому, що на даний час відповідно до рішення сільської ради від 21.10.2021 року №140 означений навчальний заклад перейменовано на Комунальний заклад освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради". Відповідно до п.1.8 нової редакції статуту уповноваженим органом управління закладом освіти є відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Олексіївської сільської ради. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі, інженерні комунікації, обладнання, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування і харчування учнів. Відповідно до приписів ст. 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом. В свою чергу Комунальний заклад освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради", який є правонаступником Берецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Первомайської районної державної адміністрації не ліквідується. За таких умов припиненні діяльності відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02146179) не є правовою підставою для проведення капіталізації платежів в розмірі 4 374 240,92 грн. до Фонду соціального страхування в Україні. На підставі викладеного просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що зважаючи на те, що нещасний випадок зареєстровано за кодом ЄДРПОУ 02146179, що належить до відділу освіти, молоді та спорту Первомайської РДА, позивач зобов`язаний звернутися з грошовими вимогами до відповідача для задоволення вимог що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . На підставі викладеного просив задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

У запереченнях на адміністративний позов представник відповідача зазначив, що дії позивача є неправомірними. На підставі викладеного просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.08.2021 р. закрито підготовче провадження по справі і призначено справу до розгляду по суті в порядку письмового провадження.

Представник позивача надав клопотання про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Відповідач був належним чином повідомлений про дату, час й місце проведення судового засідання по справі. У відзиві на позовну заяву надав клопотання про розгляд справи 26.05.2021 р. без його участі, а у запереченнях на адміністративний позов надав клопотання про розгляд справи 22.06.2021 р. без його участі. Більше жодних клопотань чи пояснень, або повідомлення причин неявки до суду відповідачем надано до суду не було.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України та беручи до уваги клопотання представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження, суд вважає за можливе розглянути справу без участі сторін за наявними матеріалами справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Згідно ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Таким чином, керуючись приписами чинного адміністративного процесуального законодавства та здійснюючи розгляд справи в порядку письмового провадження суд зазначає наступне.

Повно та всебічно дослідивши письмові докази, що містяться в матеріалах справи, суд встановив такі обставини.

Відділ освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області зареєстровано, як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у Зміївському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області.

З матеріалів справи вбачається, що 21.01.2006 року з працівником Берецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів відділу освіти Первомайської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02146179) ОСОБА_2 стався нещасний випадок. В результаті ушкодження здоров`я рішенням МСЕК від 14.05.2007 року серія ХАР-05 №002126 ОСОБА_2 встановлено 60% втрати працездатності від трудового каліцтва.

Того ж дня - 21.01.2006 року - з працівником Берецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів відділу освіти Первомайської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02146179) ОСОБА_1 стався нещасний випадок. В результаті ушкодження здоров`я рішенням МСЕК від 14.05.2009 року серія ХАР-06 №001641 ОСОБА_1 встановлено 90% втрати працездатності від трудового каліцтва.

Зміївське відділення проводить страхові виплати пов`язані з нещасним випадком на виробництві потерпілим ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .

Позивач отримав відомості від Державного реєстратора стосовно внесення до ЄДР запису про рішення засновника (учасників) або уповноваженого ним органу щодо припинення Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області (код ЄДРПОУ 02146179) в результаті його ліквідації.

Зміївським відділенням проведений розрахунок суми капіталізованих платежів, що підлягає стягненню з Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області та становить 4 374 240,92 грн.

Згідно з п. 8 Порядку №986 суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку. У даному випадку це Зміївське відділення.

Позивач направив до голови комісії з припинення Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області Петровій Т.О. заяву про грошові вимоги.

Вищезазначений лист був отриманий відповідачем, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового переказу. Проте, відповіді відповідач не надав.

Оскільки грошові кошти сплачені відповідачем не були, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом.

По суті спірних відносин суд зазначає наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №1105-ХІV від 23 вересня 1999 року (із змінами та доповненнями) (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року за №765 (далі - Порядок №765).

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Згідно з статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до підпункту 5 частини 1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 року № 1105, джерелами формування коштів Фонду соціального страхування України зокрема являються капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. В разі ліквідації підприємства повинна бути проведена капіталізація платежів, для продовження страхових виплат потерпілим особам протягом їх життя, які отримали травму або професійне захворювання на цьому підприємстві, або членами їх сімей.

Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку №765 (який був чинний на момент вирішення спірних правовідносин) капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.

Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.

Таким чином, наведеними нормами передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.

За змістом пункту 3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.

Згідно з наявних у матеріалах справи розрахунку платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 4374240,92 грн.

Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.

Як вже наголошувалось судом, джерелами формування коштів Фонду (крім інших) є страхові внески страхувальників та застрахованих осіб, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку.

Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Згідно з частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.

Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин необхідно застосовувати приписи пункту 5 частини 1 статті 11 Закону №1105-ХІV.

На момент розгляду справи капіталізовані платежі в сумі 4374240,92 грн. відповідачем не сплачені, доказів зворотного суду надано не було.

Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 4374240,92 грн. є правомірними та обґрунтованими.

Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих доказів, суд вважає, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 8, 9, 10, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257, 258, 278, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Зміївського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області (майдан Конституції, буд. 1, Палац Праці, 3 під`їзд, 4 поверх, м. Харків, 61200, код ЄДРПОУ 41313928) до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Гагаріна, буд. 6, м. Первомайський, Харківська область, 64100, код ЄДРПОУ 02146179) про стягнення грошових коштів по капіталізованим платежам - задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту Первомайської районної державної адміністрації Харківської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Зміївського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області капіталізовані платежі у розмірі 4 374 240,92 грн. (чотири мільйона триста сімдесят чотири тисячі двісті сорок гривень дев`яносто дві копійки).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 25 серпня 2021 року.

Суддя Н.А. Полях

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2021
Оприлюднено27.08.2021
Номер документу99177338
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/7974/21

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Рішення від 25.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 03.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 02.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні