Постанова
від 31.08.2021 по справі 160/1928/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

31 серпня 2021 року м. Дніпросправа № 160/1928/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Криворіжрибсільгосп на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 (суддя першої інстанції Прудник С.В.) в адміністративній справі № 160/1928/20 за позовом Приватного акціонерного товариства Криворіжрибсільгосп до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дубенко Олени Адамівни про визнання дій неправомірними щодо здійснення перевірки,-

ВСТАНОВИВ:

АТ "Криворіжрибсільгосп" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дубенко Олени Адамівни, в якому, з урахуваннями уточнених позовних вимог просило:

визнати дії посадових осіб - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дубенко О.А., прокурора Апостолівського відділу Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області Гончарука С.С. що здійснили перевірку ПАТ "Криворіжрибсільгосп", яке знаходиться за адресою Рибгоспна буд. 11, с. Нова Зоря, Криворізького району, Дніпропетровської області 29.01.2020 року та склали акт перевірки вимог земельного законодавства №23-ДК/20/АП/09/01-20 від 29.01.2020 року в порушення п.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду контролю прямо передбачено", без письмового повідомлення про перевірку та відмову у надання акту перевірки - неправомірними.

В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 10.02.2020 року державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дубенко О.А., вручила через E-mail повідомлення акт перевірки вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки №23-ДК/20/АП/09/01-20 від 29.01.2020 року за своїм підписом. При цьому, відповідач пояснила, що перевірку ПАТ "Криворіжрибсільгосп", який знаходиться за адресою: Рибгоспна буд. 11, с. Нова Зоря, Криворізького району, Дніпропетровської області вона здійснила разом з прокурором Апостолівського відділу Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області Гончаруком С.С. Як підставу для своєї перевірки Дубенко О.А. відмовилась надати наказ на перевірку та повідомлення про початок перевірки але з наданого нею копії акта перевірки №23-ДК/20/АП/09/01-20 від 29.01.2020 року встановлено, що акт складений за підписом відповідача-2, в якому були зазначені номери перевіряємих земельних ділянок із кадастровими номерами: 1220386600:02:049:0001;1220382500:02:071:0001;1221881200:02:070:0003;1220382500:02:072:0001. Відповідач-2 пояснила, що перевірка нею здійснюється на підставі наказу ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області №23-ДК від 20.01.2020 року, при цьому в акті перевірки зазначено, що перевірка здійснюється на підставі "у зв`язку із розглядом листа юридичного департаменту Дніпропетровської обласної адміністрації від 18.11.2019 року вих.-13-1906/0/139-19 з питань дотримання земельного законодавства стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами: 1220386600:02:049:0001; 1220382500:02:071:0001;1221881200:02:070:0003: 1220382500:02:072:0001".

Як вбачається із витягу про реєстрацію юридичної особи - Дніпропетровської обласної адміністрації право підпису відповідного документу має лише Бондаренко Олександр Вікторович, як - керівник та Тимчук Анна Леонідівна, як - підписант, при цьому юридичний департамент Дніпропетровської обласної адміністрації не є юридичною особою, а отже не має права підпису від імені Дніпропетровської обласної адміністрації та не має права надавати вказівку іншим суб`єктам господарювання та контролюючим органам. З акту перевірки встановлено, що посадова особа відповідача-2 та відповідача-3 без відому керівництва з`явились та територію ПАТ "Криворіжрибсільгосп" та почали вимагати документацію на підприємство і в тому числі: статут, бухгалтерські документи та докази правомірності використання земельних ділянок із кадастровими номерами 1220386600:02:049:0001;1220382500:02:071:0001;1221881200:02:070:0003;1220382500:02:072:0001, при цьому вимоги були поставлені чіткі: надати документи господарської діяльності приватного підприємства "Криворіжрибсільгосп". На пропозицію надати повідомлення про проведення перевірки та зареєструватись у журналі перевірок - відповідач-2 відповіла категоричною відмовою і без будь-якого дозволу стала проводити перевірку, повідомивши про те, що вона є фахівцем ГУ Держгеокадастру, який отримує докази на вимогу відповідача-2: та накладення штрафу на підприємство та посадових осіб в сумі в сумі 200 000,00 грн. Отже, дії ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області та прокурора Нікопольської місцевої прокуратури Гончарука С.С. мали замовний характер з метою рейдерського захвату ПАТ "Криворіжрибсільгосп", а також є незаконними та необґрунтованими, оскільки вони здійсненні незаконно в порушення норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 в адміністративній справі № 160/1928/20 в задоволені позовних вимог відмовлено повністю.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач - Приватне акціонерне товариство Криворіжрибсільгосп звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення було неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, прокурором Апостолівського відділу Нікопольської місцевої прокуратури Гончаруком С.С. здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42019041490000084 від 20.08.2019 за ч. 1 ст. 242 КК України.

Під час досудового розслідування встановлено, що Апостолівською районною державною адміністрацією передано в оренду ПрАТ "Криворіжрибсільгосп" (ЄДРПОУ 13453750) земельні ділянки водного фонду, цільове призначення для рибогосподарських потреб та обслуговування господарських будівель і споруд, проте, за місцем знаходження земельних ділянок пocaдові особи ПрАТ "Криворіжрибсільгосп" у порушення цільового призначення ділянок використовують їх для вирощування сільськогосподарської культури.

20.01.2020 року відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про охорону земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області винесено наказ №23-ДК щодо здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок із кадастровими номерами 1220386600:02:049:0001, 1220382500:01:071:0001, 1220382500:01:070:0003, 1220382500:01:072:0001.

Так, означеним наказом було зобов`язано головного спеціалиста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах, на якого покладено виконання обов`язків за посадою начальника цього ж відділу Станіславу Федотову, головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах Олені Дубенко та головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах Олегу Сироті: у термін з 20.01.2020 по 31.01.2020 здійснити зазначений в пункті 1 цього наказу захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів; про час та дату виїзду на об`єкт контролю подати керівнику Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області доповідну записку.

29.01.2020 року на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.01.2020 № 23-ДК, у зв`язку із розглядом листа юридичного департамента Дніпропетровської обласної адміністрації від 18.11.2019 р. вих-13-1906/0/139-19 з питання дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельних ділянок, кадастрові номери 1220386600:02:049:0001, 1220382500:02:071:0001, 1220382500:02:070:0003, 1220382500:02:072:0001 у Апостоловському районі Дніпропетровської області державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дубенко Оленою Адамівною проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щолдо обєкту - земельної ділянки ВАТ "Криворжрибсільгосп" код ЄДРПОУ (13453750), директор Закордонець Сергій Юрійович, за адресою: 53080 вул. Рибгоспна 11 с. Нова Зоря, Криворізький район, Дніпропетровської області .

За результатами перевірки встановлено, що земельні ділянки державної власності кадастрові номери: 1220386600:02:049:0001 площею 106,2887 га; 1220382500:02:071:0001 площею 113,3318 га; 1220382500:02:072:0001 площею 21,4341 га розташовані за межами населеного пункту, на території Нивотрудівської територіальної громади належать до земель водного фонду.

На підставі розпоряджень голови Апостоловської районної державної адміністрації №3/34-479 від 15.04.2004 р та № 296-р-05 від 30.05.2005 р. земельні ділянки, кадастрові номери 1220386600:02:049:0001 площею 106,2887 га; 1220382500:02:071:0001 площею 113,3318 га; 1220382500:02:072:0001 площею 21,4341 га передані в оренду "Криворіжрибсільгосп" терміном на 49 років для рибогосподарських потреб та обслуговування господарських будівель та споруд. Право оренди на земельні ділянки кадастрові номери: 1220386600:02:049:0001 площею 106,2887 га; зареєстровано 01.08.2005 за №0105041202106, 1220382500:02:071:0001 площею 113,3318 га; 1220382500:02:072:0001 площею 21,4341 га зареєстровно 01.08.2005 за №0105041202107.

Відповідно до п. 26 договорів оренди укладених між Апостолівською районною Державною адміністрацією та ВАТ "Криворіжрибсільгосп" передбачено викорастання земельних ділянок за цільовим призначенням. Заходами державного контролю встановлено: земельні ділянки водного фонду (ставки) кадастрові номери 1220386600:02:049:0001 площею 106,2887 га; 1220382500:02:071:0001 площею 113,3318 га; 1220382500:02:072:0001 площею 21,4341 га - не використовуються за цільовим призначенням, перебувають без води, дно ставків оброблено сільськогосподарською технікою для знищення залишків рослин, науково обґрунтованих проектних рішень керівництвом ВАТ "Криворжрибсільгосп" не надано.

Таким чином фактичне використання земельних ділянок кадастрові номери: 1220386600:02:049:0001 площею 106,2887 га; 1220382500:02:071:0001 площею 113,3318 га; 1220382500:02:072:0001 площею 21,4341 га на території Нивотрудівської ОТГ Апостоловського району Дніпропетровської області не відповідає їх цільовому призначенню, встановленому при передачі земельних ділянок в користування для рибогосподарських потреб та обслуговування господарських будівель та споруд. Відповідальність за використання земель не за цільовим призначенням передбачена пунктом "г" ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 КУпАП. До того ж, відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням є підставою припинення права користування земельною ділянкою. Земельна ділянка кадастровий номер 1220382500:01:070:0003, площею 4,1808 га сільськогосподарського призначення (рілля) приватної власності, розташована за межами населеного пункту на території Нивотрудівської ОТГ. Земельна ділянка кадастровий номер 1220382500:01:070:0003, площею 4,1808 га перебуває на праві власності у ОСОБА_2 , яке зареєстровано за №1696621 від 17.07.2013 р. для ведення фермерського господарства. Ділянка оброблена, використовується за цільовим призначенням.

За результатами проведення перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дубенко О.А. 29.01.2020 року складено акт № 23-ДК/20/АП/09/01-20 перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки.

10.02.2020 року державний інспектор Дубенко О.А., вручила засобами електронного зв`язку через E-mail повідомлення- акт перевірки вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки №23-ДК/20/АП/09/01-20 від 29.01.2020 року за своїм підписом. При цьому відповідачем роз`яснено що перевірку ПрАТ "Криворіжрибсільгосп", який знаходиться за адресою: вул. Рибгоспна буд. 11, с.Нова Зоря, Криворізького району, Дніпропетровської області здійснила разом з прокурором Нікопольської місцевої прокуратури Гончаруком С.С. Як підставу для своєї перевірки вона відмовилась надати наказ на перевірку та повідомлення про початок перевірки але, з наданого нею копії акта перевірки №23-ДК/20/АП/09/01-20 від 29.01.2020 року встановлено, що акт складений за підписом державного інспектора Дубенко Олени Адамівни в якому були зазначені номери перевіряємих земельних ділянок із кадастровими номерами: 1220386600:02:049:0001;1220382500:02:071:0001; 1221881200:02:070:0003; 1220382500:02:072:0001.

Вважаючи дії відповідачів протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з статтею 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до ст.2 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Як передбачено ст.4 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно з ст.5 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до ст.9 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок.

Згідно з ст.10 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

За змістом підпункту 30 пункту 4 Положення №308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.

Відповідно до положень підпункту 1 пункту 6 Положення №308 посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право: складати акти перевірок; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом.

Відповідно до зазначених норм, контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.

Таким чином, з аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управління Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок, а також для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.

Крім того, згідно з ст.2 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

З урахуванням висновків Верховного Суду в постанові від 17.09.2019 справа №806/1723/18 та постанові від 09.10.2019 в справі №724/1843/18 вказаним законом визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.

Враховуючи те, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються призначення перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, колегія суддів зазначає, що на спірні правовідносини розповсюджуються норми ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Крім зазначеного, відповідно до Преамбули Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV, цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Враховуючи викладене, суд погодився із твердженням відповідача, що згідно з наказом №23-ДК від 20.01.2020 була правомірно проведена перевірка, оскільки така проведена була спрямована не до Приватного акціонерного товариства Криворіжрибсільгосп , а земельних ділянок за кадастровим номером 1220386600:02:049:0001;1220382500:02:071:0001; 1221881200:02:070:0003; 1220382500:02:072:0001.

Таким чином, норми ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та не стосуються перевірок земельних ділянок, втім на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV , відповідно посилання позивача на порушення ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є безпідставним.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 16.07.2020 у справі №819/5/18.

Посилання позивача на відсутність в оскаржуваних актах перевірки виду її проведення (планова чи позапланова), без письмового завчасного повідомлення про її проведення, що закріплено у Законі України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є необґрунтованими, оскільки під час перевірки відповідач не керувався вищезазначеним нормативно-правовим актом, а керувався безпосередньо положеннями Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

При цьому, колегія суддів зазначає, що будь-які процедурні порушення, пов`язані із самим процесом оформлення результатів діяльності суб`єктів владних повноважень по фіксації недотримання суб`єктом приватного права вимог законодавства оцінюється судом з урахуванням всіх обставин справи та необхідністю досягненням балансу між інтересами особи правопорушника та публічними інтересами. Зазначене, особливо стосується фіксації порушень з боку суб`єктів приватного права у публічній сфері, зокрема, питань охорони земель, безпеки довкілля, благоустрою населених пунктів, розпорядження комунальною та державною власністю, запобігання виникнення техногенних катастроф тощо. Такі формальні неточності не можуть бути, за загальним правилом, самостійною підставою для скасування по суті правомірних рішень суб`єктів владних повноважень, спрямованих на забезпечення законності та захист публічних інтересів.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 25 січня 2019 року у справі №826/382/18.

Таким чином, посадова особа відповідача діяла правомірно в частині проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства позивачем, за наслідком якої складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, оскільки, така перевірка не стосується позивача, а отже не може спричинити порушення його прав або інтересів, а тому у задоволенні позовних вимог судом першої інстанції правомірно відмовлено.

Враховуючи викладені обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ч. 1 ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог скаржника.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Криворіжрибсільгосп на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 в адміністративній справі № 160/1928/20 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 в адміністративній справі № 160/1928/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддя Н.А. Бишевська

суддя І.Ю. Добродняк

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.08.2021
Оприлюднено02.09.2021
Номер документу99309694
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1928/20

Постанова від 31.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 15.06.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні