Постанова
від 06.09.2021 по справі 380/1/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 вересня 2021 року

Київ

справа №380/1/20

адміністративне провадження № К/9901/20955/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами касаційну скаргу Львівської міської ради (далі - ЛМР) на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10.03.2020 (ухвалене судом у складі головуючого судді Брильовського Р.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.07.2020 (прийняту судом у складі: головуючого судді Довгої О.І., суддів: Запотічного І.І., Матковської З.М.) у справі за позовом Автогаражного кооперативу (далі-АГК) "Гайовий" до ЛМР, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Шевченківська районна адміністрації ЛМР, про визнання протиправною і скасування ухвали, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2020 року АГК "Гайовий" (далі також - позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до ЛМР, третя особа Шевченківська районна адміністрації ЛМР, в якому позивач просив: визнати протиправними та скасувати підпункт 2.6 пункту 3 та підпункт 23 пункту 4 ухвали ЛМР від 11.07.2019 №5339 Про надання Шевченківській районній адміністрації дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вулиці Шеремети для збереження та використання скверів .

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що цим рішенням відповідача порушуються його права та законні інтереси на користування земельною ділянкою площею 2 800 кв.м. по вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові, які АГК Гайовий набув у 2002 році за ухвалою ЛМР №1524 Про погодження АГК Гайовий місця розташування та надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном на 15 років для будівництва гаражних боксів . Крім того, позивач покликався на те, що судовими рішеннями, які набули законної сили, визнано право АГК Гайовий на затвердження проекту землеустрою. Прийняття ухвали Львівською міською радою (зокрема підпункт 2.6 пункту 3 та підпункт 23 пункту 4) від 11.07.2019 №5339 Про надання Шевченківській районній адміністрації дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вулиці Шеремети для збереження та використання скверів фактично нівелює рішення відповідача від 14.03.2002 № 1524, яким погоджено місце розташування об`єкта та надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки площею - 2800 кв.м, на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові для будівництва авто-гаражних боксів.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10.03.2020, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.07.2020, позов АГК Гайовий задоволено повністю.

Задовольняючи позов АГК Гайовий суди у цій справі виходили з того, що відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, при прийнятті оскаржуваних рішень діяв без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та без дотримання принципу верховенства права. Триваюча невизначеність щодо розв`язання ситуації з вирішенням земельного питання позивача не отримала своє завершення після прийняття 11.07.2019 відповідачем ухвали №5339, оскільки відповідач не прийняв рішення щодо затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки позивачу у користування, а прийняття спірного рішення ЛМР дозволило їй ретроспективно позбавити прав позивача наданих йому цією ж міською радою 14.03.2002.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

17.08.2020 ЛМР звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити, з підстави, передбаченої пунктами 1, 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

У скарзі зазначає, що суди неправильно застосували норми матеріального права та допустили порушення норм процесуального права.

Посилається на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 27.03.2018 у справі №463/3375/15-а, від 13.03.2018 у справі №766/6141/16-а, щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, в яких Верховним Судом сформована правова позиція про те, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку, що не реалізований замовником протягом тривалого часу, не є перешкодою у наданні такого дозволу іншим особам.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.08.2020 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 30.09.2020 відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

АГК Гайовий 03.12.2001 зареєстрований як юридична особа, що підтверджується відповідним свідоцтвом.

14.03.2002 ЛМР прийнята ухвала № 1524 Про погодження АГК Гайовий місця розташування та надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном на 15 років для будівництва гаражних боксів по вулиці Замарстинівській, 135-А у м. Львові , площа земельної ділянки - 2800 кв.м.

02.11.2006 листом № 2-13632 АГК Гайовий повідомлено, що проект ухвали "Про затвердження АГК Гайовий проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном 15 років для будівництва гаражних боксів на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові" відхилений на засіданні ради 03.11.2005. Цим же листом повідомлено, що АГК Гайовий має право повторно ініціювати розгляд даного питання міською радою.

02.02.2007 АГК Гайовий повторно подав заяву і проект відведення земельної ділянки в оренду терміном на 15 років для будівництва гаражних боксів по вулиці Замарстинівській,135-А у м. Львові на розгляд ЛМР, однак, заява і подані документи Львівською міською радою розглянуті не були.

22.01.2008 листом № 2-1353/2403 Департамент містобудування ЛМР повідомив позивача, що проект ухвали "Про затвердження АГК Гайовий проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Замарстинівській, 135-А у м. Львові на засіданні ради 27.12.2007 був відхилений.

19.02.2008 господарським судом Львівської області задоволено позов АГК Гайовий по справі № 23/1314 А (330), визнано незаконними дії Львівської міської ради щодо відхилення проектів ухвали "Про затвердження АГК Гайовий проекту відведення земельної ділянки по вулиці Замарстинівській, 135-А у м. Львові та зобов`язано Львівську міську раду на найближчій, з моменту набрання постановою суду законної сили сесії розглянути клопотання АГК Гайовий від 02.02.2007 про надання в оренду терміном на 15 років земельної ділянки та прийняти за результатами розгляду клопотання передбачене законом рішення в межах, наданих ЛМР щодо цього клопотання повноважень.

23.09.2008 листом № 17-5461/2403 Департамент містобудування Львівської міської ради повідомив АГК Гайовий , що проект ухвали "Про затвердження АГК Гайовий проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Замарстинівській, 135-А у м. Львові 11.09.2008 на засіданні ради відхилений.

24.09.2008 підрозділом примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби головного управління юстиції у Львівській області винесено постанову про припинення виконавчого провадження на підставі листа директора Департаменту містобудування ЛМР про відхилення проекту ухвали Львівської міської ради щодо надання АГК Гайовий в оренду земельної ділянки по вулиці Замарстинівській, 135-А у м. Львові.

17.02.2010 відповідачу повторно направлений пакет документів, в тому числі й проект договору оренди вищевказаної земельної ділянки.

11.03.2010 позивачем отримано лист начальника управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин, яким повідомлено, що на сесії Львівської міської ради 11.09.2009 р. відхилений проект ухвали щодо відведення земельної ділянки на вул. Замарстинівській 135-А у м. Львові.

05.12.2011 листом № 2403-2вих.-1625 директор Департаменту містобудування Львівської міської ради повідомив, що сесією Львівської міської ради 10.11.2011 відхилено проект ухвали Про затвердження АГК Гайовий проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові".

02.11.2012 Шевченківським районним судом м. Львова по справі № 2а/1328/251/12 відмовлено у задоволенні позову до Львівської міської ради про визнання незаконною і скасування ухвали ЛМР № 989 від 24.11.2011 "Про відмову АГК Гайовий у наданні земельної ділянки по вулиці Замарстинівській, 135-А", та ухвали ЛМР від 17.02.2011 в частині включення в межі парку "700-річчя Львова" земельної ділянки площею 2800 кв. м. по вулиці Замарстиніській, 135-А у м. Львові та спонукання (зобов`язання) відповідача - ЛМР до виконання обов`язку - розгляду та прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та укладення з АГК Гайовий договору оренди земельної ділянки площею 2800 кв.м. терміном на 15 років на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові для будівництва автогаражних боксів.

07.11.2013 постановою Львівського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу АГК Гайовий задоволено частково, скасовано постанову Шевченківського районного суду м. Львова від 02.11.2012. Ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги про визнання незаконною і скасування ухвали Львівської міської ради № 217 від 17.02.2011 залишено без розгляду, а в іншій частині позовних вимог відмовлено з мотивів пропуску строків звернення до суду.

11.11.2016 листом №2401-4382 управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради повідомило, що земельна ділянка площею 0.2800 га по вулиці Замарстинівській, 135-А, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення відповідно до плану зонування території Шевченківського району розміщена в зоні КС-5 - зона розміщення об`єктів 5-го класу санітарної класифікації (нормативна СЗЗ-50 м), знаходиться поза межами червоних ліній.

26.12.2016 на замовлення АГК Гайовий , КП Картограф виготовлено проект землеустрою земельної ділянки для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові. 13.03.2017 експертом державної експертизи надано висновок № 100/82-17 про те, що проект землеустрою земельної ділянки 12.04 для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові АГК Гайовий площею земельної ділянки - 2800 кв.м. відповідає вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.

23.03.2017 державним кадастровим реєстратором АГК Гайовий видано Витяг № НВ- 4604833802017 на земельну ділянку на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові кадастровий №4610137500:05:003:0259, категорія землі - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - 12.04 для розміщення та експлуатації будівель та споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.

18.04.2017 листом № 4-2301-350 юридичний департамент повідомив АГК Гайовий , що він не є садівничим чи дачним кооперативом, тому відсутні підстави для затвердження АГК Гайовий проекту землеустрою щодо відведення земельної по вулиці Замарстинівській, 135-А у м. Львові для обслуговування гаражних боксів.

28.04.2017 листом № 2403-2428 управління земельних ресурсів департаменту містобудування ЛМР повідомило, що право оренди земельної ділянка площею 0.2800 га на вул. Замарстинівській, 135-А кадастровий № 4610137500:05:003:0259 може бути реалізоване виключно на конкурентних засадах (земельних торгах) і тому звернення АГК Гайовий від 14.03.2017 № 2-6139/АП-Л-2403 не може бути вирішене.

Постановою Галицького районного суду м. Львова від 08.08.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.01.2018, задоволено позов АГК Гайовий та визнано протиправною відмову управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо розгляду та затвердження проекту землеустрою земельної ділянки позивачу, цільове призначення - 12.04, для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській 135-А у м. Львові площею - 2800 кв.м., кадастровий № 4610137500:05:003:0259; - зобов`язано Львівську міську раду розглянути на сесії ради і вирішити, відповідно до статей 123, 124, 134 Земельного кодексу України, питання про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки цільове призначення - 12.04 для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства по вулиці Замарстинівській 135-А у м. Львові АГК Гайовий площею-2800 кв.м., кадастровий №4610137500:05:003:0259.

Листом від 01.10.2018 №2403-4975 директор Департаменту містобудування Львівської міської ради повідомив позивача, що проект ухвали "Про затвердження АГК Гайовий проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А" розглядався Львівською міською радою на пленарному засіданні 20.09.2018, але не набрав необхідної кількості голосів.

Ухвалою Львівської міської ради №4203 від 08.11.2018 АГК Гайовий відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Замарстинівській, 135-А з мотивів збереження зелених насаджень м. Львова, та беручи до уваги ухвалу Львівської міської ради № 4686 від 21.05.2015 про внесення змін до ухвали Львівської міської ради № 217 від 17.02.2011 "Про передачу Львівському комунальному підприємству "Зелений Львів" у користування парку "700-річчя Львова".

11.07.2019 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 5339 "Про надання Шевченківській районній адміністрації дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вулиці Шеремети для збереження та використання скверів" згідно з якою: пункт 1: внести зміни до ухвали Львівської міської ради № 217 від 17.02.2011 "Про передачу Львівському комунальному підприємству "Зелений Львів" у користування парку "700-річчя Львова", вилучивши п. 3; пункт 2: надати Шевченківській районній адміністрації дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вулиці Шеремети для збереження та використання скверів: - 2.6 ділянка 6 орієнтовною площею 0.2800 га; пункт4: внести зміни у додаток до ухвали Львівської міської ради від 07.08.2010 р. № 3725 "Про затвердження переліку та меж скверів Шевченківського району м. Львова", доповнивши його пунктами 18-24 у такій редакції: - № з/п -23. Назва скверу - Сквер на вул. П. Шеремети (ділянка 7), орієнтовна площа земельної ділянки - 0,2800 га.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 14.08.2020 у справі 1.380.2019.002208 визнано протиправною та скасовано ухвалу Львівської міської ради від 08.11.2018 №4203 "Про відмову АГК Гайовий у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Замартинівській,135-А"; зобов`язано Львівську міську раду вирішити питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Замарстинівській 135-А АГК Гайовий з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні.

Позивач, вважаючи порушеними свої права у зв`язку з наданням третій особі дозволу на виготовлення проекту землеустрою, звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування передбачений статтею 123 ЗК України, відповідно до якої:

1. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

2. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

3. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

4. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186- 1 цього Кодексу.

5. У разі якщо місце розташування об`єкта, розміри і межі земельної ділянки, що пропонується до вилучення (викупу), та умови вилучення (викупу) цієї ділянки погоджені згідно з вимогами статті 151 цього Кодексу, які під час розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не змінилися, проект погодженню не підлягає.

6. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

7. Якщо земельна ділянка надається у користування за погодженням з Верховною Радою України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які із своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації подають зазначений проект до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали та подає їх до Верховної Ради України для прийняття відповідного рішення.

8. Якщо земельна ділянка надається у користування за рішенням Кабінету Міністрів України або за погодженням з Кабінетом Міністрів України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (крім проектів землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) подається відповідно до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які розглядають його і в місячний строк подають зазначений проект зі своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації до Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.

Проекти землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, подаються до Кабінету Міністрів України центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов`язкового) відселення, разом із пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації.

9. Якщо земельна ділянка надається у користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а у разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку державної експертизи) подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яка розглядає його і в місячний строк подає зазначений проект із своїми пропозиціями до Верховної Ради Автономної Республіки Крим.

10. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:

затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);

надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

11. У разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.

12. На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об`єкта нерухомого майна державної власності у комунальну власність приймається рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об`єкт передачі.

На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об`єкта нерухомого майна комунальної власності у державну власність, також передається у державну власність земельна ділянка, на якій розміщений об`єкт передачі.

13. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.

14. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Верховний Суд звертає увагу, що дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Передача (надання) земельної ділянки у користування відповідно до статті 123 ЗК України є завершальним етапом визначеної процедури надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Таку правову позицію висловлено у постанові Верховного Суду України від 10.12.2013 у справі №21-358а13, від 07.06.2016 у справі № 21-1391а16, від 13.12.2016 у справі №815/5987/14 та постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17, від 22.02.2019 у справі № 813/1631/14 та 28.11.2018 у справі №826/5735/16 і від 13.03.2018 у справі №766/6141/16-а, на які також у касаційній скарзі посилається заявник, як на підставу оскарження рішень у цій справі з мотивів неврахування судами цих висновків.

З цього приводу колегія суду зазначає, що з приписів статті 79 -1 ЗК України слідує, метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є формування земельної ділянки, яке полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Отже, надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. При цьому, не суттєво за чиїм замовленням такий проект буде розроблено. Закон не виключає ситуації, коли проекти одночасно розробляються різними замовниками.

Під час розробки проекту, серед іншого, визначаються (узгоджуються) її межі та з`ясовується наявність правових та фактичних перешкод для надання її у власність, зокрема спірність прав щодо ділянки. Ці обставини повинні враховуватися органом, що розпоряджається землями, під час затвердження проекту та надання земельної ділянки у власність, а не на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

Надання дозволу на розробку проекту відведення не свідчить, що проект радою буде затверджено. Якщо буде виявлено обставини, що за законом є підставами для відмови у затвердженні проекту, рада може відмовити.

Застосовуючи цей підхід в контексті обставин справи, колегія суддів також враховує, що судами попередніх інстанцій встановлено те, що на момент прийняття оскаржуваного у цій справі рішення спірна земельна ділянка не перебувала у власності або користуванні АГК Гайовий .

І позивачем не подано доказів, які б свідчили про оформлення відповідних документів на користування чи володіння зазначеною земельною ділянкою.

Отже, прийняття відповідачем рішення про погодження надання третій особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, не виключає можливість захисту законного інтересу позивача як на стадії розробки проекту відведення спірної земельної ділянки, так і на стадії його затвердження радою.

Інтерес позивача полягає в отриманні земельної ділянки у користування, а не в позбавленні такого права третіх осіб.

Виходячи з викладеного, Верховний Суд приходить до висновку, що підпункт 2.6 пункту 3 та підпункту 23 пункту 4 ухвали ЛМР від 11.07.2019 №5339 Про надання Шевченківській районній адміністрації дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вулиці Шеремети для збереження та використання скверів не порушує прав та законних інтересів позивача у спірних правовідносинах, оскільки не встановлює обмежень щодо реалізації позивачем права на отримання у встановленому законом порядку цієї земельної ділянки, позаяк дозвіл на складення проекту землеустрою ним отримано раніше.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі № 295/14795/16-а, від 19.06.2018 у справі № 750/8511/17, від 05.03.2019 у справі № 360/2334/17 та від 28.02.2020 у справі №461/1257/17.

Суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду, не виправивши та не усунувши такі ж порушення застосування норм матеріального права, допущені судом першої інстанції.

Таким чином, передбачена пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України підстава касаційного оскарження судових рішень у цій справі визнається колегією суддів обґрунтованою.

Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Враховуючи наведене, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, що є підставою для скасування судових рішень повністю та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 344, 351, 356 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Львівської міської ради -задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10.03.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.07.2020 - скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову Автогаражного кооперативу "Гайовий" до Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Шевченківська районна адміністрації Львівської міської ради, про визнання протиправною і скасування ухвали - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : А.І. Рибачук

Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення06.09.2021
Оприлюднено07.09.2021
Номер документу99392081
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/1/20

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 06.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 13.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 10.03.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

Ухвала від 03.01.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні