справа № 399/457/21
провадження № 2/399/245/2021
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2021 року Онуфріївський районний суд Кіровоградської області у складі:
головуючого судді Шуліка О.О., при секретарі Бобрик І.О., розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні в сел.Онуфріївка, Кіровоградської області цивільну справу за позовом керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області до ОСОБА_1 про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки у розпорядження держави, -
ВСТАНОВИВ
Керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області звернувся до суду із позовною заявою до ОСОБА_1 про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки у розпорядження держави.
Ухвалою судді Онуфріївського районного суду Кіровоградської області від 06.07.2021 року позовну заяву позивача залишено без руху.
Ухвалою судді Онуфріївського районного суду Кіровоградської області від 19.07.2021 року.
30.08.2021 року на адресу суду надійшло від представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Болгар О.І. клопотання про залишення позову без розгляду.
Своє клопотання мотивує тим, що керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області А.Моргай, що діє в інтересах держави, в особі Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, звернувся із позовом до ОСОБА_1 про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки в розпорядження держави. Підставами для звернення з позовом, на думку прокурора, є невиконання громадянином ОСОБА_1 умов договору оренди землі від 18.02.2019 року, укладений між останнім та Попівською сільською радою Онуфріївського району Кіровоградської області. У статті 131-1 Конституції У країнивизначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і у порядку, що визначені законом (рішенням від 05.06.2019 року № 4-р(ІІ)/2019 Конституційний Суд України вказав, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень). Відповідно до ч. З ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку,передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеногоабзацом четвертим цієї частини.Отже,- винятковими випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття інтерес держави . Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. В позові прокурор Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області, зазначає, що Олександрійська окружна прокуратура звернулась до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, яка є правовнаступником всього майна, прав та обов`язків, зокрема, Попівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області з метою захисту інтересів держави, зокрема щодо зеренення до суду з позовною заявою про розірвання договору оренди земельної ділянки, укладеного 18.02.2019 року між Попівською сільською радою Онуфріївського району Кіровоградської області та гр. ОСОБА_1 та про повернення земельної ділянки за актом приймання - передачі. Однак, відповідно до листа керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області від 27.05.2021 року № 12.55 - 60 - 1420ВИХ - 21 до Онуфріївського селищного голови зазначено, що відповідно до матеріалів ГУ Держгеокадастр у Кіровоградській області від 14.08.2020 року № 10 - 11 - 0.47 - 7886/2 - 20 щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) з додержанням вимог законодавства у сфері використання та охорони земельної ділянки загальною площею 3,1342 га з кадастровим номером 3524686200:02:000:9046 виявлено порушення ч. 1 ст. 20 Закону України Про землеустрій та ч. З ст. 25 Закону України Про охорорну земель , порушника притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 55 КУпАП. В даному листі керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області пропонує Онуфріївській селищній раді Олександрійського району Кіровоградської області у розумні строки самостійно вжити заходів щодо захисту інтересів держави, зокрема подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Прошу суд звернути особливу увагу . що до даного листа позивачем не приєднано доказів . які б підтверджувалиневиконання чи неналежне виконання громадянином ОСОБА_1 обов`язків щодо договору оренди землівід 18.02.2019 року чи вчинення ним правопорушень і відповідноунеможливлює встановити Факт нездійснення або неналежногоздійснення Онуфріївською селищною радою Олександрійськогорайону Кіровоградської області обов`язків щодо захисту інтересівдержави.Тобто, підстав звернутися до суду з позовом у Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області не було. Керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровограсдкьої області не забезпечивши Онуфріївській селищній раді навіть можливості здійснення належного реагування на порушення або повідомлення прокурора про відсутність такого порушення, та за відсутності таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо, прокурор фактично замінив компетентний орган,який міг самостійно захищати інтереси держави, не навівши суду достатньо аргументів для висновку про бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави), що в силу наведених вище норм закону, є обов`язком прокурора для вирішення судом питання наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави. Дана обставина також підтверджується листом Онуфріївської селищної ради від 02.06.2021року № 01 - 21/468/1, в якому зазначено, що факти та матеріали перевірок, які мали бути надані Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради, стосовно піднятого Олександрійською окружною прокуратурою питання в листі, не надходили. Також Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області зазначає, що немає можливості підготувати позов до суду через відсутність спеціаліста у галузі права, натомість селищна рада не надає доказів відсутності даного спеціаліста та відсутність здійснити фінансування послуг спеціаліста у галузі права або адвоката. Крім того, Онуфріївська селищна рада Олександріійського району Кіровоградської області не повідомляла Олександрійську окружну прокуратуру про порушення або загрозу порушення інтересів держави, зокрема з боку громадянина ОСОБА_1 . Практика Європейського суду з прав людини свідчить, що прокурор може представляти інтереси держави в суді тільки у виключних випадках, які прямо передбачені законом. При цьому розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією із засад правосуддя (пункт 3 частини другої статті 129 КонституціїУкраїни) . Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно. Нездійснення захисту має прояв в пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він обізнаний про порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином має прояв в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною. Неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача. Так, захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо. Такого правового висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду впостанові від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18, провадження№12-194гс19. Обгрунтовуючи свій правовий висновок. Велика Палата Верховного Суду виходила з того, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повиненвважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінюватикомпетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави. Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області є юридичною особою, яка наділена повноваженнями самостійно здійснювати представницькі функції, в тому числі і як учасник справи, відтак, має право самостійно звертатись до суду з позовом для захисту свої прав та інтересів. Більше того, частиною матеріалів справи є надані позивачем копії акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 04.08.2020 року № 718 - ДК/529/АП/09/01 - 20, акту обстеження земельної ділянки від 04.08.2021 року № 718 - ДК/465/АП/09/01 - 20, протоколу про адміністративне правопорушення від 04.08.2020 року № 718 - ДК/0160П/07/01/- 20, постанови про накладення адміністративного стягнення від 04.08.2020 року № 718 - ДК/0160По/08/01/ - 20 складені та постановлена державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Світловодському, Онуфріївському, Олександрійському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області головним спеціалістом Колосом Андрієм Юрійовичем. Позивачем зазначено, що вказані матеріали він отримав від ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області 14.08.2020 року щодо проведеного державно заходу державного нагляду (контролю) з додержанням вимог законодавства у сфері використання та охорони земельної ділянки загальною площею 3,1342 га з кадастровим номером 3524686200:02:000:9046. Натомість, державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель не звернувся до суду в тридцяти денний термін про розірвання вказаного вище договору оренди земельної ділянки, що підтверджує відсутність порушень земельного законодавства з боку ОСОБА_1 . Крім того, доказів порушень вимог законодавства у сфері використання та охорони земельної ділянки загальною площею 3,1342 га з кадастровим номером 3524686200 :02:000:9046 у 2021 році громадянином ОСОБА_1 прокурором Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області суду не надано. В матеріалах справи відсутні докази наявності виключного випадку для подання позову керівником Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області А.Моргаєм в інтересах держави в особі Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області. Більше того, відсутні визначені законом підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі названих вище органів у спірних правовідносинах.
В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_1 - адвоката Болгар О.І. своє клопотання підтримала та прохала його задовольнити з підстав викладених в її клопотанні.
Прокурор Стеблина Л.І. заперечувала проти заявленого клопотання, оскільки вважає, що представництво Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області керівником Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області є виключно в інтересах держави, та обґрунтування представництва викладено в позовних вимогах. Крім того, відповідно до листа Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області, зазначено, що з позовом до суду вони не зверталися та прохають саме прокуратуру здійснити їх представництво в суді. З приводу неналежного позивача як зазначає представник в своєму клопотанні, то вважає, що договір укладений між Попівською сільською радою Онуфріївського району Кіровоградської області правонаступником якої є Онуфріївська селищна рада та ОСОБА_1 , а оскільки останнім порушено умови договору, що підтверджується протоколом про адміністративне правопорушення та постановою про накладення стягнення. Тому, є підстави для розірвання договору між Онуфріївською селищною радою Кіровоградської області та ОСОБА_1 . Прохала у задоволенні клопотання представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Болгар О.І. відмовити в повному обсязі.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали цивільної справи суд приходить до висновку:
В судовому засіданні встановлено, звертаючись до суду з позовом у даній справі, прокурор на виконання зазначених законодавчих вимог у тексті позовної заяви обґрунтував наявність органу,уповноваженого державою здійснювати функції захисту її інтересів у спірних правовідносинах, зазначивши такий орган позивачем, та вказав у чому полягає неналежне здійснення захисту інтересів держави позивачем (тобто, навів підставу для представництва інтересів держави), а також обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів (тобто, навів підстави позову).
З наявних матеріалів справи вбачається, що листом Олександрійською окружною прокуратурою Кіровоградської області від 27.02.2021 року № 12.55-60-1420вих-21 голову Онуфріївської селищної ради було повідомлено, що в ході вивчення прокуратурою стану законності, зокрема, використання земельних ділянок на території Онуфріївської селищної ради. У зв`язку з викладеним, прокуратура прохала у розумні строки самостійно вжити заходів щодо захисту інтересів держави, зокрема звернутися до суду з позовом про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки та її повернення у розпорядження держави. У випадку звернення до суду з позовною заявою самостійно, прохали надати до прокуратури надати до прокуратури належним чином завірену копію позову та докази його подачі до суду. Якщо заходи у судовому порядку селищною радою не вживалися прохали повідомити, які об`єктивні (чи суб`єктивні) причини перешкоджають їм самостійно звернутися до суду.
Відповідно до листа сільського голови від 2.06.2021 року № 01-21/468/1, адресованого Олександрійській окружній прокуратурі Кіровоградської області, зазначається, що факти та матеріали перевірок, які мали бути надані Головним управлінням Дерожгеокадастру у Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради стосовно піднятого у Вашому листі питання не надходили. Відповідно до цього часу Онуфріївська селищна рада самостійно із зверненням до суду не зверталася. У зв`язку з відсутністю в Онуфріївській селищній раді спеціалістів у галузі права на разі не має можливості підготувати відповідні позовні документи щодо захисту майнових прав Онуфріївської територіальної громади. Прохають прокуратуру розглянути можливість здійснити представництво громади у суді.
25.06.2020 року прокуратура, в порядку ч. 4 ст. 23 Закону, повідомила позивача про те, що позовна заява в інтересах держави в особі Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області до ОСОБА_1 підготовлена та буде скерована до суду.
Суд наголошує, що орган місцевого самоврядування, надаючи відповідь прокурору на його звернення, наявність порушення вимог законодавства в частині орендних відносин не заперечив, свою позицію щодо порушення інтересів держави жодним чином не висловив, про наміри самостійно звернутися з позовом до суду не заявив. Такі дії були оцінені прокурором як бездіяльність.
Разом зтим, бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Натомість, прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу в порядку, передбаченомуст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченогост. 23 Закону України Про прокуратуру , і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18.
Таким чином, суд вважає, що у задоволенні клопотання представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Болгар О.І. про залишення позовної заяви без розгляду, слід відмовити.
Керуючись ст. 56, 257 ЦПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні клопотання представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Болгар Олени Ігорівни про залишення позовної заяви керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області до ОСОБА_1 про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки у розпорядження держави, без розгляду - відмовити.
Ухвала може бути оскаржена до Кропивницького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги через Онуфріївський районний суд Кіровоградської області, яка подається протягом п`ятнадцяти днів днів з дня її проголошення.
Повна ухвала суду складена та підписана 7.09.2021 року.
Суддя О.О. Шуліка
Суд | Онуфріївський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2021 |
Оприлюднено | 09.09.2021 |
Номер документу | 99422621 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Онуфріївський районний суд Кіровоградської області
Шуліка О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні