Ухвала
від 10.09.2021 по справі 580/55/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

10 вересня 2021 року справа № 580/55/20 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді - Трофімової Л.В., за участі секретаря судового засідання Осадчого О.В., розглянувши у судовому засіданні заяву товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель про встановлення судового контролю в адміністративній справі № 580/55/20за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель (вул. Енергетиків, 129, оф. 1, м. Канів, Черкаська область, 19001, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 41542439) [представник позивача адвокат Багрій Н.М. - за ордером]

до Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 44131663), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДФС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 39392109) про встановлення судового контролю, прийняв ухвалу.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 580/55/20 адміністративний позов задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДФС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.08.2019: №1248168/41542439; № 1248167/41542439; №1248182/41542439; № 1248183/41542439; №1248176/41542439; №1248175/41542439; №1248171/41542439; № 1248180/41542439; №1248185/41542439; №1248170/41542439; №1248188/41542439; № 1248189/41542439; №1248187/41542439; №1248186/41542439; №1248174/41542439; № 1248166/41542439; №1248172/41542439; №1248173/41542439; №1248169/41542439; № 1248177/41542439; №1248179/41542439; №1248184/41542439; №1248178/41542439; № 1248181/41542439, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних; зобов`язано Державну податкову службу України (ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ: 43005393, місцезнаходження: Львівська пл., 8, 04053) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель (ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ: 41542439, місцезнаходження: Черкаська обл., м. Канів, вулиця Енергетиків буд. 129, офіс 1, 19001) днем фактичного подання, а саме: 02.05.2019 від 16.01.2019 № 3, від 22.01.2019 № 14; від 29.01.2019 № 15, від 31.01.2019 № 10, від 01.02.2019 № 8, № 12, № 14, від 04.02.2019 № 9, № 11, № 13, № 15; 27.06.2019 - від 03.06.2019 № 17, № 18, № 19, № 20, № 21, № 22, № 23, № 24, № 25, № 30, № 31, № 32, № 33; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43142920) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель (вул. Енергетиків, 129, оф. 1, м. Канів, Черкаська область, 19001, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 41542439) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 46104 (сорок шість тисяч сто чотири) грн; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель (вул. Енергетиків, 129, оф. 1, м. Канів, Черкаська область, 19001, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 41542439) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 46104 (сорок шість тисяч сто чотири) грн.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020 у справі №580/55/20 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області залишено без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 - без змін.

05.04.2021 за вх. № 11325/21 через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Черкаського окружного адміністративного суду від ТОВ Група компаній Натаніель надійшла заява від 01.04.2021, відповідно до якої заявник просить:

- встановити Державній податковій службі України 20-денний строк для подання до суду звіту про виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 580/55/20;

- зобов`язати Державну податкову службу України подати до суду протягом 20-ти календарних днів з моменту отримання копії ухвали звіт про виконання судового рішення від 16.06.2020 у справі № 580/55/20.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 06.04.2021 у задоволенні заяви про встановлення судового контролю за виконанням рішення у справі № 580/55/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити дії - відмовлено. Позивач надав апеляційну скаргу, де просив скасувати вказану ухвалу та постановити нову.

Апеляційну скаргу ТОВ Група компаній Натаніель суд апеляційної інстанції задовольнив: ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 06.04.2021 - скасував та направив справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Справа № 580/55/20 надійшла 30.07.2021 і передана за результатом автоматизованого розподілу судді. У зв`язку з перебуванням судді Трофімової Л.В. у щорічній відпустці з 26.07.2021 судове засідання призначено в перший робочий день після виходу з відпустки 07.09.2021. Ухвалою від 07.09.2021 судове засідання призначено на 09.09.2021, 10.09.2021.

17.05.2021 за вх. № 17160/21 через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Черкаського окружного адміністративного суду від ТОВ Група компаній Натаніель , надійшла заява від 12.05.2021, відповідно до якої заявник просить:

- визнати бездіяльність Державної податкової служби України на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 580/55/20 протиправною;

- постановити окрему ухвалу, у порядку передбаченому статтею 249 Кодексу адміністративного судочинства України, копію якої направити до Державної податкової служби України для вжиття заходів з усунення причин та умов неналежного виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 580/55/20;

- зобов`язати Державну податкову службу України протягом 20-ти календарних днів з моменту отримання копії даної ухвали повідомити Черкаський окружний адміністративний суд про заходи, що були вжиті з метою поновлення прав ТОВ Група компаній Натаніель .

Справа № 580/55/20 надійшла 30.07.2021 і передана за результатом автоматизованого розподілу судді. У зв`язку з перебуванням судді Трофімової Л.В. у щорічній відпустці з 26.07.2021 заява розглядається невідкладно після виходу з відпустки.

07.09.2021 за вх. № 33958/21 через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Черкаського окружного адміністративного суду від ТОВ Група компаній Натаніель надійшла заява від 07.09.2021 відповідно до якої заявник просив залишити без розгляду заяву позивача у частині визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду від 16.06.2020 у справі №580/55/20 постановленого Черкаським окружним адміністративним судом.

Ухвалою від 09.09.2021 заяву ТОВ Група компаній Натаніель в частині визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду в адміністративній справі № 580/55/20 залишено без розгляду.

09.09.2021 вх. 34463/21 до суду надійшла заява представника ТОВ Група компаній Натаніель , відповідно до якої заявник не наполягає на вирішенні заяви про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідачем з виконання рішення суду в частині: 1) постановлення окремої ухвали, в порядку, передбаченому статтею 249 КАС України; 2) зобов`язання Державної податкової служби України протягом 20-ти календарних днів з моменту отримання копії даної ухвали, повідомити Черкаський окружний адміністративний суд про заходи, що були вжиті з метою поновлення прав ТОВ Група компаній Натаніель .

Верховний Суд зазначив, що наявність у КАС України спеціальних норм, спрямованих на забезпечення належного виконання судового рішення, виключає можливість застосування загального судового порядку захисту прав та інтересів стягувача шляхом подання нового позову. Судовий контроль за виконанням судового рішення здійснюється у порядку, передбаченому в КАС України, що не передбачає можливості подання окремого позову, предметом якого є спонукання відповідача до виконання судового рішення.

На цій підставі Верховний Суд дійшов висновку, що вимоги про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, які прийняті (вчинені або не вчинені) на виконання судового рішення, в окремому судовому провадженні не розглядаються.

Вирішуючи подану позивачем заяву від 01.04.2021 в частині встановлення судового контролю за виконанням рішення суду у справі № 580/55/20, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення Іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно зі статтею 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Порядок встановлення судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах визначено статтею 382 КАС України, згідно з частинами першою та другою суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Відповідно до частини восьмої цієї ж статті судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах здійснюється також у порядку, встановленому статтею 287 цього Кодексу. Зазначеній нормі кореспондують положення пункту 1 частини шостої статті 246 КАС України, згідно з якими у резолютивній частині рішення у разі необхідності вказується про порядок і строк виконання рішення.

Встановити судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд першої інстанції може під час прийняття рішення у справі. Такий контроль здійснюється судом першої інстанції шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання рішення суду, а в разі неподання такого звіту - шляхом встановлення нового строку для подання звіту та накладення штрафу. Зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання рішення, є правовим наслідком судового рішення і саме в його резолютивній частині повинен бути вказаний обов`язок подати звіт, позаяк встановити судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може не лише під час прийняття рішення у справі.

Нормою статті 382 КАС України передбачено право, а не обов`язок суду, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, зобов`язати суб`єкта владних повноважень стосовно якого ухвалено судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Суд наділений правом зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання рішення лише у випадку, коли існують беззаперечні докази нехтування відповідачем вимогам суду.

Аналіз норм статті 382 КАС України дає підстави для висновку про те, що встановлення судового контролю за виконанням судових рішень є заходом превентивного впливу на відповідача у справі з метою своєчасного виконання своїх зобов`язань у межах відповідної справи. Встановлення судового контролю під час вирішення спору попереджує неналежне виконання відповідачем обов`язків, що виникли внаслідок задоволення позовних вимог позивача.

В аналітичній доповіді в рамках проєкту Ради Європи Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини (2018 рік) стосовно огляду практики ЄСПЛ щодо захисту права на розгляд справи та виконання судового рішення в розумний строк узагальнено критерії ефективності засобів забезпечення виконання цього права: 1) засіб є ефективним, якщо його можна використати для прискорення ухвалення рішення судом, що розглядає справу; 2) найбільш ефективними є засоби, спрямовані на попередження, а не на компенсацію за затримку розгляду справи чи виконання судового рішення; 3) поєднання пришвидшувального та компенсаторного засобів захисту є найкращим варіантом тощо.

Аналіз положень КАС України, дає підстави виокремити такі основні процесуальні засоби, за допомогою яких адміністративний суд забезпечує належне виконання судового рішення, яке набрало законної сили: 1) роз`яснення судового рішення (ст. 254); 2) судовий контроль за виконанням судового рішення (ст. ст. 382, 383); 3) заміна сторони виконавчого провадження (ст. 379); 4) поновлення пропущеного з поважних причин строку пред`явлення виконавчого листа до виконання (ст. 376); 5) відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, зміна чи встановлення способу і порядку виконання (ст. 378); 6) зупинення виконання судових рішень лише у виключних випадках (ст. 375); 7) застосування як преюдиційних обставин, встановлених у судовому рішенні, що набуло законної сили, під час судового розгляду іншої справи тощо.

Стосовно сутності судового контролю у постанові Верховного Суду від 21.08.2019 у справі № 295/13613/16-а зазначено, що ст. ст. 382-383 КАС України, визначено такі види судового контролю за виконанням судового рішення, як зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення та визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду. Верховний Суд акцентував увагу, що зазначені правові норми КАС України мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставами їх застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача, та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із невиконанням судового рішення в справі.

Верховний Суд вказав, що судове рішення виконується безпосередньо, та для його виконання не вимагається ухвалення будь-яких інших, додаткових судових рішень. Суд також врахував, що винесення судового рішення, яке передбачає оцінку судового рішення прийнятого в іншій справі, буде суперечити ст. 129-1 Конституції України.

Із набранням чинності нової редакції КАС України, законодавцем розширено повноваження суду та надано судам право встановлювати судовий контроль за виконанням судового рішення після ухвалення ним рішення, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що органом влади порушується принцип обов`язковості судового рішення.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі № 826/18826/14 та від 07.11.2019 у справі № 361/11754/13-ащо у силу частини 5 статті 242 КАС України та частин 5, 6 статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів враховується судом під час вирішення клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду.

Згідно з частинами 1-2 статті 382 КАС України визначено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Велика Палата Верховного Суду в ухвалі від 20.06.2018 у справі № 800/592/17 фактично відійшла від практики Вищого адміністративного суду України щодо застосування статті 267 КАС України у редакції, чинній до 15.12.2015, та згідно з близькою за змістом статтею 382 КАС України у редакції у редакції, чинній з 15.12.2015, задовольнила клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням постанови від 22.05.2018, подане після її прийняття.

Відповідно до висновків Верховного суду у справі № 340/962/19 пункти 52, 53: …клопотання про встановлення судового контролю може бути подано й задоволено судом вже після ухвалення рішення у справі. Отже, позивача не позбавлено можливості звернутися із клопотанням про встановлення судового контролю після прийняття судом рішення у справі, у разі існування ризику його невиконання .

Судовий контроль - це спеціальний вид провадження в адміністративному судочинстві, відмінний від позовного, що має спеціальну мету та полягає не у вирішенні нового публічно-правового спору, а у перевірці всіх обставин, що перешкоджають виконанню такої постанови суду та відновленню порушених прав особи-позивача.

Суд дійшов висновку, що заява від 01.04.2021 товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель в частині встановлення судового контролю за виконанням рішення у справі № 580/55/20, поданої 05.04.2021 вх. 11325/21 до Черкаського окружного адміністративного суду, належить задовольнити частково, позаяк обсяг та зміст зобов`язань, покладених на відповідача рішенням суду, потребує додаткового строку для забезпечення виконання, що має бути розумним. Відповідно до витягу з електронного кабінету платника податків ТОВ Група компаній Натаніель від 09.09.2021, наданого до Черкаського окружного адміністративного суду, податкові накладні визначені рішенням суду у справі №580/55/20 в Єдиному реєстрі податкових накладних не зареєстровані.

ДПС зазначає: судові рішення з питань реєстрації або скасування реєстрації ПН/РК в ЄРПН, що набули законної сили, виконуються з дотриманням норм Податкового кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та проводяться з урахуванням вимог Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.10 № 1246, постанови КМУ від 16.10.14 № 569, наказу Мінфіну від 31.12.15 № 1307 у зв`язку з цим виконання судових рішень такої категорії потребує певного часу для їх реалізації. https://balance.ua/news/post/reshenie-suda-est-gns-ne-registriruet-nalogovuyu-nakladnuyu-chto-delat-platelshhiku-nds

Res judicata - вирішена справа означає остаточність рішення суду, що набрало чинності та не може бути переглянуте. Відступ від принципу правової визначеності допустимий не в інтересах правового пуризму, а з метою виправлення помилки, що має фундаментальне значення для судової системи . Держава має позитивне зобов`язання організувати систему виконання рішень таким чином, щоб гарантувати виконання без жодних невиправданих затримок, і так, щоб ця система була ефективною як у теорії, так і на практиці, а затримка у виконанні рішення не повинна бути такою, що порушує саму сутність права, яке захищається відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 17.05.2005 у справі Чижов проти України, заява № 6962/02).

Відповідно до статті 129 Конституції України контроль за виконанням судового рішення здійснює суд. За наслідками розгляду звіту або в разі його неподання суд вживає заходів реагування.

Перевіривши матеріали заяви, докази на підтвердження аргументів і доводів сторін про встановлення судового контролю і відсутність переконливих доводів щодо причин тривалого невиконання рішення суду у справі № 580/55/20, суд дійшов висновку про наявні підстави встановлення судового контролю і зобов`язання відповідача подати звіт про виконання.

Керуючись статтями 2, 6-16, 19, 241-243, 248, 256, 370, 372, 382, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву про встановлення судового контролю за виконанням рішення у справі №580/55/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Група компаній Натаніель до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання Державної податкової служби України у 30-денний строк з дня надходження цієї ухвали надати до суду письмовий звіт про виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 580/55/20 з доказами на підтвердження виконання.

Роз`яснити сторонам у справі, що відповідно до ч. 2. ст. 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф.

Копію ухвали направити сторонам у справі.

Ухвала набрала законної сили відповідно статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України і може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень та з урахуванням пункту 3 розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвала виготовлена і проголошена 10.09.2021.

Суддя Л.В. Трофімова

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2021
Оприлюднено13.09.2021
Номер документу99517776
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/55/20

Ухвала від 10.09.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В. Трофімова

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В. Трофімова

Постанова від 14.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 07.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В. Трофімова

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 09.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні