Рішення
від 14.09.2021 по справі 460/10041/21
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 вересня 2021 року м. Рівне №460/10041/21 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Рівненської міської ради до Державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Рівненська міська рада (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. (далі - відповідач), в якому просять суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєсратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021, код: 332929448258 в частині його прийняття з підстави, передбаченої пунктом 5 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ; 2) визнати протиправним та скасування рішення Державного реєсратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021, код: 332929448258 в частині його прийняття з підстави, передбаченої пунктом 3-2 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ; 3) зобов`язати державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. повторно розглянути заяву про Державну реєстрацію створення юридичної особи Комунальної установи "Агенція Розвитку Рівного" Рівненської міської ради від 08.07.2021 року. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що розпорядженням Рівненського міського голови від 07.07.2021 року № 252-ОС було призначено Хмельник О.В. на посаду директора Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради з 08.07.2021 за контрактом. Довіреністю від 08.07.2021 року № 08-1263 Хмельник О.В. було уповноважено представляти інтереси Рівненської міської територіальної громади в особі Рівненської міської ради в органах державної реєстрації щодо реєстрації Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради. 08.07.2021 року ОСОБА_1 було подано до Центру надання адміністратиінихпослуг у місті Рівному Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради пакет документів для проведення державної реєстрації Комунальної установ Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради, зокрема: заяву про державну реєтрацію створення юбридичної особи Форми 2 ; статут Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради; рішення застовника про створення Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради; довіреність від 08.07.2021 № 08-1263 та розпорядження Рівненського міського голови від 07.07.2021 року № 252-ОС про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради. За результатами розгляду документів державний реєстратор Демчук Л.В. прийняв Рішення про відмову у державній реєстрації в Єдиноме лердавному реєстрі юридичних осіб, фізиних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 року; код:332929448258. Зазначають, що оскражуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскльки не грунтується на положеннях чинного законодавства, зокрема Закону України №755-ІV. Підставами для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення зазначають: 1. немотивоване твердження відповідача щодо подання державному реєстратору документів особою, яка не має на це повноважень, оскільки вважають, що повноваження представника заявника були підтверджені не довіреністю, а рзпорядження від 07.07.2021 року №252-ОС, так як ОСОБА_1 було подано Розпорядження Рівненського міського голови від 07.07.2021 року №252-ОС про призначення її на посаду директора Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради; 2. Безпідставне твердження державного реєстратора, що документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації, а саме вважають незаконним висновок державного реєстратора про те, що Управління не має право проводити дії з державної реєстрації Комунальної Установи, оскільки засновником Управління та Установи є Рівненська міська рада, оскільки на думку позивача, держвні реєстратори не перебувають у трудових відносинах з Рівненською міською радою, а саме з Управлінням забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, а відтак немають права вчиняти реєсраційні дії лише відносно Управлінням забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради та зобовязані вчиняти реєсраційні дії стосовно комунальних підприємств, засновником, яких є Рівненська міська рада. Зазначає, що рішенням Державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 було порушено право позивача на отримання за його місцезнаходженням адміністративної послуги щодо державної реєстрації юридичної особи.

Відповідач подав відзив у якому заперечив проти задоволення позовних вимог. Зокрема, зазначив, що відповідно до ч. 7 ст. 6 Закону № 755-IV державний реєстратор не має права проводити реєстраційні дії щодо суб`єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах або засновником (учасником) якого він є. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором. Вказує, що суб`єктом державної реєстрації в сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, засновником якого є Рівненська міська рада. В свою чергу, зазначає, що державний реєстратор ОСОБА_2 не перебуває в трудових відносинах з Управлінням забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, а перебуває в трудових відносинах з Рівненською міською радою в особі міського голови, якому безпосередньо підпорядкована як посадова особа Управління забезпечення надання адміністративних послуг. Саме тому відповідач вважає правомірною відмову позивачу у здійсненні державній реєстрації з підстави, передбаченої п. 3-2 ч. 1 ст. 28 Закону №755-ІV.Крім того, відповідач у своєму відзиві зазначила, що відповідно до пункту 5частини 2 статті 25 Закону №755-ІV державний реєстратор Демчук Л.В. перевірила подані документи та насамперед виявиланаявність підставдля зупинення розгляду документів, а саме: 1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі (передбачена пунктом 1 частини 1 статті 27 Закону №755-ІV). Так, заявником на сторінці 4 заяви форми 2 не зазначено види економічної діяльності згідно Національного класифікатора України КВЕД ДК 009:2010, прийнятого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 N 457, а також на сторінці 5 заяви форми 2 не зазначено ідентифікаційного коду юридичної особи - засновника Установи. Згідно із п.11 ч.2 ст.9 та п.8 ч.2 ст.9 Закону України № 755-IV відомості про види діяльності та про ідентифікаційний код засновника, якщо засновник - юридична особа, повинні міститись в ЄДР та вносяться до нього на підставі відповідних заяв про державну реєстрацію.2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону (передбачена пунктом 2 частини1 статті 27 Закону України № 755-IV). Статут Установи, який є додатком до рішення від 10.06.2021 № 76, прошитий та поданий на державну реєстрацію, як цілісний документ разом з іншим додатком до цього рішення (програмою фінансової підтримки Установи), яка не є частиною статуту, що не відповідає положенням абзацу 1 пункту 9 частини 1 статті 15 Закону України № 755-IV, яким визначено вимоги до оформлення саме установчих документів, а не інших документів. Крім того зазначила, що відповідно допункту 6 частини 2 статті 25 Закону №755-ІV державним реєстратором Управління Демчук Л.В. встановлено також підстави для відмови у державній реєстрації, визначені: пунктом 5 частини 1 статті 28 Закону України № 755-IV (документи суперечать вимогам Конституції та законів України) та пунктом 32 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV(документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації), тому керуючись вимогами абзацу 4 пункту 10 розділу ІІ Порядку, сформовано повідомлення від 09.07.2021 код: 332929448258 про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та із зазначенням підстав для зупинення їх розгляду. Уважає, що державним реєстратором Управління Демчук Л.В. прийнято рішення від 09.07.2021 код: 332929448258 про відмову у державній реєстрації по заяві Державна реєстрація створення юридичної особи стосовно Комунальної установи Агенція розвитку Рівного , відповідно до вищевказаних норм законодавства та в порядку, визначеному законодавством. У зв`язку з викладеним, відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Позивачем подано суду відповідь на відзив. У відповіді на відзив позивач висловлює доводи та міркування, аналогічні викладеним у позовній заяві та стверджує, що наявність підстав для зупинення розгляду документів не може бути підставою для відмови у державній реєстрації.

Відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначає, шо висновок позивача про те, що наявність підстав для зупинення розгляду документів не може бути підставою для відмови у державній реєстрації жодним чином не стосується рішення державного реєстратора Демчук Л.В. від 09.07.2021 код: 332929448258 про відмову у державній реєстрації по заяві Державна реєстрація створення юридичної особи стосовно Комунальної установи Агенція розвитку Рівного , яке по суті є предметом оскарження, оскільки воно (рішення) не містить посилання на таку підставу для відмови, як наявність підстав для зупинення розгляду .

Ухвалою суду від 23.07.2021 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 04.08.2021 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 25.08.2021 витребувано докази від Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради.

Ухвалою суду від 07.09.2021 поновлено відповідачу процесуальний строк для подання заперечень на відповідь на відзив.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

08.07.2021 заявник ОСОБА_1 в порядку електронної черги подала державному реєстратору Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради (далі - Управління) Демчук Л.В. наступні документи для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація створення юридичної особи :

1) заяву форми 2 від 08.07.2021;

2) рішення Рівненської міської ради від 10.06.2021 № 760 (належним чином завірена копія);

3) статут Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради, прошитий разом із Програмою фінансової підтримки на 14 арк;

4) довіреність, видана на ім`я ОСОБА_1 , викладена на бланку Рівненської міської ради, від 08.07.2021 № 08-1263;

5) розпорядження міського голови від 07.07.2021 № 252-ОС про призначення О.Хмельник (належним чином завірена копія) із наступним текстом: Призначити ОСОБА_1 на посаду директора Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради з 8 липня 2021 року за контрактом. Підстава: заява О.Хмельник. .

За результатами розгляду, поданих позивачем документів державний реєстратор Демчук Л.В. виявила наявність підстав для зупинення розгляду документів, а саме: 1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі (передбачена пунктом 1 частини 1 статті 27 Закону № 755-ІV). Так як, заявником на сторінці 4 заяви форми 2 не зазначено види економічної діяльності згідно Національного класифікатора України КВЕД ДК 009:2010, прийнятого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 № 457, а також на сторінці 5 заяви форми 2 не зазначено ідентифікаційного коду юридичної особи - засновника Установи. Згідно із п. 11 ч. 2 ст. 9 та п. 8 ч. 2 ст. 9 Закону України № 755-IV відомості про види діяльності та про ідентифікаційний код засновника, якщо засновник - юридична особа, повинні міститись в ЄДР та вносяться до нього на підставі відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону (передбачена пунктом 2 частини1 статті 27 Закону України № 755-IV), оскільки статут Установи, який є додатком до рішення від 10.06.2021 № 76, прошитий та поданий на державну реєстрацію, як цілісний документ разом з іншим додатком до цього рішення (програмою фінансової підтримки Установи), яка не є частиною статуту, що не відповідає положенням абзацу 1 пункту 9 частини 1 статті 15 Закону України № 755-IV, яким визначено вимоги до оформлення саме установчих документів, а не інших документів.

Одночасно, державним реєстратором Управління Демчук Л.В. прийнято рішення від 09.07.2021 код: 332929448258 про відмову у державній реєстрації за заявою Державна реєстрація створення юридичної особи стосовно Комунальної установи Агенція розвитку Рівного .

Підставою для прийняття рішення від 09.07.2021 року код: 332929448258 державний реєстратор Демчук Л.В. зазначає: пункт 5 частини 1 статті 28 Закону України № 755-IV (документи суперечать вимогам Конституції та законів України) та пункт 3-2 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV (документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації).

Не погоджуючись з рішенням державного реєстратора про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 в частині його прийняття з підстав, передбачених п. 3-2 п. 5 ч. 1 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам у межах заявлених позовних вимог, суд враховує наступне.

Відповідно достатті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, суди, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, у першу чергу повинні з`ясувати, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Повноваження державного реєстратора у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законом № 755-IV.

Згідно з пунктом 4 частини першоїстатті 1 цього Закону, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу-підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Приписами пункту 7 частини першоїстатті 1 Закону № 755-IV визначено, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Відповідно до частини другоїстатті 6 Закону № 755-IV (у редакції чинній на момент виникненння спірних правовідносин), державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбаченихЗаконом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно з пунктом 14 частини другої статті 9 Закону № 755-IV, в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема: відомості про керівника юридичної особи, а за бажанням юридичної особи - також про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.

Подання документів для державної реєстрації, а також вимоги до документів, що подаються для державної реєстрації визначено статтями 14 та 15 Закону № 755-IV.

Відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 25 Закону № 755-IV, державна реєстрації та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Порядок № 359/5 визначає процедуру проведення відповідно до Закону № 755-IV державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Порядку № 359/5 документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати вимогам, установленим Законом.

Пунктом 10 розділу ІІ Порядку № 359/5 визначено, що державний реєстратор у строки, визначені законом, здійснює перевірку зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі документів на наявність підстав для зупинення їх розгляду та на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

У разі наявності підстав для зупинення розгляду документів державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру вичерпний перелік таких підстав, передбачених законом.

За допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формується повідомлення про зупинення розгляду документів із зазначенням строку, виключного переліку підстав для його зупинення, рішення суб`єкта державної реєстрації про зупинення розгляду документів, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день такого зупинення та надсилається заявнику на адресу його електронної пошти.

Якщо за результатами здійсненої перевірки поданих документів державним реєстратором встановлено наявність підстав як для зупинення їх розгляду, так і для відмови у державній реєстрації, які не пов`язані одна з одною, та усунення підстав для зупинення розгляду документів не матиме наслідком проведення державної реєстрації, державний реєстратор формує повідомлення про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та із зазначенням підстав для зупинення їх розгляду.

Згідно з пунктом 12 Загальних засад проведення державної реєстрації Порядку № 359/5 державний реєстратор за наявності підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону, за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день відмови у державній реєстрації.

Підстави для відмови у державній реєстрації визначено статтею 28 Закону № 755-IV (в редакції чинній, на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 3-2 частини 1 вказаної статті визначено, що підставою для відмови у державній реєстрації є подання документів до неналежного суб`єкта державної реєстрації.

Відповідно до частин третьої, четвертої статті 28 Закону № 755-IV, повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.

Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається.

Відповідно до пункту 14 розділ ІІ Порядку № 359/5 державний реєстратор за наявності підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону № 755-IV, за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день відмови у державній реєстрації.

Відмова у державній реєстрації здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації, крім вихідних та святкових днів.

Повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації розміщуються на порталі електронних сервісів у день відмови у державній реєстрації.

Відповідно до абз. 2 ч. 7 ст. 6 Закону № 755-IV встановлено, що державний реєстратор не має права проводити реєстраційні дії щодо суб`єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах або засновником (учасником) якого він є. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором.

Як вже зазначалося вище по тексту рішення державний реєстратор Демчук Л.В., приймаючи рішення про відмову у проведенні реєстраційної дії щодо реєстрації юридичної особи Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради, виходила з того, що, по перше, подані документи суперечать вимогам Конституції та законів України, що відповідає пункту 5 частини 1 статті 28 Закону України № 755-IV, по друге - документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації (п. 3-2 ч. 1 ст. 28 Закону № 755-IV), оскільки державний реєстратор Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради не має права проводити дії з державної реєстрації Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного Рівненської міської ради, оскільки їх засновником є Рівненська міська рада (абз. 1 ч. 7 ст. 6 Закону № 755-IV) та відповідно до п. 2 розділу 1 Положення про Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради від 20.10.2020 № 8149 таке Управління підпорядковується міському голові, а державний реєстратор Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, як працівник органу місцевого самоврядування, приймається на службу шляхом призначення міським головою (абз. 5 ст. 10 Закону Про службу в органах місцевого самоврядування ).

З наданих суду, витребовуваних в Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, письмових доказів, убачається, що 08.07.2021 заявник ОСОБА_1 подала державному реєстратору Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. наступні документи для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація створення юридичної особи :

1) заяву форми 2 від 08.07.2021;

2) рішення Рівненської міської ради від 10.06.2021 № 760;

3) статут Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради, прошитий разом із Програмою фінансової підтримки на 14 арк;

4) довіреність, видана на ОСОБА_1 , викладена на бланку Рівненської міської ради, від 08.07.2021 № 08-1263;

5) розпорядження міського голови від 07.07.2021 № 252-ОС про призначення О.Хмельник із наступним текстом: Призначити ОСОБА_1 на посаду директора Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради з 8 липня 2021 року за контрактом. Підстава: заява О.Хмельник. .

Частиною 2 статті 25 Закону № 755-ІV визначено порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, який включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Відповідно до вимог пункту 2 вищевказаної норми документи було прийнято державним реєстратором Управління Демчук Л.В. 08.07.2021 за описом, один примірник якого відповідно до частини 4 статті 14 Закону № 755-ІV видано заявнику.

Відповідно до вимог пунктів 3 та 4 цієї ж норми Закону державним реєстратором виготовлено копії вищевказаних документів в електронній формі та внесено їх копії в електронній формі до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр).

Абзацом 4 пункту 10 розділу ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, який затверджений наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5, та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 09 лютого 2016 р. за № 200/28330 (далі - Порядок) визначено, що якщо за результатами здійсненої перевірки поданих документів державним реєстратором встановлено наявність підстав як для зупинення їх розгляду, так і для відмови у державній реєстрації, які не пов`язані одна з одною, та усунення підстав для зупинення розгляду документів не матиме наслідком проведення державної реєстрації, державний реєстратор формує повідомлення про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та із зазначенням підстав для зупинення їх розгляду .

Судом встановлено, що відповідно до пункту 6 частини 2 статті 25 Закону № 755-ІV державним реєстратором Управління Демчук Л.В. встановлено підстави для відмови у державній реєстрації, визначені: пунктом 5 частини 1 статті 28 Закону України № 755-IV (документи суперечать вимогам Конституції та законів України) та пунктом 3-2 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV (документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації), внаслідок чого в силу абзацу 4 пункту 10 розділу ІІ Порядку, сформовано повідомлення від 09.07.2021 код: 332929448258 про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та із зазначенням підстав для зупинення їх розгляду.

Отже, суд приходить до переконання, що державним реєстратором Управління Демчук Л.В. прийнято рішення від 09.07.2021 код: 332929448258 про відмову у державній реєстрації по заяві Державна реєстрація створення юридичної особи стосовно Комунальної установи Агенція Розвитку Рівного , відповідно до вищевказаних норм законодавства та в порядку, визначеному законодавством.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 4 частини 2 статті 6 Закону № 755-IV державний реєстратор проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до абзацу 7 пункту 2 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, зокрема на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України Про виконавче провадження щодо: скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Крім того суд зазначає, що вимога позивача про скасування рішення державного реєстратора Управління Демчук Л.В. про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 код: 332929448258 в частині його прийняття з підстави, передбаченої пунктом 5 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та про скасування рішення державного реєстратора Управління Демчук Л.В. про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 код: 332929448258 в частині його прийняття з підстави, передбаченої пунктом 3-2 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань задоволенню не підлягає, оскільки: рішення про відмову у державній реєстрації по заяві Державна реєстрація створення юридичної особи стосовно Комунальної установи Агенція розвитку Рівного не є окремою реєстраційною дією, відтак не підлягає скасуванню на підставі судового рішення без скасування самої реєстраційної дії, яка міститься в Єдиному державному реєстрі. Відомості про підстави для відмови в державній реєстрації відповідно до пункту 35 частини 2 статті 9 Закону № 755-IV також містяться в Єдиному державному реєстрі та є частиною реєстраційної дії. Крім того, рішення про відмову від 09.07.2021, код: 332929448258 прийнято у зв`язку із наявністю у поданих документів як підстав для відмови, так і підстав для зупинення їх розгляду відповідно до вищевказаних норм Порядку. Тому скасування рішення про відмову у державній реєстрації в частині його прийняття з підстави, передбаченої пунктом 5 частини 1 статті 28 та з підстави, передбаченої пунктом 3-2 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV, за наявності у ньому підстав для зупинення розгляду поданих документів, як спосіб відновлення порушеного права позивача, не передбачений Законом № 755-IV, та не матиме наслідком автоматичного перетворення його у рішення про зупинення розгляду, оскільки у разі наявності тільки підстав для зупинення розгляду поданих документів відповідно до абзацу 2 пункту 10 розділу ІI Порядку, державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру вичерпний перелік таких підстав та відповідно до абзацу 3 пункту 10 розділу ІI Порядку формується повідомлення та рішення про зупинення розгляду документів за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру із зазначенням строку та виключного переліку підстав для зупинення розгляду поданих документів.

Судом встановлено, що державним реєстратором Демчук Л.В. 09.07.2021 не приймалось повідомлення та рішення про зупинення розгляду поданих документів, як окремий акт. Крім того, позивач не оспорює рішення про відмову у державній реєстрації в частині його прийняття у зв`язку із наявністю у ньому підстав для зупинення розгляду.

Судом встановлено, що повідомлення про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 код: 332929448258 сформовано відповідно до вимог абзацу 4 пункту 10 розділу ІІ Порядку. Разом з тим, згідно із положеннями частини 3 статті 28 Закону № 755-IV визначено, що повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.

Так, Державним реєстратором Демчук Л.В. у рішенні про відмову від 09.07.2021, код: 332929448258 зазначено першу підставу для відмови у державній реєстрації, яка визначена пунктом 5 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV документи суперечать вимогам Конституції та законів України .

На виконання вимоги Закону № 755-IV передбаченої частиною 3 статті 28 Закону № 755-IV в рішенні про відмову вказано: Форма довіреності, видана від імені уповноваженої особи засновника, як документ, що засвідчує повноваження представника суперечить вимогам, встановленим абз. 5 ч. 5 ст. 6 та абз. 4 ч. 2 ст. 14 Закону № 755-IV (подано довіреність, не посвідчену нотаріально).

Таке рішення відповідає вимогам абзацу 5 частини 5 статті 6 Закону № 755-IV, яким визначено наступне: Для цілей проведення реєстраційних дій документом, що підтверджує повноваження діяти від імені іншої особи, є документ, що підтверджує повноваження законного представника особи, нотаріально посвідчена довіреність або відомості з Єдиного державного реєстру про особу, яка уповноважена діяти від імені особи , та синхронізується з положеннями абзацу 4 частини 2 статті 14 Закону № 755-IV, де зазначено: Для цілей проведення реєстраційних дій документом, що засвідчує повноваження представника, є документ, що підтверджує повноваження законного представника особи, або нотаріально посвідчена довіреність .

Відповідно до абзаців 1 та 2 пункту 8 статті 1 Закону № 755-IV заявник - засновник (засновники) або уповноважена ними особа - у разі подання документів для державної реєстрації створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи.

Судом встановлено, що Засновником Установи є Рівненська міська рада. В Єдиному державному реєстрі містяться відомості про ОСОБА_3 як про керівника Рівненської міської ради. Відомості про ОСОБА_1 як про особу, що може вчиняти дії від імені Рівненської міської ради, в Єдиному державному реєстрі відсутні.

Таким чином суд приходить до висновку, що виключно для цілей проведення реєстраційних дій подати документи на державну реєстрацію створення юридичної особи Комунальна установа Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради мав право сам міський голова від імені Рівненської міської ради, або інша особа в порядку представництва, на підставі документу, вимоги до якого визначені абзацом 5 частини 5 статті 6 Закону № 755-IV та положеннями абзацу 4 частини 2 статті 14 Закону № 755-IV.

Отже, подання документів для державної реєстрації створення Установи заявником ОСОБА_1 на підставі довіреності від 08.07.2021 № 08-1263, виданої на її ім`я, яка була викладена на бланку Рівненської міської ради, підписана міським головою Третяком О.В., суперечило вищевказаним нормам Закону № 755-IV про те, що довіреність як документ, що засвідчує повноваження представника, мала бути нотаріально посвідчена від імені міського голови ОСОБА_3 .

Вищенаведене спростовує твердження позивача про те, що у випадку подання рішення уповноваженого органу про призначення керівника, такий керівник наділений повноваженнями з подання документів на державну реєстрацію створення юридичної особи, що суперечить положенням абзаців 1 та 2 пункту 8 статті 1 Закону № 755-IV.

Крім того суд зазначає, що до позовної заяви позивачем долучено копію розпорядження від 07.07.2021 № 252-ОС наступного змісту:

1. Призначити ОСОБА_1 на посаду директора Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради з 8 липня 2021 року за контрактом. Підстава: заява О.Хмельник.

2. Доручити ОСОБА_1 подати державному реєстратору пакет документів на державну реєстрацію Комунальної установи "Агенція розвитку Рівного" Рівненської міської ради, з правом підписання всіх необхідних документів для здійснення державної реєстрації. .

Однак, на вимогу суду Управлінням забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради надано письмові докази, зокрема сканкопії документів, які подавалися заявником ОСОБА_1 , 08.07.2021 року, державному реєстратору Управління Демчук Л.В. серед інших, суду надано сканкопію завіреної копії розпорядження міського голови від 07.07.2021 № 252-ОС із наступним текстом: Призначити ОСОБА_1 на посаду директора Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради з 8 липня 2021 року за контрактом. Підстава: заява О.Хмельник. .

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 25 Закону № 755-IV державний реєстратор в процесі проведення реєстраційної дії виготовляє копії документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі.

Таким чином, в Єдиному державному реєстрі зберігаються електронні копії всіх документів, які подавались ОСОБА_1 08.07.2021 державному реєстратору Управління Демчук Л.В.

Отже суд приходить до переконання, що доданий до адміністративного позову примірник розпорядження міського голови від 07.07.2021 № 252-ОС не є належним доказом по справі, оскільки не відповідає змісту розпорядження міського голови від 07.07.2021 № 252-ОС, що подавалось заявником ОСОБА_1 08.07.2021 відповідачу.

Судом встановлено, що державним реєстратором Демчук Л.В. у рішенні про відмову від 09.07.2021, код: 332929448258 зазначено також другу підставу для відмови у державній реєстрації, яка визначена пунктом 3-2 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації .

На виконання вимоги Закону № 755-IV, передбаченої частиною 3 статті 28 Закону № 755-IV, державним реєстратором Демчук Л.В. у рішенні про відмову від 09.07.2021, код: 332929448258 зазначено, що Відповідно до абз. 1 ч. 7 ст. 6 Закону, державний реєстратор Управління не має права проводити дії з державної реєстрації даної Комунальної Установи, оскільки засновником Управління та Установи є Рівненська міська рада. Відповідно до п. 2 розд. 1 Положення про Управління від 20.10.2020 № 8149, Управління підпорядковується міському голові. Згідно із абз. 5 ст. 10 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування в Україні , державний реєстратор Управління, як працівник органу місцевого самоврядування, приймається на службу шляхом призначення міським головою .

Суд приходить до висновку, що позовна вимога про визнання протиправним рішення про відмову у державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.07.2021 код: 332929448258 також є безпідставною та не підлягає задоволенню, оскільки рішення про відмову з підстави, передбаченої пунктом 3-2 частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , а саме: документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації прийнято державним реєстратором Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. у відповідності до вимог чинного законодавства, зважаючи на наступне.

Абзацами 6 та 7 пункту 14 частини першої статті 1 Закону № 755-IV передбачено, що суб`єктом державної реєстрації є: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси - у разі державної реєстрації юридичних осіб (крім випадків, передбачених абзацами другим - четвертим цього пункту) та фізичних осіб - підприємців.

Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

Статтею 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що виконавчі органи рад - це органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах визначених цим та іншими законами.

Відповідно до положення про Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, яке затверджене рішенням Рівненської міської ради від 20.10.2020 № 8149 (нова редакція) (далі - Положення), Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради (далі - Управління) - виконавчий орган Рівненської міської ради, утворений для виконання власних (самоврядних) повноважень у сфері надання адміністративних послуг, віднесених до відання виконавчих органів міських рад та інших виконавчих органів, а також делегованих державою повноважень з організаційного забезпечення надання адміністративних послуг, через постійно діючий робочий орган - Центр надання адміністративних послуг у місті Рівному.

Згідно із нормами пункту 5 розділу 3 Положення Функції управління відповідно до покладених завдань : Управління, як виконавчий орган місцевого самоврядування виконує функцію: Здійснення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відповідно до чинного законодавства України .

Відповідно до рішення Рівненської міської ради від 08.11.2013 № 3506 Про внесення змін до структури Рівненської міської ради та її виконавчих органів , Рівненська міська рада є засновником Управління, що стверджується витягом з Єдиного державного реєстру від 16.08.2021.

Отже, з огляду на наведене Управління є суб`єктом державної реєстрації в сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Пунктом 5 частини 1 статті 1 Закону № 755-IV передбачено, що державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації, нотаріус.

Також, статус державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань всіх суб`єктів державної реєстрації визначений частиною 1 статті 6 Закону № 755-IV, де зазначено, що державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус .

Відповідно до положень абзацу 5 частини 1 статті 10 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється: на посади інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Разом з тим, згідно з п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону № 755-IV державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації, нотаріус.

Відповідно до абз. 4 п. 14 ст. 1 Закону № 755-IV суб`єктом державної реєстрації є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси - у разі державної реєстрації юридичних осіб (крім випадків, передбачених абзацами другим - четвертим цього пункту) та фізичних осіб - підприємців.

Статтею 1 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що виконавчі органи рад це органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно ч. 5 ст. 12 Закону України Про адміністративні послуги у разі утворення центру надання адміністративних послуг як постійно діючого робочого органу для здійснення матеріально-технічного та організаційного забезпечення діяльності центру надання адміністративних послуг у структурі відповідної ради, міської, районної державної адміністрації утворюється (визначається) виконавчий орган (структурний підрозділ), на який покладаються керівництво та відповідальність за організацію діяльності такого центру.

У відповідності до п. п. 1, 4 Розділу 1 Положення про Управління забезпечення адміністративних послуг Рівненської міської ради затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 20.10.2020 року № 8149, Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради - виконавчий орган Рівненської міської ради, утворений для виконання власних (самоврядних) повноважень у сфері надання адміністративних послуг, віднесених до відання виконавчих органів міських рад та інших виконавчих органів, а також делегованих державою повноважень з організаційного забезпечення надання адміністративних послуг, через постійно діючий робочий орган Центр надання адміністративних послуг у місті Рівному.

Управління є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням, інші печатки й штампи, бланки, реквізити у тому числі електронні, необхідні для виконання повноважень, передбачених цим Положенням та чинним законодавством.

Відповідно до п. 4 Розділу 5 Положення про Управління забезпечення адміністративних послуг Рівненської міської ради штат Управління складається з начальника Управління, заступників начальника Управління, адміністраторів, державних реєстраторів, спеціалістів, начальників відділів та інших штатних одиниць (у випадках, передбачених законодавством та структурою Управління).

Згідно з розпорядженням міського голови від 18.02.2016 № 73-ОС ОСОБА_2 з 19 лютого 2016 року призначена на посаду державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради за переведенням. Окрім того, саме Рівненська міська рада надає відпустку державному реєстратору ОСОБА_2 (копія розпорядження міської ради № 749-рк від 04.08.12021 наявне в матеріалах справи).

З цього слідує, що ОСОБА_2 фактично перебуває в трудових відносинах з Рівненською міською радою в особі міського голови, якому безпосередньо підпорядкована як посадова особа Управління, відповідно до пункту 2 розділу 1 Загальні положення Положення про Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради (далі - Положення про Управління): Управління підзвітне і підконтрольне Рівненській міській раді, виконавчому комітету, підпорядковується міському голові та/або заступнику міського голови відповідно до розподілу обов`язків між керівними працівниками виконавчого комітету Рівненської міської ради .

Таким чином, суб`єктом державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є Управління, проте, як слідує з вищенаведеного, державний реєстратор Управління Демчук Л.В. не перебуває в трудових відносинах з Управлінням.

Судом прийнято до уваги те, що 21.07.2021 відповідачем направлено звернення в Національне агентство України з питань державної служби з питання перебування державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Лілії Василівни у трудових відносинах. У відповіді на звернення від 17.08.2021 № 5794/13-21 зазначено про те, що державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Лілія Василівна перебуває у трудових відносинах з власником Управління - Рівненською міською радою в особі міського голови міста Рівне, який є її роботодавцем.

Крім того, 23.06.2021 Управлінням зроблено запит у Міністерство юстиції України з питання наявності права на вчинення реєстраційних дій щодо юридичних осіб, засновниками яких є Рівненська міська рада.

Згідно відповіді Міністерства юстиції України від 06.08.2021 № 62582/54157-9-21/19.2.3 на вищевказаний запит, відповідно до частини сьомої статті 6 Закону, державний реєстратор не має права проводити реєстраційні дії щодо суб`єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах або засновником (учасником) якого він є.

Суд приходить до висновку, що посилання позивача, на те, що державний реєстратор Управління Демчук Л.В. не перебуває у трудових відносинах з Рівненською міською радою спростовуються наведеними нормами Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , Положенням про Управління та вищенаведеними обставинами.

Відтак, покликання позивача на положення абзацу 1 частини 7 статті 6 Закону № 755-IV в частині заборони проведення реєстраційних дій щодо суб`єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах, та доводи про те, що він має право проводити реєстраційні дії щодо органу місцевого самоврядування та будь-яких юридичних осіб, утворених ним, є необґрунтованими, оскільки відповідачем доведено, що державний реєстратор Управління Демчук Л.В. перебуває в трудових відносинах з Рівненською міською радою в особі міського голови, яка не є суб`єктом державної реєстрації у даному випадку.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 25 Закону № 755-ІV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

В силу положень пункту 8 частини 1 статті 4 Закону №755-ІV одним з принципів державної реєстрації є принцип внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Суд додатково наголошує на тому, що відповідно до абзацу 1 частини 7 статті 6 Закону № 755-IV державний реєстратор не має права проводити реєстраційні дії щодо суб`єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах або засновником (учасником) якого він є. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором.

Таким чином, суд приходить до висновку, що державний реєстратор Управління Демчук Л.В., яка працює на цій посаді з 18.02.2016, відповідно до пункту 6 частин 2 статті 28 Закону № 755-IV перевірила подані документи та встановила наявність підстав для відмови у державній реєстрації поданих документів, а саме: документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації (пункт 3-2 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV), оскільки керуючись положеннями абзацу 1 частини 7 статті 6 Закону № 755-IV державний реєстратор Управління не має права проводити реєстраційні дії щодо комунальної установи, оскільки засновником Управління та Установи є Рівненська міська рада. Зазначене також підтверджується, відомостями в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Державний реєстратор, як посадова особа органу місцевого самоврядування не може бути засновником юридичних осіб - підприємницьких товариств, відповідно до підпункту а пункту 1 частини 1 статті 25 Закону України Про запобігання корупції . Враховуючи вказане, абзац 1 частини 7 статті 6 Закону № 755-IV передбачає заборону державного реєстратора на вчинення реєстраційних дій стосовно суб`єкта державної реєстрації із засновником (учасником) якого державний реєстратор перебуває в трудових відносинах, а не стосовно яких засновником є безпосередньо державний реєстратор, оскільки це було б прямим порушенням вимог Закону України Про запобігання корупції .

В позовній заяві Рівненська міська рада, як на підставу своїх обґрунтувань, посилається на роз`яснення, які містяться в листі Міністерства юстиції України від 28.04.2016 № 3422/8/32-16 Щодо обмежень під час проведення державної реєстрації прав на нерухомість та бізнесу та в листі Міністерства юстиції України від 13.12.2019 № 695/26996-26-19/8.4.3.

Суд зазначає, що в листі від 28.04.2016 № 3422/8/32-16 Щодо обмежень під час проведення державної реєстрації прав на нерухомість та бізнесу Міністерство юстиції України надає роз`яснення щодо положень частини 4 статті 6 Закону № 755-IV.

Суд зауважує, що 03.10.2019 Верховною Радою України прийнято Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав власності № 159-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав власності , яким, зокрема внесені зміни до статті 6 Закону № 755-IV.

Отже, рішення про відмову в державній реєстрації від 13.07.2021 приймалося державним реєстратором Управління Демчук Л.В. відповідно до вимог абзацу 1 частини 7 статті 6 Закону № 755-IV, в редакції від 03.10.2019.

З наведеного слідує, що лист Міністерства юстиції України від 28.04.2016 № 3422/8/32-16 Щодо обмежень під час проведення державної реєстрації прав на нерухомість та бізнесу втратив свою актуальність.

Стосовно листа Міністерства юстиції України від 13.12.2019 № 695/26996-26-19/8.4.3 суд зазначає наступне.

Із змісту листа однозначно незрозуміло, які саме питання були поставлені запитувачем та яких відносин вони стосуються. Окрім того адресатом листа є виконавчий комітет Коростенської міської ради.

Що стосується підпорядкування та перебування у трудових відносинах державних реєстраторів, яких стосується лист Міністерства юстиції України від 13.12.2019 № 695/26996-26-19/8.4.3, то відповідно до пункту 1.1 Положення про відділ державної реєстрації, Відділ державної реєстрації є відділом виконавчого комітету Коростенської міської ради (далі - Відділ) та реалізує повноваження покладені на місцеве самоврядування щодо державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та державної реєстрації речових прав не нерухоме майно та їх обтяжень (текст цього Положення доступний на офіційному сайті міста Коростень за посиланням: http://korosten-rada.gov.ua/images/0/0033226655.pdf.

В той час як, відповідач - державний реєстратор Демчук Л.В., є державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради, і засновником Управління, як вже зазначалось є Рівненська міська рада, а не її виконавчий комітет. Тому, із урахуванням зазначених обставин, роз`яснення, на яке посилається позивач, не може братись до уваги судом.

З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що державний реєстратор Управління Демчук Л.В., приймаючи рішення від 09.07.2021 про відмову у державній реєстрації по заяві Державна реєстрація створення юридичної особи щодо Комунальної установи Агенція розвитку Рівного Рівненської міської ради діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) міститься відомості про державну реєстрацію новоствореної юридичної особи Комунальна установа "Агенція розвитку Рівного" Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 44344786).

Отже, факт державної реєстрації Установи 14.07.2021 свідчить про те, що відповідно до положень частини 9 статті 28Закону № 755-IV позивач усунув причини, що були підставою для відмови у державній реєстрації, а заявник ОСОБА_1 повторно подала документи для державної реєстрації Установи.

Щодо позовної вимоги позивача - зобов`язати державного реєстратора Управління Демчук Л.В. повторно розглянути заяву від 08.07.2021 про державну реєстрацію створення юридичної особи Комунальної установи "Агенція розвитку Рівного" Рівненської міської ради, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 4 Закону № 755-IV одним з принципів державної реєстрації, є державна реєстрація за заявницьким принципом.

Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини практика Європейського Суду з прав людини є джерелом права та підлягає застосуванню національними судами при розгляді справ.

Відповідно до параграфів 51, 52 рішення Європейського суду з прав людини у справі Рябих проти Росії , принцип обов`язковості виконання судових рішень входить до вимоги про юридичну визначеність. У параграфі 40 рішення Європейського суду з прав людини у справі Горнабі проти Греції вказано, що виконання рішення, винесеного будь-яким судом, має розглядатися, як невід`ємна частина судового процесу , бо право на звернення до суду було б ілюзорним, якби національна правова система дозволяла, щоб остаточне і обов`язкове для виконання судове рішення залишилося невиконаним на шкоду одній зі сторін. Мається на увазі загальнообов`язковість положень закону, на підставі якого ухвалене судове рішення в частині неможливості внесення змін чи скасування судового рішення, а також прийняття нормативно-правових чи індивідуальних актів на його основі. У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Войтенко проти України (параграф 39) додатково уточнено, що ефективний доступ до суду включає право на те, щоб рішення було виконане без невиправданих затримок.

З наведеного слідує, що прийняттям рішення про зобов`язання державного реєстратора Управління Демчук Л.В. повторно розглянути заяву від 08.07.2021 про державну реєстрацію створення юридичної особи Комунальної установи "Агенція розвитку Рівного" Рівненської міської ради, суд залишить поза увагою принцип державної реєстрації за заявницьким принципом , чим візьме на себе повноваження державного реєстратора та втрутиться в його дискреційні повноваження, визначені Законом № 755-IV та Порядком.

Крім того, як вже зазначалось судом, 14.07.2021 проведено державну реєстрацію новоствореної юридичної особи Комунальна установа "Агенція розвитку Рівного" Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 44344786), тому повторне подання заяви на державну реєстрацію створення юридичної особи із тотожним найменуванням є підставою для відмови у державній реєстрації, що визначена пунктом 8 частини 1 статті 28 Закону № 755-IV та частиною 4 статті 16 Законом № 755-IV.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв у межах і спосіб наданих повноважень та відповідно до приписів матеріального права, а відтак правомірність винесення оскаржуваного рішення не спростована у ході розгляду справи.

Оцінюючи наявні в справі докази та аналізуючи встановлені фактичні обставини суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів позивача. Разом з тим, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, в ході судового розгляду довів правомірність прийнятого ним рішення.

З урахуванням наведеного вище, за результатами судового розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

В задоволенні позовних вимог Рівненської міської ради до Державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Л.В. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - Рівненська міська рада (33028, рівненська обл., м. Рівне, вул. Соборна, 12А, код ЄДРПОУ 34847334);

2) відповідач - Державний реєстратор Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Демчук Лілія Василівна (33028, Рівненська обл., м. Рівне, майдан Просвіти, 2, код ЄДРПОУ 39111404).

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2021
Оприлюднено15.09.2021
Номер документу99579095
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/10041/21

Постанова від 21.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 05.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 14.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 14.09.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні