ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
14 вересня 2021 року справа №826/15868/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу
за первісним позовомМіністерства юстиції України (далі по тексту - позивач за первісним позовом, Мін`юст) доМіжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ (далі по тексту - відповідач за первісним позовом) проприпинення та примусовий розпуск (ліквідацію) Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ та за зустрічним позовом Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ (далі по тексту - позивач за зустрічним позовом) доМіністерства юстиції України (далі по тексту - відповідач за зустрічним позовом, Мін`юст) провизнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки від 14 вересня 2018 року №2960/5 В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, зазначаючи, що діяльність Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ підлягає припиненню, оскільки її найменування не відповідає частині другій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , а статут спрямований на пропаганду комуністичного тоталітарного режиму та не відповідає вимогам частини першої статті 3 цього ж закону.
Ухвалою від 04 жовтня 2018 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі №826/15868/18 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ подала зустрічний позов про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки від 14 вересня 2018 року №2960/5.
В обґрунтування позовних вимог позивач за зустрічним позовом зазначив таке: оскаржуваний наказ прийнятий не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, передбачені Конституцією та законами України; вказаний наказ прийнято необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; МЮУ не повідомило позивача за зустрічним позовом про розгляд питання щодо невідповідності його найменування та діяльності вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , чим позбавило права на участь у процесі прийняття рішення; МЮУ не є установою, яка може здійснювати правову експертизу; спірний наказ прийнято з повним ігноруванням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини; Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в України та заборону пропаганди їхньої символіки містить низку неоднозначних та не конкретних термінів, що породжує чисельні неодноманітні інтерпретації, що не дає можливості встановити у чому саме полягає невідповідність діяльності та найменування цьому закону.
Ухвалою від 05 листопада 2018 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв до розгляду та об`єднав позовні вимоги за зустрічним позовом Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ до Міністерства юстиції України в одне провадження з первісним позовом Міністерства юстиції України до Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ та призначив підготовче засідання.
Ухвалою від 24 січня 2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва зупинив провадження в адміністративній справі №826/15868/18 до вирішення Конституційним судом справи за конституційним поданням 46 народних депутатів України №180/30-05 від 30 травня 2017 року щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в України та заборону пропаганди їхньої символіки від 09 квітня 2015 року №317-VIIІ.
Ухвалою від 19 серпня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва поновив провадження у справі №826/15868/18 за первісним позовом Мін`юсту до Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ про припинення політичної партії та за зустрічним позовом Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ до Мін`юсту про визнання протиправним та скасування наказу; призначив підготовче засідання.
Ухвалою від 22 лютого 2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва закрив підготовче провадження та призначив справу №826/15868/18 до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні 12 липня 2021 року, суд на підставі частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України ухвалив перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Відповідач за первісним позовом подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, з підстав аналогічних тим, що наведені у зустрічному позові.
Мін`юст у відповіді на відзив вказав на дотримання порядку прийняття рішення про невідповідність найменування та статуту Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в України та заборону пропаганди їхньої символіки зазначивши, що вимоги первісного позову не обмежують права відповідача на свободу об`єднання у громадські організації та не суперечить вимогам Закону України Про громадські об`єднання .
У запереченнях на відповідь на відзив за первісним позовом Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ , зокрема, зазначила, що вимоги Мін`юсту суперечать Конституції України, оскільки не передбачено припинення діяльності громадської організації з визначених Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки підстав; зазначений нормативно-правовий акт не відповідає критеріям закону у розумінні Європейського суду з прав людини, оскільки нечіткість закону та відсутність відповідних роз`яснень є обставинами, що унеможливлюють виконання положень цього закону.
Мін`юст у відзиві на зустрічний позов зазначив про відповідність оскаржуваного наказу вимогам чинного законодавства.
У відповіді на відзив на зустрічний позов позивач за зустрічним позовом додатково звернув увагу на те, що відповіді на його звернення про надання роз`яснень з приводу порушень з боку Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ від Мін`юсту не отримував; відсутність офіційної позиції Мін`юсту з поставлених питань не дозволяє зрозуміти, що саме є порушенням Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , та які саме дії слід вчинити з метою приведення своєї діяльності у відповідність до вимог вказаного закону.
Дослідивши наявні у справі докази, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.
Комісією з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки складено Правовий висновок від 11 вересня 2018 року №16 Про невідповідність діяльності та найменування Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі по тексту - Правовий висновок).
У вказаному Правовому висновку встановлено таке:
1) найменування об`єкта правової експертизи (Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ ) не відповідає частині другій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки ; оскільки у ньому використано символіку комуністичного тоталітарного режиму ім`я (псевдонім) Володимира Леніна (Ульянова);
2) статут Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ спрямований на пропаганду комуністичного тоталітарного режиму та не відповідає частині першій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , оскільки згідно з пунктами 2.1 Статуту головною метою діяльності є задоволення та захист своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів, а також сприяння координації молодіжного міжнародного комуністичного руху.
Наказом Мін`юсту від 14 вересня 2018 року №2960/5 затверджено Правовий висновок та визнано, що діяльність та найменування Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ не відповідає частинам першій та другій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
У зв`язку із невідповідністю найменування та статуту Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ частинам першій та другій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки МЮУ звернулось до суду із первісним позовом.
Вважаючи вказаний наказ Мін`юсту від 14 вересня 2018 року №2960/5 Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки протиправним, Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ звернулась до суду із зустрічним позовом.
Вирішуючи спір по суті позовних вимог, Окружний адміністративний суд міста Києва керується такими мотивами.
Підставою для звернення до суду за первісним та за зустрічним позовами є наказ, яким затверджено Правовий висновок.
Досліджуючи правомірність прийняття оскаржуваного наказу, суд звертає увагу на таке.
Процедуру прийняття Мін`юстом рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки визначає Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 травня 2015 року №354 (далі по тексту - Порядок №354).
Відповідно до пункту 3 Порядку №354 Мін`юст безпосередньо або через територіальні органи забезпечує постійний моніторинг відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи, зокрема, юридичної особи, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.
Підставою проведення правової експертизи може бути ініціатива Мін`юсту (пункт 4 Порядку №354).
Пунктами 7, 8 Порядку №354 передбачено, що для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки, зокрема, юридичної особи, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі - Комісія).
Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Мін`юсті, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.
До складу Комісії входять працівники Мін`юсту.
До роботи Комісії можуть залучатися представники правоохоронних органів, Центральної виборчої комісії, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), а також незалежні експерти (за згодою).
Аналогічні положення про склад Комісії містить також Положення №895/5.
За результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону (пункт 15 Порядку №354).
Правовий висновок складається із: 1) вступної частини, в якій зазначаються: номер, дата та місце його складення; відомості про членів Комісії, які проводили правову експертизу (прізвище, ім`я, по батькові, освіта, спеціальність, посада); підстава проведення правової експертизи; відомості про об`єкт правової експертизи; 2) дослідницької частини, в якій зазначаються: предмет дослідження; відомості про матеріали, які використовувалися для дослідження; відомості про звернення до наукових установ та організацій, правоохоронних органів тощо з метою отримання інформації, необхідної для проведення правової експертизи, якщо такі були заявлені, та результати їх розгляду; відомості про наявність повідомлення об`єкта правової експертизи про вжиті ним заходи, спрямовані на виконання вимог Закону; відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання об`єктом правової експертизи вимог Закону; відомості про встановлені обставини; 3) заключної частини, яка містить узагальнений висновок про відповідність або невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Закону з посиланням на його норми (пункт 16 Порядку №354).
Пунктами 20, 21, 23 Порядку №354 встановлено, що правовий висновок про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Закону затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.
Рішення Мін`юсту оприлюднюється на його офіційному сайті та може бути оскаржено в порядку адміністративного судочинства.
У десятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки, зокрема, юридичної особи, іншого об`єднання громадян вимогам Закону Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
Матеріали справи підтверджують, що наказом Мін`юсту від 09 червня 2015 року №167/7 утворено Комісію з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки та затверджено її склад.
Порядок створення, організаційні та процедурні засади діяльності Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі - Комісія), а також права та обов`язки її членів визначає Положення про Комісію з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , затверджене наказом Мін`юсту від 09 червня 2015 року №895/5 (далі по тексту - Положення №895/5).
Пунктом 1 розділу ІІ Положення №895/5 передбачено, що основним завданням Комісії є проведення правової експертизи матеріалів, поданих до неї, щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки, зокрема, юридичної особи, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.
Комісія відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, забезпечує проведення правової експертизи юридичної особи, іншого об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогам Закону та підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки за формою згідно з додатком до цього Положення.
Засідання Комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу (пункт 2 розділу IV Положення №895/5).
Згідно копії протоколу №8 засідання Комісії від 11 вересня 2018 року, на порядку денному розглядалось питання щодо невідповідності діяльності та найменування юридичної особи Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , за результатами розгляду якого вирішено підтримати Правовий висновок та доручено секретарю Комісії підготувати проект наказу про затвердження правового висновку про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки Комуністичної партії України вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
У засіданні Комісії брали участь: голова Комісії - Сукманова О.В.; секретар Комісії - Юрчук Ю.Л.; члени Комісії: Железняк Н.А., Моісеєв Ю.О., Лещенко А.О., Трофименко І.В., Яблонський В.М.
Таким чином, на засіданні Комісії були присутні та голосували сім членів з дванадцяти, а тому засідання, відповідно до пункту 2 розділу IV Положення №895/5, є правоможним.
Суд звертає увагу на те, що Положенням №895/5 та Порядком №354 передбачено можливість, а не обов`язок залучення до складу Комісії представників правоохоронних органів, Центральної виборчої комісії, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій та незалежних експертів, та не встановлено квоти цих представників у складі Комісії, а тому посилання позивача за зустрічним позовом на порушення Мін`юстом принципу безсторонності під час прийняття рішення, є необґрунтованими.
За ініціативою Мін`юсту Комісією проведено правову експертизу на відповідність найменування, символіки та установчих документів та програми діяльності Комуністичної партії України вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , за наслідками якої складено Правовий висновок.
Зі змісту Правого висновку вбачається, що такий висновок оформлено відповідно до пункту 16 Порядку №354, що також не заперечується Міжнародною спілкою громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ .
В частині посилань позивача за зустрічним позовом на порушення Мін`юстом строку проведення правової експертизи, суд звертає увагу на таке.
Проведення правової експертизи здійснюється протягом 30 робочих днів з дня надходження матеріалів до Комісії (пункт 11 Порядку №354).
Матеріали справи підтверджують, що правову експертизу проведено за ініціативою Мін`юсту на підставі службової записки Департаменту державної реєстрації Мін`юсту від 31 серпня 2018 року.
Оскільки, матеріали на вирішення Комісії надійшли 31 серпня 2018 року, а Правовий висновок складено 11 вересня 2018 року, суд приходить до висновку, що Мін`юстом дотримано строк, визначений пунктом 11 Порядку №354. При цьому, встановлений пунктом 11 строк визначає саме тривалість часу в межах якого приймається відповідне рішення та не містить будь-яких обмежень мінімальним строком для проведення експертизи.
На підтвердження повідомлення Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ про дату, час та місце проведення засідання Комісії, Мін`юст надав в матеріали справи копію роздруківки із веб-сайту. Крім того, позивач за первісним позовом направляв відповідачу лист від 13 червня 2018 року №6879/19.4.3/33-18, у якому просив надати пояснення щодо не приведення найменування у відповідність з вимогами Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки протягом місяця з дня набрання ним чинності, для подальшого розгляду на засіданні Комісії.
Наведене, на думку суду, свідчить, що відповідач за первісним позовом був обізнаний про розгляд вказаного питання, мав можливість взяти у ньому участь та надати пояснення щодо предмету правової експертизи.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що наказ Мін`юсту від 14 вересня 2018 року №2960/5 є правомірним, прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством, відповідає вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , Порядку №354 та Положення №895/5.
Досліджуючи питання порушення Міжнародною спілкою громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , суд звертає увагу на таке.
Відповідно до статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки воно пов`язане з обов`язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Стаття 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачає, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Статтею 1 Закону України Про громадські об`єднання , зокрема, передбачено, що громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Громадські об`єднання, відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій за порушення законодавства несуть відповідальність, передбачену цим та іншими законами України (частина друга статті 31 Закону України Про громадські об`єднання ).
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про громадські об`єднання утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані, зокрема, на пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються.
Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №228 (далі по тексту - Положення), Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, у сфері державної реєстрації юридичних осіб.
Мін`юст відповідно до покладених на нього завдань приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та / або символіки, зокрема, юридичної особи, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки (пункт 83 14 Положення).
Наведені правові норми вказують на можливість обмеження діяльності громадських об`єднань, необхідних у демократичному суспільстві, на підставі відповідного рішення Мін`юсту, якщо їх діяльність, найменування та/або символіка не відповідають вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки .
При цьому згідно з практикою Європейського Суду з прав людини зазначені обмеження та заборони мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у статтях 10 і 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.
25 травня 2015 року набрав чинності Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки .
Статтею 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки , зокрема, передбачено, що пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки визнається наругою над пам`яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та заборонена законом.
Пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, зокрема, юридичною особою, іншим об`єднанням громадян, та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою, зокрема, для припинення діяльності юридичної особи, іншого об`єднання громадян.
У разі невиконання юридичними особами, іншими об`єднаннями громадян, вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Відповідно до пункту 3 статті 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки юридичні особи, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі порушення його вимог зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону.
У разі недотримання вимог цього Закону юридичними особами, іншими об`єднаннями громадян, зазначеними у пункті 3 цієї статті Закону, їхня діяльність підлягає припиненню в установленому законом порядку, крім випадків, коли юридичними особами, іншими об`єднаннями громадян вжито заходів щодо дотримання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами (пункт 4 статті 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки ).
Таким чином, якщо найменування юридичної особи, положення її установчих документів не відповідають вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , така юридична особа зобов`язана привести свої установчі документи та найменування у відповідність із вимогами цього Закону протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом.
У разі ж недотримання вимог цього Закону юридичною особою, її діяльність підлягає припиненню в судовому порядку на підставі відповідного рішення Мін`юсту та за його позовом, крім випадків, коли юридичною особою, вжито заходів щодо дотримання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами.
При цьому суд зауважує, що наявність обґрунтованого та законного рішення Мін`юсту про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки певної юридичної особи вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки є безперечною підставою для прийняття судом рішення про припинення діяльності такої юридичної особи.
Виходячи з преамбули Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , цей закон засуджує комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні та визначає правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлює порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.
Підпунктом є пункту 4 частини першої статті 1 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки передбачено, що символіка комуністичного тоталітарного режиму включає, зокрема, назви організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік.
Так, у Правовому висновку встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи (Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ ) містить символіку комуністичного тоталітарного режиму ім`я (псевдонім) Володимира Леніна (Ульянова); в пункті 2.1 Статуту головною метою діяльності є, зокрема, сприяння координації молодіжного міжнародного комуністичного руху.
Відповідно до роз`яснювальних листів Українського інституту національної пам`яті від 30 липня 2015 року №01/883 та від 16 травня 2017 року №01/1012, назва юридичної особи Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, з огляду на таке: Володимир Ленін (Ульянов) з жовтня до листопада 1917 року обіймав посади члена Політбюро Російської соціал-демократичної робітничої партії (більшовиків), а з березня 1919 року до січня 1924 року - члена Політбюро Російської соціал-демократичної робітничої партії (більшовиків). Також з листопада 1917 року до січня 1924 року обіймав посади голови Ради народних комісарів РСФРР, а з липня 1923 року до січня 1924 року - Голови Ради народних комісарів РСФРР. Отже, Володимир Ленін (Ульянов) є особою, яка обіймала керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади, управління СРСР та інших союзних або автономних радянських республік (РСФРР) .
Встановлені у Правовому висновку факти та обставини, Міжнародною спілкою громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ не заперечуються та не спростовуються будь-якими доказами.
Отже, найменування та положення установчих документів Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ не відповідають вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , що зумовило обов`язок позивача за зустрічним позовом привести свої установчі документи та найменування у відповідність із вимогами цього Закону протягом одного місяця з дня набрання ним чинності.
Факт невиконання вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки щодо приведення своїх установчих документів та найменування у відповідність до вимог цього Закону, позивач за зустрічним позовом не заперечує.
Мін`юст направив Міжнародній спілці громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ лист від 13 червня 2018 року №6879/19.4.3/33-18, у якому просив надати пояснення щодо не приведення найменування у відповідність з вимогами Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки протягом місяця з дня набрання ним чинності, для подальшого розгляду на засіданні Комісії.
У відповідь на вказаний лист, Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ у листі від 02 серпня 2018 року №24787-33-18 зазначила про невідповідність (неконституційність) Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки та просила роз`яснити у чому полягають порушення та які дії необхідно вчинити з метою приведення своєї діяльності у відповідність із зазначеним законом.
Однак пояснень з приводу не приведення свого найменування у відповідність до вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки у встановлений цим законом місячний строк, позивач за зустрічним позовом до Мін`юсту не надав.
Суд не приймає до уваги посилання позивача за зустрічним позовом на те, що організація звернулась до Мін`юсту із запитом про надання роз`яснень щодо застосування положень закону, оскільки у листі від 02 серпня 2018 року №24787-33-18 чітко вказано, що цей лист надається у відповідь на лист Мін`юсту від 13 червня 2018 року №6879/19.4.3/33-18.
Обґрунтовуючи зустрічний позов, позивач зазначає про невідповідність Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки Конституції України та про неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, у місячний строк, що є об`єктивними причинами невиконання вимог вказаного закону.
Також вказує, що при прийнятті цього закону порушено положення міжнародних договорів, у тому числі Загальної декларації прав людини, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а норми цього Закону мають ознаки дискримінації та обмежують існуючі права, у тому числі, право на свободу переконань, захисту від якої б то не було дискримінації, безперешкодного дотримання своїх поглядів, свободи вираження поглядів, свободи зібрань та об`єднань.
Надаючи правову оцінку вказаним доводам позивача за зустрічним позовом, суд звертає увагу на таке.
Конституційний Суд України прийняв рішення від 16 липня 2019 року №9-р/2019, яким визнав Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки таким, що відповідає Конституції України (є конституційним).
Відповідно до статті 151 2 Конституції України рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов`язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.
Суд вважає за необхідне звернути увагу, що положення статей 10, 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачають, що здійснення свободи вираження поглядів та свободи об`єднань можуть підлягати обмеженням, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки тощо.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Щодо законності спірного обмеження, суд звертає увагу, що воно встановлене Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки який визначив: правові основи заборони пропаганди символіки комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та порядок ліквідації символів таких режимів; вимоги, які мають дотримуватись, у зв`язку із введенням в дію цього Закону; відповідальність за порушення встановлених вимог.
Виходячи з преамбули Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , встановлені ним обмеження переслідують законні цілі щодо усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України.
Суд звертає увагу, що Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки не забороняє діяльність жодної громадської організації, а вимагає лише коригування поведінки суб`єктів, які підпадають під дію встановлених обмежень, шляхом приведення діяльності відповідно до встановлених вимог.
Доведення законної мети та необхідності у демократичному суспільстві обмежень, встановлених Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , спростовує доводи відповідача про обмеження свободи вираження поглядів.
Таким чином, твердження відповідача за первісним позовом про порушення при прийнятті Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки норм міжнародних договорів та присутність ознак дискримінації нормативно та документально не підтверджуються.
Суд звертає увагу на те, що матеріали справи не містять будь-яких доказів на підтвердження вжиття Міжнародною спілкою громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ заходів з метою приведення своїх установчих документів та найменування у відповідність до вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , у тому числі, звернення до органів Мін`юсту з питань державної реєстрації відповідних змін, вжиття заходів з метою скликання чергового з`їзду для внесення відповідних змін до статуту.
Таким чином, відповідач за первісним позовом не надав будь-яких доказів на підтвердження вчинення дій спрямованих на виконання вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки та не довів факту наявності об`єктивних обставин неможливості виконання цих вимог.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що діяльність та найменування відповідача за первісним позовом не відповідають вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , що є підставою для припинення діяльності Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ .
Оцінюючи доводи позивача за зустрічним позовом про порушення Мін`юстом норм Закону України Про центральні органи виконавчої влади та про неможливість звернення із адміністративним позовом про припинення діяльності громадської організації, оскільки Конституція України та Закон України Громадські об`єднання передбачають можливість лише заборони діяльності, суд виходить з такого.
Стаття 36 Конституції України встановлює, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Відповідно до статті 37 Конституції України утворення і діяльність громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються.
Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Частиною першою статті 4 Закону України Про громадські об`єднання передбачено, що утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються.
Аналіз вказаних норм вказує, що Конституція України та Закон України Про громадські об`єднання допускають обмеження діяльності громадських організацій у формі їх заборони у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності громадських об`єднань, встановлених Конституцією України та законами України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей; водночас формулювання заборона громадської організації не є виключним, зазначена категорія включає в себе рівноцінні по значенню поняття, як от припинення діяльності громадської організації.
Так, у межах спірних правовідносин Мін`юст звернувся до суду із адміністративним позовом про припинення діяльності Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ у зв`язку із порушенням вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , який, узгоджується із нормами Конституції України, що встановлено рішенням Конституційного Суду України від 16 липня 2019 року №9-р/2019, як такий, що прийнятий з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України.
Крім того, суд зазначає, що оскаржуваний наказ прийнято в порядку Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , який в даному випадку є спеціальним у спірних правовідносинах та прийнятий пізніше Закону України Про громадські об`єднання .
Право звернення Мін`юсту з позовом про припинення діяльності юридичної особи на підставі рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки підтверджується також постановою Верховного Суду від 25 березня 2020 року у справі №520/8960/18.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки не передбачено механізму примусового розпуску чи ліквідації юридичної особи, а тому суд приходить до висновку, що позовні вимоги Мін`юсту у цій частині не підлягають задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема чи прийняті вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, Мін`юст довів правомірність та обґрунтованість оскаржуваного наказу з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, адміністративний позов Мін`юсту підлягає задоволенню, відповідно у задоволенні зустрічного позову суд відмовляє.
Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень стягнення судового збору з відповідача не передбачено.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України задовольнити частково.
2. Припинити діяльність Міжнародної спілки громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ .
3. В іншій частині адміністративного позову Міністерства юстиції України відмовити.
4. Відмовити у задоволенні зустрічного позову Міжнародній спілці громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ повністю.
Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Міністерство юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, 13; ідентифікаційний код 00015622);
Міжнародна спілка громадських організацій МІЖНАРОДНА СПІЛКА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ - ВСЕСОЮЗНА ЛЕНІНСЬКА КОМІНІСТИЧНА СПІЛКА МОЛОДІ (04070, м. Київ, вул. Борисоглібська, 7; ідентифікаційний код 36866484).
Суддя В.А. Кузьменко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2021 |
Оприлюднено | 15.09.2021 |
Номер документу | 99583828 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні