Рішення
від 13.09.2021 по справі 904/6750/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.09.2021м. ДніпроСправа № 904/6750/20

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бондарєв Е.М. за участю секретаря судового засідання Найдьонова Є.О.

за позовом Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1, ідентифікаційний код 33874388)

до Фізичної особи-підприємця Штефан Владислава Олександровича ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 )

про стягнення 91 931,28 грн. заборгованості з орендної плати за землю

Представники:

Від позивача: не з`явився

Від відповідача: Лісовий Д.О., ордер, адвокат

Від відповідача: Штефан В.О., паспорт

СУТЬ СПОРУ

Криворізька міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою №77 від 08.12.2020 про стягнення Фізичної особи-підприємця Штефан Владислава Олександровича 91 931,28 грн. заборгованості з орендної плати за землю за період з 01.01.2019 до 31.12.2019.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 16.09.2009 №040910800787) від 14.08.2009, а саме відповідачем договірні зобов`язання щодо подання податкової декларації та внесення орендної плати за користування земельною ділянкою належним чином не виконувалися, зокрема, у період з 01.01.2019 до 31.12.2019 він не виконував обов`язки орендаря щодо декларування податкових зобов`язань з орендної плати за земельну ділянку та взагалі не сплачував орендну плату, що підтверджується інформацією органів податкової служби. Всього за період з 01.01.2019 до 31.12.2019 за відповідачем перед позивачем рахується борг зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,6480 га, з кадастровим номером 1211000000:03:001:0222, для розміщення тимчасової споруди автостоянки, яка знаходиться на вулиці Гутовського (В`ячеслава Чорновола) біля житлових будинків №41 та №57 в Довгинцівському районі м. Кривого Рогу, в розмірі 91 931,28 грн.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/6750/20, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 18.01.2021 о 15:30 год.

До суду 12.01.2021 надійшли заперечення відповідача проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження оскільки спір між сторонами у даній справі є складним, справа потребує детального розгляду спору по суті та з`ясування всіх обставин справи, оскільки слід враховувати наскільки тривалим та затяжним виявилися судові справи зі спору між тим ж самими сторонами із аналогічних справ але за минулий період 2010р. - 2013р. (справи №13/5005/17189/2011, №904/3615/14, №90/9718/13 та інші). Також відповідач зазначає, що з огляду на характер спірних правовідносин та враховуючи наявність сумнівів щодо основного доказу (витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки) позивача на підставі якого було здійснено розрахунок заборгованості існує необхідність у перевірці локальних факторів, які не застосовані у повній мірі при складанні витягу.

Крім того, відповідач просить суд витребувати у позивача для огляду у судовому засіданні оригінал витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №18-404-99.0-5655/2-16 від 14.07.2016, оскільки сумніви відповідача у достовірності такого доказу зумовлено тим, що звертаючись із позовом до суду по іншим спірним земельним ділянкам по кожній із них до позовної заяви позивач надав копії річних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, які із невідомих та незрозумілих причин мали однаковий вихідний номер, дату, час роздруківки документа та однаковий штрихований ідентифікатор (18-404-99.0-5655/2-16 від 14.07.2016, час - 17:01:3), що ставить під сумнів достовірність та реальність видачі таких документів саме Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області.

До суду 12.01.2021 надійшов відзив відповідача на позовну заяву яким просить суд у позовних вимогах відмовити у повному обсязі на підстав наступного. Відповідач стверджує, що Криворізька міська рада є неналежним позивачем по справі та обрано неналежний спосіб захисту порушених прав. Позивач є лише суб`єктом владних повноважень, який установлює плату за землю на місцевому рівні, а отримувачем заборгованості з цієї плати (за її наявністю) є місцевий бюджет територіальної громади м. Кривий Ріг.

Відповідач вважає, що враховуючи обставини справи, що після закінчення строку дії договору оренди жодних змін, (навіть) автоматичних щодо збільшення розміру орендної плати у зв`язку зі затвердженням нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, чи зміни ставок, тощо до припиненого договору не можливо. У договорі оренди, який закінчив свою дію неможливо внести зміни щодо розміру орендної плати. Тобто, за умови використання земельної ділянки після закінчення строку дії договору можливе нарахування заборгованості із орендної плати лише у розмірі, який був визначений та погоджений сторонами на час укладення цього договору.

Також відповідач зазначає, що рішення Криворізької міської ради №2816 від 27.06.2018 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році" не узгоджується із вимогами Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання", що вбачається із висновків Антимонопольного комітету України у рішенні №246-р від 18.04.2019, розміщеного на його офіційному сайті, отже не може бути підставою ля розрахунку заборгованості із орендної плати. До цього часу позивач не усунув недоліків про які зазначив Антимонопольний комітет України у рішенні №246-р від 18.04.2019, що свідчить про неправомірність застосування рішення Криворізької міської ради від 27.06.2018 №2816 до землекористувачів міста. Оскільки Криворізька міська рада, як надавач державної допомоги не повідомляв уповноважений орган з питань державної допомоги про внесення змін до свого рішення від 27.06.2018 №2816 щодо підтримки суб`єктів господарювання за рахунок місцевих ресурсів, то слід дійти висновку, що таке рішення Криворізької міської ради є незаконними та такими, що не може бути застосоване при розрахунку заборгованості із орендної плати за землю. Оскільки розрахунок заборгованості за 2019 рік здійснено на підставі рішень Криворізької міської ради №3728, №2816, які не відповідають положенням Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання", то слід зробити висновок, що наведений розрахунок позивача є таким, що не відповідає та не узгоджується із положеннями законодавства, отже враховуючи ч.3 ст. 11 Господарського процесуального кодексу України не повинен прийматись судом до уваги, як доказ розрахунку заборгованості із орендної плати за землю.

Крім того, відповідач зазначає, що позивачем невірно здійснено розрахунок розміру орендної плати у 2019 році на підставі витягу, який не є частиною спірного договору оренди та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки містить неправильний коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік (К(і)-1,7898). Навіть якщо і припустити легітимність самої видачі долученого до матеріалів справи витягу від 14.07.2016, то зазначений у ньому коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік не відповідає офіційним даним Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 р., який складає 1,06 для земель несільськогосподарського, а не 1,7898, як зазначено у витягу. тобто, вбачається значне завищення вартості земельної ділянки.

Відповідач заперечує проти нарахування орендної плати на підставі рішення Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728, яке є незаконним, протиправним та таким, що безпідставно збільшує вартість 1м2 землі у місті, тим самим неправомірно впливає на розмір орендної плати за спірним договором оренди. Більше того, рішення Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг", яке покладено в основу розрахунку заборгованості із орендної плати оскаржується в установленому законом порядку.

Також відповідач звернувся до суду із клопотанням про долучення та дослідження доказів:

1) долучити висновок державної експертизи землевпорядної документації №1624-14 від 10.12.2014;

2) долучити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг за 2014 рік, що виконана на умовах договору № 509-07-2014 від 18 липня 2014 року укладеного між Управлінням земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради та ДП УДНДІПМ "Дніпромісто" та технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг за 2008 рік, що виконана на умовах договору №509-07-2008 від 05.05.2008 укладеного між Управлінням земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради та ДП УДНДІПМ "Дніпромісто";

3) дослідити висновок державної експертизи землевпорядної документації №1624-14 від 10.12.2014 та встановити, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу 2014 року, яка затверджена рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24 червня 2015 року не отримала позитивного висновку спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи - Дсржгеокадастру (Держземагентства), отже не може бути затверджена рішенням №3728 від 24 червня 2015 року;

4) дослідити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг за 2008 рік, що виконана на умовах договору №509-07-2008 від 05.05.2008 та технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг за 2014 рік що виконана на умовах договору №509-07-2014 та встановити грубі порушення і недоліки у розробці технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг за 2014 рік, які впливають на визначення розміру базової вартості 1м2 землі міста Кривий Ріг, що в результаті впливає на визначення розміру орендної плати у спірному договорі оренди по даній справі.

Також 12.01.2021 відповідач звернувся до суду із клопотанням про призначення судової економічної експертизи для повного всебічного та об`єктивного вирішення спору доцільно провести судово-економічну експертизу щодо реальності сум відновної вартості вихідних даних, що були зазначені та надані міськими службами комунального господарства, а також організаціями, які експлуатують та є власниками інженерних мереж для розробки технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу.

Відповідач просить суд врахувати, що орієнтовно судову економічну експертизу можуть здійснити експерти Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса та на вирішення судової економічної експертизи можливо поставити наступні питання:

1) Чи підтверджується документально заявлений у позовних вимогах позивача розмір заборгованості з орендної плати за землю, що розрахований за період з 01.01.2019 - 31.12.2019 у розмірі 91 931,28 грн. за договором оренди земельної ділянки №б/н від 14.08.2009, у тому числі з урахуванням висновків інших видів експертиз?

2) Чи підтверджуються документально вихідні дані, первісна та відновна вартість основних фондів, що була надана підприємствами ДП "Криворізька теплоцентраль", КПТМ "Криворіжтепломережа", ПАТ "Криворіжгаз", ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго", ВП "Криворізькі магістральні електричні мережі", Управління благоустрою та житлової політики, "Криворізька телерадіокомпанія "Криворіжжя", ТОВ "Екоспецтранс", КП "Міський тролейбус", КП "Міській трамвай", Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області для розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рога 2008 року та 2014 року?

3) Якими документами підтверджуються вихідні дані, первісна та відновна вартість основних фондів, що була надана підприємствами ДП "Криворізька теплоцентраль", КПТМ "Криворіжтепломережа", ПАТ "Криворіжгаз", ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго", ВП "Криворізькі магістральні електричні мережі", Управління благоустрою та житлової політики, "Криворізька телерадіокомпанія "Криворіжжя", ТОВ "Екоспецтранс", КП "Міський тролейбус", КП "Міській трамвай", Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області для розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рога 2008 року та 2014 року?

Крім того, до суду 12.01.2021 надійшло клопотання відповідача про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Антимонопольний комітет України оскільки проаналізувавши вищевказані рішення Криворізької міської ради та додатки до них вбачається, що такими рішеннями міської ради за рахунок місцевих ресурсів надається підтримка певним суб`єктам господарювання - платникам орендної плати за землю, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для провадження окремих видів господарської діяльності, отже, така підтримка є державною допомогою у розумінні Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання" та про неї має бути повідомлений уповноважений орган з питань державної допомоги. До цього часу позивач не усунув недоліків про які зазначив Антимонопольний комітету України у рішенні №246-р від 18.04.2019, що свідчить про неправомірність застосування рішення Криворізької міської ради від 27.06.2018 №2816 до землекористувачів міста. Окрім того, уповноважений орган (Антимонопольний комітет України) не оцінював допустимість наданої державної допомоги для конкуренції що надасться рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 та не приймав з приводу такої допомоги жодних рішень, отже існує необхідність у його залучення до участі у даній справі.

Також відповідач подав до суду клопотання про зупинення провадження у справі до закінчення вирішення пов`язаної із нею адміністративної справи №160/7809/19, яка перебуває на розгляді Дніпропетровського окружного адміністративного суду за позовом Фізичної особи-підприємця Климович Олени Борисівни до Криворізької міської ради Дніпропетровській області, за участі Третьої особи без самостійних вимог Фізичної особи-підприємця Штефана Владислава Олександровича про визнання незаконним, протиправним, нечинним та скасування рішення Криворізької міської ради у Дніпропетровській області за №3728 від 24 червня 2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" із моменту його прийняття, до набрання законної сили судовим рішенням у цій справі.

Клопотання мотивоване тим, що рішення Криворізької міської ради Дніпропетровської області № 3728 від 24 червня 2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рога" покладено в основу розрахунку заборгованості із орендної плати по справі №904/6750/20. Відповідно до цього рішення базова вартість одного квадратного метку землі міста Кривий Ріг становить 270,60 грн/кв.м.

Відповідач зазначає, що рішення у адміністративній справі №160/7809/19 матиме преюдиційне значення для розгляду даної справи щодо стягнення заборгованості із орендної плати, оскільки впливатиме на правомірність нарахування заборгованості.

Також відповідач додає, що об`єктивна неможливість розгляду справи господарським судом обумовлена тим, що обставини, які є предметом дослідження у межах справи Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справі № 160/7809/19 не підлягають вирішенню в порядку господарського судочинства.

За допомогою системи "Електронний суд" до суду 18.01.2021 надійшла заява позивача про визнання поважними причини неявки представника Криворізької міської ради у судове засідання та відкладення розгляд справи на іншу дату.

Господарський суд 18.01.2021 клопотання Фізичної особи - підприємця Штефан Владислава Олександровича про зупинення провадження у справі №904/6750/20 задовольнив оскільки результат вирішення спору в рамках справи №160/7809/19 безпосередньо впливає на результат вирішення даного господарського спору у справі №904/6750/20. Ухвалою суду від 18.01.2021 зупинено провадження у справі № 904/6750/20 до набрання законної сили судовим рішенням по адміністративній справі №160/7809/19.

До суду 20.01.2021 надійшла відповідь позивача на відзив в якій зазначає, що станом на теперішні час жодні зміни до узгодженої сторонами умови договору викладеної у пункті 12 не вносились, а отже договірні правовідносини між сторонами в цій частині є незмінними. Натомість, пунктами 10, 12 договору передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація, а також перегляд розміру та суми орендної плати, проводяться без внесення змін до договору, що виключає необхідність заповнення відповідної форми, затвердженої Кабінетом Міністрів України. Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної у комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 по справі №920/739/17. Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати за для приведення його у відповідність до обставин, що змінилися і мають істотне значення для подальших правовідносин сторін.

Крім того, позивач звертає вагу суду на наявність у відповідача, згідно умов договору, обов`язку щодо самостійного обчислення суми орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подання відповідному органу державної податкової служби податкової декларації на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (пункт 14). Разом з тим, для обчислення розміру орендної плати, у відповідності ді вимог статті 289 ПК України, обов`язковим є отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. А тому, зважаючи на виникнення у відповідача сумнівів у достовірності наданого позивачем витягу та виходячи з предмету спору, відповідач, для спростування вимог позивача та підтвердження своїх заперечень, у відповідності до статті 74 ГПК України, необхідно лише було б надати контррозрахунок та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на підставі якого ним був зроблений розрахунок розміру орендної плати, вказаний ним у податковій декларації за відповідний. Проте відповідачем не надано жодного доказу, який би спростовував розрахунки заборгованості з орендної плати за землю, надані позивачем в обґрунтування заявлених вимог.

Також до суду надійшли заперечення позивача проти клопотань про зупинення провадження у справі, розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначення експертизи та залучення третьої особи. Позивач наголошує на відсутності в клопотанні відповідачааргументованих та переконливих мотивів щодо необхідності зупинення проваджена у справі №904/6750/20, як у частині об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до набрання законної сили судовим рішенням у справі №160/7809/19, так і стосовно того, що зібрані у справі докази дійсно не дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду та мають суттєве значення для вирішення цього спору. Позивач відзначає, що сама по собі взаємопов`язаність двох справ ще не свідчи про неможливість розгляду цієї справи до прийняття рішення у іншій справі, оскільки незалежно від результату розгляду справи №160/7809/19, місцевий господарський суд має достатньо правових підстав для розгляду та вирішення по суті справи №904/6750/20.

Позивач зазначає, що наведені ФОП Штефаном В.О. аргументи об`єктивно не свідчать про складність даної справи, а надумано ним "ускладнюються" з метою затягування розгляду справи та, власне, виконання договірних зобов`язань. Щодо проведення економічної експертизи в частині документального підтвердження заявленого міською радою розміру заборгованості з орендної плати за землю, позивач вказує на її недоречність, адже перевірка правильності розрахунку заборгованості віднесена до компетенції господарського суду. Крім того, подані відповідачем письмові докази: технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу за 2014 рік, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу за 2008 рік та висновок державної експертизи землевпорядної документації не стосуються обставин справи та предмету доказування, а тому відсутні підстави для їх долучення до матеріалів справи.

Щодо клопотання відповідача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - антимонопольного комітету України, позивач зазначає, що перевірка рішень суб`єкта владних повноважень - Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728 та від 27.06.2018 №2816, на відповідність нормам чинного законодавства України, у тому числі Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання", віднесено до юрисдикції адміністративного суду.

У зв`язку з надходженням апеляційної скарги Криворізької міської ради на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 18.01.2021 справа №904/6750/21 направлена до Центрального апеляційного господарського суду.

Справа №904/6750/20 повернута до Господарського суду Дніпропетровської області. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.04.2021 апеляційну скаргу Криворізької міської ради задоволено та ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 18.01.2021 у справі №904/6750/20 - скасовано і передати справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою суду від 26.04.2021 призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11.05.21 о 14:30год.

До суду 06.05.2021 надійшов запит Центрального апеляційного господарського суду від 06.05.2021 про надсилання справи №904/6750/20 у зв`язку з надходженням касаційної скарги ФОП Штефана В.О. на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.04.2021 для подальшого направлення справи до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.

Ухвалою суду від 11.05.2021 зупинено провадження у справі №904/6750/20 до повернення матеріалів справи до Господарського суду Дніпропетровської області.

Справа №904/6750/20 повернута 20.07.2021 до Господарського суду Дніпропетровської області. Ухвалою Верховного Суду від 17.06.2021 відмовлено у відкритті касаційного провадження у справі № 904/6750/20 за касаційною скаргою Фізичної особи-підприємця Штефана Владислава Олександровича на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.04.2021.

Ухвалою суду від 30.07.2021 поновлено провадження у справі №904/6750/20 та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 26.08.2021 о 15:30год.

До суду 25.08.2021 відповідачем подано клопотання про долучення до матеріалів справи докази, які свідчать про доцільність колегіального розгляду даної справи та призначення колегіального розгляду справи у складі трьох суддів. Відповідач стверджує, що дана справа про стягнення заборгованості є непростою справою, а досить складною, адже в подальшому відповідачу доводиться виправляти не власні помилки, а умисні грубі порушення посадових осіб Криворізької міської ради, які не лише допустили затвердження технічної документації, які містить велику кількість недоліків при її розробці, а й умисно сприяли у тому, щоб базова вартість 1 м2 землі міста була штучно збільшена.

Також відповідач 25.08.2021 подав до суду клопотання про долучення до матеріалів справи та врахування при розгляді справи постанову Центрального апеляційного господарського суду від 19.07.2021 по справі №904/6575/20 та постанову Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 19.04.2021 по справі №910/11131/19 із подібних спірних правовідносин щодо невідповідності обраного позивачем способу захисту його прав, що є підставою для відмови у позові та відмови позивачу у позовних вимогах у повному обсязі.

Крім того, 25.08.2021 відповідачем до суду подано клопотання про призначення судової експертизи, проведення якої доручити експертам у Товаристві з обмеженою відповідальністю "Бюро судових експертиз "Надія" (04053, вул. Січових Стрільців, б. 1-5, оф. 706, код в ЄДРПОУ 40913252). На вирішення судової експертизи відповідач просить суд поставити наступні питання:

1) Чи відповідно до вимог законодавства, у тому ж числі, вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та вимог Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарською призначення та населених пунктів, обчислена площа оціночної території міста Кривий Ріг для розрахунку середньої (базової) вартості одного квадратного метра земель у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу 2014 року, розробленій Державним підприємством український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" імені Ю.М. Білоконя та з якої видано витяг від 14.07.2016 для розрахунку орендної плати за землю?

2) Якщо ні, то яким чином це впливає на визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки у витягу від 14.07.2016 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу розробленої у 2014 році Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" імені Ю.М. Білоконя та яка затверджена рішенням Криворізької міської ради за №3728 від 24 червня 2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу"?

Клопотання обґрунтовано тим, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривий Ріг із якої складено витяг про нормативно грошову оцінку земельної ділянки містить чисельну кількість недоліків у її розробці та наявні чисельні порушення положень законодавства при її розробці, що слід підтвердити висновками відповідного судового експерта, фахівця, спеціаліста, тощо. Зокрема, невідповідність технічної документації 2014 року вимогам законодавства полягає у що територія земель, яка приймає участь у розрахунках базової вартості 1м2 землі міста була безпідставно виключена розробником технічної документації із розрахунку базової вартості 1м.2 (землі під відкритими розробками, кар`єрами, шахтами та відповідними спорудами площею 9273,29га, землі під аеропортами та відповідними спорудами площею 1211,50га, землі сільськогосподарського призначення площею 4572,90га). Так, розробник технічної документації - ДП УНДІ "Дніпромісто" безпідставно та всупереч Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (затверджений Наказом Держкомзему, Мінбудархітектури, Мінагрополітики України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 25.01.2006) безпідставно виключив з розрахунку базової вартості 1м.2 певні землі (територію), яка приймає участь у створенні рентного доходу, отже має враховуватись при розрахунку базової вартості 1 м2 земель міста.

За допомогою системи "Електронний суд" до суду 26.08.2021 надійшла клопотання позивача про визнання поважними причини неявки представника Криворізької міської ради у судове засідання та відкладення розгляд справи на іншу дату.

У судовому засіданні 26.08.2021 розгляд справи відкладено на 13.09.2021о 10:30 год.

За допомогою системи "Електронний суд" до суду 10.09.2021 надійшла заява позивача якою останній просить суд відмовити у задоволенні клопотань відповідача про призначення судом експертизи, про долучення доказів, які свідчать про доцільність колегіального розгляду справи, про долучення та врахування постанов Центрального апеляційного господарського суду та Верховного Суду. Позивач зазначає, що оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia ("суд знає закони") під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо безоплатного користування земельною ділянкою та відшкодування коштів, пов`язаних з її використанням без належного оформлення правовстановлюючих документів на неї (аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (провадження № 14-473цс18) та від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс19)). Крім того, об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду підтверджує позицію Криворізької міської ради щодо обов`язковості справляння плати за користування нерухомим майном та у жодному випадку не вказує на необхідність відмови у задоволенні позову у разі незгоди суду з наведеним у позовній заяві правовим обґрунтуванням щодо спірних правовідносин, при цьому виконання судом завдань господарського судочинства є обов`язковим.

Щодо клопотання відповідача про призначення інженерно-технічної експертизи позивач зазначає, що зважаючи на заявлені міською радою позовні вимоги, відповідачем не обґрунтовано необхідності та доцільності призначення експертизи з огляду на предмет доказування у даній справі. Крім того, заявник не навів обставин, які будуть встановлювати, спростовувати обставини, що входять до предмету доказування у даній справі та є такими, що викликають сумнів і потребують спеціальних знань.

Щодо колегіального розгляду справи позивач зазначає, що дана категорія справи (про стягнення заборгованості за договором) законом прямо не віднесена до складних та не передбачає колегіального розгляду.

За допомогою системи "Електронний суд" до суду 13.09.2021 надійшло клопотання позивача про відкладення судового засідання на іншу дату й час оскільки представник Криворізької міської ради, яка приймає участь у даній справі - Скляр Наталії Михайлівни, прийматиме участь в режимі відеоконференції в господарській справі №904/4013/20 за позовом фізичної особи-підприємця Штефана В.О. до Криворізької міської ради про тлумачення умов договору оренди земельної ділянки №141 від 29.12.2007, призначеної до розгляду на 12:00 год.

Судом клопотання позивача про відкладення розгляду справи не задоволено на підставі наступного.

Відповідно до частини 2 статті 252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення (частина 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до статті 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Судом враховано, що в силу вимог частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Більше того, права позивача, як учасника справи, не можуть забезпечуватись судом за рахунок порушення прав відповідача на своєчасне вирішення спору судом, що є безпосереднім завданням господарського судочинства, та яке відповідно до норм частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Слід також відзначити, що у частині 2 статті 129 Конституції України визначено одним із принципів судочинства змагальність сторін та свободу в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

Матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення у даному судовому засіданні.

У судовому засіданні 13.09.2021 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши в судових засіданнях представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,

ВСТАНОВИВ:

14 серпня 2009 року між Криворізькою міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Фізичною особою-підприємцем Штефаном Владиславом Олександровичем (далі - орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 16.09.2009 №040910800787) (далі - договір) відповідно до пунктів 1-5 якого орендодавець, на підставі рішення міської ради № 3312 від 24.06.2009, передав в оренду відповідачу земельну ділянку площею 0,6480 га, з кадастровим номером 1211000000:03:001:0222, для розміщення тимчасової споруди автостоянки, яка знаходиться на вулиці Гутовського (В`ячеслава Чорновола) біля житлових будинків №41 та №57 в Довгинцівському районі м. Кривого Рогу.

Пунктом 6 договору сторони узгодили, що договір укладено на 3 роки. Після закінчення строку договору орендар, який належно виконував обов`язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Поновлення договору здійснюється на підставі ухваленого орендодавцем відповідного рішення.

Згідно з пунктом 7 договору річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю" на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів, на рахунок Управління держказначейства у м. Кривого Рогу №332 178 157 00021 код ЄДРПОУ 24230992, у банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, МФО 805012.

Пунктами 9, 10 договору передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою. Строки платежу не є сталими і можуть змінюватися відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України" на поточний рік. Розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв`язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог діючого законодавства. Орендар самостійно зобов`язується щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації, здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору.

Пунктом 11 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів формою, що заповнюється під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії.

Згідно з п.12 договору розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього договору, зокрема, у разі зміни (збільшення або зменшення) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1 кв.м земель міста, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Пунктом 14 договору визначено, що орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

За змістом пунктів 18-19 договору після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Повернення земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі (повернення).

Пунктом 21 договору сторони узгодили, що неповернення земельної ділянки не звільняє орендаря від сплати орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за фактичне користування земельною ділянкою вноситься у розмірах, визначених розділом "Орендна плата" цього договору. Нарахування орендної плати припиняється з дати оформлення акта приймання-передачі (повернення) земельної ділянки.

За умовами пункту 33 договору, відповідач зобов`язався, зокрема, систематично сплачувати орендну плату в повному обсязі в установлений договором строк; по закінченні терміну оренди, припиненні чи розірванні договору оренди звільнити земельну ділянку, привести її в належний стан та повернути орендодавцю з оформленням акту приймання-передачі (повернення) земельної ділянки.

У відповідності до пункту 37 договору його дія припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 982 від 15.09.2008 нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 6480кв.м, розташованої по вул. Гутовського, біля будинків №41 та №57, користувачем якої є Фізична особа-підприємець Штефан Владислав Олександрович, складає 973 555,20 грн. (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К (і) - 1,064.

Рішенням Криворізької міської ради №1928 від 24.04.2013 відповідачу відмовлено в поновленні договору оренди земельної ділянки від 16.09.2009 за №040910800787, зобов`язано припинити комерційне використання земельної ділянки площею 0,6480 га, з кадастровим номером 1211000000:03:001:0222, та повернути її міській раді за актом приймання-передачі (повернення).

У 2015 році позивачем вживались заходи щодо повернення спірної земельної ділянки в судовому порядку шляхом подання відповідного позову до Господарського суду Дніпропетровської області (справа №904/4933/15), однак наразі дане питання залишається невирішеним, зазначена справа перебуває у провадженні суду.

Рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, яка в тому числі містить середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста станом на 01.01.2014 у розмірі 270,60 грн. Вказаним рішенням, зокрема, рекомендовано Управлінню Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області забезпечити видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 18-404-99.0-5655/2-16 від 14.07.2016 нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 6480 кв.м, розташованої по вул. Гутовського, біля житлових будинків №41 та №57 у м. Кривому Розі, складає 9 636 408,00 грн.

Рішенням Криворізької міської ради № 2816 від 27.06.2018 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році", яке набрало чинності 01.01.2019, згідно з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010, та кодом розділу Класифікації видів економічної діяльності, затвердженої наказом Держспоживстандарту України № 457 від 11.10.2010, визначено річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Кривого Рогу, за користування відповідачем земельною ділянкою - 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 02.09 в додатку 1 до рішення).

Відповідно до Положення "Про Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради", затвердженого рішенням Криворізької міської ради №2815 від 27.06.2018, одним з основних завдань і функцій Департаменту є реалізація повноважень міської ради та її виконавчого комітету у сферах містобудування, архітектури та земельних відносин в порядку, установленому чинним законодавством України, а обов`язком - проведення розрахунку ставок орендної плати за землю та її розміру, здійснення підготовки матеріалів щодо неналежного виконання суб`єктами господарювання договірних умов оренди (пункти 2.1, 3.18, 3.20 Положення).

Посилаючись на неналежне виконання у період з 01.01.2019 по 31.12.2019 Фізичною особою-підприємцем Штефаном Владиславом Олександровичем договірних зобов`язань щодо внесення орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,6480 га, з кадастровим номером 1211000000:03:001:0222, яка розташована за адресою: вул. Гутовського (В`ячеслава Чорновола), біля житлових будинків №41 та №57 у м. Кривому Розі, Криворізька міська рада направила відповідачу претензію (вих. № 17/18/679 від 22.05.2020), в якій зазначила про необхідність добровільно у 7-денний термін з дня одержання претензії здійснити погашення заборгованості з орендної плати за землю за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 з урахуванням пені за період з 01.02.2019 - 31.05.2020 у розмірі 103 593,97 грн. Вказана претензія отримана відповідачем 29.05.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №5010102485070.

Як вбачається з матеріалів справи, строк дії договору оренди земельної ділянки від 14.08.2009 закінчився, доказів повернення спірної земельної ділянки за актом приймання-передачі (повернення) матеріали справи не містять.

Згідно з частиною другою статті 291 Господарського кодексу України та частиною 1 статті 31 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) договір оренди припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Аналогічні положення про те, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено, містить і пункт 37 договору оренди земельної ділянки від 29.12.2007.

Крім того, як вже зазначалось, в матеріалах справи наявне рішення Криворізької міської ради №1928 від 24.04.2013 "Про відмову в поновленні договору оренди земельної ділянки №040910800787 від 16.09.2009", у зв`язку з чим суд приходить до висновку про те, договір оренди земельної ділянки від 14.08.2009 припинив свою дію 16.09.2012.

Позивач стверджує, що внаслідок неналежного виконанням відповідачем умов договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 16.09.2009 №040910800787) від 14.08.2009, а саме відповідачем договірні зобов`язання щодо подання податкової декларації та внесення орендної плати за користування земельною ділянкою належним чином не виконувалися, зокрема, у період з 01.01.2019 до 31.12.2019 він не виконував обов`язки орендаря щодо декларування податкових зобов`язань з орендної плати за земельну ділянку та взагалі не сплачував орендну плату. Всього за період з 01.01.2019 до 31.12.2019 за відповідачем перед позивачем рахується борг зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,6480 га, з кадастровим номером 1211000000:03:001:0222, для розміщення тимчасової споруди автостоянки, яка знаходиться на вулиці Гутовського (В`ячеслава Чорновола) біля житлових будинків №41 та №57 в Довгинцівському районі м. Кривого Рогу, в розмірі 91 931,28 грн., що є причиною виникнення спору.

До предмета доказування належить сукупність юридичних фактів матеріально-правового характеру, з якими закон пов`язує виникнення, зміну й припинення правовідносин між сторонами та на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень.

Орендна плата є платою орендаря за користування належним орендодавцю майном та відповідає суті орендних правовідносин, що полягають у строковому користуванні орендарем об`єктом оренди на платній основі.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, а розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Відтак, з огляду на встановлені обставини справи щодо закінчення строку дії договору оренди, відсутні правові підстави для нарахування відповідачу орендної плати.

Відповідно до ст. 20 Господарського кодексу України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом.

Згідно з положеннями статті 2 Господарського процесуального кодексу України та статей 15, 16 Цивільного кодексу України підставою для захисту прав (охоронюваних законом інтересів) є його порушення, невизнання або оспорення. Зазначені норми визначають об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.

Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Частинами 1-2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

У розумінні закону суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду (частина перша статті 16 Цивільного кодексу України).

Згідно зі ст. 20 Цивільного кодексу України право на захист особа здійснює на свій розсуд.

Розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

За змістом ст. 14 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Відповідно до ч. 1 ст. 171 Господарського процесуального кодексу України позов пред`являється шляхом подання позовної заяви до суду першої інстанції, де вона реєструється та не пізніше наступного дня передається судді.

Отже, вказаними приписами процесуального закону прямо передбачено, що суд розглядає справу на підставі поданої позовної заяви, при цьому саме учасник спору розпоряджається своїми правами щодо предмета спору, підтверджує свої вимоги відповідними доказами, при цьому, предмет та підстави позову визначаються та можуть в установленому порядку змінюватися тільки позивачем, тоді як суд позбавлений права на відповідну процесуальну ініціативу.

Власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а конкретним способом захисту свого права, який прямо визначається спеціальним законом, що регламентує конкретні цивільні правовідносини.

Суд зауважує, що вирішуючи спір, суд надає об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначає, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб.

Водночас, установивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог (правова позиція Великої Палати Верховного Суду, викладена у постанові від 16.10.2019 у справі № 525/505/16-ц).

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові. Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25.06.2019 у справі № 922/1500/18 та від 31.10.2019 у справі № 916/1134/18.

Суд зазначає, що із закінченням строку договору оренди такий договір є припиненим, що означає припинення дії для сторін всіх його умов, а їх невиконання протягом дії договору є невиконанням зобов`язання за цим договором, що має відповідні наслідки, однак не зумовлює продовження дії договору в цілому або тих його умов, що не були виконані сторонами.

Після спливу строку дії договору невиконання обов`язку з повернення земельної ділянки свідчить про неправомірне користування майном, яке було передане в оренду. Тому права та обов`язки орендодавця та орендаря, що перебували у сфері регулятивних правовідносин, переходять у сферу охоронних правовідносин та охоплюються правовим регулюванням за відповідними нормами Цивільного України та Закону України "Про оренду землі", які регламентують наслідки збереження майна за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави або ж наслідки невиконання майнового обов`язку щодо повернення земельної ділянки орендодавцеві.

З урахуванням зазначеного, стягнення орендної плати можливе лише до моменту припинення дії договору, а після припинення договору належним способом захисту прав та інтересів орендодавця може бути відшкодування збитків або стягнення безпідставно набутих грошових коштів.

Отже, Криворізькою міською радою при зверненні із даним позовом до суду невірно обрано спосіб захисту порушених прав, а саме позовна вимога про стягнення з Фізичної особи-підприємця Штефана Владислава Олександровича на користь Криворізької міської ради заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 за земельну ділянку площею 0,6480 га, з кадастровим номером 1211000000:03:001:0222, для розміщення тимчасової споруди автостоянки, яка знаходиться на вулиці Гутовського (В`ячеслава Чорновола) біля житлових будинків №41 та №57 в Довгинцівському районі м. Кривого Рогу, в розмірі 91 931,28 грн. обґрунтована та базується на невиконанні умов договору оренди, який у вказаний період часу вже не діяв у зв`язку з закінченням строку його дії.

Щодо клопотання відповідача про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Антимонопольний комітет України суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 50 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.

Суд зазначає, що підставою для залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, відповідно до вищезазначеної статті є саме вплив у майбутньому рішення у справі на права або обов`язки третьої особи щодо однієї із сторін, суд не вбачає, яким чином у майбутньому рішення суду у даній справі з предметом спору про стягнення заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою на підставі укладеного договору оренди земельної ділянки може вплинути на права або обов`язки Антимонопольного комітету України щодо позивача або відповідача.

Щодо клопотань відповідача про призначення судових експертиз, суд не вбачає підстав для їх задоволення з огляду на таке.

Відповідно до частини 1 статті 99 Господарського процесуального кодексу України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: - для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; - жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Тобто, судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні судді. Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Відповідно до частини 2 статті 98 Господарського процесуального кодексу України предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.

Суд зазначає, що предметом доказування в цій справі є саме наявність заборгованості з орендної плати за землю, а не відповідність технічної документації нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу вимогам чинного законодавства. Зібраних доказів у справі достатньо для з`ясування всіх обставин, що мають значення для справи. А встановлення фактичних даних у справі не потребує спеціальних знань.

Тому, суд відмовляє в задоволенні клопотань Фізичної особи-підприємця Штефан Владислава Олександровича про призначення судових експертиз.

Щодо клопотання відповідача про призначення колегіального розгляду справи у складі трьох суддів суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України справи у судах першої інстанції розглядаються суддею одноособово, крім випадків, визначених цим Кодексом. Будь-яку справу, що відноситься до підсудності суду першої інстанції, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів, крім справ, які розглядаються в порядку наказного і спрощеного позовного провадження.

При цьому, Господарським процесуальним кодексом України не визначено, які саме категорії справ підлягають колегіальному розгляду, а складність справи може визначатися залежно від складності спірних правовідносин, доказового наповнення матеріалів справи, неоднаковості судової практики застосування правових норм, що регулюють спірні відносини, тощо.

Наведені відповідачем у клопотанні обставини в обґрунтування призначення колегіального розгляду справи (характер спору у вказаній справі, обставини наведені позивачем у позові та відповідачем у відзиві) не є достатніми підставами для визначення категорії даної справи як складної та призначення колегіального розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд не вбачає підстав для призначення колегіального розгляду справи, у зв`язку із чим суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про призначення колегіального розгляду справи.

Згідно з ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 2 102,00грн. покладається на позивача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні клопотань Фізичної особи-підприємця Штефана Владислава Олександровича про призначення судових експертиз - відмовити .

У задоволенні клопотання Фізичної особи-підприємця Штефана Владислава Олександровича про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Антимонопольний комітет України - відмовити .

У задоволенні позову Криворізької міської ради до Фізичної особи-підприємця Штефан Владислава Олександровича про стягнення 91 931,28 грн. заборгованості з орендної плати за землю відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Дата складення повного судового рішення - 20.09.2021.

Суддя Е.М. Бондарєв

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення13.09.2021
Оприлюднено20.09.2021
Номер документу99712049
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6750/20

Судовий наказ від 16.03.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Судовий наказ від 16.03.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 13.03.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Постанова від 13.03.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 26.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 05.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Рішення від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Рішення від 13.09.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні