КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 вересня 2021 року м. Кропивницький Справа № 340/2526/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Лемінг ЛТД" (55201, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Гагаріна, 29, код ЄДРПОУ 20210739)
відповідач: Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Архітектора Паученка, 64/53, код ЄДРПОУ ВП 43332895)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державне агентство рибного господарства України (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 45-а, код ЄДРПОУ 37472282)
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Лемінг ЛТД" (далі - ТОВ фірма "Лемінг ЛТД") звернулось до суду з позовом до Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.
Позов мотивовано тим, що ТОВ фірма "Лемінг ЛТД" для погодження режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта - ділянки водосховища "Іванівське" площею 59,97 га в адміністративних межах Олександрійського району Кіровоградської області - подало до Управління державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області необхідні та належним чином оформлені документи, передбачені Інструкцією про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженою наказом Державного комітету рибного господарства України №4 від 15.01.2008 року. Проте відповідач листом від 03.03.2020 року №2-012/200-20 відмовив у погодженні режиму, пославшись на прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 року №113 "Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів". Позивач вважає такі дії незаконними, стверджуючи, що попри вказану постанову Кабінету Міністрів України згадана Інструкція не була скасована чи змінена, не втратила чинність, тож підлягала застосуванню, а відповідач повинен був керуватися саме цією Інструкцією. З цих підстав позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області щодо відмови (лист від 03.03.2020 року №2-012/200-20) у погодженні режиму рибогосподарської експлуатації ділянки водосховища "Іванівське" площею 59,97 га в адміністративних межах Олександрійського району Кіровоградської області;
- зобов`язати Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області повторно розглянути проект режиму рибогосподарської експлуатації ділянки водосховища "Іванівське" площею 59,97 га в адміністративних межах Олександрійського району Кіровоградської області, та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.
Ухвалою судді від 13.07.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою до участі у справі залучено третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державне агентство рибного господарства України.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що на час розгляду питання погодження режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта за заявою ТОВ фірма "Лемінг ЛТД", яка надійшла до Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області 15.02.2020 року, діяло два нормативно-правових акти, які по різному регулювали ці правовідносини - Інструкція про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затверджена наказом Державного комітету рибного господарства України №4 від 15.01.2008 року, та постанова Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 року №113 "Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів". З огляду на суперечності між цими актами, відповідач керувався актом, прийнятий вищестоящим органом, як таким, що має більшу юридичну силу. Доводячи правомірність своїх дій, просив суд у задоволенні позову відмовити.
Третя особа - Державне агентство рибного господарства України - надало до суду пояснення, у яких заперечувало проти позову, посилаючись на те, що з 01.01.2020 року штучне розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах здійснюється відповідно до Тимчасового порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 року №113 "Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів", тож відповідач правомірно відмовив позивачу у погоджені режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Лемінг ЛТД" з 13.07.1993 року зареєстровано як юридична особа. Одними із видів його економічної діяльності є прісноводне рибальство та прісноводне рибництво (аквакультура). (а.с. 10 - 13)
На замовлення ТОВ фірма "Лемінг ЛТД" приватним підприємством "Інститут з питань іхтіології" розроблено науково-біологічне обґрунтування ведення рибогосподарської діяльності в режимі спеціального товарного рибного господарства та проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта - ділянки водосховища "Іванівське" площею 59,97 га, розташованого в адміністративних межах Олександрійського району Кіровоградської області.
З метою погодження режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта позивач через Центр надання адміністративних послуг міста Кропивницького звернувся до Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Кіровоградській області з відповідною заявою від 15.01.2020 року, яка надійшла до Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області 05.02.2020 року.
Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області листом №2-012/200-20 від 03.03.2020 року повідомило позивача про відмову у погодженні режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, пославшись на прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 року №113 "Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів". (а.с. 14)
Позивач, не погодившись з такою відмовою, звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що основні засади діяльності та державного регулювання в галузі рибного господарства, збереження та раціонального використання водних біоресурсів, порядок взаємовідносин між органами державної влади, місцевого самоврядування і суб`єктами господарювання, які здійснюють рибогосподарську діяльність, визначає Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" від 08.07.2011 року №3677-VI.
За визначеннями, наведеними у статті 1 цього Закону:
- рибогосподарська діяльність - діяльність юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, пов`язана з вивченням водних біоресурсів, їх охороною, відтворенням, спеціальним використанням, переробкою, реалізацією тощо;
- суб`єкт рибного господарства - юридична чи фізична особа, яка провадить рибогосподарську діяльність відповідно до законодавства;
- спеціальне товарне рибне господарство - діяльність, яка включає комплекс заходів, основною метою яких є підвищення рибопродуктивності рибогосподарського водного об`єкта (його частини) шляхом штучного відтворення водних біоресурсів, а також шляхом збереження та раціонального використання видів водних біоресурсів, які раніше перебували у рибогосподарському водному об`єкті (його частині);
- рибогосподарський водний об`єкт (його частина) - водний об`єкт (його частина), що використовується або може використовуватися для цілей рибного господарства;
- режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта - установлена на відповідний термін сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення водних біоресурсів за їх віковими та видовими характеристиками, строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення, регламентації любительського і спортивного рибальства, ощадливого використання водних біоресурсів рибогосподарського водного об`єкта (його частини).
Згідно зі статтею 6 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" державне управління та регулювання у галузі рибного господарства здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, відповідно до покладених на нього завдань серед іншого належить погодження режимів рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контроль за діяльністю спеціальних товарних рибних господарств.
Суд зазначає, що Указом Президента України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" від 09.12.2010 року №1085/2010 утворено Державне агентство рибного господарства України, реорганізувавши Державний комітет рибного господарства України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 року №895 затверджено Положення про Державне агентство рибного господарства України, відповідно до пункту 1 якого Державне агентство рибного господарства України (Держрибагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства.
Підпунктом 44 пункту 4 цього Положення передбачено, що Держрибагентство відповідно до покладених на нього завдань, погоджує режими рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контролює діяльність спеціальних товарних рибних господарств.
Відповідно до пункту 7 Положення Держрибагентство (орган рибоохорони) здійснює свої повноваження безпосередньо, а також, зокрема, через утворені в установленому порядку територіальні органи (органи рибоохорони).
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 року №894 "Питання функціонування територіальних органів Державного агентства рибного господарства" ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державного агентства рибного господарства за переліком згідно з додатком 1, зокрема Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Кіровоградській області. Цією ж постановою погоджено пропозицію Міністерства аграрної політики та продовольства щодо утворення територіальних органів Державного агентства рибного господарства як структурних підрозділів апарату Агентства за переліком згідно з додатком 2, зокрема Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області.
Згідно з Положенням про Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області, затвердженим наказом Держрибагентства від 15.07.2016 року №229, Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області (Кіровоградський рибоохоронний патруль) є територіальним органом Держрибагентства, діє у складі Держрибагентства як відокремлений структурний підрозділ і йому підпорядковується. Основним завданням Кіровоградського рибоохоронного патруля є реалізація повноважень Держрибагентства у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в районі діяльності Кіровоградський рибоохоронний патруль зокрема має право в межах компетенції погоджувати режими рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та забезпечувати державний нагляд (контроль) за їх дотриманням. (а.с. 78 - 81)
Наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008 року №4, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.01.2008 року за №64/14755, затверджено Інструкцію про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах (надалі - Інструкція №4), яка регламентує порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах.
Розділом 2 Інструкції №4 ("Здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання") передбачено таке:
2.1. Для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР (риби, інших водних живих ресурсів) та їх використання користувач подає до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань рибного господарства України:
2.1.1. Заяву (додаток 1), погоджену з територіальним органом рибоохорони, у зоні контролю якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його ділянка).
2.1.2. Режим (додаток 2), погоджений з територіальним органом рибоохорони та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, у зоні діяльності яких є рибогосподарський водний об`єкт, який розробляється на підставі науково-біологічного обґрунтування.
2.1.3. Науково-біологічне обґрунтування (далі - НБО) щодо рибогосподарського водного об`єкта (його ділянки), на якому створюється СТРГ (спеціальне товарне рибне господарство), повинне містити таку інформацію: загальна характеристика; гідрологічний та гідрохімічний режими; видовий, віковий, розмірно-ваговий склад ВЖР; обсяги запасів, визначені за даними проведених досліджень; рибопродуктивність за видами ВЖР; строки заборони лову (добування) ВЖР; видовий склад водних рослин, зоопланктону, фітопланктону, бентосу, їх біомаса, ефективність використання кормової бази; розрахунки обсягів вселення цінних видів ВЖР та проведення рибоводно-меліоративних робіт; розрахунки обсягів (лімітів) вилову туводних ВЖР та планові показники з вилову видів -вселенців; наявність чи відсутність видів рослин і тварин, занесених до Червоної книги України, та ендемічних видів; заходи з недопущення погіршення екологічного стану, а також запобіжні заходи з недопущення зменшення чисельності або знищення цінних та рідкісних видів туводних ВЖР; регламентація ведення любительського та спортивного рибальства, яка повинна включати виділення ділянок для любительського та спортивного рибальства на умовах загального та спеціального використання ВЖР та не суперечити чинним нормативно-правовим актам у галузі регулювання любительського та спортивного рибальства; для мідійно-устричних господарств - характеристика технології та технічних засобів для вирощування (носії, спеціалізація, установка).
2.1.4. Карту-схему розташування СТРГ.
2.1.5. Документи (засвідчені у встановленому законодавством порядку копії): свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для фізичної особи); статут, свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для юридичної особи); при розробці Режиму на водні об`єкти об`ємом більше 1 млн. м3 (водосховища) - ліцензію на право господарської діяльності, пов`язаної з промисловим виловом риби на промислових ділянках рибогосподарських водойм, крім внутрішніх водойм (ставків) господарств.
2.1.6. При розробці Режиму на водні об`єкти, де вже здійснювалась рибогосподарська діяльність, відносини між користувачами, які традиційно (3 і більше років) здійснюють спеціальне використання ВЖР, та суб`єктом господарювання, що подає Режим на затвердження, урегульовуються шляхом згоди всіх користувачів щодо участі в створеному СТРГ або затвердженням спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України Режимів на окремі ділянки водного об`єкта.
2.2. Науково-біологічне обґрунтування та проект Режиму на замовлення користувача розробляються рибогосподарською науково-дослідною установою, організацією відповідно до погодженої із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України програми дослідних робіт. Програма дослідних робіт повинна містити методику, за якою проводитимуть дослідження.
2.3. Режим погоджується територіальним органом рибоохорони, у зоні якого здійснюватимуть діяльність, та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України протягом місяця з дня його отримання. Якщо Режим не погоджується, то в місячний термін він надсилається користувачу з мотивованим повідомленням та відправляється на доопрацювання.
2.4. Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України протягом місяця після отримання розглядаються надіслані користувачем документи і приймається відповідне рішення щодо затвердження Режиму.
2.5. У разі відмови в затвердженні Режиму спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань рибного господарства України в триденний термін надсилає користувачу мотивоване рішення та відправляє Режим на доопрацювання.
Між тим, Кабінетом Міністрів України з метою запровадження інноваційних методів для державного управління у сфері рибного господарства та рибної промисловості, прозорого механізму продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта прийнято постанову від 23.10.2019 року №1138 "Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів". Ця постанова набрала чинності 31.12.2019 року.
Пунктом 1 цієї постанови Уряд погодився з пропозицією Міністерства енергетики та захисту довкілля щодо реалізації з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2021 року Державним агентством рибного господарства експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.
Пунктом 2 цієї постанови затверджено:
- Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах;
- Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.
Тимчасовим порядком реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1138 від 23.10.2019 року (надалі - Тимчасовий порядок №1138), передбачено таке:
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах.
3. Дія цього Порядку не поширюється на:
- використання водних біоресурсів, які перебувають у межах ізольованих природних або штучно створених водних об`єктів, наданих у користування для потреб аквакультури;
- використання водних біоресурсів, які перебувають у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду;
- використання водних біоресурсів під час здійснення промислового рибальства.
4. Спеціальне використання водних біоресурсів у режимі рибогосподарської експлуатації водного об`єкта здійснюється користувачем водних біоресурсів одноосібно та передбачає відтворення та добування (вилов) водних біоресурсів відповідно до вимог, встановлених режимом рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, з метою збереження та раціонального використання аборигенних видів водних біоресурсів.
5. Строк дії режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта не повинен перевищувати 10 років.
6. Для розробки обґрунтування та проекту режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта територіальний орган Держрибагентства, у районі діяльності якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його частина), на підставі звернення суб`єкта господарювання з пропозицією щодо розробки режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта на відповідному рибогосподарському водному об`єкті (його частині) протягом 10 робочих днів подає до Держрибагентства клопотання на розробку науково-біологічного обґрунтування та проекту режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта (додаток 1), до якого додаються обов`язкові документи.
7. Обґрунтування та проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта (додаток 2) розробляються на замовлення Держрибагентства підприємствами, установами або організаціями, що належать до сфери управління Держрибагентства, або науковими установами, які перебувають у віданні Національної академії наук, Національної академії аграрних наук (далі - наукові установи), відповідно до погодженої Держрибагентством програми дослідних робіт.
Витрати, здійснені Держрибагентством в межах затверджених асигнувань на відповідний рік для замовлення обґрунтування та проекту режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, відшкодовуються суб`єктом господарювання, з яким укладено договір купівлі-продажу режиму рибогосподарської експлуатації водних об`єктів за результатами аукціону з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.
8. Проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта та обґрунтування розглядаються науково-промисловою радою Держрибагентства, з урахуванням її пропозицій проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта погоджується Держрибагентством протягом 30 календарних днів з дня надходження такого проекту та подається на затвердження до Мінекоенерго.
10. Проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, погоджений Держрибагентством, протягом 15 робочих днів з дня його надходження затверджується Мінекоенерго.
11. Суб`єкт господарювання, який отримає режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, визначається за результатами аукціону з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.
Тож на час звернення позивача до відповідача за погодженням режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта порядок здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах регулювався Інструкцією про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженою наказом Державного комітету рибного господарства України №4 від 15.01.2008 року, та Тимчасовим порядком реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1138 від 23.10.2019 року. Внаслідок прийняття цієї постанови істотно змінено порядок розроблення, погодження та затвердження режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, функції територіальних органів Держрибагентства у цих правовідносинах та запроваджено процедуру продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів на конкурентних умовах.
Позивач наполягає, що оскільки Інструкція №4 не скасована та є діючим нормативно-правовим актом, тому саме її нормами повинен був керуватися відповідач при вирішенні питання щодо погодження режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта за заявою позивача від 15.01.2020 року.
Суд зазначає, що Законом України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" розмежовані повноваження у галузі рибного господарства, які належать Кабінету Міністрів України (стаття 7), центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості (стаття 8), центральному орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства (стаття 9).
Так, згідно з абзацом 11 статті 8 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" затвердження порядку штучного розведення (відтворення), вирощування водних біоресурсів та їх використання, інструкції про порядок здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості.
За статтею 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України (Уряд України) є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів.
У статті 49 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" визначено, що Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження. Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Кабінету Міністрів України.
Відповідно до частин 1, 2 статті 1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України (далі - міністерства) та інші центральні органи виконавчої влади.
Система центральних органів виконавчої влади є складовою системи органів виконавчої влади, вищим органом якої є Кабінет Міністрів України.
Міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики.
Частиною 1 статті 6 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" передбачено, що міністерство є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи декількох визначених Кабінетом Міністрів України сферах, проведення якої покладено на Кабінет Міністрів України Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 16 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій з реалізації державної політики як служби, агентства, інспекції, комісії.
Діяльність центральних органів виконавчої влади спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через відповідних міністрів згідно із законодавством.
Пунктом 1 Положення про Державний комітет рибного господарства України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №42 від 24.01.2007 року, було визначено що Державний комітет рибного господарства України (Держкомрибгосп) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики. Держкомрибгосп забезпечує проведення державної політики у галузі рибного господарства і рибної промисловості, охорони, використання і відтворення водних живих ресурсів.
Відтак Державний комітет рибного господарства України, який затвердив Інструкцію №4, не був центральним органом виконавчої влади (міністерством), що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості, а був центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у цій сфері.
Відповідно до статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.
У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Конституційний Суд України у рішенні від 03.10.1997 року №3-зп вказав, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 31.03.2021 року у справі №580/2371/20 зазначила, що у разі існування суперечності між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами, застосовується акт, прийнятий вищим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.
Тому Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1138 від 23.10.2019 року, який набрав чинності 31.12.2019 року, має вищу юридичну силу порівняно з Інструкцією №4.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на засади державного управління та регулювання у галузі рибного господарства, передбачені Законом України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів", а також зважаючи на пріоритетність норм Тимчасового порядку №1138 над Інструкцією №4, суд вважає, що на час виникнення спірних правовідносин відповідач як територіальний орган Держрибагентства не мав повноважень щодо погодження режимів рибогосподарської експлуатації водних об`єктів за заявою користувача, а тому правомірно відмовив у погодженні режиму, поданого позивачем та розробленого відповідно до Інструкції №4.
У спірних правовідносинах відповідач діяв на підставі та в межах повноважень, протиправних дій не вчиняв, порушень прав позивача не допускав. Тому у задоволенні позову про визнання протиправними його дій та за похідною вимогою про зобов`язання вчинити певні дії слід відмовити.
Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні позову, підстави для стягнення на його користь судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача відсутні.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Лемінг ЛТД" відмовити.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2021 |
Оприлюднено | 22.09.2021 |
Номер документу | 99716676 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні