РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
24 вересня 2021 р. Справа № 120/9376/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 ; ОСОБА_13 ; ОСОБА_14 ; ОСОБА_15 ; ОСОБА_16 ; ОСОБА_17 ; ОСОБА_18 ; ОСОБА_19 ; ОСОБА_20
до: Уланівської сільської ради
про: визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви представника позивачів ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 ; ОСОБА_13 ; ОСОБА_14 ; ОСОБА_15 ; ОСОБА_16 ; ОСОБА_17 ; ОСОБА_18 ; ОСОБА_19 ; ОСОБА_20 (далі - позивачі) до Уланівської сільської ради (далі - відповідач) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідача щодо не розгляду клопотань позивачів про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність площею 1.9739 га кожному окремо для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення та території Кустовецької сільської ради (Уланівської ОТГ) Хмільницького району Вінницької області (за межами населених пунктів).
Ухвалою суду від 17.08.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 03.09.2021 року у задоволенні заяви представника позивачів про забезпечення позову відмовлено.
09.09.2021 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, оскільки клопотання позивачів було розглянуто на 13 сесії 8 скликання від 17.08.2021 року, що підтверджується витягом з протоколу 13 сесії 8 скликання від 17.08.2021 року, витягом з проекту з рішення 13 сесії 8 скликання від 17.08.2021 року "Про відмову у затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства".
15.09.2021 року на адресу суду надійшло клопотання представника позивачів, в якому останній повідомив суду, що з відзивом відповідача ознайомлений після ознайомлення з матеріалами справи, який по суті не спростовує та не заперечує доводів, наведених в позовній заяві та правом подання відповіді на відзив скористатись не бажає, відтак просить суд розглянути адміністративну справу у розумний процесуальний строк.
Відповідно до частини 2 статті 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.
19.04.2021 року позивачі за довіреністю через представника ОСОБА_21 , 20.04.2021 року через Центр надання адміністративних послуг Прозорий офіс звернулись до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотаннями про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність орієнтовною площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Кустовецької (Уланівської) сільської ради Хмільницького району Вінницької області.
24.05.2021 року, після спливу строку, встановленого ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, у зв`язку з відсутністю прийнятих Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області рішень про задоволення або відмову у наданні відповідних дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, керуючись приписами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, між позивачами та землевпорядником укладено договір № 44-2021 на виконня землевпорядних робіт, про що листом від 24.05.2021 року повідомлено Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року № 707-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області" визначено, що Уланівська сільська рада Хмільницького райну Вінницької області входить до складу Уланівської територіальної громади з адміністративним центром в селі Уланів.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.01.2021 року № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" регламентовано передачу усіх земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідних ОТГ.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 року № 1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" Держгеокадастру доручено прискорити проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та забезпечити передачу з 17.11.2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.
На виконання вказаних нормативно-правових актів та у зв`язку з утворенням Уланівської об`єднаної територіальної громади, Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області передано у комунальну власність Уланівської об`єднаної територіальної громади спірні земельні ділянки.
Відповідно до пункту 24 Розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
09.06.2021 року, на виконання вимог зазначеного вище пункту 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, позивачами подано до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області клопотання про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, до яких долучено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку по кожному з позивачів окремо.
Однак, станом на день звернення позивачами за захистом своїх порушених прав до суду, 12.08.2021 року, будь-якого рішення про задоволення або відмову у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність відповідачем у строк та спосіб, визначений Земельним кодексом України, не прийнято.
Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивачі звернулись до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 18 Земельного кодексу України, до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Категорії земель визначені у частині першій статті 19 ЗК України, до яких, зокрема, належать землі сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною 1 статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Згідно з статтею 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара (пункт б частини 1 статті 121 ЗК України).
Частиною 1 статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується нормами законодавства, чинними на момент виникнення спірних правовідносин.
Так, частиною 6 статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з частиною 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Так, у зв`язку з відсутністю прийнятих Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області рішень про задоволення або відмову у наданні відповідних дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, керуючись приписами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, між позивачами та землевпорядником було укладено договір на виконання землевпорядних робіт № 44-2021 від 24.05.2021 року, про що листом від 24.05.2021 року повідомлено Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області.
Згідно з вимогами статті 50 Закону України "Про землеустрій" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально ( у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
Відповідно до частини 8 статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина 6 статті 186 ЗК України).
Згідно зі статтею 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Частина 9 статті 118 ЗК України (в редакції до 27.05.2021 року) встановлювала, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За нормативно-правовим регулюванням на час звернення позивачів із клопотаннями про надання дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та на час розроблення проектів землеустрою, обов`язок затвердити протягом двох тижнів проект землеустрою та передати земельну ділянку у відповідача виникав у разі наявності всіх погоджень уповноважених органів відповідно до статті 186-1 ЗК України.
Суд звертає увагу, що на час звернення позивачів до відповідача з клопотаннями про затвердження проектів землеустрою у Закон України "Про землеустрій", Земельний кодекс України внесено зміни, а статтю186-1 ЗК України виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021 року, проте обов`язок розглянути у двотижневий строк клопотання позивачів та прийняти відповідне рішення визначений частиною 9 статті 118 ЗК України, яка вказує, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відтак, аналізуючи вищезазначені норми чинного законодавства, суд вважає, що Земельним кодексом України чітко визначено строк для прийняття рішення суб`єктом владних повноважень за наслідками розгляду клопотання про затвердження проекту землеустрою.
При цьому, відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами першою та другою статті 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З огляду на вищезазначені норми, питання безоплатної передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, яким в даному випадку є Уланівська сільська рада.
Судом встановлено, що 09.06.2021 року позивачі, у визначеному законодавством порядку, звернулись до відповідача з клопотаннями про затвердження розроблених ними проектів землеустрою, проте відповідач одне із передбачених законодавством рішень у спосіб, встановлений законом (шляхом прийняття рішення на пленарному засіданні ради) та у визначений строк не прийняв.
У відзиві на позовну заяву представник відповідача зазначив, що протиправної бездіяльності допущено не було, оскільки клопотання позивачів розглянуті на 13 сесії 8 скликання від 17.08.2021 року, що підтверджується витягом з протоколу 13 сесії 8 скликання від 17.08.2021 року, витягом з проекту з рішення 13 сесії 8 скликання від 17.08.2021 року Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства .
В свою чергу, з витягу з протоколу 13 (позачергової) сесії 8 скликання від 17.08.2021 року вбачається, що проект рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства позивачам поставлено на голосування на сесії сільської ради в цілому, однак рішення не прийнято.
На переконання суду, такі посилання представника відповідача є безпідставними, оскільки вчинення відповідачем вищевказаних дій є складовою процесу надання земельної ділянки у власність на підставі прийнятого рішення про затвердження проекту землеустрою, водночас за наслідком розгляду клопотань рішення не прийнято.
Окремо суд акцентує увагу, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зобов`язаний прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Як встановлено судом та не заперечується відповідачем клопотання позивачів від 09.06.2021 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства винесено на розгляд 13 сесії 8 скликання 17.08.2021 року, через два місяці після їх надходження та після звернення позивачами до суду про захист своїх порушених прав, тобто з порушенням визначеного нормами чинного законодавства строку. Більш того, за результатами розгляду яких на сесії сільської ради рішення не прийнято.
Більш того, після надходження до Уланівської сільської ради клопотань позивачів про затвердження проектів землеустрою від 09.06.2021 року Уланівською сільською радою прийнято рішення № 248 від 29.07.2021 року Про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальною власністю, які включені до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та рішення № 249 Про затвердження переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, які включені до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) , відповідно до яких, земельні ділянки з визначеними кадастровими номерами відповідно до технічної документації, яку виготовлено позивачами, внесено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди яких може бути реалізовано на земельних торгах по Уланівській сільській раді.
В подальшому, на підставі вищезазначених рішень Уланівською сільською радою було підготовлено проект рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства по кожному позивачу окремо, яке не підтримано більшістю голосів, відтак рішення вважається не прийнятим.
Відтак, неприйняття рішення про розгляд клопотань позивачів про затвердження проектів землеустрою підтверджує допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо їх не розгляду у двотижневий строк та в порядку, передбаченому Земельним кодексом України, а тому суд дійшов висновку про допущення відповідачем протиправної бездіяльності.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові №826/14320/17 від 19 серпня 2021 року.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Уланівської сільської ради щодо не розгляду у двотижневий строк клопотань позивачів від 09.06.2021 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність площею 1,9739 га кожному окремо для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Кустовецької сільської ради (Уланівської ОТГ) Хмільницького району Вінницької області.
Визначаючись щодо наявності підстав для зобов`язання відповідача затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності площею 1,9739 га та надати позивачам відповідні земельні ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення кожному окремо, що знаходяться на території Кустовецької сільської ради (Уланівської ОТГ) Хмільницького району Вінницької області, суд виходить із наступного.
Суд звертає увагу, що зобов`язання затвердити проект щодо відведення земельної ділянки є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Затвердження такого проекту без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії, водночас, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Верховний Суд у своїй практиці неодноразово вказував на те, що "ефективний засіб правового захисту" у розумінні статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату. Винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації - не відповідає зазначеній нормі Конвенції. (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 28.03.2018 у справі № 705/552/15-а, постанови Верховного Суду від 18.04.2018 у справі №826/14016/16, від 11.02.2019 у справі № 2а-204/12, від 04 серпня 2020 року у справі №340/2074/19).
Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду.
У випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 статті 245 КАС України, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
До того ж слід звернути увагу на позицію Великої Палати Верховного Суду у постанові від 06.11.2019 у справі № 509/1350/17, яка полягає у наступному. Оцінюючи ефективність обраного судом способу захисту (зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву) зазначила, що суд має право визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії. Суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У постанові від 11 лютого 2021 року у справі № 814/2458/16 Верховний Суд аналізував застосування пункту 4 частини другої статті 245 КАС України і дійшов висновку, що суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, за сукупності наступних умов:
1) судом встановлено порушення прав, свобод чи інтересів позивача;
2) на час вирішення спору прийняття рішення належить до повноважень відповідача;
3) виконано усі умови, визначені законом для прийняття такого рішення, зокрема подано усі належні документи, сплачено необхідні платежі і між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів;
4) прийняття рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Суд зауважує, що 09.06.2021 року позивачі звернулись до відповідача із клопотаннями про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, однак, відповідачем протягом законодавчо встановленого двотижневого терміну не вчинено дій щодо його розгляду та не прийнято відповідного рішення на сесії сільської ради.
Втім, як зазначив у відзиві на адміністративний позов відповідач, 29.07.2021 року Уланівською сільською радою прийнято рішення № 248 Про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальною власністю, які включені до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та рішення № 249 Про затвердження переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, які включені до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) .
Надаючи оцінку доводам відповідача та вищезазначеним рішенням № 248 та № 249 Уланівської сільської ради суд вважає за необхідне зазначити, що відповідні рішення прийнято Уланівською сільською радою більш ніж через місяць після надходження на розгляд клопотань позивачів про затвердження проектів землеустрою та після спливу двотижневого строку, визначеного нормами ЗК України, відведеного для прийняття суб`єктом владних повноважень рішень за наслідками розгляду відповідних клопотань.
Таким чином, відповідачем у відповідності до норм чинного законодавства не розглянуто клопотання позивачів про затвердження проекту землеустрою та не прийнято відповідного рішення про затвердження поданих позивачами проектів землеустрою або про відмову у їх затвердженні, водночас отримавши клопотання позивачів про затвердження проектів землеустрою від 09.06.2021 року та перед винесенням на розгляд проекту рішення Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства від 17.08.2021 року відповідачем прийнято вищезазначені рішення № 249 та № 249 від 29.07.2021 року, які також прийнято після надходження до Уланівської сільської ради клопотань позивачів та після спливу двотижневого строку для розгляду клопотань про затвердження проектів землеустрою, всупереч вимогам Земельного кодексу України.
На думку суду, дії Уланівської сільської ради спрямовані на створення умов, які не спрямовані на об`єктивний розгляд поданих позивачами клопотань та прийняття рішення про затвердження проектів землеустрою, про що свідчать прийняті Уланівською сільською радою рішення № 248, 249 від 29.07.2021 року після надходження клопотань позивачів, а тому найефективнішим способом захисту порушених прав позивачів буде зобов`язати відповідача прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства.
Окрім того, суд враховує, що позивачами дотримано усіх умов для затвердження проекту землеустрою, проте відповідачем на час прийняття рішення у даній справі не прийнято у спосіб, визначений законом, рішення про затвердження проектів землеустрою або відмову у їх затвердженні.
Разом з тим, частина 8 статті 186 ЗК України передбачає, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Обставин, які б свідчили про наявність підстав для відмови у затвердженні проектів землеустрою відповідачем не наведено та судом не встановлено в ході розгляду даної справи.
Враховуючи те, що судом встановлено виконання усіх умов, визначених законом для прийняття таких рішень, зокрема подано усі належні документи, між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів, з огляду на відсутність передбачених законом підстав для відмови в затвердженні проекту землеустрою, та поведінку відповідача, яка в даному випадку, свідчить про створення штучних перешкод в реалізації конституційних прав фізичних осіб на отримання земельних ділянок у власність, суд вважає, що відповідача слід зобов`язати прийняти рішення, якими затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства.
На переконання суду, зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства забезпечить ефективний судовий захист порушених прав позивачів та призведе до реального їх відновлення.
При цьому, обираючи спосіб захисту порушених прав позивачів суд враховує правові позиції Верховного Суду викладені у постановах №316/979/18 від 24 січня 2020 року та №560/1334/19 від 27.01.2021 року у яких суд касаційної інстанції дійшов висновку, що належним та ефективним способом захистом порушеного права, який забезпечує позитивне вирішення питань без невиправданих зволікань є зобов`язання суб`єкта владних повноважень саме затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі у власність.
В свою чергу, за матеріалами даної справи та встановленими судом обставинами, аналізуючи поведінку відповідача, суд дійшов переконання, що інший спосіб судового захисту неможливо застосувати, так як ним не буде забезпечено ефективне відновлення порушених прав позивачів та не виключається повторність звернень позивачів за захистом до суду з питань реалізації прав на отримання земельних ділянок у власність.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи встановлену судом протиправну бездіяльність відповідача щодо нерозгляду поданих позивачами клопотань про затвердження проектів землеустрою у строк та спосіб, встановлений нормами ЗК України, та прийняття рішень № 248, 249 від 29.07.2021 року, які спрямовані на позбавлення позивачів законних і гарантованих прав на отримання у власність земельних ділянок, після надходження зазначених клопотань, суд вважає, що наявні законні підстави для задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Стосовно розподілу судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Так, з урахуванням вказаної норми КАС України на користь позивачів належить стягнути по 908 грн. судових витрат, пов`язаних із сплатою судового збору.
Щодо встановлення судового контролю за виконанням судового рішення шляхом подання звіту, то суд зазначає таке.
Відповідно до частини 1 статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, встановити судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може під час прийняття постанови у справі. Тобто, питання щодо зобов`язання відповідача подати такий звіт вирішується судом під час постановлення судового рішення.
Разом з тим, відповідно до частини 1статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Водночас, встановлення строку на подачу звіту про виконання судового рішення є правом суду, який ухвалив судове рішення, а не його обов`язком.
Поряд із цим суд не вбачає підстав для встановлення судового контролю за виконанням зазначеного рішення та вважає таку вимогу передчасною, адже у суду відсутні докази, що відповідач може ухилитись від належного виконання рішення суду.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Уланівської сільської ради щодо не розгляду в двотижневий строк та у визначений спосіб клопотання ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 ; ОСОБА_13 ; ОСОБА_14 ; ОСОБА_15 ; ОСОБА_16 ; ОСОБА_17 ; ОСОБА_18 ; ОСОБА_19 ; ОСОБА_20 про затвердження розроблених проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Уланівської (Кустовецької) сільської ради Хмільницького району Вінницької області за межами населеного пункту.
Зобов`язати Уланівську сільську раду прийняти рішення, яким затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності площею 1.9739 га та надати ОСОБА_1 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0033); ОСОБА_2 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0034); ОСОБА_3 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0035); ОСОБА_4 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0036); ОСОБА_5 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0032); ОСОБА_6 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0031); ОСОБА_7 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0050); ОСОБА_8 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0049); ОСОБА_9 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0048); ОСОБА_10 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0047); ОСОБА_11 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0046); ОСОБА_12 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0045) ; ОСОБА_13 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0044); ОСОБА_14 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0043); ОСОБА_15 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0042); ОСОБА_16 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0041); ОСОБА_17 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0040); ОСОБА_18 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0039); ОСОБА_19 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0038); ОСОБА_20 (за кадастровим номером 0524883500:03:002:0037) відповідні земельні ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що знаходяться на території Уланівської (Кустовецької) сільської ради Хмільницького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_2 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_3 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_4 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_5 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_6 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_7 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_8 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_9 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_10 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_11 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_12 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_13 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_14 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_15 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_16 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_17 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_18 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_19 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_20 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач 1: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).
Позивач 2: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ).
Позивач 3: ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_3 ).
Позивач 4: ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_4 ).
Позивач 5: ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ; РНОКПП НОМЕР_5 ).
Позивач 6: ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 ; РНОКПП НОМЕР_6 )
Позивач 7: ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 ; РНОКПП НОМЕР_7 ).
Позивач 8: ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП НОМЕР_8 ).
Позивач 9: ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 ; РНОКПП НОМЕР_9 ).
Позивач 10: ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 ; РНОКПП НОМЕР_10 ).
Позивач 11: ОСОБА_11 ( АДРЕСА_11 ; РНОКПП НОМЕР_11 ).
Позивач 12: ОСОБА_12 ( АДРЕСА_12 ; РНОКПП НОМЕР_12 ).
Позивач 13: ОСОБА_13 ( АДРЕСА_13 ; РНОКПП НОМЕР_13 ).
Позивач 14: ОСОБА_14 ( АДРЕСА_14 ; РНОКПП НОМЕР_14 ).
Позивач 15: ОСОБА_15 ( АДРЕСА_15 ; РНОКПП НОМЕР_15 ).
Позивач 16: ОСОБА_16 ( АДРЕСА_16 ; РНОКПП НОМЕР_16 ).
Позивач 17: ОСОБА_17 ( АДРЕСА_17 ; РНОКПП НОМЕР_17 ).
Позивач 18: ОСОБА_18 ( АДРЕСА_18 ; РНОКПП НОМЕР_18 ).
Позивач 19: ОСОБА_19 ( АДРЕСА_19 .
Позивач 20: ОСОБА_20 ( АДРЕСА_20 , РНОКПП НОМЕР_19 ).
Відповідач: Уланівська сільська рада (вул. Миру, 9, с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032; код ЄДРПОУ 04331834).
Повний текст судового рішення сформовано: 24.09.2021 року.
Суддя Бошкова Юлія Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2021 |
Оприлюднено | 26.09.2021 |
Номер документу | 99848840 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні