Справа № 420/10652/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: Головуючого-судді Єфіменка К.С., при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова (вул.Канатна,36, м.Одеса, 65014) до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради (вул.Канатна,134, м.Одеса, 65039), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Департаменту культури, національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації (вул.Канатна,83, м.Одеса, 65107), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про скасування розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №415 від 02.10.2020 року,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, в якому позивач просить:
розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.10.2020 року за № 415 Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком №5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 - скасувати повністю.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова 12.10.2020 року, надійшов лист Приморської районної адміністрації від 06.10.2020 року № 01-17/962, яким, на адресу позивача, направлено розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.10.2020 року за № 415 Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком №5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 (копію листа та копію розпорядження додаю).
Розпорядженням зобов`язано: Товариство з обмеженою відповідальністю "Офісний центр "САДОВА" до 08.10.2020 року, з метою надання вільного доступу, демонтувати металеву огорожу на прилеглій території між житловим будинком в„– 5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 . У разі невиконання п. 1 даного розпорядження у встановлений термін ПК ЖКС Порто-франківський спільно з ДПЖУ Ренесанс-ЛТД департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради, департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради до 12.10.2020 року здійснити заходи, згідно чинного законодавства, по демонтажу металевої огорожі за вказаною адресою. Приморьскому відділу поліції в м. Одесі ГУНП України в Одеській області забезпечити громадський порядок під час здійснення заходів по демонтажу металевої огорожі за вказаною адресою.
Позивач зазначає, що відповідно до поштового штемпелю на конверті, лист було відправлено 09.10.2020 року, - після спливу встановленого строку виконання позивачем п.1 Розпорядження.
Позивач вважає розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.10.2020 року за № 415 Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком в„–5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 цілком незаконним та необґрунтованим, а також таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 20.10.2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою суду від 22.10.2020 року заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова про забезпечення позовних вимог по справі від 21.10.2020 року (вхідний №ЕП/43887/20) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про скасування розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №415 від 02.10.2020 року задоволено. Зупинено дію розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.10.2020 року за № 415 Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком в„–5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 та заборонити Приморській районній адміністрації Одеської міської ради, КП ЖКС Порто-франківський спільно з ДП ЖУ Ренесанс-ЛТД , Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради - проводити дії по демонтажу металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком в„–5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 до набрання законної сили рішення суду по даній справі.
До суду 26.11.2020 року (вхід. №50486/20) від відповідача надійшов відзив на позову заяву, відповідно до якого відповідач проти задоволення позову заперечував та просив відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що У вересні 2020 року на адресу райадміністрації надійшли звернення депутата Одеської міської ради ОСОБА_2 та громадянки ОСОБА_1 стосовно встановлення металевих воріт на прибудинковій території між будівлями, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 . Зазначені ворота перекривають єдиний прохід до квартири АДРЕСА_4 , яка знаходиться на першому поверсі будинку та вхід у яку влаштований зі сторони внутрішнього двору, суміжного з будинком в„–3 . Квартира належить ОСОБА_1 .
Відповідач зазначає, що під час комісійних обстежень будинку проінформовано представника власника будинку №3 про необхідність надання правовстановлюючих документів на землекористування та дозвільної документації на металеву огорожу. На момент прийняття оскаржуваного розпорядження зазначена документація не була надана. У зв`язку з цим Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження від 02.10.2020 року № 415 "Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком в„–5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 " (надалі - розпорядження № 415). Відповідач вважає, що оскаржуване розпорядження від 02.10.2020 року № 415 прийнято з метою відновлення прав громадян, в межах компетенції райадміністрації та відповідає діючому законодавству виходячи з наступного.
Ухвалою суду від 15.12.2020р. здійснено перехід з спрощеного позовного провадження до загального позовного провадження.
У підготовчому засіданні призначеному на 01 березня 2021 року сповістити залучених третіх осіб щодо наступного підготовчого судового засідання, клопотання представника позивача задоволене - надано час ознайомитись з відзивом на позов на 30 березня 2021 року 12:30 годин. - спосвіщено залучених третіх осіб щодо наступного підготовчого судового засідання, клопотання представника позивача задоволено - надано час ознайомитись з відзивом на позов, суд оголошує перерву в підготовчому судовому засіданні до 30 березня 2021 року до 12.30 год.
09.03.2021р. до суду від позивача надійшла відповідь на відзив у якій зазначено, що будинок по АДРЕСА_2 (три) колишня будівля земського банку споруджена у 1883 року за проектом архітекторів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та є об`єктом культурної спадщини.
Оскільки, будинок по АДРЕСА_2 (три) колишня будівля земського банку споруджена у 1883 року за проектом архітекторів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та є об`єктом культурної спадщини, то мiж Товариство з обмеженою відповідальністю ОФІСНИЙ ЦЕНТР САДОВА та управлінням культури, національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації було укладено охоронний договір від 27 вересня 2018 року № 04-02/2330еп на пам`ятку культурної спадщини щодо охорони нежитлової будiвлi-пам`ятки (літера А) загальною площею 2629,5 кв. м., по АДРЕСА_2 (три) колишня будівля земського банку споруджена у 1883 року за проектом архітекторів ОСОБА_3 та ОСОБА_6, прийнята під охорону Держави рiшенням Одеського обласного виконавчого комітету від 27.12.1991 року № 580, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України згідно з наказом Мiнiстерства культури і туризму від 20.06.2008 р. № 728/0/16-08, охоронний № 770-Од.
Відповідно до зазначеного охоронного договору вiд 27 вересня 2018 року № 04-02/2330сп частиною зазначеної пам`ятки культурної спадщини є: п.4 (б) ворота: ворота арки проїзду у двір металеві (додаток 1 Акт технічного стану пам`ятки)
Додаток 5 - фотофіксація архітектурно-художніх елементів, які входять до складу пам`ятки культурної спадщини станом на серпень 2018 року.
Таким чином, демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком в„–5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 є неможливим та протизаконним.
У підготовче засідання по справі №420/10652/20 призначено на 30 березня 2021 року на 12:30 oсоби, які беруть участь у справі не з`явились. Представник позивача надав до суду клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату. Згідно Рішення зборів суддів та Розпорядження Голови Одеського окружного адміністративного суду був введений особливий порядок роботи суду, який виключає можливість проведення судових засідань за участю учасників справи, таким чином відкладено проведення підготовчого судового засідання на 23 квітня 2021 року на 12.30 год.
У підготовче засідання по справі №420/10652/20 призначене на 23 квітня 2021 року на 12:30 oсоби, які беруть участь у справі не з`явились. Згідно Рішення зборів суддів та Розпорядження Голови Одеського окружного адміністративного суду був введений особливий порядок роботи суду, який виключає можливість проведення судових засідань за участю учасників справи, таким чином відкладено проведення підготовчого судового засідання на 19 липня 2021 року на 12.30 год..
Ухвалою суду від 19.07.2021р. закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду на 09 серпня 2021 року о 10 годині 30 хвилин за участю сторін.
В судовому засіданні у справі №420/10652/20 призначеному на 09 серпня 2021 року судом зобов`язано представника позивача надати до суду договір купівлі-продажу, судом оголошено перерву до 16 серпня 2021 року до 11.30 год.
В судовому засіданні у справі №420/10652/20 призначеному на 16 серпня 2021 року судом оголошено перерву до 26 серпня 2021 року до 11.15 год.
В судовому засіданні у справі №420/10652/20 призначеному на 26 серпня 2021 року зупинено розгляду справи до моменту підготовки учасників судочинства до виступу у судових дебатах та призначено наступне судове засідання на 14 вересня 2021 року на 10.30 год.
В судовому засіданні 14.09.2021 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
08.09.2020 року на адресу Приморської районної державної адміністрації надійшло звернення громадянки ОСОБА_1 стосовно встановлення металевих воріт на прибудинковій території між будівлями, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 та перешкоджають їй та членам її сім`ї користуватися власною квартирою.
09.09.2020 року на адресу Приморської районної державної адміністрації надійшли звернення депутата Одеської міської ради Данілко Н.І. щодо перевірки законності встановлення металевих воріт на прибудинковій території між будівлями, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 .
В заявах зазначено, що зазначені ворота перекривають єдиний прохід до квартири АДРЕСА_4 , яка знаходиться на першому поверсі будинку та вхід у яку влаштований зі сторони внутрішнього двору, суміжного з будинком в„–3 . Квартира належить ОСОБА_1
17.09.2020р. Представниками Приморської РА ОМР проведено комісійне обстежень будинку , складено акт обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси, яким встановлено, що на прилеглій території до вказаних будівель по фасаду установлена металева огорожа, яка знаходиться під постійною охороною Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова та перешкоджає вільному доступу на прилеглу територію житлового будинку АДРЕСА_3 .
30.09.2020р. Представниками Відділу самоврядного контролю за використанням і охороною земель та дотримання законодавства Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності ОМР проведено, складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, в якому встановлено, наступне, Під час перевірки встановлено, що між будинками в„–3 та АДРЕСА_3 встановлено металеві ворота, які обмежують прохід та проїзд до земельної ділянки орієнтовною площею 60 кв.м., які не входять до площ орендованих земельних ділянок та належать територіальній громаді міста. На вказаній земельній ділянці розташований вхід до кв. АДРЕСА_4 , до якої орендарем земельних ділянок ТОВ Офісний центр Садова обмежено доступ. Таким чином, орендарем земельних ділянок, які розташовано за адресою: АДРЕСА_2 збільшена площа орендованих земель та допущене порушення законодавства передбачене п. б ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України.
Розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.10.2020 року за № 415 Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком в„–5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 , в якому вказано, що за результатами комісійного обстеження підтверджено факт розміщення металевої огорожі, яка перешкоджає вільному доступу до прилеглої території житлового будинку АДРЕСА_3 .
Представнику власника будівель АДРЕСА_2 були вручені приписи, з терміном їх виконання, про надання правовстановлюючих документів на землекориствування та дозвільних документів на улаштування металевої огорожі, на які власник не реагує.
Вказано:
1. Товариству з обмеженою відповідальністю "Офісний центр "САДОВА" до 08.10.2020 року, з метою надання вільного доступу, демонтувати металеву огорожу на прилеглій території між житловим будинком в„– 5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 .
2. У разі невиконання п. 1 даного розпорядження у встановлений термін ПК ЖКС Порто-франківський спільно з ДПЖУ Ренесанс-ЛТД департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради, департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради до 12.10.2020 року здійснити заходи, згідно чинного законодавства, по демонтажу металевої огорожі за вказаною адресою.
3. Приморьскому відділу поліції в м. Одесі ГУНП України в Одеській області забезпечити громадський порядок під час здійснення заходів по демонтажу металевої огорожі за вказаною адресою.
19.10.2020 року на адресу райадміністрації надійшов лист ТОВ "Офісний центр "Садова" (вих.№ 01-12/20 від 12.10.2020 року), в якому вказано, що ТОВ "Офісний центр "Садова" виконання розпорядження №415 від 02.10.2020 року та демонтаж металевої огорожі. Та зазначає, що замість металевої огорожі встановлені металеві ворота, ключі від яких надані власниці квартири АДРЕСА_4 для вільного доступу до її житла.
Визначаючись щодо змісту спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють питне на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно підпункту 1 пункту "а" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчі органи сільських, селищних, міських рад наділені повноваженнями щодо управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.
Згідно підпункту 7 пункту "а" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчі органи сільських, селищних, міських рад наділені повноваженнями щодо організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально- технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Відповідно підпункту 5 пункту "б" ст.30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчим органам сільських, селищних, міських рад делеговані повноваження щодо обліку відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням.
Відповідно підпункту 5 пункту "б" ст.30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчим органам сільських, селищних, міських рад делеговані повноваження щодо облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади.
Згідно Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради, що затверджене рішенням Одеської міської ради № 1934-VII від 26.04.2017 року (надалі - Положення № 1934-VII) райадміністрація є виконавчим органом Одеської міської ради та створюється нею з метою реалізації функцій місцевого самоврядування на території Приморського району міста Одеси згідно із Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .
Відповідно до п. 2.4. Положення № 1934-VII у сфері житлово-комунального господарства райадміністрація виконує функції уповноваженого органу власника щодо управління житловим фондом на території району в порядку та на умовах, визначених законодавством; вживає заходи щодо недопущення самочинного будівництва, псування жилих будинків та об`єктів благоустрою.
Згідно п. 2.5. Положення № 1934-VII у галузі благоустрою райадміністрація здійснює перевірки території району, об`єктів благоустрою району щодо стану їх благоустрою і додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Одеси на території району, вживає необхідні заходи, у разі виявлення порушень.
Пунктом 2.6. Положення № 1934-VII передбачено, що у галузі управління комунальною власністю райадміністрація у межах повноважень, визначених радою та виконкомом, здійснює управління комунальною власністю (підприємствами, житловим фондом), розташованою на території району; виступає замовником на проведення робіт з демонтажу об`єктів самочинного будівництва, приведення території до первинного стану та її благоустрою, у разі невиконання відповідного розпорядження голови райадміністрації.
Згідно пункту 2.8. Положення № 1934-VII райадміністрація виступає замовником на проведення робіт з демонтажу об`єктів самочинного будівництва, приведення території до первинного стану та її благоустрою, у разі невиконання відповідного розпорядження голови райадміністрації.
Відповідно до пункту 3.2. Положення № 1934-VII до компетенції голови райадміністрації належить видання розпоряджень з питань, які знаходяться у межах повноважень райадміністрації.
З огляду на викладене, Приморської районної державної адміністрації є уповноваженим органом власника щодо управління комунальною власністю, житловим фондом, а також органом контролю за станом благоустрою на території Приморського району міста Одеси, та має право приймати розпорядження з відповідних питань.
Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.
До об`єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування та прибудинкові території. (п.п.1,2 ч.1 ст.13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").
Пунктом 5 частини другої статті 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
На виконання наведених вище положень статті 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 №550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція №550).
Згідно з п.1.3 Інструкції №550 під паспортизацією об`єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.
Відповідно до п.1.4 Інструкції №550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Пунктом 1.5 Інструкції №550 передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
При цьому, відповідно до п.3.1.3. Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року №1631-VI (надалі - Правила благоустрою), до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: 1) території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
Згідно п. 3.1.6. Правил благоустрою елементами благоустрою є:
- покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів;
- зелені насадження, у тому числі снігозахисні та протиерозійні, уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, у садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;
- будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;
- засоби та обладнання зовнішнього освітлення;
- технічні засоби регулювання дорожнього руху;
- будівлі та споруди системи інженерного захисту території;
- комплекси та об`єкти монументального мистецтва, фонтани, питні фонтани, штучні паркові водоспади, декоративні басейни;
- обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;
- малі архітектурні форми (альтанки, павільйони і навіси, палатки, намети, паркові арки (аркади), колони (колонади), вуличні вази, вазони і амфори, декоративні та ігрові скульптури, вуличні меблі (лавки, лави, столи), сходи, балюстради, паркові містки, огорожі, ворота, грати, інформаційні стенди, дошки, перголи, грибки, гардероби, декоративні скульптури, кабіни для роздягання, бювети, урни, паркани, контейнери для квітів, вивіски);
- побутове та комунальне обладнання території житлової забудови (сміттєзбірники, майданчики для сушіння білизни, відпочинку населення);
- споруди водопостачання на об`єктах благоустрою (насосні станції біля водойм для поливу, пожежні водойми, водойми, в тому числі штучні, гідранти, шахтні та механічні колодязі, пункти заправок водою поливально-мийних машин);
- технічні засоби примусового обмеження руху транспортних засобів, ( юніпаркери , лежачі поліцейські , інші стаціонарні та пересувні конструкції);
- інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.
Проте, суд зазначає, що відповідно до листа Департаменту культури, національностей, релiгiй та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації №01-13:5748 вiд 16 12.2020р. розташована по вул. Садовій. 3 в м. Одеса Будівля Земського банку (архітектори ОСОБА_7, ОСОБА_5 ), споруджена у 1883 р., прийнята під охорону держави Рiшенням виконавчого комітету Одеської обласної ради народних депутатів від 27.12.1991 № 580, занесена до Державного ресстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури і туризму України від 20.06.2008 № 728/0/16-08 як пам`ятка архітектури та містобудування місцевого значення, охоронний № 770-Од.
Одноповерхові об`єми аркових проїздів у двір, прилягають що прилягають до правоворотнього та лівоворотнього флангів чільного двоповерхового об`єму будівлі є частиною будівлі-пам`ятки по вул. Садовій, 3 в м. Одеса.
Вiдповідно до зазначеного охоронного договору вiд 27 вересня 2018 року № 04 02/2330сп частиною зазначеної пам`ятки культурної спадщини є:
п.4 (б) ворота: ворота арки проїзду у двiр металеві (додаток 1 Акт технічного стану пам`ятки).
Додаток 5 - фотофіксація архітектурно-художніх елементів, які входять до складу пам`ятки культурної спадщини станом на серпень 2018 року.
Судом встановлено, що 15.03.2018р між ТОВ ПЕРСПЕКТИВА-12 та ТОВ ОФІСНИЙ ЦЕНТР САДОВА укладено договір купівлі-продажу НМІ609697 посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Атаманчук О.Г. предметом якого є нерухоме майно: нежитлові будiвлi загальною площею 3 646,4 кв.м., які в цілому складаються з будівель: основне літ. А , основне літ. Б, Б1, Б2, Б3 , основне літ. В , гараж лiт. Г , контрольна будка літ. Д , сарай літ. Ж , сарай літ. З , огородження № 1, 2, мостіння 1, розташовані за адресою: АДРЕСА_2 , що розташовані на земельній ділянці площею 0,1592.га, кадастровий номер: 5110137500:11:001:0013, та на земельній ділянці площею 0,1435 г. кадастровий номер: 5110137500:11:001:0014, які знаходяться за адресою: місто Одеса, вулиця Садова, 3, та які передані в оренду Продавцю Одеською міською радою на підставі договору оренди землi, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Калгановою М.В. 15 серпня 2017 року за реєстровим № 243 (з врахуванням змін до зазначеного договору).
Майно продається разом з невід`ємними складовими та поліпшеннями такого майна, що зазначені в Акті приймання-передачі, що передбачений п.4.1. цього Договору та який є невід`ємною частиною цього Договору.
1.1.1. Частина Будівель, а саме: нежитлова будівля під літ. А загальною площею 2629,5 кв.м., прийнята під охорону Держави, рішенням Одеського обласного виконавчого комітету від 27.12.1991 року № 580, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України згідно з наказом Міністерства культури і туризму від 20.06.2008 р. № 728/0/16-08, охоронний № 770-Од.
Між Продавцем та органом охорони об`єктів культурної спадщини укладено відповідний Охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини № 04-02/1271 від 12 травня 2015 року.
07 вересня 2020 року ТОВ ОФІСНИЙ ЦЕНТР САДОВА укладено з Одеською мiською радою договір оренди земельних ділянок, розташованих під будівлями та внутрішнім двором, а саме:
Земельної ділянки кадастровий номер 5110137500:11:001:0014 площею 0,1435 га. розташованою під нежитловою будівлею по вул. Садова, 3
Земельної ділянки кадастровий номер 5110137500:11:001:0013 площею 0,1592 га, розташовану під групою будівель та внутрішнім двором
Обидві вказані земельні ділянки зазначені на Схематичному плані земельної ділянки, що є складовою Технічного паспорту нежитлової будівлі по вул. Садова, 3 (додається). При цьому, в договорі оренди земельної ділянки встановлені загальні обмеження щодо експлуатації земель та обов`язок забезпечити проїзд до ТП-148 відповідним службам Одесаобленерго (ТП-148 розташоване на території Садова, 3).
Будь-яких обмежень чи сервітутів, чи обов`язків забезпечити прохід мешканцям житлового будинку по вул. Садова, 5 - в договорі оренди земельної ділянки по вул. Садова, 3 - не встановлено.
Згідно зі ст.22 Закону України Про охорону культурної спадщини пам`ятки, їхні частини, пов`язане з ними рухоме та нерухоме майно забороняється зносити, змінювати, замінювати, переміщувати (переносити) на інші місця.
Відповідно до ст.24 Закону України Про охорону культурної спадщини використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує як найменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження Її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо. Забороняється змінювати призначення пам`ятки, її частин та елементів, робити написи, позначки на ній, на її території та в й охороннiй зоні без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.
Згідно з п.13 ст.6, п.1 ст.26 Закону України Про охорону культурної спадщини консервація, реставрація, реабілітація, музеєфiкацiя, ремонт, пристосування пам`яток місцевого значення здійснюються наявності за письмового дозволу органу охорони об`єктів культурної спадщини обласної державної адміністрації.
Оскільки судом встановлено, що будівля за адресою м. Одеса вул. Садовій. 3 та її складова ворота арки проїзду у двiр металеві споруджена у 1883 р., прийнята під охорону держави рiшенням виконавчого комітету Одеської обласної ради народних депутатів від 27.12.1991 № 580, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури і туризму України від 20.06.2008 № 728/0/16-08 як пам`ятка архітектури та містобудування місцевого значення, охоронний № 770-Од. Позивач по справі не може здійснювати заходи щодо пошкодження пам`ятки архітектури охоронюваної законом, а відповідач не мав права приймати рішення щодо зобов`язання позивача здійснити зазначені в розпорядженні дії.
Окрім того, суд зазначає, що повноваження органу місцевого самоврядування щодо зобов`язання привести у первинний стан будівлі та споруди, визначені ч.7 ст.376 ЦК України, є за своєю правовою природою санкцією за незаконні дії з будівництва, створення чи реконструкції об`єктів нерухомості без дотримання встановлених законом правил.
Судом встановлено, що вказані залізні ворота були на час набуття позивачем права власності на об`єкт нерухомого майна 15.03.2018 року (договір купівлі-продажу нерухомого мана Серія НМІ 609697), тобто позивач не вчиняв дії з будівництва чи реконструкції вказаних воріт, що унеможливлює прийняття відносно нього розпорядчого акту органом місцевого самоврядування щодо зобов`язання привести прохід між будівлями у первинний стан щляхом зносу залізних воріт.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом з тим, згідно вимог ч. 2 ст. 77 КАС України, під час розгляду справи відповідач не довів належними і допустимими доказами правомірність бездіяльності.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Приймаючи до уваги викладене, оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, відповідають чинному законодавству та підлягають задоволенню.
Згідно зі ст.242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись статтями 12, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова (вул.Канатна,36, м.Одеса, 65014) до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради (вул.Канатна,134, м.Одеса, 65039) про скасування розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №415 від 02.10.2020 року - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 02.10.2020 року за № 415 Про демонтаж металевої огорожі на прилеглій території між житловим будинком №5 та нежитловими будівлями АДРЕСА_2 .
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Офісний центр Садова (вул.Канатна,36, м.Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 41464581) за рахунок бюджетних асигнувань Приморської районної адміністрації Одеської міської ради (вул.Канатна,134, м.Одеса, 65039, код ЄДРПОУ 26303264 сплачений судовий збір в розмірі 2102,00 грн.
Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний суддею 24.09.2021 року.
Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293,295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2021 |
Оприлюднено | 27.09.2021 |
Номер документу | 99876418 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні