ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 жовтня 2021 року м. Київ№ 640/18098/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Арсірія Р.О., за участю секретаря судового засідання Пономаренко К.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за участі сторін:
представник позивача - Бахарєв Максим Анатолійович
представник відповідача - Сметанюк Роман Миколайович
за позовомОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби м.Києві проВизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
Прийняв до уваги наступне
З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася представник ОСОБА_1 (далі позивач) до Головного управління ДПС у м.Києві в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 07.04.2020 № 77771-3313-2615.
В обгрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що у 2017 році ОСОБА_1 була незаконно позбавлена права власності на нежитлову будівлю та із того часу доступу до неї не має. Своє право захищає наразі у судах. Так само, ОСОБА_1 із 2017 року позбавлена права користування та доступу до земельної ділянки у зв`язку із рейдерським захопленням нежитлової будівлі. Відтак вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 06.07.2021 відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено підготовче засідання.
Відповідач позову не визнав. Заперечуючи проти нього зазначив, що спірні податкові повідомлення-рішення прийнято відповідно до норм Податкового кодексу України.
Ухвалою суду від 02.08.2021 витребувано від позивача інформацію (відомості) у вигляді списку судових справ, предметом розгляду яких є донарахування ОСОБА_1 земельного податку по об`єкту: АДРЕСА_1 (нежитлова будівля з влаштуванням паркінгу літ. А), згідно договору оренди земельної ділянки від 26.12.2010 укладеного між Київською міською радою у період з 2017 року. Витребувано від відповідача акти перевірок, та прийняті на підставі них податкові повідомлення рішення щодо сплати земельного податку ОСОБА_1 по об`єкту: АДРЕСА_1 (нежитлова будівля з влаштуванням паркінгу літ. А), згідно договору оренди земельної ділянки від 26.12.2010 укладеного між Київською міською радою та ОСОБА_1 . Закрито підготовче провадження та призначити справу № 640/18098/21 до судового розгляду.
Розглянувши заяви по суті справи, подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників обох сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Згідно бази даних інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДПС, ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку в ДПІ у Шевченківському районі Головного управління ДІІС у м. Києві, як платник податку на майно, в частині плати за землю фізичних осіб (орендна плата з фізичних осіб) за земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0775 га. (775 кв.м.), кадастровий номер ділянки: 8000000000:91:176:0025, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 25.12.2010 № 939 (договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 31.01.2011 за № 91-6-00925 у книзі записів державної реєстрації договорів).
Відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.05.2019 виданого Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві, нормативна грошова оцінка земельної ділянки яка знаходить за адресою: АДРЕСА_1 , площею 775 кв.м., кадастровий номер ділянки: 8000000000:91:176:0025, складає -14599680,42 грн., та відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.03.2020 виданого Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві, нормативна грошова оцінка земельної ділянки яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , площею 775 кв.м., кадастровий номер ділянки: 8000000000:91:176:0025, також складає - 14599680,42 грн.
Таким чином, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 25.12.2010 № 939 (зареєстрованого від 31.01.2011 за № 91-6-00925) застосовується ставка податку в розмірі - 11,25% від нормативної грошової оцінки.
Враховуючи вище викладене, Головним управлінням ДПС у м. Києві було сформоване ППР від 07.04.2020 № 77771-3313-2615 на суму 1642464,05 грн по орендній платі з фізичних осіб (КБК 18010700) ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ).
Сума податку на 2020 рік була розрахована наступним чином:
14599680,42 грн х 11,25% = 1642464,05 грн., де:
14599680,42 грн - нормативна грошова оцінка земельної ділянки;
11,25% - ставка податку, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 25.12.2010 № 939. Договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 31.01.2011 за № 91-6-00925 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Відповідно до Інформації про реєстрації місця проживання особи, виданої відділом з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Печерської РДА від 29.05.2018 № 1383469, місце проживання ОСОБА_1 з 08.09.2017 зареєстроване за адресою АДРЕСА_2 , приватний будинок.
Вищезазначене ППР від 07.04.2020 № 77771-3313-2615 на суму 1642464,05грн. по податку на майно в частині плати за землю (орендній платі за землю з фізичних осіб (КБК 18010700)) було надіслано ОСОБА_1 (РНОКІIII НОМЕР_1 ) рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу АДРЕСА_3 (номер поштового відстеження - 0209704666370), яке відповідно до відмітки «Укрпошти» було вручено особисто адресату - 21.08.2020.
Відповідно до листа Акціонерного товариства «Укрпошта» від 12.10.2020 № 33-М-9352 (вх. Головне управління ДПС у м. Києві від 21.10.2020 № 113716/10), зазначено, що рекомендований лист № 0209704666370 на адресу ОСОБА_1 вручений адресату 21.08.2020 під підпис.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується і виходить з такого .
Відповідно до статті 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України).
Згідно з статтею 1 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі Закон № 161-XIV) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з частиною 1 статті 2 Закону № 161-XIV відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 13 Закону № 161-XIV договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 21 Закону № 161-XIV встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 1.1 ст.1 Податкового кодексу України (далі по тексту ПК України) цей Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За визначенням підпункту14.1.147 пункту14.1ст.14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1статті269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
За змістом підпункту14.1.73пункту14.1статті14 цього Кодексу землекористувачі - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПКУ країни визначив обов`язок й орендаря сплачувати плату за землю у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата) (підпункт14.1.136. пункту14.1ст.14 ПК України).
Відповідно до пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно до пункту288.1ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики.
Згідно з пунктами 288.2, 288.3 статті 288 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 ПК України).
Згідно з пунктом 289.1ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Пунктом288.5ст.288 ПК України встановлені обмеження щодо мінімального та максимального розміру річної суми орендної плати.
Так підпунктами 288.5.1 - 288.5.3 цього пункту визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.3 може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
Тобто, законодавець визначив нижню та верхню граничні межі річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі. При цьому, підпунктом 288.5.3 ст. 288 ПК України чітко встановив виняток коли перевищення верхнього грачиного розміру річної суми платежу із орендної плати можливе, а саме: у випадку, якщо орендар земельної ділянки визначався на конкурентних засадах, тобто коли договір оренди землі був укладений на підставі результатів земельних торгів (аукціону).
З системного аналізу вказаних норм права суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Судом встановлено, що розмір орендної плати, який визначений у договорі оренди.
Відповідно до пункту 286.5 статті 286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 16.1.4пункту16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
З матеріалів справи судом встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати контролюючий орган застосував нормативно грошову оцінку землі помножену на відсоткову ставку орендної плати, визначену договором оренди землі.
Таким чином, визначена відповідачем в оспорюваному податковому повідомленні-рішенні сума орендної плати відповідає як розміру, закріпленому п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, так і розміру, визначеному в договорі оренди землі.
За встановлених обставин, враховуючи, що розмір орендної плати, встановлений в укладеному позивачем на конкурентних засадах договорі оренди землі, відповідає річній сумі за земельні ділянки, передані йому в оренду, визначеній пунктом 288.5 ст. 288 ПК України, суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято контролюючим органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством і відповідають критеріям правомірності, визначеним ч.2 ст. 2 КАС України, а відтак підстави для його скасування у суду відсутні.
Як вказав відповідач, а позивачем вказана інформація не спростована, станом на момент написання відзиву, відповідно до даних Державного земельного кадастру, інформація є актуальною щодо того, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) є орендарем земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 .
При цьому, доводи позивача про те, що ОСОБА_1 із 2017 року позбавлена права користування та доступу до земельної ділянки у зв`язку із рейдерським захопленням нежитлової будівлі, судом відхиляються як безпідставні, з огляду на таке.
Як зазначалося судом раніше, в силу вимог ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Жодних доказів того, що вказаний договір оренди землі між ОСОБА_1 та Київською міською радою розірвані позивачем суду не надано, матеріали справи не містять і судом не здобуто. Натомість, наявними у справі матеріалами підтверджується, що договір оренди землі не розірваний.
Відхиляючи доводи представника відповідача про відсутність факту користування земельною ділянкою у зв`язку з протиправними діями третіх особіб, що захопили будівлю0 суд виходить з загальних приписів адміністративного права про те, що захист права власності та прирівняних до нього прав належить до юрисдикції цивільного (господарського) судочинства, питання ж про відшкодування шкоди нанесеної злочином - до кримінального (цивільного) судочинства. При цьому, сторона позивача жодних доказів про наявність судових спорів, рішень, вироків тощо не надала.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи наведене, відповідачем на підставі належних та допустимих доказів доведено обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, натомість вимоги позивача необґрунтовані та безпідставні.
Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Оскільки факт наявності у позивача порушеного права не знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 )
Головне управління Державної податкової служби м.Києві (вул.Шолуденка, 33/19, Київ, 04116, код ЄДРПОУ 43141267)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення виготовлено 11.10.2021
Суддя Р.О. Арсірій
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2021 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 100281179 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Арсірій Р.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні