Рішення
від 20.10.2021 по справі 520/15522/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 жовтня 2021 р. № 520/15522/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області, Харківської обласної державної адміністрації до Зачепилівської селищної ради Зачепилівського району Харківської області, Державного підприємства "Красноградське лісове господарство" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Красноградської окружної прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Харківської обласної державної адміністрації з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (64401, вул. Паркова, 37, с. Зачепилівка, Харківська область, ЄДРПОУ 04397856) та зобов`язати Зачепилівську селищну раду Красноградського району Харківської області відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж частини загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик площею 593 га, який знаходиться на території Малоорчицького старостинського округу Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (колишньої Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області) та закріплення його меж в натурі (на місцевості);

- визнати протиправною бездіяльність ДП Красноградський лісгосп Красноградського району Харківської області (63343, вул. Промислова, 124-а, с. Наталине, Красноградський район, Харківська область, ЄДРПОУ 00993159) та зобов`язати ДП Красноградський лісгосп відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж частини загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик площею 413 га, який знаходиться на території Малоорчицького старостинського округу Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (колишньої Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області) та закріплення його меж в натурі (на місцевості).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем не додержано вимог законодавства у сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду. Позивач зазначає, що відповідач здійснює свою діяльність без дотримання вимог законодавства у сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду.

Ухвалою суду від 19.08.2021 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.

Представником Державного підприємства "Красноградське лісове господарство" 13.09.2021 надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що діяв в межах повноважень та згідно норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Красноградською окружною прокуратурою в ході моніторингу стану використання земель на території Зачепилівської селищної ради Красноградського району було виявлено факт порушення законодавства в сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду.

Так, рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів №562 від 03.12.1984 з метою збереження місця поселення рідкісних та зникаючих видів птахів, створено загально-зоологічний заказник місцевого значення Російський Орчик , створений загальною площею 1006 га, з них; 413 га - землі лісового фонду ДП Красноградське лісове господарство (далі по тексту - ДП Красноірадський лісгосп ), 593 га - землі сільськогосподарського призначення Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області.

В подальшому, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Харківській області було видано два охоронних зобов`язання на частини загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик , а саме: 19.01.2009, зареєстроване за №5-20-1-Зк/2009, Малоорчицькій сільській раді Зачепилівського району Харківської області на площу 593 га та 23.10.2008, зареєстроване за №5-20-31-3к, ДП Красноградське лісове господарство на площу 413 га.

Відповідно до вказаних охоронних зобов`язань Малоорчицька сільська рада Зачепилівського району Харківської області та ДП Красноірадський лісгосп дали зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик .

Проте, позивачем зазначено, що наразі відповідачами землевпорядна документація на об`єкт природно-заповідного фонду загально-зоологічний заказник місцевого значення Російський Орчик не виготовлена, заходи з метою охорони та збереження територій та об`єктів відповідного заказника не проводились.

Так, 13.05.2017 відповідно до рішення Зачепилівської селищної ради №415 Про добровільне об`єднання територіальних громад до складу Зачепилівської Зачепилівської селищної ради увійшло ряд сільських рад.

В подальшому, рішенням сесії Зачепилівської селищної ради №537 від 31.07.2018 Про добровільне приєднання територіальної громади Малоорчицької сільської ради до Зачепилівської селищної об`єднаної територіальної громади до Зачепилівської селищної ради приєднана територіальна громада Малоорчицької сільської ради.

Відповідно до пункту 2 рішення Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області №2153 від 18.07.2019 Про початок реорганізації Малоорчицької сільської ради шляхом приєднання до Зачепилівської селищної ради Зачепилівська селищна рада Красноградського району Харківської області перейняла права та обов`язки Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області.

Відповідно до частин третьої, п`ятої статті 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, грав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Юридична особа - виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - виконавчих комітетів відповідних сільських, селищних, міських рад територіальних громад, що об`єдналися, з дня затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету.

Згідно частин першої, третьої статті 8-3 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад повноваження сільської, селищної ради та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до сільської, селищної об`єднаної територіальної громади, припиняються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади.

Повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.

Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Серед підстав заміни кредитора у зобов`язанні стаття 512 Цивільного кодексу України визначає правонаступництво. Таке універсальне правонаступництво передбачено, зокрема, статтею 104 Цивільного кодексу України, згідно з положеннями якої юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації, у разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" у частині 5 статті 4 передбачено, що в разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Водночас чинне законодавство не містить загальної норми щодо моменту виникнення універсального правонаступництва, юридичної особи, утвореної внаслідок злиття.

Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення врегульований статтею 107 Цивільного кодексу України, відповідно до положень якої після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а всієї їх сукупності. Тобто при універсальному правонаступництві до правонаступника чи правонаступників переходить усе майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать (незалежно від їх виявлення на момент і правонаступництва), на підставі передавального акта. Наведені обставини передують внесенню запису до Реєстру про припинення юридичної особи, яка припиняється у результаті реорганізації.

За висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика Палати Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх інстанцій про те, що правонаступництво не відбулось за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалась шляхом злиття.

Зважаючи на викладене та те, що положеннями статей 104, 107 Цивільного кодексу України не визначений момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється у зв`язку з реорганізацією, такий момент не може пов`язуватися з внесенням запису до державного реєстру про припинення реорганізованої юридичної особи. Зазначене кореспондується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц.

З огляду на вказане, відсутність в Реєстрі запису про припинення Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області внаслідок реорганізації не є достатньою підставою для висновку про ненастання правонаступництва Зачепилівської селищної ради як відповідача в спірних у справі правовідносинах.

Для з`ясування таких обставин та вирішення питань щодо можливості процесуального правонаступництва суд в кожному конкретному випадку має аналізувати фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права, зокрема відомості первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення, перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 04.11.2020 у справі №922/817/18.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Рішенням Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області від 18.07.2019 №2153 розпочато реорганізацію Малоорчицької сільської ради шляхом приєднання до Зачепилівської селищної ради.

Відповідно до пункту 1 вказаного рішення визнано Зачепилівську селищну раду правонаступником всіх прав та обов`язків Малоорчицької сільської ради; пунктом 10 - затверджено форму передавального акту. Передавальний акт Малоорчицької сільської ради складено 11.03.2020.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, Зачепилівська селищна рада Красноградського району Харківської області є правонаступником прав та обов`язків Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району у зв`язку з чим і визначена відповідачем за даним позовом.

З приводу бездіяльності Зачепилівської селищної ради та ДП Красноградський лісгосп щодо невжиття заходів по винесенню меж загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик та не закріплення його меж в натурі (на місцевості), суд зазначає наступне.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, відповідно частини 1 статті 19 Земельного кодексу України.

Згідно статті 43 Земельного кодексу України та частини першої статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України , землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Статтею 3 Закону України Про природно-заповідний фонд визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.

Кореспондуюча норма закріплена в статті 44 Земельного кодексу України. При цьому, за правилами статті 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Частинами третьою та п`ятою статті 53 Закону України Про природно-заповідний фонд передбачено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Відповідно до частини першої статті 79, частини першої статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина четверта статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд ).

Відповідно до абз. 11, 15 частини першої статі 1,2 Закону України Про землеустрій проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Згідно пункту в частини першої статті 2 Закону України Про землеустрій землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

В пункті г частини першої статті 20 Закону України Про землеустрій вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

Згідно пункту в частини першої статті 25 вказаного Закону видами документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Частиною другою статті 47 Закону України Про землеустрій передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; витворення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г) проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Згідно частин другої, третьої статті 2 Земельного кодексу України суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Частиною третьою статті 60 Закону України Про природно-заповідний фонд України визначено, що органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Відповідно до частини третьої статті 26 Закону України Про природно-заповідний фонд України власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Згідно пункту д частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Частиною першою статті 22 Закону України Про землеустрій передбачено, що землеустрій здійснюється, зокрема, на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Факт відсутності проектів землеустрою на загально-зоологічний заказник місцевого значення Російський Орчик та затвердження їх у визначеному земельним законодавством порядку підтверджується листом ДП Красноградський лісгосп №02-19/172 від 08.04.2021, листом і Зачепилівської селищної ради №626/02.01-25 від 31.03.2021, листом Державної екологічної інспекції у Харківській області №1322-09-08 від 26.03.2021.

Відповідно до вищенаведених положень законодавства та охоронних зобов`язань на частини загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський орчик від 19.01.2009, зареєстроване за №5-20-1-3к/2009 та від 23.10.2008, зареєстроване за №5-20-31-3к, саме до повноважень Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області, як правонаступника Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району, та ДП Красноградський лісгосп належить, зокрема, питання замовлення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду.

До подібних висновків дійшов у тотожних правовідносинах дійшов Верховний Суд у п. 28 постанови Верховного Суду від 16.03.2020 у справі № 823/1793/17.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Водночас, враховуючи, що відповідачами упродовж більш ніж 12 років не вчинено дій щодо винесення меж загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський орчик та закріплення їх в натурі (на місцевості), керуючись принципом розумності, тобто у даному випадку зваженості вирішення спірного питання з урахуванням інтересів усіх учасників, а також інтересів громадян (публічного інтересу), виникла необхідність зобов`язати Зачепилівську селищну раду Красноградського району Харківської області та ДП Красноградський лісгосп відповідно до вимог чинного законодавства забезпечити проведення робіт з винесення меж загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський орчик та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Так, у даному випадку інтерес держави полягає в необхідності забезпечення режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду, оскільки наслідком відсутності проекту землеустрою на загальнозоологічний заказник місцевого значення Російський Орчик став той факт, що землі сільськогосподарського призначення, на яких він створений, передані в оренду та приватну власність ряду громадян без будь-яких обмежень у їх використанні.

Так, 03.06.2016 між Головним управлінням Держгеокадастру в Харківській області та громадянкою ОСОБА_1 на виконання вказаних наказів укладено 4 договори оренди землі, відповідно до п.п. 2, 8, 14 яких для ведення фермерського господарства передані в оренду строком на 49 років земельні ділянки державної власності з кадастровими номерами: 6322282000:04:000:0034 площею 34,1382 га, 6322282000:04:000:0032 площею 149,9863 га, 6322282000:04:000:0033 площею 27,7739га, 6322282000:04:000:0035 площею 29,6552 га.

Згідно даних Публічної кадастрової карти України вказані земельні ділянки розташовані на території загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик .

Відповідно до п.п. 14, 16 чотирьох договорів оренди землі від 03.06.2016, укладених між ГУ Держгеокадастру в Харківській області та ОСОБА_1 , на земельні ділянки з кадастровими номерами 6322282000:04:000:0034 площею 34,1382 га, 6322282000:04:000:0032 площею 149,9863 га, 6322282000:04:000:0033 площею 27,7739га, 6322282000:04:000:0035 площею 29,6552 га земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарств; умови збереження стану об`єкта оренди: використовувати за цільовим; орендар зобов`язаний забезпечиш збереження стану об`єкта оренди, застосовувати заходи по підвищенню родючості ґрунтів та їх захисту від ерозії, дотримуватися вимог протиерозійної організації території та додержуватися екологічних норм.

Крім того, п. 25 спірних договорів оренди землі зазначає, що на орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) у використанні.

Однак, всі орендовані земельні ділянки розташовані на території об`єкта природно-заповідного фонду, а саме: загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик . Вказаний факт підтверджується даними Публічної кадастрової карти України та документами, що стосуються створення заказника.

Відповідно до п. 2.1 Положення про загально-зоологічний заказник місцевого значення Російський Орчик , затвердженого 15.17.2011 начальником Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Харківській області Квартенком Р.О., завданнями заказника є: збереження та відновлення чисельності рідкісних та зникаючих птахів (лебедя-шипуна), сірого журавля, великої та малої білих чапель та ін.), підтримка загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища, проведення науково-дослідної та навчально-виховної роботи.

Також, п. 3.1 вказаного Положення передбачено, що на території заказника забороняється діяльність, що суперечить його цільовому призначенню і загрожує збереженню природного комплексу, зокрема; будь-яке порушення ґрунтового покриву, використання хімічних речовин для боротьби із шкідниками та хворобами рослин, розорювання земель, турбування та знищення усіх тварин, що мешкають у заказнику, відвідування заказника в період розмноження тварин та відгодівлі молоді (з травня до липня); всі види, діяльності, що можуть привести до погіршення кормової бази тварин та умов їх існування.

З урахуванням викладеного, в договорах оренди земельних ділянок від 03.06.2016 повинні були бути визначені обмеження щодо їх використання, а оскільки відвідування заказника в період з травня до липня заборонено, то їх сільськогосподарський обробіток взагалі ускладнюється. Проте, вказаний факт було проігноровано ГУ Держгеокадасіру в Харківській області, питання передачі в оренду земель на території заказника жодним чином не узгоджено з землекористувачами - Малоорчицькою сільською радою Зачепилівського району Харківської та ДП Красноградський лісгоп .

Слід також зазначити, що 10.11.2020 з урахуванням згоди ГУ Держгеокадастру в Харківській області між ОСОБА_1 та ТОВ Дружбокраянське , на спірні земельні ділянки, розташовані на території загально-зоологічного заказника Російський Орчик , з кадастровими номерами: 6322282000:04:000:0034 площею 34,1382 га, 6322282000:04:000:0032 площею 149,9863 га, 6322282000:04:000:0033 площею 27,7739га, 6322282000:04:000:0035 площею 29,6552 га, укладені договори суборенди.

Таким чином, зважаючи на те, що Зачепилівською селищною радою Красноградського району Харківської області та ДП Красноградський лісгосп упродовж тривалого часу не вжито заходів щодо винесення меж загально-зоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик та не закріплено його межі в натурі (на місцевості), що в свою чергу унеможливлює її належне використання та зберігання, існування ймовірності використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки не визначено межі заповідника, земельна ділянка не віднесена до Державного земельного кадастру, з метою відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Харківської обласної державної адміністрації.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області (вул. Бєльовська, буд. 73-А, м. Красноград, Харківська область, 63304), Харківської обласної державної адміністрації (вул. Сумська, буд. 64, м. Харків, 61200, ЄДРПОУ 23912956) до Зачепилівської селищної ради Зачепилівського району Харківської області (вул. Паркова, буд. 37, смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська область, 64401, ЄДРПОУ 04397856), Державного підприємства "Красноградське лісове господарство" (вул. Промислова, буд. 124А, с. Наталине, Красноградський район, Харківська область, 63343, ЄДРПОУ 00993159) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 04397856) щодо не винесення меж частини загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик площею 593 га, який знаходиться на території Малоорчицького старостинського округу Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (колишньої Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області) та закріплення його меж в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Зачепилівську селищну раду Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 04397856) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж частини загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик площею 593 га, який знаходиться на території Малоорчицького старостинського округу Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (колишньої Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області) та закріплення його меж в натурі (на місцевості).

Визнати протиправною бездіяльність ДП Красноградський лісгосп Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 00993159) щодо не забезпечення організації проведення робіт із винесення меж частини загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик площею 413 га, який знаходиться на території Малоорчицького старостинського округу Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (колишньої Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області) та закріплення його меж в натурі (на місцевості).

Зобов`язати ДП Красноградський лісгосп (ЄДРПОУ 00993159) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж частини загальнозоологічного заказника місцевого значення Російський Орчик площею 413 га, який знаходиться на території Малоорчицького старостинського округу Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області (колишньої Малоорчицької сільської ради Зачепилівського району Харківської області) та закріплення його меж в натурі (на місцевості).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

Дата ухвалення рішення20.10.2021
Оприлюднено22.10.2021
Номер документу100467571
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/15522/21

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 26.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 20.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 19.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні