Постанова
від 02.06.2010 по справі 11/527
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.06.2010 № 11/527

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Смірно вої Л.Г.

суддів:

при секретарі:

За участю представникі в:

від позивача: ОС ОБА_1, дов. №2562 від 28.12.2009

від відповідача: Дороше нко О.С., дов. №225-КР-390 від 12.04.2010

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Київської місько ї ради

на рішення Господарськ ого суду міста Києва від 08.02.2010

у справі № 11/527 ( .....)

за позовом Суб' єкта підприємн ицької діяльності - фізично ї особи ОСОБА_3

до Київської міської ра ди

третя особа позивача

третя особа відповідача

про визнання незаконни м та скасування п. 19 додатку до рішення від 02.04.2009 № 272/1328

СУТЬ СПОРУ ТА СКАРГИ:

Рішенням Господарського с уду міста Києва від 08.02.2010 у спра ві №11/527 позов задоволено повні стю: визнано незаконним та ск асовано пункт 19 додатку до рі шення Київської міської ради від 02.04.2009 №272/1328 „Про відміну ріше нь Київської міської ради” в частині відміни рішення Киї вської міської ради від 23.12.2004 №9 19/2329 щодо надання суб' єкту під приємницької діяльності - ф ізичній особі ОСОБА_4 (дал і-позивач) в довгострокову ор енду на 15 років земельних діля нок площею 0,53 га для будівницт ва, експлуатації та обслугов ування станції для ремонту а втомобілів на вул.Богатирськ ій в Оболонському районі.

Не погоджуючись із вказани м рішенням суду першої інста нції, Київська міська рада (да лі-відповідач) звернулася до Київського апеляційного гос подарського суду з апеляційн ою скаргою, в якій просить ска сувати рішення Господарсько го суду міста Києва від 08.02.2010 у с праві №11/527 та прийняти нове ріш ення, яким у задоволенні позо ву відмовити повністю, судов і витрати покласти на позива ча.

В обгрунтування апеляційн ої скарги відповідач посилає ться на неповне з' ясування обставин справи, порушення с удом норм матеріального пра ва, невідповідність висновкі в суду обставинам справи.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 23.03.2010 (колегія у складі: Смі рнова Л.Г.-головуюча, Алда нова С.О., Моторний О.А.) ві дновлено строк подання апел яційної скарги, апеляційну с каргу прийнято до розгляду, с удове засідання призначено н а 21.04.2010.

Розпорядженням голови Киї вського апеляційного господ арського суду №01-23/1/6 від 19.04.2010, у зв ' язку з зайнятістю судді Мо торного О.А. в іншому судовом у процесі, розгляд апеляційн ої скарги у даній справі дору чено колегії суддів у складі : головуючий суддя - Смірнов а Л.Г., судді- Алданова С.О., Тищ енко О.В.

В порядку приписів статті 77 Господарського процесуаль ного кодексу України (далі-ГП К України), у судовому засідан ні 21.04.2010 було оголошено перерву до 12.05.2010, ухвалою Київського ап еляційного господарського с уду від 12.05.2010, розгляд справи ві дкладено на 02.06.2010.

У судове засідання 02.06.2010 з' я вилися представники сторін . Представник відповідача п ідтримав апеляційну скаргу в ідповідача, проте просив апе ляційну скаргу задовольнити , рішення Господарського суд у міста Києва від 08.02.2010 у справі №11/527 скасувати, провадження у справі припинити на підставі пункту 1 статті 80 ГПК України, о скільки спір не підлягає роз гляду у господарських судах. Представник позивача проти апеляційної скарги заперечи в у повному обсязі, посилаючи сь на його законність та обґр унтованість.

Статтею 101 ГПК України встановлено, що в процесі пер егляду справи апеляційний го сподарський суд за наявними у справі та додатково подани ми доказами повторно розгляд ає справу. Апеляційний госпо дарський суд не зв' язаний д оводами апеляційної скарги ( подання) і перевіряє законні сть і обґрунтованість рішен ня місцевого господарського суду у повному обсязі.

Дослідивши доводи апеляці йної скарги, наявні матеріал и справи та заслухавши поясн ення представників сторін, К иївський апеляційний господ арський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Як вірно встановлено м ісцевим господарським судом , рішенням Київської міської ради „Про передачу суб' єкт у підприємницької діяльност і - фізичній особі ОСОБА_4 земельних ділянок для будів ництва, експлуатації та обсл уговування станції для ремон ту автомобілів на вул. Богати рській в Оболонському районі ” від 23.12.2004 №919/2329 затверджено прое кт відведення та передано су б' єкту підприємницької дія льності - фізичній особі О СОБА_4 у довгострокову орен ду на 15 років земельні ділянки площею 0,53 га для будівництва, експлуатації та обслуговува ння станції для ремонту авто мобілів на вул. Богатирській в Оболонському районі м. Києв а за рахунок земель міської з абудови, з них: ділянку №1 площ ею 0,40 га та ділянку №2 площею 0,13 г а.

На виконання вищезазначен ого рішення 20.07.2006 між Київською міською радою, як орендодавц ем, та суб' єктом підприємни цької діяльності - фізичною особою ОСОБА_3 (прізвище з мінено в результаті реєстрац ії шлюбу ОСОБА_4 з ОСОБА_ 1, копія свідоцтва є в матері алах справи), як орендарем, укл адено договір оренди земельн ої ділянки (далі - договір).

Відповідно до пункту 1 догов ору орендодавець передав, а о рендар прийняв в довгостроко ву оренду строком на 15 років з емельні ділянки, місце розта шування яких: вул. Богатирськ а у Оболонському районі міст а Києва розміром 4036 кв.м та 1314 кв .м для будівництва, експлуата ції та обслуговування станці ї для ремонту автомобілів.

Договір оренди був зареєст рований в Головному управлін ні земельних ресурсів 20.07.2006 за № 78-6-00380.

На виконання умов договору відповідач передав, а позива ч прийняв земельні ділянки у користування, що підтверджу ється відповідним актом від 20.07.2006.

02.04.2009 Київською міською радою було прийнято рішення №272/1328 „П ро відміну рішень Київської міської ради” (оскаржуване р ішення).

Відповідно до пункту 19 дода тку до вказаного рішення від мінено рішення Київської міс ької ради №919/2329 від 23.12.2004 в частин і передачі суб' єкту підприє мницької діяльності - фізич ній особі ОСОБА_3 земельни х ділянок площею 4035,67 кв.м та 1314,28 кв.м для будівництва, експлуа тації та обслуговування стан ції для ремонту автомобілів на вул. Богатирській в Оболон ському районі.

У пункті 2 оскаржуваного ріш ення також вирішено запропон увати орендарям, в тому числі позивачу, надати згоду на роз ірвання договорів оренди зем ельних ділянок.

Листом від 03.07.2009 №06-34/18425 Головне управління земельних ресурс ів повідомило позивача про п рийняття Київською міською р адою рішення від 02.04.2009 №272/1328, яким відмінено рішення від 23.12.2004 №919/2 329 та запропоновано надати зго ду на розірвання договору ор енди земельної ділянки від 20.0 7.2006 №78-6-00380.

Пропозиція щодо розірванн я договору оренди земельної ділянки від 20.07.2006 №78-6-00380 позиваче м відхилена.

Посилаючись на те, що рішенн я відповідача від 02.04.2009 №272/1328 „Пр о відміну рішень Київської м іської ради” прийнято з пору шенням вимог чинного законод авства та є таким, що порушує права та законні інтереси по зивача, останній звернувся з даним позовом до суду.

За результатом розгляду сп рави, місцевим господарським судом позовні вимоги було ви знано обґрунтованими та так ими, що підлягають задоволен ню.

Проте, Київський апеляційн ий господарський суд не пого джується з вищезазначеним з наступних підстав.

Суд першої інстанції встан овивши, що між сторонами вини кли правовідносини, пов' яза ні з реалізацією прав та обов ' язків, визначених у догово рі оренди та рішення відпові дача від 23.12.2004 №919/2329 задовольнив п озов до суб'єкта владних повн оважень, помилково виходячи з того, що спір є господарськи м, пославшись на загальні нор ми цивільного законодавства , зокрема, у галузі земельних в ідносин.

Згідно статті 13 Конституції України земля є об' єктом пр ава власності Українського н ароду. Від імені Українськог о народу права власника здій снюють органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування в межах, визначених цією Конституцією. В силу ста тті 14 Конституції України зем ля є основним національним б агатством, що перебуває під о собливою охороною держави.

Згідно частини 2 статті 19 Ко нституції України органи дер жавної влади та органи місц евого самоврядування, їх пос адові особи зобов'язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та закон ами України.

Відповідно до статті 140 Конс титуції України, місцеве сам оврядування є правом територ іальної громади - жителів сел а чи добровільного об'єднанн я у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питан ня місцевого значення в межа х Конституції і законів Укра їни.

Місцеве самоврядування зд ійснюється територіальною г ромадою в порядку, встановле ному законом, як безпосередн ьо, так і через органи місцево го самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх вик онавчі органи.

Нормами статті 142 Конституц ії України передбачено, що ма теріальною і фінансовою осно вою місцевого самоврядуванн я є рухоме і нерухоме майно, до ходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурс и, що є у власності територіал ьних громад сіл, селищ, міст, р айонів у містах, а також об'єкт и їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно з приписами частини 1 статті 143 Конституції Україн и територіальні громади села , селища, міста безпосередньо або через утворені ними орга ни місцевого самоврядування управляють майном, що є в кому нальній власності; затверджу ють програми соціально-еконо мічного та культурного розви тку і контролюють їх виконан ня; затверджують бюджети від повідних адміністративно-те риторіальних одиниць і контр олюють їх виконання; встанов люють місцеві податки і збор и відповідно до закону; забез печують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, ре організовують та ліквідовую ть комунальні підприємства, організації і установи, а так ож здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші п итання місцевого значення, в іднесені законом до їхньої к омпетенції.

Спеціальним законодавчим актом, що визначає систему та гарантії місцевого самовряд ування в Україні, засади орга нізації та діяльності, право вого статусу і відповідально сті органів та посадових осі б місцевого самоврядування є Закон України „Про місцеве с амоврядування в Україні”.

Відповідно до пункту 34 част ини 1 статті 26 Закону України „ Про місцеве самоврядування в Україні”, виключно на пленар них засіданнях сільської, се лищної, міської ради вирішую ться такі питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відно син.

Київський апеляційний гос подарський суд вважає, що сп ір, розглянутий по суті місце вим господарським судом, не є господарським і відноситьс я до сфери публічно-правових відносин (з приводу законнос ті вирішення органом місцево го самоврядування як суб'єкт ом владних повноважень питан ь, визначених законами, зокре ма, у галузі земельних віднос ин).

Згідно приписів статті 3 Код ексу адміністративного судо чинства України (далі-КАС Ук раїни) справа адміністративн ої юрисдикції - це переданий н а вирішення адміністративно го суду публічно-правовий сп ір, у якому хоча б однією з сто рін є суб'єкт, що здійснює влад ні управлінські функції на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.

Поняття „суб'єкт владних по вноважень” визначено у статт і 3 КАС України - це органи держ авної влади, орган місцевого самоврядування, їхні посадо ві чи службові особи, інший су б'єкт при здійсненні ними вла дних управлінських функцій н а основі законодавства, в том у числі на виконання делегов аних повноважень.

Стаття 17 КАС України встано влює категорії спорів, на які поширюється компетенція адм іністративних судів, щодо ви рішення адміністративних сп рав, а саме на: 1) спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єкто м владних повноважень щодо о скарження його рішень (норма тивно-правових актів чи прав ових актів індивідуальної ді ї), дій чи бездіяльності; 2) спор и з приводу прийняття громад ян на публічну службу, її прох одження, звільнення з публіч ної служби; 3) спори між суб'єкт ами владних повноважень з пр иводу реалізації їхньої комп етенції у сфері управління, у тому числі делегованих повн оважень, а також спори, які вин икають з приводу укладання, в иконання, припинення, скасув ання чи визнання нечинними а дміністративних договорів; 4 ) спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випад ках, встановлених законом; 5) с пори щодо правовідносин, пов 'язаних з виборчим процесом ч и процесом референдуму.

Публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хні посадова чи службова осо ба або інший суб' єкт, який зд ійснює владні управлінські ф ункції на основі законодавст ва, у тому числі на виконання д елегованих повноважень, є сп равою адміністративної юрис дикції.

До того ж, Конституційний Су д України у рішенні №10-рп/2010 від 01.04.2010, проаналізувавши положе ння Закону України „Про місц еве самоврядування в Україні ” (частини першої статті 10, ста тей 16, 17, 18, 25, 26 та інших), прийшов до висновку, що органи місцевог о самоврядування при вирішен ні питань місцевого значення , віднесених Конституцією Ук раїни та законами України до їхньої компетенції, є суб'єкт ами владних повноважень, які виконують владні управлінсь кі функції, зокрема нормотво рчу, координаційну, дозвільн у, реєстраційну, розпорядчу. Я к суб'єкти владних повноваже нь органи місцевого самовряд ування вирішують в межах зак ону питання в галузі земельн их відносин. Отже, положення ч астини першої статті 143 Консти туції України „вирішують інш і питання місцевого значення , віднесені законом до їхньої компетенції” стосується вир ішення органами місцевого са моврядування як суб'єктами в ладних повноважень питань, в изначених законами, зокрема, у галузі земельних відносин .

Поряд із цим, Конституційн ий суд України зазначив, що ви рішення земельних спорів фіз ичних та юридичних осіб з орг аном місцевого самоврядуван ня як суб'єктом владних повно важень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів інди відуальної дії), дій чи бездія льності належить до юрисдикц ії адміністративних судів, к рім публічно-правових спорів , для яких законом встановлен ий інший порядок судового ви рішення.

Відповідно до пункту 1 част ини 1 статті 80 ГПК України гос подарський суд припиняє пров адження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господ арських судах України.

З огляду на викладене, Київс ький апеляційний господарсь кий суд дійшов висновку, що рі шення Господарського суду мі ста Києва від 08.02.2010 у справі №11/527 п ідлягає скасуванню, а провад ження у даній справі - припи ненню відповідно до пункту 1 частини 1 статті 80 та пункту 3 статті 103, пункту 4 статті 104 ГПК України, у зв' язку з чим апел яційна скарга підлягає частк овому задоволенню.

На підставі пункту 3 частини 1 статті 8 Декрету Кабінету Мі ністрів України „Про державн е мито” сплачене позивачем т а відповідачем державне мит о підлягає поверненню з держ авного бюджету України.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 99, 101, 103-105 ГП К України, Київський апеляці йний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Ки ївської міської ради на ріше ння Господарського суду міст а Києва від 08.02.2010 у справі №11/527 за довольнити частково.

2. Рішення Господарського су ду міста Києва від 08.02.2010 скасув ати, провадження у справі №11/52 7 припинити.

3. Повернути суб' єкту підпр иємницької діяльності - фіз ичній особі ОСОБА_3 з Дер жавного бюджету України 85(віс імдесят п' ять)грн.00коп. держа вного мита, сплаченого згідн о квитанції №25 від 06.08.2009 (оригін ал якої знаходиться в матері алах справи).

4. Повернути Київській місь кій раді з Державного бюджет у України 42(сорок дві)грн.50коп. державного мита, сплаченого на підставі платіжного доруч ення №118 від 11.02.2010 (оригінал якого знаходиться в матеріалах сп рави).

5. Видачу довідок про поверн ення державного мита доручит и Господарському суду міста Києва.

6. Матеріали справи №11/527 пов ернути до Господарського суд у міста Києва.

Постанова набирає законн ої сили з дня її прийняття та м оже бути оскаржена у касацій ному порядку протягом одного місяця з дня набрання законн ої сили.

Головуючий суддя

Судді

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.06.2010
Оприлюднено24.09.2010
Номер документу10064695
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/527

Постанова від 02.06.2010

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Смірнова Л.Г.

Рішення від 08.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 02.06.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Ухвала від 28.01.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляков Б.М.

Рішення від 11.09.2008

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 25.02.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В.О.

Ухвала від 20.12.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляков Б.М.

Ухвала від 11.12.2007

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

Постанова від 14.12.2006

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Штофель Т.В.

Постанова від 16.10.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні