Рішення
від 08.02.2010 по справі 11/527
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 11/527 08.02.10

За позовом Суб' єкта підприємницьк ої діяльності - фізичної осо би ОСОБА_1

до

про Київської міської ради

визнання незаконним та ска сування п. 19 додатку до рішенн я від 02.04.2009 № 272/1328.

Суддя Смирнова Ю.М.

Представники:

від позивача

від відповідача ОСОБА_3 - представник

Шадевська Ж.Е. - представни к

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Суб' єкт підприємниц ької діяльності - фізична осо ба ОСОБА_1 звернулась до Г осподарського суду міста Киє ва з позовом про визнання нез аконним та скасування пункту 19 додатку до рішення Київсько ї міської ради від 02.04.2009 № 272/1328 "Про відміну рішень Київської мі ської ради ".

Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне рішення Київсь кої міської ради прийнято ві дповідачем з порушенням вимо г чинного законодавства та є таким, що порушує права та зак онні інтереси позивача.

Відповідач проти позову за перечує та вказує, що спірне р ішення прийнято відповідаче м в межах компетенції Київсь кої міської ради та на підста ві Закону України "Про місцев е самоврядування в Україні", З акону України "Про столицю Ук раїни - місто-герой Київ" у зв ' язку з відмовою орендаря в ід викупу земельної ділянки.

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, господарс ький суд

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Київської міської ради "Про передачу су б' єкту підприємницької дія льності - фізичній особі О СОБА_1 земельних ділянок дл я будівництва, експлуатації та обслуговування станції дл я ремонту автомобілів на вул . Богатирській в Оболонськом у районі" від 23.12.2004 № 919/2329 затвердж ено проект відведення та пер едано суб' єкту підприємниц ької діяльності - фізичній о собі ОСОБА_1 у довгостроко ву оренду на 15 років земельні ділянки площею 0,53 га для будів ництва, експлуатації та обсл уговування станції для ремон ту автомобілів на вул. Богати рській в Оболонському районі м. Києва за рахунок земель міс ької забудови, з них: ділянку № 1 площею 0,40 га та ділянку №2 площ ею0,13 га.

На виконання вищезазначен ого рішення 20.07.2006 між Київською міською радою, як орендодавц ем, та суб' єктом підприємни цької діяльності - фізичною особою ОСОБА_1 (прізвище з мінено в результаті реєстрац ії шлюбу ОСОБА_1 з ОСОБА_ 3, копія свідоцтва є в матері алах справи), як орендарем, укл адено Договір оренди земельн ої ділянки (далі - Договір).

Відповідно до п. 1 Договору орендодавець передав, а оре ндар прийняв в довгострокову оренду строком на 15 років зем ельні ділянки, місце розташу вання яких: вул. Богатирська у Оболонському районі міста К иєва розміром 4036 кв.м та 1314 кв.м д ля будівництва, експлуатації та обслуговування станції д ля ремонту автомобілів.

Договір оренди був зареєст рований в Головному управлін ні земельних ресурсів 20.07.2006 за № 78-6-00380.

На виконання умов договору відповідач передав, а позива ч прийняв земельні ділянки у користування, що підтверджу ється відповідним актом від 20.07.2006.

02.04.2009 Київською міською радою було прийнято рішення № 272/1328 "Пр о відміну рішень Київської м іської ради" (оскаржуване ріш ення).

Відповідно до п. 19 додатку до вказаного рішення відмінено рішення Київської міської р ади № 919/2329 від 23.12.2004 в частині пере дачі суб' єкту підприємниць кої діяльності - фізичній ос обі ОСОБА_1 земельних діля нок площею 4035,67 кв.м та 1314,28 кв.м дл я будівництва, експлуатації та обслуговування станції дл я ремонту автомобілів на вул . Богатирській в Оболонськом у районі.

У п. 2 оскаржуваного рішення також вирішено запропонуват и орендарям, в тому числі пози вачу, надати згоду на розірва ння договорів оренди земельн их ділянок.

Листом від 03.07.2009 №06-34/18425 Головне управління земельних ресурс ів повідомило позивача про п рийняття Київською міською р адою рішення від 02.04.2009 №272/1328, яким відмінено рішення від 23.12.2004 №919/2 329 та запропоновано надати зго ду на розірвання договору ор енди земельної ділянки від 20.0 7.2006 №78-6-00380.

Пропозиція щодо розірванн я договору оренди земельної ділянки від 20.07.2006 №78-6-00380 позиваче м відхилена.

Як вбачається з преамбули р ішення Київської міської рад и № 272/1328 від 02.04.2009 підставою для ві дміни рішення Київської місь кої ради "Про надання і вилуче ння земельних ділянок та при пинення права користування з емлею" № 919/2319 від 23.12.2004 слугувала в ідмова орендаря від викупу з емельних ділянок.

У п. 11.3 Договору оренди зе мельної ділянки визначено, щ о дія цього Договору прип иняється у випадках:

- закінчення строку, на який укладено цей Договір,

- викупу земельних ділянок д ля суспільних потреб та прим усового відчуження земельни х ділянок з мотивів суспільн ої необхідності в порядку, вс тановленому законодавством України;

- поєднання в одній особі вл асника земельних ділянок та орендаря;

- смерті фізичної особи - ор ендаря, засудження його до по збавлення волі та відмови ос іб, зазначених у ст. 7 Закону Ук раїни "Про оренду землі" від ви конання укладеного договору оренди земельних ділянок;

- розірвання договору за вза ємною згодою сторін, за рішен ням суду; в односторонньому п орядку, у разі коли орендар ви користовує земельні ділянки способами, які суперечать ек ологічним нормам, не за цільо вим призначенням, систематич но не сплачує орендну плату, п орушення строків завершення забудови земельної ділянки.

Відповідно до ст. 141 Земельно го кодексу України підставам и припинення права користува ння земельною ділянкою є:

а) добровільна відмова від п рава користування земельною ділянкою;

б) вилучення земельної діля нки у випадках, передбачених цим Кодексом;

в) припинення діяльності ре лігійних організацій, держав них чи комунальних підприємс тв, установ та організацій;

г) використання земельної д ілянки способами, які супере чать екологічним вимогам;

ґ) використання земельної д ілянки не за цільовим призна ченням;

д) систематична несплата зе мельного податку або орендно ї плати.

Наведений у ст. 141 Земельного кодексу України перелік під став припинення права корист ування земельною ділянкою є вичерпним.

Згідно з п. 12 перехідних поло жень Земельного кодексу Укра їни до розмежування земель д ержавної і комунальної власн ості повноваження щодо розпо рядження землями в межах нас елених пунктів, крім земель, п ереданих у приватну власніст ь, та земель, на яких розташова ні державні, в тому числі казе нні, підприємства, господарс ькі товариства, у статутних ф ондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти нез авершеного будівництва та за консервовані об'єкти, здійсн юють відповідні сільські, се лищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповід ні органи виконавчої влади.

Стаття 9 Земельного кодексу України встановлює, що до пов новажень Київської міської р ади у галузі земельних відно син на її території належить , зокрема, розпорядження земл ями територіальної громади м іста; надання земельних діля нок у користування із земель комунальної власності відпо відно до цього Кодексу; припи нення права користування зем ельними ділянками у випадках , передбачених цим Кодексом; в ирішення інших питань у галу зі земельних відносин відпов ідно до закону.

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самовря дування в Україні" від імені т а в інтересах територіальних громад права суб'єкта комуна льної власності здійснюють в ідповідні ради.

Згідно зі ст. 59 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормати вні та інші акти у формі рішен ь.

Відповідно до ст. 19 Конститу ції України, ч. 3 ст. 24 Закону Укр аїни "Про місцеве самоврядув ання в Україні" органи місцев ого самоврядування та їх пос адові особи діють лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Консти туцією і законами України, та керуються у своїй діяльност і Конституцією і законами Ук раїни, актами Президента Укр аїни, Кабінету Міністрів Укр аїни, а в Автономній Республі ці Крим - також нормативно-пра вовими актами Верховної Ра ди і Ради міністрів Авт ономної Республіки Крим, при йнятими у межах їхньої компе тенції.

Міська рада вирішує питанн я регулювання земельних відн осин відповідно до закону (п.34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Ук раїні").

Законодавством України, чи нним на момент прийняття оск аржуваного рішення, не перед бачено права міської ради ск асовувати раніше прийняте рі шення про надання у користув ання земельної ділянки у зв' язку з відмовою орендаря від викупу земельної ділянки.

Така підстава для припинен ня права користування земель ною ділянкою відсутня і в Д оговорі оренди земельної д ілянки, і в ст. 141 Земельного код ексу України.

Отже, спірне рішення відпов ідача в оскаржуваній частині не ґрунтується на законодав стві.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов'язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у с праві № 1-9/2009 за конституційним поданням Харківської місько ї ради щодо офіційного тлума чення положень частини друго ї статті 19, статті 144 Конституці ї України, статті 25, частини чо тирнадцятої статті 46, частин п ершої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самовря дування в Україні" (справа про скасування актів органів мі сцевого самоврядування) вирі шено, що орган місцевого само врядування має право приймат и рішення, вносити до них змін и та/чи скасовувати їх на підс таві, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и.

У вказаному рішенні зазнач ено, що до нормативних належа ть акти, які встановлюють, змі нюють чи припиняють норми пр ава, мають локальний характе р, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неод норазово, а ненормативні акт и передбачають конкретні при писи, звернені до окремого су б'єкта чи юридичної особи, зас тосовуються одноразово і піс ля реалізації вичерпують сво ю дію.

Конституційний Суд Україн и зазначив, що в Конституції У країни закріплено принцип, з а яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зм іст і спрямованість діяльнос ті держави, яка відповідає пе ред людиною за свою діяльніс ть (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідал ьними за свою діяльність пер ед юридичними і фізичними ос обами (стаття 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Таким чином, орган и місцевого самоврядування н е можуть скасовувати свої по передні рішення, вносити до н их зміни, якщо відповідно до п риписів цих рішень виникли п равовідносини, пов'язані з ре алізацією певних суб'єктивни х прав та охоронюваних закон ом інтересів, і суб'єкти цих пр авовідносин заперечують про ти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності сус пільних відносин" між органа ми місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у г ромадян впевненість у тому, щ о їхнє існуюче становище не б уде погіршене прийняттям біл ьш пізнього рішення.

Відповідно до статті 150 Конс титуції України рішення Конс титуційного Суду України є о бов'язковими до виконання на території України.

У п. 2 Роз' яснення Вищого Ар бітражного суду України “Про деякі питання практики вирі шення спорів, пов'язаних з виз нанням недійсними актів держ авних чи інших органів” від 26. 01.2000 № 02-5/35 підставами для визнанн я акта недійсним є невідпові дність його вимогам чинного законодавства та/або визначе ній законом компетенції орга ну, який видав цей акт. Обов'яз ковою умовою визнання акта н едійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відпові дного акта прав та охоронюва них законом інтересів підпри ємства чи організації - позив ача у справі.

Відповідач стверджує, що сп ірним рішенням права позивач а не порушуються, оскільки сп ірне рішення є лише волевияв ленням ради стосовно розірва ння у майбутньому укладеного з позивачем Договору оре нди, а питання про розірвання Договору за відсутності взаємної згоди сторін можли ве тільки в судовому порядку .

Однак, суд не погоджується з доводами відповідача, оскіл ьки наявність рішення органу місцевого самоврядування пр о затвердження належним чино м погодженого проекту відвед ення земельної ділянки та на дання її в оренду чинним земе льним законодавством визнач ається в якості обов' язково ї передумови подальшого укла дення і виконання договору о ренди земельної ділянки, а в д аному випадку таке рішення в ідмінено спірним рішенням. П ісля прийняття рішення Київс ької міської ради від 23.12.2004 № 919/2329 про затвердження проекту ві дведення та передачі позива чу в довгострокову оренду на 15 років земельних ділянок і у кладення сторонами договору оренди земельної ділянки, мі ж позивачем та відповідачем виникли правовідносини, пов' язані з реалізацією прав та о бов' язків, визначених у дог оворі оренди та рішенні від 23. 12.2004 № 919/2329.

Враховуючи викладене, суд в важає позовні вимоги обґрунт ованими та такими, що підляга ють задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господар ського процесуального кодек су України в разі задоволенн я позову судові витрати підл ягають стягненню з відповіда ча на користь позивача, але, ос кільки позивачем таких вимог не заявлено, зазначені витра ти покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Гос подарського процесуального кодексу України, Господарсь кий суд міста Києва

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити п овністю.

2. Визнати незаконним та ска сувати пункт 19 додатку до ріш ення Київської міської ради від 02.04.2009 №272/1328 "Про відміну рішен ь Київської міської ради" в ча стині відміни рішення Київсь кої міської ради від 23.12.2004 № 919/2329 щ одо надання суб' єкту підпри ємницької діяльності - фізи чній особі ОСОБА_1 в довго строкову орендну на 15 років зе мельних ділянок площею 0,53 га д ля будівництва, експлуатації та обслуговування станції д ля ремонту автомобілів на ву л. Богатирській в Оболонсько му районі.

Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його підп исання, оформленого відповід но до ст. 84 Господарського про цесуального кодексу України , та може бути оскаржене в поря дку та у строки, визначені Гос подарським процесуальним ко дексом України.

Суддя Ю.М. Смирнова

Дата підписання ріше ння:15.02.2010

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення08.02.2010
Оприлюднено20.11.2010
Номер документу8373706
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/527

Постанова від 02.06.2010

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Смірнова Л.Г.

Рішення від 08.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 02.06.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Ухвала від 28.01.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляков Б.М.

Рішення від 11.09.2008

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 25.02.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В.О.

Ухвала від 20.12.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляков Б.М.

Ухвала від 11.12.2007

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

Постанова від 14.12.2006

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Штофель Т.В.

Постанова від 16.10.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні