Постанова
від 18.11.2021 по справі 822/619/15
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 822/619/15

провадження № К/9901/52749/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Мороз Л.Л. , провівши у касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Деніокс до Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області, треті особи - управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області, Державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області, за участі прокуратури Хмельницької області, про визнання незаконним та скасування розпорядження, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Деніокс на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду у складі судді Ковальчук О.К. від 26 вересня 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Граб Л.С. Білої Л.М. Гонтарука В.М. від 25 квітня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ТОВ Деніокс звернувся до суду з позовом до Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області, треті особи - управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області, Державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області, за участі прокуратури Хмельницької області, про визнання незаконним та скасування розпорядження, у якому просило:

- визнати незаконним та скасувати пункт 1 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р в частині затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,30 га кадастровий номер № 6825085100:01:004:0186 та земельної ділянки площею 0,10 га кадастровий номер № 6825085100:01:004:0185;

- визнати незаконним та скасувати пункт 2 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р в частині зміни цільового призначення земельних ділянок, що належать ТОВ Деніокс на праві власності згідно Державних актів на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 309807 та серії ЯЕ № 309803;

- визнати незаконним та скасувати пункт 3 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р щодо зобов`язання ТОВ Деніокс провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569058,00 грн у двомісячний термін з дня прийняття розпорядження.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року, залишеною без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року, позовні вимоги ТОВ Деніокс було задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункт 1 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області від 18 грудня 2013 року № 642/13-р в частині затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок площею 0,30 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0186 та площею 0,10 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0185.

Визнано протиправним та скасовано пункт 2 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області від 18 грудня 2013 року № 642/13-р в частині зміни цільового призначення земельних ділянок, що належать ТОВ Деніокс на праві власності згідно з державними актами на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 309807 і серії ЯЕ № 309803.

Визнано протиправним та скасовано пункт 3 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області від 18 грудня 2013 року № 642/13-р в частині зобов`язання ТОВ Деніокс здійснити відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 22398,0 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідно до частини третьої статті 21 Земельного кодексу України, зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться: щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою; щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

4. Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05 травня 2015 року місце розташування земельних ділянок з кадастровим номером 6825085100:004:0185 - Хмельницька область, м. Хмельницький, проспект Миру, 3-А, з кадастровим номером 6825085100:01:004:0186 - Хмельницька область, м. Хмельницький, проспект Миру, 3-Б.

5. Зважаючи на те, що земельні ділянки з кадастровим номером 6825085100:004:0185 та 6825085100:01:004:0186 розташовані в межах міста Хмельницького, Хмельницька районна державна адміністрація Хмельницької області не мала повноважень для прийняття рішення щодо зміни цільового призначення вищевказаних земельних ділянок.

6. З проектної документації щодо зміни цільового призначення земельних ділянок ТОВ Деніокс за межами населених пунктів на території Олешинської сільської ради Хмельницького району убачається, що складовою проєкту є не тільки загальний розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва, а й розрахункові відомості визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у зв`язку із зміною цільового призначення кожної земельної ділянки, вказаної в розпорядженні окремо, в тому числі земельних ділянок з кадастровими номерами 6825085100:01:004:0185 та 6825085100:01:004:0186.

7. Відповідно до розрахункової відомості визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при зміні цільового призначення земельної ділянки ТОВ Деніокс для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району на території Олешинської сільської ради, складеної інженером-землевпорядником Олешком О.Г. , сума втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва на земельну ділянку площею 0,0979 га з кадастровим номером 6825085100:01:004:0185 складає 5501,00 грн, а на земельну ділянку площею 0,3007 га з кадастровим номером 6825085100:01:004:0186 - 16897,00 грн.

8. Оскільки розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області від 18 грудня 2013 року № 642/13-р підлягає скасуванню в частині затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок площею 0,30 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0186 та площею 0,10 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0185 та в частині зміни цільового призначення земельних ділянок, що належать ТОВ Деніокс на праві власності згідно з державними актами на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ №309807 і серії ЯЕ №309803, то відповідно пункт 3 вказаного розпорядження підлягає скасуванню в частині зобов`язання ТОВ Деніокс здійснити відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 22398,00 грн.

9. Мотивуючи рішення про відмову у задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування пункту 3 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р в частині зобов`язання ТОВ Деніокс провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у повному обсязі суди попередніх інстанцій виходили з того, що під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва слід розуміти зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв`язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб, а також неможливість використання земельної ділянки в повному обсязі у зв`язку із встановленням обмежень у землекористуванні та погіршенням якості земель.

10. Відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва здійснюється незалежно від того, в якій власності перебувають зазначені угіддя. Важливим є те, що рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва в сільському й лісовому господарстві та вибувають з господарського обороту, або ж погіршується їхня якість чи встановлюється обмежений режим їхнього використання за цільовим призначенням.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

11. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ТОВ Деніокс звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року в частині відмови у задоволенні решти позовних вимог, та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги ТОВ Деніокс в частині скасування пункту 3 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р про зобов`язання ТОВ Деніокс здійснити відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569058,00 грн задовольнити.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Судами попередніх інстанцій установлено, що розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації Про затвердження ТОВ Деніокс проєкту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок на території Олешинської сільської ради від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р:

1. затверджено ТОВ Деніокс проєкт землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 6,5443 га, в тому числі земельних ділянок: площею 0,50 га, кадастровий номер 6825085100:01:0046:0179; площею 0,28 га, кадастровий номер 6825085100:004:0178; площею 0,84 га, кадастровий номер 6825085100:01:0177; площею 0,51 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0178; площею 0,84 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0174; площею 0,78 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0173; площею 0,29 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0172; площею 0,59 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0170; площею 0,30 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0186; площею 0,10 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0185; площею 0,10 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0184; площею 0,20 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0183; площею 0,10 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0171; площею 0,20 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0182; площею 0,37 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0181; площею 0,81 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0180; площею 0,18 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0176; площею 0,40 га, кадастровий номер 6825085100:01:004:0175 в порядку зміни цільового призначення із категорії земель сільськогосподарського призначення (рілля) до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд заводу з переробки твердих побутових відходів з метою обслуговування жителів територіальної громади району), що знаходяться за межами населеного пункту на території Олешинської сільської ради;

2. змінено цільове призначення земельних ділянок загальною площею 6,5443 га , що належать ТОВ Деніокс на праві власності згідно Державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯЕ № 309796, ЯЕ № 309794, ЯЕ № 309795, ЯЕ № 309791, ЯЕ №309790, ЯЕ № 309789, ЯЕ № 309787, ЯЕ № 309807, ЯЕ № 309803, ЯЕ № 309802, ЯЕ №309801, ЯЕ № 309788, ЯЕ № 309800, ЯЕ № 309799, ЯЕ № 309798, ЯЕ № 309793, ЯЕ №309792 та зарахувала їх до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

3. зобов`язано ТОВ Деніокс у двомісячний термін з дня прийняття розпорядження провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569058,00 грн;

4. рекомендовано ТОВ Деніокс виконувати обов`язки власника земельної ділянки згідно вимог статті 91 Земельного кодексу України;

5. зобов`язано ТОВ Деніокс провести державну реєстрацію права власності на нерухоме майно у зв`язку із зміною цільового призначення земельних ділянок.

13. Уважаючи, що розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р в частині затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,30 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0185 та земельної ділянки площею 0,10 га кадастровий номер 6825085100:01:004:0185, а також зобов`язання провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569058,00 грн винесене неуповноваженим органом, а розрахунок суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва складений з порушенням Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1279, ТОВ Деніокс звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

14. Касаційна скарга обґрунтована тим, що згідно частини другої статті 207 Земельного кодексу України відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

15. Вимогами статей 127-139, 149-151 Земельного кодексу України установлено, що обов`язковою підставою вилучення та викупу земельних ділянок є перехід права власності від однієї особи до іншої.

16. Земельні ділянки щодо яких прийнято розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації Про затвердження ТОВ Деніокс проєкту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок на території Олешинської сільської ради від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р належали ТОВ Деніокс .

17. В результаті зміни оскаржуваним розпорядженням цільового призначення вказаних земельних ділянок, власником цієї земельної ділянки залишилося ТОВ Деніокс , про що свідчить державні акти на право власності на земельні ділянки після зміни цільового призначення.

18. Таким чином, зміна цільового призначення спірної земельної ділянки здійснювалася без її вилучення (викупу) у власника.

19. Зважаючи на те, що на підставі оскаржуваного розпорядження не відбулось переходу права власності на земельні ділянки у зв`язку із наданням, передачею, вилученням (викупу), відчуженням цих земельних ділянок, скаржник уважає, що відсутні підстави для відшкодування ТОВ Деніокс втрат сільськогосподарського виробництва.

20. Заступником прокурора Хмельницької області подано відзив на касаційну скаргу ТОВ Деніокс на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без мін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до 08 лютого 2020 року), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

22. В силу приписів частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до 08 лютого 2020 року) Суд переглядає рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування пункту 3 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 18 грудня 2013 року № 642/2013-р в частині зобов`язання ТОВ Деніокс провести відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у сумі 569058,00 грн у двомісячний термін з дня прийняття розпорядження.

23. Відповідно до частини першої стаття 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

24. Згідно із частинами першою - третьою статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:

щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою;

щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

25. Статтею 207 Земельного кодексу України передбачено, що втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель.

Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

Відшкодуванню підлягають також втрати, завдані обмеженням прав власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, або погіршенням якості угідь внаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування або держави, а також у зв`язку з виключенням сільськогосподарських угідь, лісових земель і чагарників із господарського обігу внаслідок встановлення охоронних, санітарних та інших захисних зон.

Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва компенсуються незалежно від відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

26. Згідно приписів частини першої статті 208 Земельного кодексу України від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об`єктів охорони здоров`я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об`єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об`єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об`єкти і території природно-заповідного фонду, під будівництво і обслуговування об`єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, для залісення деградованих та малопродуктивних земель на підставі документації із землеустрою, а також всеукраїнські громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації, що фінансуються з Державного бюджету України, у разі використання земельних ділянок для будівництва реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів, об`єктів фізкультури, спорту та соціального забезпечення для інвалідів і дітей-інвалідів.

27. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1279 Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню , затверджено Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню.

28. Пунктом 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню передбачено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

29. За основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

30. Під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва слід розуміти зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв`язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб, а також неможливість використання земельної ділянки в повному обсязі у зв`язку із встановленням обмежень у землекористуванні та погіршенням якості земель.

31. Закріплені у Земельного кодексу України норми щодо відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного і якісного стану.

32. Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що наступають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду в інші категорії земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.

33. Відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва здійснюється незалежно від того, в якій власності перебувають зазначені угіддя. Важливим є те, що рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва в сільському й лісовому господарстві та вибувають з господарського обороту, або ж погіршується їхня якість чи встановлюється обмежений режим їхнього використання за цільовим призначенням.

34. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 22 жовтня 2013 року у справі № 21-313а13.

35. Внаслідок зміни цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у власності позивача, відбулось фактичне вилучення сільськогосподарських угідь з категорії земель сільськогосподарського призначення для потреб не пов`язаних із сільськогосподарським виробництвом.

36. У разі вилучення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським лісогосподарським виробництвом, крім викупу земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, чинне законодавство передбачає обов`язкове відшкодування збитків та компенсацію втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва.

37. З огляду на проаналізовані правові норми, які регулюють спірні правовідносини у взаємозв`язку із установленими обставинами спору, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що у зв`язку із переведенням земель сільськогосподарського призначення до іншої категорії земель внаслідок зміни їх цільового призначення, Хмельницька районна державна адміністрація Хмельницької області правомірно у відповідності до статті 207 Земельного кодексу України та пункту 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню зобов`язала позивача відшкодувати понесені втрати сільськогосподарського виробництва.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

38. За таких обставин колегія суддів дійшла висновку, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір відповідно до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи та при дотриманні норм процесуального права, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Деніокс залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

Л.Л. Мороз

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.11.2021
Оприлюднено19.11.2021
Номер документу101190543
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/619/15

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 13.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 25.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 25.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 25.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 25.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 04.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні