Постанова
від 18.11.2021 по справі 160/8072/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 листопада 2021 року м. Дніпросправа № 160/8072/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпро апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства Южноє на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 року (суддя Рищенко А.Ю., м. Дніпро, повний текст рішення складено 25.01.2021 року) у справі № 160/8072/20 за позовом Селянського (фермерського) господарства Южноє до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання податкові декларації поданими, скасування вимог, скасування рішення про опис майна у податкову заставу, -

в с т а н о в и в:

15.07.2021 року С(Ф)Г Южноє (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Кам`янського управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило визнати податкові декларації зі сплати податку на землю за 2019 та 2020 рік поданими; скасувати податкові вимоги: № 7915-55 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за підписом начальника Кам`янського управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській О.Єфіменко на члена Селянського (Фермерського) господарства Южноє - Шаповал Сергія Юрійовича, назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податку 1460,67 грн.; № 7916-55 на члена Селянського (Фермерського) господарства Южноє - ОСОБА_1 , назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податку 1460,67 грн.; № 7873-55 на голову Селянського (Фермерського) господарства Южноє - Шаповал Любов Миколаївну, назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податку 2921,34 грн.; № 3129887-5540-0403 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за підписом начальника Кам`янського управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській В`ячаслава Петерса, яким повідомляється платник податків-фізична особа ОСОБА_2 , назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік - 1460,67 грн.; № 3130907-5540-0403 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за підписом начальника Кам`янського управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській В`ячаслава Петерса, яким повідомляється платник податків-фізична особа ОСОБА_1 , назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік - 1460,67 грн.; № 3129944-5540-0403 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за підписом начальника Кам`янського управління Головног управління ДПС у Дніпропетровській В`ячаслава Петерса, яким повідомляється платник податків-фізична особа ОСОБА_3 , назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік - 2921,34 грн.; № 3129946-5540-0403 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за підписом начальника Кам`янського управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській В`ячаслава Петерса, яким повідомляється платник податків-фізична особа ОСОБА_3 , назва податку - земельний податок з фізичних осіб, код класифікації 18010700, сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік -2921,34 грн.; скасувати рішення про опис майна у податкову заставу № 7915-55, № 7916-55, № 7873-55.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 07.10.2021 року здійснено заміну відповідача у справі з Кам`янського управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658)

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, С(Ф)Г Южноє подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити.

Свої вимоги обґрунтовувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що реєстратором державного агентства земельних ресурсів України управління держземагентства у П`ятихатському районі Дніпропетровської області зареєстровано та внесено до Державного земельного кадастру проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність членам селянського (фермерського) господарства Южноє із земель селянського (фермерського) господарства для ведення фермерського господарства на території Саврівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області. Після реєстрації відведення земельних ділянок у власність шести членам СФГ Южноє , селянське господарство набуло статус землекористувача в зв`язку з оформленням в 2014 року заявлених шістьма членами господарства довіреностей через нотаріуса на керівника - юридичну особу СФГ Южноє ОСОБА_3 бути їхнім представником з усіма необхідними повноваженнями з питань управління щодо належного власнику на праві приватної власності рухомого та нерухомого майна та інші правочини. Ділянки громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства передаються у приватну власність і надаються в користування, в тому числі на умовах оренди. На підставі договору про право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (договір емфітевзису), на шістьох членів СФГ Южноє видано витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яким власники своєї частки землі - члени СФГ Южноє передали в користування земельну ділянку на 25 років селянському (фермерському) господарству Южноє , яке набуло статус землекористувача. На ім`я ОСОБА_3 , на підставі рішення четвертої сесії ХХІІ скликання П`ятихатської районної ради від 15 жовтня 1998 року № 32\8 надано у постійне користування земельна ділянка площею 50 га на території Саврівської сільської ради для ведення селянського господарства. Земельні ділянки надавалася у власність громадянам, для створення селянського фермерського господарства, такі не надавались СФГ Южноє . Апелянт вказував, що позивач маючи статус юридичної особи подавав податкову декларацію з плати за землю з 1999 по 2018 роки включно, та П`ятихатське відділення Кам`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області отримувало та реєструвало звітність, ставило штамп, вхідний номер і дату отримання. Про проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність членам селянського (фермерського) господарства Южноє було повідомлено після реєстрації в 2014 року П`ятихатському відділенню податкової інспекції і в податковій декларації з плати за землю з 2015 року відображались шість членів СФГ Южноє в графі державна реєстрація прав власності/користування, кадастровий номер земельної ділянки, площа земельної ділянки і річна сума земельного податку. Апелянт вказував, що саме СФГ Южноє є платником земельного податку і наполягає на визнанні декларації зі сплати податку на землю за 2019 та 2020 роки поданими. Податкова інспекція відмовилась отримувати податкові декларації, стверджуючи про зміни в оподаткуванні земельного податку. Проте СФГ Южоє наполягає, що є землекористувачем, зареєстроване як платник податку. Податкову декларацію з плати за землю за 2019 рік після направлення її податковому органу не було повернуто та СФГ Южноє вважає, що податковою інспекцією прийнято цю податкову декларацію, та на підставі цього було сплачено податок за землю за весь 2019 рік. Аналогічно, не було повернуто податкову декларацію з плати за землю за 2020 рік, тому СФГ Южноє було сплачено земельний податок за весь 2020 рік. Апелянт вказував, що згідно 286.2 статті 286 ПК України СФГ Южноє подавало декларацію з плати за землю, дотримуючись законодавства, однак податковим органом було штучно створено заборгованість в 2019 та 2020 роках і П`ятихатська податкова інспекція підтримала порушення пункту 286.2 статті 286 ПК України і відмовилась визнати декларації з плати за землю в 2019 та 2020 роках поданими. У декларації податку на землю за 2020 рік помилково вказано вид права - 1 (право власності), фермерське господарство Южноє є користувачем семи земельних ділянок.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд виходив з того, що земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. У статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Згідно з відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності земельні ділянки належать на праві власності земельні ділянки з кадастровими номерами 124585900:02:003:0210; 1224585900:02:003:0211; 122485900:02:003:0209; 1224585900:02:003:0212; 1224585900:02:003:0214; 1224585900:02:003:0213, належать громадянам ОСОБА_3 - 7,5300 га, ОСОБА_2 - 7,5300 га, ОСОБА_1 - 7,5300 га, ОСОБА_4 - 7,5550 га, ОСОБА_5 - 7,5300 га, ОСОБА_6 - 7,761 га, не СФГ Южноє . Не зважаючи на те, що вищевказані земельні ділянки належать на праві власності особам, СФГ Южноє у 2019 та 2020 році подавало за вказані земельні ділянки податкові декларації з плати за землю. Земельні ділянки не перебували у власності СФГ Южноє , складена податкова звітність була визнана контролюючим органом неподаною та у її прийнятті було відмовлено. Платниками земельного податку є саме фізичні особи власники земельних ділянок, обов`язок щодо звітування покладається безпосередньо на них а не на СФГ Южноє , обов`язку подавати декларації з плати за землю, за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних осіб, у позивача не виникало. Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через СФГ Южноє не змінює статусу фізичних осіб як власників земельних ділянок та не звільняє їх від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати податок на землю. Не підлягають задоволенню позовні вимоги щодо визнання протиправними та скасування податкових вимог, рішень про опис майна у податкову заставу та податкових повідомлень-рішень, оскільки вони складені безпосередньо на фізичних осіб - ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , та в жодному разі не стосуються СФГ Южноє .

Встановлено, що СФГ Южноє зареєстровано як юридичну особу 27.07.1999 року П`ятихатською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області.

Матеріалами справи встановлено, що 04.07.2019 року С(Ф)Г Южноє було складено звітну податкову декларацію з плати за землю за 2019 рік, де визначено річний та помісячний розмір податкового зобов`язання за 2019 рік, в якій самостійно визначено річну суму податку за землю у розмір 5049,43 грн., помісячно 420,79 грн. (грудень 420,74 грн.). До декларації включені земельні ділянки, власниками яких є ОСОБА_2 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210, ОСОБА_1 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0211, ОСОБА_5 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0212, ОСОБА_4 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0213, ОСОБА_6 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0214, ОСОБА_3 кадастровий номер 1224585900:02:003:0209. Відсутні докази прийняття декларації П`ятихатським відділенням ДПІ у Дніпропетровській області.

Встановлено, що заявою від 15.02.2019 року № 25250/10 С(Ф)Г Южноє повідомляло П`ятихатський відділ Кам`янської об`єднаної ДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області про нарахування в 2019 році податку на землю як громадянам, членам фермерського господарства ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6 .

З метою з`ясування обставин щодо прийняття або не прийняття декларації з плати за землю за 2019 рік, С(Ф)Г Южноє звернулось до П`ятихатського відділу Кам`янської об`єднаної ДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області з відповідною заявою від 04.07.2019 року. Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області листом від 02.08.2019 року № 90146/10/04-36-55-86 повідомлено С(Ф)Г Южноє про те, що земельні ділянки, що використовуються господарством Южноє , оформлені та зареєстровані на фізичних особах, земельний податок за земельні ділянки нараховано фізичним особам - членам фермерського господарства Южноє .

Встановлено, що 15.01.2020 року С(Ф)Г Южноє було складено звітну податкову декларацію з плати за землю за 2020 рік де визначено річний та помісячний розмір податкового зобов`язання за 2020 рік, в якій самостійно визначено річну суму податку за землю у розмір 5049,43 грн., помісячно 420,79 грн. (грудень 420,74 грн.). До декларації включені земельні ділянки, власниками яких є ОСОБА_2 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210, ОСОБА_1 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0211, ОСОБА_5 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0212, ОСОБА_4 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0213, ОСОБА_6 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0214, ОСОБА_3 кадастровий номер 1224585900:02:003:0209. Встановлено, що податковим органом декларацію зареєстровано.

З метою з`ясування обставин щодо прийняття або не прийняття декларації з плати за землю за 2020 рік, С(Ф)Г Южноє звернулось до П`ятихатського відділу Кам`янської об`єднаної ДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області заявою. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області листом від 17.01.2020 року № 5734/10/04-36-55-86 повідомлено С(Ф)Г Южноє про те, що подана податкова звітність по земельному податку складена з порушеннями, оскільки С(Ф)Г Южноє не має на праві власності (користування) земельних ділянок та не є платником земельного податку за земельні ділянки, декларація визнана не поданою та відмовлено у її прийнятті.

Також С(Ф)Г Южноє 02.06.2020 року звернулось до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з заявою про визнання податкової декларації платника земельного податку за 2020 рік поданою. Листом від 02.07.2020 року № 65024/10/44-36-55-40-18 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомило С(Ф)Г Южноє , що господарство після розпаювання 50 га землі, не стало ні власником ні землекористувачем земельних ділянок, земельні ділянки розподіллено між різними особами, які отримали їх у власність, оскільки правовстановлюючі документи на земельні ділянки оформлено та зареєстровано на фізичних осіб, земельний податок нараховується цим особам, роз`яснено, що С(Ф)Г Южноє не платник земельного податку і не може надавати податкову декларацію платника земельного податку за земельні ділянки, які вже оподатковуються.

Відповідно до матеріалів справи, встановлено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області були сформовані податкові вимоги: № 7915-55 від 24.01.2020 року, якою ОСОБА_2 визначено суму земельного податку з фізичних осіб у 1460,67 грн.; № 7916-55 від 24.01.2020 року якою ОСОБА_1 визначено суму земельного податку у сумі 1460,67 грн.; № 7873-55 від 24.01.2020 року якою ОСОБА_3 визначено суму земельного податку у розмірі 2921,34 грн.

На підставі податкових вимог від 24.01.2020 року № 7915-55, № 7916-55 та № 7873-55 були прийняті рішення про опис майна у податкову заставу № 7915-55, № 7916-55, № 7873-55.

Встановлено, що 28.04.2020 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області були прийняті податкові повідомлення-рішення: № 3129887-5540-0403 на ОСОБА_2 , сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік - 1460,67 грн.; № 3130907-5540-0403 на ОСОБА_1 , сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік - 1460,67 грн.; № 3129944-5540-0403 на ОСОБА_3 , сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік2921,34 грн.; № 3129946-5540-0403 на ОСОБА_3 , сума податкового зобов`язання 2434,67 грн., борг за 2019 рік 2921,34 грн.

Встановлено, що 27.07.1999 року на підставі рішення четвертої сесії XXIII скликання П`ятихатської районної ради народних депутатів від 15.10.1998 № 32/8 ОСОБА_3 було видано Державний Акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 50,0 га на території Саврівської сільської ради для ведення селянського (фермерського) господарства.

У 2012 році, на підставі розпоряджень голови П`ятихатської райдержадміністрації від 26.12.2011 року № 811-Р-11, № 812-Р-11, від 29.12.2011 № 837-р-П, № 838-р-П, № 839-р-П, № 820-р-П було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність членам С(Ф)Г Южноє ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 із земель фермерського господарства на території Саврівської сільської ради. Відповідно до висновку Відділу Держкомзему у П`ятихатському районі від 07.02.2012 № 2/08-43, загальна площа земельної ділянки, яка відводиться у власність членам фермерського господарства складає 50,0 га рілля із них: ОСОБА_3 - 7,5300 га, ОСОБА_2 - 7,5300 га, ОСОБА_1 - 7,5300 га, ОСОБА_4 - 7,5550 га, ОСОБА_5 - 7,5300 га, ОСОБА_6 - 7,761 га, залишається у С(Ф)Г Южноє у постійному користуванні - 4,5640 га для ведення фермерського господарства.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 29957779 від 25.11.2014 року, ОСОБА_2 є власником земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210 площею 7,53 га. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 29960304 від 25.11.2014 року, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0211 площею 7,53 га. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 29953035 від 25.11.2014 року, ОСОБА_5 є власником земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0212 площею 7,53 га. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 29950764 від 25.11.2014 року, ОСОБА_4 є власником земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0213 площею 7,55 га. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 29973526 від 25.11.2014 року, ОСОБА_6 є власником земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0214 площею 7,761 га. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 29964274 від 25.11.2014 року, ОСОБА_2 є власником земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0209 площею 7,53 га.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 172446183 від 03.07.2019 року, С(Ф)Г Южноє зареєстровано правокористувачем земельної ділянки кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210 площею 7,53 га, власником якої є ОСОБА_2 . Згідно акту прийняття-передачі земельної ділянки в користування від 01.01.2019 року, С(Ф)Г Южноє прийняло у користування у ОСОБА_2 земельну ділянку.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 172583820 від 03.07.2019 року, С(Ф)Г Южноє зареєстровано правокористувачем земельної ділянки кадастровий номер 1224585900:02:003:0211 площею 7,53 га, власником якої є ОСОБА_1 . Згідно акту прийняття-передачі земельної ділянки в користування від 01.01.2019 року, С(Ф)Г Южноє прийняло земельну ділянку у користування у ОСОБА_1 .

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 172442509 від 03.07.2019 року, С(Ф)Г Южноє зареєстровано правокористувачем земельної ділянки кадастровий номер 1224585900:02:003:0213 площею 7,555 га, власником якої є ОСОБА_4 . Згідно акту прийняття-передачі земельної ділянки в користування від 01.01.2019 року, С(Ф)Г Южноє прийняло земельну ділянку у користування у ОСОБА_4 .

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 172172470 від 01.07.2019 року, С(Ф)Г Южноє зареєстровано правокористувачем земельної ділянки кадастровий номер 1224585900:02:003:0213 площею 7,761 га, власником якої є ОСОБА_6 . Згідно акту прийняття-передачі земельної ділянки в користування від 01.01.2019 року, С(Ф)Г Южноє прийняло земельну ділянку у користування у ОСОБА_6 .

Отже, матеріалами справи підтверджується, що С(Ф)Г Южноє користується та внесло до податкових декларацій за 2019 - 2020 роки земельні ділянки, що на праві власності належать ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 . Надає до матеріалів справи докази сплати плати за землю, що визначений ним у податкових деклараціях за 2019 та 2020 рік.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 07.10.2021 року було зобов`язано С(Ф)Г Южноє надати до суду обґрунтування щодо строку звернення до суду з позовом, докази отримання листів від 02.08.2019 року № 90146/10/04-36-55-86 та від 17.01.2020 року № 5734/10/04-36-55-86.

На виконання ухвали суду, С(Ф)Г Южноє повідомило, що 04.07.2019 року було складено звітну податкову декларацію з плати за землю за 2019 рік та з метою з`ясування обставин щодо прийняття або не прийняття декларації з плати за землю за 2019 рік, СФГ Южноє звернулось до П`ятихатського відділу Кам`янської об`єднаної ДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області з відповідною заявою від 04.07.2019 року. Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області листом від 02.08.2019 року № 90146/10/04-36-55-86 надано відповідь СФГ Южноє про те, що земельні ділянки, що використовуються господарством Южноє , оформлені та зареєстровані на фізичних особах, земельний податок за земельні ділянки нараховано фізичним особам членам фермерського господарства Южноє . Лист отримано 03.09.2019 року, згідно конверту. Щодо декларації за 2020 рік, листом від 17.01.2020 року № 5734/10/04-36-55-86 повідомлено про визнання звітної податкової декларації платника земельного податку за 2020 рік неподаною та відмову у її прийнятті. СФГ Южноє звернулось до суду з позовом 14.07.2020 року за допомогою засобів поштового зв`язку. На дату складання листа від 17.01.2020 року № 5734/10/04-36-55-86 не минуло шестимісячного терміну, отже, термін звернення до суду за захистом прав позивачем не порушено.

СФГ Южноє звернулось з позовом до суду 14.07.2020 року та однією з вимог просило визнати податкову декларацію зі сплати податку на землю за 2019 рік поданою.

Проте, Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області листом від 02.08.2019 року № 90146/10/04-36-55-86 повідомлено С(Ф)Г Южноє про не прийняття декларації з плати за землю за 2019 рік. Лист отримано 03.09.2019 року, тобто з 03.09.2019 року господарство було обізнане про неприйняття декларації за 2019 рік, проте з позовом з вимогою про визнання декларації поданою звернулось до суду 14.07.2020 року.

Згідно з частинами 1 - 3 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Верховним Судом у постанові від 26.11.2020 року у справі № 500/2486/19, згідно якої, норма пункту 56.18 статті 56 ПК України не визначає процесуального строку звернення до суду і, відповідно, не є спеціальною щодо норми пункту 56.19 статті 56 ПК України. Водночас норма пункту 56.19 статті 56 ПК України є спеціальною щодо норми частини четвертої статті 122 КАС України, має перевагу в застосуванні у податкових спорах і регулює визначену її предметом групу правовідносин - оскарження в судовому порядку податкових повідомлень-рішень та інших рішень контролюючих органів про нарахування грошових зобов`язань.

Норми встановлюють загальний строк звернення до адміністративного суду в публічно-правових спорах.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що С(Ф)Г Южноє не заявлено клопотань про поновлення строку звернення до суду щодо оскарження дій відповідача щодо неприйняття податкової декларації з плати за землю за 2019 рік.

Інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, у тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (рішення Європейського суду, справа Стаббігс на інші проти Великобританії , справа Девеер проти Бельгії ). Як зазначив Європейський Суд з прав людини в ухвалі щодо прийнятності заяви від 30.08.2006 (справа Каменівська проти України ), право на звернення до суду, одним з аспектів якого є право доступу до суду не є абсолютним, воно може бути обмеженим. Правила регулювання строків для подання скарги, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності. Зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці правила будуть застосовані.

В ухвалі від 18.09.2020 року у справі № 11-119сап20 Велика Палата Верховного Суду вказує, що поважними причинами пропуску строку звернення до суду визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення сторони і пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення сторонами у справі процесуальних дій.

Право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, у тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав. Правила регулювання строків, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності.

Згідно ч. 1 ст. 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.

Таким чином, позовні вимоги позивача у частині визнання податкової декларації зі сплати податку на землю за 2019 рік поданою - підлягають залишенню без розгляду.

Щодо позовної вимоги про визнання податної декларації з плати за землю за 2020 рік поданою, суд зазначає наступне.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За змістом пп. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 ПК України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Право власності на земельні ділянки зареєстровано на фізичних осіб, власниками є ОСОБА_2 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210, ОСОБА_1 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0211, ОСОБА_5 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0212, ОСОБА_4 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0213, ОСОБА_6 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0214, ОСОБА_3 кадастровий номер 1224585900:02:003:0209. СФГ Южноє не є власником земельних ділянок, є користувачем з липня 2019 року.

Згідно п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Згідно ст. 19 Закону України Про фермерське господарство до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.

Нормами ПК України передбачено, що платниками земельного податку окрім власника земельної ділянки може бути користувач земельної ділянки, проте норма ст. 286 ПК України розширює поняття платника земельного податку та вказує, що платником є особа, дані про яку як про власника містяться у державному земельному кадастрі або на підставі правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Згідно п. 286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. У разі подання платником податку до контролюючого органу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, відомості про яку відсутні у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, сплата податку фізичними та юридичними особами здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом інформації про перехід права власності на об`єкт оподаткування.

Згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Згідно ч. 2 ст. 3, ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Державній реєстрації прав підлягають: зокрема, право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис).

Згідно ч. 1 ст. 27 вищевказаного Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав, проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.

15.01.2020 року С(Ф)Г Южноє було складено звітну податкову декларацію з плати за землю за 2020 рік, де визначено річний та помісячний розмір податкового зобов`язання за 2020 рік, в якій самостійно визначено річну суму податку за землю у розмір 5049,43 грн., помісячно 420,79 грн. (грудень 420,74 грн.). До декларації включені земельні ділянки, власниками яких є ОСОБА_2 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210, ОСОБА_1 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0211, ОСОБА_5 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0212, ОСОБА_4 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0213, ОСОБА_6 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0214, ОСОБА_3 кадастровий номер 1224585900:02:003:0209. С(Ф)Г Южноє подало податкову декларацію вважаючи, що є платником земельного податку за земельні ділянки, якими користується.

Варто вказати, що С(Ф)Г Южноє не надає копії договорів оренди земельних ділянок, не встановлено на підставі якого правового акту користується земельними ділянками.

Не дивлячись на фактичне використання земельних ділянок фермерським господарством, це не змінює статусу власників земельних ділянок як власників та звідси не звільняє саме власників від обов`язку сплати земельного податку.

Передбачено, що тільки платники плати за землю не фізичні особи самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року та подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію. Враховуючи, що С(Ф)Г Южноє не є власником земельних ділянок, отже не є платником, подання ним податкової декларації з плати за землю за 2020 рік було недоречним.

Слід брати до уваги правові позиції Верховного Суду викладені у постановах від 18.06.2021 року у справі № 400/1730/19, від 13.09.2019 року у справі №120/4362/18-а.

Згідно п. 48.2 ст. 48 ПК України обов`язкові реквізити декларації - інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків.

Податкова декларація має містити актуальну інформацію та підставу її подання.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових вимог, податкових повідомлень-рішень та рішень про опис майна у податкову заставу, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Згідно п. 54.3 ст. 54, п. 58.1 ст. 58 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган. Контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу.

Згідно п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Отже, передбачено, що коли власником земельної ділянки є фізична особа, вона є платником земельного податку, у неї виникає обов`язок сплатити земельний податок.

У контролюючого органу з іншого боку виникає обов`язок визначити розмір земельного податку та нарахувати його. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами до 1 липня поточного року шляхом винесення податкового повідомлення-рішення. Та у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає йому податкову вимогу.

Згідно п. 88.1 ст. 88, п. 89.1 ст. 89 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає: зокрема, у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Проте, наявність у користуванні позивача земельних ділянок, які є власністю ОСОБА_2 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0210, ОСОБА_1 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0211, ОСОБА_5 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0212, ОСОБА_4 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0213, ОСОБА_6 кадастровий номер № 1224585900:02:003:0214, ОСОБА_3 кадастровий номер 1224585900:02:003:0209, перебування осіб як учасників фермерського господарства, не є підставою для захисту прав цих осіб у податкових спорах користувачем земельних ділянок С(Ф)Г Южноє .

Відсутні відомості про делегування ОСОБА_2 повноважень на оскарження податкової вимоги № 7915-55, ОСОБА_3 податкової вимоги № 7916-55, разом як делегування повноважень на оскарження податкового повідомлення-рішення № 3129887-5540-0403 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від імені платника земельного податку ОСОБА_2 , № 3130907-5540-0403 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від імені ОСОБА_1 , № 3129944-5540-0403 від імені ОСОБА_3 , № 3129946-5540-0403 від імені ОСОБА_3 . Більше того, рішення податкового органу у тому числі податкові повідомлення-рішення, вимоги про сплату податкового боргу, мають індивідуальний характер. Неможливо у разі коли рішення контролюючого органу винесене щодо конкретної особи, створює для цієї особи певні наслідки, зобов`язує цю особу до сплати певного податку та збору, оскарження цього рішення іншою особою.

Позивачем є особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду (ч. 1 ст. 4 КАС України).

Згідно ч. 2 ст. 46, ч. 1 ст. 47 КАС України позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Згідно ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

С(Ф)Г Южноє може захищати у суді свої порушені права та інтереси, однак не інтереси осіб ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , лише з підстави того, що такі особи є учасниками фермерського господарства та земельними ділянками цих осіб користується у господарській діяльності. Кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені саме її права, свободи або законні інтереси.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні позовних вимог, як і не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні вимог апеляційної скарги.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати у частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо визнання податкової декларації зі сплати податку на землю за 2019 рік поданою, та в цій частині позовні вимоги залишити без розгляду, в іншій частині рішення слід залишити без змін.

Керуючись статтями 242, 315, 317, 319, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства Южноє - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 року у справі № 160/8072/20 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог Селянського (фермерського) господарства Южноє щодо визнання податкової декларації зі сплати податку на землю за 2019 рік поданою, та в цій частині позовні вимоги залишити без розгляду.

В іншій частині рішення залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2021
Оприлюднено28.11.2021
Номер документу101399060
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8072/20

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 07.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 09.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 03.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 25.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні