Постанова
від 02.12.2021 по справі 460/1407/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 460/1407/19

адміністративне провадження № К/9901/7951/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Данилевич Н.А., Радишевської О.Р.,

розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 460/1407/19

за позовом ОСОБА_1 до Рівненської обласної ради, постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 - про визнання протиправними і скасування рішень,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Курильця А.Р., суддів Кушнерика М.П., Мікули О.І.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправними та скасувати рішення:

- постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області, оформлене протоколом № 2 від 25.04.2019;

- постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області, оформлене протоколом № 3 від 25.04.2019;

- постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області, оформлене протоколом № 4 від 25.04.2019.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що 03.04.2019 постійно діючою конкурсною комісією для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області було оголошено конкурс на зайняття вакантної посади директора Комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради. Вважає, що вказаний конкурс проведений відповідачем з грубим порушенням вимог Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного комунального закладу охорони здоров`я, а прийняті рішення, які оформлені протоколами № 2, № 3 та № 4 від 25.04.2019, протиправними та такими, що порушують його права та законні інтереси, як учасника конкурсу та кандидата на зайняття вакантної посади, оскільки такий проведено поза датою, визначеною протоколом від 03.04.2019 № 1. Також відповідачем допущено до участі у конкурсі особу, яка документально не підтвердила свою відповідність встановленим вимогам, адже відповідно до вимог статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров`я, керівником закладу охорони здоров`я, незалежно від форми власності, може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюється центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Крім того відповідно до Класифікатора професій, вказані ОСОБА_2 професії, за якими він нібито працював у фармацевтичній компанії, відсутні в розділі керівники. Вважає, що оскаржувані рішення прийняті всупереч чинному законодавству, а тому підлягають скасуванню.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року адміністративний позов задоволено повністю: визнано протиправними та скасовано рішення постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області, оформлені протоколами № 2, № 3 та № 4 від 25 квітня 2019 року.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що постійно діюча конкурсна комісія для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області при проведенні конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради порушила вимоги Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1094.

5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року скасовано рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року та прийнято постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

6. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що сертифікат лікаря-спеціаліста № 1621 про те, що ОСОБА_2 02 травня 2019 року атестувався на визначення знань та практичних навиків в атестаційній комісії при Вінницькому національному медичному університеті імені М.І. Пирогова і йому присвоєно звання лікаря-спеціаліста за спеціальністю "Організація і управління охороною здоров`я" правомірно враховано відповідачем як додатковий документ, поданий ОСОБА_2 25.04.2019 до Комісії та який свідчить про професійну компетентність заявника.

Також суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що Комісією правомірно враховано інформацію щодо стажу роботи ОСОБА_2 на керівних посадах, яка міститься у резюме, оскільки, як в оголошенні про проведення конкурсу так і в Порядку № 1094 не визначено документів, якими підтверджується досвід роботи на керівних посадах, коли таким доказом не може слугувати трудова книжка і не виключається надання резюме в якості такого доказу.

Окрім того, у зв`язку з укладенням контракту між Рівненською обласною радою і ОСОБА_2 про призначення на посаду директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер на термін з 29.11.2019 по 28.11.2022, оскаржувані рішення постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області, оформлені протоколами № 2, № 3 та № 4 від 25 квітня 2019 року вичерпали свою дію фактом їх реалізації і у зв`язку з укладеним контрактом виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних трудових прав, а відтак обраний позивачем спосіб захисту порушених прав не забезпечує їх реального захисту.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначене судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що комісія прийняла рішення про проведення конкурсу 19.04.2019, про що розмістила оголошення на вебсайті органу управління, однак у вказаний строк конкурс не провела, жодного рішення до визначеного строку про перенесення конкурсу на 25.04.2019 не приймала, а отже не було підстав проводити конкурс 25.04.2019. Натомість суд апеляційної інстанції протиправно не вбачає в таких діях комісії жодних порушень, а встановлені судом обставини перенесення конкурсу на іншу дату не підтверджені належними та допустимими доказами, оскільки суд виходив лише з пояснень члена комісії, не допитаного як свідка, без долучення будь-якого письмового чи іншого доказу достовірності наданих пояснень. Також суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що резюме - це належний та достатній доказ наявності в особи стажу роботи на керівних посадах, навіть незважаючи на те, що у вказаному резюме, який поданий ОСОБА_2 на конкурс, така інформація не міститься. Висновки суду апеляційної інстанції є помилковими та такими, що прийняті всупереч пунктам 28, 31, 32 Порядку № 1094, оскільки в межах цієї справи оскаржуються рішення конкурсної комісії прийняті 25.04.2019 та які повинні були прийматися з урахуванням поданих претендентом документів в строк до 18.04.2019, а не на підставі зібраних протягом майже року після проведення конкурсу додаткових доказів, наданих до апеляційного суду. Також касатор посилається на те, що судом апеляційної інстанції не враховано практику Верховного Суду у подібних правовідносинах.

IV. Позиція інших учасників справи

9. Представник ОСОБА_2 надав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить відмовити в задоволенні касаційної скарги.

10. У відзиві на касаційну скаргу, Рівненська обласна рада просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

11. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Кашпур О.В., Данилевич Н.А., Радишевської О.Р., ухвалою від 01 квітня 2020 року відкрив касаційне провадження за вказаною скаргою.

12. Ухвалою Верховного Суду в складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами на 02 грудня 2021 року.

VІ. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

13. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, розпорядженням голови Рівненської обласної ради від 29.03.2019 №31 Про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради наказано: провести конкурс на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради; постійно діючій конкурсній комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області забезпечити проведення конкурсу у встановленому законодавством порядку; виконавчому апарату обласної ради забезпечити діяльність конкурсної комісії.

14. Постійно діюча конкурсна комісія для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області (далі - Комісія) утворена відповідно до рішення Рівненської обласної ради від 16.03.2018 № 883 Про утворення постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області , яким також затверджено її персональний склад.

15. Комісією прийнято рішення, оформлене протоколом №1 від 03.04.2019 (далі - протокол № 1), яким:

1. Оголошено конкурс на зайняття вакантної посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради;

2. Затверджено зміст оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради;

3. Вирішено оприлюднити оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради на офіційному веб-сайті Рівненської обласної ради.

16. Оприлюднене оголошення містить, зокрема, розділи: найменування закладу: комунальний заклад Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради; дата початку приймання документів для участі у конкурсі: 04.04.2019; кінцевий строк приймання документів для участі в конкурсі: 18.04.2019; перелік документів, що подаються претендентом для участі в конкурсі: 1) копія паспорта громадянина України; 2) письмова заява про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів для зайняття посади за формою згідно з додатком 1 до порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1094 (електронне посилання); 3) резюме у довільній формі; 4) автобіографія; 5) копія (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційна категорія, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копія трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи; 6) згода на обробку персональних даних згідно з додатком 2 до Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 (електронне посилання); 7) конкурсна пропозиція обсягом не більше 15 сторінок друкованого тексту в паперовій та електронній формі; 8) довідка МВС про відсутність судимості (чинна на дату розкриття пропозицій претендентів); 9) медичні довідки про стан здоров`я, щодо перебування особи на обліку у психоневрологічному та наркологічному закладі охорони здоров`я за формами, затвердженими МОЗ (чинні на дату розкриття пропозицій претендентів); 10) попередження стосовно встановлених Законом України Про запобігання корупції вимог та обмежень, підписане претендентом на посаду, за формою згідно з додатком 3 до Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 (електронне посилання); 11) заява про відсутність у діях особи конфлікту інтересів згідно із додатком 4 до Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1094 (електронне посилання); 12) підтвердження подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за минулий рік (відповідно до абзацу першого частини третьої статті 45 Закону України Про запобігання корупції ); документи, крім заяви про участь у конкурсі, подаються в запечатаному вигляді; вимоги до претендента: вища освіта II рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань Управління та адміністрування або Публічне управління та адміністрування або Право або Соціальні та поведінкові науки або Гуманітарні науки або Охорона здоров`я та спеціалізацією Організація і управління охороною здоров`я . Стаж роботи на керівних посадах 7 років; дата проведення конкурсу: 19.04.2019 о 10:00 год засідання конкурсної комісії щодо розгляду заяв претендентів і доданих до них документів; об 11:00 год засідання конкурсної комісії із заслуховуванням конкурсних пропозицій учасників конкурсу, проведення з ними співбесіди та здійснення шляхом голосування відбору з числі учасників конкурсу однієї кандидатури, яка відповідає встановленим вимогам переможця конкурсу; місце проведення конкурсу: місто Рівне, майдан Просвіти, 1, кабінет 301.

17. На офіційному вебсайті Рівненської обласної ради 03 квітня 2019 року оприлюднене оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради (додаток до протоколу №1 від 03.04.2019).

18. Рішенням Комісії, оформленим протоколом № 2 від 25.04.2019 (далі - протокол №2), вирішено:

1. Провести засідання постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради щодо розгляду заяв претендентів і доданих до них документів о 10:30 25.04.2019, місце проведення: м. Рівне, м-н Просвіти, 1, кабінет 301;

2. Провести засідання постійно діючої конкурсної комісії об 11:30 25.04.2019 із заслуховуванням конкурсних пропозицій учасників конкурсу, проведення з ними співбесіди та здійснення шляхом голосування відбору з числі учасників конкурсу однієї кандидатури, яка відповідає встановленим вимогам переможця конкурсу, місце проведення: м. Рівне, м-н Просвіти, 1, кабінет 301;

3. Взяти до відома, що особи, які подали документи для участі в конкурсі на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради, присутні на засіданні та особисто проінформовані про прийняття цього рішення.

19. Рішенням Комісії, оформленим протоколом № 3 від 25.04.2019 (далі - протокол № 3), вирішено, що документи, надані ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094; допустити ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 до участі в конкурсі на зайняття вакантної посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради; заслухати конкурсні пропозиції вказаних осіб та провести з ними співбесіду на наступному засіданні постійно діючої конкурсної комісії, яке відбудеться 25.04.2019 об 11:30 в приміщенні Рівненської обласної ради.

20. Рішенням Комісії, оформленим протоколом № 4 від 25.04.2019 (далі і- протокол № 4), вирішено: 1. Заслухану інформацію (конкурсні пропозиції) ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 взяти до відома; 2. Визнати переможцем конкурсу на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради ОСОБА_2 ; 3. Внести голові Рівненської обласної ради відповідне подання про призначення на посаду директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради ОСОБА_2 .

21. Вважаючи такі рішення Комісії протиправними, позивач звернувся до суду з позовом про їх скасування.

VІІ.ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

22. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)

Частина друга статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

24. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1094 Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я затверджено Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, що додається (далі -Порядок № 1094).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 1094 цей Порядок визначає механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - конкурс). Вимоги цього Порядку поширюються на відбір кандидатур на посади керівників державних та комунальних закладів охорони здоров`я (далі - заклад), крім закладів охорони здоров`я МВС, військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, утворених відповідно до законів.

За правилами пункту 5 Порядку № 1094 конкурс складається з таких етапів: 1) прийняття рішення про проведення конкурсу; 2) формування конкурсної комісії (у разі необхідності оновлення її складу); 3) підготовка до проведення конкурсу (оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, прийняття документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, перевірка поданих документів на відповідність установленим вимогам); 4) проведення конкурсу (заслуховування конкурсної пропозиції та проведення співбесіди з кандидатами (претендентами), визначення переможця конкурсу); 5) оприлюднення результатів конкурсу.

Пунктом 24 Порядку № 1094 встановлено, що конкурсна комісія: оприлюднює оголошення про проведення конкурсу; встановлює вимоги до претендентів з урахуванням установлених законодавством вимог; встановлює вимоги до конкурсних пропозицій; оприлюднює результати засідань конкурсної комісії та результати конкурсу; перевіряє документи, подані претендентами щодо відповідності установленим вимогам; приймає рішення про допуск претендентів до конкурсу або відхилення їх кандидатур; забезпечує відкритість конкурсу відповідно до вимог цього Порядку; оцінює професійний досвід, знання, якості та конкурсні пропозиції учасників конкурсу; відбирає шляхом голосування з числа учасників одну кандидатуру на посаду керівника закладу, оформлює відповідне рішення конкурсної комісії та вносить подання керівникові органу управління, який призначає такого кандидата на посаду керівника закладу; здійснює інші повноваження, передбачені цим Порядком.

Відповідно до пункту 27 Порядку № 1094 Комісія не пізніше ніж протягом трьох днів після формування її складу оприлюднює на офіційному веб-сайті органу управління оголошення про проведення конкурсу.

В оголошенні зазначаються такі відомості: правові підстави проведення конкурсу; найменування, юридичне та фактичне місцезнаходження закладу, основні напрями його діяльності з додержанням вимог законодавства про інформацію з обмеженим доступом, статут, структура закладу, а також кошторисні призначення для фінансового забезпечення діяльності закладу; дата початку, кінцевий строк і адреса приймання документів для участі у конкурсі; номер телефону та адреса електронної пошти для довідок; перелік документів, що подаються претендентом для участі в конкурсі; вимоги до претендента та конкурсної пропозиції; умови оплати праці керівника закладу із зазначенням істотних умов контракту; дата і місце проведення конкурсу.

Відповідно до пункту 28 Порядку № 1094 для участі у конкурсі особа подає особисто або надсилає поштою конкурсній комісії у визначений в оголошенні строк такі документи: 1) копію паспорта громадянина України; 2) письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів для зайняття посади за формою згідно з додатком 1; 3) резюме у довільній формі; 4) автобіографію (у випадках, визначених законодавством); 5) копію (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційну категорію, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копію трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи; 6) згоду на обробку персональних даних згідно з додатком 2; 7) конкурсну пропозицію обсягом не більше 15 сторінок друкованого тексту в паперовій та електронній формі; 8) довідку МВС про відсутність судимості; 9) медичні довідки про стан здоров`я, щодо перебування особи на обліку у психоневрологічному та наркологічному закладі охорони здоров`я за формами, затвердженими МОЗ; 10) попередження стосовно встановлених Законом України Про запобігання корупції вимог та обмежень, підписане претендентом на посаду, за формою згідно з додатком 3; 11) заяву про відсутність у діях особи конфлікту інтересів згідно із додатком 4; 12) підтвердження подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік (відповідно до абзацу першого частини третьої статті 45 Закону України Про запобігання корупції ).

Документи, крім заяви про участь у конкурсі, подаються в запечатаному вигляді.

Особа, яка виявила бажання взяти участь у конкурсі, може подавати додаткові документи стосовно досвіду роботи, професійної компетентності і репутації (характеристики, рекомендації, наукові публікації та інші). Відповідальність за достовірність поданих документів несе претендент.

За правилами пункту 33 Порядку №1094 початком проведення конкурсу вважається дата, на яку призначено засідання конкурсної комісії з розгляду заяв претендентів і доданих до них документів. Проведення конкурсу завершується в день ухвалення конкурсною комісією рішення про затвердження його результатів. Строк проведення конкурсу становить не більш як 30 календарних днів.

25. Відповідно до частини сьомої статті 16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я № 2801-XII від 19.11.1992 (далі - Закон України № 2801-XII) керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Частиною дев`ятою статті 16 Закону України № 2801-XII встановлено, що керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

26. Відповідно до Розділу Кваліфікаційні характеристики Керівники Генеральний директор (директор) / начальник (завідувач) закладу охорони здоров`я Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 . Охорона здоров`я, запроваджений Наказом Міністерства охорони здоров`я України №117 від 29.03.2002 (погоджено Міністерством праці та соціальної політики України) (далі - Довідник) Генеральний директор (директор) / начальник (завідувач) закладу охорони здоров`я керує згідно з чинним законодавством виробничо-господарською та фінансово-економічною діяльністю закладу охорони здоров`я, відповідає за фінансово-господарські результати його діяльності.

Повинен знати: Конституцію України, закони, постанови, укази, розпорядження, рішення та інші нормативно-правові акти органів державної влади і місцевого самоврядування, які регулюють порядок діяльності закладу охорони здоров`я; профіль, спеціалізацію й особливості структури закладу охорони здоров`я; податкове та екологічне законодавство; перспективи, вітчизняні і світові тенденції технологічного, технічного, економічного і соціального розвитку галузі і закладу охорони здоров`я; можливості ефективного використання виробничих потужностей, наявних технологічних процесів, їх реструктуризації або заміни; кадрові ресурси закладу охорони здоров`я; порядок розроблення і затвердження бізнес-планів, фінансових планів (у разі необхідності) та програм виробничо-господарської діяльності; ринкові методи господарювання та управління; кон`юнктуру ринку; порядок укладення і виконання господарських та фінансових договорів, галузевих тарифних угод, колективних договорів та регулювання соціально-трудових відносин; вітчизняні і зарубіжні досягнення науки та технології у відповідній галузі виробництва і досвід завоювання позицій на світових та регіональних ринках продукції; основи економіки, менеджменту, маркетингу, організацію виробництва, праці та управління; етику ділового спілкування та ведення переговорів; трудове законодавство, технології інформаційного забезпечення управління, форми та методи роботи із засобами масової інформації; правила ділового етикету; сучасні засоби комунікацій та зв`язку; сучасну наукову літературу та науково-практичну періодику за фахом; методику визначення потреби в лікарських засобах, медичних виробах, обладнанні; специфіку менеджменту і маркетингу в галузі охорони здоров`я.

Кваліфікаційні вимоги.

До 01 січня 2022 року - вища освіта II рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань Управління та адміністрування або Публічне управління та адміністрування , або Право , або Соціальні та поведінкові науки , або Гуманітарні науки , або Охорона здоров`я та спеціалізацією Організація і управління охороною здоров`я .

Стаж роботи на керівних посадах: для закладів національного рівня - не менше 10 років, обласного рівня - 7 років, районного рівня - 5 років. Для керівників закладів охорони здоров`я, які надають тільки первинну медичну допомогу, - не менше 3-х років стажу за основною спеціальністю або одного року на керівних посадах.

VІІІ.ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

27. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

28. Щодо висновків суду апеляційної інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Комісії, оформленого протоколом № 2 від 25.04.2019, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.

29. Згідно з протоколом № 1 та оголошенням (додаток до протоколу № 1), Комісією відповідно до пункту 27 Порядку № 1094 визначено дату проведення конкурсу 19.04.2019 та розміщено відповідне оголошення на вебсайті Рівненської обласної ради. Однак, засідання Комісії 19.04.2019 не відбулося.

30. 25.04.2019 Комісія прийняла рішення, оформлене протоколом № 2, про перенесення конкурсу на 25.04.2019.

31. При цьому, жодних інших рішень чи змін до оголошення Комісія у строк до 25.04.2019 не приймала.

32. Суд апеляційної інстанції визнав такі дії Комісії щодо перенесення розгляду засідання правомірними у зв`язку з тим, що засідання Комісії не відбулося 19.04.2019 через відсутність необхідної кількості членів Комісії (відсутній кворум), а відтак порушення Порядку № 1094 щодо перенесення засідання Комісії немає.

33. Однак, колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на те, що на підтвердження вказаних обставин відповідачем не надано до суду жодних належних та допустимих доказів відсутності 19.04.2019 необхідності кількості членів Комісії для проведення засідання; жодних рішень щодо відсутності кворуму (фіксація кількості членів Комісії, що прибули чи не прибули на засідання 19.04.2019) та перенесення засідання на іншу дату не приймалося.

34. Враховуючи викладене обґрунтованими є висновки суду першої інстанції про те, що фактично дата проведення конкурсу (проведення засідання), що була встановлена протоколом № 1 та оголошенням, змінена без жодного документального оформлення. Отже, підстав для проведення конкурсу 25.04.2019 у Комісії не було. На підставі наведеного висновки суду апеляційної інстанції про правомірність рішення Комісії, оформленого протоколом № 2 від 25.04.2019, яке прийняте за наслідками проведення вказаного конкурсу, є неправильними.

35. Також як вбачається з протоколу № 3 від 25.04.2019, Комісією вирішено прийняти для розгляду додатково надані ОСОБА_2 документи для участі в конкурсі на зайняття посади директора комунального закладу Рівненський обласний протитуберкульозний диспансер Рівненської обласної ради, а саме копію сертифіката лікаря-спеціаліста № 1621.

36. Суд апеляційної інстанції, посилаючись на пункт 28 Порядку № 1094, дійшов висновку про те, що вказаний Порядок визначає право претендентів надавати Комісії додаткові документи стосовно досвіду роботи, професійної компетентності і репутації (характеристики, рекомендації, наукові публікації та інші), а тому, прийнявши копію сертифіката лікаря-спеціаліста № 1621, Комісією не було допущено порушення пункту 28 Порядку №1094.

37. Колегія суддів Верховного Суду не погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції, з огляду на наступне.

38. Протоколом № 1 та оголошенням були визначені строк початку приймання документів для участі у конкурсі 04.04.2019 та кінцевий строк приймання документів для участі у конкурсі 18.04.2019.

39. Пункт 28 Порядку № 1094 містить приписи про надання претендентами обов`язкових документів для участі у конкурсі (підпункти 1-12 пункту 28 Порядку № 1094) та додаткових (стосовно досвіду роботи, професійної компетентності і репутації (характеристики, рекомендації, наукові публікації та інші). Проте, такі додаткові документи подаються Комісії виключно у строки, встановлені в оголошенні, що вбачається зі змісту вказаної норми. Порядок № 1094 не визначає можливість подання претендентами додаткових документів поза строком, визначеним в оголошенні.

40. Кінцевий строк приймання документів для участі у конкурсі 18.04.2019, а відтак Комісія не мала правових підстав для прийняття від претендента ОСОБА_2 додаткового документа та була зобов`язана застосувати наслідки, передбачені пунктами 31 або 32 Порядку № 1094.

41. Враховуючи викладене, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що рішення Комісії, оформлене протоколом № 3, про прийняття від претендента ОСОБА_2 додаткового документа поза строками, встановленими в оголошенні, прийнято з порушенням норм пунктів 27, 28 Порядку № 1094.

42. Також колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на те, що Сертифікат № 1621 був поданий претендентом ОСОБА_2 до Комісії 25.04.2019, натомість зміст Сертифікату № 1621 свідчить про те, що ОСОБА_2 атестувався 02 травня 2019 року; звання лікаря-спеціаліста за спеціальністю: Організація і управління охороною здоров`я присвоєно наказом по університету від 02 травня 2019 року; відповідно до довідки Факультету післядипломної освіти лікарів Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова №238 лікар-курсант ОСОБА_2 навчається на циклі спеціалізації Організація і управління охороною здоров`я з 27 лютого по 02 травня 2019 року (тобто період навчання 27.02.2019 по 02.05.2019); згідно відповіді Факультету післядипломної освіти лікарів Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова від 21.05.2019 №06/1051 атестація лікарів-курсантів (слухачів) на циклі Організація і управління охороною здоров`я з 27.02.2019 по 02.05.2019 відбувалася 26.04.2019 та 02.05.2019 заключна конференція, підсумки проведення циклу, отримання курсантами документів.

43. Тобто, навіть за умови отримання вказаним претендентом Сертифіката № 1621 26.04.2019, останній не міг бути поданий до Комісії 25.04.2019.

44. Окрім того, опубліковане оголошення містить вимоги щодо надання претендентами обов`язкових документів, що підтверджують стаж роботи на керівних посадах 7 років.

45. Відповідно до підпункту 5 пункту 28 Порядку №1094, особа подає, зокрема, копію (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційну категорію, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копію трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи.

46. Як встановлено судами, наявна в матеріалах справи копія трудової книжки ОСОБА_2 не підтверджує наявність у нього стажу роботи 7 років на керівних посадах.

47. При цьому колегія суддів Верховного Суду вважає безпідставним висновок суду апеляційної інстанції про те, що резюме є належним та достатнім доказом наявності в особи стажу роботи на керівних посадах, оскільки резюме - це документ, в якому подаються короткі відомості про навчання, трудову діяльність та професійні успіхи й досягнення особи; резюме складається особою самостійно. Основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

48. У даному випадку факту відсутності трудової книжки ОСОБА_2 судами не встановлено, оскільки її копія подана.

49. Разом з тим, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу можуть надаватися довідки з місць роботи, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання.

50. Жодного з належних документів на підтвердження трудового стажу 7 років ОСОБА_2 до Комісії не надано, а резюме не відноситься до документів, які можуть підтверджувати трудовий стаж особи.

51. Враховуючи викладене колегія суддів Верховного Суду вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції про протиправність рішень Комісії, оформлених протоколами № 2, № 3 та № 4, оскільки Комісією допущено порушення Порядку № 1094 при проведенні конкурсу.

52. Зважаючи на те, що судом першої інстанції ухвалене законне та обґрунтоване рішення, помилково скасоване судом апеляційної інстанції, колегія суддів Верховного Суду відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України уважає за необхідне скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

IХ. Судові витрати

53. За правилами частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

54. Ураховуючи те, що суд касаційної інстанції ухвалює судове рішення на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, а також зважаючи на документальне підтвердження понесених позивачем судових витрат, а саме: у суді апеляційної інстанції 1152,60 грн судового збору; у суді касаційної інстанції 4610,40 грн судового збору, наявні підстави для їхнього стягнення з відповідача.

Керуючись статтями 139, 341, 345, 349, 352, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

2. Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року в справі № 460/1407/19 скасувати.

3. Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року в справі № 460/1407/19 залишити в силі.

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Рівненської обласної ради (33013, місто Рівне, майдан Просвіти, будинок 1; код ЄДРПОУ 21085816) судовий збір у розмірі 5763 грн (п`ять тисяч сімсот шістдесят три гривні).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий: О. В. Кашпур

Судді: Н. А. Данилевич

О. Р. Радишевська

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення02.12.2021
Оприлюднено05.12.2021
Номер документу101608799
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1407/19

Постанова від 02.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Рішення від 24.02.2020

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні