Постанова
від 08.12.2021 по справі 804/7002/16
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

08 грудня 2021 року

м.Київ

справа №804/7002/16

провадження № К/9901/22045/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Дніпровської міської ради

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року (суддя Захарчук-Борисенко Н.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року (головуючий суддя Іванов С.М., судді Панченко О.М., Чередниченко В.Є.)

у справі № 804/7002/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "XXI СТОЛІТТЯ"

до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області,

третя особа: Дніпровська міська рада

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У жовтні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "XXI СТОЛІТТЯ" звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому, з урахуванням уточнень, просило:

- визнати протиправними дії Держгеокадастру щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12 вересня 2016 року № 17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

- зобов`язати Держгеокадастр провести перерахунок нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12 вересня 2016 року № 17/090916/03-07 та видати новий витяг.

2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2016 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпропетровську міську раду.

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року, залишеним без змін Третього апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року, позов задоволено.

4. Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, Дніпровська міська рада звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

5. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення, а також відшкодувати витрати на правничу допомогу у сумі 2000 грн.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ХХІ СТОЛІТТЯ з метою ведення власної господарської діяльності уклало з Дніпропетровською міською радою договір оренди землі від 23 жовтня 2008 року на користування земельною ділянкою, загальною площею 1,6830 га, терміном на 15 років, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Стартовій, 22 (Жовтневий район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:003:0007. Цільове використання земельної ділянки інша комерційна діяльність.

7. Підставою для укладання договору оренди земельної ділянки були рішення міської ради від 08 липня 2008 року № 189/34 та від 06 серпня 08 року №39/35.

8. Земельну ділянку в користування Товариство з обмеженою відповідальністю ХХІ СТОЛІТТЯ отримало від Дніпропетровської міської ради 23 жовтня 2008 року, згідно з Актом приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:003:0007.

9. Вказаним договором оренди передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України (п. 4.3 Договору).

10. 12 вересня 2016 року Держгеокадастр на виконання своїх повноважень щодо надання відомостей за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сформував витяг від 12 вересня 2016 року №17/090916/03-07 з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки з індексацією базової вартості із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013 рік (1), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433), де базова вартість земельної ділянки, з урахуванням проведеної індексації, склала 548,31 грн.

11. Не погодившись з діями відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ вул. Стартова, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12 вересня 2016 року №17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

12. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що застосування відповідачем коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12 вересня 2016 року № 17/090916/03-07 суперечить приписам чинного законодавства та є необґрунтованим.

13. Суд апеляційної інстанції, з посиланням на правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 22 листопада 2018 року у справі № 804/979/16, вказав, що з моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось вище, застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

14. Колегія суддів апеляційного адміністративного суду вважала, що до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради та яка почала діяти з 01 січня 2016 року, відповідачем були застосовані коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік та 2015 рік. Однак, виходячи з приписів ч. 1 ст. 1 Про оцінку земель та п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, 01 січня 2016 року є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

15. Касаційну скаргу мотивовано порушенням місцевим і апеляційним адміністративними судами норм матеріального і процесуального права і неповним дослідженням обставин справи.

16. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає, що суди попередніх інстанцій невірно розтлумачили норми законодавства щодо обрахування індексації нормативної грошової оцінки землі.

17. У відзиві на касаційну скаргу позивач, з посиланням на судову практику, вважає судові рішення законними і обґрунтованими, а касаційну скаргу безпідставною.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

19. Згідно з ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України), використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

20. Частинами 1-3 ст. 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

21. Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року №1378-IV (надалі - Закон №1378-IV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

22. Частиною 5 ст. 5 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

23. Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

24. Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

25. Згідно з п. 271.2 ст.271 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

26. Пунктом 289.2 ст. 289 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

27. За змістом вказаних норм для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

28. У постанові Верховного Суду від 18 серпня 2021 року у справі №818/912/18 зроблено висновки про те, що вимоги п. 271.2 ст. 271 ПК України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації. Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено п. 289.2 ст. 289 ПК України. Так, за змістом п. 289.2 ст. 289 ПК України, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки. Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель та здійснюється різними суб`єктами. Згідно із законодавством, з моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки. При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

29. У постанові від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16 судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зазначено, що правильне визначення поняття "дати проведення нормативної грошової оцінки земель" є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.

У наведеній постанові, Верховний Суд вважав за необхідне відступити від висновків, які зробив цей суд раніше при розгляді інших справ, зокрема, у справі №804/979/16, за яким кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати набрання чинності відповідним рішенням міської ради.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком, визначеної, наприклад, у 2016 році на підставі нормативної грошової оцінки, розмір якої визначено станом на 2013 рік, шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів за цей період.

Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Верховним Судом у справі №804/937/16 встановлено, що відповідач, при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосовував чинну з 01 січня 2016 року нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська (згідно з рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року №4/65). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Верховний Суд вказав, що за встановлених обставин, нормативної грошової оцінки застосовано саме з часу її затвердження (2016 рік), але не раніше. При цьому, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації, відповідач правильно здійснив таке застосування від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

30. Застосовуючи наведені вище висновки судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду до обставин цієї справи, Суд звертає увагу на те, що у цій справі судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65, яке набрало чинності з 01 січня 2016 року, затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Дніпропетровська, базова вартість 1 кв.м. якої була визначена на рівні 306.35 грн.

31. Матеріалами справи підтверджено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 26 червня 2013 року №103/36 Про проведення нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська вирішено погодити середню (базову) вартість земель міста Дніпропетровська, розраховану в межах міста; економіко-планувальне зонування території міста, зональні коефіцієнти.

32. Згідно з витягом з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 12 вересня 2016 року № 17/090916/03-07 при визначенні середньої вартості земельної ділянки, яка складає 548.31 грн. було використано, шляхом кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433.

33. Тобто, до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради та яка почала діяти з 01 січня 2016 року, відповідачем були застосовані коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік та 2015 рік.

34. Керуючись підходом, висловленим Верховним Судом при розгляді справи №804/937/16, колегія суддів зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області при формуванні спірного витягу вірно застосувало коефіцієнти індексації за 2014 рік та 2015 рік, оскільки порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки п. 289.2 ст. 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (у цій справі 2013 рік), а не від дати її затвердження або введення в дію.

35. Отже, висновки судів попередніх позицій не узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною зокрема у постанові судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16.

36. За правилом ч. 1 ст. 351 КАС України Суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених ст. 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

37. Таким чином, касаційна скарга підлягає задоволенню, судові рішення підлягають скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

38. З огляду на відмову у позові, адвокатські витрати, заявлені представником позивача у відзиві на касаційну скаргу не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст. ст. 2, 3, 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Дніпровської міської ради - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року у справі №804/7002/16 - скасувати.

Відмовити у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "XXI СТОЛІТТЯ" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа: Дніпровська міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

Дата ухвалення рішення08.12.2021
Оприлюднено09.12.2021
Номер документу101731817
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7002/16

Постанова від 08.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Постанова від 27.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 09.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні