Постанова
від 27.06.2019 по справі 804/7002/16
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 червня 2019 року м. Дніпросправа № 804/7002/16

головуючий суддя І інстанції - Захарчук-Борисенко Н.В.

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді (доповідача) Іванова С.М.,

суддів: Панченко О.М., Чередниченка В.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційні скарги Дніпровської міської ради та Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2019 року в адміністративній справі № 804/7002/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХХІ СТОЛІТТЯ" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Дніпровська міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ХХІ СТОЛІТТЯ" звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Дніпровська міська рада, в якому просило:

- визнати протиправними дії Держгеокадастру щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

- зобов`язати Держгеокадастр провести перерахунок нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 та видати новий витяг.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2019 року адміністративний позов було задоволено.

Визнано протиправними дії Держгеокадастру щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

Зобов`язано Держгеокадастр провести перерахунок нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 та видати новий витяг.

Вирішено питання щодо судових витрат.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Дніпровська міська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати вищезазначене рішення як таке, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Вимоги апеляційної скарги мотивовано тим, що датою проведення нормативної грошової оцінки землі міста є дата визначення вартості землі, тобто розробки технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська з визначенням середньої (базової) оцінки земель станом на 01.01.2013 року. Зауважено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно, залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане, саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.

Також, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило скасувати останнє та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив, що дата вказана в технічній документації, а саме 01.01.2013 року, в силу абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України Про оцінку земель і є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому, саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.

Товариством з обмеженою відповідальністю "ХХІ СТОЛІТТЯ" було подано відзиви на апеляційні скарги, в яких посилаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції, останнє просило апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, відповідно до ст. 311 КАС України.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційних скарг та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останніх, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції, ТОВ ХХІ СТОЛІТТЯ з метою ведення власної господарської діяльності уклало з Дніпропетровською міською радою договір оренди землі від 23.10.2008 року на користування земельною ділянкою, загальною площею 1,6830 га, терміном на 15 років, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Стартовій, 22 (Жовтневий район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:003:0007. Цільове використання земельної ділянки інша комерційна діяльність.

Підставою для укладання даного договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 08.07.08 року № 189/34 та від 06.08.08 року №39/35.

Земельну ділянку в користування ТОВ ХХІ СТОЛІТТЯ отримало від Дніпропетровської міської ради 23.10.2008 року, згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:003:0007.

Вказаним договором оренди передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України (п. 4.3 Договору).

12.09.2016 року Держгеокадастр на виконання своїх повноважень щодо надання відомостей за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сформував витяг №17/090916/03-07 від 12.09.2016 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:03: НОМЕР_1 :0007 з індексацією базової вартості із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013 рік (1), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433), де базова вартість земельної ділянки, з урахуванням проведеної індексації, склала 548,31 грн.

Не погодившись з діями відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Стартова, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що застосування відповідачем коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 суперечить приписам чинного законодавства та є необґрунтованим.

Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами

Згідно ст. 5 Закону України Про оцінку земель грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Приписами ст. 15 Закону України Про оцінку земель визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100.

Відповідно до положень п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Зі змісту зазначених норм вбачається, що при розрахунку земельного податку базою оподаткування береться нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, який застосовується кумулятивно, залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.

З моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось вище, застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Вказана правова позиція також відповідає правовим висновкам Верховного Суду, викладеним в постанові від 22.11.2018 року по справі № 804/979/16, що враховується судом апеляційної інстанції, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України.

Як свідчать встановлені обставини справи, рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65, яке набрало чинності з 01 січня 2016 року, затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Дніпропетровська, базова вартість 1 кв.м. якої була визначена на рівні 306.35 грн.

Згідно витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки при визначенні середньої вартості земельної ділянки, яка складає 548.31 грн. було використано, шляхом кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433.

Отже, до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради та яка почала діяти з 01.01.2016 року, відповідачем були застосовані коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік та 2015 рік.

Однак, суд апеляційної інстанції зазначає, що виходячи з приписів частини першої статті 1 Про оцінку земель та п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, 01 січня 2016 року є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.

За цими положеннями будь-які рішення органу місцевого самоврядування про зміну цієї величини шляхом її уточнення, роз`яснення, виправлення чи будь-яким іншим способом не допускається, окрім як ухвалення рішення про затвердження нормативної грошової оцінки в порядку, передбаченому статтею 18 Закону № 1378-ІV. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель і мають перспективну дію. Величини коефіцієнтів індексації, розраховані до дати проведення нормативної оцінки земель, які з якихось причин не були враховані на день встановлення нормативної оцінки земель, не підлягають застосуванню для визначення бази оподаткування земельним податком, яким, як вже вказувалось вище, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок помножена на щорічний коефіцієнт індексації.

Окрім того, посилання відповідача на те, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 26.06.2013 року № 103/36 Про проведення нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська , яким було погоджено проект Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська з середньою базовою вартістю земель м. Дніпропетровська, розраховану в межах міста у розмірі 306.35 грн. за 1 кв.м., як на підтвердження обґрунтованості застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель, суд апеляційної інстанції вважає безпідставним, оскільки початок процедури нормативної грошової оцінки земель та складання відповідної технічної документації не може бути підставою для застосування нормативної грошової оцінки з більш раннього строку, ніж час її затвердження та введення в дію у встановленому законом порядку.

Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості визнання протиправними дій Держгеокадастру щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, зобов`язання Держгеокадастр провести перерахунок нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул. Стартовій, 22, кадастровий номер (1210100000:03:003:0007) із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягу від 12.09.2016 року № 17/090916/03-07 та видати новий витяг.

Відтак, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції було прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що свідчить про відсутність підстав для його скасування.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на відсутність підстав для задоволення апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку про залишення оскаржуваного рішення суду першої інстанції без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316 КАС України суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Дніпровської міської ради та Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області -залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2019 року в адміністративній справі № 804/7002/16 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя С.М. Іванов

суддя О.М. Панченко

суддя В.Є. Чередниченко

Дата ухвалення рішення27.06.2019
Оприлюднено04.07.2019
Номер документу82790986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7002/16

Постанова від 08.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Постанова від 27.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 09.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні