Рішення
від 15.12.2021 по справі 300/5547/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" грудня 2021 р. справа № 300/5547/21

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимощука О.Л., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Екоенергетика

до Вигодської селищної ради

про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Марчук Мар`яна Ігорівна (надалі, також - представниця позивача, адвокат Марчук М.І.), в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Екоенергетика (надалі, також - позивач, ТОВ Екоенергетика ), 27.09.2021 звернулася в суд із позовною заявою до Вигодської селищної ради (надалі, також - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 03.08.2021 №702-8/2021 "Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється"" (надалі, також - рішення від 03.08.2021 №702-8/2021, спірне рішення).

Позовні вимоги мотивовані тим, що в користуванні ТОВ Екоенергетика відповідно до договору оренди земельної ділянки №125 від 22.06.2020 перебуває земельна ділянка площею 0,1121 га для обслуговування основних підсобних та допоміжних будівель та споруд водозабору по вул. Заводській, 4 в селищі Вигода Вигодської селищної ради Долинського району, кадастровий номер 2622055300:04:001:0152. У зв`язку з необхідністю зміни цільового призначення земельної ділянки для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, ТОВ Екоенергетика звернулося до відповідача з відповідним клопотанням, у результаті розгляду якого Вигодською селищною радою прийнято 22.04.2021 рішення №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється . Представниця позивача звернула увагу, що на виконання цього рішення у встановленому ним порядку виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Разом з тим, після виконання ТОВ Екоенергетика вказаного рішення Вигодська селищна рада 03.08.2021 прийняла рішення №702-8/2021 Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється . Адвокат Марчук М.І. зауважила, що у даному випадку орган місцевого самоврядування скасував власний ненормативний правовий акт, одноразового застосування, який вичерпує свою дію фактом його виконання. Представниця позивача звернула увагу на рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009, у якому зазначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Зауважила, що на підставі рішення Вигодської селищної ради №337-5/2021 від 22.04.2021 виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією позивачем суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, який заперечує проти їх припинення, а тому скасування такого рішення є незаконним. У зв`язку з наведеним, вважає рішення Вигодської селищної ради від 03.08.2021 №702-8/2021 протиправним, необґрунтованим та таким що підлягає скасуванню.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.10.2021 відкрито провадження в адміністративній справі, відмовлено у задоволенні клопотання представниці позивача Марчук М.І. про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та постановлено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с.65-67).

На адресу суду 29.10.2021 від представника Вигодської селищної ради надійшло клопотання №1846/10-06 від 23.10.2021 про розгляд адміністративної справи №300/5547/21 у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (а.с. 72-73), у задоволенні якого ухвалою суду від 03.11.2021 відмовлено (а.с. 157-158).

Також Вигодська селищна рада скористалася правом подання відзиву, який отримано судом 29.10.2021 за №1847/10-06 від 23.10.2021 (а.с. 79-89). Так, у відзиві представник відповідача зазначив, що підставою для розгляду питання про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється було звернення депутатської фракції ПП Національний корпус Вигодської селищної ради від 29.07.2021 про внесення проекту рішення Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється на розгляд сесії з додатками проекту рішення та пояснювальною запискою.

В.о. селищного голови 30.07.2021 видано розпорядження №149 Про скликання восьмої позачергової сесії Вигодської селищної ради , в порядок денний якої включено питання про скасування рішення від 22.04.2021 №337-5/2021. Дане розпорядження розміщене на офіційному вебсайті Вигодської селищної ради 30.07.2021 із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд. Вказав, що прийняття спірного рішення зумовило те, що рішення від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється прийнято з порушеннями та викликало резонансне зростання соціальної напруги серед жителів Вигодської територіальної громади. Вказав, що після прийняття рішення від 22.04.2021 №337-5/2021 до Вигодської селищної ради почали надходити численні колективні звернення жителів Вигодської територіальної громади як потенційних постраждалих внаслідок збитків, спричинених прийняттям даного рішення, з вимогою приведення у відповідність актів, що були прийняті депутатами Вигодської селищної ради на п`ятій сесії восьмого скликання, відповідно до вимог чинного законодавства. Також, представник відповідача зазначив, що рішення від 22.04.2021 №337-5/2021 не відповідає статтям Земельного кодексу України, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 2622055300:04:001:0152 згідно Генерального плану знаходиться в межах 25-ти метрової водоохоронної зони ландшафтного заказника місцевого значення Ріка Свіча з притокою Мізункою , який є об`єктом природно-заповідного фонду України і згідно пункту в частини 1 статті 19 Земельного кодексу України за основним цільовим призначенням відноситься до категорії землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного значення. Окрім цього, представник відповідача також звернув увагу на рішення Івано-Франківської обласної ради від 25.12.2015 №61-2/2015 Про заборону погодження питання розміщення гідроелектростанцій вздовж річки Дністер , відповідно до якого вирішено заборонити розміщення об`єктів електроенергетики (гідроелектростанцій) вздовж річки Дністер та всіх інших рік Карпатського регіону на всій території, підпорядкованій обласній раді. Також звернув увагу, що на адресу голови Вигодської селищної ради надійшов лист Управління Служби безпеки України в Івано-Франківській області від 10.06.2021 №601812-2794, в якому зазначено, що будівництво об`єктів енергетики у руслі річки є порушенням статті 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України та з метою недопущення можливого загострення ситуації в екологічній сфері регіону та недопущення порушення природоохоронного законодавства викладено прохання щодо врахування зазначеної інформації під час прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою вказаної земельної ділянки. На підставі викладеного, просив в задоволенні позовної заяви ТОВ Екоенергетика відмовити.

Від представниці позивача на адресу суду 19.11.2021 надійшла відповідь на відзив (а.с. 162-164), у якій адвокат Марчук М.І. звернула увагу, що згідно з інформацією з офіційного вебсайту Вигодської селищної ради оголошення про проведення восьмої позачергової сесії Вигодської селищної ради, яка відбулася 03.08.2021 і на підставі якої було прийнято спірне рішення, розміщено 02.08.2021, що суперечить регламенту Вигодської селищної ради та частини 10 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування . Також зауважила, що звернення громадян, на які відповідач посилається як на передумову винесення на розгляд сесії спірного рішення, стосувалися заперечень щодо будівництва мінігідроелектростанції на річці Свіча, а не надання позивачу дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється. Вважає, що відповідач не довів правомірності свого рішення, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

На поштову адресу суду 25.11.2021 від відповідача надійшло заперечення на відповідь за №2038/10-05 від 23.11.2021 (а.с. 167-170). У поданому запереченні представник відповідача зазначив, що питання надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, напряму пов`язане з подальшим погодженням проекту землеустрою та відповідно розміщення об`єктів електроенергетики Вигодською селищною радою. Вказав на необґрунтованість аргументів позивача, викладених у відповіді на відзив та просив в задоволенні позову відмовити.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив такі обставини.

Між Вигодською селищною радою, як орендодавцем, та ТОВ Екоенергетика , як орендарем, 22.06.2020 укладено договір №125 оренди земельної ділянки площею 0,1121 га для обслуговування основних підсобних та допоміжних будівель та споруд водозабору по вул. Заводській, 4 в селищі Вигода Вигодської селищної ради Долинського району, кадастровий номер 2622055300:04:001:0152 (а.с. 9-12).

На п`ятій сесії восьмого скликання Вигодська селищна рада, розглянувши клопотання ТОВ Екоенергетика про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення орендованої земельної ділянки, генеральний план населеного пункту смт. Вигода та с. Пациків і рекомендації комісії з питань промисловості, будівництва, архітектури, житлово-комунального господарства, благоустрою та регулювання земельних відносин, з метою вжиття заходів для раціонального використання земель комунальної власності, керуючись статтею 12, статтями 134-136, 138 Земельного кодексу України, статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні прийняла рішення від 22.04.2021 №337-5/21 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється (надалі, також - рішення від 22.04.2021 №337-5/21) (а.с. 14), яким вирішено:

1. Надати дозвіл ТОВ Екоенергетика на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1121 га цільове призначення якої змінюється для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (код 14.01) в смт Вигода по вул. Драгоманова.

2. ТОВ Екоенергетика замовити в суб`єкта господарювання, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно із законом, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки цільове призначення якої змінюється для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (код 14.01), погодити її та подати на затвердження сесії селищної ради у встановленому законодавством порядку.

Між ТОВ Екоенергетика та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 05.05.2021 укладено договір №03/98/21 на розроблення документації із землеустрою, предметом якого є виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється із земель для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) у землі для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій КВЦПЗ 14.01 в смт. Вигода по вул. Драгоманова, площею 0,1121 га, кадастровий номер: 2622055300:04:001:0152 (а.с. 15-17).

Відповідно до акту приймання-передачі виконаних робіт від 27.07.2021 фізична особа-підприємець ОСОБА_1 виконав усі роботи відповідно до договору №03/98/21 від 05.05.2021 в повному обсязі, а ТОВ Екоенергетика прийняло такі роботи (а.с. 20).

У подальшому, на восьмій позачерговій сесії восьмого скликання Вигодська селищна рада, відповідно до статті 144 Конституції України, статті 24, 25, частини 1, 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , пункту в частини 1 та частини 3 статті 19, частини 3, абзацу 3 частини 7 статті 20 Земельного Кодексу України, враховуючи інтереси територіальної громади Вигодської селищної ради та керуючись статтею 26 Закону Україні Про місцеве самоврядування в Україні 03.08.2021 прийняла рішення №702-8/2021 "Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється " (а.с. 57).

Вважаючи протиправним рішення відповідача, ТОВ Екоенергетика , через уповноважену представницю, звернулося до суду з даною позовною заявою.

Надаючи оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з таких підстав та мотивів.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд, при вирішенні даної справи, керується нормами законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних правовідносин.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Абзацом 1 статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Також статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно із статтею 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 №280/97-ВР (надалі, також - Закон №280/97-ВР), місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону №280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання щодо регулювання земельних відносин.

Згідно з приписами частин 1, 2, 3, 10 статті 59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

У частині 1 статті 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (надалі, також - ЗК України) закріплено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Частинами 1 та 3 статті 19 ЗК України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.

Частинами 1 та 3 статті 20 ЗК України визначено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення.

Категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту.

Законом, який визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування є Закон України Про землеустрій від 22.05.2003 №858-IV.

Статтею 50 зазначеного Закону передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.

Зі змісту даної статті вбачається, що у випадку зміни цільового призначення земельної ділянки передбачається необхідність виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Так, ТОВ Екоенергетика , маючи намір змінити цільове призначення орендованої земельної ділянки комунальної власності в смт. Вигода по вул. Драгоманова, площею 0,1121 га, кадастровий номер: 2622055300:04:001:0152 із земель для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) на землі для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, звернулося до Вигодської селищної ради з відповідним клопотанням, за результатами розгляду якого відповідачем прийнято рішення від 22.04.2021 №337-5/21 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється (а.с. 14).

Однак у подальшому, після отримання ТОВ Екоенергетика від фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 розробленого на підставі рішення від 22.04.2021 №337-5/21 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в АДРЕСА_1 , площею 0,1121 га, кадастровий номер: 2622055300:04:001:0152, Вигодська селищна рада 03.08.2021 прийняла рішення №702-8/2021 "Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється " (а.с. 57).

При цьому, обґрунтовуючи правомірність спірного рішення, відповідач вказує на те, що рішення від 22.04.2021 №337-5/2021, яким позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, прийняте з порушенням ЗК України, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 2622055300:04:001:0152 згідно Генерального плану знаходиться в межах 25-ти метрової водоохоронної зони ландшафтного заказника місцевого значення Ріка Свіча з притокою Мізункою , який є об`єктом природно-заповідного фонду України. З даного приводу суд звертає увагу на таке.

Cтаттею 44 ЗК України визначено склад земель природно-заповідного фонду, відповідно до якої до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Відповідно до статті 45 Закону №2456-XII землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Статтею 39 Закону України Про природно-заповідний фонд України від 16.06.1992 №2456-XII (надалі, також - Закон №2456-XII) передбачено, що для забезпечення необхідного режиму охорони природних комплексів та об`єктів природних заповідників, запобігання негативному впливу господарської діяльності на прилеглих до них територіях установлюються охоронні зони.

В разі необхідності охоронні зони можуть установлюватися на територіях, прилеглих до окремих ділянок національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, а також навколо заказників, пам`яток природи, заповідних урочищ, ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків та парків-пам`яток садово-паркового мистецтва.

Розміри охоронних зон визначаються відповідно до їх цільового призначення на основі спеціальних обстежень ландшафтів та господарської діяльності на прилеглих територіях.

Основні вимоги щодо режиму охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначено статтею 40 Закону №2456-XII, відповідно до змісту якої режим охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначається з урахуванням характеру господарської діяльності на прилеглих територіях, на основі оцінки її впливу на довкілля.

В охоронних зонах не допускається будівництво промислових та інших об`єктів, мисливство, розвиток господарської діяльності, яка може призвести до негативного впливу на території та об`єкти природно-заповідного фонду. Оцінка такого впливу здійснюється в порядку, встановленому законодавством України.

Положення, що визначають режим кожної з охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затверджуються державними органами, які приймають рішення про їх виділення.

Охоронні зони територій та об`єктів природно-заповідного фонду враховуються під час розробки проектно-планувальної та проектної документації.

Таким чином, законодавством передбачено встановлення навколо особливо цінних природних об`єктів спеціальних охоронних зон з метою забезпечення необхідного режиму охорони та використання цих об`єктів природно-заповідного фонду, запобігання негативному впливу господарської діяльності на такі об`єкти та прилеглі до них території.

При цьому в охоронних зонах забороняється будівництво промислових та інших об`єктів, мисливство та провадження господарської діяльності, яка може призвести до негативного впливу на території та на об`єкти природно-заповідного фонду. Оцінка такого впливу здійснюється в порядку, встановленому законодавством України.

Разом з тим суд заважує, що спірні правовідносини стосуються надання ТОВ Екоенергетика дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної, у зв`язку зі зміною цільового призначення цієї земельної ділянки.

Питання щодо розміщення на такій земельній ділянці промислових об`єктів, провадження певного виду господарської діяльності рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється" не стосується.

Таким чином, доводи відповідача щодо розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 2622055300:04:001:0152 в межах 25-ти метрової водоохоронної зони ландшафтного заказника, не можуть бути підставою для скасування дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Також звернення громадян, на які відповідач посилається як на передумову винесення на розгляд сесії спірного рішення, а також рішення Івано-Франківської обласної ради від 25.12.2015 №61-2/2015 Про заборону погодження питання розміщення гідроелектростанцій вздовж річки Дністер та лист Управління Служби безпеки України в Івано-Франківській області від 10.06.2021 №601812-2794 стосуються питання розміщення об`єкта енергетики, зокрема мінігідроелектростанції на річці Свіча, а не надання ТОВ Екоенергетика дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється.

У спірних же правовідносинах має місце скасування Вигодською селищною радою раніше прийнятого рішення, яким ТОВ Екоенергетика не порушувалося питання щодо розміщення об`єкта енергетики на річці Свіча, а лише надано дозвіл виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який на момент прийняття спірного рішення вже виготовлений.

При цьому, надання дозволу на розробку проекту землеустрою не покладає на орган місцевого самоврядування обов`язку щодо подальшого затвердження такого проекту чи надання цієї ділянки у власність або користування. Вказана правова позиція висвітлена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 17.10.2018 у справі №380/624/16-ц, Верховного Суду від 05.03.2020 №305/893/17, від 02.04.2020 у справ №308/10004/16-а.

При цьому, в межах розгляду даної адміністративної справи підлягає встановленню правомірність чи протиправність дій органу місцевого самоврядування щодо скасування свого ж рішення (акта індивідуальної дії), яким надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою юридичній особі фактично після виготовлення такого проекту.

Надаючи оцінку діям відповідача щодо скасування свого ж рішення (акта індивідуальної дії), яким надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою юридичній особі, який на момент скасування, вже був виготовлений позивачем, тобто рішення органу місцевого самоврядування фактично виконано, суд дійшов переконання про відсутність правових підстав для скасування такого рішення відповідачем з огляду на таке.

Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009р. №7-рп/2009 надано офіційне тлумачення положення частини десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та зазначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Також, рішенням Конституційного Суду України від 01.12.2004 №18-рп/2004, Суд розтлумачив поняття охоронюваний законом інтерес , що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям права , як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо неопосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам .

Враховуючи викладене, оскільки позивач правомірно отримав у передбачений законодавством спосіб і використав наданий йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою шляхом замовлення та отримання такого проекту, який міститься в матеріалах справи, відповідач не мав права приймати рішення від 03.08.2021 №702-8/2021 "Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється ".

Оскільки позивач мав правомірні очікування щодо можливостей реалізації своїх прав та інтересів як замовник проекту землеустрою, на переконання суду, відповідні права та охоронювані законом інтереси позивача порушені відповідачем у спосіб прийняття оскаржуваного рішення.

Справи з правовідносинами, що є подібними до правовідносин у даній справі, вже розглядались Верховним Судом.

Зокрема, у постановах від 20 вересня 2018 року у справі №521/17710/15-а, від 22.01.2019 у справі №371/957/16-а, від 13.03.2019 у справі №542/1197/15-а Велика Палата Верховного Суду зробила правовий висновок про те, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування та громадянами, що породжує у громадян упевненість у тому, що їхнє становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Правові висновки щодо неможливості орану місцевого самоврядування скасовувати своє ж рішення наведене також в постанові Верховного Суду від 22.01.2020, справа №208/5023/17(2-а/208/285/17).

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі "Рисовський проти України" (№29979/04) визнав низку порушень пункту 1 статті 6 Конвенції, статті 1 Першого протоколу до Конвенції та статті 13 Конвенції у справі, пов`язаній із земельними правовідносинами; в ній також викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу "доброго врядування".

Цей принцип, зокрема, передбачає, що у разі якщо справа впливає на такі основоположні права, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах "Beyeler v. Italy" № 33202/96, "Oneryildiz v. Turkey" № 48939/99, "Moskal v. Poland" № 10373/05).

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно.

Принцип добросовісності - загальноправовий принцип, який передбачає необхідність сумлінної та чесної поведінки суб`єктів при виконанні своїх юридичних обов`язків і здійсненні своїх суб`єктивних прав. У суб`єктивному значенні добросовісність може розглядатися як усвідомлення суб`єктом власної сумлінності та чесності при здійсненні ним прав і виконанні обов`язків.

Таким чином, відповідач, приймаючи оскаржене рішення діяв у супереч закону, необґрунтовано, без урахування усіх обставин, які мають значення для правильного вирішення питання у спірних відносинах.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Наявним в матеріалах справи платіжним дорученням №54 від 20.09.2021 підтверджується сплата позивачем судового збору за звернення до суду із даним позовом у розмірі 2 270,00 грн (а.с. 1).

Доказів понесення сторонами будь-яких інших витрат, пов`язаних з розглядом справи суду не надано, відтак підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача сплачена ним сума судового збору у розмірі 2 270,00 грн.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статями 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення восьмої позачергової сесії восьмого скликання Вигодської селищної ради від 03.08.2021 №702-8/2021 "Про скасування рішення Вигодської селищної ради від 22.04.2021 №337-5/2021 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється"".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Вигодської селищної ради (код ЄДРПОУ - 04355875) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Екоенергетика (код ЄДРПОУ - 38816247) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Екоенергетика , адреса: вул. Заводська, буд. 4, смт Вигода, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77552, код ЄДРПОУ - 38816247;

відповідач: Вигодська селищна рада, адреса: вул. Д. Галицького, буд. 75, смт Вигода, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77552, код ЄДРПОУ - 04355875.

Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.

Дата ухвалення рішення15.12.2021
Оприлюднено16.12.2021
Номер документу101917689
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —300/5547/21

Постанова від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 27.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 04.01.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Рішення від 15.12.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 03.11.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 01.10.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні