КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2021 року м. Київ № 320/842/21
Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання "Антикорупційний контроль" до Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 , Товариство з обмеженою відповідальністю "БК ЖИТЛОПРОМБУД", Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОМІН ФЕМІЛІ ДЕВЕЛОПМЕНТ", про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
26 січня 2021 р. до Київського окружного адміністративного суду звернулась Громадська організація "Всеукраїнське об`єднання "Антикорупційний контроль" (далі - позивач) з позовом до Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 (далі - третя особа-1), Товариство з обмеженою відповідальністю "БК ЖИТЛОПРОМБУД" (далі - третя особа-2), Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОМІН ФЕМІЛІ ДЕВЕЛОПМЕНТ" (далі - третя особа-3), в якому просить суд:
- визнати протиправними дії відділу містобудування та архітектури виконавчого органу Ірпінської міської ради Київської області в частині винесення рішення, видачі наказу про видачу Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 та видачі самих Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020;
- скасувати наказ відділу містобудування та архітектури виконавчого органу Ірпінської міської ради Київської області про видачу Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 та самі Містобудівні умови та обмеження № 0028-01-2020.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки були видані третій особі-1 з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, оскільки наміри забудови не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, а саме: Генеральному плану міста Ірпінь та Плану зонування території (зонінгу) міста Ірпінь. Це є єдиною і достатньою підставою для відмови в їх видачі.
Позивач стверджує, що містобудівні умови та обмеження видані відповідачу 31 січня 2020 р. на нове будівництво багатоквартирного будинку, а відповідно до оновленого генерального плану земельні ділянки, на яких відповідачем здійснюється будівництво, відносяться до території садибної та котеджної житлової забудови, що свідчить про невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації та обумовлює наявність підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень.
За розрахунками позивача є сумнівним відповідність вказаного відповідачем показника щільності населення - зазначена щільність населення 408 осіб на 0,3377 га, розрахована позивачем - близько 1 тисячі осіб на 1 га, за містобудівними умовами - не більше 450 осіб на 1 га.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15 березня 2021 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
6 квітня 2021 р. від відповідача надійшов до суду відзив на позовну заяву, в якому він позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити у повному обсязі. Стверджує, що зазначені містобудівні умови та обмеження надані з дотриманням вимог чинного законодавства у сфері містобудування та архітектури, державних будівельних норм, стандартів і правил, та затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, плану зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київська область, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради №3260-45-VIвід 27 червня 2013 р.
Зазначає, що будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 здійснюється на земельних ділянках з кадастровими номерами 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0272, що мають цільове призначення для будівництва багатоквартирного житлового будинку . Оскаржувані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, що вичерпав свою дію внаслідок його виконання і з прийняттям якого виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав третьої особи-1, як замовника забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 .
9 квітня 2021 р. до суду від представника третьої особи-3 надійшли пояснення по справі. Зазначає, що позивач у позові стверджує, що земельна ділянка з кадастровим номером 32109000000:01:047:0229 знаходиться у приватному секторі, в той самий час надає суду в Додатках до позовної заяви відомості з Плану зонування міста Ірпінь, в якому квартал, де знаходиться приватна власність ОСОБА_2 , знаходиться в зоні змішаної багатоповерхової забудови Ж-5, яка призначена для розташування багатоквартирних житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення, окремих об`єктів загальноміського та районного значення. Відповідно до даних супутникових карт Google Maps в кварталі, обмеженого вулицями Українська, Лісова, Університетська, Цехова розташовані багатоквартирні будинки та будинки котеджного типу. Під час розроблення проекту будівництва була врахована зональність території та щільність населення.
Стверджує, що третьою особою-1 були отримані Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №0028-01-2020 від 31січня 2020 р. зі змінами. Земельні ділянки з кадастровими номерами 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270, кадастровий номер 3210900000:01:047:0272, кадастровий номер 3210900000:01:047:0016, на яких запроектований житловий будинок, мають цільове призначенім - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку та відносяться до категорії земель землі житлової та громадської забудови . Згідно з викопіюванням з плану зонування територій (зонінг) м. Ірпінь від 25 червня 2020 р. вищезазначені земельні ділянки належать до зони забудови Ж-5. Згідно з планом зонування території (зонінг) міста Ірпінь, затвердженого рішенням сорок п`ятої сесії шостого скликання Ірпінської міської ради № 3260-45-VІ від 27 червня 2013 року Про затвердження плану зонування території (зонінг) міста Ірпінь , земельні ділянки в АДРЕСА_4 , 1-6/2, 1-6/3 відносяться до зони мішаної багатоквартирної житлової забудови Ж-5, яка призначена для розташування багатоквартирних багатоповерхових поверхових житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення, окремих об`єктів загальноміського та районного значення.
На спростування тверджень позивача третьою особою зазначено, що розрахунок щільності населення, який міститься у проектній документації відповідача та здійснений головним архітектором проекту, має позитивну експертну оцінку. Вказує також, що чинний план зонування території відносить ці земельні ділянки до зони мішаної багатоквартирної житлової забудови Ж-5.
14 квітня 2021 р. до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив відповідача. Стверджує, що відповідач повинен був відмовити третій особі-1 у видані містобудівних умов та обмежень на підставі того, що третя особа-1 не надала на розгляд органу містобудування відповідача весь необхідний пакет документів. Позивача вважає, що містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020 від 31 січня 2021 р. є нечинними так, як видані безпідставно, взагалі відсутнє рішення (наказ від 31 січня 2021 р.) про їх видачу.
Звертає увагу, що функціональне призначення земельних ділянок, на яких ведеться будівництво (кадастрові номери: 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0272, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270) суперечить функціональному призначенню згідно з Генеральним планом м. Ірпінь Київської області. Стверджує, що при видачі містобудівних умов №0028-01-2020, орган, що їх видав, взагалі не взяв до уваги Генеральний план м. Ірпінь від 19 грудня 2018 р., у зв`язку з чим видані містобудівні умови № 0028-01-2020 є неправомірними та підлягають скасуванню.
У відповіді на відзив представник позивача заявив клопотання про витребування доказів по справі. Ухвалою суду від 19 квітня 2021 р. витребувано докази від Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, а саме:
- належним чином засвідчений Наказ про видачу містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р. (первинний наказ), датований не пізніше 31 січня 2020 р.;
- належним чином засвідченні первинні Містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., які видавалися ОСОБА_1 до 31 серпня 2021 р.;
- належним чином засвідченні копії документів, на підставі яких прийнято спірні рішення, у т.ч. матеріали щодо їх підготовки та погодження, у т.ч. заяву ОСОБА_1 про видачу первинних Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р. датовану не пізніше 31 січня 2020 р., Документи на підставі, яких видавалися Містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., а саме первинні: ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки, на якій планується будівництво; викопіювання з топографо-геодезичного плану; схему Генерального плану, фотофіксація земельної ділянки (з оточенням).
Окрім цього, у відповіді на відзив представник позивача заявив клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2021 р. у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в судовому засіданні відмовлено.
21 квітня 2021 р. до суду від представника третьої особи-1 надійшли пояснення по справі, в яких просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки чинним планом зонування території м. Ірпінь Київської області є План зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київська область, затверджений рішенням Ірпінської міської ради № 3260-45-VI від 27 червня 2013 р. Згідно з планом зонування земельні ділянки розташовані в зоні Ж-5 - зона змішаної багатоквартирної житлової забудови. Відповідно до інформації про основні параметри об`єкта будівництва, що міститься в містобудівному розрахунку, який було долучено до заяви ОСОБА_1 , поверховість запроектованого будинку складає 5-9 поверхів. Таким чином, наміри щодо забудови земельних ділянок кадастрові номери: 3210900000:01:047:0016,3210900000:01:047:0272, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270 відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Тому, підстав для відмови у наданні Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 у відповідача не було.
Крім цього, представником третьої особи-1 у поясненнях заявлено клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.
21 квітня 2021 р. від представника третьої особи-2 надішли пояснення по справі, в яких просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки позивач не надав ніяких доказів того, як порушуються його права, яким чином ведення законних будівельних робіт перешкоджає діяльності позивача та яким чином порушуються права ОСОБА_2 . Зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 32109000000:01:047:0229 та будинок, орендований позивачем, межують з багатоквартирними будинками по вулиці Лісовій , яка так само знаходиться в цьому кварталі. Також в даному кварталі наявні будинки поверховістю від 4-ох до 16-ти поверхів. Стверджує, що позивачем не надано доказів неправомірності прийняття рішення про видачу містобудівних умов.
2 червня 2021 р. до суду надійшло заперечення на клопотання про залишення позову без розгляду від представника позивача. Стверджує, що позивач взагалі не міг раніше 1 листопада 2020 р. володіти інформацією про Містобудівні умови та обмеження № 0028-01-2020. Зазначає, що позивач тільки 31 грудня 2020 р. узнав про можливе існування рішення відповідача про видачу Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020, яке було оформлено наказом про видачу містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020, датованим не раніше 31 січня 2020 р.
Вважає, що посилання третьої особи-1 на те, що позивач міг набагато раніше взнати про оскаржувані Містобудівні умови та обмеження № 0028-01-2020 із Порталу державної системи у сфері будівництва є безпідставним, оскільки обов`язок позивача відвідувати зазначений портал виник тільки 1 листопада 2020 р., коли позивач утворив у м. Ірпінь свій осередок, де територіально ведеться спірне будівництво. Також, в Порталі державної системи у сфері будівництва зазначені тільки ідентифікаційні дані документу, а Містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020, а також рішення суб`єкта самоврядування, яке оформлено наказом, відсутні, що не дає можливості їх оскаржувати.
2 червня 2021 р. до суду від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог. Відповідно до цієї заяви представник позивача просить суд вирішити справу з урахуванням уточнених позовних вимог, а саме:
1) визнати протиправними дії Виконавчого органу Ірпінської міської ради Київської області в особі відділу містобудування та архітектури в частині: винесення рішення, яке оформлено Наказом №33 від 31 січня 2020 про видачу Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 та видачі самих Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., затверджених Наказом відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 31 січня 2020 р. №33; винесення рішення, яке оформлено Наказом №217 від 31 серпня 2020 р. про зміну Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 та видачі оновлених Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., затверджених Наказом відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 31 серпня 2020 р. №217;
2) скасувати Наказ відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради Київської області № 33 від 31 січня 2020 р. про видачу Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 та самі Містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., затверджені Наказом відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 31 січня 2020 р. №33; Наказ відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради Київської області № 217 від 31 серпня 2020 р. про зміну Містобудівних умов та обмежень №0028-01-2020 та самі оновлені Містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., затверджені Наказом відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 31 серпня 2020 р. №217.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 9 липня 2021 р. у задоволенні клопотання представника ОСОБА_1 про залишення позовної заяви без розгляду відмовлено.
Крім того, ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 9 липня 2021 р. витребувано докази від Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області:
- належним чином засвідчену копію заяви ОСОБА_3 та ОСОБА_4 від 21 грудня 2019 р. № Б-11663.2 про видачу містобудівних умов (у зв`язку із купівлею ОСОБА_1 земельних ділянок), документи, які були подані цими особами до заяви та рішення, яке було прийняте за результатом розгляду цих заяв із документами, які були надані до рішення (у разі якщо вони додавалися);
- належним чином засвідчену копію рішення, яке оформлене наказом №33 від 31 січня 2020 р. про видачу Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 та видачі самих Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., затверджених наказом відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 30 січня 2020 р. № 33;
- належним чином засвідчену копію рішення, яке оформлене наказом № 217 від 31 серпня 2020 про зміну Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 та видачі оновлених Містобудівних мов та обмежень № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., затверджених наказом відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 31 серпня 2020 р. № 217;
- належним чином засвідчену копію викопіювання з оновленого Генерального плану м. Ірпінь мікрорайон, в якому знаходяться земельні ділянки кадастрові номери 3210900000:01:047:0272, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0016, на яких передбачається будівництво, обмежений по периметру вулицями Українська, Лісова, Університетська, Чехова в м. Ірпінь Київської області та зазначенням, до якої саме території забудови вони відносяться (мішаної, багатоквартирної, садибної, котеджної, житлової, тощо).
11 серпня 2021 р. від відповідача на виконання ухвали суду від 9 липня 2021 р. надійшли витребувані документи, які досліджено судом.
Крім того, судом витребувано та досліджено викопіювання із Генерального плану м. Іріпнь (оновленого, затвердженого у 2018 р.), згідно з яким земельні ділянки, на яких здійнюється будівництво відповідачем, відносяться до зони багатоквартирної, садибної, котеджної житлової забудови.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Відповідно до витягів з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності земельні ділянки кадастрові номери 3210900000:01:047:0272, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0016 належать на праві власності ОСОБА_1
17 січня 2020 р. ОСОБА_1 подав до Начальника відділу містобудування та архітектури Сапону М.М. заяву про видачу містобудівних умов і обмежень (внесення змін). Відповідно до цієї заяви ОСОБА_1 просить надати містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок загальною площею 0,3106, яка розташована АДРЕСА_1 , 1-б/ 2 , 1-б/ 3 , 1-ю/1 на об`єкт архітектури будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом. Крім того, додатково повідомлено, що 21 грудня 2019 р. з заявою про видачу містобудівних умов звертались громадянин ОСОБА_3 , ОСОБА_4 вх. № Б-11663.2, у зв`язку із купівлею ОСОБА_1 вищезгаданих земельних ділянок заявник просив внести відповідні зміни.
До вказаної заяви ОСОБА_1 додано наступні документи:
1) ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки;
2) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:500;
3) витяги із державного кадастру на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3210900000:01:047:0016; 3210900000:01:047:0270; 3210900000:01:047:0271; 3210900000:01:047:0272;
4) витяги із державного реєстру речових прав на земельні ділянки з кадастровими номерами:3210900000:01:047:0016; 3210900000:01:047:0270; 3210900000:01:047:0271; 3210900000:01:047:0272;
5) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану) на земельні ділянки з кадастровими номерами:3210900000:01:047:0016; 3210900000:01:0.47:0270; 3210900000:01:047:0271; 3210900000:01:047:0272;
6) графічні матеріали: а) Схема Генплану; б) План типового поверху; в) розріз 1-1; г) план паркінга; д) ТЕП.
31 січня 2020 р. Відділом містобудування та архітектури Виконавчого комітету Ірпінської міської ради затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р.
30 серпня 2020 р. ОСОБА_1 подано заяву на ім`я керівника Відділу архітектури та містобудування Ірпінської міської ради про внесення змін у містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., а саме - викласти назву об`єкта будівництва у наступній редакції: Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 .
Так, 31 серпня 2020 р. Відділом архітектури та містобудування Ірпінської міської ради прийнято наказ № 217, яким внесено зміни в містобудівні умови та обмеження № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р. для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , АДРЕСА_3 , які надані ОСОБА_1 .
31 серпня 2020 р. Відділом містобудування та архітектури Виконавчого комітету Ірпінської міської ради затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р. (внесення змін на підставі заяви, вх. № 10-12/789 від 31 серпня 2020 р.) Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 .
У них назначено наступні загальні дані:
1) вид будівництва, адреса або місцезнаходження земельної ділянки: нове будівництво, АДРЕСА_1 , 1-б/2 ,
1-б/ 2 ) інформація про замовника: гр. ОСОБА_1 , АДРЕСА_5 ;
3) відповідність цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні: земельні ділянки (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 9 січня 2020 р., індексний номер витягу: 195812831; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0271), Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 9 січня 2020 р., індексний номер витягу: 195811767; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0270), Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 9 січня 2020 р., індексний номер витягу: 19581281; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0272), Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 9 січня 2020 р., індексний номер витягу: 195812539; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0016)) відповідає функціональному призначенню згідно Генерального плану м. Ірпінь, Київська область, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 4574-62-VII від 19 грудня 2018 р., та плану зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київська область, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 3260-45-VI від 27 червня 2013 р.;
Містобудівні умови та обмеження:
1. граничнодопустима висотність будівель, будівель та споруд у метрах: 33 м.;
2. максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки: 43%;
3.максимально допустима щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону): 450 осіб на 1 га.
4) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд: згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій та схеми планування обмежень Генерального плану міста Ірпінь (Розмістити вхідні групи об`єкту, сходи та інші конструктивні елементи будівлі, дренажі, оглядові колодязі і мережі, що обслуговують будівлю за межами червоних ліній поза межами охоронних зон інженерних комунікацій, але в межах земельної ділянки згідно державних будівельних норм);
5) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони: згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій та схеми планувальних обмежень Генерального плану міста Ірпінь;
6) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж: згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій .
Не погоджуючись із рішеннями відповідача, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд бере до уваги наступне.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI) визначені правові та організаційні основи містобудівної діяльності, забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (надалі - Закон №3038 в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Частиною 1 статті 1 Закону №3038-VI визначені поняття:
генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;
детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території;
містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією;
план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Статтею 6 Закону №3038-VI визначені органи, що здійснюють управління у сфері містобудівної діяльності, архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування (частина 1 статті 6).
Відповідно до вимог пункту 2 частини 3 статті 6 Закону №3038-VI органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Згідно з вимогами частини 1 статті 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.
Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.
У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.
Частинами 1 та 2 статті 18 Закону №3038-VI передбачено, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці (частина 1 статті 19 Закону № 3038).
Статтею 26 Закону №3038-VI визначений порядок забудови територій.
Зокрема, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.
Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Згідно з вимогами частини 1 статті 29 Закону №3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Частиною 2 статті 29 Закону №3038-V передбачено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови, обмеження та технічні умови для проектування об`єктів будівництва в рамках здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, можуть надаватися приватному партнеру, концесіонеру на підставі документа, що засвідчує право користування земельною ділянкою, виданого підприємству, установі, організації, що є балансоутримувачем майна, що передається у концесію, за умови, що така земельна ділянка (або її частина) відповідно до положень договору необхідна для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії.
Згідно з вимогами частини 3 цієї ж статті містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
4) витяг із Державного земельного кадастру.
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.
Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.
Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).
Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
Відповідно до вимог ч. 4 статті 29 Закону №3038-V підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
Системний аналіз наведених норм дає можливість стверджувати, що відповідач мав право відмовити у видачі містобудівних умов та обмежень лише у разі неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 15 травня 2018 року в справі № 806/2676/17.
Відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Судом встановлено, що відповідно до витягів з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності земельні ділянки кадастрові номери 3210900000:01:047:0272, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0016 належать на праві власності ОСОБА_1 .
Вимогами ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України встановлено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою
Тобто визначення виду використання земельної ділянки її власником або користувачем відбувається в межах певної категорії земель та не повинно суперечити затвердженим містобудівною документацією функціональному та цільовому призначенню таких земельних ділянок.
Земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 , відноситься до категорії земель житлової забудови згідно з Генеральним планом м.Ірпінь, затвердженого рішенням шістдесят другої сесії сьомого скликання Ірпінської міської ради № 4574-62-VIIвід 19 грудня 2018 р. Про затвердження містобудівної документації - оновленого Генерального плану м. Ірпінь Київської області .
Одним з видів використання, дозволених для зазначеної категорії земель, є їх використання для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Даний вид використання було самостійно визначено власником земельної ділянки.
Згідно з планом зонування території (зонінг) міста Ірпінь, затвердженого рішенням сорок п`ятої сесії шостого скликання Ірпінської міської ради № 3260-45-VI від 27 червня 2013 р. Про затвердження плану зонування території (зонінг) міста Ірпінь , земельні ділянки в АДРЕСА_1 , 1-б/2, 1-б/3 відносяться до зони мішаної багатоквартирної житлової забудови Ж-5, яка призначена для розташування багатоквартирних багатоповерхових поверхових житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення, окремих об`єктів загальноміського та районного значення.
Як встановлено судом, ОСОБА_1 видано містобудівні умови та обмеження №0028-01-2020від 31 січня 2020 р. (внесення змін на підставі заяви, вх. № 10-12/789 від 31 серпня 2020 р.) Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 та дозвіл на виконання будівельних робіт від 11 грудня 2020 р. №КС012201210893, а також експертний звіт щодо розгляду проектної документації на будівництво за проектом Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , 1-б/2 , 1-б/3 від 3 вересня 2020 р. № 3-043-20-ЕП/КО.
Отже, визначення виду використання земельної ділянки здійснено власником земельної ділянки самостійно в межах категорії земельної ділянки та відповідає її цільовому призначення.
Таким чином, наміри забудови земельної ділянки відповідають цільовому та функціональному призначенню земельної ділянки, положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Генеральному плану міста Ірпінь та Плану зонування території (зонінгу) міста Ірпінь, а підстави для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень у відповідача були відсутні.
Позивач не обґрунтовує порушення містобудівних умов та обмежень будь-якими іншими доводами, крім невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівній документації на місцевому рівні.
Щодо зміни цільового призначення земельної ділянки суд зазначає, що відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 5 ст. 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Відповідно до Положення про відділ містобудування і архітектури Ірпінської міської ради, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради від 23 листопада 2015 р. року № 119-4-VII до компетенції відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради відноситься:
- забезпечення реалізації державної політики у сфері містобудування та архітектури на території міста Ірпінь і селищ Гостомель, Ворзель та Коцюбинське;
- аналіз стану містобудування, організація розроблення, проведення експертизи, подання на затвердження в установленому порядку генерального плану міста Ірпінь і селиш, Гостомель, Ворзель та Коцюбинське, іншої містобудівної документації;
- координація діяльності суб`єктів містобудування щодо комплексного розвитку і забудови міста Ірпінь і селищ Гостомель, Ворзель та Коцюбинське, поліпшення їх архітектурного вигляду;
- забезпечення додержання законодавства у сфері містобудування та архітектури, державних стандартів, норм і правил, затвердженої містобудівної документації, здійснення контролю за їх реалізацією;
- організація в межах своїх повноважень охорони, реставрації та використання пам`яток архітектури і містобудування, паркових та історико-культурних ландшафтів.
Це означає, що зміна цільового призначення земельної ділянки не відноситься до повноважень відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради.
При цьому суд зазначає, що будь-які докази прийняття рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки відсутні.
Твердження позивача про невідповідність намірів забудови оновленому генеральному плату м. Ірпінь не підтверджено дослідженими у справі доказами. Що стосується твердження про порушення вимог щодо щільності населення, то ці доводи позивача є припущеннями і не ґрунтуються на здійснених розрахунках, тоді як згідно з наданою відповідачем проектною документацією ці розрахунки здійснені сертифікованими спеціалістами і затверджені у встановленому порядку.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що позивач, оскаржуючи містобудівні умови та обмеження, видані Відділом містобудування та архітектури Ірпінської міської ради, фактично не обґрунтовує яким чином видача зазначених містобудівних умов та обмежень порушує його права та інтереси.
Містобудівні умови та обмеження за своєю юридичною суттю є актом індивідуальної дії, який стосується конкретних осіб у сфері публічно-правових відносин та породжує конкретні адміністративно-правові відносини, обумовлені цим актом, у цьому випадку - між ОСОБА_1 , Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОМІН ФЕМІЛІ ДЕВЕЛОПМЕНТ,як суб`єктом містобудування, та відповідачем, як спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури.
Твердження позивача про надмірний рівень шуму не підтверджені жодними доказами. Позивач не надав інших доказів на обґрунтування негативного впливу оскаржуваного рішення на його права, свободи чи інтереси.
Отже, враховуючи те, що оскаржуване рішення безпосередньо не зачіпає прав та інтересів позивача та відсутні докази того, що воно породжує для позивача настання будь-яких юридичних наслідків та впливає на його права та обов`язки, то не виникає і передумови для здійснення захисту права або законного інтересу шляхом визнання протиправними дій Відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради та скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р. (внесення змін на підставі заяви, вх. № 10-12/789 від 31 серпня 2020 р.) Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: Київська область, місто Ірпінь, вул. Українська, 1-б/1, 1-б/2 , 1-б/3 .
Згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.
Позивачем не було доведено суду обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи та аргументи були спростовані відповідачем.
Тому суд дійшов висновку, що викладені у позовній заяві доводи позивача є не обґрунтованими, а його вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
З огляду на відмову в задоволенні позовних вимог підстави для вирішення питання щодо судових витрат у цій справі відсутні.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повне найменування сторін:
Позивач - Громадська організація Всеукраїнське об`єднання Антикорупційний контроль , адреса: вул. Академіка Грекова, буд. 13, оф. 1, м. Київ, 04060, код ЄДРПОУ - 43257284.
Відповідач - Виконавчий комітет Ірпінської міської ради Київської області, адреса: вул. Шевченка, буд. 2-А, м. Ірпінь, Київська область, 08200, код ЄДРПОУ - 05408846.
Суддя Журавель В.О.
Дата складення рішення суду 20 грудня 2021 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2021 |
Оприлюднено | 21.12.2021 |
Номер документу | 102022215 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Журавель В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні