ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2021 рокуЛьвівСправа № 344/16763/17 пров. № А/857/16716/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді: Кухтея Р.В.
суддів: Шевчук С.М., Шинкар Т.І.
з участю секретаря судового засідання: Кахнич Г.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_1 - Феденчука Івана Миколайовича на рішення Івано-Франківського міського суду від 03 вересня 2021 року (ухвалене головуючою-суддею Татаріновою О.А., час ухвалення судового рішення 14 год 47 хв у м. Івано-Франківську, дата складання повного тексту судового рішення 09 вересня 2021 року) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської міської ради (за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариства з обмеженою відповідальністю Агротрансбуд-ІФ ) про визнання нечинним рішення,
в с т а н о в и в :
У грудні 2017 року ОСОБА_1 звернувся в суд із зазначеним адміністративним позовом, в якому просив визнати нечинним рішення ХХХІІІ сесії 6-го демократичного скликання Черніївської сільської ради №41-33/2015 від 16.10.2015 в частині відміни рішення 11 сесії 5 демократичного скликання №40-11/2008 від 07.04.2008 про надання йому дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок із земель запасу (колишня територія Львівської ГЕ).
Позовна заява мотивована тим, що приймаючи оспорюване рішення, з урахуванням висновків Конституційного Суду України, викладених у рішенні від 16.04.2009 №7-рп/2009 по справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) (справа №1-9/2009), сільська рада діяла не у межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України. Крім того, сільська рада не забезпечила право його участі у прийнятті спірного рішення.
Рішенням Івано-Франківського міського суду від 03.09.2021 у задоволенні позовних вимог було відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, представник позивача Феденчук І.М. подав апеляційну скаргу, в якій через неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить його скасувати та прийняти постанову, якою повністю задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 .
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції в основу своїх висновків поклав виключно позицію відповідача та не взяв до уваги доводи позивача.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить залишити її залишити без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Особи, які беруть участь у справі в судове засідання не з`явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.
Відтак, в контексті положень ч.4 ст.229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
При цьому, колегія суддів не вбачає підстав для відкладення судового засідання та вважає за можливе провести апеляційний розгляд за відсутності сторін.
Заслухавши суддю доповідача, дослідивши наявні по справі письмові докази та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги задовольнити, виходячи з наступного.
З матеріалів справи видно, що рішенням Черніївської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області 11 сесіїV демократичного скликання №40-11/2008 від 07.04.2008 с.Черніїв Про розгляд заяв ПП ОСОБА_1 вирішено дати дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_1 на виготовлення проекту відведення земельних ділянок із земель запасу (колишня територія Львівської ГЕ) згідно договорів купівлі-продажу нежилих приміщень, а саме: 0,884 га для реконструкції керносховища під житлове будівництво; 0,126 га для реконструкції адміністративного корпусу від мотель-кафе та пекарсько-кондитерський цех; 0,207 га для обслуговування маслоскладу; 0,306 га для обслуговування КПП з диспетчерською та профілакторією з майстернею.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому Земельним кодексом України (далі - ЗК України).
З акту №9 від 27.08.2015, складеного комісією в складі сільського голови Федоришина М.М., спеціаліста-землевпорядника сільської ради ОСОБА_2 , депутатів сільської ради ОСОБА_3 , ОСОБА_4 вбачається, що комісією було рекомендовано ПП ОСОБА_1 в тижневий термін звільнити територію від сміття шляхом вивезення на санкціоноване сміттєзвалище, не допускати захоронення сміття та постійно підтримувати порядок. З`явитись в сільську раду для оформлення договору оренди земельної ділянки. У випадку невиконання рекомендацій комісії землевпоряднику винести на розгляд сесії сільської ради питання доцільності перебування даної земельної ділянки у користуванні ОСОБА_5 .
Рішенням Черніївської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області ХХХІІІ-ї сесії 6-го демократичного скликання №41-33/2015 від 16.10.2015 с.Черніїв Про відміну рішення 11 сесії 5 демократичного скликання №40-11/2008 від 07.04.2008 вирішено відмінити рішення 11 сесії 5 демократичного скликання №40-11/2008 про надання дозволу ПП ОСОБА_1 на виготовлення проекту відведення земельних ділянок із земель запасу (колишня територія Львівської ГЕ) згідно договору купівлі-продажу нежитлових приміщень.
24.06.2016 ОСОБА_1 звертався до голови Черніївської сільської ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для облаштування нежитлових приміщень, орієнтовною площею 0,80 га на АДРЕСА_1 .
Рішенням V-ї сесії 7-го демократичного скликання №93-5/2016 від 23-24.06.2016 с.Черніїв Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою вирішено відмовити у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,80 га (землі комунальної власності), розташованої в межах населеного пункту с.Черніїв, для обслуговування нежитлових приміщень по АДРЕСА_1 .
Рішенням Черніївської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області V-ї сесії 7-го демократичного скликання №17-5/2016 від 23-24.06.2016 с.Черніїв Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою вирішено дати дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,51 га (землі комунальної власності), розташованої в межах населеного пункту с.Черніїв, для обслуговування нежитлових приміщень з земель запасу по АДРЕСА_1 .
У подальшому 20.07.2016 ОСОБА_1 звертався до голови Черніївської сільської ради із заявою про внесення змін в рішення 5 сесії 7 демократичного скликання Черніївської сільської ради від 23-24.06.2016 та просив викласти рішення в редакції, зазначивши площу земельної ділянки в розмірі 0,36 га.
Рішенням Черніївської сільської ради Тисменицького району Івано- Франківської області ІV-ї сесії 7-го демократичного скликання №12-6/2016 від 04.08.2016 с.Черніїв Про внесення змін до рішення V-ї сесії 7-го демократичного скликання від 23-24.06.2016 вирішено внести зміни в рішення 5 сесії 7 демократичного скликання Черніївської сільської ради від 23-24.06.2016 та викладено в такій редакції: 1.Дати дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,36 га (землі комунальної власності), розташованої в межах населеного пункту с.Черніїв, для обслуговування нежитлових приміщень по АДРЕСА_1 .
Як вбачається з відповіді сільського голови №191/02-43 від 21.08.2017 на запит адвоката, рішення щодо користування земельної ділянки ОСОБА_1 не чинне, рішень про надання в користування земельної ділянки ТЗОВ Агротрансбуд-ІФ сільською радою не приймалось.
Як вбачається з відповіді сільського голови №255/02-43 від 02.11.2017 на запит адвоката щодо підстав втрати чинності рішення Черніївської сільської ради щодо землекористування ОСОБА_1 , адвокатубуло повідомлено, що згідно рішення ХХХІІІ сесії 6-го демократичного скликання №41-33/2015 вирішено відмінити рішення 11 сесії 5 демократичного скликання №4011/2008 від 07.04.2008 Про надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту відведення земельних ділянок з земель запасу (колишня територія Львівської ГЕ) .
Згідно з Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №86646040від 10.05.2017, право власності на нежитлове приміщення передані позивачем ОСОБА_1 у власність юридичній особі ТзОВ Агротрансбуд-ІФ , за яким державним реєстратором 05.05.2017 було проведено реєстрацію права власності на нежитлові приміщення, що належали ОСОБА_1 .
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність факту виконання рішення, що скасовується та відсутність виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів позивача, свідчить про те, що орган місцевого самоврядування діяв в межах та у спосіб, наданих йому Законом повноважень, а відтак вважав безпідставними доводи позивача в частині неврахування висновків Конституційного Суду України. Додатково суд першої інстанції вказав, що після прийняття оспорюваного рішення, сільською радою було надано позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,51 га та у подальшому внесено зміни стосовно її площі на рівні 0,36 га. озрахункк Ро
Проте, колегія суддів вважає, що до таких висновків суд першої інстанції прийшов з неповним з`ясуванням всіх обставин, що мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального та з порушенням норм процесуального права, виходячи з наступного.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, а також своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.15 ч.1ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , питання щодо скасування актів органів виконавчої влади, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням ради, прийнятим у межах її повноважень, вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно ч.9 ст.59 цього Закону, рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
Відповідно до ч.10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Системний аналіз наведених положень Конституції та законів України дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.
Разом з тим, у статті 3 Конституції України закріплено принцип, згідно якого права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у ст.74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
У рішенні № 7-рп/2009 від 16.04.2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч.2 ст.19, ст.144 Конституції України, ст.25, ч.14 ст.46, ч.ч.1, 10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційним Судом України зазначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст.74 Закону).
На виконання ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.12.2021 було витребувано рішення №508 Івано-Франківської обласної ради від 1964 року, з якого вбачається, що Івано-Франківська обласна рада вирішує відвести в постійне користування земельну ділянку площею 3,5 га малопродуктивних вгідь Львівській геологічній експедиції під будівництво жилого городка віз земель колгоспу Правда Богородчанський район. Зобов`язати Львівську геологорозвідувальну експедицію сплатити кошти колгоспу Правда і освоїти дану ділянку в постійне користування.
У подальшому Львівська геологорозвідувальна експедиція передає дану земельну ділянку ОСОБА_1 згідно договору купівлі-продажу нежитлових приміщень на підставі ст.120 ЗК України, підтвердженням чого є лист №239 від 06.03.2008.
Колегія суддів звертає увагу на те, що одним із доводів позивача, якими він обґрунтовував свої позовні вимоги є те, що він був позбавлений можливості взяти участь у розгляді спірного питання і відповідачем не було надано суду належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів у спростування наведеної позиції позивача, як того вимагає ч.2 ст.77 КАС України.
Отже, в обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, описаних вище, зважаючи на їхній зміст та юридичну природу, колегія суддів дійшла висновку, що оспорюване рішення прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття та без урахування права позивача на участь у процесі його прийняття.
Таким чином, колегія суддів вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення саме з цих підстав.
Питання ж можливості скасовувати свої попередні рішення, у тому числі ті, які охоплені предметом розглядуваного спору, на думку колегії суддів, може бути вирішене органом місцевого самоврядування після дослідження усіх істотних обставин, що мають значення для його прийняття, зокрема, з дотриманням вимог ч.2 ст.2 КАС України.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат,колегія суддів враховує, що згідно ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при подачі позову було сплачено судовий збір в розмірі 640 грн, що підтверджується квитанцією №0.0.916134786.1 від 15.12.2017 та 1362 грн за подачу апеляційної скарги, що підтверджується квитанцією №56 від 15.09.2021.
Таким чином, враховуючи ту обставину, що судом апеляційної інстанції були задоволені позовні вимоги, вказану суму судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Івано-Франківської міської радина користь позивача.
Згідно ч.1 ст.317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Отже, в обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, описаних вище, зважаючи на їхній зміст та юридичну природу, колегія суддів дійшла висновку про невідповідність висновків суду першої інстанції, викладеними в оскаржуваному рішенні обставинам справи, неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, через що таке підлягає скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_1 - Феденчука Івана Миколайовича задовольнити.
Рішення Івано-Франківського міського суду від 03 вересня 2021 року по справі №344/16763/17 скасувати та прийняти постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 до Івано-Франківської міської ради (за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариства з обмеженою відповідальністю Агротрансбуд-ІФ ) про визнання нечинним рішення задовольнити.
Визнати нечинним рішення ХХХІІІ сесії 6-го демократичного скликання Черніївської сільської ради №41-33/2015 від 16 жовтня 2015 року в частині відміни рішення 11 сесії 5 демократичного скликання №40-11/2008 від 07 квітня 2008 року про надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок із земель запасу (колишня територія Львівської ГЕ).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнуваньІвано-Франківської міської ради (76004, м.Івано-Франківськ, вул.Грушевського, 21, код ЄДРПОУ 33644700) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в сумі 2002 (дві тисячі дві) гривні 00 копійок.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках, передбачених ч.4 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. В. Кухтей судді С. М. Шевчук Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 23.12.2021.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2021 |
Оприлюднено | 24.12.2021 |
Номер документу | 102170452 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Татарінова О. А.
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Татарінова О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні