ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/4186/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за позовом Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В С Т А Н О В И В:
Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області звернулося до суду з вказаним позовом, в якому просить застосувати до Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету (код ЄДРПОУ - 34387383) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити повністю подальшу експлуатацію всіх приміщень адміністративної будівлі вищезазначеного навчального закладу за адресою: вул. О. Доброго, 4, м. Чернівці, до повного виконання протипожежних вимог і усунення порушень, викладених в Акті Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області від 16.07.2021 року № 570, що стосуються даного об`єкта.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V та на виконання наказу Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 02.06.2021 року № 58 «Про проведення позапланових перевірок» головним інспектором відділу запобігання НС по м. Чернівці Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області підполковником служби цивільного захисту Бабієм П.В. проведено планову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету аграрного університет.
Під час проведеної перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, що викладені у вищезазначеному акті, наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, зазначає, що відповідач належних висновків не зробив та порушення не усунув, тому є всі підстави для застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
До суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову з огляду на наступне.
Зазначає, що вказані порушення в акті від 16.07.2021 року № 570 не відповідають дійсності.
Таким чином, відповідач не вбачає підстав для застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію приміщень
З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), Чернівецький коледж Львівського національного аграрного університету (ідентифікаційний код 34387383) зареєстрований без права юридичної особи, за адресою: вул. О. Доброго, 4, м. Чернівці. Головне підприємство: Львівський Національний аграрний університет (код ЄДРПОУ 00493735, Львівська область, Жовківський район , м. Дубляни, вул. В. Великого, 1); організаційно-правова форма за КОПФГ: філія (інший відокремлений підрозділ); види діяльності: вища освіта; професійно-технічна освіта на рівні вищого професійно- технічного навчального закладу.
Як видно із матеріалів справ, посадовими особами Чернівецького міського відділу УДСНС України у Чернівецькій області проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої складено припис № 233 від 05.10.2020 року, яким приписано відповідачу усунути порушення, виявлені під час перевірки, вказаних в акті від 05.10.2020 року № 376 (а.с. 34 - 39, 40 - 41).
02.06.2021 Головним Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій видано наказ № 58 «Про проведення позапланових перевірок» , яким наказано здійснити позапланову перевірку виконання об`єктами закладів освіти приписів, щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
На підставі наказу Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій від 02.06.2021 року № 58 «Про проведення позапланових перевірок» , посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 09.06.2021 року № 666, з 14.07.2021 року по 16.07.2021 року головним інспектором відділу запобігання НС по м. Чернівці Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області підполковником служби цивільного захисту Бабієм П.В. проведено позапланову перевірку дотримання суб`єктом господарювання (відповідачем) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної.
За результатами проведення позапланового заходу (контролю) складено акт від 16.07.2021 року № 570. Згідно змісту вказаного акту, перевіркою виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки. Вказаний акт отримано директором Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету Сорочан Н.Н. 16.07.2021 року, що підтверджується її підписом в акті. Крім того, акт підписано директором Сорочан Н.Н. без зауважень та без застережень (а.с. 23 - 28).
За результатами перевірки та на підставі акту від 16.07.2021 року № 570, уповноваженою особою позивача складено припис № 426 від 16.07.2021 року, яким вимагається від відповідача усунути порушення, виявлені під час перевірки (а.с. 29 - 30).
Вказаний припис отримано директором Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету Сорочан Н.Н. 16.07.2021 року, що підтверджується її підписом в приписі. Крім того, припис підписано директором Сорочан Н.Н. без зауважень та без застережень (а.с. 23 - 30).
За невиконання протипожежних заходів, відповідачем притягнуто посадову особу відповідача до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 1700,00 грн, що підтверджується протоколом серія ЧВ № 043797/117 від 19.07.2021 року, постановою серія ЧВ № 008797 від 19.07.2021 року (а. с. 31, 32).
У зв`язку з не виконання протипожежних вимог і не усунення порушень, викладених в акті перевірки, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини щодо державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон № 877-V). Даний закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно абзацу 1 частини 5 статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України.
Статтею 67 Кодексу Цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;
- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 55 КЦЗ України діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052 (далі - Положення № 1052) державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Вказане Положення як і КЦЗ України визначає, що одним із основних завдань ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 2 пункту 3 Положення № 1052).
При цьому, відповідно до статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно частин 1, 2 статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Частиною 6 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частини 7 статті 7 Закону № 877-V).
Аналізуючи зазначене, суд вважає, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Такий висновок суду узгоджується з правовим висновком, викладеним в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 року у справі № 823/589/16.
Так, судом встановлено, що територіальним органом Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області проведено перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету. За результатом проведеної перевірки виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, та вказано про високий ступень ризику.
При цьому, докази оскарження дій відповідача щодо проведення указаної вище перевірки, в матеріалах справи відсутні.
Крім того, із змісту заяв по суті видно, що відповідачем не оскаржувався припис від 16.07.2021 № 426.
Разом з цим, суд звертає увагу, що згідно статті 11 Закону 877-V виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
У свою чергу, як вбачається зі змісту відзиву на позов та доказів долучених до нього, відповідачем усунуто частину порушень зазначених в акті перевірки від 16.07.2021 року № 570.
Зокрема, матеріалами справи підтверджується, що залишилися не виконаними заходи з пожежної безпеки, визначені пунктами 2-5, 7, 9, 14, а по пунктах 8 та 11 - не надані підтверджуючі матеріали (документи, фото) до позивача.
Водночас, на переконання суду, з характеру порушень, встановлених перевіркою, вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для осіб та навколишнього природного середовища.
Вказані порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі приміщень Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.
Водночас, суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.
Згідно частин 1-3 статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до статті 70 КЦЗ України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Беручи до уваги викладене вище, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Стаття 19 Конституції України зобов`язує орган державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ст. 129 Конституції України та ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Вирішуючи вказаний спір, суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість заявлених вимог. Натомість, відповідачем на підтвердження своїх доводів щодо усунення всіх порушень, викладених у акті від 16.07.2021 року № 570, доказів до суду не надано.
За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.
Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Приписами ч. 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, враховуючи відсутність витрат у суб`єкта владних повноважень із залученням свідків та проведенням експертиз, суд приходить до висновку, що судові витрати не підлягають стягненню.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Застосувати до Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити повністю подальшу експлуатацію всіх приміщень адміністративної будівлі вищезазначеного навчального закладу за адресою: вул. О. Доброго, 4, м. Чернівці, до повного виконання протипожежних вимог і усунення порушень, викладених в Акті Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області від 16.07.2021 року № 570, що стосуються даного об`єкта.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Повне найменування учасників процесу:
позивач - Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Комарова, 1-А, код ЄДРПОУ 38595868);
відповідач - Чернівецький коледж Львівського національного аграрного університету (вул. Олекси Доброго, 4, Чернівці, Чернівецька область, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 34387383).
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2021 |
Оприлюднено | 30.12.2021 |
Номер документу | 102254774 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні