Справа № 2-487-10
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2010 року м. Горохів
Горохівськиій районний с уд в складі:
головуючого - судді Вілюк а М.П.
при секретарі - Домбровсь кій З.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в м.Горохова цивільну спра ву за позовом ОСОБА_1 до У правління Пенсійного фонду У країни в Горохівському район і про визнання відмови Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Горохівському районі пр овести нарахування щомісячн ої державної соціальної допо моги як дитині війни в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом незаконною та зобов'язанн я нарахувати та виплатити не доплачену як дитині війни що місячну державну соціальну д опомогу, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до суду з позовом до Управлін ня Пенсійного фонду України в Горохівському районі про в изнання відмови Управління П енсійного фонду України в Го рохівському районі провести нарахування щомісячної держ авної соціальної допомоги як дитині війни в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком неза конною та зобов' язання здій снити нарахування та виплату підвищення до пенсії як «дит ині війни». Свої вимоги обґру нтовує тим, що вона ІНФОРМА ЦІЯ_1, відповідно до Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» має статус «ди тини війни». Згідно із ст. 6 вка заного Закону їй повинна вип лачуватись щомісячна соціал ьна допомога у розмірі 30% міні мальної пенсії за віком. Зако ном України «Про державний б юджет на 2007 рік» (п. 12 ст. 71) зупине на дія ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни». Однак, рішенням Констит уційного Суду України № 6рп/2007 в ід 09.07.2007 року визнано такими, що не відповідають Конституції України вказані положення З акону України «Про державний бюджет України на 2007 рік».
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. положе ння п.41 підпункту 2 розділу ІІ З У „Про Державний бюджет на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни” в цієї частині також були визнані неконституційними.
Рішення Конституційного С уду України в даній справі ма є преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у з в' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії З У „Про Державний бюджет на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни”. Вважає, що невиплата їй со ціальної допомоги, передбаче ної Закону України «Про соці альний захист дітей війни» є протиправною і такою, що супе речить Конституції України і законам України.
Позивач просила визнати ді ї Управління Пенсійного фонд у України в Горохівсьокому р айоні незаконними. Зобов' я зати Управління Пенсійного ф онду України в Горохівськом у районі нарахувати та випла тити їй щомісячну доплату до пенсії як «дитині війни» в ро змірі 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком за періоди з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року та за 2009 рік з врахуванн ям виплачених сум , виходячи з розміру мінімальної пенсі ї за віком, встановленої ч.1 ст . 28 ЗУ „Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання”, з урахуванням встанов леного законодавством прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність.
Позивач надала суду письм ову заяву в якій вказала, що по зовні вимоги вона підтримує у повному обсязі. Просить про вести розгляд справи у її від сутності.
Відповідач надав суду пись мове заперечення згідно яког о не визнає заявлені позивач ем позовні вимоги, вважає, що н арахування та виплата позива чу як «дитині війни» підвище ння до пенсії провадиться ві дповідно до діючого законода вства, порушень з боку відпов ідача не допущено, тому підст ав для задоволення позовних вимог немає. Просить провест и розгляд справи у відсутно сті представника.
Матеріалів справи достатн ьо для розгляду справи у відс утності позивача і представн ика відповідача.
Суд, дослідивши матеріали с прави, вважає, що позов підляг ає задоволенню, виходячи з на ступних підстав.
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" до дітей війни відне сені особи, які є громадянами України та яким на час закінч ення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 ро ків.
Позивач віднесена до катег орії дітей війни, знаходитьс я на обліку в Управлінні Пенс ійного фонду України в Горох івському районі Волинської о бласті, що підтверджується в ідповідним пенсійним посвід ченням .
Враховуючи зазначений ста тус позивача, вона, відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » має право на отримання держ авної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсі ї за віком.
Згідно ст. 7 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет на 2007 рік», дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року за № 6-рп/2007, визнано таким, що не відп овідає Конституції України ( є неконституційним) положенн я п. 12 ст. 71 Закону України «Про Д ержавний бюджет на 2007 рік», яки м зупинено дію ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням с т. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом рішення про їх некон ституційність.
Виходячи з приписів ч. 2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України Управлінн я Пенсійного фонду України в Горохівському районі Волин ської області повинно було н араховувати та сплачувати по зивачу доплату до пенсії, пер едбачену ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» з 09.07.2007 року, оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності пунк ту 12 статті 71 Закону України «П ро Державний бюджет України» , ця норма втратила чинність т а не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року ма в діяти у відповідності з при писами діючої норми ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», нараховув ати та здійснювати позивачу відповідні доплати.
Відповідно до п.п. 41 ро зділу 2 Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України” текс т статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війн и" викладено в наступній реда кції: « Дітям війни (крім тих, н а яких поширюється дія Закон у України "Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту") до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, випла чується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни. Ветеранам ві йни, які мають право на отрима ння підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, від повідно до цього Закону та За кону України "Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту" дане підвищ ення провадиться за їх вибор ом згідно з одним із законів".
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за № 10-рп\20 08 року, визнано таким, що не від повідає Конституції України (є неконституційним) положен ня п.п. 41 розділу 2 Закону Україн и „Про Державний бюджет на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни”.
Таким чином, на підставі ріш ення Конституційного Суду Ук раїни від 22.05.2008 року та приписів ч. 2 ст. 152 Конституції України р айонне управління Пенсійног о фонду України за місцем про живання позивача з 22.05.2008 року по винно було діяти у відповідн ості з приписами діючої норм и ст. 6 Закону України „Про соц іальний захист дітей війни”, нараховувати та здійснювати позивачу доплату до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Статтею 71 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів України надано право у 2009 р. вс тановлювати розміри соціаль них виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімал ьної заробітної плати, в абсо лютних сумах у межах асигнув ань, передбачених за відпові дними бюджетними програмами . Вказана норма передбачає вс тановлення в абсолютних сума х розмірів лише тих виплат, ви хідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної за робітної плати. Відповідно ї ї дія не поширюється на спірн і відносини, оскільки розмір зазначених соціальних випла т згідно із Законом України „ Про соціальний захист дітей війни” залежить від розміру мінімальної пенсії за віком. Отже, нарахування та виплата у 2009 р. дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, яка виплачується замі сть пенсії, повинні здійснюв атися відповідно до норм Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни”
Згідно ч. 1 ст. 28 Закону Україн и „Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня” № 1058-ІV від 09.07.2003 року (на брав чинності з 01 січня 2004 року ), мінімальний розмір пенсії з а віком за наявності у чолові ків 25, а у жінок - 20 років страх ового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність, визначеного зако ном.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону Ук раїни „Про прожитковий мінім ум” № 966-ХІ від 15.07.1999 року, прожитк овий мінімум застосовується для встановлення розмірів м інімальної пенсії за віком.
Згідно ч. 3 ст. 46 Конституції У країни, пенсії, інші види соці альних виплат та допомоги, що є основним джерелом існуван ня, мають забезпечувати ріве нь життя, не нижчий від прожит кового мінімуму, встановлено го законом.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 17 Закону Укра їни „Про державні соціальні стандарти та державні соціал ьні гарантії”, до числа основ них державних соціальних гар антій включаються …мінімаль ний розмір пенсії за віком… О сновні державні соціальні га рантії, які є основним джерел ом існування, не можуть бути н ижчими від прожиткового міні муму, встановленого законом.
Згідно ст. 54 Закону України “ Про Державний бюджет України на 2009 рік”, установлено у 2009 роц і прожитковий мінімум на одн у особу та для тих, хто відноси ться до основних соціальних і демографічних груп населен ня, в розмірах, що діяли у груд ні 2008 року.
Згідно п. 8 постанови Кабіне ту Міністрів України „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” № 530 від 28.05.2008 року, дітям війни до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується замість п енсії, підвищення проводитьс я у твердих розмірах.
Тому, виходячи із загальних засад пріоритетності законі в над підзаконними нормативн ими актами, при вирішенні дан ого спору підлягають застосу ванню вищевказані статті Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни”
Вирішуючи заявлені позовн і вимоги щодо підвищення поз ивачу пенсії як “Дитині війн и” на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком у 2009 році суд виходить з того, що в період 2009 року було чинним закріплене ст. 6 Закону України „Про соці альний захист дітей війни” п раво позивачу як “Дитини вій ни” на підвищення її пенсії н а 30 відсотків мінімальної пен сії за віком, яка (мінімальна п енсія за віком) визначається у розмірі прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність, визначеного за коном. Однак нарахування та в иплата підвищення пенсії в 20 09 році здійснювалося у розмір і, визначеному Кабінетом Мін істрів України.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Консти туції України органи законод авчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повно важення у встановлених Конст итуцією межах і відповідно д о законів України.
Згідно абз. 1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затв ердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за № 121/2001 Пе нсійний фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади.
Пунктом 1.1 Положення про упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в районах, містах і район ах у містах, затвердженого по становою правління Пенсійно го фонду України від 30.04.2002 року за № 8-2 управління Пенсійного фонду України у районах, міст ах і районах у містах є органа ми Пенсійного фонду України, підвідомчими відповідно гол овним управлінням цього фонд у в Автономній Республіці Кр им, областях, містах Києві та С евастополі, що разом з цими уп равліннями утворюють систем у органів Пенсійного фонду У країни та мають завданням - за безпечення призначення та ви плати пенсії.
Отже, обов' язок по нарахув анню та виплати доплати до пе нсії, яка передбачена Законо м України «Про соціальний за хист дітей війни», покладено саме на органи Пенсійного фо нду України.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов' язок щодо вип лати позивачу 30 % доплати до пе нсії та поклала виконання ць ого обов' язку на центральни й орган виконавчої влади - Пен сійний фонд України, який діє через свої місцеві органи, що входять в систему його орган ів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування цих кошт ів та їх виплати, суд вважає, щ о вони не виконали своїх повн оважень без поважної причини .
Виходячи із системного ана лізу приписів Конституції Ук раїни та наведених нормативн о-правових актів, суд вважає б езпідставними посилання від повідача на відсутність кошт ів, як на обґрунтування право мірності невиконання своїх зобов' язань перед позиваче м.
Отже, відсутність коштів у в ідповідача, який не вчинив жо дної дії щодо їх отримання дл я забезпечення виконання сво їх зобов' язань або невикона ння іншим органом виконавчої влади свого обов' язку щодо виділення коштів на здійсне ння позивачу виплат, гаранто ваних йому Конституцією Укра їни, не є підставою для відмов и в задоволенні позову та виз нання правомірними дій або б ездіяльності відповідача.
Між тим, виходячи зі змісту позову та для повного захист у прав позивача, за захистом я ких вона звернулася до суду, с уд вважає за необхідне визна ти незаконною відмову Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Горохівському районі по не виконанню приписів статт і 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», як а призвела до порушення прав позивача на своєчасне нарах ування та отримання доплати до пенсії.
При цьому, суд, враховуючи, щ о позивач отримує пенсію за в іком, зобов'язує відповідача нарахувати не державну соці альну допомогу, як то він прос ить, а доплату до призначеної пенсії.
Вимоги позивача щодо випла ти конкретної суми на вимога х закону не базуються, оскіль ки розрахунок та виплата пев ної суми є обов'язком відпові дача , а не суду.
Керуючись Конституцією Ук раїни, Законом України «Про с оціальний захист дітей війни », Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» , постановою Кабінету Мініст рів України „Про деякі питан ня соціального захисту окрем их категорій громадян” № 530 ві д 28.05.2008 року, Рішенням Конституц ійного Суду України від 09 липн я 2007 року № 6-рп/2007, Законом Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України», Рішенням Конст итуційного Суду України № 10-рп /2008 від 22.05.2008 року, ст.ст. 10,11,57, 60, 209,212,214-215, 21 7 та 218 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Горохівському рай оні - задовольнити.
Визнати незаконною відмо ву Управління Пенсійного фон ду України в Горохівському р айоні Волинської області, що до невиплати ОСОБА_1 під вищення до пенсії у розмірах , передбачених ст. 6 Закону Укр аїни „Про соціальний захист дітей війни” за період з 09.07.2007 р оку по 31.12.2007 рік та з 22.05.2008 року по 31. 12.2009 року.
Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в Г орохівському районі Волинсь кої області провести перерах унок та стягнути надбавку до пенсії ОСОБА_1 в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове пенсійне стра хування» за період з 09 липня 20 07 року по 31 грудня 2007 року, з 22 тра вня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 рок у включно з урахуванням факт ично отриманих позивачем сум .
Заяву про апеляційне оскар ження рішення може бути пода но протягом десяти днів з дня проголошення рішення. Апеля ційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження н е було подано. Якщо було подан о заяву про апеляційне оскар ження, але апеляційна скарга не була подана у строк, рішенн я суду набирає законної сили після закінчення цього стро ку. У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо не скас овано, набирає законної сили після розгляду справи апеля ційним судом.
Суддя Віл юк М.П.
Суд | Горохівський районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2010 |
Оприлюднено | 02.02.2011 |
Номер документу | 10230715 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Клікунова Анастасія Сергіївна
Цивільне
Покровський районний суд Дніпропетровської області
Лукінова Катерина Сергіївна
Цивільне
Погребищенський районний суд Вінницької області
Бойчук Олександр Григорович
Цивільне
Вугледарський міський суд Донецької області
Гайдар Андрій Володимирович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Цивільне
Горохівський районний суд Волинської області
Вілюк Микола Павлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні