Постанова
від 02.12.2021 по справі 373/1229/16-ц
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

03680 м. Київ , вул. Солом`янська, 2-а

Номер апеляційного провадження: 22-ц/824/8956/2021

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2021 року м. Київ

Справа № 373/1229/16-ц

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді-доповідача Ящук Т.І.,

суддів Махлай Л.Д., Немировської О.В.,

за участю секретаря судового засідання Кравченко Н.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Дукат-Інвест , яка подана представником Овчаренком Валерієм Андрійовичем, на рішення Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 29 березня 2021 року, ухвалене у складі судді Опанасюк І.О.,

у справі за позовом Першого заступника прокурора Київської області в інтересах Держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп до Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, правонаступником якої є Бориспільська районна державна адміністрація Київської області, Товариства з обмеженою відповідальністю Катрін Інвест , Товариства з обмеженою відповідальністю Капітан Інвест , Товариства з обмеженою відповідальністю Дукат-Інвест , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , Товариство з обмеженою відповідальністю Лоджик Україна про визнання недійсним розпорядження, державних актів на право власності на земельні ділянки та витребування землі ,

встановив:

У липні 2016 року перший заступник прокурора Київської області звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп до Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, Товариства з обмеженою відповідальністю Катрін Інвест , Товариства з обмеженою відповідальністю Капітан Інвест , Товариства з обмеженою відповідальністю Дукат-Інвест , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , Товариство з обмеженою відповідальністю Лоджик Україна про визнання недійсним розпорядження, державних актів на право власності на земельні ділянки та витребування землі, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження Переяслав-Хмельницької РДА № 350 від 23.05.2011 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадян для ведення особисто селянського господарства на території Циблівської сільської ради";

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150960, виданий ОСОБА_1 площею 1, 9901 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150959, виданий ОСОБА_3 площею 1, 9901 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Дукат Інвест ;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150958, виданий ОСОБА_4 площею 1,9901 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Дукат Інвест ;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150961, виданий ОСОБА_6 площею 1, 0001 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Дукат Інвест ;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150962, виданий ОСОБА_8 площею 1, 2501 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Капітан Інвест ;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150963, виданий ОСОБА_7 площею 1,2501 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Капітан Інвест ;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150964, виданий ОСОБА_5 площею 1, 0001 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Катрін Інвест ;

- витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645 площею 1, 9901 га;

- витребувати з незаконного володіння ТОВ Дукат Інвест (код ЄДПОУ 35428582) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, площею 1, 9901 га, вартістю 151 048 грн.;

- витребувати з незаконного володіння ТОВ Дукат Інвест (код ЄДРПОУ 35428582) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643 площею 1, 9901 га, вартістю 151 048 грн;

- витребувати з незаконного володіння ТОВ Дукат Інвест (код ЄДРПОУ 35428582) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646 площею 1, 0001 га, вартістю 75 907 грн.;

- витребувати з незаконного володіння ТОВ Капітан Інвест (код ЄДРПОУ 37566820) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647 площею 1, 2501 га. вартістю 24 627 грн.;

- витребувати з незаконного володіння ТОВ Капітан Інвест (код ЄДРПОУ 37566820) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648 площею 1, 2501 га, вартістю 24 627 грн;

- витребувати з незаконного володіння ТОВ Катрін Інвест (код ЄДРПОУ 37956372) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649 площею 1, 0001 га, вартістю 29 900 грн.;

- стягнути з відповідачів на користь прокуратури Київської області (м. Київ, бул. Лесі Українки, 27/2) судовий збір за наступними реквізитами: отримувач - прокуратура Київської області; код ЄДРПОУ - 02909996; банк отримувача - Державна казначейська служба України м. Київ; МФО - 820172; рахунок отримувача - 35216008015641.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Переяслав-Хмельницьким відділом Бориспільської місцевої прокуратури при здійсненні нагляду за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінального провадження, відомості про яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42016111100000041 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, встановлено, що розпорядженням Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації за № 287 від 05.05.2011 року надано дозвіл на проведення робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення для безоплатної передачі у власність громадянам України ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 орієнтовною площею 10,4700 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області.

Зазначає, що розпорядженням Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації за № 350 від 23.05.2011 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадян України для ведення особистого селянського господарства на території Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області та передано громадянам України земельні ділянки загальною площею 10,4703 га розташовані на території Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області, для ведення особистого селянського господарства, згідно зі списком, а саме:

- ОСОБА_4 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643, площею 1,9901 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150958 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, площею 1,9901 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150959 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645, площею 1,9901 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150960 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_6 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646, площею 1,0001 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150961 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_8 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647, площею 1,2501 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150962 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_7 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648, площею 1,2500 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150963 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_5 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649, площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства та видано - Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150964 від 06.06.2011 року.

Вказує, що відомості про реєстрацію та отримання вказаних державних актів підтверджуються записами, внесеними до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі під №№ 1147-1153 відповідно.

Відповідно до даних Публічної кадастрової карти, кадастрових планів та схеми розташування спірних земельних ділянок, розроблених ТОВ Регіонземсервіс (ліцензія Державного агентства земельних ресурсів на проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт серія АД № 034223), вони межують одна з одною та фактично відведені у власність вказаних громадян єдиним масивом.

Зазначає, що в подальшому земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643 належну ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.09.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Рудюком М.В. та зареєстрованого в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 765, відчужено на користь ТОВ Дукат-Інвест . На звороті Державного акта серія ЯК №150958 від 06.062011 року на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643 нотаріусом здійснено відповідну відмітку про її відчуження на користь ТОВ Дукат-Інвест та зазначено документ, на підставі якого відбулось відчуження. Інформацію про право власності на вказану земельну ділянку за ТОВ Дукат-Інвест внесено до поземельної книги 14.10.2011 за № 3223388200020140643301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

Земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644 належну ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.09.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Рудюком М.В. та зареєстрованого в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 763, відчужено на користь ТОВ Дукат-Інвест . На звороті Державного акта серія ЯК №150959 від 06.06.2001 року на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644 нотаріусом здійснено відповідну відмітку про її відчуження на користь ТОВ Дукат-Інвест та зазначено документ, на підставі якого відбулось відчуження. Інформацію про право власності на вказану земельну за ТОВ Дукат-Інвест ділянку внесено до поземельної книги 14.10.2011 за № 3223388200020140644301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

Земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646 належну ОСОБА_6 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.09.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Рудюком М.В. та зареєстрованого в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 764, відчужено на користь ТОВ Дукат-Інвест . На звороті Державного акта серія ЯК №150961 на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646 нотаріусом здійснено відповідну відмітку про її відчуження на користь ТОВ Дукат-Інвест та зазначено документ, на підставі якого відбулось відчуження. Інформацію про право власності за ТОВ Дукат-Інвест на вказану земельну ділянку внесено до поземельної книги 14.10.2011 за № 3223388200020140646301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

Земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647 належну ОСОБА_8 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 09.09.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Рудюком М.В. та зареєстрованого в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 753, відчужено на користь ТОВ Капітан Інвест . На звороті Державного акту серія ЯК №150962 від 06.06.2011 року на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647 нотаріусом здійснено відповідну відмітку про її відчуження на користь ТОВ Капітан Інвест . Інформацію про право власності на вказану земельну ділянку за Капітан Інвест внесено до поземельної книги 14.10.2011 за № 3223388200020140647301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

Земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648 належну ОСОБА_7 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 09.09.2011, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Рудюком М.В. та зареєстрованого в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 752, відчужено на користь ТОВ Капітан Інвест . На звороті Державного акта серія ЯК №150963 на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648 нотаріусом здійснено відповідну відмітку про її відчуження на користь ТОВ Капітан Інвест . Інформацію про право власності на вказану земельну ділянку за ТОВ Капітан Інвест внесено до поземельної книги 14.10.2011 за № 3223388200020140648301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

Земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649 належну ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 30.11.2011 за реєстром №2620, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Марчук К.В., відчужено на користь ТОВ Лоджик Україна . На звороті Державного акту серія ЯК №150964 на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649 нотаріусом здійснено відповідну відмітку про її відчуження на користь ТОВ Лоджик Україна . Інформацію про право власності на вказану земельну ділянку за ТОВ Лоджик Україна внесено до поземельної книги 28.05.2012 за № 3223388200020140649301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

ТОВ Лождик Україна на підставі договору купівлі-продажу від 26.06.2012, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Марчук К.В., зареєстрованого в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 1264, відчужив належну йому на праві власності земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649 на користь ТОВ Катрін Інвест . Інформацію про право власності ТОВ Катрін Інвест на вказану земельну ділянку внесено до поземельної книги 11.07.2012 за № 3223388200020140649301 в Управлінні Держкомзему у Переяслав-Хмельницькому районі.

Таким чином, у ТОВ Дукат-Інвест виникло право власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами: 3223388200:02:014:0643 площею 1,9901 га; 3223388200:02:014:0644, площею 1,9901 га; 3223388200:02:014:0646 площею 1,0001 га (загальною площею 4,9812 га), у ТОВ Капітан Інвест : 3223388200:02:014:0647 площею 1,2501 га; 3223388200:02:014:0648 площею 1,2500 га (загальною площею 2,5001 га), та у ТОВ Катрін-Інвест 3223388200:02:014:0649 площею 1,0000 га), гр. ОСОБА_1 - 3223388200:02:014:0645 площею 1,9901 га.

Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на території Циблівської сільської ради становить:

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643 - 151 048,59 грн.;

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644 - 151 048,59 грн.;

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646 - 75 907,59 грн.;

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647- 24 627 грн.;

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648 - 24 627 грн. ;

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649- 29 900 грн. ;

- земельної ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645 - 151 048,59 грн.

Загальна вартість спірних земельних ділянок становить 608 207 грн. 36 коп.

Прокурор вважає, що зазначене розпорядження Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації прийнято, договори купівлі-продажу земельних ділянок укладено, державні акти на право власності на земельні ділянки видано з порушенням вимог закону, внаслідок чого вони є незаконними і повинні бути визнані недійсними та скасовані в судовому порядку, а спірні земельні ділянки підлягають витребуванню у набувачів на користь держави.

Зазначає, що у ході касаційного перегляду Верховним Судом справи № 373/1229/16-ц, встановлено, що відповідачем у справі - ТОВ Капітан Інвест на підставі актів приймання-передачі нерухомого майна із статутного капіталу ТОВ Капітан Інвест від 21.10.2019, посвідчених приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мамай І.В. передано у власність ОСОБА_2 земельні ділянки з кадастровими номерами: 3223388200:02:014:0647 та 3223388200:02:014:0648.

Ухвалою Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду від 25 лютого 2021 року залучено до участі у справі у якості співвідповідача ОСОБА_2 .

Рішенням Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 29 березня 2021 року позов задоволено.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження Переяслав-Хмельницької РДА № 350 від 23.05.2011 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадян для ведення особисто селянського господарства на території Циблівської сільської ради .

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150960, виданий ОСОБА_1 площею 1,9901 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства.

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150959, виданий ОСОБА_3 площею 1,9901 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Дукат Інвест .

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150958, виданий ОСОБА_4 площею 1,9901 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Дукат Інвест .

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150961, виданий ОСОБА_6 площею 1,0001 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Дукат Інвест .

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150962, виданий ОСОБА_8 площею 1,2501 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Капітан Інвест .

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150963, виданий ОСОБА_7 площею 1,2501 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Капітан Інвест .

Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 150964, виданий ОСОБА_5 площею 1,0001 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649, яка розташована за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Циблі для ведення особистого селянського господарства з відміткою про перехід права до ТОВ Катрін Інвест .

Витребувано з незаконного володіння ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645 площею 1,9901 га.

Витребувано з незаконного володіння ТОВ Дукат Інвест на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, площею 1, 9901 га, вартістю 151 048 грн.

Витребувано з незаконного володіння ТОВ Дукат Інвест на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643 площею 1, 9901 га, вартістю 151 048 грн.

Витребувано з незаконного володіння ТОВ Дукат Інвест на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646 площею 1,0001 га, вартістю 75 907 грн.

Витребувано з незаконного володіння ТОВ Капітан Інвест на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647 площею 1,2501 га. вартістю 24 627 грн.

Витребувано з незаконного володіння ТОВ Капітан Інвест на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648 площею 1, 2501 га, вартістю 24 627 грн.

Витребувано з незаконного володіння ТОВ Катрін Інвест на користь держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649 площею 1, 0001 га, вартістю 29 900 грн.

Стягнуто з відповідачів солідарно на користь прокуратури Київської області судовий збір 20147 грн. 11 коп.

Не погоджуючись з рішенням суду, представник ТОВ Дукат-Інвест - Овчаренко В.А. звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на його незаконність, необґрунтованість, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що TOB Дукат-Інвест придбало спірні земельні ділянки відповідно до умов договорів купівлі-продажу, що були посвідчені нотаріально. Після нотаріального посвідчення договорів право власності було зареєстровано у встановленому законодавством порядку, що підтверджується відміткою про перехід права власності на державному акті. ТОВ Дукат-Інвест сплатило продавцям грошові кошти за земельні ділянки. Окрім цього, при отриманні фізичними особами земельних ділянок була повністю дотримана процедура землевідводу, включаючи розробку технічної документації, отримання рішення районної ради та ін. Враховуючи зазначене, ТОВ Дукат-Інвест є, безперечно, добросовісним набувачем земельних ділянок.

Стверджує, що у позивача відсутні підстави для витребування майна у добросовісного набувача та посилаючись на постанову Верховного Суду від 13.11.2019 року по справі за № 645/4220/16 та Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод, вважає, що права ТОВ Дукат-Інвест , як добросовісного набувача, порушені та на товариство покладено індивідуальний та надмірний тягар.

Вказує, що в державних актах на право власності на момент купівлі ТОВ Дукат-Інвест земельних ділянок вказано їх цільове призначення, а саме: для ведення селянського господарства. Твердження позивача щодо належності цих земельних ділянок до земель лісового фонду не є підтверджені документально та базуються виключно на факті наявності дерев та чагарників на земельній ділянці. Проте, факт наявності дерев та рослинності на земельних ділянках не відносить їх до категорії земель лісового фонду.

Відведення ділянок для ведення особистого селянського господарства віднесено до компетенції місцевих РДА, а всі законодавчі обмеження у праві місцевих РДА розпоряджатися земельними лісовими ділянками, на які посилається прокурор в своєму позові, стосуються виключно земель лісогосподарського призначення. Доказом належності спірних ділянок до категорії земель лісогосподарського призначення має бути відповідне розпорядження Кабінету Міністрів України. Оскільки такого розпорядження не існує, то не відповідають дійсності твердження прокурора про належність спірних земельних ділянок до категорії земель лісогосподарського призначення.

Звертає увагу на те, що право Агролісгоспу на постійне користування землями, за рахунок яких було відведено спірні ділянки, може бути посвідчено лише одним з наступних документів: державним актом на право постійного користування землею, оформленим відповідно до вимог законодавства, що діяло до 01.07.2004 р.; державним актом на право постійного користування землею, виданим після 01.07.2004 р. з обов`язковою його реєстрацією; рішенням уповноваженого органу про надання державному лісгоспу лісової земельної ділянки, прийнятим до 08.02.2006 р. та оригіналом планшету карти відповідної лісової земельної ділянки, який завірений територіальним органом земельних ресурсів, погоджений територіальним органом з питань охорони навколишнього середовища та затверджений територіальним органом лісового господарства. Будь-які інші документи є недопустимими доказами і не можуть підтверджувати право постійного користування лісовими земельними ділянками.

Зазначає, що більшість з документів, що подані позивачем, є неналежними доказами, оскільки вони вказують на факт створення Агролісгоспу, та факти планування його діяльності в сфері лісового господарства, однак не можуть ні підтвердити, ні спростувати наявність у Агролісгоспу права постійного користування спірними землями. В іншій частині такі докази є недопустимими доказами, оскільки вони не містять обов`язкових реквізитів, та/або є результатом оцінки невідомих суду, які з порушенням принципу безпосередності дослідження доказів були досліджені замість суду іншими особами.

Звертає увагу, що до матеріалів справи прокурором долучена ксерокопія картографічного документа без назви, складеного невідомо коли, невідомо ким та невідомо на чиє ім`я, який прокурор іменує Копією планшету № 20 . При цьому, прокурором зазначено, що він складений на підставі матеріалів лісовпорядкування 1989 року, в той час як ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп було створено лише в 2001 році.

Всупереч п. 2.1.4 Інструкції про порядок складання лісових карт, затвердженої 11.12.1986 р. Державним комітетом лісового господарства СРСР, вказаний планшет не завірено органами земельних ресурсів. Всупереч вимогам ст. 48 ЛК України вказаний планшет не погоджено органами охорони навколишнього середовища та не затверджено органами лісового господарства.

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень ЛК України доказом наявності у ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп права постійного користування спірними лісовими земельними ділянками може бути лише оригінал планшету, виготовлений на його замовлення, завірений Переяслав-Хмельницьким районним відділом земельних ресурсів, погоджений Переяслав-Хмельницьким районним відділом охорони навколишнього природного середовища та затверджений Переяслав-Хмельницьким районним відділом лісового господарства.

До матеріалів справи долучено копію листа ВО Укрдержліспроект від 30.03.2016 р. з фрагментом кадастрової карти, з яких вбачається, що ВО Укрдержліспроект на підставі матеріалів лісовпорядкування 2001 року перенесло межі лісового кварталу № 30 на фрагмент сучасної кадастрової карти. В листі відсутня інформація про те, які саме матеріали лісовпорядкування були використанні, ким, коли та для кого вони були виготовленні, ким погоджені та ким затверджені. Копії вказаних матеріалів до листа не додані.

Також, до матеріалів справи прокурором долучено копію листа ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп від 28.03.2016 p., з якого вбачається, що спірні землі в 2001 році були відведені йому в постійне користування Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням Укдержліспроект за планшетом № 30. В листі відсутня інформація про те, на якій підставі ВО Укрдержліспроект відводив землі в користування та який правовий статус документа під назвою Планшет № 30 . Копії вказаних матеріалів до листа не додані.

Крім того, до матеріалів справи прокурором долучено копію листа Держгеокадастру від 18.05.2016 р., з якого вбачається, що згідно з проектом формування території Циблівської сільської ради 1995 р., спірні ділянки розташовані на землях, вкритих лісовою рослинністю. В листі відсутня інформація про правовий статус документа з назвою Проект формування території Циблівської сільської ради . Копії вказаних матеріалів до листа не додані. Тому вважає зазначені докази неналежними та недопустимими.

Від представника відповідача ОСОБА_2 - адвоката Діброви А.І. 16 вересня 2021 року надійшли письмові пояснення, в яких він підтримує доводи апеляційної скарги ТОВ Дукат Інвест , просить скаргу задовольнити, оскаржуване рішення суду скасувати, та постановити нове рішення про відмову у позові у повному обсязі.

Прокурором Київської обласної прокуратури О.Дацько також подані письмові пояснення, в яких прокурор просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, вказуючи на безпідставність посилань скаржника про те, що спірні земельні ділянки не відносяться до категорії земель лісогосподарського призначення, оскільки такі доводи не відповідають фактичним обставинам справи та наявним у матеріалах справи доказам.

В судовому засіданні представник відповідача ТОВ Дукат Інвест Овчаренко В.А. підтримав доводи апеляційної скарги та просив скаргу задовольнити.

Інші учасники справи в судове засідання не з`явилися, будучи повідомленими про день та час розгляду справи у встановленому законом порядку, про причини своєї неявки суд не повідомили, а тому колегія суддів вважала можливим розглянути справу за їх відсутності відповідно до вимог ч.2 ст. 372 ЦПК України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, з`ясувавши обставини справи, вислухавши пояснення представника відповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, розпорядженням Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації за № 350 від 23.05.2011 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадян України для ведення особистого селянського господарства на території Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області та передано громадянам України земельні ділянки загальною площею 10,4703 га розташовані на території Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області, для ведення особистого селянського господарства, згідно зі списком. На підставі зазначеного розпорядження 6 червня 2011 року були видані державні акти на право власності на земельні ділянки:

- ОСОБА_4 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643, площею 1,9901 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150958 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, площею 1,9901 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150959 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645, площею 1,9901 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150960 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_6 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646, площею 1,0001 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150961 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_8 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647, площею 1,2501 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150962 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_7 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648, площею 1,2500 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150963 від 06.06.2011 року;

- ОСОБА_5 передано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649, площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства та видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯК № 150964 від 06.06.2011 року.

Відомості про реєстрацію та отримання вказаних державних актів підтверджуються записами, внесеними до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі під №№ 1147-1153 відповідно.

Відповідно до даних Публічної кадастрової карти, кадастрових планів та схеми розташування спірних земельних ділянок, розроблених ТОВ Регіонземсервіс (ліцензія Державного агентства земельних ресурсів на проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт серія АД № 034223), вони межують одна з одною та фактично відведені у власність вказаних громадян єдиним масивом.

В подальшому, на підставі договорів купівлі-продажу від 15 вересня 2011 року земельні ділянки, належні ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_6 , були відчужені на користь ТОВ Дукат-Інвест .

На підставі договорів купівлі-продажу від 09 вересня 2011 року земельні ділянки, належні ОСОБА_8 та ОСОБА_7 , були відчужені на користь ТОВ Капітан - Інвест .

На підставі договору купівлі-продажу від 30 листопада 2011 року земельна ділянка, належна ОСОБА_5 , була відчужена на користь ТОВ Лоджик Україна , яка також на підставі договору купівлі-продажу від 26 червня 2012 року була відчужена на користь ТОВ Катрін - Інвест .

Відповідачем ТОВ Капітан Інвест на підставі актів приймання-передачі нерухомого майна із статутного капіталу ТОВ Капітан Інвест від 21.10.2019 року, посвідчених приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мамай І.В. передано у власність ОСОБА_2 земельні ділянки з кадастровими номерами: 3223388200:02:014:0647 та 3223388200:02:014:0648.

Також судом встановлено, що у 2001 році Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням розроблено матеріали лісовпорядкування ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп . За протоколом другої лісовпорядної наради від 12 березня 2002 року ухвалено рішення про затвердження основних положень і заходів проекту організації та розвитку лісового господарства на наступний ревізійний період. Вказаний протокол у березні 2002 року погоджено Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області та затверджено головним управлінням сільського господарства і продовольства Київської обласної державної адміністрації.

За вказаними матеріалами лісовпорядкування встановлено, що земельні ділянки з кадастровим номером 3223388200:02:014:0643, площею 1,9901 га, з кадастровим номером 3223388200:02:014:0644, площею 1,9901 га, з кадастровим номером 3223388200:02:014:0645, площею 1,9901 га, з кадастровим номером 3223388200:02:014:0646, площею 1,0001 га, ділянку з кадастровим номером 3223388200:02:014:0647, площею 1,2501 га, з кадастровим номером 3223388200:02:014:0648, площею 1,2500 га з кадастровим номером 3223388200:02:014:0649, площею 1,0000 га надані у власність за рахунок земель лісового фонду, які розташовані у 3 виділі 30 кварталу, майстерська дільниця 1, планшет №20 та перебувають у постійному користуванні ДП Переяслав-Хмельницького державного агролісгоспу , що також підтверджується інформацією ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп №7 від 28 березня 2016 року.

Відповідно до книги №4 Таксаційні описи, поквартальні суми площ та загальних запасів насаджень вказаних матеріалів лісовпорядкування у 3 виділі 30 кварталу, розташовані ліси протиерозійні, площею 26 га, а саме: сосна звичайна, середньовікова, віком 51 рік, висотою 19 метрів, діаметром 18 сантиметрів.

Відповідно до інформації наданої Українським державним проектним виробничим об`єднанням Укрдержліспроект №239 від 30 березня 2016 року, фрагменту з публічної кадастрової карти з кадастровими номерами земельних ділянок 3223388200:02:014:0643 3223388200:02:014:0644, 3223388200:02:014:0645, 3223388200:02:014:0646, 3223388200:02:014:0647, 3223388200:02:014:0648, та з нанесеними межами 3 виділу кварталу №30, майстерська дільниця №1, планшет №20, вказані земельні ділянки накладаються на землі лісогосподарського призначення, які перебували на час передачі їх у приватну власність громадянам у користуванні ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп .

Відповідно до інформації управління Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі від 18 травня 2016 року №10-1014-99.3-2031/2-16 згідно умовних позначень графічних матеріалів, що містить проект формування території і встановлення меж Циблівської сільської ради та с. Циблі Переяслав-Хмельницького району Київської області 1995 року, земельні ділянки з кадастровими номерами3223388200:02:014:0643, 3223388200:02:014:0644, 3223388200:02:014:0645, 3223388200:02:014:0646, 3223388200:02:014:0647, 3223388200:02:014:0648, 3223388200:02:014:0649 розташовані на землях вкритих лісовою ( деревною та чагарниковою) рослинністю.

Відповідно до інформації отриманої з ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп №7 від 28 березня 2016 року, правовий статус земельних ділянок, які передані у приватну власність громадянам з вищевказаними кадастровими номерами, не змінювався.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що земельні ділянки, які відповідно до розпорядження Переяслав- Хмельницької державної районної адміністрації за №350 від 23 травня 2011 року були віднесені до земель особистого селянського господарства та передані у власність вказаних фізичних осіб, станом на час прийняття цього розпорядження знаходились в адміністративних межах Циблівської сільської ради за межами населеного пункту та мали статус земель лісового фонду. Вказана земля лісогосподарського призначення, на час її відведення у власність громадян за цим розпорядженням, перебувала в постійному користуванні ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп .

До видачі оспорюваного розпорядження спірні земельні ділянки перебували у державній власності, у постійному користуванні Переяслав-Хмельницького державного агролісгоспу. Державні акти про право власності на земельні ділянки видано з порушенням чинного законодавства, оскільки громадянами набуто право власності на земельні ділянки, які незаконно вибули із державної власності, поза волею Кабінету Міністрів України, а отже право власності на земельну ділянку у перших власників виникло не на законних підставах.

Місце розташування спірних земельних ділянок та їх фактичний правовий статус на час відчуження на користь ТОВ Катрін Інвест , ТОВ Капітан Інвест , ТОВ Дукат Інвест , а саме наявність лісових насаджень (сосна звичайна, середньовікова, віком 51 рік, висотою 19 метрів, діаметром 18 сантиметрів) вказують на те, що вказані відповідачі могли знати про дійсний правовий статус спірних земельних ділянок, а відтак не є добросовісними набувачами спірних земельних ділянок.

В даному випадку, спірні земельні ділянки вибули з державної власності та постійного користування Переяслав-Хмельницького державного агролісгоспу протиправно, поза волею Кабінету Міністрів України та агролісгоспу, а тому існують всі правові підстави для витребування спірних земельних ділянок з незаконного володіння (власності) відповідачів - ТОВ Катрін Інвест , ТОВ Капітан Інвест , ТОВ Дукат Інвест , ОСОБА_1 на користь держави в особі Кабінету Міністрів України на підставі ст. ст. 388, 396 Цивільного кодексу України.

При цьому суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем не пропущено строк звернення до суду з даним позовом.

Зі змісту апеляційної скарги ТОВ Дукат Інвест вбачається, що вона не містить доводів щодо висновку суду першої інстанції про те, що позивачем строк позовної давності не пропущено; на зазначені обставини відповідач в апеляційній скарзі не посилається.

Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Доводи апеляційної скарги відповідача зводяться до тверджень про відсутність у ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп права постійного користування спірними земельними ділянками, наявність у цих земель статусу для ведення особистого селянського господарства, а не до земель лісового фонду, та посилань на те, що жодних належних і допустимих доказів протилежного матеріали справи не містять.

Однак колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги та погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки спірні земельні ділянки мають лісогосподарське призначення, їх правовий режим не змінювався, а тому їх передача у приватну власність громадян проведена з порушенням вимог законодавства.

Відповідно до ст. 1 Лісового кодексу України ліс - тип природних комплексів, у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав`яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов`язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище. Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцем розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно до статті 8 Лісового кодексу України у державній власності перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності.

Згідно із ч. 1 ст. 17 Лісового Кодексу України у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

За змістом ст. 57 Лісового кодексу України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України. Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.

Частиною 1 ст. 19 Земельного кодексу України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі згідно з п. є - на землі лісогосподарського призначення.

Відповідно до положень ст.ст. 20, 21 ЗК України, які діяли на час виникнення правовідносин, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Відповідно до ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. До земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать, зокрема, землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 га у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств.

Громадяни і юридичні особи в установленому порядку можуть набувати у власність земельні ділянки деградованих і малопродуктивних угідь для заліснення (ст. 56 ЗК України).

Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ст. 57 ЗК України, ч. 1 ст. 17 ЛК України).

Таким чином, ліси та землі лісового фонду України є об`єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання земельних ділянок. Правовий статус земельних ділянок лісового фонду визначається нормами земельного та лісового законодавства відповідно до їх цільового призначення за даними земельного кадастру.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2008 року № 610-р Про деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками визначено, що з метою недопущення фактів порушення інтересів держави і суспільства під час відчуження та зміни цільового призначення земельних лісових ділянок Мінприроди, Мінагрополітики, Міноборони, Держкомлісгоспу та Держкомзему до законодавчого врегулювання питань запобігання зловживанням у цій сфері: зупинити прийняття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення; відкликати раніше надану згоду на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення у разі, коли місцевими органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування не прийнято відповідні рішення або коли за результатами перевірки встановлено, що такі рішення прийняті з порушенням вимог законодавства.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації , пункту 5 частини першої статті 31 ЛК України (до його виключення згідно із Законом України від 15 березня 2012 року № 4539-VI) до повноважень державних адміністрацій у сфері лісових відносин належить, зокрема, передання у власність земельних лісових ділянок площею до 1 га, що перебувають у державній власності, на відповідній території.

Порядок вилучення земельних ділянок визначає стаття 149 ЗК України, за приписами якої земельні ділянки, надані у постійне користування, зокрема, із земель державної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за згодою землекористувачів за рішеннями Кабінету Міністрів України, місцевих державних адміністрацій відповідно до їх повноважень.

Частина шоста статті 149 ЗК України встановлює, що обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою, дев`ятою цієї статті.

Відповідно до частини п`ятої статті 149 ЗК України районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті; в) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті. А згідно з останньою Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, зокрема, ліси площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 ЗК України.

Суд першої інстанції, з`ясувавши, що розпорядження Переяслав-Хмельницької державної районної адміністрації за №350 від 23 травня 2011 року прийнято з порушенням вимог закону, тобто спірні земельні лісові ділянки, виділені одним масивом площею 10,4703 га, вибули з володіння власника - держави поза його волею, правильно застосувавши норми матеріального права, дійшов обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для витребування зазначених земельних ділянок від добросовісних набувачів у порядку статті 388 ЦК України.

Доводи апеляційної скарги відповідача ТОВ Дукат Інвест щодо ненадання прокурором та позивачем належних і допустимих доказів на підтвердження права користування ДП Переяслав- Хмельницький державний агролісгосп спірними землями колегія суддів відхиляє, оскільки такі доводи спростовуються матеріалами справи.

Так, правовий статус земельних ділянок лісового фонду визначається нормами земельного та лісового законодавства відповідно до їх цільового призначення.

Документами, які підтверджують право лісогосподарських підприємств на земельні ділянки, є державні акти на право постійного користування земельними лісовими ділянками або планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Згідно з п. 5 розділу VIII Прикінцеві положення Лісового кодексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Відповідно до п. 42 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц, планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкування належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.

Відтак, вирішуючи питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства, необхідно враховувати пункт 5 розділу VIII Прикінцеві положення ЛК України.

Як передбачено ст. 47 Лісового кодексу України лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.

За статтею 48 Лісового кодексу України у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.

Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу.

Як встановлено з матеріалів справи, у 2001 році Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням (ВО Укрдержліспроект ) розроблено матеріали лісовпорядкування ДП Переяслав- Хмельницький державний агролісгосп .

За протоколом другої лісовпорядної наради від 12.03.2002 ухвалено рішення про затвердження основних положень і заходів проекту організації та розвитку лісового господарства на наступний ревізійний період.

На виконання вимог ч. 2 ст. 94 Лісового кодексу України (у редакції 1994 року) вказаний протокол другої лісовпорядної наради у березні 2002 року погоджено Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області та затверджено начальником обласного управління агропромислового комплексу в Київській області при Київській обласній державній адміністрації. За цим протоколом (розділ 23), нарадою зроблено загальний висновок за результатами минулої господарської діяльності держлісгоспу про те, що в цілому, лісове господарство велось цілеспрямовано і всебічно з діючими правилами ведення лісового господарства в лісах України.

За вказаними матеріалами лісовпорядкування встановлено, що спірні земельні ділянки надані у власність за рахунок земель лісового фонду, що розташовані у 3 виділі 30 кварталу, майстерська дільниця 1, планшет № 20 та перебували у постійному користуванні ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп , що підтверджується інформацією агролісгоспу від 28.03.2016 № 7.

Відповідно до Книги № 4 Таксаційні описи, поквартальні суми площ та загальних запасів насаджень вказаних матеріалів лісовпорядкування у 3 виділі 30 кварталу, розташовані ліси протиерозійні, площею 26 га, а саме, сосна звичайна, середньовікова, віком 51 рік, висотою 19 м, діаметром 18 см.

Згідно інформації ВО Укрдержліспроект від 30.03.2016 № 239 з фрагментом з публічної кадастрової карти України з земельними ділянками з кадастровими номерами 3223388200:302:014:0643, 3223388200:302:014:0644, 3223388200:302:014:0645, 3223388200:302:014:0646, 3223388200:302:014:0647, 3223388200:302:014:0648 та з нанесеними межами 3 виділу кварталу № 30, майстерська дільниця №1, планшет № 20, вказані земельні ділянки накладаються на землі лісогосподарського призначення, які перебували на час передачі їх у приватну власність громадянам у користуванні державного агролісгоспу.

Крім того, відповідно до інформації управління Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі від 18.05.2016 № 10-1014-99.3-2031/2-16 згідно умовних позначень графічних матеріалів, які містить проект формування території і встановлення меж Циблівської сільської ради та с. Циблі Переяслав- Хмельницького району Київської області 1995 року, земельні ділянки з кадастровими номерами 3223388200:302:014:0643, 3223388200:302:014:0644, 3223388200:302:014:0645, 3223388200:302:014:0646, 3223388200:302:014:0647, 3223388200:302:014:0648, 3223388200:302:014:0649 розташовані на землях вкритих лісовою (деревною та чагарниковою) рослинністю.

Відповідно до інформації ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп у листі від 28.03.2016 № 7 правовий статус земельних ділянок з вищевказаними кадастровими номерами, які передані у приватну власність громадянам, не змінювався.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що земля, яка відповідно до розпорядження Переяслав-Хмельницької державної районної адміністрації № 350 від 23.05.2011 була віднесена до земель особистого селянського господарства та передана у власність фізичних осіб, станом на час прийняття цього розпорядження знаходилася в адміністративних межах Циблівської сільської ради за межами населеного пункту та мала статус земель лісового фонду, і належить до земель лісогосподарського призначення, та на час її відведення у власність громадян за цим розпорядженням перебувала в постійному користуванні ДП Переяслав- Хмельницький державний агролісгосп .

При цьому, матеріали справи не містять жодних доказів, які б свідчили про те, що Переяслав-Хмельницька районна державна адміністрація Київської області відповідно до вимог ст. 20 Земельного кодексу України та ст.ст. 19-20, 22, 50 Закону України Про землеустрій до моменту передачі спірних земельних ділянок у власність відповідачів, прийняла рішення щодо проведення робіт із землеустрою щодо припинення права користування і вилучення спірної земельної ділянки у ДП Переяслав-Хмельницький державний агролісгосп .

Згідно з Порядком ведення державного лісового кадастру та обліку лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.06.2007 № 848, державний облік лісів і державний лісовий кадастр ведуться з метою забезпечення ефективної організації охорони і захисту лісів, раціонального використання лісового фонду, відтворення лісів, здійснення систематичного контролю за якісними і кількісними змінами в лісовому фонді. Державний облік лісів і державний лісовий кадастр ведеться державними органами лісового господарства за єдиною для усіх лісів системою за рахунок державного бюджету. Державний лісовий кадастр включає систему відомостей про правовий режим лісового фонду, розподіл його між користувачами, поділ лісів за групами та віднесення їх до категорій захисності, інші дані, що характеризують кількісний, якісний стан та економічну оцінку лісового фонду.

Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання (ВО Укрдержліспроект ) засноване на державній власності, створене на підставі наказу Міністерства лісового господарства України від 30.09.1991 за № 119 та належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України.

Згідно п. 3.2.8 статуту ВО Укрдержліспроект , окрім інших його функцій, забезпечує при лісовпорядкуванні лісового фонду формування повидільних й інтегрованих банків даних, які містять лісотаксаційну, топографо-геодезичну і картографічну інформацію, з наступним формуванням і веденням державного лісового кадастру.

За статтями 45, 47, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування.

Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.

Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.

У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.

Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.

Відповідно до ст. 46 Лісового кодексу України лісовпорядкування передбачає, зокрема, відновлення у встановленому порядку меж території лісового фонду України і визначення внутрігосподарської організації; інвентаризацію лісового фонду України з визначенням породного та вікового складу деревостанів, їх стану, якісних і кількісних характеристик лісових ресурсів; складання проектів організації і розвитку лісового господарства та здійснення авторського нагляду за їх виконанням.

Згідно п. 1.7.1 Інструкції по проведенню лісовпорядування в єдиному державному лісовому фонді СРСР, затвердженої постановою Державного комітету СРСР з лісового господарства від 12.09.1985 № 4, повторність лісповпорядкування приймається, як правило, раз в 10 років.

Згідно з п. 1.2 пояснювальної записки по майстерській дільниці № 1 Переяслав-Хмельницького державного агролісгоспу Київської області у складі перспективного плану ведення лісового господарства, попереднє лісовпорядкування було проведено у 1989 році Українською експедицією Українського лісовпорядного підприємства.

Таким чином, інформація ВО Укрдержліспроект щодо факту накладення спірних земельних ділянок на лісові ділянки державного агролісгоспу з доданим викопіюванням з Публічної кадастрової карти України, є належним та допустимим доказом в розумінні ст. ст. 77, 78, 79, 80 ЦПК України, оскільки стосується предмету доказування та надана уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державних лісового та земельного кадастрів, а матеріали лісовпорядкування 2001 року є наслідком інвентаризації земель лісового фонду, що перебувають у постійному користуванні вказаного державного лісогосподарського підприємства.

Аналогічна правова позиція про те, що інформація ВО Укрдержліспроект щодо факту накладання інших земель на лісові ділянки є належним та допустимим доказом у справах таких категорій, викладена у постанові Верховного Суду України від 16.12.2015 у справі № 6-2510ц 15.

З урахуванням викладеного, доводи апеляційної скарги відповідача про те, що спірні земельні ділянки не відносяться до категорії земель лісогосподарського призначення, є необґрунтованими, не відповідають фактичним обставинам справи та наявним у справі доказам.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (провадження № 14-208цс18) Велика Палата Верховного Суду звернула увагу на те, що у спорах щодо земель лісогосподарського призначення, прибережних захисних смуг, інших земель, що перебувають під посиленою правовою охороною держави, остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси, зокрема, у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина перша статті 50 Конституції України). Ці інтереси реалізуються через цільовий характер використання земельних ділянок (статті 18, 19, пункт а частини першої статті 91 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України), та через інші законодавчі обмеження. Заволодіння приватними особами такими ділянками всупереч чинному законодавству, зокрема без належного дозволу уповноваженого на те органу, може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпечне довкілля.

Як вбачається з копії протоколу огляду земельних ділянок від 30 березня 2017 року в рамках кримінального провадження № 42016111100000041 від 01.02.2016 року, огляд проводився старшим слідчим СВ Переяслав-Хмельницького ВП ГУ НП у Київській області Слюсар І.П. за участю спеціаліста - інспектора землевпорядника ТОВ Землевпорядкування та кадастр Богуш В.М., в адміністративних межах Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області у 3 виділі 30 кварталу ДП Переяслав-Хмельницький агролісгосп ( а.с. 136-146, т. 2).

Зазначеним оглядом ( з доданими фототаблицями) встановлено, що сім земельних ділянок, з кадастровими номерами 3223388200:302:014:0643, 3223388200:302:014:0644, 3223388200:302:014:0645, 3223388200:302:014:0646, 3223388200:302:014:0647, 3223388200:302:014:0648, 3223388200:302:014:0649, місце розташування яких встановлено спеціалістом із застосуванням спеціальних приладів, на місцевості з координатними точками, що зазначені у протоколі огляду, розташовані у лісі, на земельних ділянках містяться лісові насадження - сосна звичайна, середньовікова, віком 51 рік, висотою 19 метрів, діаметром 18 сантиметрів. Поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 3223388200:302:014:0643 розташований квартальний стовп № 30 ( нижня ліва частина 3 виділу 30 кварталу ДП Переяслав-Хмельницький агролісгосп ).

З урахуванням зазначеного, відповідачі могли і повинні були знати про те, що земельні ділянки належать до земель лісогосподарського призначення, на них ростуть дерева - сосни, віком 51 рік, висотою 19 метрів, а не чагарники, як стверджує представник відповідача.

З огляду на все вищевикладене, загальний інтерес у контролі за використанням земельної ділянки за цільовим призначенням для гарантування безпечності довкілля та непогіршення екологічної ситуації у цій справі переважає приватний інтерес відповідачів у збереженні права власності на земельні ділянки.

Витребування спірних земельних ділянок із володіння відповідачів не порушуватиме принцип пропорційності втручання у право мирного володіння майном, відповідає критерію законності: воно здійснюється на підставі норми статі 388 ЦК України в зв`язку з порушенням органом державної влади низки вимог ЗК України, які відповідають вимогам доступності, чіткості, передбачуваності.

Відповідачі не мали перешкод у доступі до законодавства й у силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірних земельних ділянок, проявивши розумну обачність, могли і повинні були знати про те, що ділянки належать до земель лісового фонду, а тому вибули з володіння держави з порушенням вимог закону, що ставить під обґрунтований сумнів добросовісність відповідачів під час набуття земельних ділянок у власність.

Також, як вбачається з постанови Верховного Суду від 27 травня 2020 року у даній справі, Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду вважав правильним висновок судів про те, що спірні земельні ділянки мають лісогосподарське призначення, їх правовий режим не змінювався, а тому їх передача у приватну власність громадян проведена з порушенням вимог законодавства.

Надані до пояснення представником відповідача ОСОБА_2 - Дібровою А.І. нові докази - довідка в.о. начальника Держкомзему у Переяслав Хмельницькому районі Київської області від 10.05.2011 року про те, що спірні земельні ділянки відводяться за рахунок земель бувшого КСП ім. Шевченка, наданих для сільськогосподарського виробництва, на яких знаходяться чагарники; лист директора ДП Переяслав-Хмельницьке лісове господарство від 18.05.2011 року про те, що земельна ділянка , площею 10,4703 га для ведення особистого селянського господарства, знаходиться у межах Циблівської сільської ради і не належить до лісового фонду ДП Переяслав-Хмельницьке лісове господарство - не можуть бути прийняті до уваги колегією суддів, оскільки поважних причин їх неподання до суду першої інстанції відповідачем та його представником не зазначено.

З матеріалів справи вбачається, що з даним позовом прокурор звернувся до суду 25 липня 2016 року. Ухвалою Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 25 лютого 2021 року до участі у справі як відповідач був залучений ОСОБА_2 , який згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення, про розгляд даної справи був повідомлений 11 березня 2021 року, проте в судове засідання, призначене на 29 березня 2021 року, не з`явився, причин неявки не повідомив.

Відповідно до ч. 3 ст. 367 ЦПК України, докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Отже, вирішуючи спір, який виник між сторонами у справі, суд правильно визначився з характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, повно та всебічно дослідив наявні у справі докази і дав їм належну оцінку згідно зі статтями 76-78 , 81 , 89 ЦПК України, правильно встановив обставини справи, внаслідок чого ухвалив законне та обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам матеріального та процесуального права.

Таким чином, доводи апеляційної скарги про незаконність та необґрунтованість рішення суду першої інстанції є безпідставними, спростовуються матеріалами справи та висновками суду, викладеними в рішенні суду.

Згідно зі ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Отже, оскаржуване рішення ухвалене з дотриманням вимог матеріального і процесуального права, а тому апеляційну скаргу відповідача слід залишити без задоволення, а рішення суду залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 268, 367, 368, 374 - 376, 381-383 ЦПК України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Дукат-Інвест , яка подана представником Овчаренком Валерієм Андрійовичем, - залишити без задоволення.

Рішення Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 29 березня 2021 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Повний текст постанови складено 29 грудня 2021 року.

Суддя - доповідач: Ящук Т.І.

Судді: Махлай Л.Д.

Немировська О.В.

Дата ухвалення рішення02.12.2021
Оприлюднено31.12.2021
Номер документу102369137
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —373/1229/16-ц

Ухвала від 16.04.2024

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Опанасюк І. О.

Ухвала від 10.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Опанасюк І. О.

Ухвала від 20.02.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Приходько Костянтин Петрович

Ухвала від 23.01.2024

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Опанасюк І. О.

Ухвала від 23.01.2024

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Опанасюк І. О.

Постанова від 26.09.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Приходько Костянтин Петрович

Постанова від 06.07.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Приходько Костянтин Петрович

Постанова від 06.07.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Приходько Костянтин Петрович

Ухвала від 13.06.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Приходько Костянтин Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні