ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 квітня 2010 року Справа № 2-а- 1059/09
Суддя Сєвєродонецьког о міського суду Луганської о бласті Туренко С.І., розгляну вши у порядку письмового про вадження адміністративну сп раву за адміністративним поз овом ОСОБА_1 до Управл іння Пенсійного Фонду Україн и в місті Сєвєродонецьку Луг анської області про визнання дій неправомірними, зобов' язання призначити та виплачу вати щомісячну державну соці альну допомогу «Дітям війни» , -
ВСТАНОВИВ:
21 грудня 2009 року позивач з вернувся з адміністративним позовом до відповідача - Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в місті Сєвєродонецьку Л уганської області, в якому за значив, що він має правовий ст атус дитини війни, відповіда ч має виплачувати її підвище ння до пенсії, передбачене ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», але о скільки таке підвищення не в иплачується, просить визнати неправомірними дії Управлін ня Пенсійного фонду України в м. Сєвєродонецьку Луганськ ої області щодо відмови у про веденні нарахування та випла ти їй державної соціальної д опомоги як дитині війни у виг ляді підвищення до пенсії у р озмірі 30 відсотків мінімальн ої пенсії за віком відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з 01.01.2009 року по тепер ішній час, зобов'язати відп овідача здійснити перерахун ок та виплату вказаного підв ищення до пенсії починаючи з 01.01.2009 року, установити виплату 30% надбавки довічно.
До початку судового засіда ння від сторін надійшли заяв и про розгляд справи без їх уч асті, 30.03.2010 р. постановлено ухва лу про розгляд справи у поряд ку письмового провадження.
Від відповідача надійшли з аперечення проти позову, у як их він посилається на наступ не. Позивач є пенсіонером та має статус дитини війни. Зг ідно ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » № 2195/ІV від 18.11.2004 дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щується на 30 % мінімальної пен сії за віком. Відпо відно до ст.7 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій, передбачених цим Законо м, здійснюється за рахунок ко штів Державного бюджету. Раз ом з тим, законодавством не пр ийнято жодного нормативно-пр авового акту на виконання вк азаних вимог Закону, не визна чено на законодавчому рівні, які органи повинні виплачув ати підвищення пенсії, за рах унок яких коштів і джерел, в як ому порядку, яким чином обчис лювати вказаний розмір. Відп овідно до ст. 85 Конституції Ук раїни виключно законом про Д ержавний бюджет України визн ачаються будь-які видатки де ржави на загальносуспільні п отреби, розмір і цільове спря мування цих видатків. Стаття 19 Конституції України передб ачає, що правовий порядок в Ук раїні ґрунтується на принцип ах, згідно яким ніхто не може б ути вимушений робити те, що не передбачено законодавством . Одночасно дана норма встано влює, що органи державної вла ди і органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України. Згідно ухвали Конституційно го Суду України № 27-у/2009 від 22.05.2009 р оку суд дійшов висновку, що у ч астині третій ст. 28 Закону Укр аїни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння» № 1058-ІV закладено однознач ну вимогу щодо застосування мінімального розміру пенсії за віком, установленого в абз аці першому частини першої ц ієї статті, - виключно для визн ачення розмірів пенсій, приз начених згідно з цим законом . Непоширення мінімального р озміру пенсії за віком, устан овленого у абзаці першому ча стини першої статті 28 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання» № 1058-ІV на правовідносин и, що виникають на підставі ін ших законів, крім цього Закон у, дає підстави стверджувати про наявність прогалини у за конодавчому регулюванні вип лат дітям війни, передбачено ї у ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» № 2195/ІV. Ця прогалина полягає у в ідсутності механізму вираху вання мінімальної пенсії за віком, на 30 % якої мають підвищу ватися дітям війни пенсії аб о щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціал ьна допомога, що виплачуєтьс я замість пенсії. В статті 7 За кону України „Про соціальний захист дітей війни" № 2195/ІV зазн ачено, що фінансове забезпеч ення державних соціальних га рантій, передбачених цим Зак оном, здійснюється тільки за рахунок коштів Державного б юджету України. За рахунок ін ших джерел фінансування держ авна соціальна підтримка діт ей війни не здійснюється, отж е для стягнення коштів з Пенс ійного фонду України відсутн і правові підстави. З метою ус унення суперечностей та збер еження рівня соціального зах исту окремих категорій грома дян Кабінетом Міністрів України було прийнято поста нову № 530 від 28 травня 2008 року, в як ій були врегульовані окремі питання стосовно захисту соц іальних прав громадян, в тому числі тих осіб, на яких поширю ється правовий статус дітей війни. Кабінет Міністрів України 03.02.2002 року прийняв Пост анову «Про підвищення розмір у пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям п енсіонерів, фінансування яки х здійснюється за рахунок ко штів державного бюджету» № 1, в якій встановив, що виходячи з розміру 19 гривень 91 копійка на раховується підвищення, пере дбачені Законом України «Про соціальних дітей війни». Жод ним нормативно-правовим акто м змін на 2009 рік не було передба чено. Оскільки фінансове заб езпечення державних соціаль них гарантій, передбачених З аконом України «Про соціальн ий захист дітей війни", здійсн юється за рахунок коштів Дер жавного бюджету, а Законом Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2009 рік» видатків на фінансове забезпечення держ авних соціальних гарантій, в становлених Законом України «Про соціальний захист діте й війни» у розмірі 30 % від мінім альної пенсії за віком не пер едбачено, позивачу згідно за яви виплачувалося підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни, в п овному обсязі. Просив застос увати річний строк звернення до суду. У запереченнях п роти позову відповідач проси в у задоволенні позову відмо вити у повному обсязі.
Дослідивши матеріали спра ви, суд вважає, що позов підляг ає частковому задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачає ться, що позивач має правовий статус «дитина війни», що під тверджується пенсійним посв ідченням НОМЕР_1.
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ви значено основи соціального з ахисту дітей війни та гарант овано їх соціальну захищеніс ть шляхом надання пільг і дер жавної соціальної підтримки .
Відповідно до статті 71 Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2009 рік" від 26 груд ня 2008 року № 835-VІ було надане пра во Кабінету Міністрів Ук раїни у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, я кі відповідно до законодавст ва визначаються залежно від розміру мінімальної заробіт ної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбач ених за відповідними бюджетн ими програмами. Проте, на вико нання вищезазначеної норми Кабінетом Міністрів Укра їни не приймалося окремої по станови щодо встановлення в 2009 році розміру підвищення до пенсії особам, віднесеним до категорії «дитина війни». Пу нктом 8 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 тра вня 2008 року № 530 "Деякі питання со ціального захисту окремих ка тегорій громадян" передбачен о, що дітям війни (крім тих, на я ких поширюється дія Законів України "Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту" та "Про жертви нац истських переслідувань") до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 гривні та з 1 жовтня - 49,8 гривні. Розмір підв ищення до пенсії з 1 січня 2009 ро ку цією постановою не визнач ений та змін стосовно цього п итання у 2009 році в вищезазначе ну постанову не вносилося.
Таким чином, стаття 6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" з 1 січня 2009 року по дійсний час є діючою в наст упній редакції «дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи держав на соціальна допомога, що вип лачується замість пенсії, пі двищуються на 30 відсотків мін імальної пенсії за віком».
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе зобов'я зати Управління Пенсійного ф онду в місті Сєвєродонецьку Луганської області зробити н арахування та виплату підвищ ення позивачу до пенсії у роз мірі 30% мінімальної пенсії за віком, як дитині війни, з 01 січн я 2009 року з урахуванням виплач ених сум.
Позовні вимоги щодо визнан ня неправомірними дії Управл іння Пенсійного фонду Україн и в м. Сєвєродонецьку Лугансь кої області не підлягають за доволенню, оскільки згідно п .1. ч.2 ст. 162 КАС України у разі зад оволення адміністративного позову суд може прийняти пос танову про: визнання протипр авними рішення суб'єкта вла дних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіял ьності і про скасування або в изнання нечинним рішення чи окремих його положень, про по ворот виконання цього рішенн я чи окремих його положень із зазначенням способу його зд ійснення. В даному випадку ві дсутні протиправні дії відпо відача, а вбачається протипр авна бездіяльність, щодо нез дійснення нарахування і нале жних виплат позивачу як «дит ині війни».
Відповідно до вимог ч.2 ст.11 К АС України, - суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це н еобхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сто рін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Суд вважає за необхідне вий ти за межі позовних вимог, зая влених позивачем, оскільки ц е необхідно для повного захи сту прав, свобод та інтересів , про захист яких він просить я к «дитина війни» та визнати п ротиправною бездіяльність У правління Пенсійного фонду У країни в місті Сєвєродонецьк у Луганської області щодо не виплати позивачеві підвищен ня до пенсії за віком, як дитин і війни недоплаченої щомісяч ної державної соціальної доп омоги з 01 січня 2009 року.
Також, не підлягають задово ленню позовні вимоги щодо ус тановлення виплати 30% надбавк и довічно судом, оскільки вка зані дії не відносяться до ко мпетенції суду.
Відповідно до вимог ч.1 ст.88 К АС України, суд, враховуючи ма йновий стан сторони, може сво єю ухвалою зменшити розмір н алежних до оплати судових ви трат чи звільнити від оплати повністю або частково, чи від строчити або розстрочити спл ату судових витрат на визнач ений строк.
Оскільки позивач є людиною похилого віку, визнана «дити ною війни» у встановленому З аконом порядку, є пенсіонеро м, суд, враховуючи її майновий стан, доходить до висновку пр о можливість та необхідність звільнення позивача від спл ати судових витрат.
При звертанні до суду позив ач сплатила судові витрати в розмірі 3 гривні 40 копійок, і, о скільки суд дійшов висновку про звільнення позивача від сплати судових витрат, зазна чена сума підлягає поверненн ю на користь позивача з місце вого бюджету міста Сєвєродон ецька.
На підставі викладеного, зг ідно ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", ст. ст. 2,17,18,87,88,99,100,122,158-163 Кодексу адм іністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1 до Упр авління Пенсійного Фонду Укр аїни в місті Сєвєродонецьку Луганської області про визна ння дій неправомірними, зобо в'язання призначити та випл ачувати щомісячну державну с оціальну допомогу «Дітям вій ни» задовольнити частко во.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного фонду України в місті Сє вєродонецьку Луганської обл асті щодо нездійснення підви щення до пенсії за віком та її виплати, ОСОБА_1 як «дитин і війни» з 01 січня 2009 року.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в міст і Сєвєродонецьку Луганської області здійснити виплату п ідвищення до пенсії ОСОБА_1 як «дитині війни» згідно ст . 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" з 01 січ ня 2009 року у розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком, з урахува нням фактично виплаченого.
У задоволенні інших позовн их вимог ОСОБА_1 відмовити .
Повернути з місцевого бюдж ету міста Сєвєродонецька О СОБА_1 сплачений судовий зб ір у сумі 3 гривні 40 копійок.
Постанова може бути оска ржена до апеляційного суду Л уганської області. Заява про апеляційне оскарження поста нови суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. Апеля ційна скарга на постанову су ду першої інстанції подаєтьс я протягом двадцяти днів піс ля подання заяви про апеляці йне оскарження. Апеляційна с карга може бути подана без по переднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо вона подається у строк, встан овлений для подання заяви пр о апеляційне оскарження.
СУДДЯ: С.І. Т УРЕНКО
Суд | Сєвєродонецький міський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2010 |
Оприлюднено | 07.02.2011 |
Номер документу | 10275199 |
Судочинство | Цивільне |
Адміністративне
Перевальський районний суд Луганської області
Іванов Андрій Петрович
Цивільне
Сєвєродонецький міський суд Луганської області
Туренко Сергій Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні