ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" грудня 2021 р. м. Київ Справа № 911/2093/21
Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу
за позовом Заступника Генерального прокурора, м. Київ в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю Рекріейшн-Сервіс, Київська обл., Бориспільський р-н., с. Щасливе,
Акціонерного товариства Державний експортно-імпортний банк України, м. Київ,
третя особа - Київське квартирно-експлуатаційне управління, м. Київ
про визнання недійсними договору іпотеки, державних актів на право власності на земельні ділянки та повернення земельних ділянок
за участю представників
прокурор: Ющенко М.А. (посв. № 064732);
від позивача: не з`явився;
від відповідача-1: не з`явився;
від відповідача-2: Вавдійчик Б.П. (довір. № 0024701/19695-21 від 17.06.2021 р.);
від третьої особи: Мехреньгіна А.Б. (самопредставництво).
Обставини справи:
Заступник Генерального прокурора звернувся до господарського суду Київської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю Рекріейшн-Сервіс, Акціонерного товариства Державний експортно-імпортний банк України, в якій він просив визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 02.12.2009 р. № ЯИ 441906, № ЯИ 441904, № ЯИ 441905 з відміткою про перехід права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:06:001:0064, 3220888000:06:001:0061, 3220888000:06:001:0065, розташовані на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, до товариства з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс», визнати недійсним договір іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18, укладений між Публічним акціонерним товариством «Державний експортно-імпортний банк України» і Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» у частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташованих на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, посвідчений приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Комарницькою О.В. за № 319 та зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації.
Ухвалою господарського суду Київської області від 03.08.2021 р. прийнято позовну заяву у даній справі до розгляду та відкрито провадження у справі; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою господарського суду Київської області від 26.08.2021 р. позовну заяву Заступника Генерального прокурора залишено без руху на підставі ст. 162, ч. 11 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України та запропоновано прокурору надати до суду уточнення позовних вимог щодо кадастрових номерів земельних ділянок, державні акти на право власності та договір іпотеки щодо яких, прокурор просить визнати недійсними, та пояснення щодо викладених у позовній заяві обставин щодо кадастрових номерів земельних ділянок.
06.09.2021 р. до господарського суду Київської області від прокурора надійшла заява, в якій викладені пояснення щодо кадастрових номерів земельних ділянок, та до якої додано заяву про зміну предмету позову, в якій прокурор просить суд визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 02.12.2009 р. № ЯИ 441906, № ЯИ 441905, № ЯИ 441904 з відміткою про перехід права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташовані на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, до товариства з обмеженою відповідальністю Рекріейшн-Сервіс, визнати недійсним договір іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18, укладений між Публічним акціонерним товариством Державний експортно-імпортний банк України і Товариством з обмеженою відповідальністю Рекріейшн-Сервіс у частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташованих на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, посвідчений приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Комарницькою О.В. за № 319 та зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Рекріейшн-Сервіс повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації.
Таким чином, вимоги прокурора розглядаються судом в редакції заяви про зміну предмету позову.
Позовні вимоги (з урахуванням заяви прокурора про зміну предмету позову) обґрунтовано тим, що на підставі розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 24.03.2009 р. № 1038 земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, які входять до складу земель оборони, було передано у приватну власність громадянам для ведення особистого селянського господарства всупереч вимогам ч. 5 ст. 116, ст. 122 ст. 149 Земельного кодексу України, а саме за відсутності згоди землекористувача та всупереч порядку зміни цільового призначення із земель оборони на землі сільськогосподарського призначення, що свідчить про перевищення Бориспільською районною державною адміністрацією передбачених законом повноважень. Згодом вказані земельні ділянки були відчужені ТОВ Легран-Есетс-Менеджмент відповідно до договорів купівлі-продажу, на підставі яких виготовлено та зареєстровано державні Акти на право власності № ЯИ 441906, № ЯИ 441904, № ЯИ 441905, яке в подальшому відповідно до договорів купівлі-продажу відчужило земельні ділянки на користь ТОВ Рекріейшн-Сервіс. Проте оскільки суб`єкти цивільних правовідносин не набували у встановленому законом порядку право власності на земельні ділянки, то видані для підтвердження цих прав державні акти на землю є незаконними, а тому наявні підстави для визнання зазначених державних актів недійсними. Разом з цим, вказані земельні ділянки перебувають в іпотеці на підставі договору іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18, укладеного між Публічним акціонерним товариством Державний експортно-імпортний банк України як іпотекодержателем та ТОВ Рекріейшн-Сервіс як іпотекодавцем, предметом якого є у тому числі зазначені земельні ділянки. Проте, оскільки набуття ТОВ Рекріейшн-Сервіс права власності на земельні ділянки, які було передано ПАТ Державний експортно-імпортний банк України в іпотеку, було незаконним та іпотекодавець не мав права власника на розпорядження цими земельними ділянками, то відповідно до ст.ст. 203, 215 Цивільного кодексу України є підстави для визнання його недійсним у частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами 3220887000:03:002:0061 площею 0,9900 га, 3220887000:03:002:0064 площею 0,9900 га та 3220887000:03:002:0065 площею 0,9899 га, розташованих на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області. Крім того, враховуючи те, що вказані земельні ділянки повністю накладаються на земельну ділянку (кадастровий номер 3220887000:03:002:0933), яка віднесена до земель оборони і перебуває в державній власності, зареєстровані за ТОВ Рекріейшн-Сервіс, проте в силу законодавства вони не можуть перебувати у приватній власності із виникненням приватного володільця, то права держави на реалізацію усіх правомочностей щодо земельних ділянок, а саме користування і розпорядження ними, підлягають захисту шляхом зобов`язання ТОВ Рекріейшн-Сервіс повернути земельні ділянки у державну власність.
Звернення прокурора з позовом до господарського суду Київської області обґрунтоване посиланням на ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру, відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
За твердженням прокурора, він звернувся до суду у виключному випадку, з метою захисту реальних інтересів держави, зокрема щодо порушення вимог земельного законодавства при розпорядженні землями оборони, що в свою чергу і призводить до порушень інтересів держави.
Прокурор звернувся з даним позовом до суду в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації.
Листом від 09.04.2021 р. № 11/6/1-125вих-21 Офіс Генерального прокурора звернувся до Київської обласної державної адміністрації, в якому вказав на виявлені порушення вимог земельного законодавства щодо незаконності розпорядження землями оборони та запропонував Київській обласній державній адміністрації вжити заходів щодо поновлення інтересів держави.
Листом від 06.05.2021 р. № 01.1-141838 Департамент містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації за дорученням Київської обласної державної адміністрації повідомив Офіс Генерального прокурора, що юридичний департамент Київської обласної державної адміністрації не володіє інформацією та підтверджуючими документами щодо спірних земельних ділянок, їх власників, місце розташування, а також правових підстав набуття права власності та про накладення їх на землі оборони, що унеможливлює обґрунтування позовних вимог. Також повідомив про відсутність інформації щодо реальної вартості спірних земельних ділянок, яка необхідна для визначення ціни позову та сплати судового збору для подання відповідної позовної заяви, та про те, що Київська обласна державна адміністрація не заперечує щодо вжиття Офісом Генерального прокурора заходів для поновлення інтересів держави.
Київською обласною державною адміністрацією не було вжито заходів щодо звернення з відповідним позовом до суду з метою захисту прав, що свідчить про бездіяльність компетентного органу.
Листом від 01.07.2021 р. № 11/6/1-233вих-21 Офіс Генерального прокурора повідомив Київську обласну державну адміністрацію про те, що підготовлено позовну заяву.
Наведені обставини є підставою для звернення прокурора з даним позовом до суду в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації.
26.08.2021 р. до господарського суду Київської області засобами електронного зв`язку та через канцелярію суду від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить суд позовну заяву залишити без розгляду, а у випадку, якщо суд дійде висновку про відсутність підстав для цього у задоволенні позову відмовити. Також відповідач просить застосувати наслідки спливу строку позовної давності. Відповідач посилається на те, що позивачем пропущено строк позовної давності, оскільки позивач та прокурор знали або повинні були дізнатись про порушення своїх прав ще у 2009-2011 роках. Також, відповідач вважає, що оскільки доказів обставин недобросовісності іпотекодержателя прокурор суду не надав, то підстави для визнання недійсним договору іпотеки відсутні. З огляду на зміст позовної заяви, її вимог та заявлених обставин справи відповідач вважає, що відповідно до статтей 387, 388 ЦК України поданий прокурором позов є віндикаційним позовом, який не може бути задоволений, оскільки земельні ділянки вибули із володіння держави законно та за наявності волі на таке вибуття, що підтверджено та гарантується державою.
02.09.2021 р. до господарського суду Київської області від позивача надійшли пояснення щодо предмета спору, в яких він просить задовольнити позовні вимоги прокурора у повному обсязі.
07.09.2021 р. до господарського суду Київської області від прокурора надійшла відповідь на відзив, в якій він просить позов задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою господарського суду Київської області від 21.09.2021 р. залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Київське квартирно-експлуатаційне управління.
Ухвалою господарського суду Київської області від 07.10.2021 р. продовжено строк підготовчого провадження до 17.11.2021 р.
11.10.2021 р. до господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких він зазначає, що з наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області відповіді на запит адвоката відповідача-2 та документації із землеустрою слідує, що при перенесенні координат меж земельних ділянок та їх поворотних точок з цієї землевпорядної документації до Державного земельного кадастру були допущені грубі помилки, внаслідок яких візуально відображені в Публічній кадастровій карті України приватні земельні ділянки громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 з кадастровими № 3220887000:03:002:0064, № 3220887000:03:002:0061 та № 3220887000:03:002:0065 значним чином змістились на земельну ділянку позивача з кадастровим номером № 3220887000:03:002:0933. За твердженням відповідача-2, отримані відомості підтверджують відсутність порушення права власності позивача зі сторони відповідачів АТ «Укрексімбанк» та ТОВ «Рекріейшн-Сервіс», що вказує на безпідставність заявлених вимог до відповідачів, оскільки жоден із них не вчиняв дій з реєстрації земельних ділянок та видачі державних актів.
23.10.2021 р. до господарського суду Київської області від третьої особи надійшли пояснення, в яких вона просить задовольнити позовні вимоги прокурора в повному обсязі. Третя особа вказує, що земельна ділянка площею 16132,7 га, до складу якої входить земельна ділянка площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, на яку накладаються спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, виділялася для забезпечення державних потреб Збройних Сил України в користування Київській КЕЧ району, правонаступником якої є Київське квартирно-експлуатаційне управління. Вказана земельна ділянка не вибувала з категорії земель оборони та станом на час розгляду даної справи у встановленому порядку право постійного безстрокового користування нею Київському квартирно-експлуатаційному управлінню припинено не було.
26.10.2021 р. до господарського суду Київської області засобами електронного зв`язку від відповідача-2 надійшла заява про залучення третьої особи до участі у справі, в якій він просить суд залучити Товариство з обмеженою відповідальністю «Євробудком» до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів. Вказана заява судом не задоволена з підстав, зазначених в ухвалі господарського суду Київської області від 26.10.2021 р.
Ухвалою господарського суду Київської області від 16.11.2021 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.11.2021 р.
17.11.2021 р. до господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшла відповідь на пояснення третьої особи. Відповідач-2 вказує, що землі, які на даний час значаться в Публічній кадастровій карті України в межах земельної ділянки з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, на момент отримання громадянами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у приватну власність земельних ділянок з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061 та 3220887000:03:002:0065 не були землями оборони і не були зареєстровані у визначеному законом порядку як землі оборони. Також відповідач-2 вказує, що Київське квартирно-експлуатаційне управління не довело факт безперервного користування земельною ділянкою за державним актом серії Б № 025629 від 1979 р., оскільки не підтвердило належними доказами правонаступництво прав та обов`язків за Київською квартирно-експлуатаційною частиною району (припинено у 1991 році), зазначеною у вказаному державному акті.
23.11.2021 р. до господарського суду Київської області від третьої особи надійшли додаткові пояснення, в яких вона заперечує щодо доводів відповідача-2, викладених у відповіді на пояснення третьої особи. Третя особа вказує, що припинення Київської квартирно-експлуатаційної частини району жодним чином не свідчить про припинення прав постійного користування Квартирно-експлуатаційного відділу м. Київ, до якого передані усі майнові права та активи для здійснення подальшої господарської діяльності, який в подальшому переформовано у Квартирно-експлуатаційне управління (м. Київ) та перейменовано в Квартирно-експлуатаційне управління.
07.12.2021 р. до господарського суду Київської області від відповідача-2 засобами електронного зв`язку надійшла заява про закриття провадження у справі, в якій він просить суд закрити провадження у справі на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України. Заява обґрунтована тим, що на даний час земельні ділянки 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 та 3220887000:03:002:0933 вже відображені у Публічній кадастровій карті України без накладень. Вказана заява судом не задоволена з підстав, зазначених в ухвалі господарського суду Київської області від 07.12.2021 р.
07.12.2021 р. до господарського суду Київської області від третьої особи надійшло клопотання про залучення Міністерства оборони України у справу як третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача, яке судом не задоволено з підстав, зазначених в ухвалі господарського суду Київської області від 07.12.2021 р.
17.12.2021 р. засобами електронного зв`язку до господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшло клопотання про огляд електронних доказів за їх місцезнаходженням, в якому він просить суд оглянути картографічне (візуальне) відображення (зображення) земельних ділянок з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 та 3220887000:03:002:0933 на сторінці(ках) вебсайту Публічної кадастрової карти України з метою встановлення та фіксування факту відсутності накладень земельних ділянок.
21.12.2021 р. до господарського суду Київської області від прокурора надійшло клопотання про долучення доказів, в якому він просить прийняти до розгляду копії запиту Офісу Генерального прокурора № 11/6/1-11704-21 від 30.11.2021 р. та листа Держгеокадастру у Київській області у відповідь на вказаний запит № 10-10-0.222-13908/2-21 від 08.12.2021 р., необхідність подання яких виникла у зв`язку з перевіркою прокурором доводів відповідача стосовно зміни координат поворотних точок спірних земельних ділянок у жовтні 2021 р. і відсутності факту їх перетину із землями оборони. Неможливість подання вказаних доказів раніше обґрунтована тим, що відомості до Державного земельного кадастру про спірні земельні ділянки в частині зміни координат поворотних точок приведені у відповідність до відомостей документації із землеустрою на підставі листа від 08.10.2021 р. про перевірку відомостей Державного земельного кадастру щодо вказаних земельних ділянок на їх відповідність відомостям, зазначеним в документації із землеустрою. Судом задоволено клопотання прокурора про долучення доказів до матеріалів справи, з огляду на встановлення судом неможливості їх подання раніше.
Прокурор у підготовчих та судових засіданнях позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник позивача у жодне підготовче та судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час, дату та місце підготовчих та судових засідань позивач був належним чином повідомлений відповідно до п. 3 ч. 6 ст. 242 ГПК України в порядку, встановленому ГПК України, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень, що містяться в матеріалах справи, та поданими поясненнями позивача щодо предмета спору.
Представник відповідача-1 у жодне підготовче та судове засідання не з`явився, відзиву на позов до суду не надіслав, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час, дату та місце підготовчих та судових засідань відповідач-1 був належним чином повідомлений відповідно до п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України в порядку, встановленому ГПК України, що підтверджується поштовими поверненнями рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень, що містяться в матеріалах справи.
Представник відповідача-2 у підготовчих та судових засіданнях проти позову прокурора заперечував.
Представник третьої особи у підготовчих та судових засіданнях позов прокурора підтримав.
Судом задоволено клопотання відповідача-2 від 17.12.2021 р. про огляд електронних доказів за їх місцезнаходженням. У судовому засіданні 23.12.2021 р. судом оглянуто на офіційному вебсайті Публічної кадастрової карти України (https://map.land.gov.ua/) картографічне відображення земельних ділянок з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 та 3220887000:03:002:0933.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників відповідача-2 та третьої особи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до Державного акта серії Б № 025629 на право користування землею від 1979 року Київській квартирно-експлуатаційній частині району в безстрокове та безоплатне користування для державних потреб надано земельну ділянку площею 16132,7 га в межах згідно з планом землекористування, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право користування землею за № 35.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.1992 р. № 490 «Про реформу системи військової освіти» та директивою Генерального штабу Міністерства оборони України від 19.06.1992 р. Національній гвардії України передано навчальний центр Київського вищого загальновійськового командного двічі червонопрапорного училища ім. Фрунзе М.В., розташований на земельній ділянці площею 16500 га, до складу якої входить вказана вище земельна ділянка площею 16132,7 га.
Відповідно до директиви Генерального Штабу Збройних Сил України № 115/1/3440 від 12.04.1994 р. та наказу ЦКЕУ МО України № 162 від 24.06.1994 р. на фондах Київської Квартирно-експлуатаційної частини району сформовано Квартирно-експлуатаційний відділ м. Києва. Наведене підтверджується витягом з наказу від 01.08.1994 р. № 2 начальника Квартирно-експлуатаційного відділу м. Києва.
Відповідно до п. 10 Положення про Київське квартирно-експлуатаційне управління (нова редакція), затвердженого наказом командувача Сил логістики Збройних Сил України від 24.02.2021 р. № 57, Київське квартирно-експлуатаційне управління було перейменовано із Квартирно-експлуатаційного управління (м. Київ); Квартирно-експлуатаційне управління (м. Київ) було сформовано із Квартирно-експлуатаційного відділу м. Києва; Квартирно-експлуатаційний відділ м. Києва є правонаступником Київської квартирно-експлуатаційної частини району та Дарницької квартирно-експлуатаційної частини району.
23.05.2014 р. на підставі Державного акта серії Б № 025629 на право користування землею від 1979 року за Управлінням північного територіального командування внутрішніх військ (військова частина НОМЕР_1 ), яке змінено на правокористувача Військову частину НОМЕР_2 «Міжнародний міжвідомчий багатопрофільний центр підготовки підрозділів» Національної гвардії України, було зареєстровано право користування земельною ділянкою площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, з цільовим призначенням для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС, що підтверджується інформаційною довідкою від 06.09.2021 р. № 273478243 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельної ділянки з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933.
Таким чином, частина земельної ділянки площею 7665,0239 га, якій присвоєно кадастровий номер 3220887000:03:002:0933, була передана у постійне користування військовій частині НОМЕР_2 Національної гвардії України «Міжнародний міжвідомчий багатопрофільний центр підготовки підрозділів».
Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 23.02.2021 р. № 85 «Про надання в постійне користування земельної ділянки Київському квартирно-експлуатаційному управлінню» припинено право постійного користування Військової частини НОМЕР_2 «Міжнародний міжвідомчий багатопрофільний центр підготовки підрозділів» Національної гвардії України земельною ділянкою площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 та надано в постійне користування без складання документації із землеустрою Київському квартирно-експлуатаційному управлінню земельну ділянку площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 без зміни її меж та основного цільового призначення для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України.
Як вбачається з вказаного розпорядження, вказане розпорядження було прийнято за згодою Військової частини НОМЕР_2 «Міжнародний міжвідомчий багатопрофільний центр підготовки підрозділів» Національної гвардії України.
04.03.2021 р. на підставі вказаного розпорядження за Київською обласною державною адміністрацією зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, надану Київському квартирно-експлуатаційному управлінню в постійне користування.
За даними Публічної кадастрової карти (https://map.land.gov.ua/) земельна ділянка площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 перебуває у державній власності з цільовим призначенням: для розміщення та постійної діяльності Національної гвардії України оборони (для розміщення та постійної діяльності військових частин).
Отже, земельна ділянка площею 16132,7 га, до складу якої входить земельна ділянка площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 перебувала та перебуває у державній власності.
Розпорядженням № 1038 Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 24.03.2009 р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області та надано у власність громадянам земельні ділянки загальною площею 6,9300 га ріллі для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до списку громадян, яким надаються земельні ділянки (додаток до розпорядження № 1038 від 24.03.2009 р.), ОСОБА_1 відведено земельну ділянку площею 0,9899 га, ОСОБА_2 - 0,9900 га та ОСОБА_3 - 0,9900 га.
На підставі Розпорядження № 1038 Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 24.03.2009 р. було видано Державні акти на право власності на земельну ділянку, у тому числі:
- ОСОБА_2 державний акт серії ЯЗ № 348691 від 02.06.2009 р. на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0064, розташовану на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_1 державний акт серії ЯЗ № 348692 від 02.06.2009 р. на право власності на земельну ділянку площею 0,9899 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0065, розташовану на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_3 державний акт серії ЯЗ № 348688 від 02.06.2009 р. на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0061, розташовану на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
Надалі, після набуття ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, 3220887000:03:002:0061, вказані земельні ділянки 02.07.2009 р. були відчужені Товариству з обмеженою відповідальністю «Легран-Есетс-Менеджмент» на підставі договорів купівлі-продажу земельних ділянок, а саме: № 714 від 02.07.2009 р., № 710 від 02.07.2009 р. та № 722 від 02.07.2009 р. відповідно.
На підставі вищезазначених договорів купівлі-продажу земельних ділянок ТОВ «Легран-Есетс-Менеджмент» було видано державні акти на право власності на земельні ділянки, а саме:
-Державний акт серії ЯИ № 441906 від 02.12.2009 р. на земельну ділянку площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0064, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 020993800008;
-Державний акт серії ЯИ № 441904 від 02.12.2009 р. на земельну ділянку площею 0,9899 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0065, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 020993800010;
-Державний акт серії ЯИ № 441905 від 02.12.2009 р. на земельну ділянку площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0061, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 020993800007.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю «Легран-Есетс-Менеджмент» 17.12.2009 р. було відчужено земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, 3220887000:03:002:0061 Товариству з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» на підставі договорів купівлі продажу земельних ділянок від 17.12.2009 р., укладених між ТОВ «Легран-Есетс-Менеджмент» та ТОВ «Рекріейшн-Сервіс», посвідчених приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Комарницькою О.В. за реєстровими № 7439, № 7447 та № 7443.
Приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Комарницькою О.В. на державних актах ЯИ № 441906, ЯИ № 441904, ЯИ № 441905 від 02.12.2009 р. на право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, 3220887000:03:002:0061 здійснено відмітку про перехід права власності на вказані земельні ділянки до Товариства з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс».
Право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, 3220887000:03:002:0061 було зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс», що підтверджується інформаційними довідками від 17.06.2021 р. № 261979559, № 261979069, № 261979410 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Листом № 10-10-0.222-1957/2-21 від 19.02.2021 р. Головне управління Держгеокадастру у Київській області у відповідь на лист Офісу Генерального прокурора щодо надання інформації про спірні земельні ділянки повідомило, що згідно з даними Державного земельного кадастру земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0059, 3220887000:03:002:0060, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065 мають перетин зовнішніх меж із земельною ділянкою з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933.
Земельна ділянка з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 площею 7665,0239 га розташована на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області з цільовим призначенням розміщення та постійна діяльність внутрішніх військ МВС, що підтверджується державним актом на право користування землею 1979 року серії Б № 025629 та інформаційною довідкою від 06.09.2021 р. № 273478243 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельної ділянки з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933.
На час прийняття Бориспільською районною державною адміністрацією розпорядження від 24.03.2009 р. № 1038 частина земельної ділянки площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 перебувала у постійному користуванні Національної гвардії України.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України (тут і далі в редакції, що була чинною на момент прийняття розпорядження № 1038 від 24.03.2009 р.) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, у тому числі землі оборони.
Згідно з ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення (ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про використання земель оборони" (тут і далі в редакції, що була чинною на момент прийняття розпорядження № 1038 від 24.03.2009 р.) землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - військові частини).
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 2 Закону України "Про використання земель оборони" військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Земельного кодексу України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.
Землі оборони можуть перебувати у державній та комунальній власності (ч. 2 ст. 77 Земельного кодексу України).
Отже, земельна ділянка площею 16132,7 га, до складу якої входить земельна ділянка площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, відповідно до ст. 77 Земельного кодексу України віднесена до земель оборони та перебувала та перебуває у державній власності.
З огляду на те, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, 3220887000:03:002:0061 розташовані у межах земельної ділянки площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, то спірні земельні ділянки також віднесені до земель оборони, що унеможливлює їх перебування у приватній власності з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
Таким чином, розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації від 24.03.2009 № 1038 фактично було змінено цільове призначення земель оборони державної власності з їх віднесенням до земель сільськогосподарського призначення (для ведення особистого селянського господарства).
Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом (ч. 5 ст. 116 ЗК України).
При цьому згідно з ч.ч. 3, 4 ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
Головне управління Національної гвардії України до органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади про припинення права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933 не зверталось, що підтверджується листом Головного управління Національної гвардії України від 21.01.2019 р. № 27/29/2-452.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 84 Земельного кодексу України (в редакції, що була чинною на момент прийняття розпорядження) у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі оборони (п. «в» ч. 4 ст. 84 ЗК України).
Відповідно до п. а) ч. 5 ст. 149 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Згідно з до ч. 6 ст. 149 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою, дев`ятою цієї статті.
Отже, спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0065 площею 0,9899 га, 3220887000:03:002:0061 площею 0,9900 га та 3220887000:03:002:0064 площею 0,9900 га, які розташовані за адресою: Київська обл., Бориспільський район, Сошниківська сільська рада, на момент їх відведення у приватну власність для ведення особистого селянського господарства перебували у державній власності, знаходились за межами населеного пункту та відносилися до земель оборони.
Таким чином, Бориспільська районна державна адміністрація не мала права розпоряджатися земельними ділянками 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, які входять до земельної ділянки з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933.
Разом з цим, враховуючи, що розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 24.03.2009 р. № 1038 вже реалізовано і вичерпало свою дію, визнання його недійсним не є ефективним способом захисту права, оскільки задоволення цієї вимоги не може призвести до захисту або відновлення порушеного речового права позивача, зокрема повернення у його володіння спірних земельних ділянок.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 02.02.2021 р. у справі № 925/642/19.
Отже, спірні земельні ділянки передано у приватну власність всупереч вимогам ст. 84, ч. 5 ст. 116, ст. 149 Земельного кодексу України.
Як вже зазначалось, у судовому засіданні 23.12.2021 р. судом оглянуто на офіційному вебсайті Публічної кадастрової карти України (https://map.land.gov.ua/) картографічне відображення земельних ділянок з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 та 3220887000:03:002:0933. Так, судом встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 накладаються на земельну ділянку з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, яка віднесена до земель оборони та перебуває у державній власності.
Таким чином, доводи відповідача-2 щодо неналежності станом на теперішній час спірних земельних ділянок до земель оборони спростовуються вищенаведеними обставинами.
Відповідно до ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
З огляду на те, що право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, які розташовані у межах земельної ділянки площею 7665,0239 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, було набуто з порушенням вимог ст. 84, ч. 5 ст. 116, ст. 149 Земельного кодексу України, то видані для підтвердження цих прав державні акти від 02.12.2009 р. № ЯИ 441906, № ЯИ 441905, № ЯИ 441904 на право власності на вказані земельні ділянки є незаконними.
Таким чином, вимога прокурора про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки від 02.12.2009 р. № ЯИ 441906, № ЯИ 441905, № ЯИ 441904 з відміткою про перехід права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташовані на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» підлягає задоволенню.
Щодо вимоги прокурора про визнання недійсним договору іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18, укладеного між Публічним акціонерним товариством «Державний експортно-імпортний банк України» і Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» у частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташованих на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, посвідченого приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Комарницькою О.В., судом встановлено наступне.
26.01.2010 р. між Публічним акціонерним товариством «Державний експортно-імпортний банк України» (іпотекодержатель) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» (іпотекодавець) було укладено іпотечний договір № 151410Z18, який посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Комарницькою О.В та зареєстровано в реєстрі за № 318.
Відповідно до п. 1.1 іпотечного договору № 151410Z18 від 26.01.2010 р. за цим договором забезпечуються усі вимоги іпотекодержателя, що випливають із кредитної угоди від 22.03.2007 р. № 151407К19, укладеної між іпотекодержателем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Євробудком».
Пунктом 1.3 іпотечного договору передбачено, що предметом іпотеки є нерухоме майно земельні ділянки, що належать іпотекодавцю на праві власності, в тому числі земельні ділянки площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0064, площею 0,9899 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0065 та площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0061, які розташовані за адресою: Київська обл., Бориспільський район, Сошниківська сільська рада.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна - земельних ділянок з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0065 площею 0,9899 га, 3220887000:03:002:0061 площею 0,9900 га та 3220887000:03:002:0064 площею 0,9900 га, які розташовані за адресою: Київська обл., Бориспільський район, Сошниківська сільська рада, вказані об`єкти нерухомого майна перебувають під обтяженням (реєстраційні номери обтяження №№ 9453148, 9453150, 9453147) на підставі іпотечного договору від 26.01.2010 р. за № 151410Z18.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про іпотеку» (в редакції на час укладення договору) предметом іпотеки можуть бути один або декілька об`єктів нерухомого майна за таких умов:
- нерухоме майно належить іпотекодавцю на праві власності або на праві господарського відання, якщо іпотекодавцем є державне або комунальне підприємство, установа чи організація;
- нерухоме майно може бути відчужене іпотекодавцем і на нього відповідно до законодавства може бути звернене стягнення;
- нерухоме майно зареєстроване у встановленому законом порядку як окремий виділений у натурі об`єкт права власності, якщо інше не встановлено цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності (ч. 2 ст. 203 ЦК України).
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 217 Цивільного кодексу України, недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.
Земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065, передані в іпотеку за іпотечним договором № 151410Z18 від 26.01.2010 р., знаходяться (накладаються повністю) на земельній ділянці з кадастровим номером 3220887000:03:002:0933, яка належить до земель оборони, та не вилучалась з власності держави.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» не було власником земельних ділянок із кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташованих в межах земельної ділянки, яка віднесена до земель оборони, отже відповідач-1 не мав повноважень щодо розпорядження вказаними земельними ділянками та передання спірних земельних ділянок в іпотеку.
Враховуючи, що відповідач-1 передавав в іпотеку земельні ділянки, які входять до земель оборони, тобто не будучи власником спірних земельних ділянок, то договір іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18 в частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 суперечить вимогам закону, які передбачають можливість набуття статусу іпотекодавця лише власником майна, та інтересам держави, а тому підлягає визнанню недійсним на підставі ч.ч. 1, 2 ст. 203, ч. 1 ст. 215 ЦК України.
Таким чином, вимога прокурора про визнання недійсним договору іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18, укладеного між Публічним акціонерним товариством «Державний експортно-імпортний банк України» і Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс», в частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065, розташованих на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, посвідченого приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Комарницькою О.В. за № 318, підлягає задоволенню.
Прокурором також заявлено вимогу про зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння (ст. 387 ЦК України) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (ст. 391 ЦК України, частина друга ст. 152 ЗК України). Вказані способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.
Визначальним критерієм для розмежування віндикаційного та негаторного позовів є наявність або відсутність в особи права володіння майном на момент звернення з позовом до суду.
Згідно з частиною другою статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а за змістом статті 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Заволодіння громадянами та юридичними особами землями, які обмежені в обороті всупереч вимогам Земельного кодексу України (перехід до них права володіння цими землями) є неможливим.
Цивільний оборот земельних ділянок земель оборони обмежений законодавчо з огляду зокрема на п. «в» ч. 4 статті 84 Земельного кодексу України.
Таким чином, зайняття земель оборони з порушенням вимог Земельного кодексу України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.
У разі протиправної передачі цих об`єктів у приватну власність відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.
У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, тобто позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.
Предмет негаторного позову становить вимога володіючого майном власника до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом. Підставою негаторного позову є посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном та факти, які підтверджують дії відповідача у створенні позивачу перешкод щодо здійснення цих правомочностей.
Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, яка має закріплений у законодавстві статус обмежено обороноздатної.
При цьому поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фактичну відсутність доступу до земельної ділянки та можливості використати її за цільовим призначенням, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав, а також рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, договори, інші правочини, у зв`язку з якими розпорядження і користування майном ускладнене або повністю унеможливлене.
Отже, вимоги прокурора в тому числі і про визнання недійсним іпотечного договору від 26.01.2010 р. № 151410Z18 у відповідній частині та про зобов`язання повернути земельні ділянки слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки.
У постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі № 910/13356/17 суд виклав висновок про те, що способом захисту у негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).
Таким чином, доводи відповідача-2, що поданий прокурором позов є віндикаційним позовом спростовуються наведеним вище.
Земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 зареєстровані за Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс», проте в силу законодавства вони не можуть перебувати у приватній власності із виникненням приватного володільця, тому права держави на реалізацію усіх правомочностей щодо земельних ділянок, а саме користування і розпорядження ними, підлягають захисту шляхом зобов`язання вказаного товариства повернути земельні ділянки у державну власність.
Такі твердження узгоджуються із висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 12.06.2019 р. у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 р. у справі № 487/10132/14-ц та від 07.04.2020 р. у справі № 372/1684/14-ц.
З огляду на викладене, вимога прокурора зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0065 у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації підлягає задоволенню.
Як вже зазначалось, відповідач-2 у відзиві на позов просив застосувати до позову наслідки спливу позовної давності, посилаючись на те, що позивач та прокурор знали або повинні були дізнатись про порушення своїх прав ще у 2009-2011 роках.
Позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (ст. 256 Цивільного кодексу України).
Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (ст. 257 Цивільного кодексу України).
Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (частина перша статті 261 ЦК України).
У статті 268 Цивільного кодексу України наведено перелік вимог, на які позовна давність не поширюється. Такий перелік не є вичерпним. В деяких випадках позовна давність не може поширюватись і на інші категорії вимог, хоча про це прямо й не зазначено у законі. Так, позовна давність не може поширюватися на вимоги про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпоряджання своїм майном (ст. 391 ЦК України), оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче правопорушення. Отже, власник може пред`явити такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 06.08.2021 р. у справі № 910/20607/17.
Отже, власник нерухомого майна не може бути обмежений у праві звернутися до суду з позовом про усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження цим майном, зокрема і шляхом його повернення. А тому негаторний позов може бути пред`явлений упродовж всього часу тривання відповідного правопорушення.
Враховуючи правову природу спірних правовідносин, які за своїм характером є негаторними, та наведений правовий висновок Верховного Суду щодо правильного застосування матеріального права у справах відповідної категорії, оскільки землі оборони, які розташовані в межах земельних ділянок із кадастровими номерами 3220887000:03:002:0061, 3220887000:03:002:0064, 3220887000:03:002:0065 зареєстровані на праві приватної власності і порушення прав її законного володільця держави на реалізацію усіх правомочностей власника триває, зазначений позов заявлено в межах позовної давності.
Доводи відповідача щодо відсутності підстав для представництва прокурора не беруться судом до уваги, з огляду на встановлення судом підстав для вжиття прокурором заходів щодо звернення з даним позовом до суду.
Таким чином позов прокурора підлягає задоволенню у повному обсязі.
Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України за вимогами про визнання недійсними державних актів та зобов`язання повернути земельні ділянки покладається судом на ТОВ «Рекріейшн-Сервіс» - відповідача-1, а за вимогою про визнання частково недійсним договору покладається судом на відповідача-1 та відповідача-2 - АТ Державний експортно-імпортний банк України в рівних частинах.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 441906 від 02.12.2009 р. з відміткою про перехід права власності на земельну ділянку площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0064, розташовану на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, до ТОВ «Рекріейшн-Сервіс».
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 441905 від 02.12.2009 р. з відміткою про перехід права власності на земельну ділянку площею 0,9900 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0061, розташовану на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, до ТОВ «Рекріейшн-Сервіс».
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 441904 від 02.12.2009 р. з відміткою про перехід права власності на земельну ділянку площею 0,9899 га з кадастровим номером 3220887000:03:002:0065, розташовану на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, до товариства з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс».
Визнати недійсним договір іпотеки від 26.01.2010 р. № 151410Z18, укладений між Публічним акціонерним товариством «Державний експортно-імпортний банк України» (код 00032112) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» (код 36108488) в частині включення до предмета іпотеки земельних ділянок із кадастровими номерами: 3220887000:03:002:0061 площею 0,9900 га, 3220887000:03:002:0064 площею 0,9900 га та 3220887000:03:002:0065 площею 0,9899 га, розташовані на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, посвідчений приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Комарницькою О.В за № 318.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» (08325, Київська обл., Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Лесі Українки, буд. 20-А, код 36108488) повернути земельну ділянку (кадастровий номер 3220887000:03:002:0061) площею 0,9900 га, яка розташована на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації (01196, м. Київ, площа Лесі Українки, буд. 1, код 00022533).
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» (08325, Київська обл., Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Лесі Українки, буд. 20-А, код 36108488) повернути земельну ділянку (кадастровий номер 3220887000:03:002:0064) площею 0,9900 га, яка розташована на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації (01196, м. Київ, площа Лесі Українки, буд. 1, код 00022533).
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» (08325, Київська обл., Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Лесі Українки, буд. 20-А, код 36108488) повернути земельну ділянку (кадастровий номер 3220887000:03:002:0065) площею 0,9899 га, яка розташована на території Сошниківської сільської ради Бориспільського району Київської області, у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації (01196, м. Київ, площа Лесі Українки, буд. 1, код 00022533).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Рекріейшн-Сервіс» (08325, Київська обл., Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Лесі Українки, буд. 20-А, код 36108488) на користь Офісу Генерального прокурора (01011, м. Київ, вул. Різницька, буд. 13/15, код 00034051) 14755,00 грн. (чотирнадцять тисяч сімсот п`ятдесят п`ять грн. 00 коп.) судового збору.
Стягнути з Акціонерного товариства Державний експортно-імпортний банк України (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 127, код 00032112) на користь Офісу Генерального прокурора (01011, м. Київ, вул. Різницька, буд. 13/15, код 00034051) 1135,00 грн. (одну тисячу сто тридцять п`ять грн. 00 коп) судового збору.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 26.01.2022 р.
Суддя О.О. Рябцева
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2021 |
Оприлюднено | 24.08.2022 |
Номер документу | 102761118 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні