Справа № 346/4401/18
Провадження № 2/346/24/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 січня 2022 р.м. Коломия Коломийський міськрайонний суд Івано - Франківської області у складі: головуючого судді Беркещук Б. Б.
секретаря Мацьків С.Д.,
з участю представника позивачів ОСОБА_14,
представників відповідачів Левицького Р.Р., Синеджук С.В.,
представника відповідача Коломийської
міської ради Максим"юк В.Я,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Коломия Івано-Франківської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 до Коломийської міської ради, Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "КАШТАН 17", третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог: ОСОБА_10 ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, про визнання незаконним та скасування рішення Коломийської міської ради, скасування рішення про державну реєстрацію прав власності, знесення огорожі -
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулись до суду з даним позовом, в обґрунтування якого зазначили, та якого у судових засіданнях підтримав представник позивачів та позивач ОСОБА_1 посилаючись на те, що позивачі ОСОБА_1, ОСОБА_2.,ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5., ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та треті особи, що не заявляють самостійних вимог: ОСОБА_10., ОСОБА_11, ОСОБА_12 ОСОБА_13є співвласниками будинку АДРЕСА_1
Вказує, що їм стало відомо, що Коломийська міська рада передала у власність об єднанню співвласників багатоквартирного будинку Каштан17 земельну ділянку, частина якої обліковується за їх будинком і на якій знаходяться відмостка їх будинку, мережа водогону та каналізації до їх будинку.
Зазначають, що чотирьохквартирний будинок АДРЕСА_1 був збудований Коломийським міським відділом внутрішніх справ на підставі рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради за № 136 від 17 квітня 1991 року Про надання дозволу на будівництво підприємствам та організаціям міста . Вказаним рішенням та заключенням про відвід земельної ділянки під будівництво від 15.05.1991 р. відділу внутрішніх справ було виділено земельну ділянку площею 0, 09 га для будівництва вказаного 4-х квартирного житлового будинку. В подальшому після закінчення будівництва даний будинок був переданий до державного житлового фонду і квартири даного будинку були приватизовані їх наймачами і членами їхніх сімей.
Так, квартира № 1 згідно свідоцтва про право власності на житло від 04.03.1994 р. та свідоцтва про право на спадщину за законом від 04.11.2010 р. належить на праві власності позивачам ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4
Квартира за № 2 згідно свідоцтва про право власності на житло від 19.03.2002 року належить на праві власності позивачам ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8.
Співвласниками квартири № 3 згідно свідоцтва про право власності на житло від 24.12.1993 р. є треті особи по справі ОСОБА_10 ОСОБА_11, ОСОБА_12. ОСОБА_13 та ОСОБА_15 померли і їх частки в квартирі успадкував ОСОБА_10
Співвласниками квартири № 4 згідно свідоцтва про право на житло від 20.02.1995 р. договору дарування 3/5 часток квартири від 20.09.2013 року є ОСОБА_9 та ОСОБА_13.
Вони, позивачі, та треті особи без самостійних вимог як співвласники будинку є належними землекористувачами земельної ділянки, яка згідно вищевказаного рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради за № 136 від 17 квітня 1991 обліковується за їх будинком для його будівництва та обслуговування.
Зазначають, що суміжним з ними землекористувачем ( земельної ділянки, що знаходитья за адреосю АДРЕСА_2 ) є об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "КАШТАН 17".
Пунктом 5 рішення Коломийської міської ради за № 2210-28/2017 від 21.12 2017 року Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано у власність об єднанню співвласників багатоквартирного будинку Каштан 17 земельна ділянка з кадастровим номером 2610600000:17:006:0065 по АДРЕСА_2 для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель міської ради. Рішенням державним реєстратором УНАП Коломийської міської ради 04.01.2018 р. прийнято рішення про державну реєстрацію прав на вказану земельну ділянку за ОСББ Каштан 17 і зареєстровано право власності на дане нерухоме майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Вказує, що проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки на підставі якого був прийнятий пункт 5 згаданого рішення виготовлений з порушенням вимог архітектурни , будівельних норм , земельного законодавства.
Відповідно до пункту 3.25* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень затверджених наказом Держкоммістобудування 17.04.1992 № 44 "для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок .
При виготовленні ОСББ Каштан 17 вказаного проекту відведення земельної ділянки не дотримані вищевказані норми і у власність ОСББ Каштан 17 передана земельна ділянка на якій знаходиться відмостка їх будинку, що стверджується кадастровим планом № 1 виготовленим ТОВ Геоземкадсервіс .
Крім того, на відстані 1 м від стіни їх будинку прокладена зовнішня мережа водопостачання до їх будинку, а на відстані 1,67 м прокладена зовнішня мережа водовідведення від їх будинку і ці мережі знаходяться на земельній ділянці, яка обліковується за їх будинком. В той же час, земельна ділянка на якій знаходяться вказані мережі передана у власність ОСББ Каштан 17 .
Той факт, що вказані мережі водопостачання та водовідведення прокладені саме до і від їхнього будинку стверджується і рішенням Коломийської міської ради за № 241 від 06.09.1993 р. Про затвердження актів Державної комісії по прийняттю в експлуатацію закінчених будівництвом об єктів житлово-цивільного призначення . Вказаним рішенням затверджений акт здачі 4-х квартирного будинку по АДРЕСА_1 в експлуатацію, а зовнішні мережі водопостачання та водовідведення передані на баланс управління водопровідноканалізаційного господарства.
Зазначають, що 24 квітня 2018 р. ОСББ Каштан 17 в особі його голови Левченко І.В. та членів ОСББ Каштан 17 ( ОСОБА_16, ОСОБА_17), встановили металеву огорожу на земельній ділянці, яка обліковується за їх будинком і по якій прокладені мережі водопостачання та водовідведення до і від будинку. КП Коломияводоканал листом повідомило, що проект будівництва вищевказаної огорожі з КП Коломияводоканал не погоджувався і дане будівництво є незаконним.
Оскільки на переданій у власність ОСББ Каштан 17 земельній ділянці знаходиться частина їх нерухомого майна - відмостка будинку, то вважають, що порушено їх право користування майном ( відмосткою), яке є складовою частиною права власності. Передавши у власність ОСББ Каштан 17 вищевказану земельну ділянку Коломийська міська рада порушила і їх право користування земельною ділянкою, на якій знаходиться вищевказане нерухоме майно ( відмостка), оскільки дане майно нерозривно пов язане з земельною ділянкою, на якій воно знаходиться. Дана земельна ділянка необхідна для обслуговування, догляду, здійснення поточного ремонту їх позивачів будинку і, яка повинна згідно п.3.25* ДБН 360-92** бути в їх користуванні.
Згідно пункту 8 протоколу за № 12 засідання виконавчого комітету Коломийської міської ради від 24.03.1959 р. за будинком АДРЕСА_2 закріплена земельна ділянка площею 877.15 кв.м. Однак, відповідач ОСББ Каштан 17 передано у власність земельна ділянка площею 0, 0928 га, в тому числі за рахунок площі 0,0047 га ( накладки), яка обліковується за їх будинком і не була вільною земельною ділянкою.
Спірна земельна ділянка ( 0.0047 га), яка обліковується за будинком не вилучалася у відповідності до вимог ст.ст. 142, 143 ЗК України. Передача у власність ОСББ Каштан 17 земельної ділянки здійснена з порушенням вимог ст.ст. 116, 118, 142,143 ЗК України. Земельна ділянка, яка є у фактичному ( на місцевості) користуванні ОСББ Каштан 17 не відповідає ні по конфігурації, ні по розміру земельній ділянці, яка згідно проекту землеустрою передана у власність ОСББ Каштан 17 , а тому вважають, що в порушення вимог ст. 55 ЗУ Про землеустрій та ст. 198 ЗК України при передачі відповідачу ОСББ Каштан 17 у власність земельної ділянки її межі в натурі на місцевість у відповідності до виготовленої технічної документації не виносилися і межовими знаками така не закріплювалася, ці межі не погоджувалися з суміжними землекористувачами.
Оскільки п. 5 рішення Коломийської міської ради за № 2210-28/2017 від 21.12 2017 р. Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків був виданий у відповідності з помилково виготовленим вищевказаним проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким порушуються їх права співвласників нерухомого майна і землекористувачів, то даний пункт вказаного рішення міської ради слід визнати незаконним і скасувати. Так як згаданий пункт рішення Коломийської міської ради був підставою для прийняття і видачі державним реєстратором документів, якими посвідчується право власності ОСББ Каштан 17 на земельну ділянку, тому просять скасувати рішення державного реєстратора Управління надання адміністративних послуг ( УНАП Коломийської міської ради від 04.01.2018 року про державну реєстрацію прав на вказану земельну ділянку та реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності на дане нерухоме майно за ОСББ Каштан 17 . Крім того, просять зобов язати ОСББ Каштан 17 знести огорожу, збудовану на відмостці будинку позивачів, та стягнути з відповідачів на їх користь судові витрати .
Представник відповідача Коломийської міської ради подав до суду відзив на позов, згідно якого вважає, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав. Відповідно до ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування можуть бути визнані незаконними в судовому порядку лише з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України. Спірне рішення міської ради прийнято в межах повноважень передбачених ст. 26 зазначеного закону. Крім того, згідно з ст. 12 ЗК України розпорядження землями територіальних громад відноситься до повноважень міських рад. Як суб'єкт права власності міська рада має право володіти, користуватися і розпоряджатися землями комунальної власності.
Рішення Коломийської міської ради від 21.12.2017 року № 2210-28/2018 "Про розгляд звернень об'єднань співвласників багатоквартирних будинків" прийнято в межах та в порядку передбаченому ст. ст. 12, 42, 118, 122, 123, 125, 186 Земельного кодексу України та ст.ст. 28, 50 ЗУ "Про землеустрій", на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Каштан 17" земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель міської ради в АДРЕСА_2 площею 0,0928 га. Документи, що містяться в зазначеному проекті щодо відведення земельної ділянки відповідають вимогам Закону України "Про землеустрій". Окрім того, на виконання вимог ст. 186-1 ЗК України в проекті відведення міститься позитивний висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 9587/82-17 від 15.11.2017 року, виданий ГУ Держгеокадастру у Сумській області та позитивний висновок відділу архітектури та містобудування Коломийської міської ради від 15.05.2017р. № 111/16-09, отже не було жодних підстав для відмови у прийнятті рішення про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки.
Вказує, що позивач обгрунтовує свої вимоги тим, що відповідно до протоколу № 12 засідання виконавчого комітету Коломийської місьюї ради від 24.03.1959 року за будинком № 17 по вул. Коцюбинського закріплена земельна ділянка площею 877,15 кв.м., однак відповідачу ОСББ "Каштан 17" передано у власність земельна ділянка площею 0,0928 га, в тому числі за рахунок площі 0,0047 га (накладка, на думку позивача), яка обліковується будинком і не була вільною земельною ділянкою. Однак, вищезазначене рішення погашене, у зв'язку з новим обміром земельної ділянки, що підтверджується додатком № 2 до рішення міськвиконкому № 13 від 11.01.1984р., в якому зазначена загальна площа земельної ділянки по фактичному обміру, а саме 959 кв.м., та рішенням виконавчого комітету від 09.09.1992р. № 290, в якому також зазначено, що по АДРЕСА_2 закріпити за будинком земельну ділянку площею 959 кв.м. для спільного користування мешканцями будинку згідно схеми землекористування, тому безпідставним є посилання позивача на рішення 1959 року.
Крім того, первинне рішення Коломийської міської ради від 16.03.2017р. № 1354-19/2017 "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" приймалось відповідно до поданої заяви відповідача ОСББ "Каштан 17" та інвентарної план-схеми земельної ділянки, складеної 01.09.1992р., де загальна площа земельної ділянки, вказана також 959 кв.м. Також однією з підстав скасування рішення позивач наводить те, що на земельній ділянці відповідачів прокладені мережі водопостачання та водовідведення до їхнього будинку. Однак на кадастровому плані, який є складовою проекту землеустрою, не нанесено графічні позначки про наявність комунікацій.
Стосовно скасування рішення державного реєстратора УНАП Коломийської міської ради від 04.01.2018 року про державну реєстрацію прав власності та державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності за відповідачем ОСББ "Каштан 17" на земельну ділянку кадастровий номер 2610600000:17:006:0036, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, то, вважають, дану вимогу передчасною, оскільки рішення міської ради є законним і не скасованим. Просить в позові відмовити.
Представник відповідача Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "КАШТАН 17" заперечив щодо задоволення позовних вимог зазначивши у запереченнях, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими що не підлягають задоволенню виходячи із наступного.
Вказує, що починаючи з 2014 року позивачі намагаються відібрати частину суміжної земельної ділянки за адресою АДРЕСА_3 належної громадянину Левицькому Роману Ришардовичу.
07 жовтня 2015 року Верховним Судом України винесено постанову, якою визнано недійсним рішення Коломийської міської ради від 20 жовтня 2011 року за № 686 -11/2011 року Про надання земельної ділянки по АДРЕСА_1 у власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд ; визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 966367 площею 900 кв. м. по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, виданий позивача ОСОБА_2, ОСОБА_7, ОСОБА_10 та ОСОБА_9 28 березня 2012 року.
Станом на день подання цього заперечення позивачі, продовжуючи свої злочинні наміри, шляхом введення суду в оману та шляхом підроблення документів, намагаються відібрати частину суміжної земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2, належної ОСББ Каштан 17 .
Так, позивачі звели свій 4-ох квартирний будинок на підставі рішення Коломийської міської ради № 136 від 17 квітня 1991 року, яким їм виділено земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 0,06 га, але при зведенні будівлі та оформленні документів на земельну ділянку позивачі самовільно змінили у п. 2 вищевказаного рішення первісний запис 0.06 га на 0,09 га , що підтверджується висновком експерта Науково - дослідного експертно - криміналістичного центру при Управлінні МВС України у Івано-Франківській області № 09/07-316 від 23.09.2015 р. Вказує, що надана до позовної заяви позивачами копія рішення № 136 від 17.04.1991 року не відповідає дійсності. Враховуючи висновки експертної установи - заключення № 27 про відвід земельної ділянки під будівництво від 15.05.1991 р., яке подане позивачами з позовною заявою, також є не законним так як воно видавалось на підставі завідомо неправдивих (підроблених) документів.
Зазначає, що наслідком умисного підроблення документів стало порушення позивачами п. 3.25* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень затверджених наказом Держкоммістобудування 17.04.1992 № 44 для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1.0 м., що призвело до того, що відмостка будинку позивачів знаходиться на земельній ділянці, належній відповідачу ОСББ КАШТАН 17 .
Твердження позивачів про те, що відповідачами Коломийською міською радою та ОСББ КАШТАН 17 порушені їхні права як власників земельної ділянки є безпідставними так як спірна частина земельної ділянки перебувала в користуванні домоволодіння АДРЕСА_2 багато років, що підтверджується рішенням виконавчого комітету Коломийської міської ради № 290 від 09 вересня 1992 Про продаж квартир і будинків з фонду міської ради , а саме даним рішенням було закріплено за будинком АДРЕСА_2 земельну ділянку площею 959 кв. м. для спільного користування мешканцями даного будинку. Виходячи з рішень Коломийської міської ради вбачається, що рішенням № 136 від 17 квітня 1991 року, позивачам виділено земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 0,06 га, мешканцям будинку №17 вул. Коцюбинського виділено земельну ділянку площею 0,0959 га.
Вважають, рішення Коломийської міської ради № 2210-28/2017 від 21.12.2017 року Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків , яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано у власність об'єднанню співвласників багатоквартирних будинків КАШТАН17 земельну ділянку з кадастровим номером 2610600000:17:006:0065 по АДРЕСА_2 для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель міської ради є прийнятим на законних підставах.
Вказують, що позивачі не надали суду правовстановлюючого документу, що підтверджував ба право власності позивачів на вказану земельну ділянку після визнання недійсним державного акта.
Просять відмовити у задоволенні позову та прийняти міри відносно позивачів за фактом введення суду в оману щодо фактичних обставин справи та подання завідомо неправдивих доказів, а також стягнути з позивачів всі понесені ОСББ КАШТАН 17 витрати на правову допомогу відповідно до наданого розрахунку.
Треті особи, що не заявляють самостійних вимог: ОСОБА_10., ОСОБА_11, та ОСОБА_12 в судове засідання не з явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Третя особа ОСОБА_13 подала до суду заяву про розгляд справи без її участі, зазначила що будь яких претензій до відповідачів не має.
Суд, враховуючи надані в судовому засіданні пояснення сторін, їх представників, дослідивши матеріали справи та докази надані в обгрунтування вимог та їх заперечень, встановив наступні обставини та фактичні ним правовідносини.
Згідно ст. 317 ЦК України власникові належить права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Згідно ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
За змістом частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Встановлено, що позивачі ОСОБА_1, ОСОБА_2.,ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5., ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5., ОСОБА_9 та треті особи, що не заявляють самостійних вимог: ОСОБА_10., ОСОБА_11, ОСОБА_12 ОСОБА_13є співвласниками 4-х квартирного будинку за АДРЕСА_1
Квартира № 1 згідно свідоцтва про право власності на житло від 04.03.1994 року та свідоцтва про право на спадщину за законом від 05.05.1999 року належить на праві власності позивачам ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 (а.с.13,14).
Квартира № 2 згідно свідоцтва про право власності на житло від 19.03.2002 року належить на праві власності відповідачам ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8 (а.с.15).
Співвласниками квартири № 3 згідно свідоцтва про право власності на житло від 24.12.1993 року є треті особи в даній справі ОСОБА_10 ОСОБА_13, ОСОБА_11, ОСОБА_12.(а.с.16).
Співвласниками квартири № 4 згідно свідоцтва про право на житло від 20.02.1995 року, договору дарування 3/5 часток квартири від 20.09.2013 року є ОСОБА_9 та ОСОБА_13.(а.с.17)
Встановлено, що пунктом 5 рішення Коломийської міської ради за № 2210-28/2017 від 21.12 2017 року Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано у власність об єднанню співвласників багатоквартирного будинку Каштан 17 земельна ділянка з кадастровим номером 2610600000:17:006:0065 по АДРЕСА_2 для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель міської ради (а.с.18).
На підставі вказаного рішення державним реєстратором УНАП Коломийської міської ради 04.01.2018 року прийнято рішення про державну реєстрацію прав на вказану земельну ділянку за відповідачем ОСББ Каштан 17 і зареєстровано право власності на дане нерухоме майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Експерт Юзвенко Р. в судовому засіданні пояснила, що підтримує виготовлений нею висновок судової земельно- технічної експертизи № 494 від 01.03.2019 р., що норми ДБН порушувати не можна, що відповідно до пункту 3.25* ДБН для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції має бути не менше 1,0 м., однак зазначила, що будинок позивачів побудований трохи більшим, тому і відстань становить менше 1,0 м., що в ситуаційному плані нею зазначено прокладену зовнішню дворову мережу водопостачання будинку позивачів, відображено відмостку (частину) будинку позивачів між стіною цього будинку і межею земельної ділянки відповідача ОСББ Каштан , відображено межу земельної ділянки відповідача ОСББ Каштан-17 , на якій відображено лінією з буквою В систему водопостачання від колодязя на вул. Коцюбинського до будинку позивачів, лінією з буквою К відображено систему водовідведення від будинку позивачів по земельній ділянці відповідача ОСББ Каштан17 до колектора на вул. М.Коцюбинського.
В судовому засіданні встановлено наступне: межа спірної земельної ділянки, переданої у власність відповідачу ОСББ Каштан 17 проходить по відмостці даного будинку на відстані 0, 68 м до 0, 84 м від стіни будинку позивачів та третіх осіб по справі; під межею земельної ділянки, переданої у власність відповідачу ОСББ Каштан 17 прокладена зовнішня дворова мережа водопостачання будинку позивачів; зовнішня дворова мережа водовідведення від будинку позивачів знаходиться на земельній ділянці, переданій у власність відповідача ОСББ Каштан 17 , що підтверджуються: ситуаційним планом земельних ділянок ( т.2 а.с.22), який є додатком до висновку № 494 судової земельно-технічної експертизи від 01.03.2019 р., в якому жовтим кольором відображена частина відмостки будинку позивачів та третіх осіб, що знаходиться між стіною цього будинку і межею земельної ділянки відповідача ОСББ Каштан , червоним кольором відображена межа земельної ділянки відповідача ОСББ Каштан-17 , яка проходить по відмостці будинку позивачів на відстані 0, 68 м до 0, 84 м від стіни будинку позивачів та третіх осіб, на цій межі відображено лінією з буквою В система водопостачання від колодязя на вул. Коцюбинського до будинку позивачів, лінією з буквою К відображено систему водовідведення, яка проходить від будинку позивачів по земельній ділянці відповідача ОСББ Каштан17 до колектора на вул. М.Коцюбинського. Також згадане підтверджується кадастровими планами №№ 1,2 виготовленими ТОВ Геоземкадсервіс на яких відображено межу земельної ділянки відповідача ОСББ Каштан 17 ( лінія синього кольору), яка проходить по відмостці будинку позивачів на відстані 0, 71 м до 0, 26 м від стіни будинку позивачів, а на земельній ділянці відповідача ОСББ Каштан 17 відображено систему водопостачання (лінія синього кольору)та систему водовідведення ( лінія коричневого кольору) (т.1 а.с.19,20) та фотографіями ( т. 1, а.с. 181), на яких зафіксовано будинок позивачів, відмостка цього будинку та збудована відповідачем ОСББ Каштан огорожа.
Судом встановлено, що зовнішні мережі водопостачання та водовідведення будинку АДРЕСА_1 побудовані у відповідності до розробленого проекту, технічних умов 22-91, що стверджується листом КП Коломияводоканал за № К-64 від 10.12.2019 року( т.2 а.с. 168), наявним в матеріалах даної цивільної справи проектом, складовою якого є технічні умови 22-91 ( т.2 а.с. 172), план водопостачання і каналізації ( т.2. а.с. 171), виконавча схема водопроводу і каналізації ( т.2 а.с. 170), робочі креслення проекту зовнішнього водопроводу і каналізації ( т.2 а.с. 182-183).
Той факт, що вказані зовнішні мережі водопостачання та водовідведення є дворовими мережами, які на баланс КП Коломияводоканал не передавалися і належать безпосередньо суб єкту - багатоквартирному будинку позивачів стверджується листом КП Коломияводоканал за № К-64 від 10.12.2019 р.
В квітні 2018 року членами ОСББ Каштан встановлено огорожу, котра згідно висновку судової земельно-технічної експертизи, листа КП Коломияводоканал за № КО-44 від 22.05.2018 р., поясненнями представників відповідача ОСББ Каштан 17 (т.2 а.с.11-23, т 1 а.с.22) знаходиться на відмостці будинку позивачів та третіх осіб. Даною огорожею, під якою прокладена зовнішня дворова мережа водопостачання будинку позивачів та третіх осіб, створено перешкоду позивачам в ремонті вказаної мережі водопостачання (заміни стального водопровідного вводу на поліетиленовий), що стверджується листом КП Коломияводоканал за № КО-59 від 15.11.2019 року ( т.2 а.с. 112), листом ФОП ОСОБА_18 від 16.10.2019 року ( т. т.2 а.с. 110, листами КП Коломияводоканал ( т. 2 а.с. 106-109).
Відповідно до пункту 3.25* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень затверджених наказом Держкоммістобудування 17.04.1992 № 44 "для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок .
В порушення вищевказаного п.3.25* ДБН 360-92** проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідача ОСББ Каштан 17 не дотримані вимоги відступу 1, 0 м від стіни будинку позивачів до межі земельної ділянки, яка передана у власність відповідачу ОСББ Каштан 17 ( межа земельної ділянки, яка передана у власність відповідачу ОСББ Каштан 17 , проходить на відстані 0, 68 м до 0, 84 м від стіни будинку позивачів).
Виходячи зі змісту ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки повинен відповідати вимогам законів, прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектам землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини другої статті 10 Закону України Про приватизацію державного житлового фонду власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою.
Правова характеристика спільного майна власників квартир багатоквартирного будинку конкретизована у Законі України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , про що зазначено і в рішеннях Конституційного Суду України від від 02 березня 2004 року у справі № 4-рп/2004, від 09 листопада 2011 року у справі 14-рп/2011.
Так, статтею 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку визначено, що житловий комплекс - єдиний комплекс нерухомого майна, що утворений земельною ділянкою в установлених межах, розміщеним на ній жилим багатоквартирним будинком або його частиною разом із спорудами та інженерними мережами, які утворюють цілісний майновий комплекс.
Згідно п. 6 ч.1 ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласник багатоквартирного будинку - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку, а спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Відмостка - конструктивний елемент будинку. Згідно п. 2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об єктів нерухомого майна, затвердженого наказом Держкомітету будівництва, архітектури та житлової політики України 24 травня 2001 року № 127 (у редакції від 26 липня 2018 року № 186) замощення ( відмостка) - спеціальне покриття вздовж зовнішнього боку стін будинку для захисту фундаментів від атмосферних опадів.
Згідно п. п.1.3 "Правил користування системами водопостачання та водовідведення України в містах України", затвердженого наказом Міністерства житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 р. виробник обслуговує вуличні, квартальні та дворові мережі водопостачання та водовідведення, споруди і обладнання, а також технологічні прилади й пристрої на них, які перебувають у нього на балансі або на які є відповідний договір на обслуговування із споживачем, а згідно п. п. 1.9, 1.10 цих Правил… межею вуличної мережі водовідведення, яку обслуговує виробник, є контрольний колодязь на ній включно, а межею дворової мережі водовідведення - перший від будинку колодязь включно. У випадку відсутності контрольного колодязя на випуску водовідведення межею будинкової мережі є її приєднання до вуличної мережі .
Отже, позивачі є співвласниками будинку за АДРЕСА_1, в тому числі співвласниками замощення ( відмостки) даного будинку, зовнішніх дворових мереж водопостачання та водовідведення їхнього будинку.
Знаходження частини нерухомого майна позивачів ( відмостки, зовнішніх дворових мереж водопостачання та водовідведення) на земельній ділянці належній відповідачу ОСББ Каштан 17 , порушує право власності позивачів на їхнє майно, оскільки встановлення межі земельної ділянки ОСББ Каштан 17 на відстані 0, 68 м до 0, 84 м від стіни будинку позивачів і спорудження на цій межі огорожі позбавляє позивачів права на належний догляд за їх частиною будинку та зовнішньою дворовою мережею водопостачання. Тим самим вказана частина майна позивачів вибула з їх володіння поза їх волею.
Аналіз наведених норм цивільного законодавства України дає підстави для висновку про те, що у разі будь-яких обмежень у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном власник має право вимагати усунення відповідних перешкод, у тому числі шляхом звернення до суду за захистом свого майнового права, зокрема з позовом про усунення перешкод у розпоряджанні власністю (негаторний позов).
Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання і способом цього захисту згідно вимог ст. 16 ЦК України може бути визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним правочину.
Відповідно до ч. 3 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України „ Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування зобов"язані діяти у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно ст. 21 ЦК України, ст. 59 Закону України „ Про місцеве самоврядування" суд визнає незаконним і скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно ч.1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Враховуючи викладене, за наявності вказаних порушень, суд вважає, що у відповідача Коломийської міської ради були відсутні правові підстави для ухвалення п. 5 рішення за № 2210-28/2017 від 21.12 2017 року Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків , яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано у власність ОСББ Каштан 17 земельна ділянка з кадастровим номером 2610600000:17:006:0065, по АДРЕСА_2 для обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Так як п. 5 вищевказаного рішення Коломийської міської ради був підставою для прийняття і видачі державним реєстратором документів, якими посвідчується право власності ОСББ Каштан 17 на земельну ділянку, тому слід скасувати рішення державного реєстратора Управління надання адміністративних послуг ( УНАП) Коломийської міської ради від 04.01.2018 року про державну реєстрацію прав на вказану земельну ділянку та реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності на дане нерухоме майно за ОСББ Каштан 17 .
Суд критично оцінює зміст п. п. 1, 3 висновку судової земельно- технічної експертизи № 494 від 01.03.2019 р. в частині висновку експерта про відсутність часткової накладки земельної ділянки, яка передана у власність ОСББ Каштан 17 на земельну ділянку, на якій знаходиться частина відмостки будинку позивачів. Такий висновок експерта суперечить виготовленому експертом ситуаційному плану земельних ділянок, на якому відображено частину відмостки будинку позивачів та третіх осіб шириною від 0, 68 м до 0, 84 м, а решта цієї відмостки знаходиться вже на земельній ділянці відповідача ОСББ Каштан 17 . Відмостка будинку позивачів нерозривно пов язана з земельною ділянкою, на якій вона знаходиться, і відповідно ця земельна ділянка була в користуванні позивачів і частина її передана у власність ОСББ Каштан 17 , в результаті чого і виникла накладка земельних ділянок. Не можна погодитися і з п. 4 висновку вказаної експертизи, яким експерт прийшла до висновку, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСББ Каштан 17 відповідає вимогам земельного законодавства, іншим нормативним документам з питань землеустрою. Вказаний проект виготовлений з порушенням вищевказаного пункту 3.25* ДБН 360-92** щодо недотримання вимог відступу 1 м від стіни будинку позивачів. В судовому засіданні експерт Юзвенко Р.В. підтвердила наявний факт, що межа земельної ділянки ОСББ Каштан 17 проходить по відмостці будинку позивачів на відстані 0, 68 м до 0, 84 м від стіни будинку позивачів, що при виготовленні ОСББ Каштан17 проекту землеустрою необхідно враховувати вимоги пункту 3.25* ДБН 360-92** щодо відступу 1м від стіни будинку позивачів.
Також проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСББ Каштан 17 не відповідає вимогам ст. 55 Закону України Про землеустрій , ст. 34 Закону України Про державний земельний кадастр , ст. 50 Закону України Про землеустрій , ст. 198 ЗК України. Так, в документах вказаного проекту: пояснювальній записці, кадастровому плані, викопіюванні з кадастрової карти, абрисі, плані зон обмежень, схемі прив язки межових знаків до об єктів і контурів місцевості позивачі вказані суміжним землекористувачем, в той час як погодження з ними меж земельної ділянки у вказаному проєкті відсутні, в той час як між позивачами і ОСББ Каштан 17 існував спір щодо межі земельних ділянок, а такому випадку вимог питання погодження меж повинно бути вирішено у відповідності до вимог чинного законодавства.
Суд критично оцінює доводи відповідача про те, що у позивачів відсутній належний правовстановлюючий документ, яким підтверджується їх право на земельну ділянку ( прибудинкову територію), а отже їх права не порушено. Відсутність підтвердженого у визначеному законом порядку права на користування земельною ділянкою не може бути підставою для висновку про те, що оспорюваним рішенням Коломийської міської ради право власності позивачів не порушено.
Спірні правовідносини виникли з приводу порушення права власності співвласників будинку ( позивачів та третіх осіб без самостійних вимог) на їхнє майно, яке полягає в тому, що частина земельної ділянки, яка оспорюваним рішенням Коломийської міської ради передана у власність ОСББ Каштан , накладається на відмостку будинку позивачів ( межа земельної ділянки ОСББ Каштан проходить по відмостці на відстані 0, 68 м до 0, 84 м від стіни будинку позивачів, під цією межею проходить дворова мережа водовідведення та водопостачання).
Отже, дослідженню в даній справі підлягають докази щодо наявності ( відсутності) права власності позивачів на відмостку будинку, дворову мережу водопостачання, чи порушено і в який спосіб порушено це право власності оскаржуваним рішенням міської ради.
З огляду на вимоги статті 417 Цивільного кодексу України, набуття права на земельну ділянку не породжує права на розташовані на ній будівлі, які належать іншій особі ( в спірному випадку позивачам), а отже ОСББ Каштан не може бути власником частини відмостки будинку, власниками якого є позивачі.
Згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття. Близьких за змістом висновків Велика Палата Верховного Суду дійшла у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.12.2018 року в справі № 713/1817/16-ц, від 4 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16.
У разі приватизації громадянами багатоквартирного жилого будинку відповідна земельна ділянка може передаватися безоплатно у власність або надаватись у користування об`єднанню власників (частина друга статті 42 ЗК України). Отже, перехід до позивачів та третіх осіб без самостійних вимог права власності на будинок є підставою виникнення прав на земельну ділянку під їхніх будинком і права на отримання документу, яким посвідчується це право.
Верховний Суд у постанові від 13 червня 2018 року у справі № 583/2715/16-ц, постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.12.2018 року в справі № 713/1817/16-ц, провадження № 14-458 цс 18, вказав якщо особа стверджує про порушення її прав наслідками, що спричинені рішенням органу місцевого самоврядування, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки пов'язані з реалізацією її майнових або особистих немайнових прав чи інтересів, зокрема і щодо оформлення права на земельну ділянку під набутими у власність будинком або спорудою, то визнання незаконними таких рішень і їх скасування є способом захисту відповідних цивільних прав та інтересів .
Оскільки частина нерухомого майна позивачів ( відмостка, дворова система водовідведення) знаходяться на земельній ділянці відповідача , цим порушено право власності позивачів на дане майно. Позивачі разом з іншими співвласниками будинку, створивши ОСББ, не взмозі будуть отримати у власність земельну ділянку під їхнім будинком. Отже, позивачі, як співвласники будинку, мають підстави передбачати можливість порушення свого права власності і на земельну ділянку.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог щодо визнання незаконним і скасування пункту 5 рішення Коломийської міської ради за № 2210-28/2017 від 21.12.2017 року Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків , а відповідно і скасування рішення державного реєстратора УНАП Коломийської міської ради від 04.01.2018 року про державну реєстрацію прав власності та державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності за ОСББ Каштан 17 на земельну ділянку кадастровий номер 2610600000:17:006:0065, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2, цільове призначення для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд.
Щодо зобов'язання відповідача ОСББ Каштан 17 знести огорожу, збудовану на відмостці будинку позивачів, суд вважає, що така вимога є необґрунтованою та такою, що заявлена передчасно, а тому не підлягаючою до задоволення.
На підставі на веденого, Закону України Про приватизацію державного житлового фонду , Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , Закону України „ Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 317,321,391,393,417 ЦК України, керуючись ст. 258, ч.6 ст. 259, ст. 263, ст. 265, ч.1 ст. 268 ЦПК України,-
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати незаконним і скасувати пункт 5 рішення Коломийської міської ради за № 2210-28/2017 від 21.12.2017 р. Про розгляд звернень об єднань співвласників багатоквартирних будинків .
Скасувати рішення державного реєстратора УНАП Коломийської міської ради від 04.01.2018 року про державну реєстрацію прав власності та державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності за ОСББ Каштан 17 на земельну ділянку кадастровий номер 2610600000:17:006:0065, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2, цільове призначення для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд.
Стягнути з Коломийської міської ради, Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "КАШТАН 17" на користь ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 понесені судові витрати: 2114,40 грн сплаченого судового збору, 4200 грн за надання правової допомоги , 11 962,00 грн - витрат за проведення земельно-технічної експертизи.
В решті позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Найменування та ім'я сторін, їх місцезнаходження та проживання:
ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_1;
ОСОБА_2 , місце проживання АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_2;
ОСОБА_3 , місце проживання АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_3;
ОСОБА_4 , місце проживання АДРЕСА_1,
ОСОБА_5 , місце проживання АДРЕСА_4, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_4;
ОСОБА_7, місце проживання АДРЕСА_4, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_5;
ОСОБА_6 , місце проживання АДРЕСА_4, реєстраційний номер облікової картки платників податків 3212905745;
ОСОБА_8, місце проживання АДРЕСА_4,
ОСОБА_9, місце проживання АДРЕСА_5, реєстраційний номер облікової картки платників податків 3137404665;
Коломийська міська рада Івано-Франківської області, місце знаходження 78203 м. Коломия пр. Грушевського, 1 Івано-Франківської області код ЄДРПОУ 04054334,
Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "КАШТАН 17" місце знаходження 78200 м. Коломия вул.. Коцюбинського, 17 Івано-Франківської області код ЄДРПОУ 40657179..
ОСОБА_10 місце проживання АДРЕСА_6,
ОСОБА_11, місце проживання АДРЕСА_6.
ОСОБА_12 місце проживання АДРЕСА_6.
ОСОБА_13 , місце проживання АДРЕСА_5.
Повний текст рішення складено 28 січня 2022 року.
Суддя Беркещук Б. Б.
Суд | Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2022 |
Оприлюднено | 03.02.2022 |
Номер документу | 102860054 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні