ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 січня 2022 рокуСправа № 912/2797/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши у відкритому судовому засідання за правилами загального позовного провадження справу
за позовом Керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області (вул. Чижевського, 1, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28000) в інтересах держави
до відповідачів: 1. Світловодської міської ради (вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500)
2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (вул. Троїцька, буд. 61/52, м. Кременчук, Полтавська область, 39600)
про визнання недійсним рішення, договору, зобов`язання повернути земельну ділянку,
секретар судового засідання Колісник Т.В.
представники сторін:
від прокуратури - Поліщук С.О., посвідчення №061794 від 30.03.21;
від відповідача 1 - участі не брали;
від відповідача 2 - Сидоренко Є.О., адвокат, ордер серія КР №133957 від 28.12.2021, посвідчення №442 від 20.06.2019.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
УСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави до Світловодської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" з вимогами про таке:
1. Визнати недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", в частині що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001.
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0001) від 12.11.2019 без номеру, укладений між Великоскельовською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області, в особі сільського голови - Могильного Сергія Оникійовича, з одного боку, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (код ЄДРПОУ 41387209), з іншого боку.
3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" повернути Світловодській міській раді Кіровоградської області земельну ділянку, з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001, площею 15,2602 га, яка знаходиться на території Світловодської міської територіальної громади в с. Мала Скельова, Олександрійський район, Кіровоградська область, шляхом складання акта прийому-передачі земельної ділянки.
4. Стягнути солідарно з відповідача 1 Світловодської міської ради (код ЄДРПОУ 35825788) та відповідача 2 - Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (код ЄДРПОУ 41387209) сплачений Кіровоградською обласною прокуратурою судовий збір у сумі 6 810,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що Олександрійською окружною прокуратурою Кіровоградської області в ході здійснення представницьких повноважень, зокрема у сфері земельних відносин, у відповідності до вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" виявлено факт порушення інтересів держави, який полягає в недотриманні вимог чинного законодавства під час прийняття рішення Великоскельовською сільською радою від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "СВІТЕНЕРГОРЕСУРС", а також в недотриманні чинного законодавства сторонами договору, у тому числі відповідачем 2 під час укладання договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0001) від 12.11.2019, що призвело до незаконної передачі у користування відповідачу 2 - ТОВ "СВІТЕНЕРГОРЕСУРС" земельної ділянки комунальної власності, чим порушено права держави, в особі Світловодської міської територіальної громади, яка на даний час є правонаступником майна, прав та обов`язків Великоскельовської сільської ради і є власником спірної земельної ділянки та уповноважена на розпорядження нею.
Ухвалою від 29.09.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №912/2797/21, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 28.10.2021 о 11:00 год, встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.
19.10.2021 на адресу суду від Світловодської міської ради Кіровоградської області надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника відповідача 1. Також, у вказаному клопотанні зазначено, що відповідач 1 визнає позовні вимоги та не заперечує проти задоволення позову.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України позивач вправі відмовитись від позову, відповідач має право визнати позов на будь-якій стадії судового процесу.
Частинами 1, 4 ст. 191 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві; у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову.
Ухвалою від 02.11.2021 призначено підготовче засідання на 12.11.2021 о 11:00 год.
Протокольною ухвалою від 12.11.2021 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів з ініціативи суду та оголошено перерву в підготовчому засіданні до 25.11.2021 о 14:45 год.
25.11.2021 Олександрійською окружною прокуратурою Кіровоградської області подано до суду:
- заяву від 22.11.2021 №12.55-60-4428ВИХ-21 про доповнення підстав позову;
- клопотання від 23.11.2021 про долучення доказів, а саме копії запиту прокуратури №12.55-60-4109ВИХ-21 від 04.11.2021 та відповідь відділу №4 Управління в Олександрійському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 10.11.2021 №255.
Протокольною ухвалою від 25.11.2021 задоволено клопотання прокурора від 23.11.2021, приєднано до матеріалів справи докази, подані разом з вказаним клопотанням, прийнято до розгляду заяву від 22.11.2021 про доповнення підстав позову та оголошено перерву в підготовчому засіданні до 16.12.2021 о 12:45 год.
Ухвалою від 16.12.2021 закрито підготовче провадження у справі №912/2797/21 та призначено справу до судового розгляду по суті на 28.12.2021 о 16:00 год.
28.12.2021 відповідачем 2 подано заяву про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 28.12.2021 оголошено перерву до 25.01.2022 об 15:00 год.
25.01.2022 до суду відповідачем 2 подано:
- заяву про оголошення перерви в судовому засіданні;
- заяву про приєднання до матеріалів справи письмових пояснень.
Протокольною ухвалою від 25.01.2022 задоволено усне клопотання відповідача 2 про оголошення перерви та оголошено перерву в судовому засіданні до 28.01.2022 об 12:00 год.
28.01.2022 суд продовжив розгляд справи по суті.
Присутній в судовому засіданні прокурор позов підтримав повністю.
Представником відповідача 2 заявлено клопотання про поновлення строків для подання заяви про долучення доказів, яке задоволено судом протокольною ухвалою.
При цьому, відповідач 2 не скористався наданим йому правом надати суду відзив на позов.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач 1 участь повноважних представників в судовому засіданні 28.01.2022 не забезпечив.
Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши в судовому засіданні докази, заслухавши пояснення учасників справи, господарський суд встановив наступні обставини.
Рішенням тридцять сьомої сесії шостого скликання Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" (т. 1 а.с. 40-41) затверджено ТОВ "Світенергоресурс" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на 49 років, які розташовані за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова (п. 1 рішення).
Надано в оренду ТОВ "Світенергоресурс", терміном на 49 років земельну ділянку для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, площею 15,2602 га кадастровий номер 3525280700:55:000:0001, яка розташована за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова (п. 2 рішення).
На виконання вказаного рішення, 12.11.2019 між Великоскельовською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області (далі - Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (далі - Орендар) укладено договір оренди землі (далі - Договір, т. 1 а.с. 34-39), відповідно до п. 1 якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі, які використовуються для технічної інфраструктури, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, с. Мала Скельова для будівництва, та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код Класифікації видів цільового призначення земель - 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій).
Згідно з п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 15,2602 га, у тому числі: 15,2602 га - землі, які використовуються для технічної інфраструктури.
Кадастрові номери земельної ділянки - 3525280700:55:000:0001 (п. 3 Договору).
Пунктом 5 Договору передбачено цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код Класифікації видів цільового призначення, земель - 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій).
Відповідно до п. 10 Договір укладено строком на 49 років, до 12.11.2068 року включно. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно з п. 11 Договору в зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена, орендна плата встановлена відповідно до норм підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5% від нормативної грошової площі ріллі по області (31 888,00 грн за 1 га), що складає 24 330,86 грн в рік.
Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами (п. 41 Договору).
Договір підписаний повноважними представниками сторін та скріплений печатками.
Договір оренди зареєстровано у Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20.11.2019 (номер запису про інше речове право: 34310835).
На думку прокурора, прийняте рішення та укладений договір містять ознаки порушення вимог земельного законодавства, оскільки орендну плату за користування земельною ділянкою визначено без проведення її нормативної грошової оцінки, що є порушенням вимог ст. 6, 15 Закону України "Про оренду землі" і ст. 13, 18 Закону України "Про оцінку земель".
При прийнятті рішення сесії Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" та під час укладення договору оренди вищевказаної земельної ділянки сторони зафіксували факт відсутності нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
За твердженням прокурора, рішенням Великоскелівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області №104 від 22.01.2012 затверджено нормативно грошову оцінку населеного пункту с. Мала Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області.
Згідно з даною технічною документацією, площа земель по формі 6-зем на 01.01.2012 та згідно з матеріалами інвентаризації земель Великоскелівської сільської ради складає 35,3238 га сільськогосподарських угідь, в т.ч. рілля - 4,3177 га, пасовища - 31,0061 га.
Відповідно до розділу 3 технічної документації села Мала Скельова Великоандрусівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області відсутня така категорія земель як землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Як встановлено в подальшому, відповідно до рішення Великоскелівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області №46 від 15.07.2016, затверджено нормативно грошову оцінку населеного пункту с. Велика Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, відповідно до якої площа земель по формі 6-зем на 01.01.2016 та згідно з матеріалами інвентаризації земель Великоскелівської сільської ради складає 187,0000 га, в тому числі землі промисловості -2,7272 га, землі комерційного використання - 0,1000 га, землі транспорту - 3,9000 га.
Рішення сесії щодо внесення змін до містобудівної документації с. Мала Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області не приймались.
Таким чином, враховуючи викладене та недотримання вимог чинного законодавства під час прийняття рішення Великоскельовською сільською радою від 21.10 2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", є підстави для визнання його недійсним. У зв`язку з чим договір оренди земельної ділянки від 12.11.2019, укладений на підставі вищезазначеного рішення, підлягає визнанню недійсним на підставі ч.1, 2, 5 ст. 203, ст. 215 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України. Внаслідок недійсності договору у відповідача відсутні правові підстави для користування земельної ділянкою, загальною площею 15,2602 га, що обробляється за цим договором, відтак товариство зобов`язане її звільнити.
Вказані обставини і стали підставою для звернення прокурора з позовом до суду.
Приписами ст. 2 Цивільного кодексу України передбачено, що одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка згідно зі ст. 167, 170 Цивільного кодексу України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Одним із зазначених органів є прокуратура, на яку покладено функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно зі ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, порушення інтересів держави полягає в недотриманні вимог чинного законодавства під час прийняття рішення Великоскельовською сільською радою від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", а також в недотриманні чинного законодавства сторонами договору, у тому числі відповідачем 1 під час укладання договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0001) від 12.11.2019, що призвело до незаконної передачі у користування відповідачу 2 земельної ділянки комунальної власності, загальною площею 15,2602 га, чим порушено права держави, в особі Світловодської міської територіальної громади, яка на даний час є правонаступником майна, прав та обов`язків Великоскельовської сільської ради і є власником спірної земельної ділянки та уповноважена на розпорядження нею.
В силу положень ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Отже, прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Відповідний висновок щодо застосування вказаної вище норми права наведений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18.
На виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" Олександрійською окружною прокуратурою 06.08.2021 на адресу Світловодської міської ради направлено лист №12.55-60-2726ВИХ-21, в якому повідомлено про наміри звернутись з даним позовом в інтересах держави, в особі Світловодської міської територіальної громади.
Згідно з листом-відповіддю Світловодської міської ради від 03.09.2021 наразі Великоскельовська сільська рада реорганізована та приєднана до Світловодської міської територіальної громади Олександрійського району Кіровоградської області, яка є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади. Великоскельовська сільська рада перебуває у стані припинення, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Світловодська міська рада Олександрійського району Кіровоградської області є правонаступником майна, прав та обов`язків Великоскельовської сільської ради.
З урахуванням наведеного, органом уповноваженим захищати законні інтереси держави та територіальної громади у спірних правовідносинах залишається Світловодська міська рада. Водночас, саме від цього органу місцевого самоврядування виходить правопорушення, наслідком чого є недійсність рішення, та до Світловодської міської ради звернуто одну із вимог, тому має місце співпадіння позивача й відповідача в одній особі, а відтак, прокурор самостійно звертається до суду за захистом інтересів держави.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 15.01.2020 у справі №698/119/18, в якій прокурор виступав як самостійний позивач у зв`язку з тим, що ним оскаржувались рішення самого органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, погодилася з доводами касаційної скарги прокурора та визнала, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду як самостійний позивач.
Відтак, суд приходить до висновку, що прокурор правомірно звернувся з позовом до господарського суду.
Вирішуючи даний спір по суті, господарський суд враховує такі норми законодавства.
Згідно із положеннями ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч. 1 ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" наділені повноваженнями у сфері регулювання земельних відносин. Зокрема, п. 34 ч. 1 ст. 26 зазначеного Закону визначено, що до питань місцевого значення належить регулювання сільськими, селищними, міськими радами земельних відносин.
Відповідно до п. "а"-"г" ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належать розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу.
Реалізуючи надані Конституцією України та законодавством України повноваження у галузі земельних відносин, Рада зобов`язана діяти виключно в межах наданих їй повноважень та в інтересах її територіальної громади, дотримуючись приписів законодавства України у своїй діяльності.
В силу приписів ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 10 ст. 59 цього ж Закону передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Статтею 21 Цивільного кодексу України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 19.06.2018 у справі №916/1979/13, рішення органу місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після реалізації, може оспорюватися з точки зору законності.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Нормами ст. 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю відповідно до пп. 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату відноситься до істотних умов договору.
Відповідно до ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частина 1 ст. 122 Земельного кодексу України передбачає, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За приписами ст. 124 Земельного кодексу України в редакції на дату прийняття оскаржуваного рішення, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області від 21.10.2019 №201 затверджено ТОВ "Світенергоресурс" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на 49 років, які розташовані за адресою Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова. Надано в оренду ТОВ "Світенергоресурс", терміном на 49 років земельну ділянку для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, площею 15,2602 га кадастровий номер 3525280700:55:000:0001, яка розташована за адресою Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова.
Пунктом 3 вказаного рішення визначено, що у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена, керуючись нормами п. 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, встановити розмір орендної плати 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно зі ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
За визначенням, наведеним у ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельної ділянки - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України (ч. 2 ст. 12 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За приписами ст. 18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Статтею 26 Закону України "Про землеустрій" визначено осіб, що можуть бути замовниками та розробниками документації із землеустрою.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель").
Землеустрій здійснюється на підставі: рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; судових рішень (ч. 1 ст. 22 Закону України "Про землеустрій").
Земельно-оціночні роботи при здійсненні землеустрою виконуються з метою визначення якісних характеристик, економічної цінності та вартості земель у порядку, встановленому законом. Оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом. Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України (ст. 38 Закону України "Про землеустрій" в редакції на дату прийняття оскаржуваного рішення).
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" в редакції на дату прийняття оскаржуваного рішення).
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" в редакції на дату прийняття оскаржуваного рішення).
З аналізу наведених вище норм чинного законодавства вбачається, що законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Суд встановив, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, передану відповідачу 2 в оренду, не проводилась. Зазначене зафіксовано у п. 3 рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201.
Крім того, відповідно до інформації наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області від 10.11.2021 №255 вбачається, що технічна документація з нормативного грошової оцінки земель села Мала Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області розроблена та затверджена у 2012 році. Технічною документацією визначено, що із загальної площі населеного пункту 35,3238 га, сільськогосподарські угіддя становлять 35,3238 га, тобто 100% площі населеного пункту. Даною документацією не визначено витрати на освоєння та облаштування території населеного пункту та базову вартість одного квадратного метра земель населеного пункту, внаслідок чого неможливо розрахувати нормативну грошову оцінку несільськогосподарських угідь. Для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001 необхідно оновити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту або виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки.
Будь-яких беззаперечних доказів, які би підтверджували проведення нормативно-грошової оцінки землі відповідно до вимог чинного законодавства, суду не надано. Відтак, відповідачами не спростовано твердження прокурора про відсутність затвердженої у встановленому законом порядку нормативно-грошової оцінки спірної земельної ділянки.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку про правомірність заявлених прокурором вимог в частині визнання рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", в частині що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 352580700:55:000:0001, недійсним та їх задоволення, з огляду на те, що прокурором доведено наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання недійсними актів органу місцевого самоврядування. Так, прокурором доведено належними та допустимими доказами і судом встановлено факт прийняття спірного рішення з порушенням вимог земельного законодавства та прав територіальної громади.
Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачає, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, в тому числі, визнання правочину недійсним, відновлення становища, яке існувало до порушення.
Приписами ст. 215 Цивільного кодексу України визначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Відповідно до вказаних норм, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Згідно зі ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Оскільки, договір оренди укладений на підставі рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201, яке визнано судом недійсним, а також враховуючи, що орендну плату за користування земельною ділянкою визначено в договорі без проведення її нормативної грошової оцінки, що є порушенням вимог ст. 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 12, 13, 15, 23 Закону України "Про оцінку землі", отже вищевказаний договір оренди земельної ділянки є таким, що суперечить положенням вищевказаних актів цивільного законодавства і підлягає визнанню недійсним.
Статтею 216 Цивільного кодексу України визначено правові наслідки недійсності правочину. Кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування, якщо законом не встановлені особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.
З огляду на викладене, обґрунтованою є й вимога про повернення Світловодській міській раді земельної ділянки з кадастровим номером 352580700:55:000:0001, площею 15,2602 га, яка знаходиться на території Світловодської міської територіальної громади в с. Мала Скельова, Олександрійський район, Кіровоградська область, шляхом складання акта приймання-передачі земельної ділянки.
Враховуючи зазначене, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Згідно з приписами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається порівну на відповідачів.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" в частині, що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001.
Визнати недійсним договір оренди землі (кадастровий номер 3525280700:55:000:0001) від 12.11.2019 без номеру, укладений між Великоскельовською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області (вул. Олега Кошового, буд. 1, с. Велика Скельова, Світловодський район, Кіровоградська область, 27541, ідентифікаційний код 22224800), в особі сільського голови - Могильного Сергія Оникійовича, з одного боку, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (вул. Троїцька, буд. 61/52, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 41387209), з іншого боку.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (вул. Троїцька, буд. 61/52, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 41387209) повернути Світловодській міській раді Кіровоградської області (вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500, ідентифікаційний код 35825788) земельну ділянку, з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001, площею 15,2602 га, яка знаходиться на території Світловодської міської територіальної громади в с. Мала Скельова, Олександрійський район, Кіровоградська область, шляхом складання акта прийому-передачі земельної ділянки.
Стягнути з Світловодської міської ради (вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500, ідентифікаційний код 35825788) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, 4, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ 02910025, банк - Державна Казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок UА848201720343100001000004600) судовий збір у сумі 3 405,00 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (вул. Троїцька, буд. 61/52, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 41387209) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, 4, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ 02910025, банк - Державна Казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок UА848201720343100001000004600) судовий збір у сумі 3 405,00 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити Кіровоградській обласній прокуратурі (oblprokuratura@kir.gp.gov.ua), Олександрійській окружній прокуратурі Кіровоградської області (oleksanriyska@kir.gp.gov.ua), Світловодській міській раді (вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500), Товариству з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (вул. Троїцька, буд. 61/52, Автозаводський район, м. Кременчук, Полтавська область, 39600).
Повне рішення складено 07.02.2022.
Суддя М.С. Глушков
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2022 |
Оприлюднено | 08.02.2022 |
Номер документу | 102995556 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні