Рішення
від 17.01.2022 по справі 160/21524/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2022 року Справа № 160/21524/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Врони О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи та проведення судового засідання (у письмовому провадженні) у м. Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТУРСТРОЙСЕРВИС" до Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення,--

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРТУРСТРОЙСЕРВИС " звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19.11.2020 р. № 117-6/VII Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в частині затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1221455400:01:400:0002 площею 1,6000 га та земельної ділянки кадастровий номер 1221455400:01:012:0032 площею 2.0399 га.

Позов обгрунтовано тим, що згідно рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19.11.2020 року№ 117-6/VII затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 1,6000 га, кадастровий номер 1221455400:01:400:0002, яка надається в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку ОРІЛЬ ), розташованої на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у розмірі 3777857,56 (три мільйона сімсот сімдесят сім тисяч вісімсот п`ятдесят сім грн. 56 коп.).

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населених пунктів, що перебуває в оренді ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку ОРІЛЬ ) на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (кадастровий номер 1221455400:01:400:0002) отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05.10.2020 р. № 710.

Згідно Рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19.11.2020 року № 117-6/VII року затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 2,0399 га кадастровий номер 1221455400:01:012:0032, яка надається в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (влаштування оздоровчого комплексу), розташованої на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у розмірі 4816532,27 (чотири мільйона вісімсот шістнадцять тисяч п`ятсот тридцять дві грн. 27 коп.).

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населених пунктів, що перебуває в оренді ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (влаштування оздоровчого комплексу) на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (кадастровий номер 1221455400:01:012:0032) отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05.10.2020 р. № 709.

Позивач, посилаючись на положення п. 289.2 ст. 289 ПК України, вважає, що оскільки технічна документація з нормативної грошової оцінки вищезазначених земельних ділянок складена в 2020 році, датою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є 2020 рік. Отже, застосовувати кумулятивно коефіцієнт індексації, правильно було б від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2020 рік), а не з 2013 року як це виконано в технічній документації.

Затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою виготовленої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за межами населених пунктів, згідно ст. 23 Закону України Про оцінку землі породжує юридичні наслідки для позивача, як платника податків, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок є базою оподаткування земельним податком. Позивач зазначає, що затвердження відповідачем згідно оскаржуваного рішення від 19.11.2020 р. технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастрові номери 1221455400:01:400:0002 та 1221455400:01:012:0032, які надані в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС згідно з договорами оренди від 13.02.2004 р. та 12.11.2004 р. з порушенням пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України щодо застосування кумулятивного коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, порушує право позивача на нарахування та сплату орендної плати за земельні ділянки згідно вимог діючого законодавства, а тому просить суд визнати протиправним та скасувати вказане рішення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року відкрито провадження у справі 160/21524/21та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Ухвалою суду від 15.11.2021 року відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

20.12.2021 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому викладені заперечення проти позовних вимог та зазначено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 1221455400:01:400:0002 та 1221455400:01:012:0032 надані в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС згідно з договорами оренди від 13.02.2004 р. та 12.11.2004 р.

29 жовтня 2020 р. представник позивача письмово звернувся до Обухівської селищної ради з двома заявами (вх. 3070 та вх. 3071), в яких просив затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 1221455400:01:400:0002 та 1221455400:01:012:0032, які надані йому в оренду. До цих заяв Позивач додав технічну документацію з НГО та висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05 жовтня 2020 на обидві земельні ділянки. На думку відповідача, вказаними завами з додатками позивач підтвердив факт того, що як мінімум на дату звернення до відповідача - 29.10.2020 р., позивач був ознайомлений з НГО земельних ділянок, висновком державної експертизи, що його затверджено та був з цим згоден. Позивач, посилаючись на ст. 23 Закону України Про оцінку землі , зазначає, що технічна документація лише затверджується відповідною радою, та підстава для відмови є лише одна - невідповідність вимогам законів та нормативно-правових актів, а оскільки технічна документація мала позитивні висновки державної експертизи, то у відповідача відповідно до ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" не було підстав відмовляти у затвердженні технічної документації.

Крім того, відповідач вважає, що позивачем було пропущено встановлений ст. 122 КАС України шестимісячний строк для звернення до суду з даним позовом, оскільки про існування оскаржуваного рішення позивач міг дізнатись з офіційного сайту Обухівської селищної ради, на якому оскаржуване рішення було оприлюднено 19 листопада 2020 року.

Щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права відповідач заперечує, посилаючись на ст. ст. 37,38 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", які передбачали право на оскарження висновку державної експертизи в адміністративному порядку або до суду. Згідно позиції відповідача, діючим на час виникнення спірних правовідносин законодавством прямо було встановлено порядок дій у разі незгоди з висновком державної експертизи. Спочатку мають бути скасовані висновки державної експертизи, а потім оскаржувати до суду рішення органів місцевого самоврядування, які затверджували НГО, згідно висновку.

Згідно з ч.ч. 3, 4 ст.262 КАС України підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що згідно рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19.11.2020 року№ 117-6/VII затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 1,6000га, кадастровий номер 1221455400:01:400:0002, яка надається в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку ОРІЛЬ ), розташованої на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у розмірі 3777857,56 (три мільйона сімсот сімдесят сім тисяч вісімсот п`ятдесят сім грн. 56 коп.).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за межами населених пунктів, що перебуває в оренді ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку ОРІЛЬ ) на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (кадастровий номер 1221455400:01:400:0002) розроблена ФОП ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 013981 від 13.05.2019 року) на підставі заяви ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС , завдання на виконання робіт та договору на складення технічної документації № 30/03-2020/1 від 30.03.2020 р.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населених пунктів, що перебуває в оренді ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку ОРІЛЬ ) на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (кадастровий номер 1221455400:01:400:0002) отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05.10.2020 р. № 710.

Згідно таблиці № 6 на аркуші 12 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1221455400:01:400:0002) величина коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року застосовано коефіцієнт індексації - 1,897.

Такий показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель визначено шляхом множення показників індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік -1,0, 2014 рік - 1,249,2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0, 2019 рік - 1,0-2019 роки

Згідно рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19.11.2020 року№ 117-6/VII затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 2,0399 га кадастровий номер 1221455400:01:012:0032, яка надається в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (влаштування оздоровчого комплексу), розташованої на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у розмірі 4816532,27 (чотири мільйона вісімсот шістнадцять тисяч п`ятсот тридцять дві грн. 27 коп.).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за межами населених пунктів, що перебуває в оренді ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (влаштування оздоровчого комплексу) на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (кадастровий номер 1221455400:01:012:0032) розроблена ФОП ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 013981 від 13.05.2019 року) на підставі заяви ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС , завдання на виконання робіт та договору на складення технічної документації № 30/03-2020/3 від 30.03.2020 р.

Згідно таблиці № 6 на аркуші 12 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1221455400:01:012:0032) величина коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року застосовано коефіцієнт індексації - 1,897.

Такий показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель визначено шляхом множення показників індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік -1,0, 2014 рік - 1,249,2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0, 2019 рік - 1,0-2019 роки

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населених пунктів, що перебуває в оренді ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (влаштування оздоровчого комплексу) на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (кадастровий номер 1221455400:01:012:0032) отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05.10.2020 р. № 709.

Не погоджуючись із рішенням Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19.11.2020 р. № 117-6/VII Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в частині затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1221455400:01:400:0002 площею 1,6000 га та земельної ділянки кадастровий номер 1221455400:01:012:0032 площею 2.0399 га., позивач звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи зазначені положення суд під час розгляду даної справи перевіряє відповідність оскаржуваного рішення приведеній нормі.

Так, судом встановлено, що орендована позивачем земельна ділянка кадастровий номер 1221455400:01:012:0032 площею 2.0399 га знаходиться на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту, цільове призначення земельної ділянки - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення; категорія земель - землі рекреаційного призначення; вид використання - влаштування оздоровчого комплексу; форма власності - державна.

Орендована позивачем земельна ділянка кадастровий номер 1221455400:01:400:0002 площею 1,6000 га знаходиться на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту, цільове призначення земельної ділянки - 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення; категорія земель - землі рекреаційного призначення; вид використання - для обслуговування бази відпочинку Оріль ; форма власності - державна.

Статтею 13 Закону України Про оцінку земель визначені випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок, зокрема нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ст. 23 Закону Про оцінку землі (в редакції на час спірних правовідносин) технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Стаття 5 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.

Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до приписів п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Згідно абзацу 3 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України встановлено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Поряд з цим, можливість кумулятивного (тобто накопичувального) застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель пов`язано із датою проведення нормативної грошової оцінки земель, а отже, стосується вже проведеної нормативної грошової оцінки земель, для обрахунку конкретного розміру земельного податку чи орендної плати з метою врахування показників інфляції, які мали місце після проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження. Податковий кодекс України є єдиним нормативно-правовим актом, який встановлює порядок накопичувального застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком, визначеної, наприклад, у 2021 році на підставі нормативної грошової оцінки, розмір якої визначено станом на 2020 рік, шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів за цей період.

Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Аналогічного висновку у постанові від 18 грудня 2019 року дійшов Верховний Суд у складі палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду за наслідками розгляду справи № 804/937/16, де предметом для розгляду Верховного суду було правильне визначення поняття дати проведення нормативної грошової оцінки земель , оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю . За висновками суду по цій справі, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації, відповідач правильно здійснив таке застосування від дати саме проведення нормативної грошової оцінки. Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження.

Виходячи з вищевикладеного, суд доходить до висновку, що оскільки технічна документація з нормативної грошової оцінки вищезазначених земельних ділянок складена в 2020 році, датою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є 2020 рік. Отже, застосовувати кумулятивно коефіцієнт індексації, правильно було б від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2020 рік), а не з 2013 року як це виконано в технічній документації згідно таблиці № 6 на аркуші 12 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1221455400:01:400:0002) та згідно таблиці № 6 на аркуші 12 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1221455400:01:012:0032).

Надаючи оцінку доводам відповідача щодо неналежного способу захисту, обраного позивачем, суд зазначає, що саме затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою виготовленої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за межами населених пунктів, згідно ст. 23 Закону України Про оцінку землі породжує юридичні наслідки для позивача, як платника податків, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок є базою оподаткування земельним податком, в той час, як висновок державної експертизи землевпорядної документації є тільки одним із етапів її затвердження, що був передбачений Законом України "Про оцінку землі" станом на 2020 рік.

Перевірка, аналіз та оцінка технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на предмет його відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи, входить до компетенції Держгеокадастру та територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Відтак, суди не вправі втручатися в діяльність державних органів, що застосовують надані їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження в будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами. Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Cкасування висновків державної експертизи землевпорядної документації не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнта, що застосований під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі. Висновок державної експертизи землевпорядної документації є одним із етапів розроблення нормативної грошової оцінки земельної ділянки і не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер. Такі дії є частиною процесу реалізації повноважень, наданих відповідачу чинним законодавством, а саме повноважень щодо державної експертизи землевпорядної документації, щодо нормативної грошової оцінки.

Судом також враховано, що Законом України № 1423 від 28.04.2021 р. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин визнано такими, що втратив чинність Закон України "Про державну експертизу землевпорядної документації" , який передбачав порядок оскарження висновків державної експертизи, а з закону України Про оцінку земель виключена стаття 21, яка передбачала станом на 2020 рік проведення державної експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, відповідно до закону.

Враховуючи викладене, належним способом захисту прав позивача є оскарження рішення органу місцевого самоврядування, яким затверджено технічну документацію щодо нормативної грошової оцінки землі.

Право на судовий захист гарантоване статтею 55 Конституції України. Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Надаючи оцінку доводам відповідача щодо пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 122 КАСУ для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Як встановлено судом, посвідчену копію оскаржуваного рішення позивач в особі уповноваженого представника отримав нарочно 25 травня 2021 року, що підтверджується відповіддю Обухівської селищної ради (лист Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 03.11.2021 р. № 1269). Ця обставина відповідачем не заперечується. До суду позивач звернувся 8 листопада 2021 року, тобто з дотриманням шестимісячного строку, встановленого ст. 122 КАСУ.

Судом відхиляються доводи відповідача, що подання позивачем заяв від 29.10.2020 року на адресу Обухівської селищної ради, до яких додавались технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та висновки державної експертизи землевпорядної документації, свідчить про обізнаність і згоду позивача з такими документами, з огляду на те, що предметом оскарження за даним позовом є саме Рішення Обухівської селищної ради, а не технічна документація чи висновок державної експертизи. Отже, ця обставина не може свідчити про пропуск позивачем строку звернення до адміністративного суду з даним позовом.

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопад 1950 року (далі також - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

За практикою Європейського Суду з прав людини, реалізуючи положення Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, необхідно уникати занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, так як доступ до правосуддя повинен бути не лише і фактичним, але і реальним. Надмірний формалізм при вирішені питання щодо прийняття позовної заяви або скарги - є порушенням права на справедливий судовий захист.

Європейський суд з прав людини в рішенні від 19 червня 2001 року у справі "Креуз проти Польщі" констатував, що право на суд не є абсолютним і воно може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, тому що право на доступ до суду за своєю природою потребує регулювання з боку держави. Разом з тим, такі обмеження не повинні впливати на доступ до суду чи ускладнювати цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдати шкоди суті цього права, та мають переслідувати законну мету. Проявом цього права є забезпечення для кожної особи можливості звернутися до суду.

У рішеннях від 13 січня 2000 року у справі "Мірагаль Есколано та інші проти Іспанії" та від 28 жовтня 1998 року у справі "Перес де Рада Каваніллес проти Іспанії" Європейський суд з прав людини зазначив, що надто суворе тлумачення внутрішніми судами процесуальної норми позбавило заявників права доступу до суду і завадило розгляду їхніх позовних вимог. Це визнано порушенням пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У справі "Іліан проти Туреччини" Європейський суд з прав людини зазначив, що правило встановлення обмежень доступу до суду у зв`язку з пропуском строку звернення повинно застосовуватися з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично і не має абсолютного характеру; перевіряючи його виконання слід звертати увагу на обставини справи.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позивач звернувся до суду з дотриманням строку звернення до суду, а затверджена відповідачем згідно оскаржуваного рішення від 19.11.2020 р. технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастрові номери 1221455400:01:400:0002 та 1221455400:01:012:0032, які надані в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС не відповідає вимогам пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України щодо застосування кумулятивного коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, чим порушує право позивача на нарахування та сплату орендної плати за земельні ділянки згідно вимог діючого законодавства. В зв`язку з чим, порушене право позивача підлягає захисту.

Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача сплачений ним судовий збір в розмірі 2270,0 грн згідно платіжного доручення №266 від 05.11.2021.

Керуючись ст. ст. 139,242-246,250, 262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТУРСТРОЙСЕРВИС " до Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 19 листопада 2020 р. № 117-6/VII Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в частині затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки:

- земельної ділянки кадастровий номер 1221455400:01:400:0002 площею 1,6000 га, яка надається в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку ОРІЛЬ ), розташованої на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у розмірі 3777857,56 (три мільйона сімсот сімдесят сім тисяч вісімсот п`ятдесят міс грн. 56 коп.)

-земельної ділянки кадастровий номер 1221455400:01:012:0032 площею 2,0399 га., яка надається в оренду ТОВ УКРТУРСТРОЙСЕРВІС для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (влаштування оздоровчого комплексу), розташованої на території Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у розмірі 4816532,27 (чотири мільйона вісімсот шістнадцять тисяч п`ятсот тридцять дві грн. 27 коп.).

Стягнути з Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52030, Дніпропетровська область, Дніпровський район, с.мт. Обухівка, вул. Центральна, буд. 35, код ЄДРПОУ 04338339) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТУРСТРОЙСЕРВИС" (52030, Дніпропетровська область, Дніпровський район, с.мт. Обухівка, вул.Некрасова, буд. 35-А, код ЄДРПОУ 31287132) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 2270,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

Дата ухвалення рішення17.01.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103184135
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —160/21524/21

Постанова від 12.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 12.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 15.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 27.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 27.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 23.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 16.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 09.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні