Справа № 308/9555/16-ц
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2022 року м. Ужгород
Закарпатський апеляційний суд у складі:
Головуючого - судді Бисага Т.Ю.
суддів:Кондора Р.Ю.,Фазикош Г.В.,
за участі секретаря: Кекерчень М.І.,
за участі представника прокуратури - Андрейчик А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Ужгородської окружної прокуратури на ухвалу Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 19 квітня 2021 року, головуюча суддя Лемак О.В., у справі за позовом Ужгородської окружної прокуратури до Ужгородської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Можайського, 34», третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування в частині рішення, витребування земельної ділянки та скасування державної реєстрації,
В С Т А Н О В И В:
Ужгородська окружна прокуратура звернулася до суду з позовом до Ужгородської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Можайського, 34», третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування в частині рішення, витребування земельної ділянки та скасування державної реєстрації.
09 квітня 2021 на адресу суду надійшло клопотання від представника відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_4 про залишення позовної заяви без розгляду, яка мотивована тим, що предметом даного спору є рішення Ужгородської міської ради та державна реєстрація прав на земельну ділянку за кадастровим номером 2110100000:20:001:0267. Підставою звернення до суду є твердження позивача про, ніби - то, порушення порядку набуття у власність відповідачем спірної земельної ділянки така накладається на охоронну зону ЛЕП по АДРЕСА_1 . Однак, подана керівником Ужгородської місцевої прокуратури позовна заява підлягає залишенню без розгляду, у зв`язку з відсутністю повноважень у прокурора для звернення до суду з даним позовом.
Прокурор не дотримався порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру». Прокурор не зазначив, у чому полягає порушення інтересів держави та не обґрунтував необхідність їх захисту обраним способом.
Ухвалою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 19 квітня 2021 року позовну заяву Ужгородської окружної прокуратури до Ужгородської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Можайського, 34», третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування в частині рішення, витребування земельної ділянки та скасування державної реєстрації залишено без розгляду.
Скасовано заходи забезпечення позову, вжиті за ухвалою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 13.09.2017 року у даній справі № 308/9555/16-ц, а саме: скасувати арешт на земельну ділянку за кадастровим номером 2110100000:20:001:0267, площею 0.0098 га, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що належить на праві приватної власності ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 .
Не погоджуючись з ухвалою суду, Ужгородська окружна прокуратура просить скасувати оскаржувану ухвалу та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.
У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_2 просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, посилаючись на його законність та обґрунтованість.
Сторони в судове засідання не з`явилися, хоча про розгляд справи були повідомленні належним чином, про що свідчать розписки. Заяви про відкладення розгляду справи до суду не надходили.
Заслухавши суддю-доповідача, представника прокуратури, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що Ужгородська місцева прокуратура звернулася до суду з позовом до Ужгородської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Можайського, 34», третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 .
Представник відповідача ОСОБА_2 ОСОБА_4 подав до суду першої інстанції клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.
Ухвалою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 19 квітня 2021 року позов Ужгородської місцевої прокуратури залишено без розгляду з підстав п.2 ч.1 ст.257 ЦПК України.
З даного приводу слід зазначити наступне.
Відповідно до частини другої статті 4 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
У судовому процесі, зокрема у цивільному, держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (пункт 35 постанови Великої Палати Верховного Суду від 27 лютого 2019 року у справі № 761/3884/18).
Відповідно до пункту 3 статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про прокуратуру» прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема, загальних інтересів суспільства та держави.
У випадках, визначених цим Законом, на прокуратуру покладається функція з представництва інтересів громадянина або держави в суді (пункт 2 частини першої статті 2 Закону).
Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» в редакції, чинній на час пред`явлення прокурором позову, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини).
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 15 січня 2020 року у справі № 698/119/18 (провадження № 14-350цс19) дійшла висновку, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві, і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (абзац другий частини п`ятої статті 56 ЦПК України).
Звертаючись з позовом, прокурор зазначив, що законодавством України не визначено суб`єкта контролю за законністю прийняття органом місцевого самоврядування рішень щодо відведення земельних ділянок з відповідними повноваженнями на звернення до суду з позовами, через що прокурор самостійно виступає як позивач у цій справі.
Залишаючи позов прокурора без розгляду, суд першої інстанції не врахував, що прокурор у цій справі звернувся із позовом з підстав порушення Ужгородською міською радою вимог земельного законодавства, що процесуально позбавляє Ужгородську міську раду можливості звертатись до суду як позивач.
Ужгородська міська рада є одним зі співвідповідачів, рішення якої оскаржується через недотримання вимог земельного законодавства та порушення інтересів територіальної громади при передачі спірної земельної ділянки у власність.
Прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, територіальної громади Ужгородської міської ради, обґрунтував у чому полягає порушення цих інтересів, визначив Ужгородську міську раду одним зі співвідповідачів у справі та заявив вимогу про визнання незаконним і скасування рішення ради.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що прокурор не довів законних підстав для представництва інтересів держави у правовідносинах із оскарження рішень органу місцевого самоврядування, пов`язаних із розпорядженням землею комунальної власності.
Постановляючи ухвалу про залишення позову без розгляду, суд першої інстанції не врахував вищенаведені обставини та дійшов до помилкового висновку про наявність підстав для залишення позову без розгляду.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.379 ЦПК України, підставами для скасування ухвали суду, що перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є: порушення норм процесуального права чи неправильне застосування норм матеріального права, які призвели до постановлення помилкової ухвали.
За вказаних обставин, оскаржуваа ухвала підлягає скасуванню з направленням справи до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Керуючись ст. 374, 375, 381-384ЦПК України, апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Ужгородської окружної прокуратури задовольнити.
Ухвалу Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 19 квітня 2021 року скасувати.
Справу за позовом Ужгородської окружної прокуратури до Ужгородської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Можайського, 34», третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування в частині рішення, витребування земельної ділянки та скасування державної реєстрації, направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Постанова оскарженню не підлягає.
Повний текст постанови суду складено 25 лютого 2022 року.
Головуючий
Судді
Суд | Закарпатський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2022 |
Оприлюднено | 28.02.2022 |
Номер документу | 103563378 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Закарпатський апеляційний суд
Бисага Т. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні