Постанова
від 14.03.2022 по справі 380/594/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/594/21 пров. № А/857/653/22

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді: Улицького В.З.

суддів: Кузьмича С.М., Матковської З.М.

при секретарі судового засідання: Ільченко А.З.

за участі представника відповідача: Гриниха Х.А., Гарасимчук Н.А.

представник третьої особи: Куц М.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2021 року (рішення ухвалене у м. Львові судом у складі головуючого судді Сакалош В.М., повне судове рішення складено 24.12.2021) у справі за позовом Державної екологічної інспекції України до Львівської міської ради, Виконавчого комітету ЛМР, Товариства з обмеженою відповідальністю «АВЕ Львів», Товариства з обмеженою відповідальністю «ДВ-Екосвіт», Товариства з обмеженою відповідальністю «Ековей Вест Менеджмент», Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецавтотранс-Львів», Товариства з обмеженою відповідальністю «ДВ-Вейст Груп», Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера Україна», Львівського комунального підприємства «Транспортне підприємство «Львівспецкомунтранс», Товариства з обмеженою відповідальністю «Санком Львів», за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет позову Громадської організації «Львівський ГАК», ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності, протиправними дії та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИЛА:

У січні 2021 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Львівської міської ради, Виконавчого комітету ЛМР, Товариства з обмеженою відповідальністю «АВЕ Львів», Товариства з обмеженою відповідальністю «ДВ-Екосвіт», Товариства з обмеженою відповідальністю «Ековей Вест Менеджмент», Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецавтотранс-Львів», Товариства з обмеженою відповідальністю «ДВ-Вейст Груп», Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера Україна», Львівського комунального підприємства «Транспортне підприємство «Львівспецкомунтранс», Товариства з обмеженою відповідальністю «Санком Львів», за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет позову Громадської організації «Львівський ГАК», ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльність Львівської міської ради та Виконавчого комітету Львівської міської ради в частині невжиття заходів щодо виконання вимог законодавства у сфері поводження з відходами, визнання протиправними дій Львівської міської ради та Виконавчого комітету Львівської міської ради про визначення виконавців послуг Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 683 від 09.08.2013 «Про визначення виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові», визнатння недійсними рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 683 від 09.08.2013 «Про визначення виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові» (зі змінами згідно з рішеннями виконкому 422-2014, 1233-2016, 513-2018. 929-2019), Зобов`язання Львівську міську раду вжити заходи щодо виконання вимог Державної екологічної інспекції України № 4.2-0006 від 11.09.2020 про усунення Львівською міською радою ряду порушень вимог законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а саме:

- зберігання та захоронения відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах;

- організувати у повному обсязі збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів;

- забезпечити контроль за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами, а саме за операціями щодо збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів;

- забезпечити здійснення контроль за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у порушення законодавства про відходи;

- розробити, затвердити та погодити Схему санітарного очищення населеного пункту м. Львів;

- затвердити місцеві програми поводження з відходами з урахуванням правил благоустрою території населеного пункту та з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту м. Львів та здійснювати контроль за їх виконанням;

- вживати заходи для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами, з метою створення об`єктів для сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та організації місць захоронення відході;

- вирішити питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, вибачення, знешкодження та захоронення відходів та здійснити в повному обсязі контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території;

- забезпечити в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів на території м. Львова;

- забезпечити виявлення та облік безхазяйних відходів, створення постійної діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, встановленому постановою Кабінетом Міністрів України від 03.08.1998 № 1217 «Про затвердження Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів»;

- визначити виконавців послуг з вивезення побутових відходів на конкурсних засадах у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів».

Зобов`язання співвідповідачів по справі (виконавців послуг - ТзОВ «ДВ Екосвіт»,»ТФ» Львівспецкомунтранс, ТОВ «ЕКОВЕЙ ВМ», ТзОВ «Спецавтотранс - Львів», ТОВ «Грінера Україна», ТОВ «ДВ Вейст-Груп») зупинити виконання робіт, надання послуг на здійснення операції поводження з відходами (збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення) до визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів на конкурсних засадах у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів».

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що у продовж 2020 року до Державної екологічної інспекції України надходили звернення від фізичної особи-мешканця міста Львів, ОСОБА_1 про розміщення несанкціонованих сміттєзвалищ на території м. Львова та Львівської області, а також за бездіяльність органів державної влади та місцевого самоврядування. З 07.09.2020 по 11.09.2020 Комісія проводила позаплановий захід державного нагляду (контролю) дотримання вимог природоохоронного законодавства Львівської міської ради. За результатами проведення перевірки, контролюючим органом складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 4.2-0005 від 11.09.2020. У висновках Акту перевірки зазначено, що Львівською міською радою не забезпечено в повному обсязі виконання делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища. Не здійснено в повному обсязі контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території. Відповідно до Ухвал Львівської міської ради № 2163 від 29.06.2017 «Про організацію вивезення твердих побутових відходів у м. Львові на період до 30.06.2019», пунктом 3 та 4 ухвалено надати кошти з міського бюджету м. Львова у вигляді субвенції Львівському обласному бюджету на загальну суму 600 млн. грн. за період з 2017 по 2019 рік на відшкодування виконавцями фактично наданих послуг з вивезення твердих побутових відходів фактичних додаткових витрат на їх перевантаження, перевезення та будь-яких інших заходів, пов`язаних із захороненням та утилізацією. У зв`язку з тим, що на території міста не визначено та не забезпечено створення місць чи об`єктів, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів, залишається не відомим місце розміщення 504,6 тис. тон твердих побутових відходів за період з 2017- 01.01.2020, тобто місця їх захоронення та утилізації, що свідчить про відсутність налагодженої системи поводження з відходами, створює несприятливі умови для життя і здоров`я людей, стану довкілля. Зазначає, що всупереч Порядку, виконавчий комітет визначив виконавців послуг ТОВ «ДВ-Екосвіт»; ЛКП «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс»; ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент»; ТОВ «Спеавтотранс-Львів»; ТОВ «Санком-Львів» з 2013 року станом на теперішний час, тобто на 8 років, що на 3 роки більше дозволеного. Просив позов задоволити.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2021 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії ТОВ «Ековей ВМ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Санком Львів», ЛКП «ТФ «Львівспецкомунтранс», щодо викидання твердо побутових відходів в неналежних для цього місцях, а саме по вул. Пластовій 15. Визнано протиправними дії Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера Україна», Товариства з обмеженою відповідальністю «Санком Львів», щодо викидання твердо побутових відходів в неналежних для цього місцях, а саме по вул. Богданівська 11. Зобов`язано ТОВ «Ековей ВМ» (ЄДРПОУ 33951598), Товариства з обмеженою відповідальністю «Санком Львів» (ЄДРПОУ 34711924), Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера Україна» (ЄДРПОУ 35429502), ЛКП «ТФ «Львівспецкомунтранс» (ЄДРПОУ 03348465) усунути вищезазначені недоліки та здійснювати вивезення твердо побутових відходів у відповідності до законодавства України, а саме: Закону України «Про відходи», Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». Зобов`язано Львівську міську раду (ЄДРПОУ 04055896) здійснювати заходи контролю та належного реагування у випадку порушення виконавцями послуг, щодо вивезення твердо побутових відходів у відповідності до Закону України «Про відходи», Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1217, ухвал Львівської міської ради, а саме:

- ухвала Львівської міської ради №2124 від 29.06.2017 «Про затвердження концепції сортування твердих побутових відходів у м. Львові»;

-ухвала Львівської міської ради №2125 від 29.06.2017 «Про затвердження Стратегії поводження з твердими побутовими відходами у м. Львові»;

-ухвала Львівської міської ради №4132 від 18.12.2014 «Про Програму поводження з твердими побутовими відходами у м. Львові на 2014 - 2018 роки»;

-ухвала Львівської міської ради №4932 від 25.04.2019 «Про затвердження Програми проведення інформаційно-просвітницьких заходів щодо мінімізації та раціонального поводження з відходами, розвитку екологічної просвіти та культури серед населення м. Львова на 2019 рік». У задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Рішення суду першої інстанції оскаржила Державна екологічна інспекція України. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задоволити повністю.

Згідно ч.4 ст.229 КАС України, фіксування процесу не здійснювалося оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явилися.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що у період з 07.09.2020 по 11.09.2020 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) дотримання вимог природоохоронного законодавства Львівської міської ради на підставі звернення громадянина ОСОБА_1 ..

Предметом скарги ОСОБА_1 , на підставі якої було надано направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природнього середовища, поводження з відходами Львівської обласної державної адміністрації та місцевих адміністрацій, Львівської обласної ради та органів місцевого самоврядування Львівської області, є виявлення несанкціонованих сміттєзвалищ та їх ліквідації.

За результатами проведення перевірки, контролюючим органом складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 4.2-0005 від 11.09.2020, яким встановлено, що Львівською міською радою не забезпечено в повному обсязі виконання делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме:

-Львівською міською радою не вирішено відповідно до законодавства питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме місць чи об`єктів для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів, а також не здійснено в повному обсязі контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території (п. «е» ч. 1 cт. 21 Закону України «Про відходи»);

-Львівською міською радою визначено виконавців послуг з вивезення побутових відходів без проведення конкурсної процедури, що є порушенням Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 р. № 1173 (ч. 3 cт. 35-1 Закону України «Про відходи»);

-Львівською міською радою не розроблена, не погоджена та не затверджена схема санітарного очищення населеного пункту м. Львів, відповідно до Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 № 57 (п. «б» ч. 1 cт. 21 Закону України «Про відходи»);

-Львівською міською радою не визначено територію для розміщення відходів (підпункт 7 пункту "б" частини першої статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);

-Львівською міською радою забезпечено збір та перевезення твердих побутових відходів, однак не забезпечено їх видалення, у тому числі відходів дрібних виробників, а також не забезпечено створення полігонів для їх захоронення (п. «в» ч. 1 cт. 21 Закону України «Про відходи»);

-Львівською міською радою не забезпечено контроль за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами (підпункт 7-1 пункту "б" частини 1 cт. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);

-Львівською міською радою не здійснюється контроль за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи (підпункт 12 пункту "б" частини першої статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);

-Львівською міською раюю не здійснено контроль за виконанням місцеві програми поводження з відходами (п. «г», ч. 1. cт. 21 Закону України «Про відходи»);

-Львівською міською радою не вживаються дієві заходи для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами (п. «д» ч. 1 cт. 21 Закону України «Про відходи»), до створення об`єктів для сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та організації місць захоронення відходів;

-Львівською міською радою не забезпечено в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів на території м. Львова (п. «и» ч. 1 cт. 21 Закону України «Про відходи»);

-Розпорядженням Франківської районної адміністрації Львівської міської ради №316 від 14.05.2009 (зі змінами Розпорядження № 485 від 21.10.2014. № 470 від 11.09.2018, №310 від 30.05.2019) створено районну постійну діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами, але комісія не засідала, протоколи засідання комісії не представлені;

-Франківською районною адміністрацією Львівської міської ради отримано звернення (повідомлення) щодо виявлення безхазяйних відходів від Державної екологічної інспекції у Львівській області (листи № 03-2006 від 14.05.2020, № 03-2043 від 15.05.2020 та № 03-2125 від 21.05.2020), однак заяви (повідомлення) про факти виявлення відходів не розглядалися та не проводились чергові (позачергові) засідання постійної діючої комісію з питань поводження з безхазяйними відходами, крім того не визначено кількість, склад, властивість, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та не вжиті заходи для визначення власника відходів та не вирішено питання про подальше поводження з відходами (ч. 10 cт. 12 Закону України «Про відходи»).

Згідно рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 683 від 09.08.2013 «Про визначення виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові» (зі змінами згідно з рішеннями виконкому 422-2014, 1233-2016, 513-2018, 929-2019) визначено 7 виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові, а саме: ТОВ «ДВ-Екосвіт»; ЛКП «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс»; ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент»; ТОВ «Спеавтотранс-Львів»; ТОВ «Санком-Львів»; ТОВ «Грінера Україна»; ТОВ «ДВ Вейст-Груп».

Львівською міською радою визначено виконавців послуг з вивезення побутових відходів без проведення конкурсної процедури, що є порушенням вимог ч. 3 ст. 351 Закону України «Про відходи», п. 7 ч.2 ст. 6 цього ж Закону, Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 1070 від 10.12.2008 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 318 від 27.03.2019).

Всупереч Порядку, виконавчий комітет визначив виконавців послуг ТОВ «ДВ-Екосвіт»; ЛКП «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс»; ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент»; ТОВ «Спеавтотранс-Львів»; ТОВ «Санком-Львів» з 2013 року станом на теперішний час, тобто на 8 років, що на 3 роки більше дозволеного.

Додатково визначено одного виконавця послуг ТОВ «Грінера Україна» в 2016 році які надають послуги з перевезення відходів з 2018 року по теперішний час, тобто на 5 років, що на 4 роки більше дозволеного.

Додатково визначено ще одного виконавця послуг ТОВ «ДВ Вейст-Груп», що надають послуги з перевезення відходів з 2018 рокі по теперішний час, тобто на 3 роки, що на 2 роки більше дозволеного.

Статтею 1 Закону України «Про відходи» визначено, що відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;

-поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

Згідно ч. 1 cт. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» делеговані повноваження - це повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.

Відповідно до п. «б» ч. 1 cт. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать наступні делеговані повноваження:

-визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства;

-здійснення контролю за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами;

-здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Згідно ч. 2 cт. 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до cт. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить:

а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про поводження з відходами.

і) внесення в установленому порядку до органів державної влади та органів місцевого самоврядування вимог щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень у сфері охорони навколишнього природного середовища, використання, відтворення та охорони природних ресурсів;

й) вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах, тощо.

Згідно ст. 8 Господарського кодексу України держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб`єктами господарювання.

Судовою колегією апеляційного суду встановлено, що Львівською міською радою затверджені місцеві програми поводження з відходами в напрямку популяризації поводження з відходами , а саме:

- ухвала Львівської міської ради №2124 від 29.06.2017 «Про затвердження концепції сортування твердих побутових відходів у м. Львові»;

-ухвала Львівської міської ради №2125 від 29.06.2017 «Про затвердження Стратегії поводження з твердими побутовими відходами у м. Львові»;

-ухвала Львівської міської ради №4132 від 18.12.2014 «Про Програму поводження з твердими побутовими відходами у м. Львові на 2014 - 2018 роки»;

-ухвала Львівської міської ради №4932 від 25.04.2019 «Про затвердження Програми проведення інформаційно-просвітницьких заходів щодо мінімізації та раціонального поводження з відходами, розвитку екологічної просвіти та культури серед населення м. Львова на 2019 рік».

Пунктом «б», ч. 1, ст. 21 Закону України «Про відходи» визначено, що згідно наданих повноважень органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів тощо.

Згідно з пункту 3 розділу І Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 № 57 (далі - Порядок), розроблення, погодження та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів (далі - Схема) здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради; Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та районні державні адміністрації - для населених пунктів, які входять до складу двох і більше сільських, селищних та міських рад (далі - Розробник).

Відповідно до пункту 4 розділу І вказаного Порядку загальний строк розроблення, погодження та затвердження Схеми не повинен перевищувати 12 місяців (з дати прийняття рішення про її розроблення) без урахування строку проведення передпроектних досліджень.

Пунктом 1 розділу ІІ Порядку визначено, що розробник здійснює розроблення Схеми самостійно або виступає замовником розроблення Схеми на договірних засадах.

Згідно п. «д» вимог ст. 21 Закону України «Про відходи» органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами.

З метою популяризації роздільного збору твердих побутових відходів, збільшення кількості відібраної вторинної сировини, яка підлягає переробці, а також з метою реалізації Стратегії поводження з твердими відходами у м.Львові на 2017-2019 роки (затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 29.06.2017 №2125) та Концепції сортування твердих побутових відходів у м.Львові (затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 29.06.2017 №2124) організовано майданчик для збору великогабаритних та дрібних будівельних відходів у м.Львові на території Львівського комунального підприємства «Транспортної фірми» «Львівспецкомунтрас» по вул. Жовківській 18, який належним чином функціонує та забезпечує можливість для фізичних осіб здійснювати передачу великогабаритних та дрібних будівельних відходів на даний майданчик.

Львівське комунальне підприємство «Зелене місто» на виконання рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 09.11.2018 року №1211 «Про запровадження пілотного проекту з роздільного збору харчових та садових відходів від населення» успішно реалізовує пілотний проект з роздільного збору харчових та садових відходів від населення, які переробляються на компостувальному майданчику по вул. Пластовій 13 у м.Львові.

Разом з тим, на території Львівської області офіційно розміщений 301 пункт збору вторсировини. Окрім цього у м.Львові на постійній основі працює еко-бус.

Згідно п. «и» вимог cт. 21 Закону України «Про відходи» органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують вжиття заходів для ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.

Відповідно до cт. 12 Закону України «Про відходи» відходи, щодо яких не встановлено власника або власник яких невідомий, вважаються безхазяйними.

З метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів виявлені безхазяйні відходи беруться на облік.

Порядок виявлення та обліку безхазяйних відходів визначається Кабінетом Міністрів України. Відходи, щодо яких встановлено власника, беруться на облік відповідно до вимог цього Закону. Відходи, повернуті юридичній особі, обліковуються за встановленою вартістю з одночасним збільшенням додаткового капіталу такої юридичної особи.

Власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, зобов`язані у п`ятиденний строк повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.

Підставами для визначення відходів безхазяйними та їх обліку можуть бути:

повідомлення власників або користувачів земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи;

звернення (повідомлення) громадян, підприємств, установ та організацій, засобів масової інформації;

результати інспекційних перевірок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, державної санітарно- епідеміологічної служби, органів місцевого самоврядування.

У разі отримання звернення (повідомлення) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також органи місцевого самоврядування зобов`язані визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходів для визначення власника відходів.

У разі потреби для визначення власника безхазяйних відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти і експерти.

Пунктами 5-8 Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1217 від 03.08.1198, визначено, що заяви (повідомлення) про факти виявлення відходів розглядаються на черговому (позачерговому) засіданні постійно діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами (далі - комісія).

Комісія визначає кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вживає заходів до визначення власника відходів.

За результатами своєї роботи комісія складає акт, який передається до місцевої державної адміністрації чи органу місцевого самоврядування для вирішення питання про подальше поводження з відходами.

На підставі акта комісії місцеві державні адміністрації або органи місцевого самоврядування приймають рішення щодо подальшого поводження з відходами та в разі необхідності порушують справу про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про відходи, та відшкодування заподіяної шкоди.

Згідно регламенту виконавчого комітету Львівської міської ради (затвердженого рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 26.12.2006 №1438 - в редакції чинній на момент прийняття рішення виконавчого комітету №683 від 09.08.2013) передбачено, що гласність роботи виконавчого комітету забезпечується шляхом оприлюднення рішення у засобах масової інформації у тому числі електронних, шляхом розміщення інформації на веб-сторінці Львівської міської ради.

Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 09.08.2013 №683 «Про визначення виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м.Львові» було оприлюднено на офіційному сайті Львівської міської ради у відкритому доступі.

На час прийняття порядку від 09.08.2013 року №683 законом не було передбачено проведення конкурсу щодо визначення виконавців послуг із збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м.Львові.

Проведення конкурсу щодо визначення виконавців послуг із збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м.Львові повинно проводилось на виконання Рішення Львівської міської ради від 13.12.2019 № 1146, тобто вищезгадане рішення було прийняте після Порядку №683 від 09.08.2013, а відтак суд зазначає, що вимога відповідача про скасування Порядку від 09.08.2013 року №683 є неможливою.

Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Беручи до уваги зазначений апеляційний суд вважає, що Львівською міською радою не порушено регламенту та порядку прийняття та визначення виконавців послуг із збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м.Львові, а строк звернення позивача із позовною вимогою про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 09.08.2013 № 683 - закінчився 09.02.2014 року.

У матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, які б вказували на неможливість позивача подати позов до суду у строки визначені Кодексом адміністративного судочинства України, а тому вищевказана позовна вимога задоволенню не підлягає.

Під час проведення позапланової перевірки встановлено, що відповідно до рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 683 від 09.08.2013 «Про визначення виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові» (зі змінами згідно з рішеннями виконкому 422-2014, 1233-2016, 513-2018, 929-2019) визначено 7 виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові, а саме: ТОВ «ДВ-Екосвіт»; ЛКП «Транспортна фірма» «Львівспецкомунтранс»; ТОВ «Ековей Вейст Менеджмент»; ТОВ «Спеавтотранс-Львів»; ТОВ «Санком-Львів»; ТОВ «Грінера Україна»; ТОВ «ДВ Вейст-Груп».

В матеріалах справи містяться інформація та фотодокази, щодо вивезення несанкціонованого та неконтролованого сміття, а саме на сміттєзвалищах, що містяться на фото (по вул. Пластовій 15 та вулиці Богданівській 11), фіксувалось систематичне вивезення та спалювання сміття. На несанкціонованих звалищах неодноразово були зафіксовані: машини КП «ШРП Личаківського району» (у смітті знайдено документи даного підприємства), вантажівки інших перевізників, сліди від вантажних автомобілів (зокрема грейдера), які здійснюють розрівнювання сміттєзвалищ. За вказаними адресами у документах, що виявленні у смітті, фігурували перевізники ТзОВ «Санком-Львів», ТзОВ «Ековей», ТОВ «Грінера Україна», ЛКП «ТФ «Львівспецкомунтранс».

Вказана діяльність (бездіяльність) здійснювалась на відритій площадці та у відкритому приміщенні без фільтраційної системи, порушуючи правила експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами відповідно до ст.25 Закону України «Про відходи».

Оскільки по вказаних адресах не передбачено вивезення несанкціонованого та неконтролованого сміття, твердих побутових відходів суд беручи до уваги наявні у матеріалах справи фотодокази, дійшов до висновку, що виконавці послуг, а саме: ТзОВ «Санком-Львів», ТзОВ «Ековей», ТОВ «Грінера Україна», ЛКП «ТФ «Львівспецкомунтранс» вчинили протиправні дії, а Львівська міська рада в свою чергу не забезпечила контроль щодо вивезення твердих побутових відходів на адреси вулиця Пластова 15 та вулиця Богданівська 11.

Скаржником (громадянином ОСОБА_1 ) піднімалось питання про виявлення несанкціонованих сміттєзвалищ та їх ліквідації, а не контроль за виконанням делегованих повноважень Львівської міської ради у сфері охорони навколишнього середовища загалом.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 243 ч. 3, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2021 року у справі №380/594/21 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття.

На Постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська Повне судове рішення складено 16.03.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу103686446
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —380/594/21

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 20.07.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Постанова від 14.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 13.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 23.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 16.09.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні