Справа № 681/88/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2022 року
Полонський районний суд Хмельницької області
в складі: головуючого судді Горщара А.Г.
з участю секретаря судових засідань Салюк Т.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полонне за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи, стягнення невиплаченої заробітної плати,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому з урахуванням уточнень, просив: 1) визнати незаконним та скасувати наказ відповідача № 97-к/2021-р від 05.11.2021 про відсторонення його від роботи; 2) зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити на його користь середній заробіток за час вимушеного прогулу за період незаконного відсторонення від роботи; 3) стягнути з відповідача на його користь витрати по сплаті судового збору.
Свої вимоги мотивував тим, що він з 01.09.1996 працює на посаді вчителя історії, правознавства, громадянської освіти Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради. 04.11.2021 директором зазначеного закладу йому було вручено повідомлення про те, що з 08.11.2021 на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, щеплення від СOVID-19 обов`язкове для працівників закладів освіти. В повідомленні зазначено, що на підставі Наказу МОЗ України від 04.10.2021 № 2153 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» та пункту 41-6 Постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236, до 05.11.2021 він повинен надати документ, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення від СOVID-19 або довідку про абсолютні протипоказання відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16.09.2011 № 595.
Не погоджуючись із вказаним повідомленням він надав доповідну, в якій обґрунтував свою позицію щодо відмови від отримання профілактичного щеплення.
05.11.2021 йому було вручено наказ директора Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів № 97-к/2021-р від 05.11.2021 про відсторонення від роботи з 08.11.2021 до усунення причин, що зумовили відсторонення, тобто на час відсутності щеплення від СOVID-19.
Наказ вважає незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки грубо порушує його права, зокрема право на працю. Наголошує на тому, що відсутність щеплення проти СOVID-19 не є підставою для відсторонення його від роботи, оскільки обов`язкове профілактичне щеплення від СOVID-19 законом не передбачено.
Відсторонення від посади порушує його законні права та інтереси, наказ винесений із грубим порушенням вимог трудового законодавства, а тому з цих підстав він змушений звернутися до суду з позовом та просив його вимоги задовольнити.
При цьому, розмір середнього заробітку за час незаконного відсторонення за період з 05.11.2021 по 31.01.2022, розрахованого позивачем з врахуванням п`ятиденного робочого тижня та середньоденної заробітної плати в розмірі 736,09 грн., становить 44165,40 грн.
Ухвалою суду від 07.02.2021 у справі відкрите спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін.
03.03.2022 представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому директор Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Бігдаш О.В. проти позову заперечила з наступних мотивів.
Відповідно до ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповіднихінфекційниххвороб.У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень у порядку, встановленому законом, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральниморганом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Також зазначає, що наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.10.2021 № 2153було визначено перелік організацій, працівники яких підлягають обов`язковій вакцинації проти COVID-19, серед переліку й працівники закладів загальної освіти, незалежно від типу та форми власності.
Відповідач звертає увагу, що діяв виключно в межах виконання Постанови КМУ № 1236 від 09.12.2020 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Представником відповідача зауважено, що позивачем у розрахунку середнього заробітку невірно зазначено період, за який, на його думку, підлягають здійсненню виплати, де він зазначив початок відсторонення від роботи з 05.11.2021, хоча за даними наказу його було відсторонено з 08.11.2021.
10.03.2022 ОСОБА_1 , не погоджуючись із доводами відповідача, надав суду відповідь на відзив, у якому позов підтримав із наведених вище підстав та доповнив свої обгрунтування слідуючим.
Позивач вважає, що лікарські засоби від коронавірусної хвороби знаходяться на стадії клінічного випробування на пацієнтах з метою дослідження їх для оцінки на ефектність та безпечність, а такі випробування лікарських засобів на громадянах без їх вільної згоди із застосування будь-яких засобів примусу є протизаконним. ОСОБА_1 також зазначає, що згідно Календаря профілактичних щеплень в Україні, вакцинація (щеплення) це створення штучного імунітету в людини до певних інфекційних хвороб. А тому він після незаконного відсторонення від роботи зробив тест на наявність антитіл від СОVID-19, яким підтверджено наявність у нього антитіл, відтак підстав для відсторонення від роботи не було.
21.03.2022 відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, у якому наполягає на своїй позиції щодо безпідставності позовних вимог ОСОБА_1 , котрого до того ж згідно наказу директора школи № 34-к/2022-р від 10.03.2022 допущено до роботи з 14.03.2022 до завершення дії воєнного стану.
Відповідно до ч.5 ст.279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, суд зазначає про таке.
Статтею 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ст.13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Встановлено, що ОСОБА_1 працює вчителем історії, правознавства, громадянської освіти Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради.
04.11.2021 в електронному вигляді, а 05.11.2021 у паперовому вигляді позивач отримав повідомлення директора вказаної школи про те, що з 08.11.2021 на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, щеплення від СOVID-19 обов`язкове для працівників закладів освіти. В повідомленні зазначено, що на підставі Наказу МОЗ України від 04.10.2021 № 2153 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» та пункту 41-6 Постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236, до 05.11.2021 він повинен надати документ, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення від СOVID-19 або довідку про абсолютні протипоказання відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16.09.2011 № 595.
Також, у вказаному повідомленні ОСОБА_1 було роз`яснено наслідки ненадання вказаних документів, а саме, що 08.11.2021 його буде відсторонено від роботи без збереження заробітної плати на підставі ст.46 КЗпП та ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», та період відсторонення від роботи без збереження заробітної плати не увійде до страхового стажу та стажу, що дає право на відпустку.
Наказом директора Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради № 97-к/2021-р від 05.11.2021, керуючись ст.46, ч.1 ст.94 КЗпП України, ч.2 ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», згідно наказу МОЗ України від 04.10.2021 за № 2153 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням», а також відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 зі змінами, ч.1 ст.1 Закону України «Про оплату праці», рішення Державної комісії ТЕБ і НС Хмельницької ОДА, розпорядження Понінківської селищної ради від 03.11.2021 № 150-од/2021-р, ОСОБА_1 , вчителя історії, правознавства, громадянської освіти відсторонено від роботи з 08.11.2021 на час відсутності щеплення від СOVID-19, без збереження заробітної плати.
З даним наказом позивач ознайомлений під підпис 05.11.2021, письмово зазначивши в ньому свою незгоду з таким наказом.
Стаття 3 Конституції України проголошує, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Відповідно до статті 1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», законодавство України про охорону здоров`я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров`я.
За змістом статті 5 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», державні, громадські або інші органи, підприємства, установи, організації, посадові особи та громадяни зобов`язані забезпечити пріоритетність охорони здоров`я у власній діяльності, не завдавати шкоди здоров`ю населення і окремих осіб, у межах своєї компетенції надавати допомогу хворим, особам з інвалідністю та потерпілим від нещасних випадків, сприяти працівникам органів і закладів охорони здоров`я в їх діяльності, а також виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством про охорону здоров`я.
Згідно з приписами пункту «г» частини 1 статті 6 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», кожний громадянин України має право на охорону здоров`я, що передбачає: безпечні і здорові умови праці, навчання, побуту та відпочинку.
Відповідно до вимог пунктів «а» та «б» частини 1 статті 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», громадяни України зобов`язані: піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.
Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» визначає правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спрямованої на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини, локалізацію та ліквідацію їх спалахів та епідемій, встановлює права, обов`язки та відповідальність юридичних і фізичних осіб у сфері захисту населення від інфекційних хвороб.
Згідно з положеннями статті 1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», протиепідемічні заходи комплекс організаційних, медико-санітарних, ветеринарних, інженерно-технічних, адміністративних та інших заходів, що здійснюються з метою запобігання поширенню інфекційних хвороб, локалізації та ліквідації їх осередків, спалахів та епідемій; профілактичні щеплення - введення в організм людини медичних імунобіологічних препаратів для створення специфічної несприйнятливості до інфекційних хвороб.
Положеннями частин 1, 3 статті 11 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», встановлено, що організація та проведення профілактичних і протиепідемічних заходів, зокрема щодо санітарної охорони території України, обмежувальних заходів стосовно хворих на інфекційні хвороби та бактеріоносіїв, виробничого контролю, у тому числі лабораторних досліджень і випробувань при виробництві, зберіганні, транспортуванні та реалізації харчових продуктів і продовольчої сировини та іншої продукції, при виконанні робіт і наданні послуг, а також організація та проведення медичних оглядів і обстежень, профілактичних щеплень, гігієнічного виховання та навчання громадян, інших заходів, передбачених санітарно-гігієнічними та санітарно-протиепідемічними правилами і нормами, у межах встановлених законом повноважень покладаються на органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, органи державної санітарно-епідеміологічної служби, заклади охорони здоров`я, підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, а також на громадян. Проведення профілактичних щеплень забезпечують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та органи державної санітарно-епідеміологічної служби.
Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Водночас, частинами 2, 3 статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень у порядку, встановленому законом, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. У разі загрози виникнення особливо небезпечної інфекційної хвороби або масового поширення небезпечної інфекційної хвороби на відповідних територіях та об`єктах можуть проводитися обов`язкові профілактичні щеплення проти цієї інфекційної хвороби за епідемічними показаннями.
Таким чином, зі змісту норми статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» вбачається, що перелік хвороб, передбачених частиною 1 цієї статті, проти яких профілактичні щеплення є обов`язковими, не є вичерпним.
Згідно з частинами 1-3 статті 27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов`язковими. Обов`язковим профілактичним щепленням для запобігання поширенню інших інфекційних захворювань підлягають окремі категорії працівників у зв`язку з особливостями виробництва або виконуваної ними роботи. У разі необґрунтованої відмови від щеплення за поданням відповідних посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби вони до роботи не допускаються. Групи населення та категорії працівників, які підлягають профілактичним щепленням, у тому числі обов`язковим, а також порядок і терміни їх проведення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Відповідно до частини 1 статті 46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
Перелік підстав для відсторонення не є вичерпним, оскільки законодавець у цій нормі вжив сполучення «в інших випадках, передбачених законодавством», що означає можливість визначення таких підстав і у інших нормативно-правових актах.
Щодо тлумачення поняття «законодавство», яке вжите у КЗпП України, суд враховує рішення Конституційного Суду України від 09.07.1998 у справі № 17/81-97 (№ 12-рп/98), у якому КСУ зазначив, що термін «законодавство» досить широко використовується у правовій системі в основному у значенні як сукупності законів та інших нормативно-правових актів, які регламентують ту чи іншу сферу суспільних відносин і є джерелами певної галузі права. Цей термін без визначення його змісту використовує і Конституція України (статті 9, 19, 118, пункт 12 Перехідних положень). У законах залежно від важливості і специфіки суспільних відносин, що регулюються, цей термін вживається в різних значеннях: в одних маються на увазі лише закони; в інших, передусім кодифікованих, в поняття «законодавство» включаються як закони та інші акти Верховної Ради України, так і акти Президента України, Кабінету Міністрів України, а в деяких випадках також і нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади. У Кодексі законів про працю України термін «законодавство» в цілому вживається у широкому значенні, хоча його обсяг чітко не визначено.
Тобто, до інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.
Відсторонення працівника від роботи слід розуміти як один із передбачених законодавством випадків призупинення трудових правовідносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.
Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.10.2021 № 2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням (далі Перелік № 2153). Відповідно до цього Переліку обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники: 1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; 2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; 3) закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності; 4) підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади; 5) установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів; 6) підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83.
Винятком є працівники, що мають протипоказання до щеплень, визначені в Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженому МОЗ України від 16.09.2011 № 595.
Європейський суд дотримується послідовної практики, за якою будь-які втручання та обмеження прав особи мають бути виправданими, здійснюватися виключно відповідно до закону і мати на меті законні цілі, виправдані у демократичному суспільстві.
Досліджуючи питання наявності закону Європейський суд з прав людини в ухваленому 08.04.2021 рішенні у справі «Вавржичка та інші проти Чеської Республіки» (заява № 47621/13) у рішенні, яке суд вважає необхідним застосувати і при даних правовідносинах, встановив, що втручання у приватне життя у вигляді обов`язку зробити щеплення ґрунтується на законі, а тому у цьому немає порушень.
В Україні ж таким законом єЗакон України «Про захист населення від інфекційних хвороб».
Міністерство юстиції України зробило висновок, що наказ МОЗ № 2153 відповідаєКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод, зокрема статті 8 Конвенції «Право на повагу до приватного і сімейного життя», а також практиці Європейського суду з прав людини, свідченням чого є реєстрація цьогонаказу Міністерством юстиції України.
Державна реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні правової експертизи на відповідність йогоКонституціїта законодавству України,Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод1950 року і протоколам до неї, міжнародним договорам України, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та зобов`язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС), з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, а також прийнятті рішення про державну реєстрацію цього акта, присвоєнні йому реєстраційного номера та занесенні до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів (п.4 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженогопостановою КМУ від 28.12.1992 № 731).
Таким чином, якщо ставити питання обов`язковості вакцинації для працівників з наведеного вище переліку наказу МОЗ № 2153, то його можуть не робити лише ті працівники, які мають саме абсолютні протипоказання до проведення профілактичних щеплень.
Протипоказання до вакцинації може встановлювати сімейний або лікуючий лікар та надати відповідний висновок про тимчасове чи постійне протипоказання або про відтермінування через COVID-19 в анамнезі. Якщо в пацієнта є протипоказання до щеплення однією з вакцин проти COVID-19 за можливості особа має вакцинуватися іншими типами вакцин.
Позивач суду не надав доказів, що він станом на час видачі оспорюваного наказу мав такий стан здоров`я, що є перешкодою для вакцинації.
Отже в даному випадку відсторонення позивача від роботи ґрунтується на вимогах законодавства, здійснено в спосіб, передбачений законом та за існування правових та фактичних підстав.
Посилання позивача на те, щост.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»не передбачено жодних посилань на обов`язкову вакцинацію від гострої респіраторної вірусної інфекції COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також на те, щоКЗпП Українине передбачає відсторонення від роботи у разі відсутності вакцинації від гострої респіраторної вірусної інфекції COVID-19, суд вважає необґрунтованими із наведених вище мотивів.
Суд звертає увагу, що норми чинного законодавства України не містять норм щодо примусової вакцинації, тому діюче законодавство у разі відмови чи ухилення від обов`язкової вакцинації дозволяє відсторонювати таких працівників без виплати заробітної плати.
Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 01.04.2020 у справі № 761/12073/18 (провадження № 61-13444св19).
Окрім того, не можуть бути прийняті посилання позивача на ті обставини, що лікарські засоби від коронавірусної хвороби COVID-19 перебувають на стадії клінічних досліджень.
Згідно ч.1 ст.9, ч.ч.1,6ст.9-2 Закону України «Про лікарські засоби»,постанови Кабінету Міністрів України від 08.02.2021 № 95та наказів МОЗ від 22.02.2021 № 308, від 09.03.2021 № 419, від 02.07.2021 № 1325 було зареєстровано та внесено до Державного реєстру лікарських засобів України ряд вакцин від COVID-19. Щеплення зареєстрованою у встановленому законом порядку вакциною відповідає законодавству України в сфері охорони здоров`я. Нормативні акти МОЗ, про які вказує позивач, про проведення клінічних випробувань по певним лікарським засобам, не стосуються вакцин.
Слід відмітити, що відсторонення від роботи має наслідком втрату заробітної плати, однак це було прямим наслідком свідомого рішення та обрано саме такий шлях позивачем для себе особисто, відмовитися від виконання юридичного обов`язку, метою якого є захист здоров`я.
У спірних правовідносинах суд не вбачає порушення права позивача на працю, визначеногост.43 Конституції України, оскільки за ним зберігається робоче місце, трудовий договір не припинений. Обмеження позивача було правомірним та відповідало пріоритету забезпечення безпеки життя і здоров`я людей.
Таким чином, на підставі досліджених у справі доказів суд дійшов висновку, що відсторонення позивача від роботи було здійснено відповідачем у відповідності до норм чинного законодавства, тому підстави для визнання незаконним і скасування оспорюваного наказу відсутні.
Крім того, згідно наказу Міністерства охорони здоров`я України від 25.02.2022 № 380, який набрав чинності 01.03.2022) зупинено дію наказу МОЗ України від 04.10.2021 № 2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням», до завершення воєнного стану в Україні.
10.03.2022 директором Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради видано наказ № 34-к/2022-р «Про допуск до роботи ОСОБА_1 », за яким позивача допущено до виконання посадових обов`язків з 14.03.2022 до закінчення воєнного стану.
З огляду на те, що підставою для прийняття директором школи наказу про відсторонення від роботи вчителя ОСОБА_1 слугував саме наказ МОЗ України від 04.10.2021 № 2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням», дія якого зупинена з 01.03.2022, а тому позивач підлягав допуску до роботи саме з цієї дати, а не з 14.03.2022.
Таким чином, вимога про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу на період незаконного відсторонення від роботи за період з 01.03.2022 до 14.03.2022 підлягає до задоволення.
Згідно з роз`ясненнями Пленуму Верховного суду України, викладеними у п.10 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 24.12.1999 року № 13 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці», якщо буде встановлено, що на порушення статті 46 КЗпП роботодавець із власної ініціативи без законних підстав відсторонив працівника від роботи із зупиненням виплати заробітної плати, суд має задовольнити позов останнього про стягнення у зв`язку з цим середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу (стаття 235 КЗпП).
Згідно ч.2 ст.235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижче оплачуваної роботи, але не більш як за один рік.
Згідно п.п.2, 5, 8 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 року №100, середня заробітна плата обчислюється, виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати. Нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочих (календарних) днів на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, на число календарних днів за цей період.
Виходячи з розмірів заробітної плати нарахованої позивачу за останні два місяці до його відсторонення, середньоденного заробітку позивача, з урахуванням п`ятиденного робочого тижня, в розмірі 736,09 грн. ((15458,06 грн. + 15458,06 грн.) : (22+20)), за час вимушеного прогулу в період з дня неправомірного відсторонення від роботи 01.03.2022 до дня 13.03.2022, який передував тимчасовому допуску до роботи 14.03.2022, що становить 8 робочих днів, стягненню з відповідача на користь позивача підлягає середній заробіток в сумі 5888,72 грн. (736,09 грн. х 8 днів).
Відповідно до вимог ст.141 ЦПК Україниз відповідача підлягають стягненню на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору за вимогу щодо стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в розмірі 992,40 грн.
Керуючись наведеним,ст.ст. 13, 81, 263-265, ч.1 ст.268, ст.ст.273, 279, 352, 354-355 ЦПК України, суд,-
ухвалив:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Стягнути з Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради на користь ОСОБА_1 5888 (п`ять тисяч вісімсот сімдесят вісім) грн. 72 коп. середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 01.03.2022 року по 13.03.2022 року, без урахування податку й інших обов`язкових платежів, які підлягають утриманню.
Стягнути з Буртинської загальноосвітньої школи I-IІI ступенів Понінківської селищної ради на користь ОСОБА_1 992 грн. 40 коп. витрат по оплаті судового збору.
В задоволенні решти вимог позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після тридцяти днів з дня його проголошення, якщо на нього не буде подано апеляційну скаргу учасниками справи.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення суду учасниками справи може бути подана апеляційна скарга до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Позивач ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , який проживає в с. Буртин, Шепетівського району, Хмельницької області, поштовий індекс 30510,
Відповідач Буртинська загальноосвітня школа I-IІI ступенів Понінківської селищної ради, код ЄДРПОУ 25979083, що знаходиться по вул. Перемоги, 69А в с. Буртин, Шепетівського району, Хмельницької області, поштовий індекс 30510.
Головуючий
Суд | Полонський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103822990 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати |
Цивільне
Полонський районний суд Хмельницької області
Горщар А. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні