Вирок
від 18.04.2022 по справі 712/9993/21
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Справа №712/9993/21

Провадження №1-кп/712/273/22

ВИРОК

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2022 року м.Черкаси

Соснівський районний суд м. Черкаси у складі:

головуючого судді ОСОБА_1 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

захисника ОСОБА_4 ,

обвинуваченого ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду кримінальне провадження з обвинувальним актом, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42020250000000072 від 16.07.2021, за обвинуваченням

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м.Черкаси, українця, громадянина України, не працюючого, одруженого, маючого на утриманні малолітніх дітей ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Органом досудового розслідування ОСОБА_5 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України, за наступних обставин.

17.06.2021 близько 10 год.00хв. ОСОБА_5 , відповідно до наказу ГУ ДФС в Черкаській області №32-0 від 24.03.2021, працюючи на посаді старшого оперуповноваженого з ОВС відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом Управління боротьби з фінансовими злочинами ГУ ДФС у Черкаській області, маючи спеціальне звання підполковника податкової міліції, в силу Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», будучи працівником правоохоронного органу, при цьому постійно здійснюючи функції представника влади та у відповідності до ч.3 ст.18 КПК України та п.1 Примітки до ст.364 КК України, з моменту призначення на вказану посаду, будучи службовою особою правоохоронного органу, всупереч вимогам ст.21 Закону України «Про інформацію» №2657-ХІІ від 02.10.1992, згідно яких відомості інформаційно-телекомунікаційної системи «Податковий блок» є конфіденційними та відносяться до інформації з обмеженим доступом, ст.4 Закону України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», відповідно до якої передбачено, що порядок доступу до інформації, перелік користувачів та їх повноважень стосовно цієї інформації визначаються володільцем інформації та п.п.17.1.9. п.17.1. ст.17 Податкового кодексу України відповідно до яких платник податків має право на нерозголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого платника без його письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час виконання посадовими особами службових обов`язків, крім випадків, коли це прямо передбачено законами, достовірно знаючи, що відповідно до пункту 6.7. Порядку доступу до інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах ДПС України, затвердженого наказом Державної податкової служби №216 від 15.05.2020 право доступу до системи мають працівники ДПС України, маючи прямий умисел направлений на неправомірний доступ до конфіденційної інформації з обмеженим доступом платників податків: ТОВ «ШАНС», ТОВ «Агрозернохолдінг», ТОВ «Прайм-лоджистікс», ТОВ «ТЕНПРОМ ЛТД», ТОВ «ДАТА СІСТЕМ», діючи без дозволу, знаходячись у службовому кабінеті ГУ ДПС у Черкаській області №301 за адресою вул. Хрещатик, будинок 235, м. Черкаси, перебуваючи в товариських відносинах з головним державним ревізором-інспектором ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 , уповноваженого на користування ITC «Податковий блок», пояснюючи, що інформація потрібна у зв`язку з службовою діяльністю, попрохав останнього переглянути конфіденційну інформацію про одного із платників податків, у зв`язку з чим ОСОБА_8 виконав прохання ОСОБА_5 та зайшов зі службового комп`ютера до ITC «Податковий блок» у картку запитуваного платника податків, надав можливість ознайомитись ОСОБА_5 з інформацією відображеною на його моніторі.

Під час ознайомлення із запитуваною інформацією ОСОБА_5 без відома та згоди ОСОБА_8 сфотографував відображену на моніторі інформацію на власний мобільний телефон, та у подальшому, того ж дня, у період часу з 12 год. 03 хв. по 13 год. 25 хв., використовуючи сфотографоване посилання картки платника податків зі свого службового комп`ютера з ІР - адресою НОМЕР_1 , що розташований в його службовому кабінеті №613 ГУ ДФС у Черкаській області за адресою вул. Хрещатик, будинок 235, м.Черкаси, шляхом видання своїх дій за дії ОСОБА_8 , здійснив несанкціоноване втручання в роботу автоматизованої системи, зайшовши за посиланням в ITC «Податковий блок», де переглядав конфіденційну інформацію, доступ до якої у ГУ ДФС обмежений, та здійснив вивантаження інформації щодо наступних платників податків: ТОВ «ШАНС» (ЄДРПОУ 31337146), ТОВ «Агрозернохолдінг» (ЄДРПОУ 39706683), ТОВ «Прайм-лоджистікс» (ЄДРПОУ 42372633), ТОВ «ТЕНПРОМ ЛТД» (ЄДРПОУ 42934101), ТОВ «ДАТА СІСТЕМ» (ЄДРПОУ 42934096), що призвело до витоку інформації та порушення встановленого порядку її маршрутизації.

Таким чином, ОСОБА_5 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України у несанкціонованому втручанні в роботу автоматизованих систем, що призвело до витоку інформації та порушення встановленого порядку її маршрутизації.

В судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_5 свою вину у вчиненні кримінального правопорушення не визнав та пояснив, що вранці 17 червня 2021 року, після його виходу з лікарняного, відбулася службова нарада, під час якої керівництвом були поставлені конкретні завдання по кримінальному провадженню, зокрема, щодо пошуку та допиту директора фіктивного суб`єкта підприємницької діяльності, інші. Виконання вказаних завдань потребувало використання ІТС «Податковий блок». Оскільки комп`ютер ОСОБА_5 оновлювався, а завдання було терміновим, він звернувся за допомогою до ревізора ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 . Останній під своїм обліковим записом в ІТС «Податковий блок» завантажив необхідну Картку платника ТОВ «ШАНС» (за кодом ЄДРПОУ). ОСОБА_5 переглянув вказану інформацію та сфотографував на свій телефон. Після чого повернувся до свого кабінету та продовжив роботу за своїм службовим комп`ютером. ОСОБА_5 здійснив вхід до ІТС «Податковий блок» під своїм ідентифікатором користувача в системі / мережі та паролем доступу. В подальшому, він змінив декілька цифр в командному рядку браузера на сфотографоване посилання, щоб відразу перейти на Картку платника податків. Виконання вказаних дій дозволило пропустити декілька кроків в системі, та пришвидшило роботу. ОСОБА_5 стверджує, що йому не було відомо, що завантажуючи сфотографоване посилання на картку платника, здійснюється перехід на попередню сесію з використання облікового запису співробітника ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 ; натомість, він вважав, що здійснює перегляд карток платників під своїм іменем користувача. ОСОБА_5 пояснив, що в подальшому отриману інформацію передав в службовій діяльності по кримінальному провадженні ТОВ «ШАНС» та ТОВ «Агрозернохолдінг», а по іншим підприємствам в формі службової записки передав в ДПС. ОСОБА_5 зазначив, що для оптимізації робочого процесу, він неодноразово зберігав посилання на картки платників податків у Ворді, а за необхідності просто копіював та вставляв для завантаження в систему.

ОСОБА_5 пояснив, що він як працівник ГУ ДФС у Черкаській області, керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200, для виконання своїх посадових обов`язків, мав дійсне право доступу до інформації в ІТС «Податковий блок». Відповідний доступ він отримав згідно чинного Наказу ДФС України №934, на підставі службової записки від 10.02.2020. ОСОБА_5 вказав, що станом на 17.06.2021 він мав доступ для перегляду карток платників податків в ІТС «Податковий блок».

ОСОБА_5 також пояснив, що за допомогою ІТС «Податковий блок» здійснюється аналіз податкової звітності та інших даних про платників податків, що дозволяє оперативно вирішувати завдання податкової міліції, та виконувати свої посадові обов`язки в частині виявлення та викриття фіктивних суб`єктів підприємницької діяльності, тощо.

На думку державного обвинувачення вину обвинуваченого ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України, підтверджують матеріали кримінального провадження, зокрема, документи, які вилучені в ГУ ДПС у Черкаській області та ГУ ДФС у Черкаській області (згідно з протоколами тимчасового доступу до речей і документів від 10.08.2021):

- супровідний лист ГУ ДФС у Черкаській області №134/ДСК від 05.08.2021, до якого додано: наказ №32-о від 24.03.2021 про переведення підполковника податкової міліції ОСОБА_5 (М-256134) на посаду старшого оперуповноваженого з ОФС відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом Управління БФЗ ГУ ДФС у Черкаській області; тимчасове положення про управління боротьби з фінансовими злочинами ГУ ДФС у Черкаській області №132/ДСК від 05.08.2021, тимчасова посадова інструкція старшого оперуповноваженого з ОВС відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом управління БФЗ ГУ ДФС у Черкаській області №133/ДСК від 05.08.2021;

- копія положення про відділ адміністрування податків та зборів з фізичних осіб та єдиного внеску управління податкового адміністрування фізичних осіб Головного управління ДПС у Черкаській області, затвердженим начальником Головного управління ДПС у Черкаській області ОСОБА_9 від 02.06.2021;

- копія тимчасової посадової інструкції державного службовця за посадою головного державного ревізора-інспектора Відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб та єдиного внеску, затвердженою в.о. начальника Головного управління ДПС у Черкаській області ОСОБА_10 від 22.12.2020 та 06.01.2021;

- копія витягу з наказу №8-о від 21.12.2020 про призначення ОСОБА_8 на посаду головного державного ревізора-інспектора Відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб та єдиного внеску управління податкового адміністрування фізичних осіб;

- копія Акту тематичної перевірки щодо обставин вчинення 17.06.2021 головним державним ревізором-інспектором відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб та єдиного внеску управління податкового адміністрування фізичних осіб ОСОБА_8 порушення вимог розділу 7 Порядку доступу до інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах Державної податкової служби України, затвердженого наказом ДПС від 15.05.2020 №216, зазначеного у листах №14409 та №14414;

- лист ГУ ДПС у Черкаській області від 04.02.2021 «Про надання доступу інформації в системі», яким ОСОБА_8 надано доступ до режимів ІТС Податковий блок»;

- лист Департаменту електронних ресурсів від 24.06.2021 з витягом з Журналу перегляду користувачем ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 документів в Картці платника за 17.06.2021;

- наказ ДФС України №216 від 15.05.2020 «Про затвердження Порядку доступу до інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах Державної податкової служби України»;

- показами свідка ОСОБА_8 , згідно з якими 17.06.2021, у зв`язку з відсутністю доступу, ОСОБА_5 звернувся до нього з проханням переглянути Картку платника ІТС «Податковий блок», і сфотографував Картку на моніторі; та показами свідка начальника відділу супроводження інформаційних систем управління електронних ресурсів ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_11 щодо ненадання доступів до системи працівникам ДФС; інші.

Під час судового слідства були досліджені перелічені вище документи, а також документи, долучені стороною захисту, допитані свідки обвинувачення, та встановлено наступне.

Відповідно до п.п.1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» (далі Постанова №1200), утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.

Згідно з абз.6, 7, 8 п.2 Постанови №1200 Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби, Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.

Державна фіскальна служба до часу утворення центральних органів виконавчої влади, зазначених у цьому пункті, має повний доступ до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на Державну податкову службу та Державну митну службу.

Підрозділи податкової міліції у складі Державної фіскальної служби продовжують здійснювати повноваження та виконувати функції з реалізації державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, здійснюючи оперативно-розшукову, кримінальну процесуальну та охоронну функції до завершення здійснення заходів з утворення центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.

Відповідно до п.348.1. ст.348 Податкового кодексу України податкова міліція складається із спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних контролюючих органів, і здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, виконує оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.

Завданнями податкової міліції є, зокрема: запобігання кримінальним та іншим правопорушенням у сфері оподаткування та бюджетній сфері, їх розкриття, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення; розшук осіб, які переховуються від слідства та суду за кримінальні та інші правопорушення у сфері оподаткування та бюджетній сфері; інші (п.348.2. ст.348 Податкового кодексу України).

Із набуттям чинності розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.11.2021 №1493-р «Про початок діяльності Бюро економічної безпеки», підрозділи податкової міліції втратили свої повноваження та перестали функціонувати.

Таким чином,станом на17.06.2021чинним законодавствомУкраїни булопередбачено продовженняздійснення тавиконання податковоюміліцією ДФСфункційу сфері реалізації державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства до утворення центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень (Бюро економічної безпеки). Для виконання таких функцій ДФС мала повний доступ до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на Державну податкову службу та Державну митну службу.

Згідно з наказом ГУ ДФС у Черкаській області №32-о від 24.03.2021 підполковника податкової міліції ОСОБА_5 (М-256134) переведено на посаду старшого оперуповноваженого з ОВС відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом Управління боротьби з фінансовими злочинами Головного управління ДФС у Черкаській області

Відповідно до тимчасової посадової інструкції старшого оперуповноваженого з ОВС відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом управління БФЗ ГУ ДФС у Черкаській області №133/ДСК від 05.08.2021, затвердженої т.в.о. начальника ГУ ДФС у Черкаській області полковником податкової міліції ОСОБА_12 , старший оперуповноважений з ОВС відділу здійснює практичні заходи з викриття злочинів у сфері оподаткування, митній та бюджетній сферах та проводить роботу, направлену на організацію викриття економічних злочинів (п.1.2 Посадової інструкції). Для забезпечення виконання основних завдань і функцій старшому оперуповноваженому з особливо важливих справ надається право: користуватися у встановленому порядку базами даних та інформаційними джерелами ДФС України, інших державних органів для отримання інформації, необхідної для якісного виконання завдань та функцій, віднесених до компетенції підрозділу; з метою виконання поставлених завдань, направляти належним чином оформлені запити (п.п. 3.1., 3.2. Посадової інструкції).

Порядок доступу до інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах Державної фіскальної служби України затверджений Наказом ДФС України №934 від 24.11.2015 (далі Наказ №934).

Наказом ГУ ДФС у Черкаській області від 18.12.2015 №410 (далі Наказ №410) затверджено Порядок доступу до інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах ГУ ДФС у Черкаській області (далі Порядок).

Згідно Порядку користувачем інформації в системі є фізична або юридична особа, яка згідно з Порядком отримала право доступу до інформації в системі (далі користувач).

Доступ до інформації в системі надається користувачу під його ідентифікатором користувача в системі / мережі та паролем доступу (п.6.8. Порядку).

Зі змісту п.п.6.5.-6.6. Порядку вбачається, що підставою для надання працівнику прав доступу до інформації в системі є службова записка за підписом керівника структурного підрозділу, погоджена підрозділом ІТ, підрозділом захисту інформації.

Користувачі зобов`язані: використовувати інформацію виключно в цілях, передбачених посадової інструкцією та іншим організаційно-розпорядчим документам (п.7.2. Порядку).

Розділ 8 Порядку визначає підстави для скасування права доступу до інформації в системі, зокрема: за письмовим розпорядженням керівника органу ДФС; за службовою запискою керівника структурного підрозділу органу ДФС щодо скасування або зміни прав доступу підлеглого працівника; за службовою запискою керівника підрозділу захисту інформації щодо зміни функціональних обов`язків користувача та інших причин; за надходженням обхідного листа до підрозділу ІТ у зв`язку зі звільненням працівника.

Наказом Державної податкової служби України від 15.05.2020 №216 (далі Наказ №216) затверджено Порядок доступу до інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах Державної податкової служби України. Цей Порядок застосовується у роботі структурних підрозділів ДПС, територіальних органів ДПС та інших державних органів відповідно до спільних наказів, укладених договорів (угод) про інформаційну взаємодію між ДПС та державними органами.

Згідно листа ГУ ДФС у Черкаській області від 21.10.2021 №5859/23-97-06-010, наданому на адвокатський запит, наказ ДФС України №934 від 24.11.2015, та наказ ГУ ДФС у Черкаській області №410 від 18.12.2015 були чинні станом на 17.06.2021 та чинні станом на 21.10.2021. На підставі службової записки №74/23-00-21-0709 від 10.02.2020 ОСОБА_5 надано (продовжено) доступ до ІТС «Податковий блок», та визначено для ІТС «Податковий блок»: перелік ID ролей та їх найменування.

Відповідно до листа ГУ ДФС у Черкаській області від 26.08.2021 №5259/П/23-97-07-018, наданому на адвокатський запит, виключно в службових цілях, з метою виконання службових повноважень та завдань, в рамках чинного законодавства оперативні співробітники отримують доступ та допуск до інформації з наявних інформаційно-аналітичних баз даних ДФС України (після реорганізації, переданих ДПС України), інших державних органів для отримання інформації, необхідної для якісного виконання завдань та функцій, віднесених до компетенції підрозділу. Також, співробітники ГУ ДФС у Черкаській області в своїй службовій діяльності, з метою виконання функціональних обов`язків, отримують доступ та допуск до державної таємниці.

Вищевикладене свідчить, що станом на 17.06.2021 ОСОБА_5 був користувачем системи ІТС «Податковий блок», мав свій обліковий запис у вказаній системі; використання вказаної системи було необхідним для виконання посадових обов`язків; право доступу підрозділу податкової міліції ДФС до інформаційних ресурсів ДПС закріплювалось на законодавчому рівні для виконання завдань податкової міліції до утворення центрального органу-правонаступника (Бюро економічної безпеки) (Постанова №1200).

З матеріалів кримінального провадження вбачається, що 17.06.2021 ОСОБА_5 зі свого службового комп`ютера здійснив вхід до ІТС «Податковий блок» під своїм ідентифікатором користувача в системі / мережі та паролем доступу. В подальшому, в адресну строку браузера вставив посилання на Картку платника податків ТОВ «ШАНС», сфотографоване з монітора ПК головного державного ревізора ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 ; завантажив відповідну інформацію. За наслідками вказаних дій відкрилась попередня сесія з використанням облікового запису головного державного ревізора ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 . У період часу з 12 год. 03 хв. по 13 год. 25 хв. ОСОБА_5 на своєму комп`ютері з ІР-адреси НОМЕР_1 переглядав Картки платників: ТОВ «ШАНС», ТОВ «Агрозернохолдінг», ТОВ «Прайм-Лоджистікс», ТОВ «ТЕНПРОМ ЛТД», ТОВ «ДАТА СІСТЕМ». Відповідно до витягу з Журналу перегляду користувачем ГУ ДПС у Черкаській області ОСОБА_8 в Картці платника ІТС «Податковий блок» з ІР-адреси НОМЕР_1 за 17.06.2021, більше 90% переглянутої інформації стосувалось податкової звітності ТОВ «ШАНС».

На підтвердження вини ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України, стороною обвинувачення надано, зокрема, вище перелічені документи, які вилучені в ГУ ДПС у Черкаській області та ГУ ДФС у Черкаській області (згідно протоколами тимчасового доступу до речей і документів від 10.08.2021); покази свідків ОСОБА_11 , ОСОБА_8 .

Відповідно до показань свідка ОСОБА_11 , начальника відділу супроводження інформаційних систем управління електронних ресурсів ГУ ДПС у Черкаській області, допитаної в судовому засіданні, після введення в дію Наказу ДПС України від 15.05.2020 №216, з серпня 2020 року працівники ГУ ДФС у Черкаській області, в тому числі співробітники підрозділу податкової міліції, втратили можливість користуватись ІТС «Податковий блок» ДПС: переглядати картки платника, звітність та інші відомості стосовно підприємства за допомогою зазначеного інформаційного ресурсу. Зокрема, за працівниками ГУ ДФС у Черкаській області залишився доступ до ІТС «Податковий блок», проте ролі в системі були обмежені. Питання надання (скасування) доступу до ІТС «Податковий блок» та визначення (анулювання / відновлення) ролі працівникам ГУ ДФС у Черкаській області вирішувалось на центральному рівні; відділ супроводження інформаційних систем ДПС не мав до цього відношення і не був обізнаний щодо цих питань. Водночас, свідок ОСОБА_11 пояснила, що їх відділ не скасовував доступи до ІТС «Податковий блок» та не обмежував (анульовував) ролі в системі для працівників ГУ ДФС у Черкаській області.

Свідок ОСОБА_13 в суді пояснив, що він працював заступником начальника управління - начальником відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом ГУ ДФС у Черкаській області. Станом на червень 2021 року майже кожен працівник ДФС мав доступ до інформації в ІТС «Податковий блок», та необхідні ІD-ролі, на підставі службової записки, згідно Наказу №934. На законодавчому рівні працівникам податкової міліції дозволено користуватись ІТС «Податковий блок», доступ до інформації у вказаній системі не скасовувався. Для виконання функціональних завдань відділу організації викриття економічних злочинів та боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, працівниками відділу проводився аналіз податкової звітності платників податків шляхом використання інформації в ІТС «Податковий блок». За відсутності доступу до інформації ІТС «Податковий блок» неможливе виконання посадових обов`язків працівниками, та виконання завдань органом податкової міліції в цілому.

Вирішуючи питання про наявність в діях ОСОБА_5 складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України, суд зазначає, що обєктом такого злочину є ЕОМ, АС, компютерні мережі та мережі електрозвязку.

Для визнання факту вчинення злочину, склад якого передбачено у ст.361 КК України, суд має встановити не лише вчинення діяння, а й настання хоча б одного із зазначених в законі наслідків: витоку, втрати, підроблення, блокування інформації, спотворення процесу її обробки або порушення встановленого порядку її маршрутизації. Тобто між несанкціонованим втручанням в роботу ЕОМ, АС, компютерних мереж чи мереж електрозвязку має бути причинний звязок хоча б з одним із суспільно небезпечних наслідків.

Обєктивна сторона злочину проявляється у формі несанкціонованого втручання в роботу ЕОМ, їх систем, компютерних мереж чи мереж електрозвязку, наслідком якого є: 1) витік; 2) втрата; 3) підроблення; 4) блокування інформації; 5) спотворення процесу автоматичної обробки інформації; 6) порушення встановленого порядку її маршрутизації.

Несанкціоноване втручання в роботу ЕОМ, їх систем чи компютерних мереж - це проникнення до цих машин, їх систем чи мереж і вчинення дій, які змінюють режим роботи машин, їх систем чи компютерних мереж або повністю чи частково припиняють їх роботу без дозволу відповідного власника або уповноваженої особи.

Несанкціоноване втручання в роботу ЕОМ, автоматизованих систем, комп`ютерних мереж чи мереж електрозв`язку - це самочинне, без дозволу власника або уповноваженої особи проникнення у вказані електронні системи чи мережі. При несанкціонованому втручанні особа протиправно отримує доступ до інформації, що зберігається в ЕОМ та АС, вона не має на це ні дійсного, ні передбачуваного права.

Виток інформації - результат дій, внаслідок яких інформація в системі стає відомою чи доступною фізичним та/або юридичним особам, що не мають права доступу до неї.

Порушенням встановленого порядку маршрутизації інформації - це зміна режиму роботи мережі електрозв`язку, внаслідок якої певна інформація, що передається у цій мережі, потрапляє чи може потрапити у розпорядження особи, яка за умов нормальної роботи мережі не повинна була отримати цю інформацію.

Суб`єктивна сторона злочину характеризується умисною виною. Злочинні дії можуть бути вчинені лише з прямим умислом, тоді як ставлення винного до наслідків злочину може характеризуватись як прямим, так і непрямим умислом.

Таким чином, сторона обвинувачення на підставі належних та допустимих доказів зобов`язана довести обставини, визначені ст.91 КПК України, а саме факт несанкціонованого втручання ОСОБА_5 у роботу ІТС «Податковий блок», що призвело до витоку інформації, порушення встановленого порядку маршрутизації інформації.

Відповідно до вимог ст.337 КПК України судовий розгляд проводиться лише в межах висунутого обвинувачення відповідно до обвинувального акта.

Згідно зі ст.368 КПК України суд, ухвалюючи вирок, повинен вирішити, зокрема, питання чи містить діяння, у якому обвинувачується особа, склад кримінального правопорушення та чи винен обвинувачений у вчиненні цього кримінального правопорушення.

Під час судового слідства були досліджені письмові матеріали кримінального провадження; а також документи, долучені стороною захисту; допитані свідки обвинувачення.

Однак, органом досудового розслідування не було встановлено суттєвих обставин вчинення кримінального правопорушення, які мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню. Зокрема, не досліджено питання наявності права доступу ОСОБА_5 до інформації в ІТС «Податковий блок»; не підтверджено наявність прямого умислу в діях ОСОБА_5 щодо несанкціонованого втручання в роботу ІТС «Податковий блок» шляхом введення ідентифікатора сесії користувача ДПС.

Матеріали досудового розслідування не містять документів, що визначають правовий статус податкової міліції ДФС в процесі реорганізації (згідно Постанови №1200), порядок доступу до інформації ІТС «Податковий блок» працівників ДФС (згідно Наказу №934, Наказу №410); відсутні службові записки про надання доступу до інформації в ІТС «Податковий блок» ОСОБА_5 . Також, на виконання ухвали слідчого судді Соснівського районного суду м.Черкаси від 21.07.2021, Головним управлінням ДПС у Черкаській області не надано, та в матеріалах кримінального провадження відсутні, документи, що відображають створення, отримання та використання облікового запису співробітника ГУ ДФС у Черкаській області ОСОБА_5 , необхідного для входу та роботи в Картці платника ІТС «Податковий блок» та інших інформаційних ресурсах ДПС (ДФС).

Оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, в результаті повного, об`єктивного і всебічного їх дослідження в судовому засіданні, суд вважає, що вина обвинуваченого ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України, не знайшла свого підтвердження здобутими та дослідженими у ході розгляду кримінального провадження доказами, а тому є недоведеною.

Доводи прокурора ґрунтуються на припущеннях, оскільки доказів на які посилається сторона обвинувачення недостатньо для доведення «поза розумним сумнівом» вини обвинуваченого. У судовому засіданні прокурор не довів суб`єктивну та об`єктивну сторону злочину, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ІТС «Податковий блок», що призвело до витоку інформації та порушення встановленого порядку її маршрутизації; та прямий умисел щодо несанкціонованого втручання в роботу ІТС «Податковий блок».

Відповідно до ч.1 ст.373 КПК України виправдувальний вирок ухвалюється у разі, якщо не доведено, що: 1) вчинено кримінальне правопорушення, в якому обвинувачується особа; 2)кримінальне правопорушеннявчинене обвинуваченим; 3) в діянні обвинуваченого є склад кримінального правопорушення.

Цивільний позов у кримінальному провадженні не заявлений.

Процесуальні витрати в кримінальному провадженні відсутні.

Долю речових доказів вирішити відповідно до ст.100 КПК України.

Запобіжний захід відносно обвинуваченого не обирався.

Керуючись ст.ст. 370, 371, 373, 374, 376 КПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

ОСОБА_5 визнати невинуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.361 КК України, та виправдати за недоведеністю в його діях складу кримінального правопорушення.

Речові докази у кримінальному провадженні: службовий комп`ютер моделі «НР» з інвентарним номером 101461853, ім`ям пристрою НРР0440-1853, ІРv4 10.23.221.70 залишити за належністю ГУ ДФС у Черкаській області.

Вирок може бути оскаржений до Черкаського апеляційного суду через Соснівський районний суд м. Черкаси протягом тридцяти днів з моменту його проголошення.

Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення18.04.2022
Оприлюднено23.01.2023
Номер документу104003616
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —712/9993/21

Ухвала від 07.07.2022

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Поєдинок І. А.

Ухвала від 07.07.2022

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Поєдинок І. А.

Ухвала від 10.06.2022

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Поєдинок І. А.

Ухвала від 31.05.2022

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Поєдинок І. А.

Ухвала від 01.06.2022

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Поєдинок І. А.

Вирок від 18.04.2022

Кримінальне

Соснівський районний суд м.Черкас

Гоменюк О. Ю.

Ухвала від 06.10.2021

Кримінальне

Соснівський районний суд м.Черкас

Гоменюк О. Ю.

Ухвала від 10.09.2021

Кримінальне

Соснівський районний суд м.Черкас

Гоменюк О. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні