Рішення
від 17.04.2022 по справі 460/6766/21
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

18 квітня 2022 року м. Рівне№460/6766/21

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами письмового провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доСарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області про зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася з позовом до Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (далі відповідач) про зобов`язання нарахувати та виплатити матеріальне забезпечення по вагітності та пологах згідно з листком непрацездатності серії АДЧ №438857 з 21.09.2020 по 24.01.2021, компенсацію в розмірі 3% річних та інфляційні втрати.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач протиправно не провів донарахування та доплату позивачу матеріальної допомогу по вагітності і пологах після подання річного звіту та відмовив у задоволенні заяви щодо такого донарахування і доплати, оскільки останньою було подано усі необхідні для цього документи.

Ухвалою суду від 05.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Зазначену ухвалу відповідачем отримано 28.09.2021. 11.10.2021 відповідачем подано клопотання про продовження строку для подання відзиву, 16.11.2021 відзив на позовну заяву.

Ухвалою суду від 18.04.2022 продовжено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, прийнято зазначений відзив.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказує на необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 , оскільки остання скористалася своїм правом на отримання матеріального забезпечення у визначений законодавством спосіб на підставі оригіналу листка непрацездатності як фізична особа-підприємець у період здійснення підприємницької діяльності. Чинним законодавством не передбачено право на донарахування виплат, які вже були виплачені, та не передбачено виплату по вагітності і пологах на підставі копії листка непрацездатності після припинення підприємницької діяльності. Враховуючи викладене, відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

У силу вимог п.2 ч.1, ч.3 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України, заявами по суті справи є позов та відзив.

Розглянувши позовну заяву та відзив, дослідивши долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) була зареєстрована 16.09.2020 як фізична особа-підприємець (номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 2006040000000008957) з основним видом діяльності за КВЕД 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами.

Ці обставини підтверджуються випискою від 17.09.2020 та відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань(а.с.49).

16.11.2020 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 до Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області було подано заяву-розрахунок на суму 20696,76грн для фінансування матеріального забезпечення по вагітності і пологах (а.с.51) на підставі листка непрацездатності серії АДЧ №438857 (а.с.48).

Сарненським відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області на підставі зазначеної заяви-розрахунку було призначено, нараховано та виплачено ОСОБА_1 матеріальне забезпечення по вагітності і пологах в сумі 20696,76грн, що підтверджується платіжним дорученням від 18.11.2020 №2849(а.с.52).

01.02.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис номер 2006040060001008957 про припинення ОСОБА_1 підприємницької діяльності (підстава: власне рішення).

Ці обставини підтверджуються відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань(а.с.50).

У зв`язку з припиненням підприємницької діяльності, 16.03.2021 ОСОБА_1 до Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області було подано заяву про проведення позапланової перевірки правильності використання страхових коштів Фонду соціального страхування України у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (а.с.53).

У зв`язку з поданою ОСОБА_1 заявою, на підставі наказу від 16.03.2021 №48-од та направлення від 16.03.2021 №24 уповноваженою особою Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області було проведено документальну перевірку дотримання порядку використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 16.09.2020 по 01.02.2021, за наслідками якої складено акт від 24.03.2021 №24 (а.а.с.3-12).

Згідно з актом від 24.03.2021 №24, матеріальне забезпечення по листку непрацездатності серії АДЧ №438857 з 21.09.2020 по 24.01.2021, виданому ОСОБА_1 , згідно із заявою-розрахунком від 16.11.2020 призначено, нараховано та виплачено без порушень.

29.03.2021 ОСОБА_1 до Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області було подано заяву щодо донарахування та виплати їй матеріального забезпечення по вагітності і пологах по листку непрацездатності серії АДЧ №438857 за період з 21.09.2020 по 24.01.2021 (а.а.с.13-14).

Згідно з наказом Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області від 31.03.2021 №70-од "Про відмову в призначенні допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 ", ОСОБА_1 було відмовлено у доплаті допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду по листку непрацездатності серії АДЧ №438857 з 21.09.2020 по 24.01.2021 у зв`язку з тим, що даний листок непрацездатності поданий нею повторно для проведення оплати після того, як призначення по ньому було здійснено фізичною особою-підприємцем (а.с.54).

Про відмову в донарахуванні та виплаті допомоги по вагітності та пологах Сарненське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області повідомило ОСОБА_1 листом від 05.04.2021 №19-01-15/424(а.с.15).

Вважаючи зазначену відмову протиправною, позивач звернулася із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (далі Закон №1105-XIV).

Відповідно до п.1 ч.2 ст.10 Закону №1105-XIV, Фонд соціального страхування України зобов`язаний забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом.

Згідно зі ст.18 Закону №1105-XIV, страхуванню з тимчасової втрати працездатності підлягають фізичні особи - підприємці.

Частиною першою ст.19 Закону №1105-XIV визначено, шо право на матеріальне забезпечення за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи. Це право виникає з настанням страхового випадку в період зайняття підприємницькою діяльністю.

Термін "застрахована особа" у Законі №1105-XIV вживається у значеннях, наведених у Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI (далі Закон №2464-VI).

Так, п.3 ч.1 ст.1 Закону №2464-VI визначено, що застрахована особа це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі ЄСВ, єдиний внесок).

Відповідно до ч.1 ст.31 Закону №1105-XIV, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Статтею 34 Закону №1105-XIV встановлено порядок фінансування Фондом соціального страхування України страхувальників для надання матеріального забезпечення.

Частиною першою зазначеної статті визначено, що підставою для фінансування є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Фінансування для надання матеріального забезпечення здійснюється робочими органами Фонду в порядку визначеному правлінням Фонду.

Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №12 затверджено Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України (далі Порядок №12).

Відповідно до Порядку №12 страхувальники подають для фінансування до органів Фонду заповнену належним чином заяву-розрахунок, яка перевіряється та за відсутності зауважень фінансується Фондом.

Як встановлено судом, така заява-розрахунок була подана позивачем 16.11.2020 та профінансована відповідачем 18.11.2020 у сумі 20696,76грн у період здійснення ОСОБА_1 підприємницької діяльності.

Допомога по вагітності і пологах ОСОБА_1 на підставі листка непрацездатності серії АДЧ №438857 була нарахована та виплачена відповідачем згідно з ч.2 ст.26 Закону №1105-XIV, із обчисленням із мінімальної заробітної плати (5000,00грн).

Згідно із з ч.2 ст.26 Закону №1105-XIV, сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Відповідно до ч.4 ст.19 Закону №1105-XIV, застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в таких розмірах: допомога по вагітності та пологах - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Судом встановлено, що на момент настання страхового випадку фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску форми №Д5 (річна) за 2020 рік подано не було у зв`язку з ненастанням строку подання.

Зазначена обставина визнається сторонами та не підлягає доказуванню в силу вимог ч.1 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України.

У позовних вимогах позивач зазначає, що допомога по вагітності і пологах у разі настання страхового випадку до настання строку подання річного звіту форми №Д5 обчислюється із мінімальної заробітної плати, а після подання такого звіту проводиться доплата, виходячи із суми сплаченого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У зв`язку з цим позивач і звернулася до відповідача із заявою від 29.03.2021 щодо донарахування та виплати матеріального забезпечення по вагітності і пологах на підставі листка непрацездатності серії АДЧ №438857.

Поряд з цим, зазначені обставини відповідач, розглядаючи заяву позивача від 29.03.2021 не проаналізував, а прийняв наказ від 31.03.2021 №70-од про відмову в призначенні допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 , мотивований неправомірністю повторного надання для оплати листка непрацездатності, призначення і виплата допомоги за яким уже була здійснена.

У листі від 05.04.2021 №19-01-15/424 та у відзиві на позовну заяву відповідач посилається на вимоги п.п.3.1 та 4 Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування України застрахованим особам у разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації, припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця або незалежної професійної діяльності, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України 10.10.2017 № 54 (далі Порядок №54).

Згідно з п.3.1 Порядку №54, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Пунктом 4 Порядку №54 визначено, що для отримання матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності застрахована особа (на момент настання страхового випадку) має подати до робочого органу Фонду такі документи як заява, листок непрацездатності, реєстраційний номер облікової картки платника податків, копію трудової книжки, копію першої - четвертої, одинадцятої шістнадцятої сторінок паспорта, копію посвідченню, що підтверджують право на пільгу, інформацію про сплачені страхові внески.

Відповідно до п.1 Порядку №54, цей Порядок визначає умови надання Фондом соціального страхування України (далі - Фонд) матеріального забезпечення застрахованим особам у разі, зокрема припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за страховими випадками, які настали до їх ліквідації (реорганізації), у період роботи (здійснення діяльності) застрахованих осіб відповідно до абзацу другого частини першої статті 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що Порядок №54 регламентує призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності (зокрема, за таким видом забезпечення, як допомога по вагітності та пологах) у разі припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця за страховими випадками, які настали до такого припинення.

Суд зазначає, що у спірних правовідносинах існує випадок припинення позивачем підприємницької діяльності та звернення її із заявою від 29.03.2021 (а.с.13) до відповідача після такого припинення, проте зазначена заява стосується донарахування й доплати уже виплаченого матеріального забезпечення за листком непрацездатності серії АДЧ №438857, а не первісного призначення допомоги.

Отже, факт повторного звернення ОСОБА_1 для проведення повторної виплати допомоги по вагітності і пологах із зазначеним листком непрацездатності, як про це стверджує відповідач, відсутній.

Судом встановлено, що до заяви від 29.03.2021 ОСОБА_1 було додано наступні документи: паспорт та трудова книжка, довідка з реквізитами банківського рахунку, довідка з Пенсійного фонду України форми ОК-5, довідка з Головного управління ДПС у Рівненській області, оригінал листка непрацездатності, виписка з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску форми №Д5, протокол засідання комісії із соціального страхування.

Зазначені документи відповідачем досліджено не було, зміст заяви ОСОБА_1 на предмет донарахування сум матеріального забезпечення не проаналізовано.

Таким чином, наказ Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області від 31.03.2021 №70-од "Про відмову в призначенні допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 " як акт індивідуальної дії не відповідає критеріям, встановленим ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, щодо обґрунтованості та прийняття з урахування усіх обставин справи, на підставі та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи викладене, суд, з метою ефективного захисту прав та інтересів ОСОБА_1 вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та захистити порушене право позивача шляхом визнання протиправним та скасування наказу Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області від 31.03.2021 №70-од "Про відмову в призначенні допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 ".

Поряд з цим, оскільки зазначений наказ було прийнято відповідачем з формальних підстав, без розгляду змісту заяви ОСОБА_1 від 29.03.2021 та без аналізу положень ст.ст.19, 26 Закону №1105-XIV і підзаконних нормативних актів на предмет доплати допомоги по вагітності і пологах фізичній особі-підприємцю після подання звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску форми №Д5, суд вважає позовну вимогу про зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити допомогу по вагітності і пологах на підставі листка непрацездатності серії АДЧ №438857 передчасною. Задоволення такої вимоги буде втручанням у дискреційні повноваження відповідача як суб`єкта владних повноважень.

У цьому випадку суд вважає, що належним захистом прав позивача поряд із визнанням протиправним і скасуванням наказу від 31.03.2021 №70-од буде зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 29.03.2021 із врахуванням висновків суду, у викладених у цьому рішенні.

Отже, позовна вимога про зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити матеріальне забезпечення по вагітності і пологах згідно з листком непрацездатності серії АДЧ №438857 та похідні вимоги про зобов`язання нарахувати та виплатити компенсацію в розмірі 3% річних та інфляційні втрати до задоволення не підлягають.

У сукупності викладеного, суд задовольняє позовні вимоги ОСОБА_1 частково.

За подання позовної заяви позивачем сплачено судовий збір згідно з квитанцією від 19.05.2021 30.0.21311642759.1 у сумі 908,00грн (а.с.16).

Враховуючи вимоги ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд стягує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір у сумі 908,00грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області про зобов`язання вчинення певних дій задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області від 31.03.2021 №70-од "Про відмову в призначенні допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 ".

Зобов`язати Сарненське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.03.2021 (вх.№19-04-02/365) з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Сарненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області судові витрати зі сплати судового збору у сумі 908,00грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Сарненське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (вул.Демократична, буд.46, м.Сарни, Рівненська область, 34500; ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 41444633).

Рішення складено 18 квітня 2022 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104005312
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —460/6766/21

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 19.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 30.07.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 06.06.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 21.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні