РІШЕННЯ Справа № 2-475/10
І м е н е м У к р а ї н и
01 липня 2010 року Козельщинський районний суд Полтавської обл асті
в складі: головуючог о судді: - Оксенюк М.М.
при секретарі: - Пазій Г.В.
розглянувши у відкрито му судовому засіданні в залі суду в смт. Козельщині цивіль ну справу за позовом ОСО БА_3 до Управління пенс ійного фонду України в Козел ьщинському районі Полтавськ ої області про стягнення нев иплаченої щомісячної соціал ьної допомоги дітям війни, -
в с т а н о в и в :
Позивач зверну вся до суду із позовом до Упра вління пенсійного фонду Укра їни в Козельщинському районі про визнання дій відповідач а по невиплаті в повному обся зі підвищення до пенсії їй як дитині війни за 2007-2009 роки непра вомірними, зобов' язати УПФ України в Козельщинському ра йоні нарахувати і виплатити йому щомісячне підвищення до пенсії відповідно ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» за період з 01 січня 2007 року по 31.12.2009 року.
Далі, в позові позивач зазна чив, що він належить до соціал ьної категорії «Дитина війни » та відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни» має право на отримання со ціальної допомоги в розмірі 30% від мінімального розміру пе нсії за віком. Відповідач всу переч закону не здійснює нар ахування та виплату вищезазн аченого підвищення до пенсії , у зв' язку з чим утворилася з аборгованість за період з 01.01.2007 року по 31.12.2009 року в розмі рі 3774 грн. 50 коп.
В судове засідання позивач та представник відповідача не з'явились, про час та місце слухання справи були повідом лені своєчасно та належним ч ином, надали до суду заяви про розгляд справи без їх участі .
Суд, дослідивши письмові м атеріали справи встановив на ступне:
Судом встановлено, що позив ач має правовий статус дитин и війни відповідно до ст.1 ЗУ « Про соціальний захист дітей війни», що підтверджується в ідміткою у пенсійному посвід ченні та довідкою про суму от риманої надбавки де зазначен о, що позивач перебуває на обл іку в пенсійному фонді як отр имувач пенсії, має статус «ди тина війни».
Із заперечень УПФУ в Козель щинському районі встановлен о, що відповідач не здійснює п озивачу зазначених виплат, п осилаючись на відсутність у нього коштів та на невизначе ність розрахункової величин и (мінімальної пенсії за віко м) для розрахунку підвищень д о пенсії категорії громадян, які мають статус дітей війни .
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щуються на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій, передбачених цим Законо м, здійснюється за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни.
Позовна вимога позивача щ одо здійснення йому нарахува ння та виплатити йому до пенс ії за 2007 рік щоміся чне підвищення до пенсії від повідно ЗУ «Про соціальний з ахист дітей війни» , то суд вважає такі вимоги частк ово обґрунтованими, виходячи з наступного
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України "Про Державний бюдже т на 2007 рік", дію статті 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з урахуванням с т. 111 цього Закону, було зупинен о.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-р п\2007 року, у справі за поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конститу ції України (конституційност і) положень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік" (справа про соціал ьні гарантії громадян), визна но таким, що не відповідає Кон ституції України (є неконсти туційним) положення п. 12 ст. 71 За кону України "Про Державний б юджет на 2007 рік", яким зупинено дію ст. 6 Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" , з урахуванням ст. 111 цього Зако ну.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі м ає преюдиціальне значення дл я судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у з в'язку з правовідносинами, як і виникли внаслідок дії поло жень статей зазначеного зако ну, що визнані неконституцій ними. Рішення Конституційног о Суду України є обов'язко вим до виконання на територі ї України, остаточним і не мож е бути оскаржене.
Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст.152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України УПФУ в Коз ельщинському районі повинен був нараховувати та сплачув ати позивачу доплату до пенс ії, передбачену ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни" з 09.07.2007 року, оскільк и з моменту ухвалення Консти туційним Судом України рішен ня щодо неконституційності п ункту 12 статті 71 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни", ця норма втратила чинніст ь та не підлягала застосуван ню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з п риписами діючої норми ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", нараховув ати та здійснювати позивачу відповідні доплати.
Що стосується вимог позив ача про зобов'язання відпові дача нарахувати та виплатити йому в 2008 році щомісячну надба вку до пенсії в розмірі 30 % міні мальної пенсії за віком, то су д вважає такі вимоги частков о обґрунтованими, виходячи з наступного.
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" текст статт і 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" викла дено в наступній редакції. Ді тям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укр аїни "Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціально го захисту") до пенсії або що місячного довічного грошов ого утримання чи державної соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни. Ветера нам війни, які мають право на о тримання підвищення до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , відповідно до цього Закону т а Закону України "Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту" дане під вищення провадиться за їх ви бором згідно з одним із закон ів.
Відповідно до довідки про с уму отриманої надбавки "дітя м війни" яка виплачується одн очасно з пенсією вбачається, що з 01 січня 2008 року позивачу бу ло нараховане та виплачуєтьс я зазначене підвищення відпо відно до встановленого розмі ру, а саме: 01.01.2008 року у розмірі 47 г рн., 01.04.2008 року у розмірі 48,10 грн., 01 .07.2008 року у розмірі 48,20 грн. з 01.10.2008 р оку і по даний час 49,80 грн.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-р п\2008 року, у справі за конститу ційними поданнями Верховног о Суду України щодо відпо відності Конституції Україн и (конституційності) окремих положень ст.65 розділу 1, пункті в 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розділ у 3 Закону України "Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України" і 101 народних депутатів України щодо відповідності Конститу ції України (конституційност і) положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України "П ро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України" (справа щодо предмет а та змісту закону про Держав ний бюджет України), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п.п.41 розділ у 2 Закону України "Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України".
Рішення Конституційного Суду України у цій справі м ає преюдиціальне значення дл я судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у з в'язку з правовідносинами, як і виникли внаслідок дії поло жень статей зазначеного зако ну, що визнані неконституцій ними. Рішення Конституційног о Суду України є обов'язко вим до виконання на територі ї України, остаточним і не мож е бути оскаржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 р оку та приписів ч.2 ст.152 Констит уції України, суд дійшов висн овку, що з 22.05.2008 року УПФУ в Козел ьщинському районі повинен бу в нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, п ередбачену ст.6 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з момент у ухвалення Конституційним С удом України рішення щодо не конституційності пп..41 розділ у 2 Закону України "Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України", ця норма вт ратила чинність та не підляг ала застосуванню. Отже, відпо відач з 22.05.2008 року мав діяти у ві дповідності з приписами діюч ої норми ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", нараховувати та здійсн ювати позивачу доплату до пе нсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи п озивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" в ре дакції від 01.01.2008 року, з урахува нням п.п.41 розділу 2 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни", діяв на підставі та у в ідповідності з діючою нормою зазначених законів, а тому по зовні вимоги щодо стягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задоволе нню не підлягають.
Що стосується вимог позив ача про зобов'язання відпові дача нарахувати та виплатити йому за період 01.01.2009 рік по 31.12.2009 р оку щомісячну надбавку до пе нсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, то суд вважає такі вимоги обґрунтованими , виходячи з наступного.
Згідно ст. 54 ЗУ «Про державни й бюджет України на 2009 рік», в 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто від носиться для основних соціал ьних та демографічних груп н аселення, встановлено в розм ірах, що діяли в грудні 2008 року. Розміри державних соціальни х гарантій на 2009 рік, що визнача ються залежно від прожитково го мінімуму, встановлюються відповідними законами Украї ни, цим Законом та нормативно -правовими актами Кабінету М іністрів України.
Відповідно до ЗУ «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік » прожитковий мінімум для ос іб, які втратили працездатні сть, становить: з 01 січня - 470 грн. , з 01 квітня - 481 грн., з 01 липня - 482 грн ., з 01 жовтня - 498 грн.
Відповідно до ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2009 рік» прожитковий мінімум для осі б, які втратили працездатніс ть, становить: з січня місяця - 498 грн., а із 01 листопада 2009 року становить 573 грн.
Також, суд бере до уваги, що З аконом України «Про Державни й бюджет на 2009 рік» не може ска совуватися чи змінюватися об сяг прав і обов'язків, пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами, з чо го є достатні підстави зроби ти висновок про те, що законом "Про Державний бюджет Україн и" не може встановлюватися ро змір гарантій, визначений ві дповідними законами.
Отже, відповідач з 09 ли пня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22.05.2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року мав діят и у відповідності з приписам и діючої норми ст.6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", нараховувати та зд ійснювати позивачу доплату д о пенсії у розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком.
Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Щодо доводів стосовно відс утності підстав для застосув ання до спірних правовідноси н ст.28 Закону України "Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування", суд зазна чає наступне.
Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст.6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" має право на отримання до плати до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст.28 З акону України "Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування", іншого нормати вно-правового акта, який би ви значав цей розмір або встано влював інший розмір, немає.
З огляду на викладене, суд в важає необґрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ч.3 ст.28 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів пенсії, приз начених згідно з цим Законом , оскільки наявність такої но рми та відсутність іншого мі німального розміру пенсії за віком не є підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії, вста новленої ст.46 Конституції Укр аїни та права на отримання до плати до пенсії, передбачено ї ст.6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни".
Також, суд відхиляє доводи в ідповідача щодо не визначено сті на законодавчому рівні п итання відносно органу на як ий покладено обов'язок здійс нення виплат підвищення до п енсії особам, які мають стату с дитини війни, оскільки Пенс ійний фонд України повинен д іяти у відповідності до Поло ження Про Пенсійний фонд Укр аїни, затвердженого Указом П резидента України від 01.03.2002 рок у за №121\2001 і здійснює свої повн оваження на підставі п.15 зазна ченого положення через створ ені в установленому порядку його територіальні управлін ня. Відповідно до Закону Укра їни " Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня" рішення про призначення т а перерахунок пенсій приймаю ться районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонер ів.
Таким чином, обов'язок по на рахуванню та виплаті доплати до пенсії позивача, передбач еної ст.6 Закону України " Про с оціальний захист дітей війни " покладено на УПФУ в Козельщи нському районі, за місцем про живання позивача.
Суд не бере до уваги твердже ння відповідача яке міститьс я в запереченнях відповідача стосовно того, що по справі та кож повинно бути залучено в я кості співвідповідача "Держк азначейство", оскільки згідн о абз. 1 п.1 Положення про Пенсій ний фонд України, затверджен ого Указом Президента Україн и від 01.03.2002 року за №121\2001 Пенсійни й фонд України є центральним органом виконавчої влади.
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов'язок щодо призначення пенсії; підготовки документів для її виплати; забезпечення своєчасного і в повному обся зі фінансування та виплату п енсій.
Отже, обов'язок по нарахуван ню та виплати доплати до пенс ії, яка передбачена Законом У країни "Про соціальний захис т дітей війни", покладено саме на органи Пенсійного фонду У країни.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов'язок щодо випла ти позивачу 30% доплати до пенс ії та поклала виконання цьог о обов'язку на центральний ор ган виконавчої влади - Пенсій ний фонд України, який діє чер ез свої місцеві органи, що вхо дять в систему його органів, а ле вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів т а їх виплати, суд вважає, що во ни не виконали своїх повнова жень без поважних причини.
Виходячи із системного ана лізу приписів Конституції Ук раїни та наведених нормативн о-правових актів, суд вважає б езпідставними посилання від повідача стосовно залучення в якості співвідповідача "Де ржказначейство", оскільки УП ФУ в Козельщинському районі є належним відповідачем по с праві.
Отже, суд виходить з того, що УПФУ в Козельщинському райо ні при виплаті соціальної до помоги в супереч вимогам ст. 62 ЗУ "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" та ст. 58 ЗУ "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к", ст. 54 ЗУ "Про Державний бюдже т України на 2009 рік", а також із в рахуванням довідки про суму отриманої надбавки позиваче м не отримано: за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі 710,94 грн. ( 410 грн. 06 к оп. х 30 % : 31 дн. х 23 дн.) + (410 грн. 06 коп. х 2 м іс х 30 %) + ( 415 грн. 11 коп. х 3 міс х 30 %) та за 2008 рік з 22.05.2008 року по 31.12.2008 р ік у розмірі 715,23 грн .: (481 грн . х 30 % : 31 дн. х 10 дн. - 481 грн. х 10 % : 31 дн. х 10 д н.) + ( 481 грн. х 30% - 481 грн. х 10 %) + ( 482 грн. х 3 міс х 30 % - 482 грн. х 3 міс х 10 %) + ( 498 грн. х 3міс х 30 % - 498 грн. х 3 міс х 10 % ), з 01 сі чня 2009 року по 31 грудня 2009 року не доотримано із врахуванням д овідки про суму отриманої на дбавки грошові кошти в р озмірі 1240,2 грн. (( з січня мі сяця 2009 року по жовтень місяць 2009 року включно 498х30%=149,4 грн. Ч10 = 1494 г рн.) + (з листопада місяця 2009 року по грудень місяць 2009 року 171,9 гр н. Ч 2=343,8 грн.)= 1837,8 грн.; 49,8 грн. ( надба вка яка виплачувалася в 2009 роц і)Ч12(місяців)=597,6 грн.; 1837,8 грн.-597,6 грн . =1240,2 грн.)), які підлягають дона рахуванню та виплаті.
Разом з тим, суд виходить з того, що перерахунок пенсії здійснюється органами Пенсі йного фонду України в порядк у, встановленому чинним зако нодавством, на підставі доку ментів, наявних у пенсійній с праві, з урахуванням вимог ст . 42 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування» щодо індекс ації пенсійних виплат, тому с уд не може перебирати на себе функцію здійснення перераху нку та нарахування пенсії, по кладену законодавством на за значені органи, і не може зобо в'язати управління нарахуват и позивачу підвищення до пен сії у визначеному розмірі, а м оже зобов'язати лише здійсни ти дії щодо перерахунку пенс ії з урахуванням вимог закон одавства.
Відповідно до ст. 16 ЦК Україн и вбачається, що кожна особа м ає право звернутися до суду з а захистом свого особистого немайнового або майнового пр ава та інтересу. Способами за хисту цивільних прав та інте ресу можуть бути визнання не законними рішення, дій чи без діяльності органу державної влади, органу влади Автономн ої Республіки Крим або орган у місцевого самоврядування, їх посадових та службових ос іб.
Отже, враховуючи викладене , суд вважає за необхідно част ково задовольнити позовні в имоги позивача в частині виз нання дії відповідача неправ омірними за період з 09 л ипня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 ро ку та з 01 січня 2009 року по 31 грудн я 2009 року , оскільки відпо відач порушуючи норми вищеза значених нормативних актів н е вчинив жодних дій для нарах ування цих коштів та їх випла ті позивачу, не виконав своїх повноважень без поважних пр ичин.
Відповідно до ч.1 ст.88 ЦПК України, стороні, на корис ть якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документальн о підтверджені судові витрат и. Якщо позов задоволено част ково, судові витрати присудж уються позивачеві пропорц ійно до розміру задоволени х позовних вимог, а відповіда чеві - пропорційно до тієї ч астини позовних вимог, у задо воленні яких позивачеві відм овлено.
Стягнути з відповіда ча на користь позивача судов і витрати в розмірі 22,75 грн.(а.с. 1 ,2).
На підставі викладен ого, керуючись ст.ст. 3, 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни», ст. 64, 124, 152 Конституції Укра їни, Рішенням Конституційног о Суду України від 09.07.2007 за № 6-рп\2007 року, Рішенням Конститу ційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року, ст. 28 ЗУ «Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування», с т.ст. 1, 3, 11, 14-16, 22 ЦК України, ст.ст. 3, 4, 1 5, 88, 212-215 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_3 до Управління пенсійного фо нду України в Козельщинськом у районі Полтавської області про стягнення невиплаченої щомісячної соціальної допом оги дітям війни - задово льнити частково .
Визнати дії Управління пен сійного фонду України в Козе льщинському районі Полтавсь кої області за період з 09 липня 2007 року по 31 грудн я 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 гр удня 2008 року та з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року - неправомірними.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Козе льщинському районі здійснит и перерахунок пенсії ОС ОБА_3 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віко м з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загал ьнообов'язкове пенсійне стра хування" та провести відпові дні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, за 2008 рі к з 22.05.2008 року по 31 грудня 2008 року, за 2009 рік з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 ро ку , з урахуванням п роведених виплат.
Стягнути з Управління пенс ійного фонду України в Козел ьщинському районі Полтавськ ої області на користь ОС ОБА_3 судові витрати в ро змірі 22 грн. 75 коп .
В іншій частині в позові від мовити.
Рішення може бути оскаржен е протягом десяти днів шляхо м подачі заяви про апеляційн е оскарження і протягом посл ідуючих двадцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги д о апеляційного суду Полтавсь кої області через Козельщинс ький районний суд. Рішення на буває чинності після спливу строку на подання заяви про а пеляційне оскарження, якщо т ака заява не подана.
Рішення надруковане судде ю в нарадчій кімнаті і є оригі налом.
Повне рішення виготовлено 02.07.2010 року.
Суддя
Козельщинського районног о суду: М.М.Оксенюк
Суд | Козельщинський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2010 |
Оприлюднено | 31.08.2010 |
Номер документу | 10408493 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Смілянець Андрій Павлович
Цивільне
Горохівський районний суд Волинської області
Черняк Владислав Валерійович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні