ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2022 року
м. Київ
cправа № 922/1473/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С. К.,
за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги заступника керівника Харківської обласної прокуратури і Харківської обласної ради
на рішення Господарського суду Харківської області від 11.10.2021 (суддя Буракова А. М.)
і постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022 (головуючий суддя Гребенюк Н. В., судді Слободін М. М., Шутенко І. А.)
у справі № 922/1473/21
за позовом керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської обласної ради
до 1) Харківської міської ради, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківспортбуд" і 3) Комунального закладу "Школа вищої спортивної майстерності"
про визнання незаконними та скасування пунктів додатку до рішення
(у судовому засіданні взяла участь прокурор Зарудяна Н. О.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2021 року керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Харківської обласної ради (далі - позивач, Обласна рада) звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Харківської міської ради (далі - відповідач-1, Міська рада), Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківспортбуд" (далі - відповідач-2, ТОВ "Харківспортбуд"), Комунального закладу "Школа вищої спортивної майстерності" (далі - відповідач-3, КЗ "ШВСМ") про:
- визнання незаконним та скасування п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 №1613/19 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким КЗ "Школа вищої спортивної майстерності" припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за добровільною відмовою, державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 № 191 визнано таким, що втратив чинність;
- визнання незаконним та скасування п. 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 "Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким ТОВ "Харківспортбуд" надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) для зміни цільового призначення з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район);
- визнання незаконним та скасування п. 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 № 1904/19 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким ТОВ "Харківспортбуд" затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) зі зміною цільового призначення та змінено цільове призначення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).
2. Позовні вимоги аргументовано тим, що КЗ "ШВСМ" є закладом освіти, до майна якого належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, тощо, яке не підлягає вилученню, крім випадків, встановлених законом (частина 3 статті 80 Закону "Про освіту"); матеріально-технічна база КЗ "ШВСМ" включає, серед іншого, земельні ділянки; земельна ділянка, на якій розташовані спортивні споруди, належить до земель рекреаційного призначення; майно КЗ "ШВСМ" належить до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області і закріплено за закладом на праві оперативного управління; органом, що здійснює управління майном закладу, є Обласна рада; відчуження нерухомого майна закладу, яке закріплено за ним, здійснюється за рішенням Обласної ради в порядку, встановленому чинним законодавством України, але на пленарних засіданнях Обласної ради рішення щодо надання дозволу на відмову КЗ "ШВСМ" від земельної ділянки, яка перебуває у її користуванні, не приймалося; будь-які обґрунтовані та законні підстави для відмови від права користування спірною земельною ділянкою у КЗ "ШВСМ" відсутні та їх не наведено ані у рішеннях органів Обласної ради, ані у рішеннях (листуванні) самого закладу. У зв`язку із цим прокурор наполягає, що п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 № 1613/19 суперечить вимогам ст. 80 Закону України "Про освіту", ст.ст. 12, 48 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", ст.ст. 21, 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 141, 142 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), є незаконним та підлягає скасуванню судом.
3. Окрім того прокурор посилається на те, що п. 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 та п. 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 № 1904/19 є незаконними та підлягають скасуванню судом, з підстав їх невідповідності ст. 80 Закону України "Про освіту", ст. 12, 48 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", ст. 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. 19, 20, 50, 92, 122, 123, 124, 134, 135, 141, 142, 186 ЗК України, 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), оскільки площа забудови нежитлових приміщень ТОВ "Харківспортбуд" становить лише 6,7 % від площі земельної ділянки, яка відведена в користування вказаній юридичній особі, що суперечить приписам ч. 2 ст. 134 ЗК України, а тому Міська рада не мала законних підстав для надання оспорюваної земельної ділянки ТОВ "Харківспортбуд" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «Ж-1» (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) інакше як за результатами проведених земельних торгів. Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення затверджено Міською радою всупереч законодавчих вимогам (ч. 2 ст. 124, абз. 1 ч. 2 ст. 135, ч.2 ст. 134 ЗК України).
Короткий зміст судових рішень
4. Рішенням Господарського суду Харківської області від 11.10.2021, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022, у задоволенні позову відмовлено повністю.
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди виходили, зокрема, з того, що органом, який здійснює функції суб`єкта права власності на земельні ділянки, на які обліковувався спірний державний акт на право постійного користування землею, є Міська рада.
6. Матеріалами справи підтверджується, що відповідач-1, приймаючи оскаржуване рішення щодо прийняття добровільної відмови від права постійного користування земельною ділянкою та припинення дії державного акта від 21.05.1998 № 191, діяв за наслідком звернення КЗ "ШВСМ" із відповідною заявою та у відповідності до положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ЗК України та в межах наданих повноважень; звернення КЗ "ШВСМ" із заявою про скасування державного акта від 21.05.1998 № 191 не є дією, внаслідок якої сталося списання та/або відчуження майна закладу, яке потребує дозволу Обласної ради.
7. Суди дійшли висновку, що оскаржувані рішення Міської ради відповідають актам цивільного законодавства та прийняті з метою дотримання встановленої законом процедури щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою відповідачем-3, а також з метою дотримання законних прав власника нерухомості - ТОВ "Харківспортбуд", що свідчить про відсутність порушень інтересів держави в особі Обласної ради; відмова від права постійного користування спірною земельною ділянкою комунальної власності зумовлена встановленою процедурою забезпечення належного правового оформлення права постійного користування на земельні ділянки за КЗ "ШВСМ".
Короткий зміст вимог касаційних скарг
8. Прокурор і Обласна рада подали касаційні скарги, в яких просять скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 11.10.2021 і постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи прокурора, викладені у касаційній скарзі (узагальнено)
9. Прокурор зазначає, що п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 №1613/19 суперечить вимогам чинного законодавства, зокрема, в порядку вимог ч.1 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", не відбулося погодження відмови від права постійного користування КЗ "ШВСМ" з органом управління, відповідне рішення Обласної ради на пленарному засіданні не приймалося. Зазначає про відсутність висновку щодо законності припинення права постійного користування земельною ділянкою комунального закладу без погодження органу, що здійснює управління закладом.
10. Також прокурор зазначає, що суди, відмовляючи у скасуванні п.20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 та п.11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 №1904/19, не врахували висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 05.09.2018 у справі № 910/1356/13, від 09.02.2018 у справі № 910/4528/15-г, від 14.03.2019 у справі № 915/182/17, від 01.07.2020 у справі № 910/9028/19, щодо питання застосування ст. 134 ЗК України.
11. Окрім того, прокурор посилається на постанову Верховного Суду від 26.01.2022 у справі № 922/1439/21.
Доводи Обласної ради, викладені у касаційній скарзі (узагальнено)
12. Позивач вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, пов`язаних з визначенням права обласної ради погоджувати добровільну відмову комунального закладу від права постійного користування земельною ділянкою.
13. Як на підставу для скасування оскаржуваних судових рішень, посилається на постанову Верховного Суду від 26.01.2022 у справі № 922/1439/21.
14. Також Обласна рада зазначає, що суди, відмовляючи у скасуванні п.20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 та п.11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 №1904/19, не врахували висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 05.09.2018 у справі № 910/1356/13, від 09.02.2018 у справі № 910/4528/15-г, від 14.03.2019 у справі № 915/182/17, від 01.07.2020 у справі № 910/9028/19, щодо питання застосування ст. 134 ЗК України.
Позиція інших учасників справи
15. Від КЗ "ШВСМ" надійшли заперечення проти відкриття касаційного провадження на касаційну скаргу прокурора і від ТОВ "Харківспортбуд" - заперечення проти відкриття касаційного провадження на касаційні скарги прокурора і Обласної ради, які зводиться до незгоди з доводами касаційних скарг по суті.
16. У запереченнях відповідачі-2 і 3 зазначають, що прокурор, звертаючись з цим позовом в інтересах держави в особі Обласної ради не обґрунтував (що також не було обґрунтовано самою Обласною радою), які саме права чи законні інтереси Обласної ради порушено оскаржуваними рішеннями Міської ради. Вказують, що касаційні скарги не відповідають вимогам статей 287, 290 ГПК України; скаржники безпідставно посилаються на постанову Верховного Суду в справі № 922/1439/21; судові рішення у справі № 922/1473/21 є законними і обґрунтованими, ухваленими на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин справи.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Згідно з рішеннями виконавчого комітету Харківської міської ради народних депутатів від 09.04.1997 № 298 та від 29.04.1998 № 352 Школі вищої спортивної майстерності надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 1,5779 га для експлуатації і обслуговування адміністративних, спортивних та допоміжних будівель і споруд; видано державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 серія ХР-33-01-001716, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 191 (видавник Виконком Харківської міської ради народних депутатів) (далі - державний акт від 21.05.1998 № 191).
18. КЗ "ШВСМ" є правонаступником Школи вищої спортивної майстерності у результаті реорганізації за розпорядженням ХОДА від 13.06.2005 № 254 (з доповненнями), яка користувалася земельною ділянкою згідно Державного акту на праві постійного користування.
19. У 2009 та 2011 роках у Державний акт Міською радою двічі вносились зміни, а саме:
- згідно з рішенням 31 сесії Міської ради 5 скликання від 25.02.2009 № 19/09 (пункт 2 додатку 1 до рішення) земельна ділянка площею 0,0037 га по вул. Динамівській, 5-а, м. Харків вилучена із землекористування КЗ "ШВСМ" і надана Споживчому товариству по будівництву колективних гаражів "Військове";
- згідно з рішенням 5 сесії Міської ради 6 скликання від 23.02.2011 № 164/11 (пункт 13 додатку 1 до рішення) земельна ділянка по вул. Динамівській, 5-а, м. Харків площею 0,1090 га вилучена із землекористування КЗ "ШВСМ" і надана Комунальному закладу "Міська комплексна дитячо-юнацька спортивна школа з водних видів спору Яни Клочкової".
20. У постійному користуванні КЗ "ШВСМ" залишились дві окремо розташовані (несуміжні) земельні ділянки загальною площею 1,4652 га (земельна ділянка №1 - площею 1,4123 га та земельна ділянка № 2 площею 0,0529 га), які є частинами земельної ділянки по вул. Динамівській, 5-А у м. Харкові, на яку обліковується державний акт від 21.05.1998 № 191.
21. КЗ "ШВСМ" вжило заходи щодо реєстрації вказаних несуміжних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у результаті чого земельній ділянці площею 1,4123 га присвоєно кадастровий номер 6310136300:07:005:0045; земельній ділянці площею 0,0529 га присвоєно кадастровий номер 6310136300:07:005:0046.
22. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно довідка №257099800 від 18.05.2021) земельна ділянка площею 1,4123 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0045 - комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 15.11.2016; КЗ "ШВСМ" - користувач цієї земельної ділянки на праві постійного користування на підставі державного акта від 21.05.1998 № 191. Право власності погашено на підставі поділу об`єкта нерухомого майна 07.08.2019
23. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно довідка № 257099841 від 18.05.2021 земельна ділянка площею 0,0529 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0046 - комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 16.11.2016; КЗ "ШВСМ" - користувач цієї земельної ділянки на праві постійного користування на підставі рішення 35 сесії 7 скликання Міської ради від 22.04.2020 № 2095/20.
24. На земельній ділянці площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) знаходилась, зокрема, нежитлова будівля літ. «Ж-1» площею 207,4 кв. м, яка на підставі договорів купівлі-продажу частин нежитлової будівлі від 14.03.2016 № 706 та № 704 належала ТОВ "Харківспортбуд".
25. Рішеннями Міської ради від 20.06.2018 № 1132/18 (п.17 додатка 2 до рішення сесії) КЗ "ШВСМ" надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою на поділ земельної ділянки комунальної власності площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговування адміністративних, спортивних та допоміжних будівель і споруд по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).
26. Рішенням Міської ради № 1240/18 від 17.10.2018 (п. 7 додатка 4 до рішення сесії) КЗ "ШВСМ" погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) на земельні ділянки площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 (на якій знаходиться нежитлова будівля літ. «Ж-1»)) та площею 1,0351 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048) за рахунок земель житлової та громадської забудови. Сформовані земельні ділянки зареєстровані на праві комунальної власності за Міською радою (підстава Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012).
27. Директор КЗ "ШВСМ" звернувся до Харківської міської ради (звернення КЗ "ШВСМ" від 27.03.2019 № 94 та від 12.04.2019 № 136) з клопотанням про надання йому в постійне користування земельної ділянки площею 1,0351 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048) та земельної ділянки площею 0,0529 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0046) .
28. 11.04.2019 КЗ "ШВСМ" листом №128 звернувся до Обласної ради, в якому повідомив про здійснення поділу земельної ділянки та просив розглянути питання щодо скасування державного акта від 21.05.1998 № 191.
29. Департамент земельних відносин Міської ради листами від 23.04.2019 №2774/0/225-19 та від 15.05.2019 № 3319/0/225-19 повідомив КЗ "ШВСМ", що зазначені у зверненнях щодо надання у користування земельних ділянок по вул. Динамівській, 5-А земельні ділянки (6310136300:07:005:0048, 6310136300:07:005:0046) є частинами земельної ділянки по вул. Динамівська, 5-А, на яку обліковується державний акт від 21.05.1998 № 191, тому питання про надання у користування земельних ділянок може бути розглянуто після припинення дії зазначеного державного акта на право постійного користування землею.
30. 30.05.2019 заступник голови Обласної ради листом №01-37/1454 повідомив КЗ "ШВСМ" за результатами розгляду листа від 11.04.2019 №128 щодо скасування державного акта від 21.05.1998 № 191 про те, що враховуючи згоду Обласної ради на поділ земельної ділянки по вул. Динамівська, 5-А (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048), Обласна рада не заперечує проти скасування відповідного державного акта.
31. 05.06.2019 заступник директора КЗ "ШВСМ" звернувся до Міської ради із клопотанням № 183 про скасування державного акта від 21.05.1998 № 191.
32. Відповідно до пункту 8 додатку 2 до рішення сесії Міської ради від 19.06.2019 № 1613/19 КЗ "ШВСМ" припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за його добровільною відмовою. Державний акт від 21.05.1998 № 191 визнано таким, що втратив чинність.
33. 20.09.2019 ТОВ "Харківспортбуд" звернулося до Харківського міського голови із заявою про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури" для експлуатації та обслуговування фізкультурно-оздоровчого комплексу по вул. Динамівській, 5-А у м. Харкові.
34. За результатами розгляду звернення відповідно до пункту 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 № 1759/19 ТОВ "Харківспортбуд" надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «Ж-1» (фізкультурно оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А.
35. 06.12.2019 Виконавчим комітетом Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради складено висновок по матеріалах проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення ТОВ "Харківспортбуд" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «Ж-1» (фізкультурно-оздоровчий комлпекс) по вул. Динамівській, 5-А у Шевченківського районі м. Харкова.
36. 12.12.2019 ТОВ "Харківспортбуд" звернулося до Міської ради щодо затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної комунальної власності, площею 0,3772га кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури", змінити вид використання земельної ділянки на "для експлуатації і обслуговування нежитлової будівлі літ. «Ж-1» (фізкультурно-оздоровчий комплекс)" по вул. Динамівській, 5-А.
37. Пунктом 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 № 1904/19 ТОВ "Харківспортбуд" затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення.
38. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (довідка № 257099859 від 18.05.2021) земельна ділянка площею 0,3772 га кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 комунальної форми власності та зареєстрована за Міською радою 07.08.2019.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій
39. Частинами 1, 2 статті 7 ЗК (в редакції, чинній на час видачі та реєстрації державного акта) визначалося, що користування землею може бути постійним або тимчасовим; постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку.
40. Статтею 92 ЗК України (у чинній редакції) визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
41. Отже, за своєю правовою природою право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним.
42. Відповідно до статті 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
43. Згідно з частинами 3, 4 статті 142 ЗК України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
44. Судами встановлено, що рішенням Міської ради від 19.06.2019 № 1613/19 (пункт 8 додатку 2 до рішення) КЗ "ШВСМ" припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га на вул. Динамівській, 5-А за його добровільною відмовою, а державний акт від 21.05.1998 № 191 визнано таким, що втратив чинність.
45. Місцевий господарський суд зазначив, що підставою для прийняття такого рішення стало звернення (лист від 05.06.2019 № 183) КЗ "ШВСМ", в якому містилося прохання скасувати державний акт від 21.05.1998 № 191.
46. Апеляційний господарський суд вказаного висновку місцевого господарського суду не спростував. З тексту оскаржуваної постанови також вбачається, що суд апеляційної інстанції додатково взяв до уваги лист КЗ "ШВСМ" від 11.04.2019 № 128 адресований Обласній раді з проханням розглянути питання щодо скасування державного акта від 21.05.1998 № 191.
47. У постанові Верховного Суду від 26.01.2022 у справі № 922/1439/21 (на яку посилаються скаржники у касаційних скаргах), ухваленій у цих самих правовідносинах, Верховний Суд дійшов висновку, що суди не взяли до уваги та не оцінили, що у зазначеному зверненні (лист від 05.06.2019 № 183) міститься лише прохання скасувати державний акт та відповідно не встановили, чи може таке звернення вважатися відмовою від права постійного користування земельною ділянкою в розумінні статті 141 ЗК України.
48. В оскаржуваних судових актах у цій справі, яка розглядається, також відсутні висновки щодо відповідного звернення землекористувача до власника земельної ділянки з приводу припинення права постійного користування земельною ділянкою за державним актом від 21.05.1998 № 191.
49. Разом з тим, питання законності відмови від права постійного користування є визначальним для правильної оцінки оскаржуваних рішень Міської ради (про що також зазначено у постанові Верховного суду від 26.01.2022 у справі № 922/1439/21), оскільки припинення права користування земельною ділянкою з підстави, передбаченою п. "а" ч.1 ст. 141, як було зазначено вище, відбувається за відповідною заявою землекористувача, а подальше набуття у власність чи користування земельної ділянки, відповідно до приписів ч.5 ст.116 ЗК України, можливе лише після припинення права користування в порядку, визначеному законом.
50. Невстановлення судами обставин справи, що мають значення для правильного вирішення спору, унеможливлює перевірку судом касаційної інстанції правильності застосування норм матеріального права, а відтак доводи скаржників щодо відсутності висновків Верховного Суду в правовідносинах, що склалися між учасниками справи (пункти 9, 12 цієї постанови), є передчасними. В силу імперативних приписів статті 300 ГПК України Верховний Суд позбавлений можливості самостійно виправити вказані процесуальні недоліки.
51. З огляду на викладене в пункті 50, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду також визнає передчасними доводи скаржників, щодо застосування судами положень статті 134 ЗК України без урахування висновків Верховного Суду (пункти 10, 14 цієї постанови), а тому не надає їм оцінку.
52. Усі інші доводи скаржників (1) не підпадають під правове регулювання частини 2 статті 287 ГПК України, а тому Суд в силу приписів статей 287 і 300 ГПК України не надає їм оцінку; (2) направлені на необхідність переоцінки встановлених обставин, що виходить за межі касаційного перегляду справи, встановленого статтею 300 ГПК України.
53. Доводи відповідачів-2 і 3, викладені у запереченнях проти відкриття касаційного провадження на касаційні скарги, наведеного вище не спростовують. Постанова Верховного Суду в справі № 922/1439/21 ухвалена у цих самих правовідносинах. Вмотивованих доводів щодо відсутності підстав для врахування висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 26.01.2022 у справі № 922/1439/21, окрім незгоди відповідачів-2 і 3 з такими висновками, заперечення проти відкриття касаційного провадження не містять, а тому відхиляються колегією суддів як необґрунтовані.
Висновки за результатами розгляду касаційних скарг
54. Відповідно до частин 1, 2, 5 статті 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
55. У зв`язку з наведеним ухвалені у справі постанова суду апеляційної інстанції і рішення суду першої інстанції зазначеним вимогам процесуального закону не відповідають, а отже їх не можна визнати законними і обґрунтованими.
56. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.
57. Зважаючи на викладене, а також відповідно до положень частини 3 статті 310 ГПК України касаційні скарги прокурора і Обласної ради необхідно задовольнити частково, постанову суду апеляційної інстанції і рішення місцевого господарського суду скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
58. Під час нового розгляду справи суду слід урахувати наведене, дослідити та об`єктивно оцінити аргументи учасників справи і всі зібрані у справі докази в їх сукупності, всебічно і повно з`ясувати фактичні обставини справи та, залежно від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.
Розподіл судових витрат
59. Оскільки справа передається на новий розгляд, розподіл судових витрат у порядку статті 129 ГПК України не здійснюється.
Керуючись статтями 300, 301, 308, 310, 314, 315, 317 ГПК України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційні скарги заступника керівника Харківської обласної прокуратури і Харківської обласної ради задовольнити частково.
2. Постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022 і рішення Господарського суду Харківської області від 11.10.2021 у справі № 922/1473/21 скасувати.
3. Справу № 922/1473/21 направити на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий О. В. Случ
Судді Н. О. Волковицька
С. К. Могил
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104768748 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні