ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2022 року
м. Київ
справа №816/826/17
адміністративне провадження № К/9901/33917/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017 (суддя -Шевяков І.С.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017 (судді - Чалий І.С., П`янова Я.В., Зеленський В.В.)
у справі за позовом Приватного підприємства "Інкоммаш" до Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, третя особа: ОСОБА_1 , про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити певні дії
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У травні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо проведення позапланової перевірки позивача щодо правильності нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_1 ;
- визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо не здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_1 в сумі 148715 грн 68 коп.;
- зобов`язати Полтавську міську виконавчу дирекцію Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 за рахунок коштів Фонду в сумі 148715 грн 68 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що згідно вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, передбачено, що робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку. Зазначає, що відповідач, протиправно та всупереч нормам діючого законодавства України не здійснив фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_1 , яка є фінансовим директором ПП "Інкоммаш".
Позивачем вказано, що в чинному законодавстві про загальнообов`язкове державне соціальне страхування відсутній порядок призупинення фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 28.03.2016 згідно з наказом 3-к від 25.03.2016 була зарахована на роботу в ПП " Інкоммаш " за сумісництвом.
17.05.2016 ОСОБА_1 переведена на постійну роботу в ПП "Інкоммаш" на посаду фінансового директора (а.с. 14 - зворотній бік).
У період з 22.06.2016 по 25.10.2016 ОСОБА_1 перебувала на лікарняному (у зв`язку з вагітністю та пологами), на підтвердження чого надана копія листка непрацездатності (а.с. 15) серії АДЕ №417315 від 21.11.2016 (замість втраченого №479742).
02.12.2016 ПП "Інкоммаш" звернулось до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_1 за період із 22.06.2016 по 25.10.2017 у розмірі 150049 грн. 62 коп. (а.с.18).
За результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати та вирішено здійснити позапланову перевірку згідно наданих підприємством документів. Такий аналіз даних оформлений складеною довідкою від 02.12.2016 про проведення аналізу по заяві-розрахунку б/н від 02.12.2016 по Приватному підприємству "Інкоммаш" (а.с. 53).
13.12.2016 головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ №135 "Про проведення позапланової перевірки", яким прийнято рішення 15.12.2016 провести позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" в частині нарахування допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 (а.с. 54).
15.12.2016 у зв?язку з необхідністю звернення до відповідних органів з питань, пов?язаних з перевіркою, головою комісії з реорганізації директором Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ №140 від 15.12.2016 "Про призупинення позапланової перевірки" (а.с. 56), яким наказано призупинити позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" 15.12.2016. Юридичному відділу підготувати звернення до відповідних органів стосовно розгляду питань, пов`язаних із зазначеною перевіркою. Контрольно-ревізійній групі після отримання результатів перевірок, проведених відповідними органами, продовжити перевірку з урахуванням визначених законодавством загальних термінів проведення позапланової перевірки.
В подальшому виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності направлено наступні листи:
- до Управління Держпраці у Полтавській області від 12.12.2016 вих. №01-08-2217 /а.с. 63/ з проханням здійснити перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" з питань дотримання законодавства про працю, зайнятість населення, в тому числі, в частині оформлення трудових відносин із ОСОБА_1 та встановлення їй посадового окладу на рівні 36250 грн.;
- до Управління Держпраці у Полтавській області від 21.12.2016 вих. №01-08-2280 "Про доповнення інформації", яким позивач просив врахувати зазначену у листі інформацію під час встановлення наявності чи відсутності порушень законодавства про працю на ПП "Інкоммаш" в частині правильності оформлення трудових відносин із ОСОБА_1 та встановлення їй посадового окладу у розмірі 36250 грн. /а.с. 64/;
- до Управління Держпраці у Полтавській області від 01.02.2017 вих. №01-08-227 з проханням повідомити, в якому стані перебуває питання перевірки Приватного підприємства "Інкоммаш" , а також про результати такої перевірки у разі її закінчення /а.с. 65/;
- до Головного управління ДФС в Полтавській області від 21.12.2016 вих. №01-08-2279 з проханням провести перевірку дотримання податкового законодавства на ПП «Інкоммаш", у тому числі, в частині питань, які зазначені у цьому зверненні /а.с. 66/;
- прокурору Полтавської області від 21.12.2016 вих. №01-08-2278 "Про можливе вчинення кримінального правопорушення" з проханням встановити, чи не мають дії посадових осіб ПП " Інкоммаш " та ОСОБА_1 ознак заволодіння коштами Фонду у значному розмірі - кримінального правопорушення, та розпочати досудове розслідування /а.с. 67-68/.
В подальшому у поданій заявці - розрахунку була виявлена арифметична помилка та у зв"язку з цим подано уточнену заявку-розрахунок від 21.03.2017 (а.с.27), однак відповідач листом від 23.03.2017 надав відповідь про неможливість проведення фінансування до закінчення позапланової перевірки, що зупинена, а підстави для поновлення її проведення відсутні (а.с.26)
Постановою слідчого СВ Полтавського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області від 20.04.2017 кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12017170040000234 від 19.01.2017, закрито у зв`язку з встановленням відсутності в діях службових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_1 складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 15, ч. 2 ст. 190 КК України /а.с.74/.
За наслідками позапланової перевірки нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_1 у приватному підприємстві "Інкоммаш" складений акт результатів перевірки № 13/57 від 12.05.2017 (а.с. 77- 78), у якому зазначено що заява-розрахунок від 02.12.2016 на суму 150049 грн. 62 коп. не підлягає фінансуванню; кошти для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 можуть бути профінансованими на підставі заяви-розрахунку, поданого до робочого органу за місцем реєстрації страхувальника, в сумі 148715 грн. 68 коп.
Крім того, відповідачем здійснено фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 за рахунок коштів Фонду в сумі 148715 грн 68 коп., на підтвердження чого надана копія платіжного доручення №4052 від 24.05.2017 (а.с. 80).
Зважаючи на те, що відповідач протягом тривалого часу не здійснював фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 за рахунок коштів Фонду, позивач звернувся до суду з вимогою визнати таку бездіяльність протиправною.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017, позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо затримки здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_1 за заявою - розрахунком від 02.12.2016.
Стягнуто з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на користь Приватного підприємства "Інкоммаш" витрати зі сплати судового збору в сумі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) та витрати на правову допомогу в розмірі 5000 грн.
В іншій частині позовні вимоги ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 26.06.2017 та від 23.08.2017 залишено без розгляду на підставі заяв позивача про відкликання позовної заяви.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що чинним законодавством України не встановлено права Фонду не здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам протягом десяти робочих днів після надходження заяви з підстави непроведення перевірки, несвоєчасного проведення чи призупинення позапланової перевірки.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на те, що положенням п. 1.4 Наказу №39-ос регламентовано обов`язок робочих органів працездатності при опрацюванні заяви-розрахунку здійснювати звірку її окремих розрахункових показників з даними звітності цього страхувальника. У разі перевищення показника середньоденного розміру допомоги, в тому числі по вагітності, та визначеного згідно заяви-розрахунку, над показником середньоденної заробітної плати цього страхувальника, обов`язково організовується позапланова перевірка такого страхувальника, а його фінансування здійснюється виключно за результатами такої перевірки.
Крім того, посилається на те, що задовольняючи позов про визнання бездіяльності протиправною, судами першої та апеляційної інстанцій порушено п. 3 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-ХІV. Відповідно до цієї норми Фонд соціального страхування України має право зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
Також посилається на те, що судами неправильно визначено розмір витрат на правову допомогу, який повинен бути стягнутий пропорційно задоволеним позовних вимогам.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон №1105-ХІV).
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
За правилами статті 32 цього Закону документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження.
Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.
Допомога по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах виплачується:
1) застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), - у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати;
2) добровільно застрахованим особам - протягом десяти днів після призначення допомоги.
Допомога на поховання призначається не пізніше дня, що настає за днем звернення, і виплачується не пізніше наступного робочого дня після отримання страхувальником страхових коштів від Фонду відповідно до цього Закону.
Призначене, але не одержане у зв`язку зі смертю застрахованої особи матеріальне забезпечення виплачується членам сім`ї, які проживали разом з нею, або спадкоємцям.
Призначене, але не одержане застрахованою особою своєчасно матеріальне забезпечення виплачується за минулий час у розмірі, встановленому на час настання страхового випадку.
Суми матеріального забезпечення, не одержані з вини органу, що призначає матеріальне забезпечення, виплачуються застрахованій особі за минулий час з дотриманням вимог законодавства про індексацію грошових доходів населення.
Надміру виплачені суми матеріального забезпечення за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності внаслідок зловживань з боку застрахованої особи або членів її сім`ї стягуються з них у судовому порядку.
Матеріальне забезпечення, передбачене цим Законом, виплачується у разі, якщо звернення за його призначенням надійшло не пізніше дванадцяти календарних місяців з дня відновлення працездатності, встановлення інвалідності, закінчення відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім`ї, який перебував на її утриманні.
За правилами частини першої статті 34 Закону №1105-XIV фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.
Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.
У разі якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.
Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем у встановлені Законом №1105-XIV та Порядком №26 рішення про відмову у виплаті ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологах не приймалось, а фінансування позивача здійснено з порушенням строків встановлених статтею 34 Закону №1105-XIV.
За таких обставин суди попередніх інстанцій обгрунтовано дійшли висновку щодо протиправності бездіяльності відповідача і прийняли рішення про зодоволення в цій частині позовних вимог.
Покликання відповідача в обгрунтування касаційної скарги на те, що несвоєчасне фінансування відповідача пов?язане з проведенням перевірки позивача є безпіставним, оскільки Законом №1105-XIV передбачено обов?язок здійснення фінансування у встановлені строки, а виявлені в подальшому, в т.ч. за наслідками перевірки, надміру сплачені кошти можуть бути стягнуті в судовому порядку.
Водночас, оскільки під час судового розгляду у суді першої інстанції позивач відкликав дві позовні вимоги, а рішеннями судів попередніх інстанцій фактично задоволено одну з трьох початково заявлених позовних вимог, відтак, в силу приписів частини 3 статті 94 КАС України (в редакції, станом на час розгляду справи у суді першої інстанції) витрати на правову допомогу, які були визначені станом на час звернення до суду, повинні бути присуджені відповідно до задоволених позовних вимог в розмірі 1666 грн. 67 коп., що становить третину від заявлених до відшкодування 5000,00 грн.
Відповідно до статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.
Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
За таких обставин рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають зміні в частині визначення розміру витрат на правову допомогу, а в решті - залишенню без змін.
Керуючись ст.ст.341, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
постановив:
Касаційну скаргу Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності задовольнити частоково.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017 змінити.
В третьому абзаці резолютивної частини постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017 замість «та витрати на правову допомогу в розмірі 5000 грн. (п`ять тисяч гривень)» вказати «та витрати на правову допомогу в розмірі 1666 грн. 67 коп.».
В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2022 |
Оприлюднено | 27.06.2022 |
Номер документу | 104904108 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стародуб О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні