УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2017 р.Справа № 816/826/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Чалого І.С.
Суддів: П'янової Я.В. , Зеленського В.В.
за участю секретаря судового засідання: Городової А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017р. по справі № 816/826/17 за позовом Приватного підприємства "Інкоммаш" до Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності , третя особа: ОСОБА_2, про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИЛА:
24 травня 2017 року Приватне підприємство "Інкоммаш" (надалі також - позивач, ПП "Інкоммаш") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності , третя особа: ОСОБА_2, в якій крім іншого просило: визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо не здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_2 в сумі 148715 грн. 68 коп.
В іншій частині позовні вимоги ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 26 червня 2017 року та від 23 серпня 2017 року було залишено без розгляду.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017р. було задоволено позов Приватного підприємства "Інкоммаш" до Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності , третя особа: ОСОБА_2, про визнання бездіяльності протиправною.
Визнано протиправною бездіяльність Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо затримки здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_2 за заявою - розрахунком від 02.12.2016 року.
Стягнуто з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код ЄДРПОУ 26069213) на користь Приватного підприємства "Інкоммаш" (код ЄДРПОУ 33715027) витрати зі сплати судового збору в сумі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) та витрати на правову допомогу в розмірі 5000 грн. (п`ять тисяч гривень).
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017р. та винести нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
На адресу суду повернувся конверт з судовою повісткою направленою на адресу позивача, який не є вручений адресату з незалежних від суду причин, в зв'язку з чим відповідно до ст. 35 КАС України вважається, що вказана повістка є врученою.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення справи, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не визнана судом обов'язковою, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 28.03.2016 року згідно з наказом 3-к від 25.03.2016 року була зарахована на роботу в ПП "Інкоммаш" за сумісництвом.
17 травня 2016 року ОСОБА_2 переведена на постійну роботу в ПП "Інкоммаш" на посаду фінансового директора /а.с. 14 - зворотній бік/.
У період з 22.06.2016 року по 25.10.2016 року ОСОБА_2 перебувала на лікарняному (у зв`язку з вагітністю та пологами), на підтвердження чого надана копія листка непрацездатності /а.с. 15/ серії АДЕ № 417315 від 21.11.2016 року (замість втраченого № 479742).
02.12.2016 року ПП "Інкоммаш" звернулось до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів ОСОБА_1, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_2 за період із 22.06.2016 по 25.10.2017 у розмірі 150049 грн. 62 коп. /а.с.18/.
За результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати та вирішено здійснити позапланову перевірку згідно наданих підприємством документів. Такий аналіз даних оформлений складеною довідкою від 02.12.2016 про проведення аналізу по заяві-розрахунку б/н від 02.12.2016 по Приватному підприємству "Інкоммаш" /а.с. 53/.
13.12.2016 року головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 135 "Про проведення позапланової перевірки", яким прийнято рішення 15 грудня 2016 року провести позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" в частині нарахування допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_2 /а.с. 54/.
15.12.2016 року головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 140 від 15.12.2016 "Про призупинення позапланової перевірки" /а.с. 56/, яким наказано начальнику контрольно-ревізійного відділу ОСОБА_3, заступнику начальника юридичного відділу ОСОБА_4, головному спеціалісту відділу надання матеріального забезпечення ОСОБА_5 призупинити позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" (код ЄДРПОУ 33715027) 15 грудня 2016 року /пункт 1/. Юридичному відділу підготувати звернення до відповідних органів стосовно розгляду питань, пов'язаних із зазначеною перевіркою /пункт 2/. Контрольно-ревізійній групі після отримання результатів перевірок, проведених відповідними органами, продовжити перевірку з урахуванням визначених законодавством загальних термінів проведення позапланової перевірки; про продовження позапланової перевірки контрольно-ревізійному відділу повідомити страхувальника /пункт 3/.
Про призупинення позапланової перевірки повідомлено ПП "Інкоммаш" листом від 16.12.2016 вих. № 01-07/2256 /а.с.57/.
В подальшому виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності направлено наступні листи:
- до Управління Держпраці у Полтавській області від 12.12.2016 вих. № 01-08-2217 /а.с. 63/ з проханням здійснити перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" з питань дотримання законодавства про працю, зайнятість населення, в тому числі, в частині оформлення трудових відносин із ОСОБА_2 та встановлення їй посадового окладу на рівні 36250 грн.;
- до Управління Держпраці у Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2280 "Про доповнення інформації", яким позивач просив врахувати зазначену у листі інформацію під час встановлення наявності чи відсутності порушень законодавства про працю на ПП "Інкоммаш" в частині правильності оформлення трудових відносин із ОСОБА_2 та встановлення їй посадового окладу у розмірі 36250 грн. /а.с. 64/;
- до Управління Держпраці у Полтавській області від 01.02.2017 вих. № 01-08-227 з проханням повідомити, в якому стані перебуває питання перевірки Приватного підприємства "Інкоммаш" , а також про результати такої перевірки у разі її закінчення /а.с. 65/;
- до Головного управління ДФС в Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2279 з проханням провести перевірку дотримання податкового законодавства на ПП Інкоммаш", у тому числі, в частині питань, які зазначені у цьому зверненні /а.с. 66/;
- прокурору Полтавської області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2278 "Про можливе вчинення кримінального правопорушення" з проханням встановити, чи не мають дії посадових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_2 ознак заволодіння коштами ОСОБА_1 у значному розмірі - кримінального правопорушення, та розпочати досудове розслідування /а.с. 67-68/.
В подальшому у поданій заявці - розрахунку була виявлена арифметична помилка та у зв'язку з цим подано уточнену заявку-розрахунок від 21.03.2017 року (а.с.27), однак відповідач листом від 23.03.2017 року надав відповідь про неможливість проведення фінансування до закінчення позапланової перевірки, що зупинена. А підстави для поновлення її проведення відсутні (а.с.26)
Постановою слідчого СВ Полтавського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12017170040000234 від 19 січня 2017 року, закрито у зв'язку з встановленням відсутності в діях службових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_2 складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 15, ч. 2 ст. 190 КК України /а.с.74/.
За наслідками позапланової перевірки нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_2 у приватному підприємстві "Інкоммаш" складений акт результатів перевірки № 13/57 від 12 травня 2017 року /а.с. 77- 78/, у якому зазначено що заява-розрахунок від 02.12.2016 року на суму 150049 грн. 62 коп. не підлягає фінансуванню; кошти для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_2 можуть бути профінансованими на підставі заяви-розрахунку, поданого до робочого органу за місцем реєстрації страхувальника, в сумі 148715 грн. 68 коп.
Крім того, відповідачем здійснено фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_2 за рахунок коштів ОСОБА_1 в сумі 148715 грн 68 коп., на підтвердження чого надана копія платіжного доручення № 4052 від 24.05.2017 року /а.с. 80/
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що відповідач, який не здійснив фінансування страхувальника протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку, допустив протиправну бездіяльність.
Колегія суддів погоджується з таким висновками суду першої інстанції та зазначає.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я визначає Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон №1105-ХІV/.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1105-ХІV ОСОБА_1 соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно з частиною 1 статті 25 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Відповідно до статті 26 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до ОСОБА_1, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Частиною 1 статті 31 Закону №1105-ХІV передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з ОСОБА_1.
Згідно частини 1 статті 33 Закону №1105-ХІV при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.
Частиною 1 статті 34 Закону №1105-ХІV встановлено, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами ОСОБА_1 в порядку, встановленому правлінням ОСОБА_1.
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами ОСОБА_1 є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.
Робочі органи ОСОБА_1 здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.
У разі якщо сума отриманих страхувальником від ОСОБА_1 страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу ОСОБА_1, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.
Відповідно до пунктів 5, 6, 7, 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, для отримання коштів ОСОБА_1 для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу ОСОБА_1 за місцем обліку в органі ОСОБА_1 або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) (далі - місце обліку), із заявою-розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства.
Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу ОСОБА_1.
При опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи ОСОБА_1 перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Робочі органи ОСОБА_1 здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
Виходячи із системного аналізу вищезазначених положень, колегія суддів дійшла висновку, що діючим законодавством встановлено обов'язок робочих органів ОСОБА_1 здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви, та не встановлено жодних виключень, зокрема, через проведення та призупинення позапланової перевірки страхувальника.
Відтак, суд вважає необґрунтованими та не бере до уваги доводи апелянта про неможливість здійснення фінансування до закінчення позапланової перевірки ПП "Інкоммаш", яка розпочата позивачем ще 15 грудня 2016 року, призупинена 15 грудня 2017 року /а.с. 54,56/.
Матеріалами справи підтверджено, що заява-розрахунок щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів ОСОБА_1, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_2 була подана ПП "Інкоммаш" до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності надійшла 02.12.2016 /а.с. 18/.
Відповідно до частини 1 статті 45 Закону №1105-ХІV ОСОБА_1 відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим ОСОБА_1 свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного злочину, що призвів до настання страхового випадку.
Колегія суді зазначає, що рішення про відмову у страхових виплатах та наданні страхових послуг відповідачем не приймалось.
Разом з тим, робочим органом ОСОБА_1 не здійснено фінансування страхувальника-роботодавця, що є порушенням частини 1 статті 34 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV.
Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують.
Таким чином, колегія суддів переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 196, 197, п.1 ч.1 ст. 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Полтавського обласного відділення ОСОБА_1 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2017р. по справі № 816/826/17 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя ОСОБА_6 Судді ОСОБА_7 ОСОБА_8
Повний текст ухвали виготовлений 17.11.2017 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2017 |
Оприлюднено | 19.11.2017 |
Номер документу | 70324030 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Чалий І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні