Постанова
від 28.08.2017 по справі 816/826/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 серпня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/826/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевякова І.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Голубенко В.В.,

представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,

представника відповідача - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Інкоммаш" до Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності , третя особа: ОСОБА_5, про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

24 травня 2017 року Приватне підприємство "Інкоммаш" (надалі також - позивач, ПП "Інкоммаш") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності , третя особа: ОСОБА_5, в якій просило:

визнати протиправними дії Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо проведення позапланової перевірки позивача щодо правильності нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_5;

визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо не здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_5 в сумі 148715 грн 68 коп;

зобов`язати Полтавську міську виконавчу дирекцію Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_5 за рахунок коштів ОСОБА_4 в сумі 148715 грн 68 коп.

За клопотаннями представників позивача про відкликання позовних вимог, Полтавський окружний адміністративний суд своїми ухвалами від 26 червня 2017 року та від 23 серпня 2017 року залишив без розгляду позовну заяву, відповідно, в частині позовних вимог про зобов`язання Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_5 за рахунок коштів ОСОБА_4 в сумі 148715 грн 68 коп., а також в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо проведення позапланової перевірки позивача щодо правильності нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_5

Таким чином, суд здійснив розгляд адміністративного позову в частині позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо не здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_5 в сумі 148715 грн 68 коп.

В обґрунтування цієї позовної вимоги, позивач посилався на те, що згідно вимог Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, передбачено, що робочі органи ОСОБА_4 здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку. Зазначає, що відповідач, протиправно та всупереч нормам діючого законодавства України не здійснив фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_5, яка є фінансовим директором ПП "Інкоммаш".

Позивачем вказано, що в чинному законодавстві про загальнообов'язкове державне соціальне страхування відсутній порядок призупинення фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Представники позивача в судовому засіданні позовну вимогу до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності підтримали, просили її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні, проти задоволення позовної вимоги заперечував.

У своїх письмових запереченнях відповідач, як і представник відповідача у поясненнях в ході розгляду справи, вказував на те, що під час розгляду заяви-розрахунку ПП "Інкоммаш" від 02.12.2016 на суму 150049 грн. 62 коп. для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 виявлено перевищення розміру середньомісячної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати, у зв'язку з чим робочим органом Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розпочато позапланову перевірку ПП "Інкоммаш" в частині призначення ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах. Зважаючи на ознаки недостовірності наданих під час перевірки відомостей, що може вплинути на виплату матеріального забезпечення, перевірка була призупинена до отримання висновків про відсутність зловживань.

Відповідач зазначив, що за відсутності результатів позапланової перевірки ПП "Інкоммаш", дії Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо нефінансування заяви-розрахунку заявленою сумою у розмірі 150049 грн. 62 коп. узгоджуються з положеннями пункту 3 частини 1 статті 10 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" та пункту 1.4 Наказу "Про окремі питання, пов`язані з опрацюванням робочими органами ОСОБА_4 заяв-розрахунків страхувальників-роботодавців" № 39-ос від 25.02.2011.

Також, відповідачем наголошено на тому, що ним вже здійснено фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_5 за рахунок коштів ОСОБА_4 в сумі 148715 грн 68 коп., на підтвердження чого надана копія платіжного доручення № 4052 від 24.05.2017 року /а.с. 80/.

Третя особа, ОСОБА_5, в судове засідання не з'явилася, хоча про час, дату та місце судового засідання повідомлялась належним чином.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_5 28.03.2016 року згідно з наказом 3-к від 25.03.2016 року була зарахована на роботу в ПП "Інкоммаш" за сумісництвом.

17 травня 2016 року ОСОБА_5 переведена на постійну роботу в ПП "Інкоммаш" на посаду фінансового директора /а.с. 14 - зворотній бік/.

У період з 22.06.2016 року по 25.10.2016 року ОСОБА_5 перебувала на лікарняному (у зв`язку з вагітністю та пологами), на підтвердження чого надана копія листка непрацездатності /а.с. 15/ серії АДЕ № 417315 від 21.11.2016 року (замість втраченого № 479742).

02.12.2016 року ПП "Інкоммаш" звернулось до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із заявою-розрахунком щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів ОСОБА_4, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_5 за період із 22.06.2016 по 25.10.2017 у розмірі 150049 грн. 62 коп. /а.с.18/.

За результатами аналізу даних, зазначених у заяві-розрахунку виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги над розміром середньоденної заробітної плати та вирішено здійснити позапланову перевірку згідно наданих підприємством документів. Такий аналіз даних оформлений складеною довідкою від 02.12.2016 про проведення аналізу по заяві-розрахунку б/н від 02.12.2016 по Приватному підприємству "Інкоммаш" /а.с. 53/.

В письмових заперечення відповідача вказано, що протягом періоду з 01.06.2015 по 31.05.2016 (12 календарних місяців перед місяцем настання відпустки по вагітності та пологах ОСОБА_5Ю.) у ПП "Інкоммаш" середньомісячна кількість працівників складала 1,5 осіб, зважаючи на загальну кількість працівників 18 осіб, а заробітна плата, на яку нараховано єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - 359187,09 грн. Виходячи з цих даних середньоденна заробітна плата одного працівника ПП "Інкоммаш" відповідала 654,26 грн. (359187,09 грн./1,5 осіб/366 календарних днів), тобто була майже в 1,8 рази меншою від середньоденного розміру допомоги по вагітності та пологах, призначеної позивачем ОСОБА_5 /а.с. 47/.

13.12.2016 року головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 135 "Про проведення позапланової перевірки", яким прийнято рішення 15 грудня 2016 року провести позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" в частині нарахування допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 /а.с. 54/.

15.12.2016 року головою комісії з реорганізації, директором Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності видано наказ № 140 від 15.12.2016 "Про призупинення позапланової перевірки" /а.с. 56/, яким наказано начальнику контрольно-ревізійного відділу ОСОБА_6, заступнику начальника юридичного відділу ОСОБА_7, головному спеціалісту відділу надання матеріального забезпечення ОСОБА_8 призупинити позапланову перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" (код ЄДРПОУ 33715027) 15 грудня 2016 року /пункт 1/. Юридичному відділу підготувати звернення до відповідних органів стосовно розгляду питань, пов'язаних із зазначеною перевіркою /пункт 2/. Контрольно-ревізійній групі після отримання результатів перевірок, проведених відповідними органами, продовжити перевірку з урахуванням визначених законодавством загальних термінів проведення позапланової перевірки; про продовження позапланової перевірки контрольно-ревізійному відділу повідомити страхувальника /пункт 3/.

Про призупинення позапланової перевірки повідомлено ПП "Інкоммаш" листом від 16.12.2016 вих. № 01-07/2256 /а.с.57/.

В подальшому виконавчою дирекцією Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності направлено наступні листи:

- до Управління Держпраці у Полтавській області від 12.12.2016 вих. № 01-08-2217 /а.с. 63/ з проханням здійснити перевірку Приватного підприємства "Інкоммаш" з питань дотримання законодавства про працю, зайнятість населення, в тому числі, в частині оформлення трудових відносин із ОСОБА_5 та встановлення їй посадового окладу на рівні 36250 грн.;

- до Управління Держпраці у Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2280 "Про доповнення інформації", яким позивач просив врахувати зазначену у листі інформацію під час встановлення наявності чи відсутності порушень законодавства про працю на ПП "Інкоммаш" в частині правильності оформлення трудових відносин із ОСОБА_5 та встановлення їй посадового окладу у розмірі 36250 грн. /а.с. 64/;

- до Управління Держпраці у Полтавській області від 01.02.2017 вих. № 01-08-227 з проханням повідомити, в якому стані перебуває питання перевірки Приватного підприємства "Інкоммаш" , а також про результати такої перевірки у разі її закінчення /а.с. 65/;

- до Головного управління ДФС в Полтавській області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2279 з проханням провести перевірку дотримання податкового законодавства на ПП Інкоммаш", у тому числі, в частині питань, які зазначені у цьому зверненні /а.с. 66/;

- прокурору Полтавської області від 21.12.2016 вих. № 01-08-2278 "Про можливе вчинення кримінального правопорушення" з проханням встановити, чи не мають дії посадових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_5 ознак заволодіння коштами ОСОБА_4 у значному розмірі - кримінального правопорушення, та розпочати досудове розслідування /а.с. 67-68/.

В подальшому у поданій заявці - розрахунку була виявлена арифметична помилка та у зв"язку з цим подано уточнену заявку-розрахунок від 21.03.2017 року (а.с.27), однак відповідач листом від 23.03.2017 року надав відповідь про неможливість проведення фінансування до закінчення позапланової перевірки, що зупинена. А підстави для поновлення її проведення відсутні (а.с.26)

Постановою слідчого СВ Полтавського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12017170040000234 від 19 січня 2017 року, закрито у зв'язку з встановленням відсутності в діях службових осіб ПП "Інкоммаш" та ОСОБА_5 складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 15, ч. 2 ст. 190 КК України /а.с.74/.

За наслідками позапланової перевірки нарахування допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_5 у приватному підприємстві "Інкоммаш" складений акт результатів перевірки № 13/57 від 12 травня 2017 року /а.с. 77- 78/, у якому зазначено що заява-розрахунок від 02.12.2016 року на суму 150049 грн. 62 коп. не підлягає фінансуванню; кошти для виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_5 можуть бути профінансованими на підставі заяви-розрахунку, поданого до робочого органу за місцем реєстрації страхувальника, в сумі 148715 грн. 68 коп.

Крім того, відповідачем здійснено фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_5 за рахунок коштів ОСОБА_4 в сумі 148715 грн 68 коп., на підтвердження чого надана копія платіжного доручення № 4052 від 24.05.2017 року /а.с. 80/

Зважаючи на те, що відповідач протягом тривалого часу не здійснював фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_5 за рахунок коштів ОСОБА_4, позивач звернувся до суду з вимогою визнати таку бездіяльність протиправною.

Надаючи оцінку відповідній позовній вимозі, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Підпунктом "в" пункту 3.6 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру їх оскарження, затвердженої постановою правління ОСОБА_4 від 22.12.2010 №29 /надалі - Інструкція №29/, передбачено, що позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав: за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах ОСОБА_4, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати.

Відповідно до приписів пункту 3.10 Інструкції №29 строк проведення позапланової перевірки страхувальника не може перевищувати 10 робочих днів, а суб'єктів малого підприємництва - 2 робочих дні.

Пунктом 3.11 Інструкції №29 визначено, що у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов'язаних із сплатою та використанням коштів ОСОБА_4 страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.

Призупинення проведення планової чи позапланової перевірки оформляється наказом керівника органу ОСОБА_4 на підставі доповідної записки керівника контрольно-ревізійної групи (посадової особи органу ОСОБА_4) органу ОСОБА_4, який очолював перевірку, з викладенням об'єктивних причин необхідності призупинення. У наказі обов'язково зазначаються причини призупинення перевірки, дата, з якої її призупинено, та зазначається обставина, після настання якої призупинена перевірка продовжується. Повідомлення про призупинення перевірки страхувальника протягом трьох робочих днів направляється йому рекомендованим листом або вручається особисто керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі під розписку.

Після отримання даних, необхідність яких була підставою для призупинення перевірки страхувальника, перевірка продовжується з урахуванням загальних термінів проведення зазначеної перевірки, про що орган ОСОБА_4 повідомляє страхувальника.

Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон №1105-ХІV/, встановлено, що цей Закон відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1105-ХІV ОСОБА_4 соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з частиною 1 статті 25 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Відповідно до статті 26 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до ОСОБА_4, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Частиною 1 статті 31 Закону №1105-ХІV передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з ОСОБА_4.

Згідно частини 1 статті 33 Закону №1105-ХІV при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.

Частиною 1 статті 34 Закону №1105-ХІV встановлено, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами ОСОБА_4 в порядку, встановленому правлінням ОСОБА_4.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами ОСОБА_4 є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи ОСОБА_4 здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від ОСОБА_4 страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу ОСОБА_4, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.

Відповідно до пунктів 5, 6, 7, 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26, для отримання коштів ОСОБА_4 для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу ОСОБА_4 за місцем обліку в органі ОСОБА_4 або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) (далі - місце обліку), із заявою-розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства.

Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу ОСОБА_4.

При опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи ОСОБА_4 перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Робочі органи ОСОБА_4 здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Таким чином, частина 1 статті 34 Закону №1105-ХІV встановлює обов'язок робочих органів ОСОБА_4 здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви, та не встановлює жодних виключень, у тому числі і у зв'язку з проведенням та призупиненням позапланової перевірки страхувальника.

Чинним законодавством України не встановлено права ОСОБА_4 не здійснювати фінансування страхувальників - роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам протягом десяти робочих днів після надходження заяви з підстави непроведення перевірки, несвоєчасного проведення чи призупинення позапланової перевірки.

Відтак, суд вважає необґрунтованими та не бере до уваги доводи представника позивача про неможливість здійснення фінансування до закінчення позапланової перевірки ПП "Інкоммаш", яка розпочата позивачем ще 15 грудня 2016 року, призупинена 15 грудня 2017 року.

Така правова позиція не ґрунтується на законі.

Матеріалами справи підтверджено, що заява-розрахунок щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів ОСОБА_4, а саме: допомоги по вагітності та пологам застрахованій особі ОСОБА_5 була подана ПП "Інкоммаш" до Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності надійшла 02.12.2016 /а.с. 18/.

Відповідно до частини 1 статті 45 Закону №1105-ХІV ОСОБА_4 відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим ОСОБА_4 свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного злочину, що призвів до настання страхового випадку.

Судом встановлено, що відповідачем не приймалось рішення про відмову у страхових виплатах та наданні страхових послуг.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що відповідач, який не здійснив фінансування страхувальника протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку, допустив протиправну бездіяльність.

Отже, позовна вимога підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позивачем ПП "Інкоммаш" при зверненні до суду з відповідною позовною вимогою про визнання бездіяльності позивача протиправною сплачено судовий збір у розмірі 1600 грн. і суд дійшов висновку про задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на користь Приватного підприємства "Інкоммаш" витрати зі сплати судового збору в сумі 1600 грн.

Що стосується стягнення з відповідача витрат на правову допомогу в розмірі 5000 грн., здійснених позивачем, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 87 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Витрати на правову допомогу відносяться до витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Згідно з частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зазначеною нормою Кодексу адміністративного судочинства України закріплено механізм відшкодування витрат, зокрема, і витрат на правову допомогу, за рахунок суб'єкта владних повноважень, якщо рішення у справі винесено не на його користь.

Зі змісту частини першої статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України вбачається, що витрати на правову допомогу - це витрати, пов'язані з оплатою допомоги адвоката або іншого фахівця в галузі права, які надають правову допомогу за договором, крім випадків надання безоплатної правової допомоги.

Частиною третьою статті 4 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" від 05.07.2012 № 5076-VI (надалі - Закон № 5076) встановлено, що адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об'єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Доказами того, що особа є адвокатом, виходячи з положень частини першої статті 12, частини першої статті 6 та статті 17 Закону № 5076 є свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю в поєднанні з витягом з Єдиного реєстру адвокатів України (що може бути сформований і в електронному виді) на момент подання клопотання про відшкодування правової допомоги.

Згідно з пунктами 1, 2, 6 частини першої та частини другої статті 19 Закону № 5076 до видів адвокатської діяльності, серед іншого, відносяться: надання правової інформації, консультацій і роз'яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами. Адвокат може здійснювати інші види адвокатської діяльності, не заборонені законом.

Згідно з частиною першою статті 26 Закону № 5076 документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги, зокрема є: договір про надання правової допомоги; довіреність; ордер.

Суд зазначає, що склад та розмір витрат, пов'язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмету доказування у справі.

На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг, акти виконаних або отриманих послуг), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов'язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордеру, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження).

При цьому, недопустимими є документи, які не відповідають встановленим вимогам.

До складу витрат включаються лише фактично сплачені стороною або її представником витрати.

У постанові від 01.10.2002 у справі № 30/63 Верховний Суд України звернув увагу, що судові витрати за участь адвоката при розгляді справи підлягають сплаті лише в тому випадку, якщо вони сплачені адвокату стороною, котрій такі послуги надавались, та їх сплата підтверджується відповідними фінансовими документами.

Суд зазначає, що в підтвердження здійсненної правової допомоги необхідно долучати й розрахунок погодинної вартості правової допомоги, наданої у справі, який має бути передбачений договором про надання правової допомоги, та може міститися у акті приймання-передачі послуг за договором.

Розрахунок платної правової допомоги повинен відображати вартість години за певний вид послуги та час витрачений на: участь у судових засіданнях; вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням; ознайомлення з матеріалами справи в суді тощо.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про граничний розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних та адміністративних справах" № 4191-VI від 20.12.2011 (у редакції, чинній на момент надання правової допомоги), розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних справах, в яких така компенсація виплачується стороні, на користь якої ухвалено судове рішення, іншою стороною, а в адміністративних справах - суб'єктом владних повноважень, не може перевищувати 40 відсотків прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року за годину участі особи, яка надавала правову допомогу, у судовому засіданні, під час вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням та під час ознайомлення з матеріалами справи в суді, що визначається у відповідному судовому рішенні.

Отже, підставою для відшкодування судових витрат на правову допомогу є, зокрема, наявність належних та допустимих доказів щодо взаємозв'язку між сплаченими позивачем спеціалісту у галузі права коштами та наданою йому правовою допомогою на підставі відповідного договору, який стосується безпосередньо підготовки процесуальних документів та супроводження судової справи.

На підтвердження факту понесення позивачем витрат до суду надано договір про надання юридичних (адвокатських) послуг № 7 від 17.05.2017 року /а.с. 90-91/, перелік адвокатських послуг, що надаються адвокатом із зазначенням орієнтовної вартості /а.с. 92-93/, розрахунок витрат на правову допомогу /а.с. 146/, копію платіжного доручення № 1359 від 17.05.2017 року на суму 5000,00 грн /а.с. 94/, акт прийому-передачі послуг за договором про надання юридичних (адвокатських) послуг від 23.08.2017 року /а.с. 184/.

За таких обставин, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності витрати на правову допомогу в розмірі 5000 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо затримки здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на користь застрахованої особи ОСОБА_5 за заявою - розрахунком від 02.12.2016 року.

Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської міської виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення ОСОБА_4 соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код ЄДРПОУ 26069213) на користь Приватного підприємства "Інкоммаш" (код ЄДРПОУ 33715027) витрати зі сплати судового збору в сумі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) та витрати на правову допомогу в розмірі 5000 грн. (п`ять тисяч гривень).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 04 вересня 2017 року.

Суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2017
Оприлюднено06.09.2017
Номер документу68655714
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/826/17

Постанова від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 01.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 24.10.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 24.10.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 06.10.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 04.09.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Постанова від 28.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 23.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні