Рішення
від 29.06.2022 по справі 906/820/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" червня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/820/21

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Лозинської І.В.,

секретаря судового засідання: Стретович Н. К.

за участю представників сторін:

- від позивача: Джус Д.В. - ордер серії АІ №1114281 від 21.05.2021; Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії РН №1568 від 31.01.2019

- від відповідачів 1) 2): Григорчук Н.І. згідно з даними ЄДР

- від відповідача 3): Артеменко А.В., довіреність від 25.08.2021

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Виробничого геоекологічного кооперативу "Біосфера" (м. Житомир)

до 1) Житомирської міської ради (м. Житомир)

2) Виконавчого комітету Житомирської міської ради (м. Житомир)

3) Державної установи "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" (м. Житомир)

про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, скасування державних реєстрацій права власності та права постійного користування,

У засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду та повідомлено дату складення повного рішення відповідно до ст. 238 ГПК України.

Виробничий геоекологічний кооператив "Біосфера" звернувся з позовом до Господарського суду Житомирської області згідно з яким просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення Житомирської міської ради №142 від 25.03.2021 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин" в частині затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в користування відповідачу 3), кадастр. №1810136600:07:008:0044, пл. 3.89 га (м. Житомир, вул. С. Параджанова, 133-а); цільове призначення: 15.10 для розміщення і постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Нацполіції;

- скасувати рішення держреєстратора виконкому Житомирської міської ради Шевченка О. В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.04.2021 індексний №57793550 та запис від 20.04.2021 № 41633795 про державну реєстрацію за Житомирською міською радою права власності на спірну земельну ділянку для розміщення та постійної діяльності Нацполіції України та її територіальних органів;

- скасувати рішення держреєстратора виконкому Житомирської міської ради Гриценко Н. М. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.05.2021 індексний №58073943 та запис від 06.05.2021 №41888652 про держреєстрацію за відповідачем 3) права постійного користування земельною ділянкою для розміщення та постійної діяльності Нацполіції України, її територіальних органів пл. 3.89 га, кад. №1810136600:67:008:0044; стягнути 28000,00 грн судових витрат.

Позовні вимоги обґрунтовані, зокрема, тим, що рішенням Житомирської міської ради від 11.10.1991 позивачу надано земельну ділянку площею 0.9 га в постійне користування, яку він використовує за призначенням, сплачує земельний податок, подає податкові декларації з плати за землю; на даній земельній ділянці знаходиться нежитлова будівля пл. 16,2 кв.м., яка належить на праві власності позивачу; однак, земельна ділянка з кадастровим номером 1810136600:07:008:0044, пл. 3.89 га, за адресою: м. Житомир, вул. С. Параджанова, 133-а накладається на земельну ділянку пл. 0.9 га.

Ухвалою від 05.08.2021 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, постановив здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання (а. с. 78 у т. 1).

19.08.2021 до суду від Житомирської міської ради надійшов відзив на позов від 19.08.2021, у якому заперечує щодо задоволення позовних вимог (а. с. 80 - 85 у т. 1).

25.08.2021 до суду від Державної установи "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" надійшов відзив на позов від 25.08.2021, вих. №1531/105/ 01/48-2021, у якому зазначено, що навчальний центр просить суд відмовити в задоволенні позову (а. с. 86 - 91 у т. 1).

27.08.2021 до суду від позивача надійшла заява від 16.08.202,1 вих. №16-08-01/ 21 щодо визнання неподаним та не взяття до розгляду витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 129642932 від 11.09.2020 та пояснення щодо нього, викладені у позовній заяві (а. с. 92, 93 у т.1).

30.09.2021 до суду від відповідача 3) надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки пл. 3,89 га за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 133-а (а. с. 124-161 у т. 1).

30.09.2021 позивачем до суду подано заяву (додаткові пояснення) від 29.09.2021 за вих. №29-09-03/21, до якої долучено витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №272690289 від 31.08.2021, відповідно до якого 28.08.2021 за ВГК "Біосфера" зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним №2444453118101, а саме будівлю прохідної загальною площею 16,2 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 131 (а. с. 186 у т. 1).

05.10.2021 від позивача надійшло клопотання від 29.09.202,1 вих. №29-09-03/21 про витребування доказів: належним чином засвідченої копії розробленого на замовлення позивача від 03.07.1991 - Київським державним проектним інститутом "Промбудпроект" проекту розміщення виробничої бази на земельній ділянці за адресою: м. Житомир, вул. Баранова, 87-6, копії викопіювання з генерального плану або схеми ситуаційного плану м. Житомира у Житомирської міської ради (а. с. 4,5 у т. 2), яке задоволено ухвалами господарського суду від 06.10.2021(а. с. 32 - 35 у т. 2).

06.10.2021 до суду від позивача надійшло, зокрема, клопотання про призначення по справі судової земельно - технічної експертизи (а. с. 21, 22 у т. 2), яке ухвалою від 06.10.2021 господарський суд призначив до розгляду в засіданні суду (а. с. 36 у т. 2).

Відповідними ухвалами від 30.12.2021 господарський суд відмовив в задоволенні клопотання позивача від 05.10.2021, №05-10-10/21 про призначення у справі судової земельно-технічної експертизи з підстав, у ній викладених; закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті (а. с. 145 - 149 т. 2).

31.01.2022 до суду від позивача надійшло клопотання про виклик спеціаліста (уточнене) від 31.01.2022 за вих. №31-01/22, у якому викладені питання до спеціаліста (а. с. 168 у т. 2).

Ухвалою від 31.01.2022 господарський суд розгляд справи по суті відклав на 17.02.2022 о 10:00; зобов`язав спеціаліста Департаменту містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради надіслати суду відповіді на питання позивача або письмово повідомити про неможливість їх надання (а. с. 173,174 у т. 2).

17.02.2022 до суду від спеціаліста Департаменту містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради надійшли письмові пояснення від 17.02.2022, що містять відповіді на питання позивача (а. с. 184 - 192 у т. 2).

Ухвалою від 23.02.2022 господарський суд розгляд справи по суті відклав на 11.03.2022 о 09:30 (а. с. 201-202 у т.2).

У подальшому, розгляд справи по суті неодноразово відкладався у зв`язку із введенням військового стану на всій території України.

Ухвалою від 09.06.2022 господарський суд відклав розгляд справи по суті на 28.06.2022 р. о 14:30 (а. с. 235 у т. 2).

У засіданні суду 28.06.2022 за клопотанням позивача оголошувалась перерва до 15:00 30.06.2022, про що зазначено в протоколі судового засідання (а. с. 239 у т. 2).

У засіданні суду представник позивача позовні вимоги підтримав в повному об`ємі з підстав, викладених у позовній заяві.

У засіданні суду представник відповідачів 1, 2) проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (а. с. 80 - 85 у т. 1).

У засіданні суду представник відповідача 3) проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позов (а. с. 86 - 91 у т. 1) та надала письмово викладену промову в судових дебатах (а. с. у т. 2).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши повноважних представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких грунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Рішенням Житомирської міської ради від 11.10.1991 "Про надання земельної ділянки для будівництва виробничо - геоекологічним кооперативом "Біосфера" виробничої бази" надано кооперативу "Біосфера" земельну ділянку площею 0,9 га у Східному промвузлі по вулиці Баранова, 87-б та доручено управлінню архітектури та містобудування розробити та видати архітектурно-планувальне завдання (а. с. 20 у т.1, а. с. 80 у т. 2).

У матеріалах справи є копія акту представника міськвідділу у справах будівництва та архітектури м. Житомира від 12.03.1992, згідно з яким земельна ділянка загальною площею 0,9 га за адресою: м. Житомир, вул. Баранова, 87-Б, передана кооперативу "Біосфера" для будування виробничої бази (а. с. 21 у т. 1).

Однак, у листах Державного архіву Житомирської області від 16.09.2021, вих. №07-12/647 та від 22.09.2021 №07-12/666, адресованих, відповідно, відповідачу 3) та представнику позивача, адвокату Джус Д. В., зазначено, що акту приймання -передавання земельної ділянки від 12.03.1992 площею 0,9 га за адресою: м. Житомир, вул. Баранова, 87-б у фондах Державного архіву Житомирської області не виявлено (а. с. 160 у т. 1, 80 у т. 2).

Після проведення впорядкування адресного господарства в м. Житомирі та внесення відповідних змін в картографічні матеріали управління було уточнено адресу вищевказаної земельної ділянки - вул. Баранова 131 (а. с. 81, 82 у т. 2).

Як зазначено у постанові Господарського суду Житомирської області від 18.12.2006 у справі №8/14 "НМ", що набрала законної сили (а. с. 15, 16 у т. 1) за погодженням міського управління архітектури і містобудування та відповідно до листа голови Житомирського міськвиконкому від 08.07.1991 (а. с. 177 у т. 1) на замовлення позивача від 03.07.1991 №210 (а. с. 176 на звороті у т. 1), Київським державним проектним інститутом "Промбудпроект" розроблено проект розміщення виробничої бази на виділеній земельній ділянці (а. с. 84 - 94 у т. 2).

Крім того, даною постановою Господарський суд Житомирської області скасував рішення Житомирської міської ради від 02.06.2004 №368 в частині надання ПВП "Гранбудсервіс" дозволу на вибір та обстеження спірної земельної ділянки по вул. Баранова, 131 в м. Житомирі для збору матеріалів попереднього погодження місця розташування цеху по обробці каменю і рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 26.08.2004 №499 в частині затвердження акту вибору та обстеження земельної ділянки передбаченої для попереднього погодження місця розташування цеху по обробці каменю ПВП "Гранбудсервіс" по вул. Баранова, 131 у м. Житомирі на підставі перебування в постійному користуванні ВГК "Біосфера" спірної земельної ділянки, відповідно до рішення Житомирська міська рада від 11.10.1991.

Розпорядженням Житомирського міського голови від 19.02.2016 №112 "Про перейменування топонімічних об`єктів та демонтаж пам`ятних знаків у м. Житомирі" вул. Баранова перейменовано на вул. С. Параджанова без зміни нумерації будівель.

На підтвердження належного використання земельної ділянки за призначенням позивачем подано довідку ГУ ДПС у Житомирській області №7782/6/06-30-13-02 від 05.05.2021 про відсутність у ВГК "Біосфера" станом на 05.05.2021 заборгованості зі сплати податків та податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за період з 2021 рік (а. с. 22 - 25 у т. 1).

У матеріалах справи є копія складеного ТОВ "Підприємство "Житомирземпроект" на замовлення ВГК "Біосфера" розрахунку нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Житомир, вул. С. Параджанова, 131, яка передана у користування, від 29.11.2019 (а. с. 26 у т. 1).

Рішенням Житомирської міської ради №142 від 25.03.2021 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин" затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0044, пл. 3.89 га (м. Житомир, вул. С. Параджанова, 133-а) та надано її в користування Державній установі "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських"; цільове призначення: 15.10 для розміщення і постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Нацполіції (а. с. 29 - 36 у т. 1).

Відповідно до витягу із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 20.04.2021 державним реєстратором виконкому Житомирської міської ради Шевченко О. В. на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.04.2021 індексний №57793550 внесено запис № 41633795 про державну реєстрацію за Житомирською міською радою права власності на спірну земельну ділянку на підставі листа Департаменту містобудування та земельних відносин №300/12 від 19.04.2021 про реєстрацію права власності на земельні ділянки та витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6508945052021 від 01.02.2021, видавник: відділ у Нижньосірогозькому районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (а. с. 41 у т. 1).

Крім того, державним реєстратором виконкому Житомирської міської ради Гриценко Н. М. на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.05.2021 індексний №58073943 внесено запис від 06.05.2021 №41888652 про держреєстрацію за Державною установою "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" права постійного користування земельною ділянкою площею 3.89 га, кадастровий номер 1810136600:67:008:0044 для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів (а. с. 41 у т. 1 на звороті).

Дані обставини підтверджуються витягом із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 13.07.2021 (а. с. 37 у т. 1 на звороті).

Позивач не погоджується з вказаним рішенням Житомирської міської ради №142 від 25.03.2021, вважає його таким, що прийняте з порушенням вимог чинного законодавства, так як надана ДУ "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" земельна ділянка площею 3,8900 га за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова 133-а накладається на земельну ділянку площею 0,9 га, яка перебуває в постійному користуванні ВГК "Біосфера", у зв`язку з чим звернувся до суду з вказаним позовом.

На підтвердження накладання вищевказаних земельних ділянок позивач надає викопіювання земельної ділянки за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова 131 (а. с. 46 у т. 1).

Крім того, у матеріалах справи є витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №272690289 від 31.08.2021, відповідно до якого 28.08.2021 за ВГК "Біосфера" зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним №2444453118101, а саме будівлю прохідної загальною площею 16,2 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 131 (а. с. 186 у т. 1).

У поясненнях позивача від 05.10.2021 (а. с. 63 - 100 у т. 2) зазначено, що надання Виробничому геокологічному кооперативу "Біосфера" земельної ділянки площею 0,9 га за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 131 підтверджується рішенням Житомирської міської ради від 11.10.1991, листом Головного управління містобудування та архітектури Житомирської міської ради від 02.11.2005 (а. с. 81 у т. 2) та постановою Господарського суду Житомирської області від 18.12.2006 у справі №8/14 "НМ".

У відзиві на позов (а. с. 80 - 85 у т. 1) відповідач 1) зазначає, що оскаржуване рішення Житомирської міської ради є законним та таким, що прийнято в межах норм чинного законодавства України; щодо накладення земельної ділянки повідомлено, що законні права та інтереси позивача не порушуються, оскільки ВГК "Біосфера" не набуло права постійного користування на вказану земельну ділянку; позивачем не доведено та не надано належних та допустимих доказів щодо наявності права користування земельною ділянкою площею 0,9 га за адресою: вул. Баранова, 87-б, м. Житомир, а тому і спростовуються твердження позивача про накладення земельних ділянок, оскільки межі не встановлено, а документ, який би посвідчував право у позивача, відсутній.

У свою чергу, відповідач 3) у відзиві на позов (86 - 91 у т. 1) вказує, що позивачем не надано доказів щодо посвідчення права власності державним актом на земельну ділянку та сплати земельного податку з 11.10.1991 року. Крім того, Державна установа "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" ставить під сумнів наявність відповідного рішення органу виконавчої влади щодо відведення позивачу земельної ділянки, так як у копії рішення Житомирської міської ради від 11.10.1991, наданої позивачем, є слово "проект".

2. Норми права, які застосував Господарський суд Житомирської області.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно із ч.1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності, заклади освіти незалежно від форми власності (пункти "а" ч. 2 статті 92 ЗК України).

За змістом ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Статтею 123 врегульований порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування. Так, ч. 1 цієї статті передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Відповідно до ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Частиною 3 ст. 123 ЗК України передбачено, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК України).

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

3. Щодо заявлених позовних вимог.

3.1. Позивач доводить, що дану земельну ділянку надано у постійне користування на підставі рішення Житомирської міської ради від 11.10.1991 "Про надання земельної ділянки для будівництва виробничо - геоекологічним кооперативом "Біосфера" виробничої бази", яким надано кооперативу "Біосфера" земельну ділянку площею 0,9 га у Східному промвузлі по вулиці Баранова, 87-б та доручено управлінню архітектури та містобудування розробити та видати архітектурно-планувальне завдання (а. с. 20 у т. 1, 80 у т. 2).

Відповідно до ст. 18 ЗК Української РСР (в редакції чинній на момент прийняття рішення) до відання міських Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території, зокрема, належить надання відповідно до статті 18 цього Кодексу земельних ділянок у володіння або користування, в тому числі на умовах оренди, а також для ведення селянського (фермерського) господарства.

Згідно з ст. 7 ЗК Української РСР у постійне або тимчасове користування, серед іншого, земля надається сільськогосподарським державним, кооперативним і громадським підприємствам, установам і організаціям для використання у несільськогосподарських цілях.

Статтею 22 ЗК Української РСР передбачено, що право володіння або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання наданої земельної ділянки (в тому числі і на умовах оренди) до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право володіння або право користування землею, забороняється.

Вказаним рішенням від 11.10.1991 Житомирська міська рада надала кооперативу "Біосфера" земельну ділянку площею 0,9 га у Східному промвузлі по вулиці Баранова, 87-б (а. с. 20 у т. 1; а. с. 80 у т. 2), при цьому, не зазначено, на якому правовому титулі, зокрема, на праві постійного користування.

Крім того, з дати вказаного рішення та протягом тривалого часу (понад 30 років), позивачем не вживалось заходів щодо належного оформлення права постійного користування на вказану земельну ділянку, у тому числі, відповідно до норм законодавства, чинного на час виникнення спірних відносин.

3.2. Стосовно посилання позивачем на обставини, встановлені постановою Господарського суду Житомирської області від 18.12.2006 у справі №8/14 "НМ" щодо надання Житомирською міською радою ВГК "Біосфера" земельної ділянки площею 0,9 га у Східному промвузлі по вулиці Баранова, 87-б в постійне користування (а. с. 15, 16 у т. 1), а також на лист Головного управління містобудування та архітектури Житомирської міської ради від 02.11.2005, вих. №12/1702, адресований начальнику відділу захисту майнових, інших особистих прав і свобод, громадян та інтересів держави прокуратури Житомирської області Алхімовій Д.О. (а. с. 81 у т. 2).

Згідно з п. "в" ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України (у тому числі, у редакції чинній на дату винесення цієї постанови) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Так, з аналізу наведеної норми матеріального права вбачається, що право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі, передавати їх у користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування та не може бути делеговане ані іншому органу державної влади, ані суду.

Дана правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у справі № 372/5635/13-ц (провадження (14-122цс18).

Подібні висновки також викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №496/2866/16-ц та постановах Верховного Суду від 09.04.2019 у справі №916/1117/18 та від 05.08.2019 у справі №920/691/18.

Враховуючи той факт, що ВГК "Біосфера" не набув право постійного користування у відповідності до вимог законодавства, суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Житомирської міської ради №142 від 25.03.2021 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин" в частині затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в користування відповідачу 3), кадастр. №1810136600:07:008:0044, пл. 3.89 га (м. Житомир, вул. С. Параджанова, 133-а).

Не підлягають задоволенню і позовні вимоги щодо скасування рішень державних реєстраторів виконкому Житомирської міської ради, оскільки останні є похідними від основної вимоги, у задоволенні якої відмовлено.

4. Висновок Господарського суду Житомирської області.

За приписами ч.1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку, що оскаржуваний акт органу місцевого самоврядування прийнятий у відповідності до вимог чинного законодавства, тому у задоволені позовних вимог слід відмовити.

5. Розподіл судових витрат по сплаті судового збору між сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Приписами ч. 2 ст.123 ГПК України унормовано, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

У зв`язку з відмовою у позові, судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити у задоволені позовної вимоги про визнання незаконним та скасування рішення Житомирської міської ради №142 від 25.03.2021 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин" в частині затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в користування земельної ділянки Державній установі "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських", кадастровий №1810136600:07:008:0044, пл. 3.89 га, яка знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. С. Параджанова, 133-а; цільове призначення: 15.10 Для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до, сфери управління Національної поліції.

2. Відмовити у задоволені позовної вимоги про скасування рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Житомирської міської ради Шевченка Олександра Вікторовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.04.2021 індексний номер 57793550 та запис від 20.04.2021 №41633795 про державну реєстрацію за Житомирською міською радою права власності на земельну ділянку для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до, сфери управління Національної поліції, площею 3,89 га, кадастровий номер 1810136600:07:008:0044.

3. Відмовити у задоволені позовної вимоги про скасування рішення Державного реєстратора виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області Гриценко Наталії Миколаївни про державну реєстрацію, прав та їх обтяжень від 12.05.2021 індексний номер 58073943 та запис від 06.05.2021 № 41888652 про державну реєстрацію за Державною установою "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" права постійного користування земельною ділянкою для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних орган в, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції для розміщення та постійної діяльності Національної поліції України, її територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної, поліції, площею 3.89 га, кадастровий номер 1810136600:67:008:0044;

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 06.07.22

Суддя Лозинська І.В.

Віддрукувати:

1 - в справу

2 - позивачу на електронну пошту: denysdzhus@ukr.net

3 - Житомирській міській раді на електронну пошту: mvk@zt-rada.gov.ua

4 - Виконавчому комітету Житомирської міської ради на електронну пошту: mvk@zt-rada.gov.ua

5 - "Житомирський навчальний центр підготовки поліцейських" на електронну пошту: 06_tc@zt.npu.gov.ua

Дата ухвалення рішення29.06.2022
Оприлюднено07.07.2022
Номер документу105099772
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —906/820/21

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 09.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 02.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 19.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 05.09.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 29.06.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 08.06.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 02.06.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні