Рішення
від 04.07.2022 по справі 826/9751/14
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2022 рокуЛьвівСправа № 826/9751/14 пров. № П/857/17/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді: Улицького В.З.,

суддів: Кузьмича С.М., Матковської З.М.

при секретарі судового засідання: Омеляновській Л.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції адміністративну справу №826/9751/14 (П/857/17/22) за позовом Міністерства юстиції України та Державної реєстраційної служби України до Комуністичної партії України, треті особи: Служба безпеки України, Всеукраїнське об`єднання "Свобода", Радикальна партія Олега Ляшка, Громадська організація "Воля-Громада-Козацтво", Українська республіканська партія, ОСОБА_1 за участю Офісу Генерального прокурора про заборону політичної партії,-

ВСТАНОВИВ:

Міністерство юстиції України та Державна реєстраційна служба України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду із адміністративним позовом до Комуністичної партії України (далі Партія, Відповідач ), треті особи: Служба безпеки України, Всеукраїнське об`єднання "Свобода", Радикальна партія Олега Ляшка, Громадська організація "Воля-Громада-Козацтво", Українська республіканська партія, ОСОБА_1 за участю Офісу Генерального прокурора про заборону політичної партії:

-заборонити діяльність Комуністичної партії України (ЄДРПОУ: 00049147, вул.Борисоглібська,7, м.Київ, 04070);

-передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду та за допущені порушення, передбачені статтею 21 Закону України «Про політичні партії в Україні».

Комуністична партія України зареєстрована Міністерством юстиції України (далі - Мін`юст та/або Позивач 1), що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію об`єднання громадян № 505 від 05.10.1993.

Згідно до абз.2 пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №228 від 02.07.2014 (далі - Положення про Мін`юст), Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що, серед іншого, забезпечує формування та реалізацію державної політики з питань реєстрації (легалізації) 1 об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань. Згідно і з пунктом 3 Положення про Мін`юст основними завданнями Мін`юсту України є, зокрема, забезпечення формування та реалізації політики з питань реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань.

Відтак, Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізацію політики з питань реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, тоді як Укрдержреєстр є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику з питань державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань.

Таким чином, Мін`юст, так і Укрдержреєстр відповідно до Закону наділені повноваженнями звертатися до суду із вимогою про заборону діяльності політичної партії.

Відзив на позовну заяву від відповідача не надходив. Відповідно до ч. 2 ст. 175 КАС України, у випадку ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача - не надходили.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.06.2022 року заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову задоволено.

Забезпечено позов Міністерства юстиції України про заборону діяльності Комуністичної партії України наступним шляхом:

1.Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони АТ «Ощадбанк» (код ЄДРПОУ: 00032129, МФО 300465, адреса: вул. Госпітальна, 12-Г Київ, 01001) вчиняти дії за рахунками:

НОМЕР_1 ;

НОМЕР_2 ;

2600830148;

26007326690001;

26009380265664;

26005300964518;

26002336011148;

26009300168833;

2600630103607;

26653013613;

НОМЕР_3 ;

26005301390100;

26006300495191;

2600930049620;

26002300495838;

НОМЕР_4 ;

НОМЕР_5 ;

НОМЕР_6 ;

26000300316879,

спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

2.Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони ПАТ АБ «Експрес-Банк» (код ЄДРПОУ: 20053145, адреса: пр. Повітрофлотський , 25, м. Київ, 03049) вчиняти дії за рахунком 26004502681001, спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

3. Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони АТ «Укрсоцбанк» (код ЄДРПОУ: 00039019, адреса: Київ, вул. Велика Васильківська, 100, 03150) вчиняти дії за рахунками:

26001000001715;

26000000052141;

26002000054493;

26004000068250,

спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

4. Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони ПАТ КБ «Приватбанк» (код ЄДРПОУ: 14360570, МФО 305299, юридичнаадреса: вул.Грушевського, буд. 1Д, м. Київ, 01001) вчиняти дії за рахунками:

26006055817433;

26000055812423;

26000055814324;

НОМЕР_7 ;

НОМЕР_8 ;

НОМЕР_9 ;

НОМЕР_10 ;

НОМЕР_11 ;

НОМЕР_12 ;

НОМЕР_13 ;

НОМЕР_14 ;

НОМЕР_15 ;

НОМЕР_16 ;

НОМЕР_17 ;

НОМЕР_18 ;

НОМЕР_19 ;

203375460000026006055018085;

НОМЕР_20 ;

НОМЕР_21 ;

НОМЕР_22 ;

НОМЕР_23 ;

НОМЕР_24 ;

НОМЕР_25 ;

26006052306915;

163154050000026002052306889;

26002051501729,

спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

5. Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони АТ «Комінвестбанк» (код ЄДРПОУ: 19355562, МФО 312248, адреса: вул. Юрія Гойди, 10, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88000) вчиняти дії за рахунком НОМЕР_26 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

6. Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони АТ «Імексбанк» (код ЄДРПОУ: 20971504, МФО 328384, адреса: вул. Січових Стрільців, 17, м. Київ, 04053) вчиняти дії за рахунком 26421031395001, спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

7. Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони АТ «Полтава-Банк» (код ЄДРПОУ: 09807595, МФО 331489, адреса: вул. Пилипа Орлика, 40-а, м. Полтава, Полтавська обл., 36000) вчиняти дії за рахунками:

26004530169;

26005510036,

спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

8. Вжито заходів забезпечення позову шляхом заборони АТ «Райффайзен Банк Аваль» (код ЄДРПОУ: 14305909, МФО 300335, адреса: вул. Лєскова, 9, м. Київ, 01011) вчиняти дії за рахунками:

UA353808050000000002600226232;

26005151071;

260031488,

спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами до набрання рішенням у справі законної сили.

9.Заборонено органам державної реєстрації прав на нерухоме майно, державним реєстраторам прав на нерухоме майно, державним реєстраторам органів місцевого самоврядування, особам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії (реєстрацію прав власності, скасування реєстрації права власності та інших речових прав, у тому числі реєстрацію правочинів щодо відчуження, передачі у володіння та користування третім особам та інше) щодо об`єктів нерухомого майна, земельних ділянок, які належатьКомуністичній партії України (код ЄДРПОУ: 00049147), а саме:

1)Нежитлові, офісні приміщення, розташовані за адресою: м. Київ, вул. Ванди Василевської, 7.

2)Нежитлові, офісні приміщення за адресою: Луганська обл., м. Свердловськ, вулиця Енгельса, будинок 2. Реєстраційний номер ОНМ 148625444127; номер запису про право власності 2952069.

3)Нежитлові, офісні приміщення за адресою: Луганська обл., м. Лисичанськ, вулиця Комсомольська, будинок 16.

4)Нежитлові, офісні приміщення за адресою: вулиця Долгоруковська, будинок 8, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим. Реєстраційний номер ОНМ 63951001101. Номер запису про право власності 1007900.

5)Нежитлові, офісні приміщення за адресою: Автономна Республіка Крим,

м. Ялта, вулиця Горького М., будинок 6. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 13900552. Належить 9/25 часток ОНМ.

6)Нежитлова будівля за адресою: Автономна Республіка Крим, Бахчисарайський р-н, м. Бахчисарай, вулиця Кримська, будинок 4-а. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 10128148.

7)Нежитлові, офісні приміщення за адресою: Автономна Республіка Крим, Кіровський р., смт. Кіровське, вулиця Кірова, будинок 15-а. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 9406050.

8)Нежитлові, офісні приміщення за адресою: Автономна Республіка Крим,

м. Джанкой, вулиця Східна, будинок 6, приміщення магазин № 1, Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 11223947.

9)Нежиле приміщення за адресою: Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вулиця Київська, будинок 94. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 10988122.

10)Квартира за адресою: АДРЕСА_1 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 21640087.

11)Квартира за адресою: АДРЕСА_2 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 33345590.

12)Квартира за адресою: АДРЕСА_3 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 33162921.

13)Нежиле приміщення за адресою: Донецька обл., м. Селидове, вулиця Гоголя, будинок 9. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 7276940.

14)Нежитлова будівля за адресою: Сумська обл., Кролевецький р-н, м. Кролевець, вулиця Радянська, будинок 20. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 14333230.

15)Нежиле приміщення за адресою: Тернопільська обл., Борщівський район,

смт Скала-Подільська, вулиця Грушевського, будинок 85 а. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 18964959.

16)Житловий будинок за адресою: Полтавська обл., Глобинський р-н, м. Глобине, вулиця Мічуріна, будинок 86. Реєстраційний номер ОНМ 117724653206. Номер запису про право власності 1868153.

17)Квартира за адресою: АДРЕСА_4 . Реєстраційний номер ОНМ 5695644121. Номер запису про право власності 87732.

18)Квартира за адресою: АДРЕСА_5 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 23770421.

19)Будинок гуртожитку за адресою: Луганська обл., м. Луганськ, вулиця Артьома, будинок 498. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 18734855.

20)Нежитлові, офісні приміщення, будинки, розташовані за адресою: АДРЕСА_6 .

21)Квартира за адресою: АДРЕСА_7 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 24218698.

22)Квартира за адресою: АДРЕСА_8 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 23492031.

23)Житловий будинок за адресою:

АДРЕСА_9 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 5766508.

24)Квартира розташована за адресою: АДРЕСА_10 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 21640316.

25)Квартира В буд А-2, за адресою: АДРЕСА_11 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 14489607.

26)Квартира за адресою: АДРЕСА_12 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 30231073.

27)Кватира, розташована за адресою: АДРЕСА_13 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 32528337.

28)Квартира, розташована за адресою:

АДРЕСА_14 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 23238419.

29)Квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_15 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН)31667285.

30)Квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_16 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 12446786.

31)Квартира, розташована за адресою:

АДРЕСА_17 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 21640192.

32)Квартира, розташована за адресою:

АДРЕСА_18 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 23064699.

33)Гаражі, бокси, складські приміщення, розташовані за адресою: Сумська обл., Кролевецький р., м. Кролевець, вулиця Радянська, будинок 20. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 14333230. Власник - Комуністична партія України в оперативному управлінні Кролевецької районної організації Комуністичної партії України (23300377).

34)Земельна ділянка, розташована за адресою:

АДРЕСА_19 . Кадастровий номер земельної ділянки 5320610100:50:005:0785. Реєстраційний номер ОНМ 117888953206. Номер запису про право власності 1869917.

35)Земельна ділянка, розташована за адресою: Полтавська обл., Глобинський р.,

м. Глобине, вул. Мічуріна, земельна ділянка 86. Кадастровий номер земельної ділянки 5320610100:50:005:0784. Реєстраційний номер ОНМ 117847953206. Номер запису про право власності 1869253.

36)Земельна ділянка, розташована за адресою: Полтавська обл., Оржицький р., смт. Оржиця. Кадастровий номер земельної ділянки 5323655100:30:041:0048. Реєстраційний номер ОНМ 681842053236. Номер запису про право власності 10438552. У розділі наявні суперечності, оскільки також існує зареєстроване право власності за Благодійна організація "Благодійний фонд сприяння соціально незахищеним верствам населення" (35087436) номер запису про право власності 10800843.

37)Квартира, розташована за адресою: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, пров. Пролетарський, будинок 5, квартира 22. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 18568059.

38)Комплекс, розташований за адресою: Вінницька область, м. Вінниця,

вул. Скалецького, буд. 15. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 25243128. Належить на праві спільної часткової власності 7/100 часток майна.

10. Заборонено органам державної реєстрації прав на нерухоме майно, державним реєстраторам прав на нерухоме майно, державним реєстраторам органів місцевого самоврядування, особам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, до набрання рішенням у справі законної сили вчиняти будь-які реєстраційні дії (реєстрацію прав власності, скасування реєстрації права власності та інших речових прав, у тому числі реєстрацію правочинів щодо відчуження, передачі у володіння та користування третім особам та інше) щодо об`єктівнерухомого майна обласних, міських, районних організаціям первинних осередків та інших структурних утворень Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 00049147), які належні:

1)Лисянській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 22790706) нежитлова будівля, розташована за адресою: Лисянський р-н, смт Лисянка, вул. Леніна, буд. 30. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 19391263.

2)Коростенській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 26480486) нежиле приміщення, розташоване за адресою: Житомирська обл., м. Коростень, вулиця Красіна, будинок 3. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 6313610.

3)Липовецькій районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 33876537) адмінбудинок, розташований за адресою: Вінницька обл., Липовецький р., м. Липовець, вул. Шевченка, буд. 1. Реєстраційний номер ОНМ 678590105222. Номер запису про право власності 10383520. Належить 1/20 частка у праві спільної часткової власності.

4)Балтській районній партійній організаціїя Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 26015418) цілісний комплекс, розташований за адресою: Одеська обл., Балтський р-н, м. Балта, вулиця Котовського, будинок 187. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 3504279. Належить 1/20 частина об`єкта.

5)Краснолиманській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 23427652) будівля пивного бару, розташована за адресою: Донецька обл., м. Красний Лиман, вулиця Кірова, 22Б. Реєстраційний номер ОНМ 721319814133. Номер запису про право власності 11111168.

6)Старобільській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 33534287) квартира, розташована за адресою: Луганська обл., Старобільський р., м. Старобільськ, вулиця Володарського, будинок 1-А, квартира 1. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 20764427.

7)Єнакіївській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 23607325) квартира, розташована за адресою: Донецька область, м. Єнакієве, проспект Шевченка, будинок 94, квартира 38. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 12712941.

8)Донецькій обласній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 05902055) квартира за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, проспект Ломоносова, будинок 137, квартира 2. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 4481155.

9)Макіївській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 23607377) нежитлове вбудоване приміщення, розташоване за адресою: Донецька область, м. Макіївка, вулиця Бабаріна, будинок 42. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 21115652. Належить на праві спільної часткової власності 37/100 часток.

10)Сніжнянській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 21997061) нежиле приміщення, вбудоване в житловий будинок, розташоване за адресою: м. Сніжне, площа 50-ти років Жовтня, будинок 3 приміщення 6. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 12596314.

11)Перевальській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 24184878) квартира, розташована за адресою: Луганська область, Перевальський район, м. Перевальськ, вулиця Леніна, будинок 37, квартира 76. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 556167.

12)Луганській обласній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 21851618):

-нежиле приміщення,розташоване за адресою: Луганська область,

м. Сєвєродонецьк, вулиця Лисичанська, будинок 5-б/62. Реєстраційний номер ОНМ 17710444129. Номер запису про право власності 284045.

-Квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_20 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 3537365.

-Квартира, розташована за адресою: Луганська область, Лутугинський район, м. Лутугине, вулиця Крупської, будинок 14, квартира 1. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна 17504190.

-нежиле приміщення, розташоване за адресою: Луганська область, Сватівський р-н, м. Сватове, площа 50 річчя Перемоги, будинок 28, приміщення 4. Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 31310972.

13)Алчевській міській партійні організаціі Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 21777968) квартира розташована за адресою: АДРЕСА_21 . Реєстрація права власності до 2013 року. Реєстраційний номер майна (РПВН) 648092.

14)Устинівській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 33839584) житлові приміщення, будинки, квартири розташоване за адресою:

АДРЕСА_22 . Договір купівлі-продажу № 1002 від 05.10.2006.

15)Ульянівській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 22214138) житлові приміщення, будинки, квартири, розташовані за адресою:

АДРЕСА_23 . Договір купівлі-продажу, № 1914 від 06.10.2006

16)Коростенській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 25304847) нежитлові, офісні приміщення, будинки за адресою: Житомирська область, м. Коростень, вул. Красіна, 3, кв. 3.

17)Великоолександрівській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 41958357) нежитлові, офісні приміщення, будинки розташовані за адресою:

АДРЕСА_24 . Договір дарування ВАА № 953598 (11.10.2002).

18)Липовецькій районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 338765347) нежитлові, офісні приміщення, будинки за адресою: Вінницька обл., Липовецький район, м. Липовець, вул. Шевченка, буд. 11, кв. 2.

19)Міській Кам`янець-Подільській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 22780106) нежитлові, офісні приміщення, будинки за адресою:, Хмельницька обл., м. Кам`янець-Подільський, вул. Червоноармійська, 28.

11. Заборонено Головному сервісному центру МВС (код ЄДРПОУ: 40109173, вулиця Лук`янівська, 62, Київ, 04052) та його територіальним сервісним центрам, до набрання рішенням у справі законної сили вчиняти будь-які реєстраційні дії (реєстрацію, перереєстрацію, відчуження, передачі у володіння та користування третім особам та інше) щодо транспортних засобів, належних Партії та її регіональним організаціям, а саме:

1) Любашевській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ 21736588) транспортний засіб ВАЗ 211540, ДНЗ: НОМЕР_27 , № кузова НОМЕР_28 , 2012 р.в.

2) Донецькій обласній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 05902055) :

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_29 , № кузова: НОМЕР_30 , 2004 р.в.;

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_31 , № кузова: НОМЕР_32 , 2004 р.в.;

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_33 , № кузова: НОМЕР_34 , 2004 р.в.

3) Ізмаїльській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 26045796) транспортний засіб ЗАЗ 110307-42, ДНЗ: НОМЕР_35 , № кузова: НОМЕР_36 , 2007 р.в.

4) Котовській районній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 26045253) транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_37 , № кузова: НОМЕР_38 , 2004 р.в.

5) Біляївській районній партійній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 20974514) транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_39 , № кузова: НОМЕР_40 , 2005 р.в.

6) Велико-Михайлівській районній партійній організаціії Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 26006856) транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_41 ,

№ кузова: НОМЕР_42 , 2004 р.в.

7) Красноокнянській районній партійній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 23207710) транспортний засіб ГАЗ 2705, ДНЗ: НОМЕР_43 , № кузова: НОМЕР_44 , 2008 р.в.

8) Полтавській обласній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 22543988):

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_45 , № кузова НОМЕР_46 ,

2004 р.в.;

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_47 , № кузова НОМЕР_48 ,

2004 р.в.

9) Луганській обласній організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 21851618):

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_49 , № кузова НОМЕР_50 , 2004 р.в.;

- транспортний засіб ЗАЗ 110307, ДНЗ: НОМЕР_51 , № кузова НОМЕР_52 , 2004 р.в.;

- транспортний засіб ГАЗ 322132, ДНЗ: НОМЕР_53 , № кузова НОМЕР_54 ,

2008 р.в.

10) Знам`янській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 33467572) транспортний засіб ЗАЗ, ДНЗ: НОМЕР_55 , № кузова НОМЕР_56 ,

2007 р.в.

11) Олександрійській міській організації Комуністичної партії України (код ЄДРПОУ: 23095799) транспортний засіб ЗАЗ, ДНЗ: НОМЕР_57 , № кузова НОМЕР_58 ,

2007 р.в.

12. Заборонено територіальним управлінням Міністерства юстиції до набрання рішенням у справі законної сили вчиняти будь-які дії щодо перереєстрації належних Комуністичній партії України (код ЄДРПОУ: 00049147) друкованих засобів масової інформації, а саме:

1)Журналу «Комуніст України». Свідоцтво: КВ 3684 від 18.02.1999. Реєстраційний номер запису: 12474. Засновник (співзасновник): Комуністична партія України.

2)Газети «Комуніст». Свідоцтво: КВ 4765 від 27.12.2000. Реєстраційний номер запису: 14389. Засновник (співзасновник): Політична партія «Комуністична партія України». Юридична адреса засновника: 04070, м. Київ, вул. Борисоглібська, 7.

3)Газети «Советская Луганщина» Свідоцтво ЛГ 242 від 25.07.1995 Засновник: Луганська обласна організація компартії України.

4)Газети «Комуніст» (українська). Свідоцтво: ЛГ 54 від 02.02.1994. Реєстраційний номер запису: 182. Засновник (співзасновник): Северодонецька міська організація КП України.

5)Газети «Комуніст Кіровоградщини» (українська). Свідоцтво: КГ 072-У від 29.08.1994. Засновник (співзасновник):Кіровоградський обласний комітет Комуністичної партії України.

6)Газети «Комуніст Донбасу». Свідоцтво: ДЦ 1041 від 06.02.1996. Реєстраційний номер запису: 3216. Засновник (співзасновник): Донецький обласний комітет Комуністичної партії України.

7)Газети «Комуніст Алчевська». Свідоцтво: ЛГ 176 від 16.11.1994. Реєстраційний номер запису: 9744. Засновник (співзасновник): Алчевська міська партійна організація КП України.

8)Газети «Комуніст Ужгородщини». Свідоцтво: ЗТ 136 від 04.11.1997. Реєстраційний номер запису: 12667. Засновник (співзасновник): Ужгородський міський комітет Компартії України.

9)Газети «Комуніст Білогірья». Свідоцтво: КМ 484 від 18.06.1999. Реєстраційний номер запису: 17491. Засновник (співзасновник): Білогірська районна партийная організація Комуністичної партії України.

10)Газети «Комуніст Києва». Свідоцтво: КУ 124 від 13.11.2003. Реєстраційний номер запису: 24327. Засновник (співзасновник): Київська міська організація Комуністичної партії України.

13. Заборонено Державному підприємству «Український інститутінтелектуальної власності» (Укрпатент) (кодЄДРПОУ: 31032378, вул. Глазунова, 1, Kиїв-42, 01601) вчиняти будь-які дії щодо перереєстрації свідоцтв на торговельні марки, № 39268 та № 39269, зареєстровані 15.04.2004, які належать Комуністичній партії України до набрання рішенням суду у справі законної сили.

Повідомлено Міністерство юстиції України про постановлену ухвалу для невідкладного опублікування оголошення у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 289-3 КАС України.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 передано до Восьмого апеляційного адміністративного суду справу № 826/9751/14 за позовом Міністерства юстиції (далі Мін`юст, Позивач) до Комуністичної партії України (далі Відповідач, Партія), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Служби безпеки України, Всеукраїнського об`єднання «Свобода», Радикальної партії Олега Ляшка, Громадської організації «Воля-Громада-Козацтво», Української республіканської партії, ОСОБА_1 , за участюОфісу Генерального прокурора, про заборону діяльності політичної партії.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2022 року прийнято справу № 826/9751/14 за позовом Міністерства юстиції України та Державної реєстраційної служби України до Комуністичної партії України, треті особи: Служба безпеки України, Всеукраїнське об`єднання "Свобода", Радикальна партія Олега Ляшка, Громадська організація "Воля-Громада-Козацтво", Українська республіканська партія, ОСОБА_1 за участю Офісу Генерального прокурора про заборону політичної партії до свого провадження.

Призначено судове засідання на 05 липня 2022 року о 14:00.

Ухвалою суду від 30.06.2022 року задоволено клопотання представника Служби безпеки України про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

В судовому засіданні представники позивача та третьої особи: Служби безпеки України та Української республіканської партії, позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач в судове засідання не з`явився.

Відповідно до ч. 5 ст. 289-3 КАС України, оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі та призначення судового засідання оприлюднені на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України, докази чого надано позивачем.

Через три дні з дня оприлюднення такого оголошення вважається, що учасники справи і всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд такої справи, призначення, дату, час і місце судового засідання, ухвалення і зміст оприлюдненого судового рішення у ній.

Неприбуття у судове засідання в суді першої чи апеляційної інстанції осіб, повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку, передбаченому цією частиною, не перешкоджає розгляду справи.

Фактичні обставини справи.

Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що Комуністична партія України (далі - КПУ та/або Партія, та/або Відповідач) зареєстрована Міністерством юстиції України (далі - Мін`юст та/або Позивач 1), що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію об`єднання громадян № 505 від 05.10.1993.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 5 квітня 2001 року N 2365-ІІІ (далі - Закон) політична партія - це зареєстроване згідно із законом добровільне об`єднання громадян- прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Згідно зі статтею 3 Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Статтею 18 Закону встановлено, що державний контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.

Згідно зі статтею 21 Закону політична партія може бути за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, чи Генерального прокурора України заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.

Відповідно до статті 5 Закону утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на:

1) ліквідацію незалежності України;

2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;

3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;

4) підрив безпеки держави;

5) незаконне захоплення державної влади;

6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі;

7) посягання на права і свободи людини;

8) посягання на здоров`я населення.

Згідно з частиною 2 вказаної статті політичні партії не можуть мати воєнізованих формувань.

На думку Позивача 1 та Позивача 2, КПУ вчиняє дії, спрямовані на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; порушення суверенітету і територіальної цілісності України; пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної ворожнечі; посягання на права і свободи людини.

Крім того представники КПУ систематично звертаються із закликами до створення воєнізованих формувань, що підтверджується наступним.

Дії лідерів та членів Партії, спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності України (пункт 3 частини 1 статті 5 Закону).

3 інформації, розміщеної на сайті Верховної Ради України, фракція КПУ не брала участь у голосуванні 11.03.2014 за проект Постанови «Про Заяву Верховної Ради України у зв`язку з зупиненням дії рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 06.03.2014 про проведення 16.03.2014 загальнокримського референдуму» № 4388.

У вказаному проекті Верховна Рада України, серед іншого, звернулася до Росії з вимогою негайного виведення військ із території України та припинення агресії проти української держави та гарантування її територіальної цілісності та незалежності.

Як вбачається з офіційного сайту Верховної Ради України, на якому наведене поіменне голосування за проект зазначеної Постанови, з 32 присутніх депутатів фракції КПУ, під час голосування проголосували «За»: 0, «Проти»: 0, «Утрималися»: 0, не голосували: 32, відсутні: 0 (роздруківка з сайту http://wl.cl.rada.gov.ua/pls/radan gs09/ns golos?g id=4125.

Беручи до уваги політичну ситуацію на території Автономної Республіки Крим (далі - АРК), зокрема, підготовку до проведення незаконного референдуму, який у подальшому призвів до тимчасової окупації АРК з боку Російської Федерації, відмова представників КПУ взяти участь у голосуванні свідчить про підтримку Партією політики Російської Федерації, спрямованої на захоплення Криму.

Указом Президента України від 07.03.2014 № 261 дію Постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 06.03.2014 № 1702-6/14 «Про проведення загальнокримського референдуму» було зупинено.

13.03.2014 за безпосередньої участі першого секретаря Кримського республіканського комітету Кримської Республіканської організації КПУ О.А. Соломахіна, у Верховній Раді АРК було підписано Меморандум про спільні дії чотирьох політичних партій, представлених у Верховній Раді АРК (серед яких і КПУ), спрямовані на успішне проведення 16 березня 2014 р. так званого загальнокримського референдуму

У Меморандумі за підписом, зокрема, представника КПУ О. Соломахіна було рекомендовано членам своїх організацій і всім своїм політичним прихильникам підтримати перше питання, винесене на загальнокримський референдум: «1) Ви за возз`єднання Криму з Росією на правах суб`єкта Російської Федерації?» (роздруківка з сайту http://www.rada.crimea.ua/ news/13_03_14.

Факт перебування ОСОБА_2 на посаді керівника Кримського республіканського комітету Кримської Республіканської організації КПУ підтверджується довідкою Укрдержреєстру від 04.07.2014.

Як вбачається зі статті «Крымские коммунисты «гуськом» побежали к Зюганову», яка розміщена 12.04.2014 перший секретар Республіканського комітету Компартії України ОСОБА_2 підтримує приєднання Криму до Російської Федерації (роздруківка з сайту http://crimea. comments.ua/news/2014/04/12/125000.html).

Таким чином, враховуючи, що Росія незаконно визнала Автономну Республіку Крим незалежною державою та згодом незаконно приєднала Крим та місто Севастополь як нових суб`єктів Російської Федерації до своєї території, окупувала територію України, Позивачі вважають, що такі висловлювання посадової особи КПУ ОСОБА_3 . Соломахіна такими, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності України, що відповідно до статті 5 Закону України «Про політичні партії в Україні» є підставою для заборони діяльності політичної партії.

06.05.2014 Верховна Рада України підтримала рішення про видалення фракції КПУ із закритого засідання парламенту через «сепаратистські заяви» лідера комуністів Петра Симоненка. Голова КПУ зазначив, що: «Одесса стала позором нынешнего национал-фашистского режима, который убивает мирное население, сжигает его. ... мы и призываем, коммунисты, сегодня к пониманию того, что немедленно надо прекратить террористическую операцию против своего народа .... немедленно принять решение о изменении в Конституции и федерализации страны Украина.»

За власним повідомленням лідера КПУ ОСОБА_4 , він брав участь у сепаратистських мітингах у південно-східних регіонах, відкрито підтримує дії сепаратистів, про що неодноразово заявляв у Верховній Раді України: «Мы - коммунисты Вас поддерживаем в статусе русского языка, который вы отстаиваете как второй государственный. Мы вас поддерживаем в стремлении поддержать свои интересы, обсуждая все эти і вопросы на местных референдумах...» (роздруківка з сайту І http://www.rada.gov.ua/meeting/ 5їепоаг/з1юуу/5232.1Щп1.

Дії та заклики (висловлювання) лідерів та членів Комуністичної партії України, спрямовані на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом (пункт 2 частини 1 статті 5 Закону).

Листом Головного управління юстиції у Дніпропетровській області від 17.06.2014 № 03.3-47/3569 Мін`юсту були передані рапорти старшого прокурора відділу захисту конституційних прав і свобод громадян юриста 1 класу Шестопалова Р.М., та слідчого в особливо важливих справах слідчого відділу слідчого управління прокуратури Дніпропетровської області молодшого радника юстиції Желіби А.Є. (копія листа та рапортів додаються у додатку 1620).

Як вбачається з названих рапортів, на мітингу 06.04.2014, ініційованому КПУ, представники Дніпропетровського осередку КПУ здійснювали вуличні заклики до осіб, що були присутні на мітингу, вчиняти активні дії, спрямовані на підтримку агресії Російської Федерації проти України, висловлювали гасла щодо федералізації української держави та скасування в Україні інституту Президентства.

Генеральна прокуратура України листом від 01.07.2014 №07/1/1- 14317-14 повідомила Мін`юст, що Прокуратурою м. Києва 17.06.2014 внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42014100000000688 відомості про вчинення 8 та 9 квітня 2014 року під час засідання Верховної Ради України лідером фракції КПУ П.М. Симоненком публічних закликів до насильницької зміни та повалення конституційного ладу України за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 109 КК України (дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади), шляхом підтримки проросійських активістів на Донеччині, Луганщині та Харківщині.

З вказаного листа вбачається, що Прокуратурою Чернігівського району Чернігівської області розпочато кримінальне провадження №42014270270000012 за частиною другою статті 109 КК України у зв`язку з публічними закликами до повалення конституційного ладу депутата Чернігівської районної ради від КПУ на сесії Ради 31.01.2014.

Також, на сайті http://www.kpu.ua/s-prazdnikom-velikoj-pobedy/ 05.05.2014 розміщено виступ лідера КПУ П.М. Симоненка «С праздником Великой Победы!». Зокрема, ОСОБА_5 , зазначає: «Наша общая Победа бесценна, наши долг и обязанность хранить и беречь наследие Великой Победы. Особенно сегодня, когда в Украине неофашисты дорвались к власти и творят свое черное дело. После февральского 2014 года переворота и установления национал-фашистского режима в Украине развязана и ведется война против собственного народа, льется кровь, гибнут люди. Кровавые злодеяния национал-фашистов в Одессе 2 мая 2014 года против мирных граждан, в том числе стариков и женщин, привели к трагедии. ... сами никогда не смиримся с наследниками фашистских захватчиков и их националистическими пособниками и не отдадим Западу ни пяди своей земли»

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів заборони і розпуску політичних партій Європейської комісії «За демократію через право» (Венеція, 10-11.12.1999), до заборони або розпуску політичних партій, як до особливо далекосяжної міри, слід вдаватися з максимальною стриманістю. Перш ніж звернутися до компетентного судового органу з пропозицією заборонити або розпустити партію, уряд чи інші державні органи повинні, приймаючи до уваги ситуацію у своїй країні, оцінити, чи дійсно ця партія представляє загрозу вільному і демократичному політичного ладу і прав окремих осіб або для запобігання такої загрози можна обмежитися менш радикальними заходами.

Конституцією України встановлено, що Україна є унітарною державою, територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною (стаття 2); територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території (стаття 132); Автономна Республіка Крим, Донецька і Луганська області входять до складу України як її адміністративно- територіальні одиниці (стаття 133); Автономна Республіка Крим є невід`ємною складовою частиною України (стаття 134); питання про зміну території України виключно всеукраїнським референдумом, який призначається Верховною Радою України.

З огляду на ситуацію, яка склалася в Україні, а саме: анексію АРК Російською Федерацією, сепаратистські дії бойовиків на сході держави, незаконне проголошення Донецької та Луганської народних республік антиконституційна діяльність КПУ в особі не лише її керівників (лідерів), а і рядових членів, несе в собі загрозу безпеці держави, суверенітету і територіальній цілісності, сприяє незаконному захопленню державної влади.

Проаналізувавши наведені у позовній заяві доводи та матеріали справи, встановивши обставини справи та дослідивши докази у їх сукупності, Суд дійшов наступних висновків.

Статтею 64 Конституції України встановлено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.

Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану» із змінами, внесеними Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/202 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», та Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на території України запроваджено воєнний стан.

Згідно з пунктом 3 вказаного Указу Президента у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, зокрема, можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII).

Водночас, пунктом 9 частини першої статті 8 Закону № 389-VIII встановлено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об`єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі також - Закон №2365-ІІІ) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Згідно зі статтею 3 Закону №2365-ІІІ політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону №2365-ІІІ, згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на:

1) ліквідацію незалежності України;

2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;

3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;

4) підрив безпеки держави;

5) незаконне захоплення державної влади;

6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі;

7) посягання на права і свободи людини;

8) посягання на здоров`я населення;

9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки;

10) виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України;

11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди» тощо.

Згідно зі статтею 21 Закону №2365-ІІІ у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:

- ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

- порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;

- поширення відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.

Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».

Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.

Пунктом 2 цього рішення Міністерству юстиції доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 вказаного рішення, зокрема політичної партії «Наші».

Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.

Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.

Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону №2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Аналогічне визначене пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України, яким встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.

24.06.2022 до Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла заява про збільшення позовних вимог, покликаючись на наступне.

Відповідно до частини першої статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону «Про політичні партії в Україні» (далі Закон), згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, зокрема, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду.

Згідно зі статтею 21 Закону у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, зокрема, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.

Відповідно до частини першої статті 47 КАС України крім прав та обов`язків, визначених устатті 44цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 адміністративну справу № 826/9751/14 за позовом Міністерства юстиції України до

Комуністичної партії України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Служби безпеки України, Всеукраїнського об`єднання «Свобода», Радикальної партії Олега Ляшка, Громадської організації «Воля-Громада-Козацтво», Української республіканської партії, ОСОБА_1 , за участюОфісу Генерального прокурора, про заборону діяльності політичної партії передано на розгляд Восьмого апеляційного адміністративного суду відповідно до пункту 4 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.

Згідно з абзацом третім пункту 4 розділу VII «Перехідні положення» КАС України адміністративні справи про заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії, позови в яких були подані до набрання чинностіЗаконом України«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» і розгляд яких у суді першої інстанції не завершений шляхом ухвалення рішення чи постанови суду, протягом трьох днів з дня набрання чинностіЗаконом України«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» передаються за підсудністю для продовження і завершення розгляду до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Львів.

Предметом справи за позовом Міністерства юстиції до Комуністичної партії України є заборона діяльності цієї партії.

Згідно із частиною четвертою статті 21 Закону у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду.

Таким чином, з урахуванням наведеного вище, в діях Партії та її учасників (очільників) вбачається виправдування окупаційних дій Російської Федерації українським політиком у медійному просторі, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України «Про політичні партії в Україні», оскільки останні спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.

Відповідно до п. 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999 року, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки у тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.

Згідно з п. 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій і аналогічних заходів заборона або розпуск політичних партій може здійснюватися лише тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яке несе загрозу демократії та основоположним свободам.

Крім того, за рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ч. 1 ст. 10, п. 3 ч. 2, ч. 5, 6 ст. 11, ст. 15, ч. 1 ст. 17, ст. 24, п. 3 розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні» (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007: «ч. 2 ст. 64 Конституції України не відносить право на свободу утворення політичних партій до переліку тих свобод, які ніким і в жодний спосіб не можуть бути обмежені. Це свідчить, що Конституція України допускає додаткове унормування законом загальних засад утворення і діяльності політичних партій за умови дотримання загальнодемократичних принципів».

Україна є стороною як Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод («Конвенція» надалі), яка була ратифікована у 1997 році, так і інших основних міжнародних договорів з прав людини.

Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» (ЄСПЛ) передбачає, зокрема, що «Суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права».

Стаття 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - КЗПЛ) передбачає, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до ст. 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначені обмеження та заборони щодо партій мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у ст. 10 і 11 КЗПЛ, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.

Для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту. ЄСПЛ наголосив на прийнятності концепції «демократії, здатної захистити себе» (§ 51, § 59 рішення у справі «Фоґт проти Німеччини» (Vogt v. Germany) від 26.09.1995 року) та зазначив, що плюралізм і демократія ґрунтуються на компромісі, що вимагає певних поступок з боку осіб, які мають у деяких випадках сприймати обмеження певних наявних у них свобод для того, щоб забезпечити більшу стабільність країни в цілому (§ 99 рішення у справі «Партія добробуту та інші проти Туреччини» (Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey) від 13.02.2003 року). Потрібна певна рівновага між вимогами захисту демократичного суспільства і вимогами охорони прав особи (§ 32 рішення у справі «Об`єднана комуністична партія Туреччини та інші проти Туреччини» (United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey) від 30.01.1998 року).

ЄСПЛ застосовує трискладовий тест, щоб визначити, чи втручання (1) було передбачене законом; (2) переслідувало законну мету (інакше кажучи, встановлено для захисту правомірного інтересу); і (3) було необхідним у демократичному суспільстві (Yazar et al v. Turkey, Apps. 22723/93, 22724/93, 22725/93, 09.07.2002).

ЄСПЛ застосовує власний тест «очевидної і неминучої загрози». Відповідно до практики ЄСПЛ держави мають право вживати превентивні заходи для захисту демократії щодо політичних партій. Від них неможливо вимагати очікувати, доки політична партія захопить владу і робитиме конкретні кроки щодо реалізації політики, несумісної зі стандартами Конвенції. Якщо небезпека такої політики була достатньо встановлена і неминуча, держава може обґрунтовано перешкоджати здійсненню такої політики до того, як буде здійснена спроба її впровадження шляхом конкретних кроків, які можуть завдати шкоди громадському порядку та демократичному режиму країни (Партія добробуту, Ербакан, Казан та Текдаль проти Туреччини, § 102; Еррі Батасуна проти Іспанії § 81).

Важливим фактором, який необхідно враховувати, є те, чи містить програма партії заклик до застосування насильства, повстання або будь-яку іншу форму відмови від демократичних принципів (Partidul Comunistilor (Nepeceristi) та Ungureanu проти Румунії, § 54; Freedom and Democracy Party (OZDEP) проти Туреччини, § 40).

Проте програма політичної партії не є єдиним критерієм визначення її цілей та намірів; зміст програми повинен порівнюватися з діями лідерів партії та позиціями, які вони відстоюють. Разом ці дії та позиції можуть бути доречними в провадженні про розпуск політичної партії, оскільки вони можуть розкрити її дійсні цілі та наміри (Партія добробуту і інші, § 101; Еррі Батасуна проти Іспанії, § 80).

Указом Президента України від 19.03.2022 №153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».

Прийняття вказаного рішення обумовлено прямою військовою агресією з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганди війни, публічних заяв та закликів до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальних загроз порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дій, спрямованих на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.

Необхідно зазначити, що підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Таким чином, з урахуванням наведених вище обставин справи та норм чинного законодавства, ураховуючи пряму військову агресію з боку Російської Федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, діяльність Відповідача має бути заборонена.

Наявні у матеріалах справи докази, аналіз яких здійснено Судом, є достатніми та дають підстави вважати про існування реальної загрози зі сторони Комуністичної партії України конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України, спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України, оскільки в діях Партії, зокрема Голови Партії убачається виправдування окупаційних дій Російської Федерації українським у медійному просторі, такі не засуджені членами Партії, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України «Про політичні партії в Україні».

Щодо позовної вимоги про передачу майна Партії у власність держави.

Пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

З урахуванням наведеного та приймаючи рішення про заборону діяльності Комуністичної партії України, підлягає до задоволення також як похідна вимога про передачу майна, коштів та інших активів Партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Щодо судових витрат.

Відповідно до частини першої статті 132 КАС України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до п.19 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір», ч. 8 ст. 289-3 КАС України за подання позовної заяви у справах про заборону політичної партії судовий збір не сплачується.

З урахуванням наведеного та відповідно до положень ст. 139 КАС України, судові витрати стягненню, поверненню чи перерозподілу не підлягають.

Керуючись статями 139, 241- 246, 255, 289-3, 295 пунктом 4 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, Восьмий апеляційний адміністративний суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Міністерства юстиції України та Державної реєстраційної служби України задовольнити.

Заборонити діяльність Комуністичної партії України (ідентифікаційний код юридичної особи: 00049147), адреса вул. Борисоглібська, 7, м. Київ, 04070.

Передати майно, кошти та інші активи Комуністичної партії України, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду може бути подана до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України та Верховної Ради України.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська

Повне судове рішення складено 06.07.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2022
Оприлюднено15.08.2022
Номер документу105109793
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —826/9751/14

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Рішення від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 21.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні