ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" червня 2022 р. Справа № 911/342/22
Господарський суд Київської області у складі судді Щоткіна О.В., розглянув матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобюджет»
до Відділу освіти Сквирської міської ради
про стягнення 1540940,56 грн
за відсутності представників учасників справи у зв`язку з неявкою.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Господарського суду Київської області звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобюджет» (далі позивач, ТОВ «Енергобюджет») з позовною заявою від 27.01.2022 до Відділу освіти Сквирської міської ради (далі відповідач) про стягнення 1540940,56 грн.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем грошових зобов`язань, які виникли на підставі договору № 7 від 17.01.2020 про постачання теплової енергії (постачання пари та гарячої води), укладеного між Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації (далі Сектор освіти Сквирської РДА) та ТОВ «Енергобюджет». Зокрема, позивач стверджує про відсутність повної оплати згідно з актами прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) з січня по грудень 2020 року, внаслідок чого виникла заборгованість в розмірі 1361400,00 грн, а також нараховані на зазначену суму інфляційні втрати в сумі 136348,75 грн та 43191,81 грн 3% річних.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 05.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 06.05.2022.
Через канцелярію суду 28.04.2022 від Відділу освіти Сквирської міської ради надійшов відзив від 25.04.2022 № 238 на позовну заяву, у якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову повністю.
В обгрунтування заперечень проти позову відповідач посилається на те, що наразі в Управлінні Державної казначейської служби України кредиторська заборгованість не зареєстрована за Відділом освіти Сквирської міської ради. За твердженнями відповідача, кредиторська заборгованість від Сектору освіти Сквирської РДА станом на 22.04.2022 не передана Відділу освіти Сквирської міської ради, відповідач не має повноважень без рішення засновника (Сквирської міської ради) вчиняти будь-які дії стосовно прийняття чи неприйняття кредиторської заборгованості від інших установ, організацій.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 06.05.2022 підготовче засідання відкладено на 23.05.2022.
Через канцелярію суду 23.05.2022 від ТОВ «Енергобюджет» надійшли додаткові пояснення, в яких позивач зазначив, що додав до матеріалів справи всі необхідні докази, яких достатньо для розгляду справи і на даній стадії розгляду будь-яких інших доказів додавати не має наміру.
Позивач також вказує на те, що відповідач не довів достатніми доказами свою позицію та вважає, що до Відділу освіти Сквирської міської ради перейшли обов`язки, пов`язані з фінансуванням закладів освіти, яким надавались послуги з постачання теплової енергії, з огляду на передачу права управління відповідним майном до територіальної громади Сквирської міської ради.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 23.05.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 06.06.2022.
Через канцелярію суду 03.06.2022 від ТОВ «Енергобюджет» надійшло клопотання від 31.05.2022 про залучення третьої особи, що не заявляє самостійних вимог, а саме Сквирську міську раду.
Під час вирішення питання щодо можливості залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, суд виходив із такого.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 50 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін.
Згідно із ч. 2 ст. 207 ГПК України суд залишає без розгляду заяви та клопотання, які без поважних причин не були заявлені в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом.
Зважаючи на те, що підготовче провадження у цій справі закрито на підставі ухвали суду від 23.05.2022, а із клопотанням про залучення третьої особи, що не заявляє самостійних вимог, позивач звернувся до суду 31.05.2022 (підтверджується відбитком календарного штемпеля установи поштового зв`язку на конверті, у якому вказане клопотання надійшло до суду), тобто після закриття підготовчого провадження, а також без зазначення поважності причин пропуску строку, визначеного частиною 1 ст. 50 ГПК України, суд дійшов висновку про залишення цього клопотання без розгляду.
Через канцелярію суду 06.06.2022 від Відділу освіти Сквирської міської ради надійшло клопотання від 31.05.2022 № 317 про розгляд справи за відсутності відповідача. Відповідач також повідомив, що позовні вимоги не визнає повністю.
У судове засідання 06.06.2022 представники сторін не з`явились.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд зазначає, що у випадку, коли представники сторін чи інші учасники справи не з`явились у судове засідання, а суд вважає, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду справи та ухвалення законного і обґрунтованого рішення, він може, не відкладаючи розгляду справи, вирішити спір по суті.
Зважаючи на те, що сторони належним чином повідомлені про дату, час і місце цього судового засідання, враховуючи, що участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторін, явку учасників справи суд обов`язковою не визнавав, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників сторін.
Згідно із ч. 1, 2 ст. 233 ГПК України суди ухвалюють рішення, постанови іменем України негайно після закінчення судового розгляду. Рішення та постанови приймаються, складаються і підписуються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.
Частиною 4 ст. 240 ГПК України передбачено, що у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
У судовому засіданні 06.06.2022 суд закінчив розгляд справи та за результатами оцінки поданих сторонами доказів, у нарадчій кімнаті, прийняв рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення проти позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Між Сектором освіти Сквирської РДА (споживач) та ТОВ «Енергобюджет» (постачальник) 17.01.2020 укладено договір № 7 про постачання теплової енергії (постачання пари та гарячої води) (далі договір № 7).
Відповідно до розділу 1 договору № 7 постачальник зобов`язався постачати споживачеві теплову енергію (пара та гаряча вода) для потреб Сквирського академічного ліцею, Сквирського академічного ліцею № 2, Сквирської ЗОШ № 3, Пустоварівського НВК, Великополовецього НВК та Шамраївського НВК з використанням власного обладнання й в орендованому приміщенні (далі енергія) відповідно до умов договору та «Правил технічної експлуатації теплоспоживальних установок і теплових мереж (далі Правила експлуатації), а споживач зобов`язався своєчасно проводити оплату за використану енергію за погодженими тарифами в терміни, передбачені цим договором. ДК 021:2015:09320000-8 (пара, гаряча вода та пов`язана продукцію).
Згідно із п. 2.2 договору № 7 плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10-13 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» (далі Правила послуг).
За умовами п. 2.7-2.9 договору № 7 вартість 1 Гкал теплової енергії за результатами тендерних торгів на момент складання договору становить 1600,00 грн. Сума договору 4800000,00 грн. Обсяг закупівлі 3000 Гкал.
Підпунктом 3.2.2 договору № 7 визначено обов`язок споживача виконувати умови та порядок оплат спожитої енергії в обсягах і терміни, які передбачені договором.
Відповідно до п. 5.6 та 5.7 договору № 7 розрахунки за енергію, що споживається проводяться в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів. Розрахунковим періодом є календарний місяць. Оплата послуг здійснюється споживачем на підставі виставлених постачальником актів обліку (підписаних директором школи), актів виконаних робіт та в розмірі суми, вказаної в цих рахунках. У платіжних дорученнях споживач повинен обов`язково вказувати номер договору та призначення платежу.
Згідно із п. 9.1 договору № 7 останній діє до 31.12.2020. Дія договору може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в цьому договорі, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».
У період з січня по грудень 2020 року постачальник поставив споживачеві теплову енергію у заклади освіти, визначені у розділі 1 договору № 7, на загальну суму в розмірі 5146560,00 грн, що підтверджується актами здачі-приймання робіт (надання послуг): № 001 від 22.01.2020 на суму 344960,00 грн; № 002 від 03.02.2020 на суму 921600,00 грн; № 003 від 07.02.2020 на суму 948800,00 грн; № 004 від 23.03.2020 на суму 883200,00 грн; № 005 від 08.04.2020 на суму 347200,00 грн; № 006 від 02.12.2020 на суму 873600,00 грн; № 007 за період з 01.12.2020 по 15.122.020 на суму 359040,00 грн; № 008 за грудень 2020 року на суму 121600,00 грн; № 009 за період з 16.12.2020 по 31.12.2020 на суму 346560,00 грн.
Акти підписані без будь-яких зауважень уповноваженими представниками ТОВ «Енергобюджет» та Сектору освіти Сквирської РДА, а також скріплені печатками юридичних осіб.
У період з 28.01.2020 по 22.12.2020 в рамках виконання договору № 7 споживач перерахував на рахунок постачальника грошові кошти в загальному розмірі 3490760,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями: № 12 від 28.01.2020 на суму 344960,00 грн (призначення платежу оплата по акту № 001 від 22.01.2020); № 23 від 07.02.2020 на суму 921600,00 грн (призначення платежу оплата по акту № 002 від 03.02.2020); № 72 від 14.05.2020 на суму 311372,03 грн (призначення платежу оплата по акту № 003 від 07.02.2020); № 160 від 13.08.2020 на суму 420807,44 грн (призначення платежу оплата по акту № 004 від 23.03.2020); № 223 від 18.08.2020 на суму 100000,00 грн (призначення платежу оплата по акту № 005 від 08.04.2020); № 246 від 20.08.2020 на суму 139250,00 грн (призначення платежу оплата по акту № 003 від 07.02.2020); № 285 від 21.08.2020 на суму 462392,56 грн (призначення платежу оплата по акту № 004 від 23.03.2020); № 291 від 21.08.2020 на суму 37607,44 грн (призначення платежу оплата по акту № 005 від 08.04.2020); № 294 від 26.08.2020 на суму 498177,97 грн (призначення платежу оплата по акту № 003 від 07.02.2020); № 295 від 26.08.2020 на суму 209592,56 грн (призначення платежу оплата по акту № 005 від 08.04.2020); № 663 від 22.12.2020 на суму 45000,00 грн (призначення платежу оплата по акту № 006 від 02.12.2020).
Суд також установив, що 01.07.2021 Фурсівська сільська рада здійснила на користь ТОВ «Енергобюджет» два платежі на загальну суму 294400,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями: № 3060 на суму 127288,02 грн з призначенням платежу «погаш.кредит.заборг. за попередні роки за теплопостачання по Великополовецьому НВК;передавальний акт №1 від 12.02.2021р.» та № 3124 на суму 167111,98 грн з призначенням платежу «погаш.кредит.заборгов.за попередні роки за тепло пост. Великополов.НВК;акт передачі залишку коштів №1 від 12.02.2021р.».
За поясненнями позивача, Великополовецький НВК, якому ТОВ «Енергобюджет» зобов`язався постачати теплову енергію за договором, перейшов у підпорядкування Фурсівській сільській раді, з огляду на що, відповідно до передавального акта № 1 від 12.02.2021 Фурсівська сільська рада здійснила оплату поставленої теплової енергії Великополовецькому НВК.
ТОВ «Енергобюджет» 07.10.2021 звернулось до Білоцерківської районної державної адміністрації з листом від 05.10.2021, у якому просило Відділ освіти Білоцерківської РДА, як правонаступника Сектору освіти Сквирської РДА, сплатити на користь ТОВ «Енергобюджет» заборгованість за спожиту теплову енергію за договором № 7 у сумі 1361400,00 грн.
У відповідь на вказаний лист Білоцерківська районна державна адміністрація листом від 13.10.2021 № 06-27/905 повідомила, що утримання та управління майном закладів освіти знаходяться в сфері повноважень Сквирської міської територіальної громади, а відділ освіти Білоцерківської районної державної адміністрації з 18.08.2021 припинено.
У подальшому ТОВ «Енергобюджет» звернулось до Відділу освіти Сквирської міської ради із претензією від 25.11.2021 про сплату заборгованості за спожиту теплову енергію за договором № 7 в сумі 1361400,00 грн. Вказану претензію Відділ освіти Сквирської міської ради отримав за вх. № 56 від 25.11.2021.
У відповідь на звернення ТОВ «Енергобюджет» від 25.11.2021 Відділ освіти Сквирської міської ради листом від 01.12.2021 № 834 повідомив, що кредиторська заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА на даний час ще не перереєстрована, тому Відділ освіти Сквирської міської ради не може сплатити ТОВ «Енергобюджет» заборгованість за спожиту теплову енергію на загальну суму 1361400,00 грн.
ТОВ «Енергобюджет» звернулось до Відділу освіти Сквирської міської ради із претензією від 24.12.2021, у якій просило сплатити заборгованість за спожиту теплову енергію за договором № 7 на загальну суму 1582762,69 грн, з яких: 1361400,00 грн основної заборгованості, 127415,86 грн інфляційних втрат та 39946,83 грн 3% річних.
У подальшому ТОВ «Енергобюджет» звернулось до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, які виникли між сторонами договору № 7, суд виходить із такого.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Установлені судом обставини наявності укладеного між Сектором освіти Сквирської РДА та ТОВ «Енергобюджет» договору свідчать про виникнення між цими сторонами майново-господарських зобов`язань, в силу яких, відповідно до приписів статей 173, 174, 175 Господарського кодексу України, одна сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони, а інша (управнена) сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Зміст та умови договору, аналіз правовідносин та господарсько-договірних зобов`язань, які виникли між сторонами на підставі договору № 7, свідчать, що за своєю правовою природою останній є договором поставки теплової енергії як товару.
Згідно із ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з визначеннями, наведеним у ст. 1 Закону України «Про теплопостачання» постачання теплової енергії (теплопостачання) господарська діяльність, пов`язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору; споживач теплової енергії фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору; теплова енергія товарна продукція, що виробляється на об`єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.
Позивач належним чином виконав свій обов`язок згідно з умовами договору № 7 та поставив Сектору освіти Сквирської РДА для потреб Сквирського академічного ліцею, Сквирського академічного ліцею № 2, Сквирської ЗОШ № 3, Пустоварівського НВК, Великополовецього НВК та Шамраївського НВК теплову енергію на загальну суму 5146560,00 грн, що підтверджується долученими до позовної заяви актами здачі-приймання робіт (надання послуг).
Сектор освіти Сквирської РДА здійснив часткову оплату вартості теплової енергії на суму 3490760,00 грн.
За поясненнями позивача, вартість теплової енергії, поставленої споживачу для потреб Великополовецього НВК, в сумі 294400,00 грн сплатила Фурсівська сільська рада на підставі передавального акта № 1 від 12.02.2021. Про це свідчить також зміст платіжних доручень від 01.07.2021 № 3060 на суму 127288,02 грн та № 3124 на суму 167111,98 грн.
Отже заборгованість за поставлену споживачу теплову енергію в рамках договору № 7 складає 1361400,00 грн.
Під час підготовки справи до судового розгляду справи по суті суд установив, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Сектор освіти Сквирської РДА, який є стороною договору № 7, перебуває в стані припинення внаслідок внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженими ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, про що до реєстру 18.01.2021 внесено запис за № 1003461270008000418.
У порядку, визначеному ст. 11 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», суд у відповідь на запит від 18.02.2022 за кодом 35700362406 отримав, зокрема, копію розпорядження Сквирської районної державної адміністрації від 13.01.2021 № 7 «Про реорганізацію структурних підрозділів із статусом юридичної особи публічного права Сквирської районної державної адміністрації Київської області».
Відповідно до цього розпорядження вирішено, зокрема: реорганізувати Сектор освіти Сквирської РДА Київської області шляхом приєднання до відділу освіти Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області; установити, що відділ освіти Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА; утворити комісію з реорганізації Сектору освіти Сквирської РДА у складі згідно з додатком 6.
Як зазначалось вище, позивач звертався до Білоцерківської РДА з вимогою, у якій просив вжити заходів щодо сплати Відділом освіти Білоцерківської РДА, як правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА, спірної заборгованості за договором № 7, проте, за повідомленням Білоцерківської РДА, Відділ освіти Білоцерківської РДА припинено з 18.08.2021.
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 18.08.2021 здійснено державну реєстрацію припинення Відділу освіти Білоцерківської РДА в результаті ліквідації, про що до реєстру внесено запис за № 1003531110021000537.
Таким чином, правонаступник Сектору освіти Сквирської РДА, визначений розпорядженням Сквирської РДА № 7 від 13.01.2021, є припиненим з 18.08.2021 у зв`язку із його ліквідацією.
Водночас станом на момент розгляду цієї справи Сектор освіти Сквирської РДА перебуває в стані припинення, запис про припинення та відомості про правонаступників Сектору освіти Сквирської РДА у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні.
Матеріали справи не містять доказів звернення ТОВ «Енергобюджет» до Сектору освіти Сквирської РДА з претензією про сплату заборгованості за поставлену в рамках договору № 7 теплову енергію.
Натомість позивач вважає, що саме Відділ освіти Сквирської міської ради набув обов`язок по сплаті заборгованості, яка виникла у зв`язку із постачанням до закладів освіти теплової енергії.
Посилаючись на те, що наразі усі заклади освіти фінансуються за рахунок коштів місцевого бюджету, їх майно та право управління ним передано районною радою за принципом місцезнаходження майна чи юридичної особи до відповідної територіальної громади, позивач вважає, що Відділ освіти Сквирської міської ради є тією особою, яка зобов`язана сплатити на користь ТОВ «Енергобюджет» вартість теплової енергії, поставленої в рамках виконання договору № 7 у заклади освіти, визначені цим договором.
Відповідач, заперечуючи проти задоволення позову, зауважував на те, що в Управлінні Державної казначейської служби України заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА за Відділом освіти Сквирської міської ради не зареєстрована та не передавалась. Крім того, за твердженнями відповідача, Відділ освіти Сквирської міської ради не має повноважень без рішення засновника (Сквирської міської ради) вчиняти будь-які дії щодо прийняття чи неприйняття кредиторської заборгованості від інших установ чи організацій.
На підставі долучених до відзиву доказів суд установив, що 22.12.2020 Сквирська міська рада Київської області прийняла рішення № 25-3-VII яким, зокрема, створила Відділ освіти Сквирської міської ради зі статусом юридичної особи. Юридична адреса відділу: 09001, м. Сквира, вул. Богачевського, 55.
Відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань свідчать про те, що за вказаним місцезнаходженням юридичної особи також зареєстрований Сектор освіти Сквирської РДА.
Пунктом 2 рішення від 22.12.2020 № 25-3-VII Сквирська міська рада затвердила Положення про Відділ освіти Сквирської міської ради (додаток 1).
Рішенням Сквирської міської ради від 02.09.2021 № 05-11-VIIІ затверджено Положення про відділ освіти Сквирської міської ради в новій редакції (далі Положення).
Відповідно до п. 1.1 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради (далі відділ освіти) є її структурним підрозділом з правом юридичної особи публічного права Сквирської міської ради, утворюється, підзвітний і підконтрольний Сквирській міській раді.
Пунктами 1.3-1.5, 1.7 Положення про Відділ освіти Сквирської міської ради визначено, що Відділ освіти реалізує свої повноваження на території Сквирської міської територіальної громади. Відділ освіти фінансується за рахунок кошів місцевого бюджету. Відділ освіти є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням. Відділ освіти утворено для забезпечення повноважень у сфері освіти.
Згідно з пунктом 1.8 зазначеного Положення Відділ освіти є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Сквирської міської ради, як засновника, щодо управління закладами освіти Сквирської міської територіальної громади.
Крім того суд установив, що 22.12.2020 Сквирська міська рада Київської області прийняла рішення № 96-3- VIIІ «Про зміну засновника комунальних підприємств, установ та організацій», відповідно до пункту 1 якого вирішила змінити засновника підприємств, установ та організацій комунальної власності, згідно додатків, із «Сквирська районна рада, ідентифікаційний код юридичної особи 04054688» на «Сквирська міська рада, ідентифікаційний код юридичної особи 04054961» зокрема: Сквирський академічний ліцей № 2 Сквирської районної ради Київської області, ідентифікаційний код юридичної особи 25303309; Сквирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 імені Петра Тисьменецького Сквирської районної ради Київської області, ідентифікаційний код юридичної особи 25303316; Сквирський академічний ліцей Сквирської районної ради Київської області, ідентифікаційний код юридичної особи 23244093; Пустоварівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів дитячий садок» Сквирського району Київської області, ідентифікаційний код юридичної особи 25303256; Шамраївський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» Сквирської районної ради Київської області, ідентифікаційний код юридичної особи 25303279.
Зазначені заклади освіти є об`єктами, яким безпосередньо ТОВ «Енергобюджет» постачало теплову енергію за договором № 7.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 715-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області згідно з додатком.
Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів» утворено у Київській області Білоцерківський район (з адміністративним центром у місті Біла Церква) у складі територій Білоцерківської міської, Володарської селищної, Гребінківської селищної, Ковалівської сільської, Маловільшанської сільської, Медвинської сільської, Рокитнянської селищної, Сквирської міської, Ставищенської селищної, Таращанської міської, Тетіївської міської, Узинської міської, Фурсівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України; ліквідовано у Київській області: Баришівський, Білоцерківський, Богуславський, Бориспільський, Бородянський, Броварський, Васильківський, Вишгородський, Володарський, Згурівський, Іванківський, Кагарлицький, Києво-Святошинський, Макарівський, Миронівський, Обухівський, Переяслав-Хмельницький, Поліський, Рокитнянський, Сквирський, Ставищенський, Таращанський, Тетіївський, Фастівський, Яготинський райони.
Відповідно до підпунктів 1-3, 15 пункту 6-2 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:
- повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі новоутворені райони);
- не пізніше завершення другої сесії районної ради, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розміщеної в адміністративному центрі новоутвореного району, а у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, - утворення районних рад як юридичних осіб;
- районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом;
- бюджети ліквідованих районів виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), що утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, перераховуються одночасно до районного бюджету новоутвореного району, бюджету територіальної громади з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна на підставі платіжних доручень за підписом голови районної ради новоутвореного району або голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів.
Абзацом четвертим п. 10 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
Згідно з п. 39 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.
Враховуючи наявність рішення Сквирської міської ради Київської області від 22.12.2020 № 96-3-VIIІ «Про зміну засновника комунальних підприємств, установ та організацій» та наведені норми чинного законодавства, суд погоджується із твердженнями позивача про те, що наразі заклади освіти (у тому числі заклади освіти, для потреб яких здійснювалось постачання теплової енергії в рамках договору № 7) фінансуються із бюджету відповідної територіальної громади.
Однак суд вважає, що позивач належним чином не довів наявність у Відділу освіти Сквирської міської ради обов`язку сплатити заборгованість, яка виникла у зв`язку із постачанням Сектору освіти Сквирської РДА у 2020 році теплової енергії для потреб закладів освіти, визначених у розділі 1 договору № 7.
Так, відповідно до ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
За приписами частин 1, 2, 4, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно з п. 7 розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 02.09.2014 № 879 (далі Положення про інвентаризацію), у разі передачі бюджетної установи до сфери управління іншого органу управління є обов`язковим проведення інвентаризації (на дату передачі).
Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Пунктом 4 розділу І Положення про інвентаризацію передбачено, що проведення інвентаризації забезпечується власником (власниками) або уповноваженим органом (посадовою особою), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів (далі керівник підприємства), який створює необхідні умови для її проведення, визначає об`єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації, крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов`язковим. У цих випадках визначені на підприємстві строки проведення інвентаризації не можуть перевищувати строків, визначених цим Положенням.
Інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов`язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка. При цьому забезпечуються: виявлення фактичної наявності активів та перевірка повноти відображення зобов`язань, коштів цільового фінансування, витрат майбутніх періодів; установлення лишку або нестачі активів шляхом зіставлення фактичної їх наявності з даними бухгалтерського обліку; виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також матеріальних та нематеріальних активів, що не використовуються, невикористаних сум забезпечення; виявлення активів і зобов`язань, які не відповідають критеріям визнання (пункт 5 розділу І Положення про інвентаризацію).
Згідно з пунктом 6 розділу І Положення про інвентаризацію суцільною інвентаризацією охоплюються всі види зобов`язань та всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, що передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану. Також інвентаризації підлягають активи і зобов`язання, які обліковуються на позабалансових рахунках, зокрема цінності, що не належать підприємству, але тимчасово перебувають у його користуванні, розпорядженні або на зберіганні (об`єкти оперативної (операційної) оренди основних засобів, матеріальні цінності на відповідальному зберіганні, переробці, комісії, монтажі), умовні активи і зобов`язання (непередбачені активи та зобов`язання) підприємства (застави, гарантії, зобов`язання тощо), бланки документів суворої звітності, інші активи.
Згідно з п. 1 розділу ІІ Положення про інвентаризацію для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об`єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.
Інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, звіряльні відомості оформлюються відповідно до вимог, установлених Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704 (із змінами), для первинних документів з урахуванням обов`язкових реквізитів та вимог, передбачених цим Положенням. Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації. Бюджетні установи відомості про результати проведених інвентаризацій оформляють за формами, визначеними законодавством (п. 14 розділу ІІ Положення про інвентаризацію).
Таким чином, передачі у комунальну власність територіальних громад підлягають усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, у тому числі залишки коштів, що утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, дебіторська заборгованість та боргові зобов`язання.
При цьому обов`язковою передумовою передачі районною радою до сфери управління іншого органу управління бюджетних установ, у тому числі закладів освіти, їх майна, кредиторської та дебіторської заборгованості, є проведення інвентаризації.
Як вбачається з матеріалів справи, Сквирська міська рада Київської області 22.12.2020 прийняла рішення № 96-3-VIIІ, яким змінила засновника, у тому числі закладів освіти, для потреб яких ТОВ «Енергобюджет» постачало теплову енергію в рамках договору № 7, із Сквирської районної ради на Сквирську міську раду.
Водночас доказів проведення інвентаризації активів і зобов`язань, які утворились, зокрема, у зв`язку із обслуговуванням цих закладів освіти суду не надано, будь-яких бухгалтерських та фінансових документів матеріали справи не містять.
Відповідних передавальних актів, як у випадку із Фурсівською сільською радою, яка сплатила частину заборгованості за договором № 7 за поставлену теплову енергію для потреб Великополовецького НВК, суду не надано.
Крім того, як свідчать матеріали справи, ані Сквирська міська рада, ані її структурний підрозділ Відділ освіти Сквирської міської ради не є учасниками процесу реорганізації Сектору освіти Сквирської РДА.
За приписами ст. 76-78 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Відповідно до ст. 13, 74 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Водночас, згідно із ч. 4 ст. 13 цього ж Кодексу, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи та покладає тягар доказування на сторони. Водночас цей принцип не створює для суду обов`язок вважати доведеною та встановленою обставину, про яку стверджує сторона. Таку обставину треба доказувати таким чином, аби реалізувати стандарт більшої переконливості, за яким висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається вірогіднішим, ніж протилежний (відповідна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18).
Враховуючи викладене вище в сукупності, суд дійшов висновку, що позивач не довів суду належними та допустимими доказами перехід до Відділу освіти Сквирської міської ради обов`язку по сплаті спірної заборгованості за договором № 7 у сумі 1361400,00 грн, а отже позовні вимоги у цій частині не підлягають задоволенню.
Також, у зв`язку із цим, заявлені позивачем вимоги про стягнення з відповідача інфляційних втрат в сумі 136348,75 грн та 43191,81 грн 3% річних, нарахованих на підставі ст. 625 Цивільного кодексу України на суму простроченої основної заборгованості, не підлягають задоволенню, оскільки зазначені позовні вимоги є похідними від вимоги про стягнення з Відділу освіти Сквирської міської ради основної заборгованості за поставлену теплову енергію.
Судові витрати, у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, відповідно до приписів ст. 129 ГПК України, покладаються на позивача.
Керуючись ст. 73, 74, 76-80, 129, 237, 238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити в позові повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 18.07.2022.
Суддя О.В. Щоткін
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2022 |
Оприлюднено | 19.07.2022 |
Номер документу | 105277848 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні