Рішення
від 20.07.2022 по справі 916/3319/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" липня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/3319/21

Господарський суд Одеської області у складі:

судді В.С. Петрова

при секретарі судового засідання Г.С. Граматик

за участю представників:

від позивача Щелакова К.В.,

від відповідача Денов Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський до Южненської міської ради Одеського району Одеської області про розірвання договору, -

ВСТАНОВИВ:

Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельне товариство Парк Морський звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Южненської міської ради Одеського району Одеської області про розірвання договору № 39/21-01-41 від 16 грудня 2019 року про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, укладений між Южненською міською радою та Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на наступне.

Як вказує позивач, 16.12.2019 р. між Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельне товариство Парк Морський (замовник) та Южненською міською радою було укладено договір № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, за умовами якого сторони визначили, що замовник в зв`язку із будівництвом житлового комплексу Парк Морський за адресою: м. Южне Одеської області, II мікрорайон, зобов`язався взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного та перерахувати до місцевого бюджету грошові кошти у загальному розмірі 3558059,88 грн. (1779969,96 грн. за пусковий комплекс № 1 та 1778089,92 грн. за пусковий комплекс № 2), як пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного у розмірі, що дорівнює 3% від загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта містобудування, яка визначена проектною документацією та затверджена в установленому законодавством порядку. Так позивач зазначає, що в межах вищевказаного договору до обов`язків замовника входила оплата.

При цьому позивач вказує, що згідно п. 2.1 договору замовник зобов`язався перерахувати грошові кошти в сумі 1779969,96 грн. за пусковий комплекс № 1 за графіком - додаток № 2 до договору та грошові кошти в сумі 1778089,92 грн. за пусковий комплекс № 2 за графіком - додаток № 2 до договору.

За ствердженнями позивача, кооператив сплатив 395548,88 грн. за 2 та 3 квартали 2020 року, що підтверджується платіжним дорученням № 142 від 11.11.2020 р. та 197774,44 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 65 від 25.03.2021 р.

Також позивач зазначає, що невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южне (додаток № 1). Згідно п. 2 розрахунку загальна кошторисна вартість будівництва пускового комплексу № 1 складає 60101740,00 грн., сума пайової участі складає 3% від загальної вартості будівництва та становить 1779969,96 грн. При цьому позивач додає, що згідно п. 4 розрахунку загальна кошторисна вартість будівництва пускового комплексу № 2 складає 60066631,00 грн., сума пайової участі складає 3% від загальної вартості будівництва та становить 1778089,92 грн.

Відповідно до п. 5.7 Порядку пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області, затвердженого рішенням Южненської міської ради № 693-VІ від 14.12.2012 р. (далі - Порядок), замовнику при поданні заяви на отримання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки необхідно також подати заяву на укладення договору про пайову участь.

При цьому відповідно до п. 5.8 цього Порядку Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради надає вихідні данні на проектування, в т.ч. містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки або ж довідки тільки при наявності укладеного договору про пайову участь.

Відповідно до п. 5.2 Порядку договір про пайову участь укладається між селищною радою та замовником не пізніше 15 робочих днів з дня реєстрації Управлінням архітектури та містобудування Южненської міської ради звернення замовника про його укладення, але до отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Таким чином, як вказує позивач, відповідно до вказаного Порядку замовник без укладення договору про дольову участь у розвитку інфраструктури міста Южне не має можливості отримати інші документи, які надають право на початок будівництва.

Наразі позивач зауважує, що 17 жовтня 2019 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні № 132-IX від 20.09.2019 р., яким, зокрема, скасовано пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. При цьому позивач наголошує, що вказаним законом з 01.01.2020 р. було виключено, зокрема, ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.

Разом із цим, як додає позивач, Закон № 132-ІХ від 20.09.2019 р. містить Прикінцеві та перехідні положення, в яких зафіксовано, зокрема, наступне: пунктом 2 встановлено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання. Установити, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у такому розмірі та порядку: 1) розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом): для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта; для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування; 3) замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва.

Таким чином, за ствердженнями позивача, якщо будівництво об`єкту розпочато (або буде розпочато) після 01.01.2021 р., то замовник такого будівництва до сплати пайової участі не залучається.

Як зазначає позивач, ним було отримано дозвіл на виконання будівельних робіт 05 червня 2020 року, а безпосередній початок будівельних робіт відбувся 15.06.2020 р., про що свідчить запис у загальному журналі робіт № 1 (додаток А до ДБН А.3.1-5:2016).

За ствердженнями позивача, Южненська міська рада спонукала його до укладення договору про пайову участь, оскільки без укладення такого договору позивач не мав можливості отримати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, які необхідні для отримання дозволу на виконання будівельних робіт. Проте, як наголошує позивач, на час укладення договору від 16.12.2019 р. вже були прийняті зміни до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.

Також позивач вказує, що 22.12.2021 р. рішенням Южненської міської ради № 75-VIII було скасовано Порядок пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області, затвердженого рішенням Южненської міської ради від 14.12.2012 р. № 693-VI.

Так, позивач зауважує, що 05.06.2020 р. ним було подано до Южненської міської ради лист щодо внесення змін до додатку 1 до договору від 16.12.2019 р. Розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації щодо розміру пайового внеску замовника, який не може перевищувати 2 відсотка від вартості будівництва об`єкта нерухомості. Водночас, як зазначає позивач, на вказаний лист 26.06.2020 р. відповідачем була направлена відмова щодо внесення змін до договору.

Між тим, як зазначає позивач, 12.05.2021 р. ОК ЖБТ Парк Морський направило Южненській міській раді лист № 12/05 з пропозицією про розірвання договору у зв`язку із тим, що істотно змінились обставини, якими сторони керувались при укладенні договору, на момент укладення договору змінилось законодавство. Так, позивач вказав, що договір укладений на вкрай невигідних умовах, сплата такого внеску ставить кооператив у неконкурентоспроможне становище порівняно із іншими суб`єктами господарювання, які будують об`єкти нерухомості на території міста Южного і не сплачують внесок у створенні і розвиток інфраструктури міста. Водночас, як зазначає позивач, 30 липня 2021 року рішенням Южненської міської ради № 517-VIII було відмовлено у розірванні договору.

Таким чином, позивач вважає, що спірний договір про пайову участь має бути розірваний за рішенням суду у зв`язку із істотною зміною обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, а саме внесення змін до ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, в тому числі і зменшення відсотка пайової участі не більше 2%. Тобто, як вказує позивач, на момент укладення договору законом вже був зменшений відсоток пайової участі, стаття 40, якою керували при укладенні договору, виключалась із закону. А саме, як зазначає позивач, будівництво ще не було розпочато.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 08.11.2021 р. позов Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/3319/21, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження, при цьому призначено підготовче засідання на 06.12.2021 р.

29.11.2021 р. від відповідача надійшов до господарського суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог. Так, щодо тверджень позивача про спонукання Южненською міською радою Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельне товариство Парк Морський до укладання договору про пайову участь, відповідач із посиланнями на ч. 2 ст. 11, ч. 1 ст. 626 ЦК України вказує, що Южненська міська рада, в силу діючого законодавства, не яким чином не спонукала ОК ЖБТ Парк Морський до укладення договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного. Навпаки, як зауважує відповідач, у пункті 5.3 даного договору сторонами встановлено, що договір укладено ними добровільно, при укладенні та підписані 16.12.2019 р. договору майнових прав та претензій сторони одна до іншої не мають. За ствердженнями відповідача, позивачем не доведено, що виконання договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, укладеного між позивачем та відповідачем, позбавило можливості позивача здійснити будівництво Житлового комплексу Парк Морський за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4 (перший пусковий комплекс), вул. Горбатко, 6 (другий пусковий комплекс). Більш того, як додає відповідач, Южненська міська рада Одеського району Одеської області прийняла рішення № 366-VIII від 29.04.2021 р. Про внесення змін до договору оренди землі № 040751100034 від 12.10.2007 року, який укладено між Южненською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельне товариство Парк Морський, яким встановлено орендну плату за користування земельною ділянкою наданої в оренду позивачу, кадастровий номер 5111700000:02:006:0040, площею 1,1701 га. для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: місто Южне Одеської області у розмірі 0,03%. Тобто, як стверджує відповідач, Южненська міська рада пішла на зустріч позивачу та зменшила ставку орендної плати у 100 разів.

Щодо набрання чинності Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в України № 132-ІХ відповідач зауважує, що позивач в позовній заяві вказує, що вказаний Закон набрав чинності 17.10.2019 р., з огляду на що відповідач наголошує, що під час укладення договору сторонам достовірно було відомо про скасування з 01.01.2020 р. статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та про зменшення відсотку розміру пайової участі для будівництва житлових будинків протягом 2020 року, а також про чинність договорів пайової участі, укладених до 01.01.2020 р. Отже, враховуючи вимоги пункту 2 Розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні, відповідач вказує, що договір про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного є чинним та підлягає повному виконання, оскільки укладений 16.12.2019 р., тобто до 01.01.2020 р.

Стосовно відмови Южненською міською радою в розірвані договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного від 16.12.2019 р. відповідач вказує, що дійсно позивач звертався листом від 05.06.2020 р. до Южненською міської ради з пропозицією внести зміни до договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного від 16.12.2019 р. у зв`язку з змінами у законодавстві. При цьому відповідач зауважує, що Южненська міська рада відмовила позивачу у внесені змін до договору, а саме у додаток 1 до договору Розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, оскільки з 01.01.2020 р. укладання договорів про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту законом не передбачено. Крім того, як наголошує відповідач, законом чітко встановлено, що дійсними та продовжують свою дію до моменту їх виконання є лише договори про пайову участь, укладені до 01 січня 2020 року.

У підготовчому засіданні господарського суду 06 грудня 2021 року по справі № 916/3319/21 було протокольно оголошено перерву до 23 грудня 2021 року о 15 год. 00 хв. згідно ч. 5 ст. 183 ГПК України.

22.12.2021 р. від представника позивача на електронну адресу суду надійшла відповідь на відзив. Так, позивач зауважує, що він при укладенні договору не мав можливості обрати когось із контрагентів, оскільки питання щодо залучення коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування. Також, за ствердженнями позивача, він не мав можливості без укладення такого договору отримати подальші дозвільні документи на початок проведення будівельних робіт. Так, позивач наголошує, що відповідно до Порядку пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області, затвердженого рішенням Южненської міської ради № 693-VI від 14.12.2012 р., замовник без укладення договору про дольову участь у розвитку інфраструктури міста Южне не мав можливості отримати інші документи, які надають право на початок будівництва.

Також позивач зауважує, що відповідач у відзиві зазначає, що пішов на зустріч позивачу та зменшив ставку орендної плати за земельну ділянку, передбачену договором оренди землі № 040751100034 від 29.04.2021 р. Проте, як вказує позивач, вказаний договір, по-перше, не має відношення до обставин, викладених у позовній заяві, по-друге, Южненська міська рада зменшила ставку орендної плати не тільки позивачу, але і іншим орендаторам земельних ділянок. Водночас, за ствердженнями позивача, на його звернення до Южненської міської ради з листом щодо внесення змін до додатку 1 до договору від 16.12.2019 р. Розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації щодо розміру пайового внеску замовника, який не може перевищувати 2 відсотка від вартості будівництва об`єкта нерухомості, позивачем було отримано відмову щодо внесення вказаних змін до Договору.

Між тим позивач зауважує, що відповідач не може стверджувати, що позивачу достовірно було відомо про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні, який звільняв від обов`язку укладення договору пайової участі з 01.01.2020 р. Як зазначає позивач, спірний договір № 39/21-01-41 укладався 16.12.2019 р., що є менше місяця до вступу в силу змін до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності. Наразі позивач зазначає, що на дату укладення спірного договору був чинний Порядок пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області, затверджений рішенням Южненської міської ради № 693-VI від 14.12.2012 р., проте вже 22.12.2021 р. рішенням Южненської міської ради № 75-VIII було скасовано цей порядок. Так, позивач зазначає, що про те, що готується таке рішення міської ради щодо скасування Порядку пайової участі йому відомо не було, при цьому якщо би позивач міг передбачити вищевказані зміни, то вказує, що не укладав би з Южненською міською радою договір про пайову участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного.

23.12.2021 р. представником позивача було подано до суду заяву про відкладення підготовчого засідання у зв`язку з різким погіршенням стану здоров`я представника та продовження строку підготовчого провадження

Ухвалою господарського суду Одеської області від 23.12.2021 р. строк підготовчого провадження у справі № 916/3319/21 продовжено на тридцять днів, при цьому підготовче засідання відкладено на 13 січня 2022 р.

У підготовчому засіданні господарського суду 13 січня 2022 року по справі № 916/3319/21 було протокольно оголошено перерву до 27 січня 2022 року о 16 год. 00 хв. згідно ч. 5 ст. 183 ГПК України.

26.01.2022 р. від позивач на електронну адресу суду надійшла заява про затвердження мирової угоди та проект мирової угоди.

27.01.2022 р. від представника відповідача на електронну адресу суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з необхідністю ознайомитись з проектом мирової угоди, який 26.01.2022 р. надійшов на електронну адресу Южненської міської ради Одеського району Одеської області від Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 27.01.2022 р. підготовче засідання відкладено на 08 лютого 2022 р.

У підготовчому засіданні господарського суду 08 лютого 2022 року по справі № 916/3319/21 було протокольно оголошено перерву до 03 березня 2022 року о 10 год. 30 хв. згідно ч. 5 ст. 183 ГПК України.

Розгляд справи у підготовчому засіданні 03.03.2022 р. о 10 год. 30 хв. не відбувся у зв`язку із запровадженням 24.02.2022 р. воєнного стану указом Президента України № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні. Крім того, 14.03.2022 р. указом Президента України № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжено воєнний стан до 25.04.2022 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.03.2022 р. у справі № 916/3319/21 підготовче засідання призначено на 10 травня 2022 р.

10.05.2022 р. від представника позивача на електронну адресу суду надійшла заява, відповідно до якої позивач просить суд перенести судове засідання, призначене на 10.05.2022 р., у зв`язку з військовою агресією з боку росії, інтенсивними ракетними обстрілами м. Одеси та продовженням ймовірності подальших обстрілів.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 10.05.2022 р. підготовче засідання відкладено на 14 червня 2022 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 14.06.2022 р. у справі № 916/3319/21 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні суду на 29.06.2022 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 29.06.2022 р. відкладено розгляд справи на 20 липня 2022 р.

Під час розгляду справи у судовому засіданні 20.07.2022 р. представник позивача підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні у повному обсязі, натомість представник відповідача просив суд не задовольняти позов.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши та дослідивши всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, господарський суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про інвестиційну діяльність (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) інвестиційною діяльністю - є сукупність практичних дій громадян, юридичних осіб і держави щодо реалізації інвестицій. Інвестиційна діяльність здійснюється на основі: інвестування, здійснюваного громадянами, недержавними підприємствами, господарськими асоціаціями, спілками і товариствами, а також громадськими і релігійними організаціями, іншими юридичними особами, заснованими на колективній власності; державного інвестування, у тому числі державної підтримки реалізації інвестиційних проектів відповідно до положень цього Закону, здійснюваного органами державної влади та органами влади Автономної Республіки Крим за рахунок коштів бюджетів, позабюджетних фондів і позичкових коштів, а також державними підприємствами і установами за рахунок власних і позичкових коштів; інвестування, здійснюваного органами місцевого самоврядування; іноземного інвестування, здійснюваного іноземними громадинами, юридичними особами та державами; спільного інвестування, здійснюваного громадянами та юридичними особами України, іноземних держав.

Відповідно до ст. 9 Закону України Про інвестиційну діяльність (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) основним правовим документом, який регулює взаємовідносини між суб`єктами інвестиційної діяльності, є договір (угода). Укладення договорів, вибір партнерів, визначення зобов`язань, будь-яких інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України, є виключною компетенцією суб`єктів інвестиційної діяльності.

Згідно зі ст. 7 Закону України Про інвестиційну діяльність (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) усі суб`єкти інвестиційної діяльності незалежно від форм власності та господарювання мають рівні права щодо здійснення інвестиційної діяльності, якщо інше не передбачено законодавчими актами України. Розміщення інвестицій у будь-яких об`єктах, крім тих, інвестування в які заборонено або обмежено цим Законом, іншими актами законодавства України, визнається невід`ємним правом інвестора і охороняється законом. Інвестор самостійно визначає цілі, напрями, види обсяги інвестицій, залучає для їх реалізації на договірній основі будь-яких учасників інвестиційної діяльності. Для інвестування можуть бути залучені фінансові кошти у вигляді кредитів. Інвестор має право володіти, користуватися і розпоряджатися об`єктами та результатами інвестицій, включаючи реінвестиції та торговельні операції на території України, відповідно до законодавчих актів України.

16 грудня 2019 р. між Южненською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельне товариство Парк Морський (замовник) укладено договір № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція), відповідно до п. 1.1 якого предметом даного договору є пайовий внесок замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного при здійсненні будівництва об`єкта містобудування на умовах, зазначених цим договором.

Згідно п. 1.2 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. назва та місце розташування об`єкта містобудування - Будівництво Житлового комплексу Парк Морський, за адресою: м. Южне Одеської області, II мікрорайон.

Пунктом 1.3 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. встановлено, що цільове призначення об`єкта містобудування - житлова та громадська забудова.

Згідно п. 1.4 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. початок будівництва Пускового комплексу № 1 І квартал 2020 р., завершення будівництва - II квартал 2022 р.

Початок будівництва Пускового комплексу № 2- ІІ квартал 2022 р., завершення будівництва - І квартал 2025 р.

Умовами п. 2.1 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. визначено, що замовник перераховує кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного згідно з наданим кошторисним розрахунком розмір пайової участі по Пусковому комплексу № 1 складає 1779969 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот сімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот шістдесят дев`ять грн. 96 коп.) й сплачується за графіком (додаток № 2) на рахунок міської ради відповідно до розрахунку (додаток № 1).

Згідно з наданим кошторисним розрахунком розмір пайової участі по Пусковому комплексу № 2 складає 1778089 грн. 92 коп. (один мільйон сімсот сімдесят вісім тисяч вісімдесят дев`ять грн. 92 коп.) й сплачується за графіком (додаток № 2) на рахунок міської ради відповідно до розрахунку (додаток № 1).

В п. 2.2 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. сторони домовились, що, враховуючи, що попередній розрахунок величини пайової участі було проведено відповідно до наданих замовником кошторисів з визначення вартості будівництва, такий розрахунок підлягає уточненню з урахуванням фактичної загальної кошторисної вартості будівництва.

Замовник в термін 7 робочих днів з моменту затвердження проектної документації зобов`язаний надати кошторисну вартість будівництва об`єкту до управління архітектури та містобудування Южненської міської ради та укласти доповнення до договору.

В разі ненадання замовником уточненої інформації по новим чергам будівництва - розмір пайової участі розраховується по діючим на час будівництва укрупнених показників вартості будівництва, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України й підлягає обов`язковій сплаті рівними долями, щоквартально з дати початку будівництва й до введення об`єкту в експлуатацію.

Відповідно до п. 2.3 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. сплата коштів замовником на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури (міста, села, селища) здійснюється у безготівковій формі на рахунок: одержувач: УК у м. Южному/м. Южне/24170000 Код одержувача: 37894235; рахунок: (lBAN): UA288999980000031515921015021 Банк одержувача: Казначейство України (ЕАП).

За положеннями п. 3.1 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. у разі внесення змін до проектної документації, які спричиняють зміни техніко-економічних показників будівництва, замовник зобов`язується звернутися із клопотанням до Южненської міської ради про внесення відповідних змін до договору.

Южненська міська рада проводить розрахунок пайового внеску та контролює виконання умов договору (п. 3.2 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р.).

Згідно п. 3.3 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. Южненська міська рада зобов`язується прийняти у комунальну власність інженерні мережі та/або об`єкти інженерної інфраструктури, збудовані замовником відповідно до проектної документації та технічних умов, наданих комунальними підприємствами м. Южне поза межами земельної ділянки, відведеної замовнику під забудову та відшкодувати замовнику вартість їх будівництва за рахунок зменшення величини пайової участі.

В п. 4.1 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. вказано, що сторони несуть відповідальність за виконання цього договору в межах чинного законодавства.

За умовами п. 4.2 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. всі спірні питання вирішуються шляхом переговорів або у судовому порядку.

Згідно п. 5.1 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. зміни і доповнення до цього договору вносяться за взаємною згодою сторін шляхом укладання відповідних угод, які є невід`ємною частиною цього договору, або в судовому порядку.

Пунктом 5.2 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. передбачено, що одностороння зміна умов або одностороння відмова від цього договору не допускається.

Відповідно до п. 5.3 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. останній укладений сторонами добровільно. При укладенні договору майнових прав і претензій сторони одна до іншої не мають.

Положеннями п. 5.5 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. сторони погодили, що останній набуває чинності з моменту підписання сторонами і діє до повного його виконання.

Згідно п. 5.5 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. визначено його додатки, а саме:

-№ 1 - розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южне;

-№ 2 - графік оплати пайової участі (внеску) (якщо оплата проводиться відповідно до графіка).

Так, сторонами до договору № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція) від 16.12.2019 р. було підписано додаток № 1 Розрахунок величини пайової участі (внеску) замовників (юридичною, фізичною особою) у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації.

Згідно п. 1 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 земельна ділянка, на якій планується здійснити будівництво об`єкта, розташована у житловій зоні згідно з умовним поділом зон забудови міста Южного.

Пунктом 2 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 сторонами визначено, що згідно із наданим кошторисом - загальна кошторисна вартість Пускового комплексу № 1 становить 60101740 грн. 00 коп. (шістдесят мільйонів сто одна тисяча сімсот сорок гривень 00 коп.)

Умовами п. 3 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 встановлено, що витрати на виділення або придбання земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж, споруд та транспортних комунікацій згідно з наданою замовником документацією становить 769408 гривень 00 коп. (сімсот шістдесят дев`ять тисяч чотириста вісім грн. 00 коп.).

В п. 7 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 визначено, що розмір пайового внеску замовників під час будівництва об`єктів, кошторисна вартість яких визначена згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, здійснюється за формулою:

ПУ = ( ЗКВБ - В3 - Вбм - Вім ) х 3%. де :

ПУ - розмір пайової участі;

ЗКВБ - загальна кошторисна вартість будівництва складає: 60101740 грн. 00 коп. (шістдесят мільйонів сто одна тисяча сімсот сорок гривень 00 коп.);

В3 - витрати, пов`язані з придбанням та виділенням земельної ділянки - 0 грн.;

Вбм - витрати, пов`язані зі звільненням будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, що включають також вартість придбання знесеного майна - 0 грн.;

Вім - витрати на влаштування позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій - 769408 гривень 00 коп. (сімсот шістдесят дев`ять тисяч чотириста вісім грн. 00 коп.);

3% - величина пайової участі від загальної вартості будівництва, визначена згідно з Порядком;

ПУ = (60101740,00 - 0 - 0 769408,00) х 3% = 1779969 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот сімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот шістдесят дев`ять грн. 96 коп.).

Відповідно до п. 4 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 згідно із наданим кошторисом - загальна кошторисна вартість Пускового комплексу № 2 становить 60066631 грн. 00 коп. (шістдесят мільйонів шістдесят шість тисяч шістсот тридцять одна гривня 00 коп.).

Згідно п. 5 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 витрати на виділення або придбання земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж, споруд та транспортних комунікацій згідно з наданою замовником документацією становить 796967 гривень 00 коп. (сімсот дев`яносто шість тисяч дев`ятсот шістдесят сім грн. 00 коп.).

Пунктом 6 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 сторонами визначено, що розмір пайового внеску замовників під час будівництва об`єктів, кошторисна вартість яких визначена згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, здійснюється за формулою:

ПУ = ( ЗКВБ В3 - Вбм - Вім ) х 3%, де :

ПУ - розмір пайової участі;

ЗКВБ - загальна кошторисна вартість будівництва складає: 60066631 грн. 00 коп. (шістдесят мільйонів шістдесят шість тисяч шістсот тридцять одна гривня 00 коп.);

В3- витрати, пов`язані з придбанням та виділенням земельної ділянки - 0 грн.;

Вбм - витрати, пов`язані зі звільненням будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, що включають також вартість придбання знесеного майна - 0 грн.;

Вім - витрати на влаштування позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій - 796967 гривень 00 коп. (сімсот дев`яносто шість тисяч дев`ятсот шістдесят сім грн. 00 коп.);

3% - величина пайової участі від загальної вартості будівництва, визначена згідно з Порядком;

ПУ = (60066631,00 - 0 - 0 - 796967) х 3% = 1778089 грн. 92 коп. (один мільйон сімсот сімдесят вісім тисяч вісімдесят дев`ять грн. 92 коп.).

В п. 7 додатку № 1 до договору № 39/21-01-41 визначено, що вказаний додаток є невід`ємною частиною договору про пайову участь (внеску) замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури від 16.12.2019 р. № 39/21-01-41.

Також сторонами до договору № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція) від 16.12.2019 р. було підписано додаток № 2 Графік оплати пайової участі (внеску) замовників (юридичних, фізичних осіб) у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, пунктом 1 якого визначено, що оплату за договором буде здійснено щоквартальними платежами, рівними долями з дати отримання дозволу на виконання будівельних робіт й до введення об`єкту в експлуатацію.

Згідно п. 2 додатку № 2 до договору № 39/21-01-41 останній додаток є невід`ємною частиною договору про пайову участь (внеску) замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури від 16.12.2019 р. № 39/21-01-41.

При цьому наказом Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради № 19-А від 19.12.2019 р. Про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва: житловий комплекс Парк Морський відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, на виконання Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об`єктам будівництва та об`єктам нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 року № 367, враховуючи заяву голови обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський Житловому комплексу Парк Морський присвоєно поштову адресу: Україна, Одеська область, місто Южне, вулиця Горбатка, 4 (перший пусковий комплекс), вулиця Горбатка, 6 (другий пусковий комплекс), а також зобов`язано власника нерухомого майна встановити номерний знак на будинку після реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна.

Також із матеріалів справи вбачається, що наказом Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради № 88-М від 19.12.2019 р. затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Нового будівництва житлового комплексу Парк Морський, за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4 (перший пусковий комплекс), вул. Горбатко, 6 (другий пусковий комплекс) відповідно до наказу Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради № 19-А від 19.12.2019 р. Так, у вказаних містобудівних умовах та обмеженнях зазначені загальні дані: 1) Нове будівництво за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4, вул. Горбатко, 6; 2) інформація про замовника: Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельне товариство Парк Морський; 3) наміри забудови відповідають функціональному призначенню відповідно до Генерального плану м. Южне Одеської області, розробленого ДП НІПІ Містобудування в 1994 році та затвердженого рішенням Южненської міської ради від 29.11.1995 р. № 104-ІХ-ХХІІ, та Плану зонування міста Южного Одеської області, затверджений рішенням Южненської міської ради № 616-VІІ від 01.06.2017 р., детальному плану території мікрорайону № 1.2, затвердженого рішенням Южненської міської ради № 770-VІІ від 02.11.2017 р., а також цільовому призначенню відповідно до договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007 р., дата державної реєстрації 12.10.2007 р. № 040751100034.

При цьому відповідно до Порядку пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області (додаток № 1 до рішення Южненської міської ради № 693-VІ від 14.12.2012 р.) вказаний Порядок діє на всій території міста Южного Одеської області і є обов`язковим для всіх замовників в разі будівництва на території м. Южного, крім випадків, передбачених ч. 4 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (п. 1.2 порядку).

Згідно п. 1.1 Порядку пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області (додаток № 1 до рішення Южненської міської ради № 693-VІ від 14.12.2012 р.) (далі - Порядок) вказаний Порядок встановлює порядок та умови участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області та визначає:

-коло суб`єктів, які залучаються до пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області;

-об`єкти, при будівництві яких забудовник зобов`язаний взяти пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області;

-розмір пайової участі.

Положеннями п. 2.1 Порядку, крім іншого, визначено, що договір про пайову участь - договір, який укладається між замовником та міською радою (міським головою від імені міської ради), з метою участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.

В п. 3.1 Порядку визначено, що замовник, який має намір здійснити будівництво об`єкта на території міста, зобов`язаний взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області (далі - інфраструктура міста), крім випадків, передбачених ч. 4 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.

Умовами п. 3.2 Порядку передбачено, що замовники залучаються до участі у розвитку інфраструктури міста на підставі договору про пайову участь.

Пунктами 3.3, 3.4 Порядку визначено, що пайова участь замовника у розвитку інфраструктури міста полягає у відрахуванні замовником, до прийняття об`єкта в експлуатацію, коштів (без урахування ПДВ) до міського бюджету в порядку та у розмірі, встановленому цим Порядком, для створення і розвитку інфраструктури міста Южного Одеської області. Кошти, отримані, як пайова участь у розвитку інфраструктури, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інфраструктури міста.

Положеннями п. 4.5 Порядку договором може бути визначена можливість зміни розміру дольової участі замовника у розвитку інфраструктури міста лише у разі прийняття міською радою відповідного рішення, для чого замовник має звернутися із відповідною заявою на ім`я міського голови.

В п. 5.1 Порядку визначено, що пайова участь у розвитку інфраструктури міста здійснюється на підставі договору про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області (далі - договір про пайову участь), який укладається між міською радою та замовником.

Умовами п. 5.4 Порядку передбачено, що істотними умовами договору про пайову участь є: - розмір пайової участі; терміни (графік) оплати пайової участі; відповідальність сторін.

Пунктом п. 5.5 Порядку визначено, що невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста.

Згідно п. 6.5 Порядку спори, пов`язані з пайовою участю у розвитку інфраструктури міста, вирішуються у судовому порядку.

01 січня 2019 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів № 2628-VII від 23.11.2018 р. Вказаним Законом, внесено зміни у ст. 40 Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту Закону України Про регулювання містобудівної діяльності щодо переліку об`єктів, які з 01.01.2019 р. не залучаються до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, а саме частину четверту статті 40 доповнено пунктами 11-13 такого змісту: 11) об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель сільськогосподарського призначення; 12) об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель і споруд підприємств харчової промисловості; 13) об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до силосів для зерна та складських майданчиків (для зберігання сільськогосподарської продукції).

При цьому Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні № 132-ІХ від 20.09.2019 р., розділом 13, виключено статтю 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності. Вказані зміни набрали чинності з 01.01.2020 р. згідно розділу II Прикінцевих та перехідних положень.

Як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, позивач звернувся до відповідача з листом від 02.06.2020 р. вих. № 02106/20, в якому, посилаючись на п. 1 ч. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні № 132-ХІ, прийнятого 20.09.2019 р., який набрав чинності 17.10.2019 р., просив внести відповідні зміни до додатку 1 до договору від 16.12.2019 року Розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації щодо розміру пайового внеску замовника, який не може перевищувати 2 відсотка від вартості будівництва об`єкта нерухомості.

При цьому на вказаний лист позивача від 02.06.2020 р. за вих. № 02106/20 відповідачем листом від 26.06.2020 р. вих. № 477/21-05-03 надана відповідь, згідно якої Южненською міською радою Одеської області вказано про відсутність підстав для внесення змін до договору № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного від 16.12.2019 р.

Також із матеріалів справи вбачається, що Управлінням архітектури та містобудування Южненської міської ради надано замовнику - Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський та генеральному підряднику (підряднику) Товариству з обмеженою відповідальністю Аванти ЛТД дозвіл на виконання будівельних робіт № ОД112201570762 від 05.06.2020 р. об`єкту будівництва Нове будівництво житлового комплексу Парк Морський, за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4 (перший пусковий комплекс), вул. Горбатко, 6 (другий пусковий комплекс).

В подальшому ж, як вбачається з матеріалів справи, листом від 12.05.2021 р. за вих. № 12/05 ОК ЖБТ Парк Морський звернулося до Южненської міської ради Одеського району Одеської області із проханням укласти мирову угоду про розірвання договору № 39/21-01-41 від 16 грудня 2019 року про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція), вказуючи про виключення з 01.01.2020 р., зокрема, ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, а також зазначаючи, що з 01.01.2021 р. було повністю скасовано пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Так, рішенням Южненської міської ради Одеського району Одеської області № 517-VІІІ від 30.07.2021 р. Про відмову в розірванні договору пайової участі в розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, уладеного з Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельне товариство Парк Морський вирішено відмовити Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський у розірванні договору пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до господарського суду із даною позовною заявою, в якій просить розірвати договір № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного від 16 грудня 2019 року у судовому порядку на підставі ст. 652 ЦК України у зв`язку з істотною зміною обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

У відповідності до ратифікованої Законом України від 17.07.2007 року Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п. 1 ст. 6) кожен має право на справедливий та публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Порядок зміни та розірвання господарських договорів врегульований статтею 188 Господарського кодексу України.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 188 статтею 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Отже, частинами 2, 3 статті 188 ГК України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору, а частиною 4 цієї статті визначено, що заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.

За загальним правилом відповідно до частин 1-2 статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з вимогами частин 1-2 статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною 4 цієї статті 652 ЦК України, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Таким чином, закон пов`язує можливість внесення змін до договору не лише з наявністю істотної зміни обставин, а з наявністю чотирьох умов, визначених частиною другою статті 652 ЦК України, при істотній зміні обставин. Відсутність хоча б однієї з умов тягне за собою відмову у задоволенні позову у зв`язку з недоведеністю таких позовних вимог.

При вирішенні питання про наявність підстав для внесення змін до договору на підставі наведеної статті, необхідним є з`ясування усіх обставин, якими сторони керувались, укладаючи цей договір, а також надання їм правової оцінки щодо обставин, які істотно змінились, та наслідком чого може бути зміна умов договору. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.05.2019 р. у справі № 904/9906/17.

Сама по собі істотна зміна обставин не є підставою для розірвання договору. Вимагаючи розірвання договору з цієї підстави позивач, з урахуванням положень Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку доказування, повинен довести, зокрема, те, що виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Судом враховується, що виконання договору № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного від 16 грудня 2019 року між Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельне товариство Парк Морський (замовник) та Южненською міською радою Одеського району Одеської області не позбавило б позивача (заінтересовану сторону) того, на що він розраховував при укладенні договору. Зокрема, Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельне товариство Парк Морський розраховував при укладенні договору взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Южного та перерахувати до місцевого бюджету грошові кошти у розмірі 3558059,88 грн. (1779969,96 грн. за Пусковий комплекс № 1 та 1778089,92 грн. за Пусковий комплекс № 2), як пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Южного. Зміна норм законодавства щодо розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів також не позбавила позивача того, на що він розраховував при укладенні договору.

У даному випадку, ретельно з`ясувавши усі обставини справи, з урахуванням наявних у матеріалах справи доказів, за висновками суду позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження наявності одночасно чотирьох умов, визначених частиною 2 статті 652 ЦК України, відповідно до яких укладений між сторонами договір може бути розірваний за рішенням суду.

Суд також враховує, що в силу ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором (ч. 2 ст. 193 ЦК України).

Положеннями статті 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України). Так, господарським судом враховується, що цивільне законодавство базується на принципі обов`язкового виконання сторонами зобов`язань за договором (ст.ст. 525, 526, 629 ЦК України). За загальним правилом, закріпленим у частині першій статті 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

При цьому, як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, на виконання умов спірного договору № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція) від 16.12.2019 р. позивачем було частково сплачено пайову участь на загальну суму 593323,22 грн., що підтверджується наступними платіжними дорученнями: № 142 від 11.11.2020 р. на суму 395548,88 грн., в призначенні платежу якого визначено: Сплата коштів пайової участі за 2-3 кв. 2020 року зг. дог. № 39/21-01-41 від 16.12.2019, без ПДВ; № 65 від 25.03.2021 р. на суму 197774,44 грн., в призначенні платежу якого визначено: Сплата коштів пайової участі відповідно дог. № 39/21-01-41 від 16.12.2019, без ПДВ. Водночас доказів повного виконання позивачем спірного договору матеріали справи не містять.

Оцінюючи обставини справи суд також враховує, що відповідно до ст. 42 ГК України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Також суд вважає за необхідне зазначити вимоги статей 42, 96 ЦК України, статті 193 ГК України, згідно яких юридична особа здійснює свою господарську діяльність на власний ризик, тому, укладаючи спірний договір, позивач повинен був належним чином планувати, з урахуванням виду своєї діяльності можливість виконання зобов`язання у повному обсязі.

При цьому згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У частині 1 статті 627 ЦК визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору, відповідно до статті 3 ЦК, є однією із засад цивільного законодавства.

Статтею 6 ЦК передбачено право сторін укласти договір, який не передбачено актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства; сторони мають право відступити в договорі від положень актів цивільного законодавства та врегулювати свої відносини на власний розсуд; сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або суті правовідносин сторін.

Отже, принцип свободи договору відповідно до статей 6, 627 ЦК є визначальним та полягає у наданні особі права на власний розсуд реалізувати, по-перше: можливість укласти договір (або утриматися від укладення договору); по-друге, можливість визначити зміст договору на власний розсуд, враховуючи при цьому зустрічну волю іншого учасника договору та обмеження щодо окремих положень договору, встановлені законом.

При цьому відповідно до частини 3 статті 179 Господарського кодексу України (далі - ГК) укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Положеннями ч.ч. 2, 3 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Частиною 5 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Відповідно до ч.ч. 6, 8 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд; 2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків. Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.

Згідно ч. 9 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

Так, на виконання положень зазначеного Закону рішенням Южненської міської ради від 14.12.2012 р. № 693-VІ затверджено Порядок пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області (додаток № 1 до рішення Южненської міської ради № 693-VІ від 14.12.2012 р.).

Відповідно до п. 4.1 Порядку розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста з урахуванням інших передбачених законом відрахувань, встановлений міською радою, не може перевищувати граничного розміру пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів, визначеного діючим законодавством України.

Згідно п. 4.2 Порядку розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Южного Одеської області становить:

- 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд (крім об`єктів промисловості);

- 3 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків;

- 3 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування - для об`єктів промисловості.

Величина пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста визначається у договорі (відповідно до встановленого цим Порядком розміру пайової участі), укладеному із міською радою, з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, без урахування витрат на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх та позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій (п. 4.4 Порядку).

Умовами п. 5.4 Порядку передбачено, що істотними умовами договору про пайову участь є: - розмір пайової участі; терміни (графік) оплати пайової участі; відповідальність сторін.

Відповідно до п. 5.10 Порядку кошти пайової участі у розвитку інфраструктури міста перераховуються замовником у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування на рахунок, зазначений у договорі про пайову участь, та сплачується рівними долями щоквартально з моменту отримання дозволу на виконання будівельних робіт та до прийняття об`єкта в експлуатацію. Оплата здійснюється замовником виключно у грошовій формі і не може здійснюватися у вигляді надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об`єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів.

Наразі господарським судом враховується, що відповідно до ч.ч. 1-5 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності на час укладення спірного договору Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельне товариство Парк Морський (замовник), який мав намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, був зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. А зміну вимог законодавства, навіть якщо вони пом`якшують умови ведення підприємницької діяльності, не слід розцінювати як істотну зміну обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

При цьому господарський суд наголошує, що позивачу при укладанні 16 грудня 2019 року з Южненською міською радою спірного договору № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція) від 16.12.2019 р. вже достовірно було відомо про скасування з 01.01.2020 року статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та про зменшення відсотку розміру пайової участі для будівництва житлових будинків протягом 2020 року, а також про чинність договорів пайової участі, укладених до 01.01.2020 р., оскільки відповідний Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні № 132-ІХ було прийнято 20.09.2019 р., а набрав чинності 17.10.2019 р.

Крім того, судом береться до уваги, що Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні, який набрав чинності 17.10.2019 року, регулює відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. У Прикінцевих та перехідних положеннях цього Закону визначено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання. Така норма кореспондується з нормами ст. 5 Цивільного кодексу України.

Аналогічно підлягає застосуванню Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів, який набрав чинності 01.01.2019 року, і норми якого кореспондуються із нормами п.2 розд. ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні.

Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів та Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні не мають зворотної дії в часі і застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ними чинності.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 жовтня 2021 року по справі № 924/876/20.

Доводи позивача про спонукання Южненською міською радою його до укладення договору про пайову участь судом не приймаються до уваги, оскільки спростовуються викладеними судом висновками, оскільки ОК ЖБТ Парк Морський, який мав намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, був зобов`язаний відповідно до діючого на той час законодавства взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Вказані положення ЦК кореспондуються з положеннями ст. 20 ГК України.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський не відповідають вимогам чинного законодавства та не підлягають задоволенню з огляду на їх необґрунтованість.

У зв`язку з тим, що рішення відбулось не на користь позивача, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем при подачі позову, відносяться за рахунок позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський до Южненської міської ради Одеського району Одеської області про розірвання договору відмовити.

Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом 20-денного строку з моменту складання повного судового рішення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 29 липня 2022 р.

Суддя В.С. Петров

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення20.07.2022
Оприлюднено01.08.2022
Номер документу105493651
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Розірвання договорів (правочинів) інші договори

Судовий реєстр по справі —916/3319/21

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 27.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 24.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Постанова від 06.12.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 31.08.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 28.08.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні