U
справа № 2-1791
2010р.
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 липня 2010 року Шосткинський місь крайсуд Сумської області у с кладі : головуючого судді Сви ненко М.Д., при секретарі Антош ко Т.А., розглянувши у відкрито му судовому засіданні в залі суду в м.Шостка цивільну спра ву за позовом ОСОБА_1 до уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м.Шостка Сумської обл асті про визнання незаконним и дій та стягнення грошових с ум, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до с уду з вказаним позовом мотив уючи тим, що має статус „дитин и війни” і відповідно до ст. 6 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”, щоміс ячно має право на отримання с оціальної грошової допомоги у розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком. Але всупереч вимо гам Закону України „Про соці альний захист дітей війни”, р ішень Конституційного Суду У країни відповідач перерахун ок пенсії не зробив. Просить с уд : визнати неправомірними д ії УПФУ в м.Шостка Сумської об ласті щодо не нарахування та невиплати допомоги за термі н 2007 - травень 2010 року; зобов' я зати відповідача нарахувати щомісячну соціальну допомог у за термін 2007 - травень 2010 року ; стягнути з відповідача недо плачену як дитині війни пере дбачену Законом України „Про соціальну допомогу дітям ві йни” щомісячну державну соці альну допомогу за термін з 01.01.2 007 - по 30.05.2010 року та судові витр ати, слухати справу у його від сутність.
Відповідач, у на даному суду запереченні, про сить відмовити у задоволенні позовних вимог, та вказав, що позивач як „дитина війни” ді йсно має право отримувати пі двищену пенсію на 30% мінімальн ої пенсії за віком. Це право на дано ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війн и”. Стаття 71 п.12 Закону України „Про Державний бюджет на 2007 рі к” зупинено на 2007 рік дію ст. 6 За кону України „Про соціальний захист дітей війни”.
Рішення Консти туційного Суду України №6-рп/ 2 007, від 09.07.2007 року, набрало чиннос ті з моменту його прийняття, в оно не має зворотної дії в час і, тому підстав для нарахуван ня та виплат позивачу соціал ьної допомоги за 2006 рік та 2007 рік до прийняття рішення Консти туційним Судом України не бу ло. Крім того п. 41 розділу 2 Зако ну України №107, від 28.12.2007 року, „Пр о Державний бюджет на 2008 рік” б уло внесено зміни до ст. 6 Зако ну України „Про соціальний з ахист дітей війни” де вказан о на те, що розмір державної со ціальної допомоги „дітям вій ни” виплачується у розмірі н адбавки, яка встановлена для учасників війни, а саме - 10% про житкового мінімуму для осіб які втратили працездатність . З 01 січня 2008 року позивачу ця на бавка виплачувалась у повном у обсязі. Рішенням Конституц ійного суду №10-рп, від 22.05.2008 року, яким визнані такими, що не від повідають Конституції Украї ни положення Закону України „Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік” в частині внесення змін до Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ”. Це рішення набрало законно ї сили з моменту його прийнят тя, зворотної дії в часі воно н е має, тому підстави для перер ахування та виплат позивачу державної соціальної допомо ги в період з 01 січня 2008 року до 2 2.05. 2008 року відсутні. Щодо виплат після 22.05.2008 року та в період з 09.0 7.2007 року по 31.12.2007 року, то на закон одавчому рівні порядок здійс нення цих виплат, орган який п овинен проводити ці виплати, джерело їх фінансування та р озмір мінімальної пенсії за віком, який необхідно врахов увати при здійсненні цих вип лат визначеними не були. Дово ди позивача щодо застосуванн я до спірних правовідносин с т. 28 Закону України „Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування” є необгр унтованими, оскільки розмір мінімальної пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч.1 цієї ста тті застосовується для визна чення розмірів пенсії призна ченої за цим законом. В силу ць ого дії Управління Пенсійног о фонду України в Шосткин ському районі були право мірними. Прохав у позові відм овити у повному обсязі.
У судове засіда ння позивач та представник в ідповідача не з'явились нада вши суду заяви про розгляд сп рави без їх участі та суд вваж ав за можливе розглянути спр аву у відсутність сторін, на п ідставі наявних у справі док азів.
Дослідивши матеріали спр ави, суд вважає, що позов підля гає частковому задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач має статус „д итини війни” (а.с.5-10).
Враховуючи зазначений ста тус позивача, він, відповідно до ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” , має право на отримання держа вної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком.
Згідно ст. 7 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Стосовно позовних вимог що до здійснення позивачу допла ти до пенсії за 2007 рік, суд вваж ає їх підлягаючими частковом у задоволенню, з таких підста в.
Відповідно до ст. 71 п.12 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2007 рік”, дію статті 6 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни”, з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп/2007 р оку, у справі за поданням 46 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень статей 29, 36 ч. 2, ст. 56. ч. 2 ст. 62 , ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9. 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43. 44, 45, 46, ст. 71, ст.ст. 98, 101, 103, 111 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік” (справа про соціальн і гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 12 ст. 71 Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2007 рік”, яким зупинено дію ст. 6 Закону Укра їни „Про соціальний захист д ітей війни”, з урахуванням ст . 111 цього Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.
Відповідно до ст. 152 ч.2 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України, управлін ня Пенсійного фонду України в Шосткинському районі повин ен був нараховувати та сплач увати позивачу доплату до пе нсії, передбачену ст. 6 Закону України „Про соціальний захи ст дітей війни” з 09.07.2007 року, оск ільки з моменту ухвалення Ко нституційним Судом України р ішення щодо неконституційно сті пункту 12 статті 71 Закону Ук раїни „Про Державний бюджет України”, ця норма втратила ч инність та не підлягала заст осуванню. Отже, відповідач з 09 .07.2007 року мав діяти у відповідн ості з приписами діючої норм и ст. 6 Закону України „Про соц іальний захист дітей війни”, нараховувати та здійснювати позивачу відповідні доплати .
Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2008 роц і щомісячну надбавку до пенс ії в розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком, то суд вважає та кі вимоги частково обгрунтов аними, виходячи з наступного .
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України”, текст стат ті 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” ви кладено в наступній редакції : „Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни „Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту”) до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни. Ветеранам вій ни, які мають право на отриман ня підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, відп овідно до цього Закону та Закону України „Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту” д ане підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним із законів”.
З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення відпов ідно до встановленого розмір у, про що не заперечували стор они.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №30-рп/2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту З розділу 3 Зако ну України „Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України” і 101 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України), визнано таки м, що не відповідає Конституц ії України (є неконституційн им) положення п.п.41 розділу 2 Зак ону України „Про Державний б юджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року управління Пен сійного фонду України в м.Шос тка Сумської області повинно було нараховувати та сплачу вати позивачу доплату до пен сії, передбачену ст. 6 Закону У країни „Про соціальний захис т дітей війни” в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності п.п.41 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та н е підлягала застосуванню. От же, відповідач з 22.05.2008 року мав д іяти у відповідності з припи сами діючої норми ст. 6 Закону України „Про соціальний захи ст дітей війни”, нараховуват и та здійснювати позивачу до плату до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбач ені ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” в редакції від 01.01.2008 року, з ура хуванням п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою н ормою зазначених законів.
Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2009 роц і та з 01.01.2010р. по 30.05.2010р. щомісячну н адбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком , то суд вважає такі вимоги обг рунтованими, виходячи з того , що відповідач повинен був пр овести нарахування та виплат у зазначеного підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком з січня 2009 рок у та січня 2010р., оскільки на 2009 рі к та на 2010р. дія положень ст. 6 Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни” не зупин ялась і сам відповідач не над ав належного обгрунтування п ідстав, виходячи з яких ним пр оводилась часткове нарахува ння та виплата вказаного під вищення в цей період.
Відповідно до статті 64 Конс титуції України, конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Отже, доводи відповідача, в частині неврегульованості н а законодавчому рівні порядк у здійснення доплат особам, я кі мають статус „Дітей війни ” не може бути підставою для ї х не здійснення або відмови в задоволенні позову.
Щодо доводів стосовно відс утності підстав для застосув ання до спірних правовідноси н ст. 28 Закону України „Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування”, суд з азначає наступне.
Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст. 6 Закот України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” має право на отримання д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України „Про загально обов' язкове державне пенс ійне страхування”, іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.
З огляду на викладене, суд в важає необгрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ст. 28 ч.3 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів у пенсії, при значених згідно з цим Законо м, оскільки наявність такої н орми та відсутність іншого м інімального розміру пенсії з а віком не є підставою для від мови в реалізації позивачем конституційної гарантії, вст ановленої ст. 46 Конституції Ук раїни та права на отримання д оплати до пенсії, передбачен ої ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” .
Крім того, безпідставним є п осилання відповідача на відс утність коштів щодо забезпеч ення виплати зазначеної допл ати до пенсії, оскільки орган и державної влади не можуть п осилатися на відсутність кош тів, як на підставу невиконан ня своїх зобов' язань, які вс тановлені ст. 46 Конституції Ук раїни та зазначеною нормою З акону.
Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача щодо не визначеност і на законодавчому рівні пит ання відносно органу на який покладено обов' язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус „Дитини війни”.
Пенсійний фонд України діє у відповідності Положення „ Про Пенсійний фонд України” і здійснює свої повноваженн я на підставі п. 15 зазначеного положення через створені в у становленому порядку його те риторіальні управління. Відп овідно до Закону України „Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся управліннями Пенсійного ф онду України за місцем прожи вання пенсіонерів.
Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей вій ни” покладено на УПФУ в м.Шост ка Сумської області, за місце м проживання позивача.
Відповідно до ч. 2 ст. 88 ЦПК Укр аїни підлягають присудженню з державного бюджету Україн и на користь позивача понесе ні витрати по сплаті судовог о збору пропорційно задоволе ним вимогам.
Керуючись ст.ст. 10, 60, 208, 209, 212, 214-216, 218, 2 23 ЦПК України, ст.ст. 64, 124, 152 Ко нституції України, ст.ст. 3, 6 Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни”, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 до упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в м.Шостка Сумської обла сті задовольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність управління Пенсій ного фонду України в м.Шостка Сумської області щодо ненар ахування та невиплати ОСОБ А_1 щомісячної державної со ціальної допомоги як „дитині війни”.
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в м.Ш остка Сумської області здійс нити перерахунок пенсії ОС ОБА_1 з підвищенням її до 30% мі німальної пенсії за віком, з р озміру встановленого ст. 28 ч.1 З акону України „Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” та провести відповідні виплати за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01.01.2010р. по 30.05.2010р..
В іншій частині позову відм овити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 повернення судового збо ру 08 грн. 50 коп., 37 грн. 00 грн. витрат з інформаційно-технічного з абезпечення розгляду справи .
Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Сумсь кої області через Шосткинськ ий міськрайсуд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголо шення рішення заяви про апел яційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів а пеляційної скарги.
Рішення набирає чин ності після закінчення строк у на подання вищевказаних за яв про його оскарження.
Головуючий :
Свиненко М.Д.
Суд | Шосткинський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2010 |
Оприлюднено | 05.08.2010 |
Номер документу | 10576919 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Коваль Анатолій Борисович
Цивільне
Шосткинський міськрайонний суд Сумської області
Свиненко Михайло Дмитрович
Цивільне
Дебальцевський міський суд Донецької області
Сухоручко Юлія Олександрівна
Цивільне
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Малінов Олександр Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні