Рішення
від 26.04.2010 по справі 2-1791-10
КОСТЯНТИНІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Код суду 0527 № 2-1791/10

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 квітня 2010 року. Костянтинівський міськрайо нний суд Донецької області

у складі:

головуючого судді Малі нова О.С.

при секретарі Ма раховській Т.О.,

розглянувши у відкрито му судовому засіданні в залі суду в м. Костянтинівка цивіл ьну справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійного фонду України в Костянтинів ському районі Донецької обла сті (третя особа Головне управління Державного Казна чейства України в Донецькій області) «про стягнення н едоплаченої суми», -

В С Т А Н О В И В :

13 квітня 2010 року п озивачка ОСОБА_1 звернула сь до суду з позовом до Управл іння пенсійного фонду Україн и в Костянтинівському ра йоні Донецької області, третя особа - Головне управлі ння державного казначейства України в Донецькій області , про стягнення недоотримано го щомісячного підвищення до пенсії особі, що має статус ди тини війни, обґрунтовуючи св ої вимоги тим, що вона є дитино ю війни та згідно Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» має право на отри мання щомісячної державної с оціальної допомоги у розмірі 30 відсотків мінімальної пенс ії за віком. Відповідач таку д опомогу у 2009 році їй виплачува в у розмірі, меншому ніж перед бачено законом. Просила стяг нути з відповідача недоотрим ане підвищення до пенсії за п еріод часу з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року у сумі 1240 грн. 20 ко п., та судові витрати.

Позивачка у судо ве засідання надала заяву з п роханням розглянути справу у її відсутність у зв' язку з н еможливістю явитися до суду через стан здоров' я, позовн і вимоги підтримала у повном у обсязі.

Представник від повідача у судову засідання не з' явився, надавши заяву п ро розгляд справи за його від сутності, та письмові запере чення в яких зазначив, що випл ати позивачці проводились ві дповідно до норм законодавст ва.

Представник третьо ї особи - Головного управлінн я Державного казначейства Ук раїни в Донецькій області, у с удове засідання не з' явився , надав заяву про розгляд спр ави за його відсутності, а так ож висловив письмові зауваже ння з приводу заявлених позо вних вимог.

Суд, з' ясувавш и вищенаведену позицію сторі н, дослідивши надані докумен ти і матеріали, вважає, що позо в підлягає задоволенню з нас тупних підстав.

Позивачка ОСО БА_1 знаходиться на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Костянтинівсь кому районі Донецької об ласті та отримує пенсію за ві ком.

Згідно із статте ю 1 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» від 18.11.2004 року № 2195-IV (далі Закон № 2195- IV) д итиною війни є особа, яка є гро мадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 ро ку) Другої світової війни бул о менше 18 років.

Позивачка ОСО БА_1 народилася ІНФОРМАЦІ Я_1 року, тобто вона є дитиною війни в розумінні Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», що підтверджує ться копією паспорту, відміт кою в пенсійному посвідченні (а.с. 5), та на неї повністю розпо всюджуються всі пільги та со ціальні гарантії, передбачен і Законом України «Про соціа льний захист дітей війни», зо крема, право на підвищення пе нсії на 30 відсотків мінімальн ої пенсії за віком, як передба чено статтею 6 зазначеного За кону. Базою для розрахунку пі двищень за Законом України « Про соціальний захист дітей війни» встановлено мінімаль ну пенсію за віком.

Статтею 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» передбачено, що мі німальний розмір пенсії за в іком, встановлений абзацом п ершим частини першої цієї ст атті, застосовується виключн о для визначення розмірів пе нсій, призначених згідно з ци м Законом. При цьому, у частині 2 статті 5 Закону «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» встановле но, що виключно цим Законом ви значається мінімальний розм ір пенсії за віком. Але діючим и законами України на даний ч ас не визначено спеціального розміру мінімальної пенсії за віком, який повинен застос овуватись щодо положень саме Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».

Частиною третьо ю статті 46 Конституції Україн и встановлено, що пенсії, інші види соціальних виплат та до помоги, що є основним джерело м існування, мають забезпечу вати рівень життя, не нижчий в ід прожиткового мінімуму, вс тановленого законом.

Частиною другою статті 1 Закону України «Про п рожитковий мінімум» (№ 966-ХІУ в ід 15.07.1999 року) встановлено, що пр ожитковий мінімум визначаєт ься нормативним методом у ро зрахунку на місяць на одну ос обу, а також окремо для тих, хт о відноситься до основних со ціальних і демографічних гру п населення: дітей віком до 6 р оків; дітей віком від 6 до 18 рокі в; працездатних осіб; осіб, які втратили працездатність.

Статтею 2 Закону України «Про прожитковий мін імум» визначено, що прожитко вий мінімум застосовується, зокрема, для: встановлення ро змірів мінімальної заробітн ої плати та мінімальної пенс ії за віком,

визначення розмірів соціальної допомог и, допомоги сім' ям з дітьми, д опомоги по безробіттю, а тако ж

стипендій та інших соц іальних виплат виходячи з ви мог Конституції України та з аконів України; формування Д ержавного бюджету України та місцевих бюджетів.

У відповідності до статті 22 Конституції Украї ни конституційні права і сво боди гарантуються і не можут ь бути скасовані. При прийнят ті нових законів або внесенн і змін до чинних законів не до пускається звуження змісту т а обсягу існуючих прав і своб од.

Відповідно до ст атті 46 Конституції України гр омадяни мають право на соціа льний захист, що включає прав о на забезпечення їх у разі по вної, часткової або тимчасов ої втрати працездатності, вт рати годувальника, безробітт я з незалежних від них обстав ин, а також у старості та в інш их випадках, передбачених за коном. Таким чином, щомісячна доплата до пенсії для дітей в ійни є формою соціального за безпечення громадян, які від повідно до спеціального зако ну, є дітьми війни. Тобто, факт ично ця щомісячна надбавка є формою реалізації конституц ійного права громадян, які є д ітьми війни, на соціальний за хист.

Отже, встановлен а частиною третьою статті 46 Ко нституції України мінімальн а соціальна гарантія для виз начення пенсії та інших виді в соціальних виплат, що є єдин им джерелом існування, - прожи тковий мінімум, який встанов люється законом, не може бути зменшений ані законом, ані пі дзаконним нормативно-правов им актом.

В той же час, відп овідно до статті 7 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» фінансове забезп ечення державних соціальних гарантій здійснюється за ра хунок Державного бюджету Укр аїни, а не за рахунок бюджету П енсійного фонду України. За у мови відсутності у Державном у бюджеті коштів на виплату щ омісячних надбавок дітям вій ни це створює ситуацію право вої невизначеності стосовно джерела коштів, з яких має вип лачуватися зазначена надбав ка. Однак, на думку суду, це не м оже бути підставою для поруш ення прав громадян на соціал ьний захист, в тому числі й на отримання надбавки до пенсії , яка прямо передбачена закон ом.

Суд звертає уваг у сторін на те, що реалізація о собою права, що пов' язане з о триманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення с пірних правовідносин нормат ивно-правових актів націонал ьного законодавства, не може бути поставлена у залежніст ь від бюджетних асигнувань, т обто посилання органами держ авної влади на відсутність к оштів, як на причину невикона ння своїх зобов' язань, судо м не приймається до уваги.

Правовідносини , що виникають в процесі реалі зації права на отримання над бавки до пенсії основані на п ринципі юридичної визначено сті. Зазначений принцип не до зволяє державі посилатися на відсутність певного нормати вного акта, який визначає мех анізм реалізації прав та сво бод громадян, закріплених у к онституційних та інших актах . Як свідчить позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office), пр инцип юридичної визначеност і означає, що зацікавлені осо би повинні мати змогу поклад атися на зобов' язання, взят і державою, навіть якщо такі з обов' язання містяться у зак онодавчому акті, який загало м не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного при нципу пов' язана з іншим при нципом - відповідальності де ржави, який полягає у тому, що держава не може посилатися н а власне порушення зобов' яз ань для запобігання відповід альності. При цьому, якщо держ ава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в д аному випадку це надання діт ям війни надбавок до пенсії у розмірі 30 % саме від мінімальн ої пенсії за віком, а не будь-я кому іншому розмірі, така дер жава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно , якщо вони відступлять від та кої політики чи поведінки, зо крема, щодо фізичних осіб без завчасного повідомлення про зміни в такій політиці чи пов едінці, оскільки схвалення т акої політики чи поведінки д ало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у фі зичних осіб стосовно додержа ння державою чи органом публ ічної влади такої політики ч и поведінки.

Згідно зі ст.8 Кон ституції України, Конституці я має найвищу юридичну силу, з акони та інші нормативно-пра вові акти приймаються на осн ові Конституції України і по винні відповідати їй.

Враховуючи те, що позивачка є дитиною війни, во на наділена державою певним правовим статусом, який вклю чає в себе й право на додатков і елементи соціального захис ту, зокрема, право на отриманн я надбавки до пенсії.

Згідно з ч.2 ст. 3 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» державн і соціальні гарантії дітям в ійни, встановлені цим Законо м, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно -правовими актами.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» змін, зокрема до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» щодо над бавки до пенсії, внесено не бу ло, і, відповідно позивачка по винна була отримувати надбав ку до пенсії у розмірі 30% мінім альної пенсії за віком.

Таким чином, відповід ач зобов' язаний був протяго м усього 2009 року здійснювати в иплати позивачці надбавки до пенсії у відповідності до ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».

Статтею 58 З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів» затверд жений на 2008 рік прожитковий мі німум на одну особу, яка втрат ила працездатність в розраху нку на місяць у розмірі з 1 січ ня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривн і, з 1 липня - 482 гривень, з 1 жовтня - 498 гривень.

Статтею 54 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2009 рік» встановл ений у 2009 році прожитковий мін імум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних і демографічних груп населен ня, в розмірах, що діяли в груд ні 2008 року.

Статтею 1 Закону України «Про встановлення п рожиткового мінімуму та міні мальної заробітної плати» ві д 20 жовтня 2009 року, статтею 1 Зако ну України «Про внесення змі н до Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік » від 6 листопада 2009 року встан овлений прожитковий мініму м на одну особу, яка втратила п рацездатність, з 1 листопада 20 09 року по 31 грудня 2009 року в розм ірі 573 гривні .

Таким чином, з ур ахуванням сплачених позивач ці відповідачем сум (а.с. 11), роз мір недоплаченої їй суми під вищення до пенсії, як дитині в ійни, який підлягає стягненн ю з відповідача за період з 01 с ічня 2009 року по 31 грудня 2009 року с кладає 1240 грн. 20 коп. (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (498х30%-49,8) + (573х30%-49,8) + (573х30%-49,8).

На момент зверне ння позивачки до суду, нараху вання та виплату доплати до п енсії у розмірі 30 відсотків ві д мінімальної пенсії за віко м за періоди з 01.01.2009 року по 31.12.2009 р оку відповідачем не здійснен о та не надано доказів щодо не відповідності наданого пози вачкою розрахунку заборгова ності фактичним обставинам с прави.

Суд вважає, що ви плати позивачці підвищення д о пенсії, як дитині війни, у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком, за період часу з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року включ но, не відповідають вимогам З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», і з відп овідача слід стягнути на кор исть позивачки недоплачене п ідвищення до пенсії, як дитин і війни, за вищевказаний пері од у розмірі 1240 грн. 20 коп., відпо відно до вимог ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни».

На підставі ст. 88 Ц ПК України , оскільки ріше ння ухвалюється на користь п озивачки, їй слід повернути з державного бюджету витрати із сплати судового збору в су мі 51,00 грн., та витрати на інформ аційно-технічне забезпеченн я розгляду судової справи в с умі 120,00 грн. (а.с. 1)

На підставі Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», керуючис ь ст.ст. 10, 11, 60, 76, 82, 88, 209, 212-215 ЦПК України , -

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Костянтинівському районі Донецької області (тр етя особа Головне управл іння Державного Казначейств а України в Донецькій област і) «про стягнення недопла ченої суми» задовольнит и.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Ко стянтинівському районі Донецької області на корист ь ОСОБА_1 підвищення до пенсії у розмірі 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком, як дитині війни за період з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 ро ку у сумі 1240 (одна тисяча двісті сорок) грн. 20 коп.

Повернути ОСОБА_1 із державного бюджету сплач ені нею згідно квитанції № 10704.3 30.1 від 13 квітня 2010 року на р-рахун ок № 31412537700058 ГУДКУ у Донецькій об ласті МФО 834016 , УДК м. Костянтині вка код ЄДРПОУ 22090100 судовий збі р в сумі 51 (п' ятдесят одна) гри вня 00 копійок, та витрати на ін формаційно-технічне забезпе чення розгляду судової справ и, сплачені згідно квитанції № 10704.330.1 від 13 квітня 2010 року на р-ра хунок № 31216259700004 в ГУДКУ у Донецьк ій області МФО 834016 УДК Ворошило вського району м.Донецька в с умі 120 (сто двадцять) гривень 00 к опійок.

Рішення може бути оскаржен е в апеляційному порядку до А пеляційного суду Донецької о бласті через Костянтинівськ ий міськрайонний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня п роголошення рішення заяви пр о апеляційне оскарження і по данням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, або в порядку ч. 4 ст. 295 ЦПК України.

Суддя

СудКостянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення26.04.2010
Оприлюднено11.05.2011
Номер документу9356702
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1791-10

Ухвала від 02.07.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Щербань Л. С.

Ухвала від 16.09.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Глянь Сергій Іванович

Рішення від 20.10.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Коваль Анатолій Борисович

Рішення від 08.10.2010

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Решетар Василь Іванович

Рішення від 29.07.2010

Цивільне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Свиненко Михайло Дмитрович

Рішення від 21.07.2010

Цивільне

Дебальцевський міський суд Донецької області

Сухоручко Юлія Олександрівна

Рішення від 02.07.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Топузова Н.М.

Рішення від 17.06.2010

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Боровікова Алла Іванівна

Ухвала від 05.05.2010

Цивільне

Хортицький районний суд м.Запоріжжя

Громов Ілля Борисович

Рішення від 26.04.2010

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Малінов Олександр Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні