Рішення
від 03.05.2022 по справі 826/17512/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 травня 2022 року м. Київ № 826/17512/17

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Огурцов О.П. розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом Підприємства "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії"

до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва

виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

про визнання протиправними та скасування постанов

В С Т А Н О В И В:

Підприємство "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування постанов від 12.12.2017 № 80/17/073-11538, 82/17/073-11539, 83/17/073-11534, 84/17/073-11535, 81/17/073-11536, 79/17/073-11533, 87/17/073-11540, 85/17/073-11537.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.01.2018 (суддя Власенкова О.О.) прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, ухвалено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У подальшому справу було передано на розгляд судді Огурцову О.П.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.06.2018 адміністративну справу прийнято до провадження, та вирішено проводити її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем під час перевірки була надана вся наявна інформація, що стосується користування земельною ділянкою, яка відповідала дійсності, а дані в деклараціях про готовність об`єктів до експлуатації були перевірені та декларації були зареєстровані відповідачем, з огляду на що відповідач безпідставно дійшов висновку щодо наведення недостовірних даних в деклараціях про готовність до експлуатації об`єкта, в частині інформації про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою. Також позивач зазначив про те, що Закон України «Про внесення змін деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності», яким замість категорій складності було визначено відповідні класи наслідків, був прийняти та набрав чинності вже після подання позивачем та реєстрації декларацій про готовність до експлуатації об`єкта, з огляду на що він правомірно зазначив в них категорію складності та не мав підстав для зазначення класу наслідків. Водночас позивач зазначив про те, що побудував будинки у відповідності з затвердженим проектом, що підтверджено технічними паспортами на них. При цьому позивач зазначив про те, що ні проектом, ні технічним паспортом на будинки не визначено третій поверх, а визначено лише наявність мансарди, яка не включається в загальну поверховість будинку. Крім того позивач зазначив про те, що будинки НОМЕР_2 та НОМЕР_3 не здані в експлуатацію та будівництво на закінчено, а на будинки НОМЕР_1 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5, НОМЕР_6 вже зареєстровано право власності, з огляду на що позивач не може нести відповідальність за них.

Позивач також зазначив про те, що у відповідача були відсутні правові підстави для повторного проведення перевірки з питання щодо якого вже поводилась перевірка та про вихід відповідачем за межі питань порушених у зверненні Громадської організації «Наша влада» у зв`язку знаходженням якого і проводилась перевірка.

Відповідач проти позовних вимог заперечив, надав суду письмовий відзив на позовну заяву та просив відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначаючи, що за результатами проведеної перевірки встановлено, що позивачем деклараціях про готовність до експлуатації об`єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва», а саме, перша черга XXIV пусковий комплекс від 22.12.2016 № КВ 142163573751, перша черга XXII пусковий комплекс від 22.12.2016 № КВ 142163573749, перша черга XXVII пусковий комплекс від 20.01.2017 № КВ 142170201605, перша черга XXIII пусковий комплекс від 20.01.2017 № КВ 142170201630, перша черга XXVI пусковий комплекс від 20.01.2017 № КВ 142170201563, перша черга XXIX пусковий комплекс від 14.02.2017 № КВ 142170450107, перша черга XXVIII пусковий комплекс від 03.03.2017 № КВ 142170620138 зазначено недостовірні дані щодо наявності права користування земельною ділянкою, оскільки термін дії договору оренди відповідної земельної ділянки скінчився 13.03.2013. Також відповідач зазначив про те, що за результатами перевірки було встановлено, що позивачем затверджено проектну документацію без отримання експертного звіту щодо проектних рішень в частині, що не відповідає раніше затвердженому проекту будівництва, а саме: в частині техніко-економічних показників та факт виконання позивачем будівельних робіт з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках № НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_3) відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи). При цьому відповідач зазначив про те, що фактичне розміщення житлових будинків на об`єкті будівництва не відповідає проектній документації, розробленій генеральним проектувальником.

Під час судового розгляду справи судом встановлено наступне.

04.09.2003 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва Підприємству "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії", як замовнику будівництва видано дозвіл на виконання будівельних робіт з намиву території для будівництва індивідуальних будинків котеджного типу за адресою: с. Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва за № 0725-Дс/Ш.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Київзакордонпроект» розроблена проектна документація на об`єкт будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна на вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».

Робочий проект намиву території під індивідуальну котеджну забудову в районі с. Троєщина у Деснянському районі м. Києва пройшов комплексну державну експертизу Інвестиційної експертизи «Київдержекспертиза» від 03.09.2003 та отримав позитивний висновок в частині відповідності чинній нормативній базі.

Проектна документація пройшла державну експертизу комплексної державної експертизи Спеціалізованої державної організації «Київська міська служба української інвестиційної експертизи» від 10.11.2006 та отримала позитивний висновок в частині перевірки проектних матеріалів та наданих кошторисів з наступними основними техніко-економічними показниками: площа земельної ділянки - 61,743 та, площа забудови - 58 342, 00 м2, загальна кількість житлових будинків - 335, поверховість житлових будинків - 2 поверхи, загальна кількість місць відкритої автостоянки - 24 м/м.

15.02.2007 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва Підприємству «Вертикаль» «Благодійного фонду «Дзвін надії» перереєстровано дозвіл від 04.09.2003 № 0725-Дс/Ш на дозвіл на виконання будівельних робіт із будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Деснянською у Деснянському районі м. Києва за № 2454- Дс/Ш.

30.04.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві перереєстровано дозвіл від 15.02.2007 № 2454-Дс/Ш на дозвіл за № 1986-Дс/Ш.

Підприємством "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії" подано до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності щодо об`єкта будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва»:

- перша черга XXIV пусковий комплекс від 22.12.2016 № КВ 142163573751;

- перша черга XXII пусковий комплекс від 22.12.2016 № КВ 142163573749;

- перша черга XXVII пусковий комплекс від 20.01.2017 № КВ 142170201605;

- перша черга XXIII пусковий комплекс від 20.01.2017 № КВ 142170201630;

- перша черга XXVI пусковий комплекс від 20.01.2017 № КВ 142170201563;

- перша черга XXIX пусковий комплекс від 14.02.2017 № КВ 142170450107;

- перша черга XXVIII пусковий комплекс від 03.03.2017 № КВ 142170620138.

10.10.2017 до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надійшло звернення Громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 щодо можливого порушення законодавства України у сфері регулювання містобудівної діяльності зареєстроване за Вх. №073/7364 в якому було викладено прохання вжити заходів щодо перевірки дотримання в ході будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вулицею Леніна та вулицею Толстого у Деснянському районі міста Києва, вимог містобудівного законодавства України, в тому числі встановити наявність необхідної для виконання робіт та/або введення в експлуатацію дозвільної документації, та у випадку виявлення порушень - вжити заходів щодо припинення самовільного виконання будівельних робіт чи можливої експлуатації самовільно побудованого об`єкта, розглянути питання скасування реєстрації (видачі) документів дозвільного та декларативного характеру в сфері містобудівної діяльності та притягнути винних осіб до відповідальності.

В період з 10.11.2017 по 23.11.2017 Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на підставі звернення громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 (від 10.10.2017 Вх.№ 073/7364), у присутності директора підприємства «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії» Зеленого Анатолія Михайловича, уповноваженої особи Товариства з обмеженою відповідальністю «ПК ПРОЕКТНИЙ КОМПЛЕКС» Двоєглазова Дмитра Олександровича, головного архітектора проекту Мороз Олексія Миколайовича проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті: «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».

За результатами перевірки складено акт від 01.12.2017, яким встановлено наступне: «Відповідно до зазначеної замовником будівництва Підприємством «Вертикаль» «Благодійного фонду «Дзвін надії» інформації у наведених вище деклараціях про готовність об`єкта до експлуатації та наданих під час перевірки документів, земельна ділянка, що розташована в с. Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:146:0015) використовується на підставі договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 року, угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2004 № 62-6-00196, угоди до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2003 № 62-6-00053, яку зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та зроблено запис від 31.10.2008 № 62-6-00504 в книзі записів реєстрації договорів.

Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 06.11.2017 № 288-ДК/238/АГІ/09/01/-17, який надійшов у додатку до листа Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 06.11.2017 № 8-10-0.441-16564/2-17, посадовими особами Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, земельна ділянка, яка розташована в с. Троєщина між вул. Толстого та вул. Леніна у Деснянському районі м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:146:0015), належить підприємству «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» (код ЄДРПОУ - 30472417) на праві користування (оренда) від 11.03.2003, реєстраційний номер у державному реєстрі прав - 14343948. Площа земельної ділянки 61,7433 га, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва індивідуальних будинків котеджного типу. Термін дії договору оренди закінчився 13.03.2013 року. У зв`язку із закінченням терміну договору оренди 13.03.2013, земельна ділянка використовується без зареєстрованого права, чим порушено статті 125, 126 Земельного кодексу України.

Оскільки термін дії договору оренди на право користування (оренда) від 11.03.2003, реєстраційний номер у державному реєстрі прав - 14343948, закінчився 13.03.2013 року, то замовник будівництва підприємство «Вертикаль» Благодійного фонду «Надія», починаючи з 13.03.2013 виконує будівельні роботи із будівництва будинків котеджного типу на земельній ділянці за вказаною вище адресою, без документу, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

За поданими замовником будівництва підприємством «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» документами встановлено, що між замовником будівництва підприємством «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» та проектною організацією Товариством з обмеженою відповідальністю «ПК Проектний комплекс» (код ЄДРПОУ - 34298346) був заключений договір підряду від 27.02.2017 № 1701/1 на виконання проектних робіт по об`єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва», на визначення черг будівництва та пускових комплексів, згідно якого останнім розроблено проектну документацію (стадія «Р») щодо визначення черг будівництва та пускових комплексів.

Завданням на проектування підприємства «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» № 18/1 від 02.02.2017 передбачено коригування проектної документації в частині визначення черг будівництва та пускових комплексів по об`єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» у відповідності до затверджених техніко-економічних показників по об`єкту.

Проектною організацією ТОВ «ПК Проектний комплекс» скориговано проектну документацію не у відповідності до вихідних даних (до завдання на проектування), а саме:

- змінено загальну кількість житлових будинків (339), з яких 191 житлових будинки вводяться першою чергою будівництва.

Разом з цим, замовником будівництва підприємством «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії» не проведено експертизу проектних рішень в частині, що не відповідає раніше затвердженому проекту будівництва, в частині зміни техніко-економічних показників.

Замовником будівництва (Підприємством «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії») затверджено проектну документацію (Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва), без отримання експертного звіту проектних рішень в частині, що не відповідає раніше затвердженому проекту будівництва, а саме: в частині техніко-економічних показників.

Генеральним підрядником - Підприємством «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії» виконуються будівельні роботи з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках № НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_6, НОМЕР_3 відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи). Крім того, фактичне розміщення житлових будинків на об`єкті будівництва не відповідає проектній документації, розробленим генеральним проектувальником (ТОВ «Київзакордонпроект» код ЄДРПОУ - 32799551) (змінені за серійними номерами)».

Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 01.12.20170

12.12.2017 Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) винесено Підприємству "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії" постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якими його визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що замовником будівництва зазначено недостовірну дані в декларації про готовність до експлуатації об`єкта «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва, перша черга XXIV пусковий комплекс» в частині інформації про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою та накладено штраф у розмірі 63 432грн. грн;

- № 80/17/073-11538 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 № КВ 142163573751;

- № 82/17/073-11539 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 № КВ 142163573749;

- № 83/17/073-11534 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 № КВ 142170201605;

- № 84/17/073-11535 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 № КВ 142170201630;

- № 81/17/073-11536 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 № КВ 142170201563;

-№ 79/17/073-11533 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 14.02.2017 № КВ 142170450107;

№ 87/17/073-11540 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 03.03.2017 № КВ 142170620138.

Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) винесено Підприємству "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії" постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 № 85/17/073-11537, якою визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пункту 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що генеральним підрядником виконуються будівельні роботи з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках № НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_6, НОМЕР_3) відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи), тип окремих збудованих житлових будівників на об`єктів будівництва не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами), та накладено штраф у розмірі 79 290,00грн.

Позивач не погоджуючись з постановами про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 та вважаючи їх такими, що підлягають скасуванню звернувся з відповідним позовом до суду.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про те, що права та інтереси, за захистом яких позивач звернувся до суду, не були порушені з огляду на наступне.

Спірні правовідносини мали місце в листопаді - грудні 2017 року, а отже до них мають застосовуватись норми права чинні на момент їх існування.

Відповідно до частини першої-другої статті 41 Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 частини третьої статті 6 зазначеного Закону встановлено, що до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Згідно з пунктом 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 цей Порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 вказаного Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням, зокрема, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції.

Пунктом 5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Згідно з пунктом 7 вказаного Порядку позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки, зокрема, є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.

Відповідно до пункту 9 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Отже, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва. При цьому підставою для проведення позапланової перевірки, зокрема, є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства.

В період з 10.11.2017 по 23.11.2017 відповідачем позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті: «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» було проведено у зв`язку з находженням звернення Громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 (від 10.10.2017 Вх.№ 073/7364).

В зазначеному зверненні було викладено прохання вжити заходів щодо перевірки дотримання в ході будівництва індивідуальних будинків коттеджного типу в селі Троєщина між вулицею Леніна та вулицею Толстого у Деснянському районі міста Києва, вимог містобудівного законодавства України, в тому числі наявність необхідної для виконання робіт та/або введення в експлуатацію дозвільної документації, та у випадку виявлення порушень - вжити заходів щодо припинення самовільного виконання будівельних робіт чи можливої експлуатації самовільно побудованого об`єкта, розглянути питання скасування реєстрації (видачі) документів дозвільного та декларативного характеру в сфері містобудівної діяльності та притягнути винних осіб до відповідальності.

Таким чиним в зверненні Громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 (від 10.10.2017 Вх.№ 073/7364) було порушено питання щодо необхідності перевірки документів на підставі яких здійснюється спорудження будинків на об`єкті «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».

Враховуючи наведене суд дійшов висновку про те, що відповідача були наявні правові підстави для проведення перевірки декларацій про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності щодо об`єкта будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».

Посилання позивача на повторність проведення перевірки суд вважає необґрунтованими з огляду на наступне.

На підтвердження того, що щодо декларацій готовності до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 КВ №142163573751 та КВ №142163573749 вже проводилась позапланова перевірка позивачем надано суду копії направлень на проведення перевірки від 30.01.2017 та Журналу реєстрації перевірок.

Відповідно до зазначених направлень перевірка мала бути проведена в період з 06.03.2017 по 13.03.2016.

Відповідно до наданої позивачем копії сторінки з Журналу реєстрації перевірок в зазначений період у позивача дійсно було проведено позапланову перевірку, водночас на підставі направлення/направлень від 12.10.2016. Наступний запис міститься щодо проведення позапланової перевірки на підставі направлення/направлень від 26.10.2017 та в період з 24.10.2017 по 16.11.2017.

Інших доказів на підтвердження того, що на підставі направлень на проведення перевірки від 30.01.2017 дійсно було проведено перевірку позивачем суду надано не було, як і не було зазначено про причини неможливості їх надання.

Враховуючи наведене у суду відсутні підстави для висновку про те, що на підставі направлень на проведення перевірки від 30.01.2017 дійсно було проведено позапланову перевірку позивача

З огляду на зазначене суд дійшов висновку про те, що у відповідача були наявні правові підстави для призначення та проведення в період з 10.11.2017 по 23.11.2017 позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті: «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».

Відповідно до частини третьої статті 41 Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Пунктом 2 частини четвертої статті 41 вказаного Закону встановлено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону.

Згідно з пунктами 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 533 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).

Відповідно до пунктів 20 та 21 вказаного Порядку протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис. У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.

Пунктом 22 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 встановлено, що постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб`єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб`єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який наклав штраф.

Частиною першою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції чинній станом на 22.12.2016) встановлено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I - III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Відповідною нормою чинною станом на час проведення перевірки було встановлено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Частиною десятою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об`єкта до експлуатації, та за експлуатацію об`єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.

Частиною першою статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» встановлено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до абзац 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за експлуатація або використання об`єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об`єкта до експлуатації чи в акті готовності об`єкта до експлуатації, вчинені щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб;

Пунктом 8 частини третьої статті 2 вказаного Закону встановлено, що суб`єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення - виконання будівельних робіт з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів і правил або затверджених проектних рішень - у розмірі сорока п`яти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Постановами про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що замовником будівництва зазначено недостовірні дані в декларації про готовність до експлуатації об`єкта «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва, перша черга XXIV пусковий комплекс» в частині інформації про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою:

- № 80/17/073-11538 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 № КВ 142163573751;

- № 82/17/073-11539 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 № КВ 142163573749;

- № 83/17/073-11534 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 № КВ 142170201605;

- № 84/17/073-11535 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 № КВ 142170201630;

- № 81/17/073-11536 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 № КВ 142170201563;

-№ 79/17/073-11533 щодо декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 14.02.2017 № КВ 142170450107.

В зазначених деклараціях про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності в графі 13 «Інформація про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою» позивачем зазначено: Договір оренди земельної ділянки від 20.12.2002, угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.02.2003 №213, угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2004 №62-6-00196, угоду до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2003 №62-6-00053, лист Департаменту земельних ресурсів №057041-9570 від 18.05.2016.

Відповідно до акту від 01.12.2017 встановлено, що термін дії договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 розташованої в с. Троєщина між вул. Толстого та вул. Леніна у Деснянському районі м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:146:0015) закінчився 13.03.2013, та земельна ділянка використовується без зареєстрованого права, чим порушено статті 125, 126 Земельного кодексу України. Зазначене підтверджується копіями договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002, угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.02.2003 №213, угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2004 №62-6-00196, угоди до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2003 №62-6-00053, які наявні в матеріалах справи.

Позивач заперечуючи факт допущення порушення вимог законодавства, оскільки ним вчиняються дії щодо поновлення права оренди на земельну ділянку на якій здійснюється будівництво об`єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» водночас не заперечує факт того, що термін дії договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 скінчився.

Докази на підтвердження того, що у позивача після 13.03.2013 було наявне право користування земельною ділянкою на якій здійснюється будівництво об`єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» в матеріалах справи відсутні.

З огляду на зазначене, оскільки з 13.03.2013 у позивача було відсутнє право користування земельною ділянкою на якій здійснюється будівництво об`єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» та в деклараціях про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 № КВ 142163573751, від 22.12.2016 № КВ 142163573749, від 20.01.2017 № КВ 142170201605, від 20.01.2017 № КВ 142170201630, від 20.01.2017 № КВ 142170201563, від 14.02.2017 № КВ 142170450107 позивачем було зазначено інформацію щодо наявності відповідного права з зазначенням документів строк дії яких сплив, суд дійшов висновку про те, що у відповідача були наявні правові підстави для винесення постанов від 12.12.2017 № 80/17/073-11538, 82/17/073-11539, 83/17/073-11534, 84/17/073-11535, 81/17/073-11536, 79/17/073-11533, 87/17/073-11540, 85/17/073-11537.

Постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 № 85/17/073-11537 позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що генеральним підрядником виконуються будівельні роботи з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках № НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_6, НОМЕР_3 відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект») становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи), тип окремих збудованих житлових будівників на об`єктів будівництва не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами).

Позивач у позовній заяві зазначає про те, що ні проектом, ні технічним паспортом на будинки не визначено третій поверх, а визначено лише наявність масандри, яка не включається в загальну поверховість будинку. Крім того позивач зазначив про те, що будинки НОМЕР_2 та НОМЕР_3 не здані в експлуатацію та будівництво на закінчено, а на будинки НОМЕР_1 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 вже зареєстровано право власності, з огляду на що позивач не може нести відповідальність за них.

На підтвердження того, що щодо будинків НОМЕР_1 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 зареєстровано право власності позивач надає суду копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та свідоцтва про право власності.

В наданих позивачем суду копіях витягів зазначено про те, що вказані об`єкти були прийняті до експлуатації відповідно до декларацій про готовність об`єкта до експлуатації від 28.10.2014. Відповідачем перевірка проводилась щодо декларацій про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 та позивачем не надано доказів того, що відповідачем здійснено перевірку інших будинків, ніж ті що зазначені у вказаних деклараціях та не надано суду доказів на підтвердження відповідного факту.

З огляду на зазначене у суду відсутні підстави для висновку про те, що надані позивачем суду витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та свідоцтва про право власності стосуються об`єктів будівництва щодо яких проводилась перевірка результати якої відображені в акті 01.12.2017.

Також позивачем надано суду копії технічних паспортів в яких олівцем зазначено номер ділянки щодо яких їх складно, а саме НОМЕР_5, НОМЕР_7, НОМЕР_6, НОМЕР_4, НОМЕР_1 та копію плану на будинок на ділянці НОМЕР_3, номер також зазначено олівцем.

Повного комплекту технічної документації чи будь - яких доказів щодо того, що здійснені написи олівцем на наданих суду копіях документів відповідають дійсності позивачем суду надано не було, як і не було зазначено про не можливість надання відповідних документів та обґрунтування щодо підстав з яких позивач виходив ідентифікуючи відповідні технічні паспорти, як належні, саме будинків зазначених під відповідними номерами.

Таким чином позивачем не надано суду належних доказів на підтвердження того, що висотність окремих будинків, а саме, на земельних ділянках № НОМЕР_1 , НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_3 має саме запроектовану висотність 2 поверхи.

Доказів та обґрунтування на спростування встановленого відповідачем факту щодо того, що тип окремих збудованих житлових будівників на об`єктів будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами) позивачем суду надано не було.

З огляду на зазначене, враховуючи, те що у суду відсутні докази на спростування того, що на об`єкті будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» висотність окремих будинків, а саме, на земельних ділянках № НОМЕР_1 , НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_6, НОМЕР_3 відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи) та того, що тип окремих збудованих житлових будівників на об`єктів будівництва не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами), суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування постанови від 12.12.2017 № 85/17/073-11537.

Відповідно до частин першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Керуючись статтями 241, 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Підприємства "Вертикаль" Благодійного фонду "Дзвін Надії" (02225, м.Київ, пр-т Маяковського,5-В, код ЄДРПОУ 30472417) до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01001 ,м.Київ, вул. Трьохсявятительска, 4В, код ЄДРПОУ 40224821) про визнання протиправними та скасування постанов - відмовити повністю.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.П. Огурцов

Дата ухвалення рішення03.05.2022
Оприлюднено22.08.2022
Номер документу105790050
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування постанов

Судовий реєстр по справі —826/17512/17

Постанова від 01.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 30.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 03.05.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 13.07.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Власенкова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні